П О С Т А Н О В АВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про Концепцію Цивільної оборони України
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1992, N 47, ст. 649 )
Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
Схвалити подану Комісією Верховної Ради України з питань
оборони і державної безпеки та Кабінетом Міністрів України
Концепцію Цивільної оборони України.
Голова Верховної Ради України І.ПЛЮЩ
м. Київ, 28 жовтня 1992 рокуЦИВІЛЬНОЇ ОБОРОНИ УКРАЇНИ
Ця Концепція грунтується на законодавстві України з питань
оборони і державної безпеки, положеннях міжнародного гуманітарного
права, визначених Женевською конвенцією "Про захист жертв війни"
( 995_154 ), а також офіційно прийнятих поглядах на проблеми
захисту людей, економіки від впливу наслідків надзвичайних
ситуацій*.
____________* Надзвичайна ситуація - порушення нормальних умов життя і
діяльності людей на об'єкті або території, спричинене аварією,
катастрофою, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією,
великою пожежею, застосуванням засобів ураження, що призвели або
можуть призвести до людських і матеріальних втрат. Попередження соціально-політичних, міжнаціональних
конфліктів, масових безпорядків і дії щодо ліквідації їх наслідків
до компетенції органів управління і сил цивільної оборони не
входять.
Відповідно до соціально-політичних та економічних змін, що
відбуваються в державі, Цивільна оборона України підлягає
реорганізації в напрямах удосконалення системи управління, реформи
сил, розширення кола вирішуваних завдань та перегляду системи
підготовки кадрів.
ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ПОБУДОВИ ЦИВІЛЬНОЇ ОБОРОНИ УКРАЇНИ ТАЗАПРОВАДЖЕННЯ ЇЇ ЗАХОДІВ
Цивільна оборона України - це система спеціально утворюваних
державою органів управління, сил і засобів для організації та
здійснення заходів щодо забезпечення безпеки населення в разі
виникнення надзвичайних ситуацій техногенного, екологічного,
природного та воєнного характеру.
Цивільна оборона України створюється як складова частина
загальної оборони України і державної системи попередження
надзвичайних ситуацій та дій в разі їх виникнення з урахуванням
таких основних принципів:
1. Заходи цивільної оборони поширюються на всю територію
держави, всі верстви населення, а їх розподіл за обсягом і
відповідальністю за виконання здійснюється за
територіально-виробничим принципом.
Завданнями Цивільної оборони України є:
запобігання виникненню надзвичайних ситуацій техногенного
походження і запровадження заходів щодо зменшення збитків та втрат
в разі аварій, катастроф, значних пожеж та стихійного лиха;
оповіщення населення про загрозу і виникнення надзвичайних
ситуацій у мирний і воєнний часи та постійне його інформування про
наявну обстановку;
захист населення від наслідків аварій, катастроф, значних
пожеж, стихійного лиха та застосування засобів ураження;
організація і проведення рятувальних та інших невідкладних
робіт в районах лиха та осередках ураження;
створення систем управління, оповіщення і зв'язку,
спостереження і контролю за радіоактивним, хімічним і
бактеріологічним зараженням, підтримання їх готовності для сталого
функціонування в надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного часів;
підготовка керівного складу органів управління та сил
цивільної оборони, навчання населення вмінню застосовувати засоби
індивідуального захисту і діяти в надзвичайних ситуаціях у мирний
та воєнний часи.
2. Цивільна оборона України будується за схемою:
органи державної виконавчої влади та управління, до
компетенції яких віднесені функції, пов'язані з безпекою і
захистом населення, попередженням, реагуванням і діями у
надзвичайних ситуаціях;
органи повсякденного управління процесами захисту населення у
складі центральних та місцевих органів державної виконавчої влади,
управління і підприємств;
сили і засоби, призначені для виконання завдань цивільної
оборони, проведення рятувальних та інших невідкладних робіт;
фонди фінансових, медичних та матеріально-технічних ресурсів,
передбачені на випадок надзвичайних ситуацій;
системи зв'язку, оповіщення та інформаційного забезпечення.
3. Органи управління цивільної оборони створюються відповідно
до конституційної побудови державної виконавчої влади як штаби з
питань ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій* і цивільної
оборони.
____________* Ліквідація наслідків надзвичайних ситуацій - це проведення
рятувальних та інших невідкладних робіт з усуненням безпосередньої
загрози життю та здоров'ю людей, відновленням життєзабезпечення
населення. Відбудова промислових об'єктів і територій, що потерпіли
внаслідок надзвичайних ситуацій, до компетенції органів управління
і сил цивільної оборони не входить.
