ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
Н А К А З
N 100 від 02.02.95 Зареєстровано в Міністерствім.Київ юстиції України
20 березня 1995 р.
N 74/610
Про затвердження Положення про порядокпроведення експертної оцінки державного
майна при приватизації
З метою виконання Указу Президента України "Про заходи щодо
прискорення процесу малої приватизації в Україні" від 30 грудня
1994 року 827/94 та у відповідності з Методикою оцінки вартості
об'єктів приватизації, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів
України від 18 січня 1995 року N 36 ( 36-95-п ) , Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Положення про порядок проведення експертної
оцінки державного майна при приватизації, що додається. 2. Регіональним відділенням і представництвам Фонду
державного майна України забезпечити застосування цього Положення
під час приватизації та корпоратизації державного майна з метою
визначення його ринкової вартості. Запропонувати органам приватизації, які не увійшли в єдину
систему органів приватизації, керуватися цим Положенням при
приватизації майна підприємств, що знаходяться у власності
адміністративно-територіальних одиниць. 3. Зобов'язати органи приватизації в тижневий термін після
підписання акта прийому-передачі передавати один примірник
договору та звіту про проведення експертної оцінки в Фонд
державного майна України. Доручити департаменту малої приватизації та оцінки державного
майна вести реєстр експертних оцінок об'єктів приватизації. 4. Департаменту малої приватизації та оцінки майна
зареєструвати дане Положення в Міністерстві юстиції України. 5. Відповідальність за невиконання цього наказу покласти на
керівників регіональних відділень і представництв Фонду державного
майна України. 6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника
Голови Фонду державного майна України О.М.Бондаря.
Голова Фонду Ю.Єхануров
Затвердженонаказом Фонду державного майна
України від 02 лютого 1995 р. N 100
Положенняпро порядок проведення експертної оцінки
державного майна при приватизації
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблене на підставі Указу Президента "Про
заходи щодо прискорення процесу малої приватизації в Україні"
від 30.12.1994 р. N 827/94 та відповідно до частини 3 статті 9
Закону України "Про приватизацію майна невеликих державних
підприємств (малу приватизацію)" ( 2171-12 ), Методики оцінки
вартості об'єктів приватизації, затвердженої Постановою Кабінету
Міністрів України від 18 січня 1995 р. N 36 (36-95-п ). 2. Положення регулює порядок проведення та умови залучення
експертів до робіт по експертній оцінці державного майна при його
приватизації.
II. Визначення термінів
3. Експерт - юридична особа, яка відповідно до законодавства
України залучається для виконання робіт по експертній оцінці
державного майна при приватизації. 4. Експертна оцінка - визначення вартості об'єкта
приватизації, що здійснюється експертом. 5. Об'єкт експертної оцінки - державне майно у формі
цілісного майнового комплексу, окремих інвентарних об'єктів,
вартість яких відповідно до Методики оцінки вартості об'єктів
приватизації визначається шляхом експертної оцінки. 6. Вартість об'єкта експертної оцінки - вірогідна ціна, за
яку об'єкт міг би бути проданий на конкурентних засадах за
соціально-економічних умов, що склалися на момент приватизації. 7. Звіт про експертну оцінку - документ, який складається в
процесі експертної оцінки об'єкта приватизації та містить
обгрунтування і висновки експерта про його вартість.
III. Загальна процедура експертної оцінки
8. Експертна оцінка об'єкта приватизації складається з таких
етапів: - збір вихідних даних; - вибір та обгрунтування методології експертної оцінки; - складання звіту про експертну оцінку; - подання висновків щодо вартості об'єкта експертної оцінки. 9. Вихідними даними для здійснення експертної оцінки об'єктів
приватизації залежно від їх специфіки є дані про активи
підприємства, його грошові потоки, інформація про виробництво,
ринки постачання, збуту, екологічний стан та інші дані. При здійсненні експертної оцінки об'єктів приватизації, які
мають на балансі будівлі, споруди та інші приміщення, вихідними
даними для здійснення оцінки будівель, споруд та інших приміщень
можуть бути проектно-кошторисна документація на їх спорудження,
дані бюро технічної інвентаризації, результати натурних обмірів. 10. Вибір методології експертної оцінки повинен бути
обгрунтований експертом виходячи із вихідних даних, фінансового
стану підприємства, внутрішніх та зовнішніх економічних умов,
інформації про ринкові ціни аналогічних підприємств, активів,
прибутковості сфери діяльності об'єкта експертної оцінки. 11. Експертна оцінка об'єкта приватизації, відповідно до
вимог Методики оцінки вартості об'єктів приватизації, повинна
здійснюватися з використанням світового досвіду експертних оцінок.
