З А К О НУКРАЇНСЬКОЇ РАДЯНСЬКОЇ СОЦІАЛІСТИЧНОЇ РЕСПУБЛІКИ
Про правовий режим території, що зазнала радіоактивногозабруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи
( Відомості Верховної Ради УРСР (ВВР), 1991, N 16, ст.198 )
Чорнобильська катастрофа створила надзвичайно небезпечну для
здоров'я людей і навколишнього природного середовища радіаційну
обстановку на значній території Української РСР. Республіку
оголошено зоною екологічної катастрофи. Усунення наслідків цієї
катастрофи залежить від законодавчого визначення правового режиму
різних за ступенем радіоактивного забруднення територій і заходів
щодо його забезпечення. Закон регулює питання поділу території на
відповідні зони, режим їх використання та охорони, умови
проживання та роботи населення, господарську, науково-дослідну та
іншу діяльність на цих територіях. Закон закріплює і гарантує
забезпечення режиму використання та охорони вказаних територій з
метою зменшення дії радіоактивного опромінення на здоров'я людини
та на екологічні системи.
Р о з д і л I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення територій, що зазналирадіоактивного забруднення внаслідок
Чорнобильської катастрофи
До територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок
Чорнобильської катастрофи, в межах Української РСР належать
території, на яких виникло стійке забруднення навколишнього
середовища радіоактивними речовинами понад доаварійний рівень, що
з урахуванням природно-кліматичної та комплексної екологічної
характеристики конкретних територій може призвести до опромінення
населення понад 1,0 мЗв (0,1 бер) за рік, і яке потребує вжиття
заходів щодо радіаційного захисту населення та інших спеціальних
втручань, спрямованих на необхідність обмеження додаткового
опромінення населення, зумовленого Чорнобильською катастрофою, та
забезпечення його нормальної господарської діяльності.
Стаття 2. Визначення категорій зон радіоактивнозабруднених територій
Залежно від ландшафтних та геохімічних особливостей грунтів,
величини перевищення природного доаварійного рівня накопичення
радіонуклідів у навколишньому середовищі, пов'язаних з ними
ступенів можливого негативного впливу на здоров'я населення, вимог
щодо здійснення радіаційного захисту населення та інших
спеціальних заходів територія, що зазнала радіоактивного
забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, поділяється на
зони. Такими зонами є: 1) зона відчуження - це територія, з якої проведено евакуацію
населення в 1986 році; 2) зона безумовного (обов'язкового) відселення - це
територія, що зазнала інтенсивного забруднення довгоживучими
радіонуклідами, з щільністю забруднення грунту ізотопами цезію від
15,0 Кі/км2 та вище, або стронцію від 3,0 Кі/км2 та вище, або
плутонію від 0,1 Кі/км2 та вище, а також території з грунтами, які
сприяють високій міграції радіонуклідів у рослини, з щільністю
забруднення ізотопами цезію від 5,0 до 15,0 Кі/км2, або стронцію
від 0,15 до 3,0 Кі/км2, або плутонію від 0,01 до 0,1 Кі/км2, де
ефективна еквівалентна доза опромінення людини може перевищити 5,0
мЗв (0,5 бер) за рік понад дозу, яку вона одержувала в доаварійний
період; 3) зона гарантованого добровільного відселення - це територія
з щільністю забруднення грунту ізотопами цезію від 5,0 до 15
Кі/км2, або стронцію від 0,15 до 3,0 Кі/км2, або плутонію від
0,01 до 0,1 Кі/км2, а також території з грунтами, які сприяють
високій міграції радіонуклідів у рослини, з щільністю забруднення
ізотопами цезію від 1,0 до 5,0 Кі/км2, або стронцію від 0,02 до
0,15 Кі/км2, або плутонію від 0,005 до 0,01 Кі/км2, де ефективна
еквівалентна доза опромінення людини може перевищити 1,0 мЗв
(0,1 бер) за рік понад дозу, яку вона одержувала в доаварійний
