КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В Авід 15 липня 1997 р. N 767
Київ
Про затвердження Положення про порядок проведення експертизи вгалузі державного експортного контролю
{ Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМN 1042 ( 1042-99-п ) від 15.06.99
N 244 ( 244-2001-п ) від 14.03.2001
N 1313 ( 1313-2003-п ) від 21.08.2003
N 537 ( 537-2005-п ) від 30.06.2005
N 692 ( 692-2007-п ) від 03.05.2007 }
{ У назві та тексті постанови слова "галузі експортногоконтролю" замінено словами "галузі державного експортного
контролю" згідно з Постановою КМ N 1313 ( 1313-2003-п )
від 21.08.2003 }
Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
Затвердити Положення про порядок проведення експертизи в
галузі державного експортного контролю (додається).
Виконуючий обов'язки Прем'єр-міністра України В.ДУРДИНЕЦЬ
Інд.30
ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів України
від 15 липня 1997 р. N 767
ПОЛОЖЕННЯпро порядок проведення експертизи в галузі
експортного контролю
( У назві і тексті Положення слова "галузі експортногоконтролю" замінено словами "галузі державного
експортного контролю" згідно з Постановою КМ
N 1313 ( 1313-2003-п ) від 21.08.2003 )
1. Це Положення визначає комплекс заходів, спрямованих на
вдосконалення порядку проведення експертизи відносно товарів, що
підлягають контролю, а також суб'єктів підприємницької діяльності,
які мають намір здійснювати міжнародні передачі таких товарів. Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1313
( 1313-2003-п ) від 21.08.2003 )
2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
товари, що підлягають контролю, - товари військового
призначення і товари подвійного використання;
об'єкти експертизи - товари військового призначення, товари
подвійного використання, а також суб'єкти підприємницької
діяльності, які мають намір здійснювати міжнародні передачі таких
товарів;
експерт - висококваліфікований спеціаліст, який має вищу
освіту, відповідну кваліфікацію і професійні знання з питань, що
досліджуються, виконує службові обов'язки, пов'язані з
провадженням діяльності у відповідній галузі, безпосередньо
проводить експертизу та несе персональну відповідальність за
достовірність і повноту аналізу, обґрунтованість висновків
відповідно до завдання на проведення експертизи. ( Абзац четвертий
пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 537
( 537-2005-п ) від 30.06.2005 )
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному у Законі
України "Про державний контроль за міжнародними передачами товарів
військового призначення та подвійного використання" ( 549-15 ). Пункт 2 в редакції Постанови КМ N 1313 ( 1313-2003-п ) від
21.08.2003 )
3. Експертиза в галузі державного експортного контролю
проводиться Держекспортконтролем відповідно до статті 11 Закону
України "Про державний контроль за міжнародними передачами товарів
військового призначення та подвійного використання" ( 549-15 ). Пункт 3 в редакції Постанов КМ N 1313 ( 1313-2003-п ) від
21.08.2003, N 537 ( 537-2005-п ) від 30.06.2005 )
4. Суб'єктами експертизи в галузі державного експортного
контролю є замовники експертизи, її організатори, а також
експерти.
Замовниками експертизи можуть бути центральні органи
виконавчої влади, інші державні органи та суб'єкти підприємницької
діяльності, заінтересовані у проведенні такої експертизи.
Організаторами експертизи можуть бути юридичні і фізичні
особи, які на підставі запиту, доручення або договору із
замовниками організують та проводять експертизу.
