КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В Авід 14 липня 1997 р. N 763
Київ
Про хід виконання законів України, рішень ПрезидентаУкраїни та Кабінету Міністрів України з питань боротьби з
корупцією і злочинністю та звіти керівників центральних
органів виконавчої влади щодо виконання Законів України
"Про державну службу" та "Про боротьбу з корупцією"
Кабінет Міністрів України відзначає, що Комплексна цільова
програма боротьби зі злочинністю на 1996 - 2000 роки ( 837/96 ),
Національна програма боротьби з корупцією ( 319/97 ), відповідні
закони України та рішення Президента України і Кабінету Міністрів
України з питань боротьби з корупцією і злочинністю сприяли
створенню організаційно-правової основи для проведення єдиної
державної політики у цій сфері, запровадження цілісного підходу до
роботи з підвищення персональної відповідальності кадрів за
дотримання основних принципів державної служби, активізації
боротьби з різноманітними негативними проявами. Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади
здійснили ряд заходів щодо запобігання корупції і злочинності,
зміцнення дисципліни, забезпечення дотримання законодавства з
питань державної служби. Протягом першого півріччя ц. р. зареєстровано злочинів на 2,1
відсотка менше, ніж за такий же період 1996 року. Значно
зменшилася загальна кількість зареєстрованих злочинів у
Миколаївській області (на 21,6 відсотка), Київській (на 11,3),
Одеській (на 9,3) та в Автономній Республіці Крим (на 8,1
відсотка). Разом з тим помітних позитивних зрушень у боротьбі з
корупцією і злочинністю ще немає. Заходи, що здійснюються, не
дають ефективних результатів, у більшості випадків не усувають
причин та умов, які породжують корупційні та злочинні прояви. Міністри, керівники інших центральних органів виконавчої
влади, Голова Ради міністрів Автономної Республіки Крим, голови
обласних, Київської та Севастопольської міських державних
адміністрацій не зробили належних висновків із критичних
зауважень, висловлених Президентом України Л. Д. Кучмою на
засіданнях Координаційного комітету по боротьбі з корупцією і
організованою злочинністю при Президентові України 14 лютого і 24
квітня 1997 року. У першому півріччі цього року виявлено 172,9 тис. осіб, що
скоїли злочини, серед яких кожний другий - непрацюючий і ніде не
навчався, кожний шостий - скоїв злочин у стані сп'яніння, кожний
сьомий - раніше вчинив злочин, кожний дванадцятий - підліток. Зростає рівень злочинності у Чернівецькій,
Івано-Франківській, Рівненській, Кіровоградській, Тернопільській,
Волинській, Харківській, Черкаській, Чернігівській, Хмельницькій,
Полтавській областях та місті Києві. Прогресують такі злочинні прояви, як шахрайство, бандитизм,
хуліганство та вимагання. На 52,9 відсотка збільшилась кількість
виявлених фактів шахрайства з фінансовими ресурсами, на 24,6
відсотка - хабарництва, на 13,4 відсотка - розкрадання державного
або колективного майна шляхом привласнення, розтрати та
зловживання службовим становищем. Як і раніше, не скоординовано дії Міністерства економіки,
Міністерства фінансів, Міністерства юстиції, Державної податкової
адміністрації, Національного банку, правоохоронних та судових
органів, спрямовані на подолання "тінізації" економіки та
злочинних проявів у кредитно-фінансовій системі. З минулого року залишається невиконаною третина заходів
Комплексної цільової програми боротьби зі злочинністю на 1996 -
2000 роки, відповідальними за виконання яких в основному є
Міністерство юстиції (виконано 6 заходів з 10, термін реалізації
яких минув), Міністерство внутрішніх справ (22 з 28), Міністерство
закордонних справ (1 з 3), Державний комітет у справах
національностей та міграції (1 з 4) та Міністерство оборони (не
виконано жодного з двох). Зволікають з виконанням заходів Національної програми
боротьби з корупцією Міністерство юстиції (повністю виконана лише
третина заходів - 4 з 12, термін реалізації яких минув),
Міністерство фінансів (1 з 4), Державна податкова адміністрація (1
з 2) та Міністерство економіки (не виконано єдиний пункт Програми,
виконавцем якого є Міністерство). Загальний показник виконання