період; 4) зона посиленого радіоекологічного контролю - це територія
з щільністю забруднення грунту ізотопами цезію від 1,0 до 5,0
Кі/км2, або стронцію від 0,02 до 0,15 Кі/км2, або плутонію від
0,005 до 0,01 Кі/км2, а також території з грунтами, які сприяють
високій міграції радіонуклідів у рослини, з щільністю забруднення
ізотопами цезію від 0,2 до 1,0 Кі/км2, де ефективна еквівалентна
доза опромінення людини не повинна перевищити 1,0 мЗв (0,1 бер) за
рік понад дозу, яку вона одержувала в доаварійний період. Додаткові критерії забрудненості грунту радіонуклідами можуть
встановлюватись Національною комісією радіаційного захисту
населення України. При визначенні рівня забрудненості грунту радіонуклідами для
розмежування категорій зон встановлюється 90-процентний покажчик
від загальної кількості замірів на щільність забруднення,
розташованих у порядку їх зростання. Межі цих зон встановлюються та переглядаються Радою Міністрів
Української РСР на основі експертних висновків Національної
комісії радіаційного захисту населення України, Академії наук
Української РСР, Міністерства охорони здоров'я Української РСР,
Державного комітету Української РСР по захисту населення від
наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, Українського
республіканського управління по гідрометеорології, Державного
агропромислового комітету Української РСР, Державного комітету
Української РСР по екології і раціональному природокористуванню за
поданням обласних Рад народних депутатів. Карти зазначених зон, перелік населених пунктів, віднесених
до цих зон, друкуються в республіканській та місцевій пресі.
Стаття 3. Визначення радіаційно небезпечних земель
Радіаційно небезпечні землі - це землі, на яких неможливе
подальше проживання населення, одержання сільськогосподарської та
іншої продукції, продуктів харчування, що відповідають
республіканським та міжнародним допустимим рівням вмісту
радіоактивних речовин, або які недоцільно використовувати за
екологічними умовами. До зазначених у цій статті земель належать території, вказані
в пунктах 1 і 2 статті 2 цього Закону.
Стаття 4. Визначення радіоактивно забруднених земель
Радіоактивно забруднені землі - це землі, які потребують
проведення заходів радіаційного захисту та інших спеціальних
втручань, спрямованих на обмеження додаткового опромінення,
зумовленого Чорнобильською катастрофою, та забезпечення нормальної
господарської діяльності. До зазначених у цій статті земель належать території, вказані
в пунктах 3 і 4 статті 2 цього Закону.
Стаття 5. Компетенція Української РСР щодо зон, що зазналирадіоактивного забруднення внаслідок
Чорнобильської катастрофи
Українська РСР відповідно до Декларації про державний
суверенітет України визначає правовий режим зон, укладає договори
на проведення робіт з державними органами СРСР, іншими
республіками, зарубіжними країнами і міжнародними організаціями. Рада Міністрів Української РСР визначає всю господарську
міжнародну діяльність у зоні відчуження. Координацію робіт у зонах здійснює Державний комітет
Української РСР по захисту населення від наслідків аварії на
Чорнобильській АЕС.
Стаття 6. Фінансування робіт у зонах, що зазналирадіоактивного забруднення
Фінансування робіт для подолання наслідків Чорнобильської
катастрофи здійснюється за рахунок коштів, що виділяються згідно
з Державною союзно-республіканською програмою на ліквідацію
наслідків Чорнобильської катастрофи, в тому числі за рахунок
бюджету республіки (при цьому зменшуються суми відрахувань до
союзного бюджету в необхідному обсязі), а також інших фінансових
надходжень. Для цього в системі банків Української РСР створюється
кредитно-фінансовий банк "Чорнобиль". Розпорядником коштів є Рада Міністрів Української РСР.
Планування, матеріально-технічне забезпечення та обсяги
фінансування робіт визначаються Радою Міністрів Української РСР за
поданням Державного комітету Української РСР по захисту населення
від наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Стаття 7. Забезпечення господарської діяльності у зонахгарантованого добровільного відселення та
посиленого радіоекологічного контролю
Підприємства, об'єднання і організації, колгоспи, радгоспи,
розташовані у зонах гарантованого добровільного відселення та
посиленого радіоекологічного контролю, звільняються від
оподаткування. Для них Радою Міністрів Української РСР
встановлюються пільгові умови фінансування, гарантоване
матеріально-технічне забезпечення.
Стаття 8. Управління зоною відчуження
Управління зоною відчуження здійснює спеціальний підрозділ
Державного комітету Української РСР по захисту населення від
наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - Адміністрація зони. Адміністрація зони організує і координує всі заходи на
території зони відчуження, вирішує питання їх фінансування,
охорони громадського порядку і здоров'я персоналу, що працює на
цій території, захисту наукових і економічних інтересів
республіки, а також несе відповідальність за оперативне, повне і
об'єктивне інформування населення республіки про екологічний стан
у зоні відчуження.
Стаття 9. Управління зонами безумовного (обов'язкового)відселення та гарантованого добровільного
відселення
Управління зонами безумовного (обов'язкового) відселення та
гарантованого добровільного відселення здійснюється відповідними
обласними Радами народних депутатів.
Стаття 10. Забезпечення населення інформацієюпро радіаційний стан території
Рада Міністрів Української РСР забезпечує населення
необхідною інформацією про радіаційний стан території.
Стаття 11. Власність на результати наукових досліджень,пов'язаних з Чорнобильською катастрофою
Вся наукова інформація та результати наукових досліджень, які
одержані в зонах радіоактивного забруднення, є надбанням
Української РСР і можуть бути використані тільки з дозволу Ради
Міністрів Української РСР.
Р о з д і л II
ПРАВОВИЙ РЕЖИМ ЗОН ВІДЧУЖЕННЯ ТА БЕЗУМОВНОГО(ОБОВ'ЯЗКОВОГО) ВІДСЕЛЕННЯ
ПРАВОВИЙ РЕЖИМ ЗОН ВІДЧУЖЕННЯ ТА БЕЗУМОВНОГО(ОБОВ'ЯЗКОВОГО) ВІДСЕЛЕННЯ
Стаття 12. Види діяльності, заборонені у зонахвідчуження та безумовного (обов'язкового)
відселення
Землі зон відчуження та безумовного (обов'язкового)
відселення виводяться з господарського обороту, відмежовуються від
суміжних територій і переводяться до категорії радіаційно
небезпечних земель. У зонах відчуження та безумовного (обов'язкового) відселення
забороняється: - постійне проживання населення; - здійснення діяльності з метою одержання товарної продукції; - перебування осіб, які не мають на це спеціального дозволу,
а також залучення до роботи осіб віком до 35 років без їх згоди; - вивезення за межі зон без спеціального дозволу
Державного комітету Української РСР по захисту населення від
наслідків аварії на Чорнобильській АЕС землі, глини, піску, торфу,
деревини, а також рослинних кормів, лікарських рослин, грибів,
ягід та інших продуктів побічного лісокористування, за винятком
зразків для наукових цілей; - винесення або вивезення із зон будівельних матеріалів і
конструкцій, машин і устаткування, домашніх речей тощо без
спеціального дозволу Державного комітету Української РСР по
захисту населення від наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і
дозиметричного контролю; - ведення сільськогосподарської, лісогосподарської,
виробничої та іншої діяльності, а також будівництво без
спеціального дозволу; - випасання худоби, порушення середовища перебування диких
тварин, спортивне та промислове полювання і рибальство; - перегін тварин, сплав лісу транзитний проїзд усіх видів
транспорту. В'їзд на територію зони і виїзд з неї здійснюється
тільки за спеціальними перепустками з обов'язковим дозиметричним
контролем людей та транспортних засобів; - будь-яка інша діяльність, яка не забезпечує режим
радіаційної безпеки.
Стаття 13. Обов'язкові заходи, які здійснюютьсяв зонах відчуження та безумовного
(обов'язкового) відселення
У зонах відчуження та безумовного (обов'язкового) відселення
спеціалізованими підрозділами здійснюються обов'язкові заходи
щодо: - запобігання винесенню радіонуклідів з території зон і
радіоактивному забрудненню навколишнього середовища; - моніторингу стану природного середовища та
медико-біологічного моніторингу; - утримання території в належному санітарному і
пожежобезпечному стані; - застосування методів фіксації радіонуклідів на місцевості. Всі види діяльності повинні проводитись з обмеженням
загальної колективної дози радіоактивного опромінення, а також з
обмеженням кількості залучених осіб.
Стаття 14. Охорона територій зон відчуження табезумовного (обов'язкового) відселення
У зонах відчуження та безумовного (обов'язкового) відселення
забезпечується суворий природоохоронний режим, охорона територій,
природних, історичних та етнокультурних пам'яток відповідно до
чинного законодавства. Охорону громадського порядку, протипожежну безпеку на
територіях зон відчуження та безумовного (обов'язкового)
відселення, контрольно-пропускний режим при в'їзді та виїзді з
таких зон забезпечують спеціалізовані органи Міністерства
внутрішніх справ Української РСР. Контроль за виконанням зазначених заходів здійснюється на
території зони відчуження Адміністрацією зони, зони безумовного
(обов'язкового) відселення - відповідними обласними Радами
народних депутатів.
Р о з д і л III
ПРАВОВИЙ РЕЖИМ ЗОНИ ГАРАНТОВАНОГОДОБРОВІЛЬНОГО ВІДСЕЛЕННЯ
ПРАВОВИЙ РЕЖИМ ЗОНИ ГАРАНТОВАНОГОДОБРОВІЛЬНОГО ВІДСЕЛЕННЯ
Стаття 15. Використання земель зони гарантованогодобровільного відселення
Земельні ділянки, розташовані у зоні гарантованого
добровільного відселення, належать до радіоактивно забруднених і
використовуються в порядку, що визначається Радою Міністрів
Української РСР. Якщо за економічними та екологічними умовами подальше
використання цих земель неможливе, вони переводяться до категорії
радіаційно небезпечних.
Стаття 16. Види діяльності, заборонені у зонігарантованого добровільного відселення
У зоні гарантованого добровільного відселення забороняється: - будівництво нових, розширення діючих підприємств,
безпосередньо не пов'язаних із забезпеченням радіоекологічного,
соціального захисту населення, а також умов його життя та праці; - будь-яка діяльність, що погіршує радіоекологічну ситуацію; - природокористування, яке не відповідає вимогам норм
радіаційної безпеки; - внесення пестицидів, гербіцидів, отрутохімікатів без
спеціального дозволу відповідних органів Ради Міністрів
Української РСР; - залучення школярів, учнів і студентів до робіт, які можуть
негативно вплинути на стан їх здоров'я.
Стаття 17. Заходи щодо зниження ризику захворюваностінаселення у зоні гарантованого добровільного
відселення
З метою зниження ризику захворюваності населення та зменшення
доз радіоактивного опромінення у зоні гарантованого добровільного
відселення державою гарантується: - добровільне переселення людей із зони; - перепрофілювання виробництв на випуск екологічно чистої
продукції; - постійний дозиметричний контроль радіоактивного забруднення
грунту, води, повітря, продуктів харчування, сировини, жилих і
виробничих приміщень, а також медико-біологічний та
радіоекологічний моніторинг; - проведення суцільної щорічної медичної диспансеризації
населення та забезпечення ранньої профілактики захворювань; - забезпечення населення в необхідній кількості та
асортименті медичними препаратами, питною водою, чистими
продуктами харчування, у тому числі такими, які мають
радіопротекторні властивості, сприяють виведенню з організму
радіонуклідів; - у разі доцільності дезактивація території спеціалізованими
підрозділами; - проведення суцільної газифікації населених пунктів і
будівництво доріг з асфальтовим та бетонним покриттям; - надання громадянам, які проживають у зазначеній зоні, пільг
та компенсацій, передбачених Законом Української РСР "Про статус і
соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи" ( 796-12 ) та іншими актами чинного
законодавства.
Р о з д і л IV
ПРАВОВИЙ РЕЖИМ ЗОНИ ПОСИЛЕНОГОРАДІОЕКОЛОГІЧНОГО КОНТРОЛЮ
ПРАВОВИЙ РЕЖИМ ЗОНИ ПОСИЛЕНОГОРАДІОЕКОЛОГІЧНОГО КОНТРОЛЮ
Стаття 18. Види діяльності, заборонені у зоніпосиленого радіоекологічного контролю
У зоні посиленого радіоекологічного контролю забороняється: - будівництво санаторіїв, піонерських таборів, баз і будинків
відпочинку, а також будівництво нових, розширення і реконструкція
діючих підприємств, які шкідливо впливають на здоров'я населення і
навколишнє середовище; - будь-яка діяльність, що погіршує радіоекологічну ситуацію; - природокористування, яке не відповідає вимогам норм
радіаційної безпеки; - внесення пестицидів, гербіцидів, отрутохімікатів без
спеціального дозволу відповідних органів Ради Міністрів
Української РСР; - залучення школярів, учнів і студентів до робіт, які можуть
негативно вплинути на стан їх здоров'я.
Стаття 19. Заходи щодо зниження ризику захворюваностінаселення у зоні посиленого радіоекологічного
контролю
З метою зниження ризику захворюваності населення та зменшення
доз радіоактивного опромінення у зоні посиленого радіоекологічного
контролю державою гарантується: - перепрофілювання виробництв на випуск екологічно чистої
продукції; - постійний дозиметричний контроль радіоактивного забруднення
грунту, води, повітря, продуктів харчування, сировини, жилих і
виробничих приміщень, а також медико-біологічний та
радіоекологічний моніторинг; - проведення суцільної щорічної медичної диспансеризації
населення та забезпечення ранньої профілактики захворювань; - забезпечення населення в необхідній кількості та
асортименті медичними препаратами, питною водою, чистими
продуктами харчування, в тому числі такими, які мають
радіопротекторні властивості, сприяють виведенню з організму
радіонуклідів; - в разі доцільності дезактивація території спеціалізованими
підрозділами; - поетапне проведення суцільної газифікації населених пунктів
і будівництво доріг з асфальтовим та бетонним покриттям; - надання громадянам, які проживають у зазначеній зоні, пільг
і компенсацій, передбачених Законом Української РСР "Про статус і
соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи" ( 796-12 ) та іншими актами чинного
законодавства.
Р о з д і л V
КОНТРОЛЬ ЗА ДОДЕРЖАННЯМ ПРАВОВОГО РЕЖИМУВ ЗОНАХ, ЩО ЗАЗНАЛИ РАДІОАКТИВНОГО ЗАБРУДНЕННЯ
ВНАСЛІДОК ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
КОНТРОЛЬ ЗА ДОДЕРЖАННЯМ ПРАВОВОГО РЕЖИМУВ ЗОНАХ, ЩО ЗАЗНАЛИ РАДІОАКТИВНОГО ЗАБРУДНЕННЯ
ВНАСЛІДОК ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Стаття 20. Державний контроль за додержанням правовогорежиму в зонах, що зазнали радіоактивного
забруднення внаслідок Чорнобильської
катастрофи
Державний контроль за додержанням правового режиму в зонах,
що зазнали радіоактивного забруднення, здійснюється обласними
Радами народних депутатів, їх виконавчо-розпорядчими органами, а
також уповноваженими на те державними органами в порядку,
встановленому законодавством Української РСР. Органом, відповідальним за здійснення державного контролю за
додержанням правового режиму зони відчуження, є Державний
комітет Української РСР по захисту населення від наслідків аварії
на Чорнобильській АЕС.
Стаття 21. Органи, які здійснюють радіаційний контроль взонах, що зазнали радіоактивного забруднення
внаслідок Чорнобильської катастрофи
Прогнозні оцінки сумарної дози опромінення людей, а також
контроль за додержанням норм радіаційної безпеки здійснюються
Міністерством охорони здоров'я Української РСР. Загальна оцінка радіаційної обстановки на території зон, що
зазнали радіоактивного забруднення, радіоекологічний моніторинг
території, методичне керівництво та координація робіт по
визначенню радіаційної обстановки здійснюються Державним комітетом
Української РСР по захисту населення від наслідків аварії на
Чорнобильській АЕС. Радіаційний контроль за рівнем радіоактивного забруднення
сільськогосподарських угідь здійснюється Державним агропромисловим
комітетом Української РСР, лісових угідь незалежно від їх
відомчого підпорядкування - Міністерством лісового господарства
Української РСР, водних ресурсів - Міністерством водних ресурсів
і водного господарства Української РСР, підземних вод та корисних
копалин - Українським головним координаційно-геологічним
управлінням "Укргеологія", атмосферного повітря на території
населених пунктів - Українським республіканським управлінням по
гідрометеорології. Радіаційний контроль за рівнем радіоактивного забруднення
сільськогосподарської продукції і продуктів харчування
здійснюється Державним агропромисловим комітетом Української РСР
та Міністерством охорони здоров'я Української РСР. Радіаційний контроль за рівнями радіоактивного забруднення
залізничного, водного, авіаційного та автомобільного транспорту,
їх складових частин, вирішення питань про надання дозволу на його
переміщення за межі зон відчуження та безумовного (обов'язкового)
відселення здійснюється міністерствами і відомствами, яким
належать вказані транспортні засоби, за участю в необхідних
випадках відповідних служб Міністерства внутрішніх справ
Української РСР. Радіаційний контроль за вивезенням домашніх і побутових
речей, знарядь праці та будівельних матеріалів за межі
радіоактивно забрудненої території, з якої передбачається
відселення людей, здійснюється органами державного санітарного
нагляду та штабами Цивільної оборони, а домашніх тварин -
органами державного ветеринарного нагляду. Контроль за достовірністю і об'єктивністю даних відомчих
служб, що здійснюють радіаційний контроль, незалежно від їх
підпорядкування покладається на Державний санітарний нагляд
Міністерства охорони здоров'я Української РСР, а метрологічний
контроль - на Українське республіканське управління Держстандарту
СРСР. Відомчий радіаційний контроль за рівнями радіоактивного
забруднення продукції здійснюється підприємствами, об'єднаннями і
організаціями, які її виготовляють.
Р о з д і л VI
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ПРАВОВОГО РЕЖИМУВ ЗОНАХ, ЩО ЗАЗНАЛИ РАДІОАКТИВНОГО ЗАБРУДНЕННЯ
ВНАСЛІДОК ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ПРАВОВОГО РЕЖИМУВ ЗОНАХ, ЩО ЗАЗНАЛИ РАДІОАКТИВНОГО ЗАБРУДНЕННЯ
ВНАСЛІДОК ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Стаття 22. Відповідальність за порушення правовогорежиму в зонах, що зазнали радіоактивного
забруднення
Особи, винні у порушенні встановленого цим Законом правового
режиму в зонах, що зазнали радіоактивного забруднення, а також у
невиконанні приписів державних органів, які здійснюють контроль у
цій галузі, - несуть встановлену законодавством кримінальну,
адміністративну, матеріальну чи іншу відповідальність. Особи, з вини яких громадянам, підприємствам, установам і
організаціям завдано майнової шкоди, пов'язаної з недодержанням
встановленого цим Законом режиму в зонах, що зазнали
радіоактивного забруднення, повинні відшкодувати завдану
потерпілим майнову шкоду відповідно до чинного законодавства.
Голова Верховної Ради Української РСР Л.КРАВЧУК
м. Київ, 27 лютого 1991 рокуN 791а-XII
Джерело:Офіційний портал ВРУ