КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В Авід 5 липня 1994 р. N 462
Київ
Питання Державного комітету по стандартизації,метрології та сертифікації
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМN 623 ( 623-96-п ) від 10.06.96 )
Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
1. Затвердити Положення про Державний комітет України по
стандартизації, метрології та сертифікації (додається).
2. Установити граничну чисельність працівників центрального
апарату Державного комітету по стандартизації, метрології та
сертифікації у кількості 140 одиниць. Дозволити Державному комітетові по стандартизації, метрології
та сертифікації мати трьох заступників голови, у тому числі одного
першого, а також колегію у кількості 13 чоловік. На часткову зміну пункту 2 дозволити Державному комітету по
стандартизації, метрології та сертифікації мати колегію у
кількості 9 чоловік згідно з Постановою КМ N 623 ( 623-96-п ) від
10.06.96 )
3. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Кабінету
Міністрів України від 25 травня 1992 р. N 268 ( 268-92-п )
"Питання Державного комітету України по стандартизації, метрології
та сертифікації" (ЗП України, 1992 р., N 6, ст.136).
Прем'єр-міністр України В.МАСОЛ
МіністрКабінету Міністрів України І.ДОЦЕНКО
Інд.31
З а т в е р д ж е н опостановою Кабінету Міністрів України
від 5 липня 1994 р. N 462
ПОЛОЖЕННЯпро Державний комітет України по стандартизації,
метрології та сертифікації
1. Державний комітет України по стандартизації, метрології та
сертифікації (Держстандарт) є центральним органом державної
виконавчої влади, підвідомчим Кабінетові Міністрів України. Держстандарт забезпечує реалізацію державної політики в
галузі стандартизації, єдності вимірювань і сертифікації,
спрямованої на сприяння економічному розвитку країни, представляє
її інтереси в міжнародних організаціях як національний орган з
стандартизації, метрології та сертифікації.
2. Держстандарт у своїй діяльності керується Конституцією
( 888-09 ) і законами України, постановами Верховної Ради України,
указами і розпорядженнями Президента України, декретами,
постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, а також
цим Положенням. У межах своїх повноважень Комітет організує та
контролює виконання актів законодавства України. Комітет узагальнює практику застосування законодавства з
питань, що належать до його компетенції, розробляє пропозиції щодо
удосконалення цього законодавства та вносить їх на розгляд
Кабінету Міністрів України.
3. Основними завданнями Держстандарту є: створення і організація функціонування державних систем
стандартизації, забезпечення єдності вимірювань і сертифікації у
сфері розроблення і виробництва продукції (процесів, робіт,
послуг) (далі - продукція) загального та військового призначення,
інших напрямів діяльності суспільства, проведення єдиної технічної
політики з метою захисту інтересів споживачів і держави з питань
безпеки продукції для життя, здоров'я та майна громадян, охорони
навколишнього природного середовища, забезпечення
взаємозамінності, сумісності, єдності і достовірності вимірювань,
уніфікації продукції та її якості; створення, організація зберігання та ведення: - Національного фонду державних стандартів і класифікаторів; - державних реєстрів: засобів вимірювань, допущених до
застосування (в тому числі стандартних зразків речовин і
матеріалів), таблиць стандартних довідкових даних про фізичні
константи та властивості речовин і матеріалів; - системи державних еталонів одиниць фізичних величин; здійснення державного нагляду за впровадженням і додержанням
вимог стандартів, норм і правил, за винятком будівельних норм і
правил, на продукцію суб'єктами підприємницької діяльності (крім
стадії реалізації товарів у сфері торгівлі, випуску і реалізації
продукції на підприємствах громадського харчування і надання
послуг громадянам як споживачам), а також державного
метрологічного нагляду; координація роботи міністерств і відомств, виконавчих
комітетів Рад, підприємств, їх об'єднань, установ, організацій,
включаючи громадські організації, у питаннях стандартизації,
метрології та сертифікації; організація інформаційного забезпечення в сфері
стандартизації, метрології та сертифікації, а також видання
нормативної та довідкової документації з питань, що входять до
компетенції Держстандарту; визначення основних напрямів і координація діяльності
міністерств, відомств, технічних комітетів стандартизації,
науково-дослідних установ та інших організацій України щодо
міжнародного співробітництва із стандартизації, метрології та
сертифікації; висвітлення через засоби масової інформації результатів
роботи у сфері стандартизації, метрології та сертифікації, а також
стану якості продукції, що виробляється.
4. Держстандарт відповідно до покладених на нього завдань:
1) організує функціонування державних систем стандартизації,
забезпечення єдності вимірювань і сертифікації:
а) в галузі стандартизації: організує роботу із стандартизації продукції, в тому числі
щодо створення технічних комітетів стандартизації, планування
розроблення, проведення експертизи та розповсюдження державних
стандартів (крім роботи із стандартизації в галузі будівництва); розподіляє виділені Комітетові із державного бюджету кошти
між конкретними виконавцями робіт із державної та міжнародної
стандартизації; веде облік і реєстрцію нормативних документів із
стандартизації, метрології та сертифікації; організує розроблення основних положень системи класифікації
та кодування техніко-економічної інформації (СККТЕІ), в тому числі
з військової техніки та інших виробів військового призначення, і
забезпечує її функціонування; організує проведення експертизи, а також реєстрацію державних
класифікаторів і затверджує їх; забезпечує функціонування та актуалізацію Національного фонду
державних стандартів і класифікаторів СККТЕІ, міжнародних
(міждержавних) і національних стандартів зарубіжних країн, а також
проводить іншу роботу, пов'язану із забезпеченням функціонування
державної системи стандартизації;
б) у галузі забезпечення єдності вимірювань: організує функціонування державної метрологічної служби,
державної служби стандартних зразків речовин і матеріалів,
державної служби стандартних довідкових даних про фізичні
константи та властивості речовин і матеріалів, державної служби
єдиного часу і еталонних частот; встановлює за погодженням з Мінекономіки тарифи на проведення
метрологічних робіт; організує: - державний метрологічний нагляд, атестацію метрологічних
служб, вимірювальних, випробувальних і хіміко-аналітичних
лабораторій, створення державних еталонів одиниць фізичних
величин, а також проведення державних випробувань і метрологічної
атестації засобів вимірювань; - виконання робіт з удосконалення систем забезпечення єдності
та достовірності вимірювань, збереження і підтримання на сучасному
рівні еталонної бази країни; - проведення державної повірки засобів вимірювань (із
засвідченням її результатів), а також виконання особливо точних
вимірювань на замовлення підприємств, їх об'єднань, установ,
організацій і забезпечення їх комплексного метрологічного
обслуговування; - розроблення та виробництво зразкових засобів вимірювань,
пов'язаних з виконанням державних функцій із забезпечення єдності
вимірювань; - роботу служб з питань часу і частоти, стандартних зразків
складу і властивостей речовин і матеріалів, стандартних довідкових
даних про фізичні константи та властивості речовин і матеріалів, а
також іншу роботу щодо забезпечення єдності вимірювань;
в) у галузі сертифікації: здійснює організаційно-методичне керівництво державною
системою сертифікації; координує роботу міністерств і відомств, пов'язану із
сертифікацією продукції та систем якості; визначає та акредитує органи сертифікації, випробувальні
лабораторії (центри) та атестує експертів-аудиторів; затверджує переліки продукції, що підлягає обов'язковій
сертифікації; визнає сертифікати або інші документи, видані за кордоном,
якщо вони підтверджують відповідність продукції діючим в Україні
нормативним документам, а також припиняє дію або скасовує видані в
Україні сертифікати у разі виявлення відхилень від норм,
підтверджених під час проведення сертифікації; здійснює інспекційний контроль за додержанням правил
державної системи сертифікації; організує реєстрацію об'єктів сертифікації та виданих
сертифікатів, формування і ведення Реєстру державної системи
сертифікації; готує інформацію про результати цієї діяльності, а
також проводить іншу роботу, пов'язану з функціонуванням системи;
2) здійснює державний нагляд за додержанням обов'язкових
вимог стандартів, норм і правил, іншої нормативної документації
підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм
власності і громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності
(за винятком галузі будівництва, сфери торгівлі, громадського
харчування і послуг) під час розроблення та виробництва продукції,
а також сировини, матеріалів, напівфабрикатів і комплектуючих
виробів міжгалузевого призначення, які поставляються для
виробництва військової техніки та інших виробів військового
призначення, забезпечує взаємодію з іншими уповноваженими на це
органами; 3) здійснює міжгалузеву координацію діяльності з питань
стандартизації, метрології та сертифікації; 4) організує проведення роботи з міжнародними організаціями,
що працюють у сфері стандартизації, метрології та сертифікації,
включаючи ведення секретаріатів українських комітетів міжнародних
організацій цих напрямів, подання пропозицій від імені України до
проектів планів їхньої роботи, експертизу міжнародних
(міждержавних) стандартів, установлення правил застосування цих
стандартів на території України; 5) організує роботу з фундаментальних досліджень у сфері
стандартизації, метрології та сертифікації; 6) провадить видавничу діяльність з питань стандартизації,
метрології та сертифікації; 7) бере в установленому порядку участь у роботі
художньо-технічних і координаційних рад, дегустаційних та інших
комісій галузей промисловості; 8) організує на базі навчальних закладів Держстандарту і за
кордоном підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації
керівників і спеціалістів системи Держстандарту і виробництва в
сфері стандартизації, метрології та сертифікації, погоджує
відповідні програми підготовки і викладання дисциплін у навчальних
закладах, акредитує експертів-аудиторів; 9) приймає рішення за погодженням з Антимонопольним комітетом
про створення, реорганізацію, ліквідацію підприємств, установ,
організацій, заснованих на загальнодержавній власності, затверджує
їхні статути (положення), контролює додержання вимог цих
документів і приймає рішення у разі їх порушення; дає згоду
Фондові державного майна на створення спільних підприємств
будь-яких організаційно-правових форм, до статутного фонду яких
передається майно, що є у загальнодержавній власності; 10) укладає і розриває контракти з керівниками підприємств,
установ, організацій, що входять до сфери управління
Держстандарту, здійснює контроль за ефективністю використання і
зберігання закріпленого за ними майна.
