open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст
Нечинна
                             
                             
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А

від 29 травня 1995 р. N 366

Київ
Про Програму правової освіти

населення України

З метою подальшого розвитку в державі правової освіти та
виховання громадян в дусі поваги до Закону і прав людини Кабінет
Міністрів України ПОСТАНОВЛЯЄ: 1. Затвердити Програму правової освіти населення України
(додається). 2. Затвердити Положення про Всеукраїнську міжвідомчу
координаційно-методичну раду з правової освіти населення
(додається). 3. Міністерствам та іншим центральним органам державної
виконавчої влади, Уряду Автономної Республіки Крим, облвиконкомам,
Київському та Севастопольському міськвиконкомам протягом першого
півріччя 1995 року розробити конкретні заходи, спрямовані на
практичну реалізацію програми правової освіти населення України. 4. Установити, що координацію діяльності міністерств, інших
центральних органів державної виконавчої влади, підприємств,
установ та організацій, а також методичне забезпечення щодо
правової освіти населення здійснює Міністерство юстиції. 5. Міністерству у справах преси та інформації, Українському
національному інформаційному агентству, Державному комітету
телебачення і радіомовлення, друкованим засобам масової інформації
широко висвітлювати зміст і хід реалізації програми правової
освіти населення України, її значення щодо розбудови правової
держави. 6. У зв'язку із значним зростанням обсягу робіт, пов'язаних
із забезпеченням координаційно-методичної діяльності щодо правової
освіти населення в органах юстиції, підпорядкованих Міністерству
юстиції, збільшити граничну чисельність працівників Головного
управління юстиції Автономної Республіки Крим, управлінь юстиції в
областях, містах Києві та Севастополі на 35 одиниць. 7. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Ради
Міністрів Української РСР від 29 червня 1990 р. N 143 "Про заходи
щодо організації юридичного всеобучу в Українській РСР".

Виконуючий обов'язки

Прем'єр-міністра України Є. МАРЧУК
Міністр

Кабінету Міністрів України В. ПУСТОВОЙТЕНКО
Інд.39
ЗАТВЕРДЖЕНО

постановою Кабінету Міністрів України

від 29 травня 1995 р. N 366
ПРОГРАМА ПРАВОВОЇ ОСВІТИ

НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ
Становлення в Україні демократичної правової державності
потребує суттєвого підвищення правосвідомості громадян, їх
правової культури, неухильного дотримання ними вимог
законодавства, кваліфікованого його застосування. Дана програма передбачає створення необхідних умов для
набуття і використання правових знань широкими верствами
населення, закріплює основні напрями правоосвітньої діяльності і
першочергові заходи щодо їх реалізації.
I. Основні напрями правової освіти

та форми її реалізації
1. Правова освіта населення - процес засвоєння знань про
основи держави та права, виховання у громадян поваги до закону, до
прав людини, небайдужого ставлення до порушень законності та
правопорядку. Правова освіта - це необхідний елемент правової культури. 2. Усі громадяни України мають право на набуття необхідного
їм мінімуму правових знань. Це право забезпечується розгалуженою
мережею загальних та спеціалізованих навчально-виховних закладів
незалежно від форм власності, широким правовим інформуванням
населення через засоби масової інформації та культурно-освітні
установи. Правова освіта є обов'язковою в усіх дошкільних виховних,
середніх загальноосвітніх, професійних навчально-виховних, вищих
навчальних закладах, навчальних закладах підвищення кваліфікації
та перепідготовки кадрів. 3. Правова освіта забезпечується: активною участю в її організації міністерств та інших
центральних органів державної виконавчої влади, місцевих органів
влади і самоврядування, навчальних закладів, підприємств і
організацій;