Система управління цивільної оборони будується за
територіально-виробничим принципом:
на державному рівні - Штаб Цивільної оборони України із
статусом центрального органу державної виконавчої влади, де
провідні посади комплектуються військовослужбовцями, граничну
чисельність яких визначає Кабінет Міністрів України;
на всіх інших адміністративно-територіальних рівнях - штаби
цивільної оборони як органи управління місцевих державних
адміністрацій та інших органів державної виконавчої влади і
управління;
в міністерствах та інших центральних органах державної
виконавчої влади, що мають галузеву структуру, штатні підрозділи
створюються в разі покладання на них завдань з цивільної оборони,
а на підприємствах - відповідно до спеціальних ознак (чисельність
працюючих, характер виробництва, функціонування у воєнний час) і
за спеціальним регламентом про введення штатних працівників
цивільної оборони;
в інших випадках призначаються штатні працівники або
обов'язки з цивільної оборони покладаються на головних інженерів
(спеціалістів).
В штабах цивільної оборони до району міста, віднесеного до її
групи, включно, провідні посади комплектуються
військовослужбовцями, граничну чисельність яких визначає Кабінет
Міністрів України.
Штаби підпорядковуються Прем'єр-міністру України, керівникові
центрального органу державної виконавчої влади, посадовим особам,
що очолюють місцеві органи державної виконавчої влади і
підприємства, відповідно.
4. Створення сил цивільної оборони здійснюється за принципом
достатності щодо подолання наслідків однієї передбачуваної
максимальної аварії, катастрофи, значної пожежі, стихійного лиха
відповідної категорії* та здатності до негайного реагування на їх
виникнення у мирний час і очікувані руйнування та втрати - у
воєнний час.
____________* Категорії надзвичайних ситуацій:
об'єктова - наслідки не виходять за межі об'єкта;
місцева - наслідки не виходять за межі території міста,
району або області; регіональна - з наслідками в межах кількох областей; глобальна - з наслідками, що охоплюють значну територію
України.
Багатогранність наслідків надзвичайних ситуацій вимагає мати
в Україні:
війська цивільної оборони у складі чотирьох окремих
механізованих бригад і чотирьох окремих механізованих полків
цивільної оборони;
спеціалізовані формування у складі чотирьох загонів для
ліквідації аварій на радіаційно і хімічно небезпечних об'єктах,
пожеж на нафтогазодобувних промислах, рятування людей в умовах
значних руйнувань.
Невоєнізовані формування створюються на випадок воєнного часу
на об'єктах, що продовжуватимуть свою виробничу діяльність, у
кількості, що забезпечить виконання обсягу очікуваних рятувальних
та інших спеціальних робіт.
Виконання специфічних завдань оповіщення, зв'язку,
інженерно-технічного та матеріально-технічного забезпечення,
подання медичної допомоги, охорона громадського порядку в районах
лиха, гасіння великомасштабних пожеж тощо покладається на
відповідні міністерства та їх територіальні органи.
В Республіці Крим, областях та інших
адміністративно-територіальних одиницях відповідно до умов і
можливостей створюються територіальні формування, що своєю
чисельністю, оснащенням і підготовкою забезпечують ліквідацію
наслідків однієї передбачуваної максимальної аварії. В разі
відсутності можливостей для їх створення обов'язки по проведенню
рятувальних та інших невідкладних робіт розподіляються між
медичними, аварійно-технічними, пожежними, ремонтними
підрозділами, що несуть цілодобове чергування.
5. Система підготовки з цивільної оборони змінюється з
урахуванням реформи сил, порядку підготовки військових фахівців,
визначеного для Збройних Сил України, необхідності підвищення
статусу і розширення кола завдань Республіканських курсів
Цивільної оборони України і учбової бригади, удосконалення мережі
міських та районних курсів, програм бойової підготовки військових
частин і підвищення ефективності навчального процесу.
6. При визначенні системи захисту населення та економіки від
впливу наслідків надзвичайних ситуацій використовуються всі наявні
матеріально-технічні можливості: пункти управління, система
зв'язку і оповіщення, фонд захисних споруд, мобілізаційні резерви
засобів індивідуального захисту та приладів, навчально-матеріальна
база та майно цивільної оборони.
Захист населення від наслідків надзвичайних ситуацій
планується і здійснюється на підставах прогнозу, характеру,
масштабу і вірогідності їх виникнення, а також офіційних поглядів
на особливості сучасної війни і засобів її ведення.
Головний напрям забезпечення захисту населення - проведення
організаційно-технічних та інших заходів, що включають або
зменшують до мінімуму можливість виникнення надзвичайних ситуацій,
небезпечних для життя людини.
