ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПРОМИСЛОВОЇБЕЗПЕКИ, ОХОРОНИ ПРАЦІ ТА ГІРНИЧОГО НАГЛЯДУ
ЗАТВЕРДЖЕНОГолова Держгірпромнагляду
С.Сторчак
щодо побудови, впровадження
та удосконалення системи управління
охороною праці
1. Загальні положення
1.1. Рекомендації щодо побудови, впровадження та
удосконалення системи управління охороною праці (далі -
Рекомендації) розроблені з метою сприяння суб'єкту господарювання
щодо досягнення рівня охорони праці на виробництві, що відповідає
мінімальним вимогам до забезпечення безпечних та здорових умов
праці найманих працівників, які встановлені законодавчими та
іншими нормативно-правовими актами з охорони праці. Ці Рекомендації поширюються на всі підприємства, установи,
організації (далі - організація), на яких використовується наймана
праця, незалежно від форми власності та виду діяльності.
1.2. Система управління охороною праці (далі - СУОП)
створюється суб'єктом господарювання і має передбачати підготовку,
прийняття та реалізацію завдань щодо здійснення організаційних,
технічних, санітарно-гігієнічних та лікувально-профілактичних
заходів, спрямованих на збереження життя, здоров'я та
працездатності найманих працівників у процесі їх трудової
діяльності.
1.3. З використанням цих Рекомендацій суб'єкт господарювання
має можливість розробити відповідне положення з урахуванням виду
діяльності та специфіки виробництва, яке встановлює засади
функціонування системи управління охороною праці, що може бути
складовою частиною загальної системи управління організацією.
Вимоги положення мають бути обов'язковими для виконання всіма
найманими працівниками.
1.4. Суб'єкт господарювання, який реалізує у своїй діяльності
систему управління якістю, в основу якої покладено процесний
підхід, при побудові СУОП може використати основні принципи цього
підходу, викладені у додатку 1.
1.5. При створенні СУОП та її впровадженні потрібно
керуватися законодавством України та іншими нормативно-правовими
актами про охорону праці.
1.6. Підготовку управлінських рішень щодо функціонування СУОП
на виробництві забезпечує служба охорони праці або особа, що в
порядку сумісництва виконує функції служби охорони праці.
2. Терміни та визначення Система управління охороною праці (СУОП) - частина загальної
системи управління організацією, яка сприяє запобіганню нещасним
випадкам та професійним захворюванням на виробництві, а також
небезпеки для третіх осіб, що виникають у процесі господарювання,
і включає в себе комплекс взаємопов'язаних заходів на виконання
вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці. Аудит охорони праці (далі - аудит) - це документально
оформлене системне обстеження і аналіз стану умов та безпеки праці
з метою визначення їх відповідності критеріям, встановленим
законодавчими та нормативно-правовими актами з охорони праці.
3. Порядок розробки і впровадження СУОП СУОП організовується таким чином, щоб здійснювалось адекватне
та постійне управління з урахуванням усіх факторів, що впливають
на стан охорони праці, і орієнтується на проведення запобіжних
дій, що унеможливлюють виникнення небезпечних ситуацій, але при
цьому, у випадку їх виникнення, вона повинна своєчасно реагувати
на них та усувати їх. У Положенні про СУОП (або у Настанові з якості), а також у
посадових інструкціях та інструкціях з охорони праці визначаються
загальні й конкретні обов'язки кожного працівника, його
повноваження у сфері охорони праці. В організаційних заходах, що забезпечують функціонування
СУОП, необхідно передбачити можливість впливу громадських
об'єднань працівників підприємства (комісії з питань охорони
праці, уповноважених найманими працівниками, профспілок тощо). СУОП має містити документально оформлену методику управління
конфігурацією системи, яка описує порядок дій керівництва при
виникненні необхідності змін у структурі та взаємозв'язків між її
ланками. Управління конфігурацією охоплює визначення структури,
облік стану та перевірку ефективності її роботи. