ГАЗЕТА "УРЯДОВИЙ КУР'ЄР"
У Г О Д А
від 18.10.97
vd971018
Генеральна угода між Кабінетом Міністрів Україниі Українським союзом промисловців і підприємців
та профспілковими об'єднаннями України на
1997-1998 роки
РОЗДІЛ 1
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Генеральну угоду (далі - Угода) укладено згідно із Законом
України "Про колективні договори і угоди" ( 3356-12 ) на
двосторонній основі між Кабінетом Міністрів України, як таким, що
здійснює управління об'єктами державної власності, і Українським
союзом промисловців і підприємців, які об'єдналися для ведення
колективних переговорів з однієї сторони, та профспілковими
об'єднаннями України з другої сторони (далі - Сторони), від імені
яких повноважними представниками проведені колективні переговори і
підписана ця Угода.
Сторони визнають Угоду як чинний акт соціального партнерства,
що визначає узгоджені позиції і дії сторін за основними принципами
проведення соціально-економічної політики в державі та спрямований
на співробітництво Сторін, забезпечення прав і гарантій трудящих,
досягнення злагоди в суспільстві.
Прийняті Сторонами зобов'язання та домовленості є
обов'язковими для виконання.
Положення Угоди діють безпосередньо і поширюються на всіх
суб'єктів незалежно від форм власності і господарювання, які
перебувають у сфері дії Сторін, що підписали цю Угоду.
Норми Угоди є обов'язковими для застосування під час ведення
колективних переговорів і укладення угод (договорів) на
галузевому, регіональному та виробничому рівнях як мінімальні
гарантії.
Угода набирає чинності з дати підписання її Сторонами і діє
до укладення нової або перегляду цієї Угоди.
РОЗДІЛ 2
У СФЕРІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОДУКТИВНОЇЗАЙНЯТОСТІ ТА СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ
НАСЕЛЕННЯ ВІД БЕЗРОБІТТЯ
У СФЕРІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОДУКТИВНОЇЗАЙНЯТОСТІ ТА СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ
НАСЕЛЕННЯ ВІД БЕЗРОБІТТЯ
2.1. Сторони домовилися:
2.1.1. У процесі реформування економіки, починаючи з другого
півріччя 1997 р., здійснювати заходи щодо збереження та створення
нових робочих місць. Визначити порогові показники рівня зайнятості та рівня
безробіття як базові параметри і включити їх до макроекономічних
показників соціально-економічного розвитку на 1998-1999 роки.
2.1.2. Розробити в III кварталі 1998 р. довгострокову
(стратегічну) державну програму розвитку трудового потенціалу
України, якою передбачити комплекс заходів, спрямованих на
збереження, відтворення і підвищення якості національної робочої
сили.
2.1.3. Разом з Фондом державного майна провести в 1997 році
перевірки приватизованих підприємств щодо виконання новими
власниками передбачених у планах приватизації та договорах
купівлі-продажу умов збереження робочих місць. Результати
перевірок передати на розгляд Українського та регіональних
координаційних комітетів сприяння зайнятості населення, а в разі
виявлення порушень умов приватизації вжити заходів відповідно до
законодавства.
2.1.4. Підготувати в першому півріччі 1998 р. за участю
профспілкової сторони проект закону щодо врегулювання проблеми
часткового безробіття і соціального захисту частково безробітних і
подати його на розгляд Верховної Ради України разом з пропозиціями
щодо джерел фінансування.
2.1.5. Забезпечити спрямування 100 відсотків надходжень до
Державного фонду сприяння зайнятості населення на фінансування
заходів, передбачених Програмою зайнятості населення на 1997-2000
роки ( 1591-96-п ), і в першу чергу, на погашення заборгованості з
виплати допомоги по безробіттю, стипендій та їх поточні виплати.
2.1.6. Перейти з 1998 року на міжнародні стандарти в оцінці
рівнів зайнятості і безробіття.
2.1.7. Розробити та затвердити за участю об'єднань профспілок
і роботодавців порядок професійної підготовки і перепідготовки
працівників та розміри витрат на ці цілі відповідно до Закону
України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ).
2.1.8. Забезпечити подальший розвиток матеріально-технічної
бази служби зайнятості з метою підвищення її пропускних
можливостей та відновити повноцінну роботу служб зайнятості з
перекваліфікації (підвищення кваліфікації) безробітних і
незайнятого населення.
2.1.9. Рекомендувати роботодавцям, профспілкам і місцевим
органам виконавчої влади та самоврядування розробляти і
запроваджувати упереджувальні заходи щодо запобігання на
підприємствах незалежно від форм власності та господарювання
масовим звільненням працюючих з ініціативи власника. В разі
виникнення об'єктивних причин, через які неминучі масові
звільнення працівників з ініціативи органу управління або
власника, проводити їх лише за умови попереднього (не менше ніж за
3 місяці) письмового повідомлення відповідного профоргану про
причини і обсяги скорочень, терміни вивільнення, спеціальності та
кваліфікації працівників, що підлягають скороченню, та проведення
спільних консультацій щодо заходів, спрямованих на сприяння
працевлаштуванню працівників, що вивільняються.
2.1.10. Забезпечити в межах діючої статистичної звітності
щомісячне надання соціальним партнерам аналітично-статистичної
інформації про стан ринку праці.
2.1.11. Усі рішення, які регулюють соціально-трудові
відносини, в тому числі і викликані вимогами та рекомендаціями
міжнародних фінансових установ, мають попередньо обговорюватися
соціальними партнерами шляхом проведення завчасних консультацій і
розгляду Українським координаційним комітетом сприяння зайнятості
населення.
2.1.12. З метою посилення впливу соціальних партнерів щодо
регулювання процесів на ринку праці відповідних територій
удосконалити діяльність координаційних комітетів сприяння
зайнятості населення. У другому півріччі 1997 р. затвердити типове
положення про такі комітети і надати їм право на: - узгодження, розгляд і оцінку ходу виконання державної,
територіальних програм зайнятості; - подання обов'язкових до розгляду органами виконавчої влади
рекомендацій комітетів на відповідній території; - узгодження проектів закриття підприємств або масових
вивільнень працівників з інших причин.
2.1.13. Ввести жорсткий контроль за дотриманням на
підприємствах і в організаціях усіх форм власності вимог статті
113 Кодексу законів про працю України ( 322-08 ) щодо визнання
простоїв не з вини працівника і відповідної оплати за ці простої
та законності і обгрунтованості надання роботодавцями відпусток
без збереження заробітної плати.
РОЗДІЛ 3
У СФЕРІ ГАРАНТІЙ ОПЛАТИ ПРАЦІТА ЗАХИСТУ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ
У СФЕРІ ГАРАНТІЙ ОПЛАТИ ПРАЦІТА ЗАХИСТУ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ
Сторони зобов'язуються:
3.1. На період до встановлення законодавством державної
гарантії в оплаті праці - мінімальної заробітної плати, не нижче
від межі малозабезпеченості відповідно до частини другої статті 9
Закону України "Про оплату праці" ( 108/95-ВР ), мінімальні
гарантії в оплаті праці працівників залежно від їх кваліфікації
встановлюються галузевими (регіональними) угодами.
3.2. Установити для застосування на підприємствах, в
організаціях перелік і розміри доплат, надбавок, що мають
міжгалузевий характер, згідно з додатком. В організаціях,
установах, закладах бюджетної сфери зазначений перелік і розміри
доплат, надбавок, компенсацій встановлюються Кабінетом Міністрів
України після попередніх консультацій з відповідними профспілками.
3.3. Кабінет Міністрів України, об'єднання роботодавців і
профспілок сприятимуть формуванню фондів оплати праці на
підприємствах з урахуванням результатів виробничої діяльності,
продуктивності праці та індексу зростання цін.
3.4. Забезпечити дієвий контроль за дотриманням законодавства
про оплату праці та норм Генеральної угоди і у разі їх порушення
ставити питання про притягнення до відповідальності винних
посадових осіб.
3.5. Кабінет Міністрів України за погодженням з
профспілковими об'єднаннями:
3.5.1. Протягом 1998 року забезпечуватиме поступове
наближення розміру мінімальної заробітної плати до вартісної
величини межі малозабезпеченості.
3.5.2. Під час підготовки проекту Державного бюджету України
на 1999 рік подасть Верховній Раді України проект законодавчого
акта про встановлення нового розміру мінімальної заробітної плати
на 1999 рік.
3.5.3. Затвердить у цьому році Порядок компенсації
працівникам втрати заробітної плати у зв'язку з порушенням строків
її виплати з метою реалізації статті 34 Закону України "Про оплату
праці".
3.6. Кабінет Міністрі України:
3.6.1. Забезпечить своєчасну виплату поточної заробітної
плати працівникам установ і організацій бюджетної сфери з
державного бюджету.
3.6.2. Забезпечить профспілкові об'єднання статистичною
інформацією про факти порушення законодавства про оплату праці та
притягнення до відповідальності винних посадових осіб.
3.6.3. Разом з профспілковими об'єднаннями і роботодавцями
протягом першого півріччя 1998 р. вивчить питання про встановлення
працівникам підприємств-банкрутів або тих, які ліквідуються,
гарантій з виплати заборгованої заробітної плати та джерела
фінансування у разі недостатності коштів боржника та відсутності
правонаступника.
3.6.4. Вирішуватиме питання щодо внесення змін до законів та
інших нормативно-правових актів про оплату праці на
загальнодержавному рівні за участю профспілок.
3.6.5. Покладе на призначених державою уповноважених осіб та
представників профспілкових організацій функції контролю за
своєчасністю виплати заробітної плати та виконанням графіків
погашення заборгованості з неї в господарських товариствах, у яких
є частка державної власності.
3.6.6. Забезпечить щорічні розрахунки фактичної вартості
робочої сили та публікацію цих даних у засобах масової інформації.
3.6.7. Надаватиме профспілковим об'єднанням статистичні дані
щодо заробітної плати та інших соціальних виплат на безоплатній
основі.
РОЗДІЛ 4
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СОЦІАЛЬНИХ ГАРАНТІЙ
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СОЦІАЛЬНИХ ГАРАНТІЙ
Сторони зобов'язуються:
4.1. Гарантії життєвого рівня населення:
4.1.1. Розробити та подати до кінця 1997 року на затвердження
Президенту України Основні напрями соціальної політики на 1997-
2000 роки. Підготувати за участю профспілок до 1 лютого 1998 р.
соціально-економічне обгрунтування з висновками щодо подання на
ратифікацію Верховною Радою України Конвенції МОП N 117 "Про
основні цілі і норми соціальної політики" ( 993_016 ).
4.1.2. За участю профспілок розробити і подати до 1 січня
1998 року на затвердження Верховній Раді України Перелік
соціальних стандартів, як необхідну передумову забезпечення
конституційних прав і гарантій населення України. Після їх
затвердження приступити до розроблення рівнів цих стандартів.
4.1.3. Запровадити щомісячне інформування профспілкових
об'єднань про величину вартості межі малозабезпеченості
з урахуванням індексу інфляції та надавати їм відповідні
розрахункові матеріали. При встановленні розміру соціальних виплат та допомог
враховувати рівень соціальних стандартів.
4.1.4. До затвердження Верховною Радою України величини
прожиткового мінімуму підготувати законопроект про внесення змін і
доповнень до Закону України "Про межу малозабезпеченості" стосовно
розрахунку величини вартості межі малозабезпеченості для
працездатної особи відповідно до статті 9 Закону України "Про
оплату праці" ( 108/95-ВР ). Затвердити фізіологічні норми споживання продуктів харчування
(для непрацездатних і працездатних осіб) і запровадити їх для
розрахунку межі малозабезпеченості.
4.1.5. Розробити за участю профспілок Положення про порядок
проведення індексації грошових доходів населення відповідно до
законодавства.
4.1.6. З метою захисту вітчизняного товаровиробника від
недобросовісної конкуренції та споживача від продукції,
небезпечної для життя, здоров'я і довкілля, забезпечити
ідентичність, підтримку та розвиток національної системи
стандартизації, метрології, сертифікації та акредитації в Україні.
4.2. Житлово-побутові гарантії:
4.2.1. У місячний термін після прийняття Житлового кодексу
України подати на розгляд Верховної Ради України Державну програму
забезпечення громадян України житлом з вишуканням неінфляційних
джерел фінансування та розробити нормативні акти, які б
забезпечували її виконання.
4.2.2. Затвердити та запровадити єдині правила надання
житлово-комунальних послуг та типових договорів, які повинні
містити умови надання послуг, вимоги до їх якості, права і
обов'язки виробників та споживачів послуг.
4.2.3. Кабінет Міністрів України буде вживати заходів до
залучення власних коштів та іноземних кредитів на будівництво
житла для соціально незахищених категорій громадян, у тому числі
молодих сімей.
4.2.4. Зберегти до кінця 1998 року основні принципи
приватизації державного житлового фонду.
4.2.5. Рішення про зміну діючих тарифів і норм, які
затверджуються Кабінетом Міністрів України та іншими центральними
і місцевими органами виконавчої влади відповідно до їх
повноважень, а також порядок надання субсидій на
житлово-комунальні послуги приймати за попереднім погодженням з
профспілками.
4.3. Кабінет Міністрів України буде вносити до Верховної Ради
України пропозиції щодо поступового наближення неоподатковуваного
мінімуму доходів громадян до рівня законодавчо встановленої
вартісної величини межі малозабезпеченості.
РОЗДІЛ 5
ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ, РЕЖИМ ПРАЦІТА ВІДПОЧИНКУ
ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ, РЕЖИМ ПРАЦІТА ВІДПОЧИНКУ
Сторони домовилися:
5.1. Трудові відносини будувати на засадах їх державного і
договірного регулювання.
5.2. Контрактну форму трудового договору застосовувати лише у
випадках, передбачених законодавством.
5.3. Рекомендувати на умовах колективних договорів і
відповідно до законодавства надавати головам профспілкових
комітетів, які не звільнені від основної роботи, вільний від
роботи час із збереженням заробітної плати для виконання ними
своїх громадських обов'язків.
5.4. Рішення про перенесення робочих днів приймати не
пізніше, ніж за два тижні до встановленого дня роботи.
5.5. За участю профспілок підготувати положення про надання
додаткових відпусток працівникам за особливий характер роботи.
5.6. У першому півріччі 1998 р. додатково вивчити питання про
ратифікацію Конвенції МОП N 132 щодо оплачуваних відпусток та
N 140 про навчальні відпустки ( 993_261 ) після набрання чинності
Закону України "Про відпустки" ( 504/96-ВР ) в повному обсязі.
5.7. Чергування працівників у вихідні та святкові дні
погоджувати з відповідними профспілковими комітетами згідно із
статтями 71, 72, 107 Кодексу законів про працю України ( 322-08 ).
5.8. У 1997 році за участю профспілок розпочати підготовку
проекту науково-практичного коментаря до Закону України "Про
відпустки" та в першому півріччі 1998 р. забезпечити його видання.