Для реалізації цих заходів:
на території України встановлюються єдині вимоги до безпеки
функціонування потенційно небезпечних об'єктів на рівні вимог,
прийнятих у світі;
захисні заходи у надзвичайних ситуаціях здійснюються з
урахуванням спеціальних критеріїв для мирного і воєнного часів
окремо.
ФУНКЦІЇ ОРГАНІВ УПРАВЛІННЯ ТА ПОСАДОВИХ ОСІБ ЦИВІЛЬНОЇОБОРОНИ УКРАЇНИ
1. Удосконалення Цивільної оборони України як головної ланки
державної системи попередження і дій у надзвичайних ситуаціях
мирного і воєнного часів здійснюється на основі законодавства
України, національних програм з питань безпеки населення та в
напрямах і межах, визначених Кабінетом Міністрів України, Радою
національної безпеки України і Радою оборони України.
2. Загальне керівництво Цивільною обороною України здійснює
Кабінет Міністрів України, а безпосереднє та під час надзвичайних
ситуацій - Штаб Цивільної оборони України.
Штаб Цивільної оборони України:
забезпечує реалізацію заходів щодо захисту населення від
наслідків надзвичайних ситуацій та очолює діяльність органів
управління, військ цивільної оборони і спеціалізованих формувань
центрального підпорядкування;
в межах своєї компетенції організовує і систематично
контролює виконання законодавства України, постанов і розпоряджень
Кабінету Міністрів України з питань захисту населення, запобігання
надзвичайним ситуаціям і дії у разі їх виникнення;
координує діяльність органів державної виконавчої влади і
управління, що залучаються до виконання завдань, пов'язаних з
безпекою населення та забезпеченням його життєдіяльності під час
надзвичайних ситуацій.
Функції територіальних штабів цивільної оборони визначаються
типовим положенням, що затверджується Президентом України.
3. Штаб Цивільної оборони України очолює начальник, який
призначається на посаду постановою Кабінету Міністрів України з
числа військовослужбовців.
Начальник Штабу Цивільної оборони України має повноваження,
передбачені Законом України "Про загальний військовий обов'язок і
військову службу" ( 2232-12 ).
ПІДГОТОВКА КАДРІВ ЦИВІЛЬНОЇ ОБОРОНИ
1. Відсутність власних можливостей задоволення потреб у
військових спеціалістах з вищою освітою вимагає практичних кроків
до їх пошуку. Їх могли б готувати:
факультет або кафедра цивільної оборони при одному з училищ,
що створюються в системі військових навчальних закладів Збройних
Сил України;
факультет інженерів-сейсмологів при одному з технічних вищих
навчальних закладів України з подальшою допідготовкою в
навчальному закладі цивільної оборони тих, хто добровільно виявив
бажання після його закінчення служити у Збройних Силах України.
Ними могли б стати призначені за власним бажанням в особовий
склад військ Цивільної оборони України випускники військових
училищ Збройних Сил України.
2. Підготовка керівного складу органів управління цивільної
оборони здійснюється системою державних та територіальних курсів
за планами, що затверджуються відповідними органами державної
виконавчої влади.
ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
1. Фінансування заходів цивільної оборони та витрат,
пов'язаних з проведенням заходів щодо захисту населення
(рятувальних та інших невідкладних робіт) від наслідків
надзвичайних ситуацій у мирний час проводиться за рахунок коштів
державного і місцевих бюджетів та госпрозрахункових підприємств і
організацій.
Малі, спільні підприємства, фірми, кооперативи тощо беруть
участь у фінансуванні заходів цивільної оборони та витрат,
пов'язаних із захистом населення від наслідків надзвичайних
ситуацій.
2. Потреби цивільної оборони у військовій техніці, приладах і
спеціальному майні протягом перехідного періоду задовольняються
відповідними управліннями Міністерства оборони України і
Міністерства державних ресурсів України з оплатою замовником
вартості виділених матеріальних ресурсів. В подальшому
забезпечення здійснюватиметься в порядку, що його встановлює
Кабінет Міністрів України для військових формувань України.
3. Війська цивільної оборони утримуються за рахунок коштів
державного бюджету.
Військовослужбовці цивільної оборони перебувають на дійсній
військовій службі і під час її проходження користуються всіма
правами та пільгами, установленими законодавством для
військовослужбовців Збройних Сил України.
Оплата праці працівників органів управління цивільної оборони
здійснюється за нормами відповідних державних установ.
Забезпечення військовослужбовців цивільної оборони житлом
провадиться за рахунок житлового фонду Рад народних депутатів
відповідного рівня.
Кабінет Міністрів України, інші органи державної виконавчої
влади забезпечують органи управління і установи цивільної оборони
службовими, господарськими, підсобними приміщеннями, складськими
площами та службовим транспортом.
Джерело:Офіційний портал ВРУ