безпосередньою участю юристів у розповсюдженні правових знань; безпосередньою участю юристів у розповсюдженні правових знань; органічним поєднанням правової освіти із загальною середньою
і професійною освітою, культурою, політичним, економічним,
моральним, естетичним та іншими формами виховання; відкритістю і доступністю до інформації про державу і право,
про процеси у правовій сфері; поєднанням державних і громадських, госпрозрахункових і
безкоштовних засад правової освіти; систематичністю і безперервністю поширення і одержання знань
про державу і право; диференційованим підходом до навчально-виховного
правоосвітнього процесу. 4. З метою оперативного вирішення питань координації і
методичного забезпечення правової освіти при Міністерстві юстиції
створюється Всеукраїнська міжвідомча координаційно-методична рада
з правової освіти населення. Міністерства, інші центральні органи державної виконавчої
влади, Уряд Автономної Республіки Крим, місцеві органи влади і
самоврядування, установи і організації у разі необхідності можуть
утворювати координаційно-методичні ради з правової освіти. 5. Підготовка викладачів правових дисциплін для середніх
загальноосвітніх шкіл, професійних навчально-виховних закладів,
вищих навчальних закладів відповідно до потреб здійснюється вищими
навчальними закладами України за замовленням Міносвіти, місцевих
органів влади і самоврядування. 6. Головними центрами досліджень з проблем правової освіти є
Інститут держави і права Національної академії наук і Українська
юридична академія. 7. Для здійснення правової освіти використовуються друковані
та аудіовізуальні засоби масової інформації, мережа
спеціалізованих будинків і бібліотек правової освіти. 8. Правова освіта починається у дошкільних виховних закладах,
де дітям надаються початкові знання про норми поведінки, звички
щодо їх виконання, виховується повага до батьків, вихователів,
ровесників, людей похилого віку та інших осіб. У дошкільних виховних закладах правова освіта, як правило,
носить характер гри, вона здійснюється на основі програм і
методичних вказівок, які затверджуються Міністерством освіти за
погодженням з Міністерством юстиції. 9. Правознавство належить до обов'язкових дисциплін
загальноосвітніх шкіл, професійних навчально-виховних, вищих
навчальних закладів, навчальних закладів підвищення кваліфікації
та перепідготовки кадрів. Обсяг і зміст курсу визначається: для загальноосвітніх навчально-виховних закладів - потребою
суспільства у підготовці правосвідомого громадянина; для професійних навчально-виховних, вищих навчальних закладів
і навчальних закладів підвищення кваліфікації та перепідготовки
кадрів - крім того, високими вимогами до кваліфікації працівників; У навчально-виховних закладах здійснюється широка позакласна
і позааудиторна правовиховна робота, до якої залучаються
вчені-юристи, працівники правоохоронних органів, інші фахівці. Програми правового навчання затверджуються Міносвіти за
погодженням з Мінюстом. 10. З метою задоволення потреб працівників у юридичних
знаннях під час виконання ними своїх функцій і завдань, прийняття
кваліфікованих рішень, реалізації наданих повноважень на
підприємствах, в установах і організаціях може запроваджуватися
правова освіта. 11. Преса, телебачення і радіо систематично інформують
населення про законодавчі та інші нормативні акти України, про
діяльність органів законодавчої, виконавчої та судової влади, а
також про стан правопорядку, боротьбу із правопорушеннями,
особливо серед неповнолітніх, їх профілактику тощо. Для кваліфікованої правової освіти населення в державних
засобах масової інформації можуть створюватися загальні і
навчальні телевізійні і радіомовні канали, випуски, журнали, а
також запроваджуватися сторінки, рубрики та інші популярні форми. 12. Державні заклади культури (центри культури та дозвілля,
будинки культури, кінотеатри, бібліотеки та інші) здійснюють
цілеспрямовану правову освітньо-виховну діяльність. З цією метою ними за участю правоохоронних, інших державних
органів та організацій на громадських або госпрозрахункових
засадах створюються університети правових знань, лекторії,
кінолекторії, проводяться виставки юридичної літератури, читацькі
конференції, тематичні концерти та інші заходи. 13. Складовою частиною правової освіти є самоосвіта громадян
з питань держави і права. Методичні матеріали щодо цієї форми навчання періодично
друкуються Мінюстом в журналі "Право України" та інших виданнях.
II. Першочергові заходи щодо реалізації

основних напрямів правової освіти населення
14. Розглянути на засіданнях колегій та виконавчих комітетів
стан правової освіти громадян, вжити конкретних заходів щодо її
поглиблення.

Міністерства та інші

центральні органи державної

виконавчої влади, виконкоми

місцевих Рад.

Перше півріччя 1995 року.
15. Розробити галузеві та регіональні програми практичної
реалізації програми правової освіти населення України.

Міністерства та інші

центральні органи державної

виконавчої влади, виконкоми

місцевих Рад.

Перше півріччя 1995 року.
16. Створити територіальні міжвідомчі координаційно-методичні
ради з правової освіти, організувати їх цілеспрямовану діяльність.
Виконкоми місцевих Рад.

