ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 185 від 18.06.97 Зареєстровано в Міністерстві
м.Київ юстиції України25 липня 1997 року
за N 271/2075
Про затвердження Порядку обміну інформацієюза спеціальними запитами
З метою встановлення єдиного порядку обміну інформацією з
компетентними податковими органами інших країн щодо фактів ухилень
від сплати податків та відповідно до міжнародних договорів України
Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Порядок обміну інформацією за спеціальними
запитами, що додається. 2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Першого
заступника Голови Короля В.М.
Голова М.Я.Азаров
Затвердженонаказом Державної податкової
адміністрації України від
18 червня 1997 р. N 185
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
25 липня 1997 року
обміну інформацією за спеціальними запитами
1. Загальні положення
1.1. Спеціальний запит про одержання або надання інформації
з-за кордону (запит) - запит про інформацію, яка може бути надана
в результаті перевірки або розслідування дій платника податку щодо
ухилення від сплати податків Державною податковою адміністрацією
України іноземному партнеру або іноземним партнером - Державній
податковій адміністрації України. Інформація, що може надаватись
за таким запитом, складається з копій документів (але не
обмежується цим), отриманих після проведення опитування свідків,
визначення місцезнаходження особи, визначення фактів проведення
комерційної діяльності у конкретній країні. У будь-якому випадку
запит має бути пов'язаний з перевіркою конкретної особи (платника
податку) або розслідуванням його дій, що стосуються сплати
податків. Запит робиться у випадку, коли факти підтверджують, що
необхідна інформація знаходиться за межами України, і всі зусилля
одержати цю інформацію з джерел в Україні не призвели до бажаного
результату. 1.2. У запиті, який направляється до іноземного компетентного
податкового органу, повинні міститись такі дані: - ім'я та адреса платника податку; - податкові роки (періоди), за які інформація необхідна; - для платника податку - фізичної особи вказуються його
ідентифікаційний номер, місце народження, громадянство та місце
постійного проживання; для платника податку - юридичної особи
вказуються його реєстраційний номер як платника податку або номер
його як наймача (роботодавця), дата та місце утворення і,
відповідно, реєстрації або перереєстрації; - пояснення (опис) справи, стосовно якої необхідна
інформація; - детальний опис інформації, яка є предметом запиту (про
надання якої запитують), та причина, з якої ця інформація
необхідна; - зусилля, зроблені для отримання цієї інформації; - причини, з яких можна вважати, що інформація існує; - інформація, чи мають відношення до справи бухгалтерські
документи закордонних асоційованих осіб; - у разі, якщо є потреба в опитуванні свідків, вказується
ім'я та адреса свідка, дата його народження, громадянство,
професія, стосунки з платником податку та будь-яка інша
інформація, яка буде корисна для ідентифікації особи. 1.3. Форма та зміст запиту, який надходить з-за кордону,
встановлюється міжнародним договором. У випадку, коли форму та
зміст запиту не встановлено, вони можуть бути встановлені за
взаємною домовленістю компетентних органів. 1.4. Запити виконуються Державною податковою адміністрацією
України лише за наявності міжнародних договорів, якими передбачено
обмін інформацією.
2. Підготовка та подання запиту Державною податковою
адміністрацією України іноземним компетентним податковим органам
2.1. Запит для одержання інформації від іноземних
компетентних податкових органів складається державними податковими
адміністраціями в областях, містах та районах з обов'язковим
зазначенням даних, згаданих вище. При зазначенні цих даних слід
враховувати таке: 2.1.1. Ім'я та адреса платника податку. У випадку, якщо
запит стосується резидента іншої країни, ці дані надаються мовою
країни резиденції або мовою документів, наданих при реєстрації
цієї особи як платника податку. Стосовно нерезидентів, які
одержують види доходів, оподаткування яких не потребує реєстрації
(наприклад, отримання пасивних доходів не через постійне
представництво), ім'я та адреса платника податку вказуються так,
як вони зазначені в установчих договорах на створення
підприємства, угодах, контрактах або інших документах, на підставі
яких ці доходи сплачуються. 2.1.2. Ідентифікаційний номер, місце народження, громадянство
та місце постійного проживання. Для нерезидента, при можливості,
вказати ідентифікаційний номер, який він має у країні свого
постійного місця проживання або перебування (резиденції). В
багатьох країнах для фізичних осіб в якості ідентифікаційного
номера для цілей оподаткування використовується номер соціального
страхування. Юридичним особам та суб'єктам підприємницької
діяльності без набуття статусу юридичної особи іноземні податкові
адміністрації присвоюють реєстраційні номери або використовують
номер наймача (роботодавця). У разі відсутності даних про такий
номер для фізичної особи може бути вказано номер та дата видачі
паспорта або іншого документа, що посвідчує фізичну особу та який
було використано при укладенні угод, контрактів тощо. Для
юридичної особи або інших суб'єктів підприємницької діяльності без
набуття статусу юридичної особи вказуються номер та дата запису в
торговий реєстр, реєстр підприємств або інший реєстр відповідної
країни, в якому реєструються суб'єкти підприємницької діяльності.
Місце постійного перебування визначається відповідно до адреси
або, виходячи з таких фактів як наявність постійного житла в
країні, місце перебування сім'ї платника тощо. До уваги мають
братися положення угоди про уникнення подвійного оподаткування з
країною, до якої направляється запит, стосовно визначення особи
резидентом. У разі, якщо це постійне місце перебування не може
бути визначено з упевненістю, у запиті також ставиться питання про
підтвердження факту резиденства. Для українських резидентів, у
випадку, якщо немає ознак, що він може вважатися резидентом також
в іншій державі, постійне місце перебування визначається
відповідно до чинного податкового законодавства України. 2.1.3. Пояснення (опис) справи, стосовно якої необхідна
інформація - коротка характеристика діяльності платника податку,
стосовно якої могли бути або були одержані доходи, що підлягають
оподаткуванню. Така характеристика повинна містити також опис
організаційної форми цієї діяльності, факти можливого використання
цієї організаційної форми для ухилення від сплати податків або
приховування оподатковуваних доходів (податкова схема). Крім того,
опис повинен містити перелік осіб, що мають або можуть мати
місцезнаходження або місцеперебування в країні, до якої робиться
запит, та якимось чином мають відношення до діяльності платника
податку. Такими особами, зокрема, є партнери по
зовнішньоекономічних контрактах та угодах. Особи, асоційовані з
платником податку, стосовно якого робиться запит, указуються
незалежно від того чи мають вони постійне місцеперебування
(знаходження) у країні, до якої робиться запит. Разом з тим, ці
особи мають щонайменше проводити на території країни, до якої
робиться запит, певну діяльність, особливо діяльність, яка має
відношення до діяльності платника податку. Асоційованими
(спорідненими) особами є компанії, у яких платник податку має
суттєву частку капіталу, бере участь в їх контролі та управлінні,
або ж навпаки - ті компанії мають контроль над діяльністю платника
податку. Стосовно платника податку - фізичної особи асоційованими
(спорідненими) особами є також найближчі родичі. 2.1.4. Детальний опис інформації, яка є предметом запиту (про
надання якої запитують), та причина, по якій ця інформація
необхідна - будь-яка інформація, яку запитують або одержують; має
за мету викриття або попередження ухилень від сплати податків, в
тому числі й шляхом використання угод про уникнення подвійного
оподаткування. Таким чином, запит може бути зроблено щодо
підтвердження, що платник податку є резидентом країни, до якої
надсилається запит. Необхідність в одержанні тієї чи іншої
інформації повинна грунтуватися на тому, що факти, наведені в
описі справи, дозволяють вважати, що платник податку здійснював
свою діяльність за схемою, яка б дозволила приховування одержаних
доходів. Наступні ситуації, які випливають з опису справи,
вимагатимуть одержання такої інформації. Платник податку та асоційовані особи проводять тісно
пов'язану діяльність. Певний вид послуг за плату надається
платнику податку тільки асоційованими особами. У цьому випадку
запит робиться про те, чи має асоційована особа можливість
проводити і дійсно проводить діяльність, за яку було сплачено
платником податку. Запит направляється також щодо підтвердження прав власності
на майно, яке перевозиться платником податку через митний кордон
України за зовнішньоекономічними контрактами, у випадку, коли є
сумніви щодо відповідності фактичної діяльності платника тій
діяльності, яка передбачена (визначена) контрактом. Платник податку поставляє товар за кордон, фактичним
одержувачем якого - відповідно до супроводжувальних документів - є
друга особа - резидент цієї країни. Розрахунок за товари проводить
третя особа. Встановлено, що оплату проведено за цінами, нижчими
ніж ті, за якими такі або аналогічні товари поставляються до цієї
країни. У цьому випадку запит робиться щодо фактичної ціни, за
якою товари були поставлені їх одержувачу. Запит також може бути зроблений щодо наявності майна, в тому
числі грошових коштів, які належать платнику податку в конкретній
країні. 2.1.5. Зусилля, зроблені для отримання цієї інформації.