Програми становить лише 43,5 відсотка. Потребує кардинального поліпшення робота Головного управління
державної служби при Кабінеті Міністрів України, спрямована на
підвищення ефективності державної служби в державних органах та їх
апараті. Подані міністрами, керівниками інших центральних органів
виконавчої влади звіти щодо виконання Законів України "Про
державну службу" та "Про боротьбу з корупцією" свідчать про
відсутність критичного аналізу причин корупційних і злочинних
проявів, спрощений підхід до організації профілактично-виховної
роботи в центральних і територіальних апаратах підпорядкованих їм
органів і в трудових колективах. Звіти в основному містять
розрізнену інформацію довідкового характеру. Міністри, керівники інших центральних органів виконавчої
влади не вживають рішучих заходів до запобігання протиправним
явищам. Ще зберігаються намагання перекласти вирішення питань
боротьби з хабарництвом, корупцією, злочинністю й іншими
негативними проявами лише на правоохоронні органи. Часто ця
проблема замовчується. Незважаючи на складну криміногенну обстановку і вкрай
незадовільний стан профілактично-виховної роботи на підприємствах
вугільної галузі, Міністр Русанцов Ю. О. не забезпечив умов для
практичної реалізації визначених Президентом України та Кабінетом
Міністрів України заходів, спрямованих на подолання корупції і
злочинності. Керівники Міністерства охорони навколишнього природного
середовища та ядерної безпеки (Костенко Ю. І.), Державного
комітету по земельних ресурсах (Новаковський Л. Я.) і Державного
комітету по нагляду за охороною праці (Ткачук С. П.) самоусунулися
від безпосередньої організації профілактичної роботи, не
забезпечили своєчасного розроблення і здійснення заходів на
виконання відповідних рішень Президента України та Кабінету
Міністрів України, не зробили принципових висновків щодо
персональної відповідальності посадових осіб, які не виконують
покладених на них обов'язків. Голова Державного комітету по житлово-комунальному
господарству Онищук Г. І., Міністр освіти Згуровський М. З., деякі
заступники керівників та інші працівники центральних органів
виконавчої влади, зокрема Міністерства зв'язку, Міністерства
транспорту і Пенсійного фонду, не дотримуються спеціальних
обмежень, установлених законодавством для державних службовців. Передумови для можливих корупційних діянь створюються також
внаслідок того, що міністри, керівники інших центральних органів
виконавчої влади не завжди приділяють належну увагу створенню
досконалої структури апарату управління і визначенню відповідних
функцій його структурних підрозділів, глибоко не аналізують
систему кадрового добору та криміногенну ситуацію, не проводять
належної профілактичної роботи. Недотримання вимог законодавства спричинено також відсутністю
механізму застосування окремих норм законів і недостатнім рівнем
правових знань керівників, державних службовців, низькою
правосвідомістю громадян.
Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
1. Взяти до відома: звіти Міністра внутрішніх справ Кравченка Ю. Ф. про стан
роботи органів внутрішніх справ з подолання злочинності, виконання
Комплексної цільової програми боротьби зі злочинністю на 1996 -
2000 роки та Національної програми боротьби з корупцією, Міністра
юстиції Головатого С. П. про виконання Національної програми
боротьби з корупцією та начальника Головного управління державної
служби при Кабінеті Міністрів України Лелікова Г. І. про виконання
центральними і місцевими органами виконавчої влади Законів України
"Про державну службу" ( 3723-12 ) та "Про боротьбу з корупцією"
( 356/95-ВР ); інформацію, викладену в особистих письмових звітах
міністрів, керівників інших центральних органів виконавчої влади
про виконання Законів України "Про державну службу" та "Про
боротьбу з корупцією".
2. Відзначити, що особисто міністрами, керівниками інших
центральних органів виконавчої влади, Головою Ради міністрів
Автономної Республіки Крим, головами обласних, Київської та
Севастопольської міських державних адміністрацій не зроблено
належних висновків із критичних зауважень Президента України Л. Д.