Вона проводиться у термін, що передбачений законодавством України
для оцінки державного майна. Основними методами, що застосовуються для експертної оцінки
об'єкта приватизації, є: - метод витрат; - метод аналогів продажу; - метод прибутковості. 12. Експертна оцінка будівель, споруд та приміщень може
здійснюватися на підставі розрахунку вартості витрат на
спорудження квадратного метра площі чи кубічного метра
будівельного об'єму об'єкта-аналога з урахуванням коригуючих
коефіцієнтів або шляхом кількісного аналізу прямих і непрямих
витрат на спорудження аналогічного об'єкта. Коригуючими коефіцієнтами, що можуть використовуватися у
цьому випадку, є: коефіцієнт якості будівельних і
будівельно-монтажних робіт; коефіцієнт якості будівельних
матеріалів; коефіцієнт якості архітектурно-планувальних рішень;
коефіцієнт місцерозташування тощо. Використання коригуючих
коефіцієнтів повинно бути обгрунтоване у звіті про проведення
експертної оцінки. 13. Фізичний знос будівель, споруд та приміщень визначається
за результатами експертної оцінки зносу їх окремих елементів
відповідно до правил, що затверджуються Державним комітетом
України по житлово-комунальному господарству. На підставі
експертної оцінки зносу окремих елементів та питомої ваги кожного
елемента у відновній вартості будівлі визначається
середньозважений знос будівлі. Використовувати розрахунки інших видів зносу при визначенні
вартості будівель, споруд та приміщень експертним шляхом не
рекомендується. 14. Органи приватизації можуть прийняти рішення про
проведення оцінки будівель, споруд та інших приміщень, що належать
до комунальної власності самостійно на підставі розробленого та
затвердженого ними положення. При цьому за базову вартість може
бути взята ринкова вартість квадратного метра житла площі, яка
склалася на момент приватизації об'єкта експертної оцінки в даному
районі, з урахуванням коригуючих коефіцієнтів якості приміщення,
його можливого використання тощо. 15. Звіт про проведення експертної оцінки повинен
відображувати особливості об'єкта приватизації, що оцінюється. Він може включати такі розділи: - завдання експертної оцінки; - вихідні дані; - методологія експертної оцінки і обгрунтування її вибору; - оцінка технічного, технологічного, фінансового,
екологічного стану тощо; - визначення вартості активів; - оцінка прибутковості сфери діяльності, до якої належить
об'єкт експертної оцінки; - оцінка інвестиційної привабливості тощо; - висновок експерта щодо вартості об'єкта експертної оцінки. 16. Висновок експерта щодо вартості об'єкта експертної
оцінки, який міститься у звіті, оформлюється також окремим витягом
і затверджується керівником органу приватизації. Ця вартість
вважається остаточною ціною при викупі цього об'єкта. 17. За результатами експертної оцінки орган приватизації
видає наказ про затвердження вартості об'єкта приватизації.