5. Держстандарт має право: встановлювати єдині організаційно-технічні вимоги щодо
створення і функціонування державних систем стандартизації,
забезпечення єдності вимірювань та сертифікації; здійснювати функції розпорядника майновою частиною авторських
прав стосовно державних стандартів і класифікаторів України,
міждержавних стандартів, стандартних зразків складу і властивостей
речовин і матеріалів, таблиць стандартних довідкових даних про
фізичні константи та властивості речовин і матеріалів, а також
стандартів, правил, директив і рекомендацій міжнародних
організацій з стандартизації, членом яких є Україна, якщо це
передбачено її міжнародними договорами; здійснювати видання (перевидання), встановлювати ціни за
погодженням з Мінекономіки та продавати державні стандарти і
класифікатори України, міждержавні стандарти, правила, директиви і
рекомендації міжнародних організацій стандартизації, а також
укладати договори з організаціями стосовно делегування їм права на
видання (перевидання) цих нормативних документів (за винятком
державних стандартів та інших нормативних документів у галузі
будівництва); застосовувати згідно з чинним законодавством санкції до
підприємств, установ, організацій і громадян - суб'єктів
підприємницької діяльності (за винятком галузі будівництва, сфери
торгівлі, громадського харчування і послуг) у разі порушення ними
стандартів, норм і правил під час розроблення, випуску та
реалізації продукції, а на посадових осіб у цих випадках складати
протоколи про адміністративні правопорушення в сфері
стандартизації, якості продукції та метрології; здійснювати контроль за діяльністю служб стандартизації,
метрології та сертифікації міністерств, відомств, підприємств, їх
об'єднань, установ і організацій незалежно від форм власності,
громадян - суб'єктів підприємницької діяльності; делегувати повноваження щодо здійснення функцій органу з
сертифікації в державній системі сертифікації шляхом укладення
договорів (зі сплатою Держстандарту коштів від виконання робіт
згідно з окремим положенням); одержувати безкоштовно від органів державної статистики
статистичні матеріали, а від міністерств, відомств, підприємств,
їх об'єднань, установ і організацій, виконавчих комітетів Рад -
інформацію, що стосується сфери діяльності Держстандарту; брати безпосередню участь від імені України відповідно до
законодавства України та міжнародних договорів, ратифікованих
Україною, представляти інтереси України в міжнародних організаціях
з стандартизації, метрології та сертифікації, укладати міжнародні
угоди з компетентними органами і організаціями інших країн з
питань, що належать до компетенції Держстандарту; затверджувати державні стандарти (за винятком державних
стандартів у галузі будівництва); видавати ліцензії (дозволи) на право виготовлення, ремонту,
повірки, прокату, калібрування, продажу та імпорту засобів
вимірювань; дозволяти в установленому порядку окремим підприємствам
виготовлення продукції з тимчасовим відхиленням від вимог
державних стандартів для реалізації в межах України.
6. Держстандарт під час виконання покладених на нього функцій
взаємодіє з міністерствами і відомствами, органами Республіки
Крим, виконавчими комітетами Рад, а також з відповідними органами
інших країн.