Експертами можуть призначатися відповідні посадові особи
Держекспортконтролю, інших центральних органів виконавчої влада та
державних органів, а також фахівці підприємств, установ та
організацій. ( Пункт 4 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ
N 537 ( 537-2005-п ) від 30.06.2005 )
( Пункт 5 виключено на підставі Постанови КМ N 537
( 537-2005-п ) від 30.06.2005 )
6. Проведення Держекспортконтролем експертизи товарів
військового призначення та подвійного використання, внесених до
відповідних списків товарів, що підлягають контролю, є
обов'язковим. ( Абзац перший пункту 6 в редакції Постанови КМ
N 1313 ( 1313-2003-п ) від 21.08.2003 )
Потреба у проведенні експертизи зазначених товарів іншими
центральними органами виконавчої влади та іншими державними
органами, а також уповноваженими на це юридичними особами чи
фахівцями підприємств, установ та організацій визначається
Держекспортконтролем. ( Абзац другий пункту 6 із змінами,
внесеними згідно з Постановою КМ N 537 ( 537-2005-п ) від
30.06.2005 )
Порядок надання юридичним особам повноважень на проведення
експертизи в галузі державного експортного контролю визначається
Держекспортконтролем. Пункт 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1042
( 1042-99-п ) від 15.06.99 )
7. Експертиза в галузі державного експортного контролю може
бути державною і недержавною.
Державну експертизу проводять:
Держекспортконтроль;
інші центральні органи виконавчої влади та інші державні
органи в межах своєї компетенції (за мотивованим запитом
замовника експертизи або дорученням Комітету з політики
військово-технічного співробітництва та експортного контролю при
Президентові України). ( Абзац четвертий пункту 7 із змінами,
внесеними згідно з Постановами КМ N 244 ( 244-2001-п ) від
14.03.2001, N 1313 ( 1313-2003-п ) від 21.08.2003 )
Для проведення державної експертизи у галузі державного
експортного контролю можуть бути залучені юридичні особи, а також
фахівці підприємств, установ та організацій, за запитом
Держекспортконтролю або інших державних органів. ( Абзац п'ятий
пункту 7 в редакції Постанови КМ N 537 ( 537-2005-п ) від
30.06.2005 )
Висновок державної експертизи є обов'язковим для
розгляду Держекспортконтролем та іншими органами виконавчої влади
для прийняття відповідних рішень. ( Абзац шостий пункту 7 із
змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1313 ( 1313-2003-п )
від 21.08.2003 )
Недержавна експертиза проводиться юридичними особами, що
мають на це відповідні повноваження, з ініціативи замовника
експертизи, заінтересованого в одержанні експертних висновків.
( Абзац сьомий пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою
КМ N 1313 ( 1313-2003-п ) від 21.08.2003 )
Висновок недержавної експертизи має рекомендаційний характер
і може братися до уваги органами виконавчої влади поряд з
висновками державної експертизи для прийняття відповідних рішень.
( Пункт 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1042
( 1042-99-п ) від 15.06.99 )
8. Державна і недержавна експертиза в галузі державного
експортного контролю може бути попередньою, основною, повторною та
додатковою.
Попередня експертиза проводиться з метою:
відокремлення від об'єктів, наданих суб'єктами
підприємницької діяльності для експертизи, таких, які належать до
товарів, що підлягають контролю, внесених до відповідних списків;
оцінки можливостей проведення реєстрації суб'єктів
зовнішньоекономічної діяльності у Держекспортконтролі як суб'єктів
здійснення міжнародних передач товарів; ( Пункт 8 доповнено
абзацом четвертим згідно з Постановою КМ N 1313 ( 1313-2003-п )
від 21.08.2003 )
оцінки стану додержання суб'єктами підприємницької діяльності
законодавства з питань експортного контролю та наявності у цих
суб'єктів відповідних організаційних документів, які регламентують
таку роботу;
оцінки можливості здійснення міжнародних передач товарів,
визначених суб'єктами підприємницької діяльності, до конкретних
країн. ( Абзац шостий пункту 8 із змінами, внесеними згідно з
Постановою КМ N 1313 ( 1313-2003-п ) від 21.08.2003 )
Основна експертиза передбачає здійснення заходів,
передбачених пунктом 3 цього Положення, з метою підготовки
обгрунтованого висновку для прийняття рішення про можливість та
умови здійснення міжнародних передач конкретних товарів, що
підлягають контролю. ( Абзац сьомий пункту 8 із змінами, внесеними
згідно з Постановою КМ N 1313 ( 1313-2003-п ) від 21.08.2003 )
Повторна експертиза може проводитися у разі порушення
встановлених вимог і правил під час попередньої чи основної
експертизи або на вимогу замовника експертизи за наявності
обгрунтованих претензій до висновків попередньої та основної
експертизи.
Додаткова експертиза проводиться, якщо виявлено обставини,
які впливають або можуть вплинути на результат попередньої та
основної експертизи.
9. Замовник експертизи має право:
визначати необхідність проведення попередньої, основної,
повторної та додаткової експертизи;
порушувати клопотання про заміну експертів;
отримувати інформацію про хід проведення експертизи на всіх
стадіях експертного процесу.
10. Замовник експертизи зобов'язаний:
сприяти організаторам експертизи у проведенні всебічного і
об'єктивного аналізу об'єктів експертизи;
передавати згідно з установленими запитом, дорученням або
договором термінами організаторам експертизи необхідні матеріали
та додаткові відомості, що стосуються об'єктів експертизи;
використовувати висновки експертизи під час прийняття рішень
щодо міжнародних передач товарів, що підлягають контролю; ( Абзац
четвертий пункту 10 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 1313 ( 1313-2003-п ) від 21.08.2003 )
забезпечувати в разі потреби анонімність експертів.
11. Організатор експертизи має право вживати всіх необхідних
заходів для організації та проведення експертизи на підставі
запитів, доручень або договорів згідно із законодавством.
Організатор експертизи не має права без письмової згоди її
замовника розголошувати інформацію про матеріали, залучені для
проведення експертизи або підготовлені в ході експертизи.
12. ( Абзац перший пункту 12 виключено на підставі Постанови
КМ N 537 ( 537-2005-п ) від 30.06.2005 )
( Абзац другий пункту 12 виключено на підставі Постанови КМ
N 537 ( 537-2005-п ) від 30.06.2005 )
Експерт має право:
брати участь у проведенні експертного аналізу та визначенні
доручених йому об'єктів на всіх стадіях експертизи;
отримувати необхідні для підготовки об'єктивних висновків
додаткові матеріали, в тому числі такі, що охороняються законом
або становлять державну, комерційну чи іншу таємницю. Порядок
проведення експертизи об'єктів, що містять зазначену таємницю,
правила допуску експерта та ступінь відповідальності за
розголошення отриманої інформації визначаються законодавством.
Експерт не має права розголошувати без письмової згоди
замовника експертизи інформацію, яку містять матеріали,
використовувані для проведення експертизи або складені під час її
проведення.
Експерт несе персональну відповідальність за достовірність і
повноту експертизи та обгрунтованість висновків відповідно до
вимог її проведення.
Не дозволяється виконання однією особою функцій розробника
або виробника об'єкта експертизи (чи іншим чином заінтересованої
особи) та експерта.
Експертами не можуть призначатися представники фірм чи
організацій, заінтересованих у висновках експертизи. ( Пункт 12
доповнено абзацом дев'ятим згідно з Постановою КМ N 1313
( 1313-2003-п ) від 21.08.2003 )
За несвоєчасне, неякісне та протиправне проведення експертизи
експерт несе відповідальність згідно із законодавством.
13. Попередня експертиза в галузі державного експортного
контролю є обов'язковою і проводиться Держекспортконтролем із
залученням у разі потреби інших центральних органів виконавчої
влади та інших державних органів, а також юридичних осіб, що мають
на це повноваження Держекспортконтролю.
Для проведення попередньої експертизи товарів, що підлягають
державному експортному контролю, суб'єкт підприємницької
діяльності надсилає на ім'я Голови Держекспортконтролю лист із
стислим викладом мети звернення, до якого додає:
оформлену заяву за типовою формою на проведення попередньої
експертизи;
засвідчені нотаріально копії статуту, установчого договору та
свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької
діяльності;
технічну довідку, в якій зазначаються повне найменування,
стислий опис, призначення та технічні характеристики кожного
об'єкта (предмета), що передбачається для експорту, імпорту,
тимчасового вивезення чи ввезення, з визначенням характеристик,
які наведені у відповідному списку товарів, що підлягають
контролю.