5.9. Вивчити за участю соціальних партнерів питання про
встановлення обмежень щодо тривалості робочої зміни понад 8 годин
у галузях, де перевтома може створювати загрозу для здоров'я і
безпеки людей. У разі потреби подати Верховній Раді України пропозиції щодо
ратифікації Конвенції МОП N 67 про тривалість робочого часу та
відпочинку на дорожньому транспорті.
5.10. Під час укладення галузевих угод розглядати питання про
можливість встановлення для працюючих жінок, які мають дітей
шкільного та дошкільного віку, 38-годинного робочого тижня. Розглянути можливість законодавчого вирішення цього питання.
5.11. Вивчити питання про ратифікацію Конвенції МОП N 81 про
інспекцію праці в промисловості та торгівлі і Конвенції МОП N 150
про регулювання питань праці ( 993_024 ).
5.12. Забезпечити координацію роботи Державної інспекції
праці та громадських інспекторів праці профспілок у здійсненні
контролю за додержанням законодавства про працю.
РОЗДІЛ 6
ОХОРОНА ПРАЦІ, ЗДОРОВ'ЯІ НАВКОЛИШНЬОГО ПРИРОДНОГО СЕРЕДОВИЩА
ОХОРОНА ПРАЦІ, ЗДОРОВ'ЯІ НАВКОЛИШНЬОГО ПРИРОДНОГО СЕРЕДОВИЩА
Сторони домовилися:
6.1. Охорона праці та навколишнього природного середовища:
6.1.1. Вжити заходів до виконання регіональних та галузевих
програм поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого
середовища на 1997-1998 роки і передбачити механізм їх реалізації.
6.1.2. Створити механізм економічної заінтересованості
підприємств і організацій (власників) щодо забезпечення безпечних
і здорових умов праці на виробництві шляхом встановлення
диференційованих розмірів внесків на обов'язкове державне
соціальне страхування працівників від нещасних випадків та
професійних захворювань.
6.1.3. Протягом 1997-1998 років на виконання статті 12 Закону
України "Про охорону праці" ( 2694-12 ) за погодженням з
профспілками розробити критерії оцінки моральних збитків та
порядок їх відшкодування, (1997 рік - концепція, 1998 рік -
порядок відшкодування), розглянути це питання на Національній раді
соціального партнерства.
6.1.4. Під час доопрацювання проекту Закону України "Про
Державний бюджет України на 1998 рік" передбачити у разі
можливості повернення коштів фонду охорони праці (в першу чергу
підприємств), які були спрямовані на погашення заборгованості із
соціальних виплат.
6.1.5. Створити механізм надійної експертизи та контролю за
проектуванням і виготовленням машин та обладнання, а також
державну систему сертифікації виготовленої техніки на
відповідність її вимогам охорони праці: завершити створення та матеріально-технічне оснащення
сертифікаційних, експертно-технічних центрів і лабораторій з
охорони праці; протягом 1997 і 1998 років ввести обов'язкову сертифікацію
засобів виробництва і засобів колективного та індивідуального
захисту працюючих.
6.1.6. Для поліпшення стану охорони праці та посилення
відповідальності посадових осіб за своєчасне та якісне
розслідування нещасних випадків на виробництві та професійних
захворювань: - за погодженням з профспілками протягом 1997 року внести
зміни і доповнення до Положення про розслідування та облік
нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на
підприємствах, в установах і організаціях; - до комплексних перевірок стану охорони праці залучати
представників профспілок; - два рази на рік розглядати стан охорони праці в Україні за
участю представників профспілок та роботодавців.
6.1.7. Забезпечити у 1998 році здійснення заходів щодо
внесення змін і доповнень до законодавчих та інших нормативних
актів, що підлягають врахуванню як передумова для подальшого
приєднання України до Конвенції МОП N 155 від 1981 року "Про
безпеку, гігієну праці та виробниче середовище" ( 993_050 ). Розробити і забезпечити внесення змін і доповнень до
законодавчих актів, та інших нормативних актів, що підлягають
врахуванню, як передумова для приєднання України до Конвенції МОП
від 23 червня 1995 р. N 176 "Про безпеку і гігієну праці на
шахтах". Протягом 1999 року внести зазначені Конвенції на розгляд
Верховної Ради України для ратифікації.
6.1.8. Після отримання висновків еколого-економічного
експерименту, що проводиться відповідно до розпорядження
Президента України від 11 червня 1997 р. N 235 ( 235/97-рп ) у
містах Кривий Ріг, Дніпродзержинськ та Маріуполь розробити
техніко-економічні обгрунтування проекту Закону України "Про зони
надзвичайних ситуацій, їх класифікацію і статус".
6.1.9. Підготувати за погодженням з профспілками списки
виробництв, цехів і посад з шкідливими умовами праці, робота на
яких дає право на щорічну додаткову відпустку, а також порядок їх
застосування.
6.2. Охорона здоров'я.
6.2.1. Визначити гарантований обсяг і рівень безплатної
медичної допомоги населенню за погодженням його з профспілками
відповідно до Конституції України ( 254к/96-ВР ).
6.2.2. Міністерству охорони здоров'я суворо дотримуватися
вимог Конституції України про збереження існуючої мережі закладів
охорони здоров'я, які фінансуються з Державного бюджету України,
під час проходження ними акредитації, розробленні нормативних
показників забезпеченості населення стаціонарною і
амбулаторно-поліклінічною допомогою.
6.2.3. Сторони домовилися, що рішення про передачу, утримання
або ліквідацію закладів (установ) охорони здоров'я, які
знаходяться на балансі державних підприємств і організацій, а
також закладів (установ) охорони здоров'я, відомств з особливими
умовами праці (залізничники, авіапрацівники, працівники атомної
енергетики тощо) прийматимуться за участю профспілок та трудових
колективів.
6.2.4. Розробити та затвердити критерії встановлення ступеня
стійкої втрати професійної працездатності у відсотках та
особливості працевлаштування хворих та інвалідів.
6.2.5. Забезпечити фінансування охорони здоров'я в порядку та
обсягах, визначених Законом України "Про Державний бюджет України
на 1997 рік" ( 404/97-ВР ).
6.3. Кабінет Міністрів:
6.3.1. Підготує разом з профспілковими об'єднаннями і подасть
на розгляд Верховної Ради України пропозиції про внесення змін до
проекту Закону України "Про оподаткування доходів фізичних осіб"
щодо виключення з валового доходу громадян сум, одержаних на
відшкодування шкоди, заподіяної каліцтвом або іншим ушкодженням
здоров'я, пов'язаним з виконанням трудових обов'язків, а також у
зв'язку із втратою годувальника.
6.3.2. Подасть Верховній Раді України пропозиції до проекту
Закону України "Про оподаткування доходів фізичних осіб" щодо
невключення до валового доходу громадян сум матеріальної допомоги
в грошовій або натуральній формі незалежно від розміру, яка
надається за рішенням Кабінету Міністрів України у зв'язку із
стихійним чи екологічним лихом, аварією або катастрофою.
6.3.3. Подасть Верховній Раді України розроблені разом з
профспілковими об'єднаннями пропозиції до проекту Закону України
"Про оподаткування доходів фізичних осіб" щодо невключення до
валового доходу громадян вартості путівок на санаторно-курортне
лікування та відпочинок для дітей, крім туристичних, з урахуванням
сукупного доходу на члена сім'ї.
6.3.4. Разом з профспілковими об'єднаннями та об'єднаннями
роботодавців розробить і подасть у жовтні-листопаді 1997 р.
Верховній Раді України проект змін до Закону України "Про внесення
змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", а
саме: підпункт 5.4.9. статті 5 - доповнити перелік об'єктів
соціальної інфраструктури, що перебувають на балансі платника
податку, витрати на утримання яких відносяться до валових витрат
платника податку, такими об'єктами, як дитячі оздоровчі табори та
санаторії-профілакторії.
РОЗДІЛ 7
У СФЕРІ СОЦІАЛЬНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
У СФЕРІ СОЦІАЛЬНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Кабінет Міністрів України:
7.1. Вживе заходів до наближення мінімального розміру пенсії
за віком до вартісної величини межі малозабезпеченості,
затвердженої Верховною Радою України.
7.2. За участю об'єднань профспілок і роботодавців розробить
та подасть Верховній Раді України проекти Законів України "Про
обов'язкове державне пенсійне страхування", "Про затвердження
Програми пенсійної реформи в Україні" разом з іншими правовими
нормами, спрямованими на поліпшення пенсійного забезпечення,
передбачивши встановлення соціальної справедливості під час
призначення пенсій громадянам різних категорій з урахуванням
розміру заробітної плати і трудового стажу.
7.3. Для забезпечення цільового використання коштів
Пенсійного фонду України під час проведення пенсійної реформи
здійснить розмежування джерел фінансування витрат, пов'язаних з
виплатою пенсій, призначених відповідно до Законів України "Про
державну службу" ( 3723-12 ), "Про прокуратуру" ( 1789-12 ), "Про
статус народного депутата" ( 2790-12 ) , "Про пенсійне
забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового
складу органів внутрішніх справ" ( 2262-12 ), "Про статус
ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" ( 3551-12 ),
"Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи" ( 796-12 ) , "Про основні
засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян
похилого віку в Україні" (3721-12 ), та соціальних пенсій.
7.4. З метою більш повного і своєчасного надходження коштів
до Пенсійного фонду, усунення зловживань та визначення в
подальшому розмірів пенсій залежно від суми страхових внесків
після прийняття Закону України "Про обов'язкове державне пенсійне
страхування" ( 400/97-ВР ) приступить до впровадження
персоніфікованого обліку платежів на обов'язкове пенсійне
страхування.
7.5. Розробить та здійснить комплекс заходів, спрямованих на
посилення персональної відповідальності керівників підприємств і
організацій за ухилення від перерахування внесків до Пенсійного
фонду, а також на погашення існуючої заборгованості із страхових
внесків.
7.6. Розробить за участю профспілкових об'єднань законопроект
про внесення змін і доповнень до Закону України "Про державну
допомогу сім'ям з дітьми", в якому буде передбачено визначення
розмірів допомоги та середньомісячного сукупного доходу, що дає
право на зазначену допомогу, виходячи з рівня малозабезпеченості
та реальних доходів сім'ї.
7.7. За участю профспілок вивчить, розгляне та в разі
необхідності подасть до Верховної Ради України пропозиції до
проекту Закону України "Про оподаткування доходів фізичних осіб",
якими передбачить зменшення суми нарахованого податку одному із
батьків, сім'я яких має дітей-інвалідів, а також двох і більше
дітей, з урахуванням сукупного доходу на члена сім'ї.
7.8. Разом з профспілковими об'єднаннями внесе до порядку
призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності зміни, якими
буде передбачений відхід від урахування безперервного стажу роботи
під час призначення допомоги.
7.9. Забезпечить за участю об'єднань роботодавців та
профспілкових об'єднань розроблення законопроектів та інших
нормативних актів з питань соціального забезпечення і соціального
страхування.
7.10. Розгляне питання про внесення пропозицій Верховній Раді
України щодо ратифікації Конвенції МОП N 102 про мінімальні норми
соціального забезпечення ( 993_011 ).
РОЗДІЛ 8РЕФОРМУВАННЯ ВЛАСНОСТІ ТА ЗАХИСТ
МАЙНОВИХ ПРАВ ГРОМАДЯН
8.1. Кабінет Міністрів України:
8.1.1. Забезпечить за участю профспілок розроблення
законодавчих та нормативних актів стосовно захисту майнових прав
громадян на власність, набуту в процесі приватизації.
8.1.2. Забезпечить внесення пропозицій доповнень до Закону
України "Про господарські товариства" та інших нормативних актів
про обов'язкове входження до складу органів управління
господарських товариств представників профспілкових або інших
органів, які представляють інтереси найманих працівників.
8.1.3. Разом з Фондом державного майна забезпечуватиме при
прийнятті нормативних актів захист соціальних гарантій трудящих
під час приватизації і реструктуризації об'єктів охорони здоров'я,
освіти, культури.
8.1.4. Забезпечить створення нормативної бази для здійснення
контролю з боку держави за виконанням умов договорів
купівлі-продажу об'єктів групи "Г", особливо з питань соціальної
захищеності працюючих, та відповідальності покупців за невиконання
умов договорів.
8.1.5. Починаючи з IV кварталу 1997 р. поступово здійснить
реалізацію Закону України "Про державні гарантії відновлення
заощаджень громадян України" ( 537/96-ВР ) з урахуванням
пропозицій профспілок.
8.2. Центральні органи виконавчої влади разом з
профспілковими об'єднаннями забезпечать проведення всеукраїнського
навчання з питань реформування економіки, прав трудових
колективів, майнових прав громадян (за розробленою спеціальною
програмою).
8.3. Сторони домовилися, що під час укладення галузевих угод
передбачати участь відповідних профспілкових органів у прийнятті
рішень щодо припинення діяльності неефективних державних
підприємств (крім випадків банкрутства), а також щодо
реструктуризації підприємств.
8.4. Сторони домовилися, що питання передачі в оренду
будинків, споруд, приміщень підприємств, культурних і
лікувально-оздоровчих закладів, що є державною власністю,
вирішуватимуться орендодавцями за участю відповідних профспілкових
органів.
РОЗДІЛ 9
ЗАДОВОЛЕННЯ СОЦІАЛЬНО-КУЛЬТУРНИХТА ДУХОВНИХ ПОТРЕБ
ЗАДОВОЛЕННЯ СОЦІАЛЬНО-КУЛЬТУРНИХТА ДУХОВНИХ ПОТРЕБ
9.1. Кабінет Міністрів України, Фонд державного майна та його
регіональні підрозділи за участю профспілок у межах їх компетенції
розглядатимуть питання та прийматимуть рішення щодо зміни форм
власності, передачі соціально-культурних закладів (далі - СКЗ), у
тому числі тих, які перебувають на балансі підприємств та
профспілок.
9.2. Кабінет Міністрів України забезпечуватиме в межах
коштів, передбачених у державному бюджеті, державну підтримку СКЗ.
9.3. Кабінет Міністрів України вживатиме заходів до:
підтримки української преси та книговидання; збереження і розвитку
народних ремесел і промислів; відродження традицій відзначення
народних свят; підтримки національного мистецтва, створення
високохудожньої кінотелевізійної продукції.
9.4. Кабінетом Міністрів України за участю профспілкових
об'єднань будуть вжиті додаткові заходи до: удосконалення системи профілактичних оглядів та обстежень
дітей, особливо тих, які постраждали від радіації або проживають у
зоні радіоактивного забруднення; врахування у відповідних бюджетах коштів на часткову
компенсацію оплати вартості путівок для оздоровлення дітей із
соціально незахищених сімей; поліпшення роботи з оздоровлення дітей, які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи та вивчення питання
запровадження централізованого замовлення для них путівок через
профспілкові органи, уникаючи посередників.
9.5. З метою створення сприятливих умов для розвитку і
соціального становлення молоді, Кабінетом Міністрів України за
участю профспілок буде завершено розробку Національної комплексної
програми "Молодь України".
9.6. Рекомендувати підприємствам та організаціям
відраховувати профкомам кошти на культурно-спортивну роботу з
прибутку, що залишається у їх розпорядженні.
РОЗДІЛ 10
У СФЕРІ СОЦІАЛЬНОГО ПАРТНЕРСТВА
У СФЕРІ СОЦІАЛЬНОГО ПАРТНЕРСТВА
10.1. Сторони вважають, що в умовах переходу до ринкової
економіки договірне регулювання соціально-економічних відносин на
принципах соціального партнерства є об'єктивною необхідністю.
10.2. Основними формами реалізації соціального партнерства
визнаються колективні переговори, консультації та співробітництво
Сторін, а також розв'язання конфліктних ситуацій на основі
трудового арбітражу, посередництва та примирення згідно з
законодавством. Сторони зосереджують свої зусилля і здійснюють конкретні дії,
спрямовані насамперед на створення умов для продуктивної праці,
стабілізації економіки та підвищення життєвого рівня населення.
10.3. У практичній діяльності Сторони керуватимуться
Рекомендацією МОП N 113 "Про консультації та співробітництво між
органами державної влади та організаціями підприємців і трудящих в
галузевому та національному масштабі". З метою визначення відносин
Сторін щодо врегулювання соціально-трудових відносин вони
сприятимуть прискоренню прийняття Законів "Про соціальне
партнерство", "Про профспілки", "Про об'єднання роботодавців" та
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)",
"Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про колективні
договори і угоди".
10.4. Сторони не прийматимуть в односторонньому порядку
рішень з основних питань стосовно соціальних, економічних,
культурних прав і інтересів працівників та інших верств населення,
які є предметом цієї Угоди. Сторони здійснюватимуть попереднє узгодження таких рішень
шляхом переговорів та консультацій. У разі непогодження Сторона, яка вносить проекти таких
рішень, одночасно інформує орган, що має приймати відповідний
законодавчий або нормативний акт, про позицію іншої Сторони.
10.5. Кабінет Міністрів України за участю соціальних
партнерів розробить з урахуванням програм міжнародних організацій
заходи щодо перепідготовки і підвищення кваліфікації кадрів, що
займаються питаннями соціального партнерства. Кабінет Міністрів України доручить міністерствам, іншим
центральним органам виконавчої влади разом з профспілками та їх
об'єднаннями забезпечити проведення регулярних перевірок та
здійснення постійного контролю за виконанням колективних договорів
і угод насамперед стосовно своєчасності виплати заробітної плати
та погашення заборгованості з неї працівникам підприємств і
організацій.
10.6. Кабінет Міністрів України визначатиме за участю
об'єднань профспілок і підприємців напрями використання коштів, що
надаються Україні міжнародними організаціями у вигляді грантів і
технічної допомоги, які мають цільове спрямування на розвиток
соціального партнерства, вдосконалення соціально-трудових
відносин, посилення соціального захисту населення.
10.7. Сторони сприятимуть власникам, об'єднанням власників
або уповноваженим ними органам, місцевим органам виконавчої влади,
профспілкам та їх об'єднанням проведенню колективних переговорів
та укладанню галузевих, регіональних угод, колективних договорів.
10.8. Кабінет Міністрів України за участю профспілок
розглядатиме пропозиції до Програми структурної перебудови
економіки, реструктуризації та планового закриття підприємств у
частині реалізації соціальних гарантій трудящих.
РОЗДІЛ 11
ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
11.1. Зміни і доповнення до цієї Угоди протягом терміну її
дії можуть вноситися за взаємною згодою Сторін.
11.2. Контроль за виконанням цієї Угоди здійснюється
безпосередньо Сторонами, що її уклали, чи уповноваженими ними
представниками у порядку, який визначається Сторонами Угоди
самостійно.
11.3. Кожна із Сторін щоквартально аналізує хід виконання
Угоди, в разі невиконання окремих пунктів здійснює додаткові
заходи щодо їх реалізації, надає відповідну інформацію іншій
Стороні. Раз на півроку стан виконання Угоди розглядається на
спільному засіданні Сторін, про що складається протокол. Робота з виконання Угоди та досягнуті результати
висвітлюються по державному радіо та телебаченню, в "Урядовому
кур'єрі", в "Профспілковій газеті", інших засобах масової
інформації.
11.4. Сторони в установленому порядку забезпечуватимуть
висвітлення по державному радіо і телебаченню, у засобах масової
інформації стан реалізації напрямів соціальної політики та
Генеральної угоди.
11.5. За порушення чи невиконання положень Угоди, ухилення
від участі в переговорах, за ненадання своєчасної інформації,
необхідної для колективних переговорів і здійснення контролю,
представники Сторін несуть відповідальність згідно з Кодексом
України про адміністративні правопорушення ( 80731-10, 80732-10 )
і Закону України "Про колективні договори і угоди" ( 3356-12 ). Посадові особи центральних і місцевих органів виконавчої
влади, профспілкових об'єднань та об'єднань роботодавців несуть
персональну відповідальність за реалізацію відповідних пунктів
цієї Угоди.