7. Держстандарт у межах своєї компетенції видає на підставі й
на виконання чинного законодавства накази, організує та контролює
їх виконання. Комітет у разі потреби видає разом з міністерствами і
відомствами, виконавчими комітетами Рад та громадськими
об'єднаннями спільні акти. Рішення Держстандарту з питань стандартизації, метрології та
сертифікації, прийняті в межах його компетенції, обов'язкові для
міністерств і відомств, виконавчих комітетів Рад, а також
підприємств, їх об'єднань, установ і організацій незалежно від
форм власності, громадян - суб'єктів підприємницької діяльності.
8. Держстандарт очолює голова, який призначається на посаду
Кабінетом Міністрів України. Голова Комітету має заступників, у тому числі одного першого,
які за його поданням призначаються на посаду Кабінетом Міністрів
України. Розподіл обов'язків між заступниками провадиться головою
Комітету. Голова Держстандарту несе персональну відповідальність за
виконання покладених на Комітет завдань і здійснення ним своїх
функцій, визначає ступінь відповідальності заступників голови,
керівників підрозділів Комітету. Голова Держстандарту одночасно за посадою є головним
державним інспектором України, а його заступники - заступниками
головного державного інспектора України з державного нагляду за
якістю продукції, додержанням стандартів, норм і правил. Директори підпорядкованих Держстандарту центрів
стандартизації, метрології та сертифікації призначаються головою
Комітету і є за посадою головними державними інспекторами
Республіки Крим, області, міста, а їхні заступники - заступниками
головного державного інспектора Республіки Крим, області, міста з
державного нагляду за якістю продукції, додержанням стандартів,
норм і правил. Начальники управлінь, їхні заступники, начальники відділів,
спеціалісти Держстандарту, керівники підрозділів, їхні заступники
та спеціалісти центрів стандартизації, метрології та сертифікації,
на яких покладено здійснення державного нагляду за додержанням
стандартів, норм і правил і державного метрологічного нагляду,
одночасно за посадою є державними інспекторами з державного
нагляду за якістю продукції, додержанням стандартів, норм і правил
або державними інспекторами з державного метрологічного нагляду.
9. Для погодженого вирішення питань, що належать до
компетенції Держстандарту, обговорення найважливіших напрямів
діяльності і розвитку стандартизації, метрології та сертифікації у
Держстандарті утворюється колегія, до складу якої входять його
голова (голова колегії), заступники голови Комітету за посадою, а
також інші керівні працівники Комітету. Склад колегії Держстандарту затверджується Кабінетом
Міністрів України. Рішення колегії проводяться в життя, як правило, наказами
Держстандарту.
10. Для підготовки рішень з окремих питань діяльності
Держстандарту при ньому утворюються науково-технічні комісії з
стандартизації, з метрології, та з сертифікації. У Комітеті можуть створюватися й інші дорадчі та
консультативні органи. Склад цих органів і положення про них
затверджуються головою Держстандарту.
11. Гранична чисельність і фонд оплати праці працівників
центрального апарату Держстандарту затверджуються Кабінетом
Міністрів України. Структура центрального апарату Комітету затверджується
Віце-прем'єр-міністром України. Штатний розпис центрального апарату і положення про його
структурні підрозділи затверджуються головою Держстандарту.
12. Виконання центрами стандартизації, метрології та
сертифікації робіт щодо здійснення державного нагляду за
додержанням стандартів, норм і правил, державного метрологічного
нагляду, підтримання та експлуатації еталонів одиниць фізичних
величин і установок найвищої точності, проведення
науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт із
стандартизації, метрології та сертифікації, розроблення
міжнародних (міждержавних) і державних стандартів, які
встановлюють основоположні, загальнотехнічні, а також обов'язкові
вимоги, здійснення заходів щодо прямого використання міжнародних
(міждержавних) і національних стандартів інших країн як державних
стандартів України, відповідна науково-методична і координаційна
робота, а також діяльність навчальних закладів Держстандарту
фінансуються за рахунок коштів державного бюджету.
13. Держстандарт має спеціальний фонд позабюджетних коштів
цільового призначення, який формується за рахунок відрахування
коштів підприємств і організацій згідно з чинним законодавством, а
також добровільних внесків юридичних і фізичних осіб у
національній та іноземній валюті. Положення про порядок формування і використання спеціального
фонду позабюджетних коштів затверджується Кабінетом Міністрів
України за поданням Держстандарту.
14. Держстандарт є юридичною особою, має самостійний баланс,
рахунки в установах банків, печатку із зображенням Державного
герба України і своїм найменуванням.
Джерело:Офіційний портал ВРУ