IV. Організаційно-фінансові умови залучення експертів
18. Фонд державного майна України, його регіональні
відділення, представництва, органи приватизації
адміністративно-територіальних одиниць залучають експертів для
виконання робіт по експертній оцінці державного майна при його
приватизації у випадках, передбачених нормативними та
законодавчими актами України. 19. Проведення робіт по експертній оцінці об'єктів
приватизації відбувається на підставі договору (додаток 1). 20. Вартість робіт по експертній оцінці державного майна
визначається за домовленістю сторін. Забороняється визначати
вартість робіт залежно від вартості оцінюваного майна. 21. Вартість робіт по експертній оцінці об'єктів приватизації
проводиться за рахунок коштів позабюджетного фонду приватизації. 22. Для виконання робіт по експертній оцінці об'єктів
приватизації виконавцю сплачується аванс в розмірі 25 відсотків
вартості робіт згідно з договором протягом десяти календарних днів
з моменту його підписання. 23. Відповідальність за невиконання або за неналежне
виконання зобов'язань сторонами визначається у договорі на
проведення експертної оцінки об'єкта приватизації. 24. Включення в договір на проведення робіт по експертній
оцінці об'єктів приватизації умов, що пов'язують факт або момент
оплати за виконані експертні роботи з фактом або моментом продажу
об'єкта приватизації, забороняється. 25. Експерт може вимагати попереднього проведення
аудиторської перевірки фінансової звітності та стану
бухгалтерського обліку стосовно об'єкта експертної оцінки у разі
невідповідності нормативним та законодавчим вимогам бухгалтерської
або фінансової інформації, яка потрібна для виконання робіт по
експертній оцінці державного майна. 26. У разі, коли потреба в проведенні аудиторської перевірки
виникає в процесі роботи експерта, термін дії договору на
проведення робіт по експертній оцінці об'єкта приватизації
автоматично продовжується на термін проведення аудиторської
перевірки. 27. Експерт разом із звітом про проведення експертної оцінки
передає органу приватизації всю інформацію щодо об'єкта, яку було
зібрано під час її виконання, та витяг висновків експерта щодо
вартості об'єкта експертної оцінки. 28. Орган приватизації може укладати угоду з потенційним
покупцем об'єкта приватизації, який підлягає згідно з чинним
законодавством експертній оцінці, про відшкодування витрат,
пов'язаних з її проведенням. Така угода укладається на момент
подання заяви на приватизацію об'єкта і застосовується у разі
відмови покупця від його придбання. У випадку незгоди покупця з
висновком експерта щодо ціни об'єкта приватизації покупець може
оскаржити визначену вартість в арбітражному порядку. 29. В разі виконання умов договору на проведення робіт по
експертній оцінці об'єктів приватизації, остаточний розрахунок
проводиться протягом 20 календарних днів після підписання акта
прийому-передачі (додаток 2). 30. Підставою для відмови від підписання акта
прийому-передачі робіт по експертній оцінці можуть бути низька
якість виконаних робіт, інші обгрунтовані причини. 31. В разі відмови органу приватизації від підписання акта
прийняття-передачі робіт по експертній оцінці об'єкта
приватизації експерту повертаються всі матеріали по експертній
оцінці цього об'єкта.
V. Особливості залучення іноземних експертів
32. Іноземні експерти можуть бути залучені органами
приватизації для виконання робіт по експертній оцінці об'єктів
приватизації у таких випадках : - при приватизації державного майна України, яке знаходиться
за кордоном; - при продажу державної частки у майні господарських
товариств, що створені за участю іноземного капіталу; - при продажу об'єкта приватизації на неконкурентних засадах
за участю іноземних інвесторів. 33. Залучення іноземних експертів відбувається у порядку,
передбаченному цим Положенням.
Додаток N 1до Положення про порядок
проведення експертної оцінки
державного майна при
приватизації
Зразковий договірна проведення експертної оцінки
м. Київ "____"______________ 199__ р.
______________________________, в особі __________________________
(назва органу приватизації) _________________________________________________________________,
що діє на підставі ___________________ (далі - Замовник), з однієї
сторони, та ______________________________________________________
в особі _________________, який діє на підставі__________________
(далі - Експерт), з другої сторони, уклали між собою цей Договір
про наступне.
1. Предмет договору
1.1. Замовник доручає, а Експерт приймає на себе обов'язки по
виконанню робіт __________________________________________________(види робіт) __________________________________________________________________
1.2. Термін виконання робіт за Договором ____________________
2. Вартість робіт та порядок розрахунків
2.1. Вартість робіт, зазначених у п.1.1 Договору,
визначається у розмірі ___________________________________________(цифрами та прописом) _____________________________________________________ карбованців.
2.2. Вартість робіт включає розмір податку на добавлену
вартість. 2.3. Розмір авансу становить _______ % від загальної вартості
робіт, що становить _________________________________ карбованців.(цифрами та прописом) 2.4. Аванс підлягає перерахуванню на розрахунковий рахунок
Експерта _________________________________________________________(прописом) протягом десяти днів з моменту підписання Договору.
2.5. Остаточний розрахунок проводиться у термін _____________
(прописом)
днів з моменту підписання Замовником Акта прийому-передачі робіт
по експертній оцінці.
3. Права та обов'язки сторін
3.1. Експерт зобов'язаний виконати оцінку за станом на
_______________.3.2. Експерт зобов'язаний на вимогу Замовника давати
пояснення щодо поданого Звіту, процесу оцінки та об'єкта оцінки._______________.3.2. Експерт зобов'язаний на вимогу Замовника давати
пояснення щодо поданого Звіту, процесу оцінки та об'єкта оцінки. 3.3. Експерт не несе відповідальності за наслідки, що виникли
внаслідок використання результатів оцінки з метою, що не була
предметом Договору. 3.4. Замовник зобов'язаний сприяти наданню всієї необхідної
інформації про об'єкт оцінки, яка відповідно до чинного
законодавства має знаходитися у власника або у органів, які
уповноважені управляти державним майном. 3.5. Якщо в процесі роботи Експерта виявлена потреба у
проведенні повної або часткової інвентаризації майна, аудиторської
перевірки або поновлення бухгалтерського обліку, Експерт має право
вимагати проведення таких робіт. Вказані роботи виконуються за
рахунок Замовника. Термін дії Договору при цьому автоматично
продовжується на період виконання таких робіт.
4. Порядок прийому-передачі робіт
4.1. По завершенні робіт Експерт передає Замовнику Звіт про
експертну оцінку, оформлений у встановленому порядку. Експерт на
вимогу Замовника дає роз'яснення щодо Звіту. 4.2. Одночасно з передачею Звіту про експертну оцінку Експерт
подає всю інформацію щодо об'єкта експертної оцінки , яка була
зібрана ним в процесі виконання роботи, та Акт прийому-передачі
робіт по експертній оцінці. Замовник зобов'язаний в тижневий
термін направити Експерту підписаний Акт прийому-передачі робіт по
експертній оцінці об'єкта або мотивовану відмову його підписання.
У разі відмови Замовник повертає Експерту всю інформацію про
виконані роботи. Аванс у цьому випадку не повертається.
5. Відповідальність сторін
5.1. За невиконання експертної оцінки у термін, передбачений
цим Договором, з Експерта стягується штраф у розмірі
________________________.5.2. Додаткові зобов'язання ________________________________.________________________.
5.2. Додаткові зобов'язання ________________________________. 5.3. Експерт не несе відповідальності за неналежне виконання
своїх обов'язків за цим Договором, якщо воно стало наслідком
неналежного виконання Замовником обов'язків, зазначених у п.3.5
Договору.
6. Умови розірвання договору
6.1. Цей Договір може бути розірвано за взаємною згодою
сторін або з ініціативи будь-якої з сторін у порядку, визначеному
чинним законодавством.
7. Інші умови
У Договір можуть включатися інші умови, що не суперечать
чинному законодавству та Положенню про порядок проведення
експертної оцінки державного майна.
8. Термін дії Договору
8.1. Договір діє з ________________ по _____________________.
9. Юридичні адреси сторін
Замовник Експерт______________________________ ________________________ ______________________________ ________________________
М.П. ______________________ М. П. ________________________до Положення про порядок
проведення експертної оцінки
державного майна при
приватизації
Зареєстровано ____________________________(назва органу приватизації) ____________________________
"_____"___________ 199 __ р.прийому-передачі робіт по експертній оцінці ___________________________________________
(назва об'єкта приватизації)
_______________________________, в особі _________________________
(назва органу приватизації) ______________________________________________, що діє на підставі __________________________________________________________________
(далі-Замовник), з одного боку, та _______________________________(назва юридичної особи) __________________________________________________________ в особі __________________________________,(далі-Експерт), з другого боку,
що діє на підставі _______________________________________________
засвідчують про наступне:
1. Експерт передає, а Замовник приймає виконаний згідно
договору від "_____" ______________N звіт про проведення робіт по
експертній оцінці ____________________, кількістю аркушів ______ .(назва об'єкта приватизації)
2. Вартість _________________________________________________(назва об'єкта приватизації) згідно з проведеною експертною оцінкою становить _____________________________________________________ карбованців.
(цифрами та прописом) 3. Вартість робіт по експертній оцінці ______________________ ________________________________________________________ становить
(назва об'єкта приватизації) _____________________________________________________ карбованців.
(цифрами та прописом)
На момент підписання акта прийому-передачі робіт по
експертній оцінці виконавцю сплачено ____________________________ ______________________ карбованців, що становить ___________ % від
(цифрами та прописом)
загальної вартості робіт. Експерту належить сплатити _____________ _____________________________________________________ карбованців.(цифрами та прописом)
Замовник Експерт ____________________________ _______________________________
(назва та реквізити органу) (назва та реквізити експерта) ____________________________ _______________________________ ____________________________ _______________________________
М.П. _______________ М.П. __________________(підпис) (підпис) ____________________________ ______________________________
Джерело:Офіційний портал ВРУ