Перш за все, це спроба одержати таку інформацію податковою
адміністрацією від самого платника податку шляхом направлення
запиту, перевірки його бухгалтерського обліку або іншим способом,
передбаченим чинним законодавством України. Зазначення способу
одержання необхідної інформації та наслідки застосування цього
способу (відсутність відповіді від платника, відсутність
необхідних записів тощо) є обов'язковими. 2.1.6. Причини, по яких можна вважати, що інформація існує.
Обгрунтування підстави вважати, що інформація існує в країні, до
якої направляється запит, здійснюється шляхом чіткого зазначення в
описі справи відповідних фактів. Так, якщо інформація стосується
резидента України або резидента третьої країни, то в описі справи
повинні бути вказані такі факти, як: наявність постійного представництва резидента України в
країні, до якої направляється запит; проведення діяльності, до якої залучені резиденти країни,
в яку направляється запит; здійснення взаєморозрахунків або інших операцій на території
країни, до якої направляється запит. Якщо справа та відповідна інформація стосується резидента
країни, до якої звертаються із запитом, то повинні бути вказані
підстави вважати його резидентом цієї країни, зокрема, документи,
представлені цією особою для реєстрації його як платника податку в
Україні, юридична адреса особи, вказана в інших документах, які
пов'язані з одержанням доходів з України. 2.1.7. Інформація, чи мають відношення до справи
бухгалтерські документи закордонних асоційованих осіб. Запит про
дані з бухгалтерського обліку асоційованих осіб звичайно робиться
у випадку, якщо опис справи вказує на використання асоційованих
осіб з метою приховування прибутку або доходів. У випадку
підприємств такий запит звичайно робиться у випадках, якщо платник
податку та асоційована особа - резидент іншої країни поставляють
один одному товари, виконують роботи або надають послуги за
цінами, відмінними від цін, що переважають на ринку. У випадку
фізичних осіб запит може бути зроблено щодо способу придбання
майна, яке належить спорідненим особам, відповідності вартості
цього майна доходам, які ці особи декларують.
2.2. Якщо до справи, стосовно якої робиться запит, були
залучені асоційовані або інші особи - резиденти країни, до якої
направляється запит, запит може бути доповнений висновком про
можливе порушення цими особами чинного податкового законодавства
тієї країни. 2.3. Складений таким чином запит надсилається до державної
податкової адміністрації (в Автономній Республіці Крим, області,
містах Києві та Севастополі) разом із супровідним листом, в якому
обов'язково вказуються виконавець (хто складав цей запит) та його
телефон. 2.4. Після одержання запиту державна податкова адміністрація
в Автономній Республіці Крим, області, містах Києві та Севастополі
розглядає цей запит щодо використання всіх можливостей одержання
необхідної інформації з джерел в Україні та доцільності
направлення цього запиту до компетентного органу іншої країни. В
разі, якщо державна податкова адміністрація в Автономній
Республіці Крим, області, містах Києві та Севастополі робить
висновок, що не всі джерела одержання інформації було використано
в Україні, запит повертається з поясненням причин у відмові. 2.5. Запит, доцільність якого визначено державною податковою
адміністрацією (в Автономній Республіці Крим, області, містах
Києві та Севастополі), надсилається до Державної податкової
адміністрації України разом із супровідним листом, в якому
обов'язково вказуються виконавець (хто складав цей запит) та його
телефон. 2.6. Після одержання запиту управління міжнародних зв'язків,
при потребі, разом з іншими підрозділами Державної податкової
адміністрації України розглядає цей запит з метою використання
всіх можливостей одержання необхідної інформації з джерел в
Україні, доцільності направлення цього запиту до компетентного
органу іншої країни, зокрема, з урахуванням можливості одержання
інформації відповідно до попереднього досвіду направлення запитів
до цієї країни та положень угод з цією країною. В разі, якщо
управління міжнародних зв'язків робить висновок, що не всі джерела
одержання інформації було використано в Україні, або якщо цю
інформацію неможливо одержати з країни, яку запитують, запит
повертається з поясненням причин у відмові. В процесі розгляду
запиту управління може безпосередньо зв'язуватись із виконавцем з
метою уточнення фактів, наведених у запиті, та виду інформації,
яка необхідна. 2.7. Запит про інформацію стосовно кримінальних справ, а
також розслідувань, які проводяться податковою поліцією,
направляються до Головного управління податкової поліції Державної
податкової адміністрації України. Головне управління податкової
поліції розглядає та опрацьовує зміст запиту, виходячи з положень
пункту 2.6. Після цього запит передається до управління
міжнародних зв'язків для виконання процедур, передбачених пунктом
2.8. 2.8. Якщо запит визнано обгрунтованим та відповідним практиці
обміну інформацією, що склалася, управління міжнародних зв'язків
реєструє цей запит, перекладає його в разі необхідності і за
підписом Голови Державної податкової адміністрації України або
його заступника направляє до компетентного органу відповідної
країни. 2.9. Після одержання відповіді від компетентного органу іншої
країни управління міжнародних зв'язків направляє копію відповіді
до державної податкової адміністрації (в Автономній Республіці
Крим, області, містах Києві та Севастополі), яка в свою чергу
направляє її до державної податкової адміністрації, яка готувала
запит. 2.10. Державна податкова адміністрація, яка отримала
відповідь по запиту, через два місяці після його отримання звітує
перед Державною податковою адміністрацією України про роботу,
проведену за наслідками отриманої відповіді на кожен запит. Звіт,
який направляється до управління міжнародних зв'язків Державної
податкової адміністрації України, зокрема, повинен містити дані
про суму, донараховану внаслідок використання наданої інформації в
розрізі податків, кількість осіб, додатково залучених до
оподаткування, а також про порушення кримінальної справи в
результаті використання одержаної інформації, якщо факт порушення
кримінальної справи мав місце.
3. Одержання, обробка та виконання запиту, що надійшов з-за
кордону
3.1. Запити іноземних компетентних органів повинні бути
направлені управлінню міжнародних зв'язків Державної податкової
адміністрації України. Запити, направлені компетентними органами
іноземних країн безпосередньо до державних податкових
адміністрацій в Автономній Республіці Крим, областях, містах та
районах, не розглядаються, а направляються до управління
міжнародних зв'язків ДПА України. 3.2. Після одержання запиту управління міжнародних зв'язків
веде їх облік, розглядає можливість задоволення цього запиту. При
розгляді враховується наявність у стосунках між Україною та
країною, з якої надійшов запит, угод про уникнення подвійного
оподаткування, про співробітництво податкових служб та інших угод,
наявність у цих угодах положень про обмін інформацією та обмежень
на інформацію, яка надається, взаємність, яка встановлена у
стосунках між двома країнами щодо надання певної інформації.
Можливість задоволення запиту визначається також, виходячи з
указаних у запиті даних, зокрема у випадку, якщо запит не містить
всіх даних, перелічених у пункті 1.2. В процесі розгляду запиту
управління міжнародних зв'язків проводить консультації з іншими
підрозділами Державної податкової адміністрації України щодо
переліку практичних заходів, яких необхідно вжити для одержання
інформації, про яку запитують. 3.3. Якщо управління міжнародних зв'язків робить висновок
про неможливість задоволення запиту, воно готує про це лист до
компетентного органу, який надіслав запит, про причини відмови. У
задоволенні запиту може бути відмовлено, якщо у стосунках із
певною країною не існує відповідних угод, запит направлено особою,
яка не визначена як компетентний орган, або якщо задоволення
запиту вимагає вживання заходів, не передбачених відповідною
угодою, інформація, про яку запитують, виходить за межі
відповідних угод або компетенції Державної податкової
адміністрації України. Такий лист підписує Голова Державної
податкової адміністрації України або його перший заступник. 3.4. Якщо запит визнається таким, що його можливо
задовольнити, управління міжнародних зв'язків готує та направляє
завдання про одержання інформації до державної податкової
адміністрації (в Автономній Республіці Крим, області, містах Києві
та Севастополі), де знаходяться особи або документи, що мають
відношення до справи. Завдання включає переклад самого запиту, а
також, в разі необхідності, рекомендації щодо заходів, яких
необхідно вжити для одержання інформації, та термін виконання
цього запиту. Рекомендації та термін виконання запиту погоджуються
або розробляються разом з Головним управлінням організації
документальних перевірок, Головним управлінням податкової поліції,
іншими управліннями Державної податкової адміністрації України.
При цьому термін виконання запиту встановлюється відповідно до
чинного законодавства. 3.5. Якщо при розгляді можливості задоволення запиту,
підготовці рекомендацій про його виконання або безпосередньо під
час його виконання з'ясовується, що для виконання цього запиту
необхідна інформація, що входить до виняткової компетенції
Головного управління податкової поліції, запит передається до
Головного управління податкової поліції. Головне управління
податкової поліції передає запит на виконання щодо інформації, яка
входить до компетенції податкової поліції, до своїх структурних
підрозділів у державних податкових адміністраціях (в Автономній
Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі) відповідно
до вимог попереднього пункту. 3.6. Державна податкова адміністрація (в Автономній
Республіці Крим, області, містах Києві та Севастополі) розглядає
запит і в разі необхідності направляє його до державної податкової
адміністрації в місті або районі. 3.7. Після одержання запиту відповідна державна податкова
адміністрація повідомляє у триденний термін електронною поштою або
факсом управління міжнародних зв'язків (з компетенції податкової
поліції - також у Головне управління податкової поліції) Державної
податкової адміністрації України прізвище та телефон виконавця.
Управління міжнародних зв'язків здійснює контроль за виконанням
запиту. 3.8. Якщо інше не вказано в завданні, запит виконується
протягом двадцяти днів з моменту одержання завдання відповідною
державною податковою адміністрацією. Якщо під час виконання
завдання виникають ускладнення з одержанням необхідної інформації,
строк виконання завдання може бути продовжено за умови подання до
Державної податкової адміністрації України пояснення ускладнень та
обгрунтованих пропозицій щодо додаткового терміну, необхідного для
виконання завдання. Загальний термін виконання завдання не може
перевищувати трьох місяців з моменту його одержання відповідною
державною податковою адміністрацією. Якщо термін виконання
завдання, включаючи можливі подовження, перевищує один місяць,
виконавець подає щомісячно до Державної податкової адміністрації
України стислий звіт про хід виконання завдання (вжиті заходи та
одержані внаслідок цього результати). Цей звіт також містить
перелік інформації, вказаної у завданні, неможливість одержання
якої стала очевидною у звітному періоді. В такому випадку у звіті
повинно бути вказано причини, з яких одержання тієї чи іншої
інформації неможливе. Управління міжнародних зв'язків (Головне
управління податкової поліції - з питань, що входять до
компетенції податкової поліції) Державної податкової адміністрації
України аналізує звіти та з залученням відповідних управлінь
Державної податкової адміністрації України надає методологічну
допомогу щодо одержання необхідної інформації. 3.9. Після одержання необхідної інформації вона, належним
чином оформлена, з копіями документів, що підтверджують цю
інформацію, надсилається до управління міжнародних зв'язків
Державної податкової адміністрації України. В разі, якщо після
закінчення терміну завдання немає можливості надати необхідну
інформацію або інформація надається не в повному обсязі, до
Державної податкової адміністрації України надається перелік
вжитих заходів та пояснення причин, з яких ці заходи не дали
бажаного результату. Управління міжнародних зв'язків Державної
податкової адміністрації України розглядає надані матеріали та
використовує їх для підготовки відповіді компетентному органу,
який надіслав запит, а також для аналізу та врахування в подальшій
роботі причин, з яких певна інформація не може бути одержана. 3.10. Відповідь компетентному органу готується у формі листа
з доданими копіями документів, що підтверджують надану інформацію,
українською та англійською мовою або іншою іноземною мовою, якщо
це обумовлено в угоді, на підставі якої надається інформація. Лист
підписується Головою Державної податкової адміністрації України
або його першим заступником.
Джерело:Офіційний портал ВРУ