11.6. Тлумачення окремих положень цієї Угоди здійснюється
разом Сторонами, що підписали Угоду.
11.7. Профспілкові об'єднання та об'єднання роботодавців, які
не брали участі в переговорах і не підписували Угоду, можуть
приєднатися до неї протягом всього періоду її дії за умови, якщо
вони прийматимуть зобов'язання щодо її виконання. Угоду підписано у двох примірниках, які зберігаються у кожної
із Сторін і мають однакову юридичну силу.
Угоду підписали:
від Сторони власників та уповноважених ними органів:
Прем'єр-міністр УкраїниВ.ПУСТОВОЙТЕНКО,
президент Українського союзу промисловців і підприємцівА.КІНАХ
від профспілкових об'єднань України:
голова Федерації профспілок УкраїниО.СТОЯН,
голова Ради профспілок залізничників і транспортнихбудівельників України
А.ЧОРНОМАЗ,
голова ЦК профспілки працівниківНаціональної Академії наук України
А.ШИРОКОВ,
голова Ради Федерації профспілок працівників коопераціїта інших форм підприємництва України
Н.КОЖЕВІНА,
виконуючий обов'язки голови Ради профспілки атестованихспівробітників органів внутрішніх справ України
Г.КАБАНЧЕНКО,
голова Незалежної профспілки гірників УкраїниМ.ВОЛИНЕЦЬ,
голова Вільної профспілки машиністів залізниць УкраїниС.КАРІКОВ,
голова солідарних профспілок УкраїниО.ШЕЙКІН,
президент професійної спілки -
Асоціація льотного складу цивільної авіації України
В.РВАЧОВ,
президент Федерації профспілок авіадиспетчерів УкраїниО.ШУЛЯК,
голова Ради профспілки інженерно-технічнихпрацівників авіапідприємств України
Г.ВАРШАЄВСЬКИЙ,
президент Всеукраїнського об'єднаннясолідарності трудівників
О.ДЖУЛИК,
голова Всеукраїнського профспілковоговільного об'єднання солідарних трудівників
А.ВОЛЧОК
18 жовтня 1997 року
Додаток до Генеральної угоди
ПЕРЕЛІКдоплат і надбавок до тарифних ставок і посадових окладів
працівників об'єднань, підприємств і організацій, що маютьміжгалузевий характер
—————————————————————————————————————————————————————————————————— Найменування доплат і надбавок | Розміри доплат і надбавок —————————————————————————————————————————————————————————————————— ДОПЛАТИ
За суміщення професій (посад) Доплати одному працівникумаксимальними розмірами не
обмежуються і визначаються
наявністю одержаної економії
за тарифними ставками і
окладами суміщуваних
працівників
За розширення зони обслуговування Доплати одному працівнику
або збільшення обсягу робіт максимальними розмірами необмежуються і визначаються
наявністю одержаної економії
за тарифними ставками і
окладами, які могли б
виплачуватися за умови
нормативної чисельності
працівників
За виконання обов'язків тимчасово До 100 відсотків тарифної
відсутнього працівника ставки (окладу) відсутньогопрацівника
За роботу у важких і шкідливих та За роботу у важких і
особливо важких і особливо шкідливих шкідливих умовах праці -до
умовах праці 12 відсотків, за роботу вособливо важких і особливо
шкідливих умовах праці-до 24
відсотків тарифної ставки
(посадового окладу)
За інтенсивність праці робітників До 12 відсотків тарифноїставки
За роботу в нічний час До 40 відсотків годинноїтарифної ставки (посадового
окладу) за кожну годину
роботи в цей час
На період освоєння нових норм Підвищення відрядних
трудових затрат розцінок до 20 відсотків,підвищення тарифних ставок
до 10 відсотків
За керівництво бригадою (бригадиру Доплата диференціюється
не звільненому від основної роботи) залежно від кількостіробітників у бригаді (до 10,
понад 10, понад 25 чоловік).
Конкретний розмір доплат
визначається галузевими
(регіональними) угодами
залежно від розміру ставки
розряду, присвоєного
бригадиру. Ланковим, якщо
чисельність ланки перевищує
5 чоловік, встановлюється
доплата в розмірі до 50
відсотків відповідної
доплати бригадиру
НАДБАВКИ
За високу професійну майстерність Диференційовані надбавки дотарифних ставок робітників:
III розряду - до 12 відсотків
IV розряду -до 16 відсотків
V розряду - до 20 відсотків
VI і вищих розрядів - до 24
відсотків
За класність водіям легкових і Водіям 2-го класу - 10
вантажних автомобілів, автобусів відсотків, 1-го класу - 25відсотків встановленої
тарифної ставки за
відпрацьований час водієм
За високі досягнення у праці До 50 відсотків посадовогоокладу
За виконання особливо важливої До 50 відсотків посадового
роботи на певний термін окладу
Джерело:Офіційний портал ВРУ