1995 року.
17. Сприяти створенню та діяльності фондів підтримки правової
освіти населення.

Міністерства та інші

центральні органи державної

виконавчої влади, виконкоми

місцевих Рад.

Постійно.
18. Сприяти створенню регіональних госпрозрахункових
навчально-інформаційних центрів, відновленню діяльності народних
університетів правових знань, клубів, постійно діючих семінарів,
лекторіїв та інших форм правового навчання і виховання громадян.

Виконкоми місцевих Рад,

організації товариства

"Знання" (за згодою).

Постійно.
19. Провести Всеукраїнську науково-практичну конференцію
"Розвиток правової освіти - необхідна умова побудови правової
держави".

Мінюст, МВС, Міносвіти,

Міноборони, Мінпресінформ,

Укрінформ, Держтелерадіо,

Інститут держави і права

Національної академії наук,

Українська юридична академія,

товариство "Знання" (за

згодою).

1995 рік.
20. Провести регіональні конференції і семінари, на яких
обговорити питання щодо підвищення рівня правосвідомості та
правової культури громадян.

Виконкоми місцевих Рад разом

із заінтересованими

відомствами і організаціями

1995-1996 роки.
21. Розробити і видати типові програми для правового навчання
різних верств населення.

Міносвіти, Мінюст,

Мінпресінформ, Інститут

держави і права Національної

академії наук, товариство

"Знання" України (за згодою)

1995-1996 роки.
22. Підготувати і видати для масового читача посібник (курс
лекцій) з актуальних питань держави і права.

Інститут держави і права

Національної академії наук,

Українська юридична академія,

Мінюст, Мінпресінформ,

товариство "Знання" (за

згодою).

1995-1996 роки.
23. Відповідно до Державної програми боротьби із злочинністю:
підготувати та видати правові енциклопедії для дітей,
підлітків та батьків;
Міносвіти 1995 рік;
організувати уроки з вивчення норм права по телебаченню.

Міносвіти, Мінюст, МВС,

Держтелерадіо

З початку 1995/96 навчального

року (далі - постійно).
24. Підготувати і видати підручники та посібники з
правознавства для загальноосвітніх шкіл, професійно-технічних
училищ та вищих навчальних закладів.

Міносвіти, Мінпресінформ, Мінюст.

1995-1996 роки.
25. Підготувати і провести огляди - конкурси на кращу
організацію правової освіти:
у навчально-виховних закладах.
Міносвіти, Мінюст, МВС.

1995-1996 роки;
у закладах культури.

Мінкультури, Мінюст, МВС.

1996 рік;
у соціальних службах для молоді.
Мінмолодьспорт, Мінюст.

1995 рік.
26. Провести соціологічні дослідження (опитування) з питань
правової освіти та виховання населення. Виробити наукові
рекомендації щодо поліпшення цієї роботи.

Інститут держави і права

Національної академії наук

разом із заінтересованими

міністерствами і відомствами,

навчальними закладами.

1995-1996 роки.
27. Вивчати і поширювати досвід діяльності у сфері правової
освіти і культури.

Міносвіти, Мінкультури,

Мінюст, МВС, Мінмолодьспорт.

Постійно
28. Забезпечити всебічне висвітлення проблем держави і права,
стану боротьби із злочинністю, діяльності правоохоронних органів і
громадськості щодо попередження і припинення правопорушень,
приділяти увагу роз'ясненню чинного законодавства в теле- і
радіопередачах, на шпальтах газет.
З метою поширення правових знань серед населення та
підвищення рівня правосвідомості громадян України в рамках
правоосвітньої радіопередачі Мінюсту "Радіожурнал "Право" та інших
телерадіопередачах практикувати проведення "Круглих столів",
прямих ефірів, вікторин і таке інше.

Держтелерадіо разом із

заінтересованими

міністерствами і відомствами.

Постійно.
29. В журналі "Право України", газетах "Урядовий кур'єр",
"Іменем закону", "Культура і життя", "Освіта", "Праця і зарплата"
та інших виданнях публікувати методичні матеріали, юридичні
консультації, коментарі до законодавства.
Відповідні редакції.

Постійно.
30. З урахуванням досвіду Кіровоградської та Полтавської
областей сприяти створенню регіональних юридичних видань та
видавничих агентств.

Виконкоми місцевих Рад.

Постійно.
31. Створити науково-популярний журнал за аналогією журналу
"Человек и закон"

Мінюст, МВС, СБУ, Міноборони

разом з іншими

заінтересованими відомствами і

організаціями.