У разі коли суб'єкт підприємницької діяльності має намір
здійснювати експорт, імпорт, тимчасове вивезення чи ввезення
технології чи послуги, до технічної довідки додається анотований
виклад зазначеної технології чи послуги. Технічна довідка
підписується керівником суб'єкта підприємницької діяльності та
керівником військового представництва (якщо таке представництво є
на підприємстві) і засвідчується печатками цього суб'єкта та
військового представництва;
довідку щодо ідентифікації товарів, якою визначена
відповідність конкретних товарів, зазначених у заяві, найменуванню
та опису товарів, внесених до списків товарів, що підлягають
державному експортному контролю;
довідку щодо наявності чи відсутності у суб'єкта системи
внутрішньофірмового експортного контролю, а в разі наявності такої
системи разом із зазначеною довідкою - копію відповідного
свідоцтва про її атестацію Держекспортконтролем;
довідку щодо ступеня секретності товару, наданого на
попередню експертизу, що підписується керівником суб'єкта
підприємницької діяльності, керівником його режимно-секретного
органу та керівником військового представництва (якщо такий орган
або таке представництво є на підприємстві) і засвідчується
печатками цього суб'єкта та військового представництва;
перелік країн, до яких (або з яких) передбачається здійснити
експорт, імпорт, тимчасове вивезення чи ввезення товарів, що
підлягають державному експортному контролю;
довідку про посадових осіб, які організують та забезпечують
виконання суб'єктом підприємницької діяльності законодавства з
питань експортного контролю;
засвідчену копію свідоцтва про державну акредитацію (у разі
провадження посередницької діяльності у сфері трансферу
технологій). { Пункт 13 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ
N 692 ( 692-2007-п ) від 03.05.2007 }
Крім зазначених у цьому пункті документів, рекомендується
подати відповідні висновки недержавної експертизи щодо попередньої
ідентифікації товарів, яка проводиться за ініціативою суб'єкта
підприємницької діяльності.
Суб'єкт підприємницької діяльності має право доручити
проведення попередньої ідентифікації товарів юридичній особі, яка
отримала в установленому порядку повноваження на проведення
експертизи в галузі державного експортного контролю.
У разі коли суб'єкт підприємницької діяльності має намір
здійснювати посередницьку (брокерську) діяльність, у довідках,
зазначених в абзацах п'ятому, сьомому та дев'ятому цього пункту,
визначаються групи (категорії) товарів, стосовно яких
передбачається провадження такої діяльності, а довідки щодо
конкретних товарів подаються під час проведення основної
експертизи. ( Пункт 13 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ
N 537 ( 537-2005-п ) від 30.06.2005 )
У разі коли виникає потреба в детальнішому проведенні
експертизи, Держекспортконтроль має право отримати від суб'єкта
підприємницької діяльності додаткові відомості, необхідні для
прийняття обґрунтованого рішення, а також провести вивчення
питань, пов'язаних з експертизою, безпосередньо на
підприємствах-експортерах (імпортерах).
Тривалість експертизи не повинна перевищувати 30 днів з дня
подачі усіх необхідних документів до Держекспортконтролю, а в
разі, коли потрібне додаткове міжвідомче узгодження, - після
завершення такого узгодження.
За підсумками попередньої експертизи Держекспортконтроль
ідентифікує товари, визначає умови здійснення їх міжнародних
передач до конкретних держав та видає зазначеним суб'єктам
посвідчення про їх реєстрацію як суб'єктів здійснення міжнародних
передач товарів разом з відповідними роз'ясненнями про особливості
здійснення таких передач.