Кучми, висловлених на засіданнях Координаційного комітету по
боротьбі з корупцією і організованою злочинністю при Президентові
України у лютому та квітні 1997 року. Визнати незадовільною роботу колегій міністерств, інших
центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної
Республіки Крим, колегій обласних, Київської та Севастопольської
міських державних адміністрацій із забезпечення виконання законів
України, рішень Президента України та Кабінету Міністрів України з
питань боротьби з корупцією і злочинністю. Зобов'язати зазначені
колегіальні органи притягти винних до відповідальності, про що у
липні ц. р. поінформувати Кабінет Міністрів України.
3. Суворо попередити міністрів, керівників інших центральних
органів виконавчої влади, Голову Ради міністрів Автономної
Республіки Крим, голів обласних, Київської та Севастопольської
міських державних адміністрацій про недопустимість подальшого
зволікання з реалізацією визначених Президентом України та
Кабінетом Міністрів України заходів щодо боротьби з корупцією і
злочинністю. Вважати за доцільне систематичне заслуховування на засіданні
Кабінету Міністрів України звітів окремих міністрів, керівників
інших центральних органів виконавчої влади про виконання вимог
законодавства щодо боротьби з корупцією і злочинністю.
4. Порушити перед Президентом України питання про звільнення
із займаної посади Міністра вугільної промисловості Русанцова Ю.О.
- за незабезпечення виконання покладених на Міністерство завдань.
5. Оголосити догану Міністру юстиції Головатому С. П. - за
недоліки в організації роботи Міністерства з виконання заходів
Національної програми боротьби з корупцією.
6. Звернути увагу: Міністра внутрішніх справ Кравченка Ю. Ф., Міністра економіки
Єханурова Ю. І., Міністра фінансів Мітюкова І. О., Міністра
закордонних справ Удовенка Г. Й., Міністра оборони Кузьмука О. І.,
голови Державного комітету у справах національностей та міграції
Євтуха В. Б., начальника Головного управління державної служби при
Кабінеті Міністрів України Лелікова Г. І. - на зволікання з
виконанням Комплексної цільової програми боротьби зі злочинністю
на 1996 - 2000 роки та Національної програми боротьби з корупцією; Міністра охорони навколишнього природного середовища та
ядерної безпеки Костенка Ю. І., Міністра освіти Згуровського М.
3., голови Державного комітету по земельних ресурсах Новаковського
Л. Я., голови Державного комітету по нагляду за охороною праці
Ткачука С. П. - на незадовільну організацію виконання Законів
України "Про державну службу" та "Про боротьбу з корупцією",
відповідних актів Президента України та Кабінету Міністрів
України.
7. Взяти до відома заяву голови Державного комітету по
житлово-комунальному господарству Онищука Г. І. про те, що ним
подано заяву щодо виходу із складу правління спільного
підприємства "УкрОТІС".