1996 рік.
32. Практикувати проведення для журналістів прес-конференцій,
брифінгів, зустрічей з керівниками правоохоронних органів і
юридичних установ.

МВС, Мінюст, СБУ, Держмитком,

Держтелерадіо, Укрінформ,

редакції журналів і газет,

об'єднання журналістів

Постійно
33. Сприяти створенню регіональних правових прес-клубів.
Виконкоми місцевих Рад

1995-1996 роки.
34. Вивчати читацький попит на юридичну літературу, підсумки
якого враховувати під час планування її випуску.
Мінпресінформ, Мінюст.

Щорічно.
35. У палацах та будинках культури, клубах, бібліотеках
поновити діяльність правових лекторіїв, занять гуртків
правознавців, пропагувати юридичну літературу, організовувати для
громадян консультації з правових питань.

Мінкультури, виконкоми

місцевих Рад.

Постійно, починаючи з 1995

року.
36. Поновити проведення тижнів і декад показу кінофільмів
морально-правової тематики, занять молоді у правових
кінолекторіях.

Мінкультури, Міносвіти,

виконкоми місцевих Рад.

Постійно, починаючи з 1995

року.
37. У кожному місті і районі проаналізувати наявність
юристів, організувати залучення найбільш кваліфікованих до
викладацької та правороз'яснювальної роботи. Запросити до цієї
діяльності непрацюючих юристів - пенсіонерів.
Виконкоми місцевих Рад.

1995 рік.
38. Створити постійно діючі лекторські групи з метою читання
лекцій з правової тематики у трудових колективах та за місцем
проживання громадян, організувати проведення сільських сходів,
вечорів запитань і відповідей та інших заходів.

Виконкоми місцевих Рад,

організації товариства

"Знання" (за згодою)

1995 рік.
39. Визначити реальну потребу і забезпечити підготовку
необхідної кількості викладачів права для загальноосвітньої та
професійної школи.
Міносвіти.

Постійно, починаючи з 1995/96

навчального року.
40. Організувати правову підготовку та перепідготовку кадрів,
діяльність яких пов'язана з виконанням законодавства та контролем
за його застосуванням. З цією метою створити постійно діючі
семінари, курси та інші навчальні форми.

Міністерства, відомства,

виконкоми місцевих Рад.

1995-1996 роки.
41. Проводити Всеукраїнські і місцеві конференції викладачів
правових дисциплін неюридичних навчальних закладів та закладів
підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів.

Міносвіти, Мінюст, МВС,

виконкоми місцевих Рад.

Щорічно.
42. Сприяти створенню юридичних ліцеїв, коледжів, шкіл
(класів, груп) з поглибленим вивченням правознавства.

Міносвіти, Мінюст, МВС,

виконкоми місцевих Рад.

Постійно.
43. З метою професійної орієнтації молоді проводити
олімпіади, конкурси, вікторини з правових знань.

Міносвіти, Мінюст, МВС,

Мінмолодьспорт, Держтелерадіо,

виконкоми місцевих Рад.