Форма посвідчення про реєстрацію затверджується
Держекспортконтролем. Пункт 13 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1042
( 1042-99-п ) від 15.06.99, в редакції Постанови КМ N 1313
( 1313-2003-п ) від 21.08.2003 )
14. Основна експертиза є обов'язковою для прийняття рішення
щодо можливості видачі відповідного дозволу, висновку чи
міжнародного імпортного сертифіката на право здійснення
міжнародних передач товарів, що підлягають контролю. ( Абзац
перший пункту 14 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 1313 ( 1313-2003-п ) від 21.08.2003 )
Основна експертиза в галузі державного експортного контролю
проводиться Держекспортконтролем, іншими центральними органами
виконавчої влади та державними органами відповідно до їх
компетенції. Для проведення основної експертизи можуть залучатися
юридичні особи, а також фахівці підприємств, установ та
організацій за запитом Держекспортконтролю або інших державних
органів. ( Абзац другий пункту 14 із змінами, внесеними згідно з
Постановою КМ N 244 ( 244-2001-п ) від 14.03.2001; в редакції
Постанови КМ N 537 ( 537-2005-п ) від 30.06.2005 )
Основна експертиза в галузі державного експортного контролю
проводиться на підставі документів, які подаються суб'єктом
здійснення міжнародних передач товарів для отримання відповідного
дозволу, висновку чи міжнародного імпортного сертифіката на право
здійснення міжнародних передач товарів, що підлягають контролю.
( Абзац третій пункту 14 із змінами, внесеними згідно з Постановою
КМ N 1313 ( 1313-2003-п ) від 21.08.2003 )
Обов'язковою умовою проведення зазначеної експертизи є
наявність у складі документів копії посвідчення про реєстрацію
суб'єкта підприємницької діяльності в Держекспортконтролі,
та відповідного висновку Держекспортконтролю щодо ідентифікації та
умов здійснення міжнародних передач товарів. ( Абзац четвертий
пункту 14 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1313
( 1313-2003-п ) від 21.08.2003 )
Крім зазначених у цьому пункті документів, рекомендується
подати відповідні висновки недержавної експертизи щодо попередньої
ідентифікації товарів, яка проводиться за ініціативою суб'єкта
підприємницької діяльності. ( Абзац п'ятий пункту 14 із змінами,
внесеними згідно з Постановою КМ N 1313 ( 1313-2003-п ) від
21.08.2003 )
За підсумками основної експертизи Держекспортконтроль видає
суб'єкту здійснення міжнародних передач товарів відповідний
дозвіл, висновок чи міжнародний імпортний сертифікат на право
здійснення міжнародних передач товарів, що підлягають контролю, чи
надсилає мотивовану відмову. ( Абзац шостий пункту 14 із змінами,
внесеними згідно з Постановою КМ N 1313 ( 1313-2003-п ) від
21.08.2003 ) Пункт 14 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1042
( 1042-99-п ) від 15.06.99 )
15. Повторна або додаткова експертиза проводиться за
правилами попередньої або основної експертизи.
16. Порушенням правил експертизи в галузі державного
експортного контролю вважається:
невиконання вимог цього Положення;
видача завідомо неправдивого висновку експертизи;
вчинення дій, що перешкоджають організації та проведенню
експертизи, або відмова в наданні суб'єктам, що проводять
експертизу необхідних для проведення експертизи документів;
( Абзац четвертий пункту 16 із змінами, внесеними згідно з
Постановою КМ N 537 ( 537-2005-п ) від 30.06.2005 )
примус експертів до видачі неправдивого висновку чи створення
таких умов, що призводять до неможливості або необ'єктивності в
проведенні експертизи; ( Абзац п'ятий пункту 16 із змінами,
внесеними згідно з Постановою КМ N 537 ( 537-2005-п ) від
30.06.2005 )
дискредитація або переслідування експертів за підготовлені
ними об'єктивні висновки;
залучення до проведення експертизи осіб, які є безпосередньо
заінтересованими в її висновках.
Особи, винні у вчиненні зазначених порушень, несуть
відповідальність відповідно до законодавства.
17. Оскарження висновків експертизи в галузі державного
експортного контролю провадиться в установленому законодавством
порядку.
Джерело:Офіційний портал ВРУ