8. Зажадати від міністрів, керівників інших центральних
органів виконавчої влади, Голови Ради міністрів Автономної
Республіки Крим, голів обласних, Київської та Севастопольської
міських державних адміністрацій забезпечити під своїм
безпосереднім керівництвом усунення недоліків у виконанні Законів
України "Про державну службу", "Про боротьбу з корупцією",
Комплексної цільової програми боротьби зі злочинністю на 1996 -
2000 роки та Національної програми боротьби з корупцією,
зосередивши головну увагу на розв'язанні таких першочергових
завдань: повсюдне здійснення комплексного аналізу причин поширення
корупційних і злочинних проявів, визначення та реалізація
адекватних запобіжних заходів, спрямованих на їх викоренення; вивчення причин і умов, які сприяють вчиненню правопорушень
окремими державними службовцями та здійснення відповідних
запобіжних заходів; проведення правоохоронними органами у відповідних регіонах
спеціальних широкомасштабних операцій для знешкодження бандитських
формувань; забезпечення скоординованості дій правоохоронних органів,
контрольно-ревізійних і податкових органів, інших компетентних
органів у локалізації і знешкодженні злочинності у
кредитно-фінансовій та приватизаційній сферах; завершення
визначення шляхів припинення тінізації економіки та легалізації
тіньового сектору; відновлення відомчого контролю за станом фінансової
дисципліни в галузях; координація місцевими органами виконавчої влади проведення
профілактично-виховних заходів в регіонах, забезпечення гарантій
особистої безпеки громадян; налагодження дієвої охорони громадського порядку в містах та
інших населених пунктах, недопущення фактів хуліганства і пияцтва
в місцях відпочинку громадян, на вокзалах і станціях, у
торгівельних підприємствах і закладах громадського харчування,
поїздах міжміського і приміського сполучення, в інших місцях
масового перебування громадян; усунення недоліків у роботі юридичних служб органів
виконавчої влади і посилення контролю за їх діяльністю з боку
Міністерства юстиції; координація на конструктивній основі дій Міністерства
внутрішніх справ, Міністерства юстиції, Державної податкової
адміністрації та підпорядкованих їм органів з Генеральною
прокуратурою України, Службою безпеки України, Вищим арбітражним
судом України та Верховним Судом України; зосередження зусиль на максимально можливому фінансовому і
матеріально-технічному забезпеченні правоохоронних органів та
судів із залученням коштів місцевих бюджетів і добровільних
внесків підприємств, установ, організацій і громадян; завершення у
поточному році вирішення питань щодо розміщення судів. Установити, що стан реалізації цих завдань є критерієм оцінки
особистої діяльності кожного міністра, кожного керівника іншого
центрального органу виконавчої влади, Голови Ради міністрів
Автономної Республіки Крим, голови обласної, Київської та
Севастопольської міської державної адміністрації щодо протидії
корупції і злочинності.
9. Звернутися до Фонду державного майна, Національного банку,
Національної академії наук, Генеральної прокуратури України,
Верховного Суду України і Вищого арбітражного суду України з
пропозицією розглянути у липні ц. р. стан реалізації заходів
Комплексної цільової програми боротьби зі злочинністю на 1996 -
2000 роки, співвиконавцями яких вони визначені, і забезпечити їх
виконання у повному обсязі.
10. Міністерствам та іншим центральним органам виконавчої
влади провести у III кварталі 1997 р. навчання працівників апарату
за програмами тематичних семінарів з вивчення Законів України "Про
державну службу" та "Про боротьбу з корупцією", відповідних актів
Президента України та Кабінету Міністрів України.
11. Міністерству юстиції, Міністерству праці, Міністерству
економіки, Головному управлінню державної служби при Кабінеті
Міністрів України за участю Фонду державного майна подати у
місячний термін Кабінету Міністрів України пропозиції щодо
законодавчого врегулювання питань входження державних службовців
до наглядових рад підприємств, які перебувають у стадії
приватизації та корпоратизації, а також визначення порядку
призначення державних службовців уповноваженими особами
центральних органів виконавчої влади на здійснення прав щодо
участі в управлінні господарським товариством з часткою майна, яка
належить державі.
12. Державній податковій адміністрації разом з Головним
управлінням державної служби при Кабінеті Міністрів України
розробити у двотижневий термін пропозиції щодо визначення дієвого
механізму і забезпечити проведення перевірок достовірності
наведених у деклараціях державних службовців даних, про результати
яких щомісяця доповідати Кабінету Міністрів України.
1З. Міністерствам, іншим центральним та місцевим органам
виконавчої влади, відповідальним за виконання заходів Комплексної
цільової програми боротьби зі злочинністю на 1996 - 2000 роки,
передбачених для реалізації у 1998 - 2000 роках, подати до 1
серпня ц. р. Кабінетові Міністрів України пропозиції конкретних
термінів їх здійснення.
Виконуючий обов'язкиПрем'єр-міністра України В. ДУРДИНЕЦЬ
Прем'єр-міністра України В. ДУРДИНЕЦЬ
Інд.39
Джерело:Офіційний портал ВРУ