Щорічно.
ЗАТВЕРДЖЕНО

постановою Кабінету Міністрів України

від 29 травня 1995 р. N 366
ПОЛОЖЕННЯ

про Всеукраїнську міжвідомчу

координаційно-методичну раду з правової

освіти населення
1. Всеукраїнська міжвідомча координаційно-методична рада з
правової освіти населення (далі - рада) є постійно діючим дорадчим
органом при Мінюсті. 2. Основними завданнями ради є: розроблення пропозицій щодо координації діяльності
міністерств та інших центральних органів державної виконавчої
влади з питань юридичної підготовки працівників цих органів,
керівників і спеціалістів народного господарства, правового
навчання і виховання молоді та інших категорій населення, яким
потрібні юридичні знання і взаємодія з громадськими організаціями
з цих питань; надання методичної допомоги міністерствам, іншим центральним
органам державної виконавчої влади, виконкомам місцевих Рад,
громадським організаціям у підвищенні правової свідомості і
культури тих верств населення, які не мають професійної юридичної
освіти; розробка пропозицій (рекомендацій) щодо удосконалення
правової навчально-виховної роботи; поширення досвіду з питань правової освіти населення. 3. Рада відповідно до покладених на неї завдань проводить
ознайомлення із станом роботи з питань організації та здійснення
правової освіти у міністерствах, інших центральних органах
державної виконавчої влади, на підприємствах, в установах,
організаціях, навчальних закладах, державних засобах масової
інформації; аналізує стан та цілеспрямованість правової
навчально-виховної роботи; заслуховує на своїх засіданнях найбільш актуальні питання:
підсумки ознайомлень, аналізів, соціологічних досліджень,
опитувань громадян, оглядів - конкурсів, стан підготовки
викладачів правових дисциплін, видання підручників і посібників з
правознавства, а також повідомлення членів ради та інших осіб про
проведену роботу з питань правового навчання і виховання
відомствами і організаціями, які вони представляють; подає всебічну допомогу в організації роботи відповідних
координаційно-методичних рад Автономної Республіки Крим, областей,
міст Києва і Севастополя, заслуховує звіти про виконану роботу,
проводить семінари та інші навчально-методичні заходи з метою
підвищення кваліфікації керівників та членів рад. 4. Керівництво радою здійснюється головою, який за посадою є
Міністром юстиції. Заступником голови Ради за посадою є заступник
директора Інституту держави і права імені В. М. Корецького
Національної академії наук. 5. Персональний склад ради формується її головою за
погодженням з керівниками відповідних міністерств, інших
центральних органів державної виконавчої влади та організацій,
представники яких входять до складу ради. Перелік посад, на яких особи, що їх заміщують, входять до
складу ради, додається. У разі необхідності до складу ради її головою можуть бути
включені представники інших міністерств та центральних органів
державної виконавчої влади, відомств і організацій за згодою їх
керівників. 6. До співробітництва у складі ради можуть запрошуватись у
встановленому порядку представники Генеральної прокуратури
України, Спілки юристів України, Української правничої фундації,
Асоціації українських правників, Української асоціації викладачів
права та інших громадських організацій, статутами яких передбачено
їх участь у правовій освіті населення. Для участі в засіданнях ради можуть запрошуватися за їх
згодою спеціалісти різних галузей знань, які не є членами ради. 7. Голова, заступник голови, члени ради працюють на
громадських засадах. 8. Відповідальний секретар ради забезпечує організацію
діяльності ради: розробляє проекти планів її роботи, проекти
рекомендацій та інших документів, необхідних для засідань і
діяльності ради, залучає до цієї роботи членів ради та інших осіб,
контролює хід реалізації прийнятих радою документів. 9. Засідання ради проводяться по мірі необхідності, але не
рідше одного разу у півріччя відповідно до програми роботи, що
розробляється на рік і затверджується радою. Рада приймає рішення у формі методичних рекомендацій та
інформаційних листів. У разі необхідності можуть проводитись виїзні засідання ради. 10. Члени ради у зв'язку з виконанням даних їм доручень
знайомляться із станом правової освіти, відповідною документацією,
беруть участь у підготовці рекомендацій ради, інформують
керівництво представлених ними відомств і організацій про роботу
ради, вносять пропозиції щодо реалізації прийнятих нею рішень. 11. Організаційно-технічне забезпечення роботи ради
здійснюється Мінюстом. 12. Рада здійснює свою діяльність гласно. Її засідання і
вжиті заходи висвітлюються у пресі, по телебаченню і радіо.
Додаток

до Положення про Всеукраїнську міжвідомчу

координаційно-методичну раду

з правової освіти населення
ПЕРЕЛІК

посад, на яких особи, що їх заміщують, входять до складу

Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної

ради з правової освіти населення

Міністр юстиції України - голова ради

Заступник директора Інституту - заступник голови Ради

держави і права Національної

академії наук України

Заступник начальника управління - відповідальний секретар ради правової освіти населення Мінюсту
Члени ради:

Заступник міністра внутрішніх справ

Заступник міністра культури

Заступник міністра освіти

Заступник міністра соціального захисту населення

Заступник міністра праці

Заступник міністра у справах молоді і спорту

Заступник міністра у справах преси та інформації

Заступник голови Державного митного комітету

Заступник голови Державного комітету у справах захисту прав

споживачів

Заступник голови Державного комітету телебачення і
радіомовлення

Заступник голови Антимонопольного комітету Перший заступник директора Українського національного інформаційного агентства "Укрінформ" Заступник головного редактора газети "Урядовий кур'єр" Головний редактор журналу "Право України" Голова правління товариства "Знання" України (за згодою) Начальник управління правової освіти населення Мінюсту

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: