Про затвердження Положення про Координаційну раду з проблем судової експертизи при Міністерстві юстиції України
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 770 від 23.05.2007
№ 868 від 19.09.2012
№ 323 від 29.04.2020
№ 1244 від 01.11.2024}
Відповідно до статті 8 Закону України "Про судову експертизу" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Положення про Координаційну раду з проблем судової експертизи при Міністерстві юстиції України, що додається.
2. Витрати, пов'язані з діяльністю Координаційної ради, провадити в межах асигнувань, що виділяються на утримання Міністерства юстиції України.
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПОЛОЖЕННЯ
про Координаційну раду з проблем судової експертизи при Міністерстві юстиції України
1. Координаційна рада з проблем судової експертизи при Мін’юсті (далі - Координаційна рада) є постійно діючим, консультативно-дорадчим органом, утвореним для розгляду питань судово-експертної діяльності, що мають міжвідомчий характер.
2. Координаційна рада у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції і законів України, актами Кабінету Міністрів України та цим Положенням.
3. Завданнями Координаційної ради є:
1) методичне забезпечення суб’єктів судово-експертної діяльності, а також органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, органів досудового розслідування і суду з питань організації судово-експертних досліджень;
2) сприяння виробленню єдиних підходів до організації судово-експертної діяльності;
3) розгляд найважливіших питань судово-експертної діяльності, які мають міжвідомчий характер;
4) виконання інших завдань, спрямованих на розвиток судової експертизи.
4. Координаційна рада відповідно до покладених на неї завдань:
державної реєстрації методик проведення судових експертиз (крім судово-медичної та судово-психіатричної), внесених Мін’юстом на розгляд Координаційної ради, або відмови в їх державній реєстрації; внесення змін до методик проведення судових експертиз, що пройшли атестацію та державну реєстрацію, а також щодо припинення застосування методик проведення судових експертиз, розроблення методики на заміну існуючої у випадках, передбачених законодавством;
пріоритетності науково-дослідних робіт з питань судової експертизи;
створення суб’єктами судово-експертної діяльності нових методів дослідження та впровадження нових видів судової експертизи;
застосування науково-методичних рекомендацій та методик проведення судових експертиз;
використання науково-технічної та довідкової літератури, а також програмних продуктів під час проведення судової експертизи;
організаційних засад проведення комплексної та комісійної судової експертизи;
формування державного Реєстру атестованих судових експертів, Реєстру методик проведення судових експертиз;
удосконалення форм навчально-методичної роботи з посадовими особами, які призначають судову експертизу;
єдиного підходу до підготовки судових експертів та підвищення їх кваліфікації;
необхідності вдосконалення законодавства у сфері судово-експертної діяльності;
налагодження і розвитку міжнародного співробітництва та обміну науково-технічними досягненнями у сфері судово-експертної діяльності;
2) схвалює науково-методичні рекомендації (крім судово-медичних та судово-психіатричних), що включають єдині підходи до визначення об’єктів експертизи за відповідними видами (підвидами) судових експертиз, основних завдань та орієнтовного переліку вирішуваних питань експертизи.
5. Координаційна рада має право:
1) отримувати в установленому порядку від органів, до сфери управління яких належать державні спеціалізовані установи судових експертиз, судових експертів, які не є працівниками державних спеціалізованих установ, а також інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій інформацію, необхідну для виконання покладених на неї завдань;
2) залучати до участі у своїй роботі заінтересованих юридичних та фізичних осіб (за згодою);
3) брати участь у розробленні проектів нормативно-правових актів з питань судово-експертної діяльності шляхом надання відповідних пропозицій суб’єктам правотворчої діяльності;
4) утворювати робочі групи для виконання покладених на неї завдань;
5) брати участь у проведенні конференцій, семінарів, нарад та інших заходів;
6) користуватися іншими правами, що забезпечують виконання завдань, визначених цим Положенням.
6. До складу Координаційної ради входять голова, його заступник, секретар та інші члени Координаційної ради.
Склад Координаційної ради формується з числа представників міністерств та інших державних органів, до сфери управління яких належать державні спеціалізовані установи судових експертиз, керівників (заступників керівників) державних спеціалізованих установ, а також судових експертів, які не є працівниками державних спеціалізованих установ, мають стаж роботи судовим експертом не менше п’яти років і протягом останнього року не притягувалися до дисциплінарної відповідальності (далі - судові експерти), у кількості не більше п’яти осіб.
Для включення до складу Координаційної ради судових експертів на офіційному веб-сайті Мін’юсту розміщується оголошення про формування складу Координаційної ради, що містить інформацію про вимоги до кандидатів, перелік документів, які необхідно подати для участі у відборі, адресу електронної пошти для подання пропозицій щодо кандидатур та кінцевий строк їх подання.
Відбір кандидатів для включення до складу Координаційної ради з числа судових експертів здійснюється на підставі відомостей, наявних у відповідних реєстрах (базах даних), а також поданих до Мін’юсту документів в електронній формі, а саме:
заяви у довільній формі, яка обов’язково повинна містити таку інформацію: прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), контактний номер телефону та адресу електронної пошти кандидата;
мотиваційного листа кандидата, в якому викладаються обґрунтування для обрання його до складу Координаційної ради із зазначенням стажу роботи судовим експертом, кількості проведених експертиз за останній рік, наукових публікацій тощо.
Під час вирішення питання щодо включення кандидатур судових експертів до складу Координаційної ради перевага надається кандидатам, які мають більший стаж роботи судовим експертом, науковий ступінь, більшу кількість проведених експертиз за останній рік, наукових публікацій.
Результати відбору кандидатів для включення до складу Координаційної ради з числа судових експертів оприлюднюються на офіційному веб-сайті Мін’юсту.
Склад Координаційної ради затверджується наказом Мін’юсту за поданням міністерств та інших державних органів, до сфери управління яких належать державні спеціалізовані установи, що провадять судово-експертну діяльність, та за результатами розгляду кандидатур серед судових експертів.
Наказ про затвердження складу Координаційної ради оприлюднюється на офіційному веб-сайті Мін’юсту та надсилається електронною поштою та/або іншими засобами зв’язку членам Координаційної ради.
Члени Координаційної ради працюють на громадських засадах.
7. Строк діяльності складу Координаційної ради становить три роки. Особа може бути членом Координаційної ради не більше ніж два строки повноважень підряд.
Голова Координаційної ради обирається з числа її членів, які є представниками міністерств та інших державних органів, до сфери управління яких належать державні спеціалізовані установи, керівниками (заступниками керівників) державних спеціалізованих установ, шляхом таємного голосування членів Координаційної ради на її засіданні.
Заступник голови Координаційної ради обирається з числа її членів шляхом таємного голосування членів Координаційної ради на її засіданні.
Обраними головою, заступником голови вважаються кандидати, які набрали більше голосів членів Координаційної ради, які беруть участь у її засіданні.
Секретарем Координаційної ради є її член - представник Мін’юсту.
8. Голова Координаційної ради:
організовує діяльність Координаційної ради та координує її роботу;
головує на засіданнях Координаційної ради;
ініціює проведення засідань Координаційної ради, керує їх підготовкою;
погоджує порядок денний засідань Координаційної ради;
визначає завдання членам Координаційної ради;
вносить пропозиції щодо утворення робочих груп;
підписує протоколи засідань та рішення Координаційної ради;
здійснює інші повноваження, визначені цим Положенням.
Повноваження голови Координаційної ради припиняються за рішенням Координаційної ради у разі подання ним відповідної заяви, припинення його повноважень як члена Координаційної ради або висловлення йому недовіри іншими членами Координаційної ради.
9. Секретар Координаційної ради відповідає за організаційне забезпечення діяльності Координаційної ради, зокрема:
інформує членів Координаційної ради про дату, місце і час проведення засідань;
здійснює підготовку матеріалів для розгляду на засіданнях Координаційної ради;
забезпечує ведення та зберігання документів, пов’язаних з діяльністю Координаційної ради;
готує та підписує протоколи засідань, рішення Координаційної ради;
здійснює інші повноваження щодо організації діяльності Координаційної ради.
10. Члени Координаційної ради мають право:
ознайомлюватися з документами Координаційної ради з урахуванням вимог законодавства щодо інформації з обмеженим доступом;
вносити пропозиції щодо необхідності проведення засідання Координаційної ради;
вносити пропозиції до порядку денного засідання Координаційної ради;
вносити пропозиції щодо утворення робочих груп та брати участь у їх роботі;
вносити пропозиції з питань розвитку судової експертизи;
достроково припинити свої повноваження, звернувшись з відповідною заявою до голови Координаційної ради;
користуватися іншими правами, що передбачені цим Положенням.
11. Члени Координаційної ради зобов’язані не розголошувати інформацію з обмеженим доступом, яка стала їм відома у зв’язку з участю у роботі Координаційної ради.
12. Повноваження члена Координаційної ради припиняються достроково у разі:
відсутності члена Координаційної ради на засіданнях без поважних причин двічі підряд;
подання письмової заяви про вихід із складу Координаційної ради;
набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо члена Координаційної ради, а також набрання законної сили рішенням суду про притягнення члена Координаційної ради до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією;
накладення на члена Координаційної ради дисциплінарного стягнення у виді позбавлення кваліфікації судового експерта;
визнання члена Координаційної ради в судовому порядку недієздатним або обмежено дієздатним;
смерті члена Координаційної ради.
Дострокове припинення повноважень члена Координаційної ради є підставою для внесення змін до її складу. Замість члена Координаційної ради, повноваження якого припинено, до складу Координаційної ради включається представник того самого державного органу (державної спеціалізованої установи), представник якого припинив повноваження. У разі припинення повноважень члена Координаційної ради судовим експертом до складу Координаційної ради включається судовий експерт у порядку, передбаченому цим Положенням.
13. Формою роботи Координаційної ради є засідання, які проводяться в міру надходження пропозицій від її членів, але не рідше ніж один раз на рік.
Головуючим на засіданні Координаційної ради є голова Координаційної ради або його заступник, який виконує обов’язки голови Координаційної ради у разі припинення його повноважень до обрання нового голови Координаційної ради, а також у разі відсутності голови Координаційної ради на засіданні.
Ознайомлення членів Координаційної ради з порядком денним, відповідними документами, датою, місцем, способом проведення (в режимі відеоконференц-зв’язку) засідання Координаційної ради здійснюється секретарем Координаційної ради електронною поштою та/або іншими засобами зв’язку.
Робота з документами, які розглядаються на засіданні Координаційної ради і містять інформацію з обмеженим доступом, а також надсилання таких документів здійснюються з дотриманням вимог законодавства щодо інформації з обмеженим доступом.
Пропозиції членів Координаційної ради до порядку денного її засідання надсилаються секретарю не пізніше ніж за 10 днів до дня проведення засідання Координаційної ради.
Для розгляду окремих питань у разі потреби до участі в засіданнях Координаційної ради можуть запрошуватися особи, які не є членами Координаційної ради, а саме: судові експерти, інші фахівці з відповідних галузей знань, а також представники державних органів, наукових установ і закладів освіти.
Засідання Координаційної ради є правоможним у разі участі в ньому (зокрема в режимі відеоконференц-зв’язку) не менше половини її членів (крім засідання з питань обрання голови Координаційної ради та його заступника, яке є правоможним у разі участі в ньому не менш як двох третіх її членів).
У разі проведення засідання Координаційної ради у режимі відеоконференц-зв’язку хід і результати його фіксуються за допомогою відповідних технічних засобів.
Фіксація починається з моменту оголошення головою Координаційної ради про початок проведення засідання. Членами Координаційної ради, які беруть участь у засіданні в режимі відеоконференц-зв’язку, забезпечується належна якість зображення та звуку.
У разі наявності у члена Координаційної ради технічних проблем з відеоконференц-зв’язком, що унеможливлює його участь у засіданні, він викладає свою позицію з питань, що розглядаються, за допомогою інших технічних засобів електронних комунікацій.
14. Рішення Координаційної ради мають рекомендаційний характер.
Рішення з обговорюваних питань приймаються більшістю голосів членів Координаційної ради, які беруть участь у засіданні без права утримання (зокрема в режимі відеоконференц-зв’язку).
У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на її засіданні.
Хід і результати засідання Координаційної ради фіксуються у протоколі, який підписується головуючим на засіданні Координаційної ради та її секретарем. Копія протоколу надсилається усім членам Координаційної ради за допомогою технічних засобів електронних комунікацій.
Рішення Координаційної ради може викладатися у формі рекомендацій (науково-методичних рекомендацій), пропозицій, висновків.
Член Координаційної ради, який не підтримує рішення Координаційної ради, може викласти у письмовій формі свою окрему думку, що додається до протоколу засідання.
Рішення Координаційної ради (зокрема за результатами засідання в режимі відеоконференц-зв’язку) підписуються головою та секретарем Координаційної ради і оприлюднюються на офіційному веб-сайті Мін’юсту.
15. Організаційно-технічне, інформаційне забезпечення роботи Координаційної ради покладається на Мін’юст.
{Положення в редакції Постанови КМ № 1244 від 01.11.2024}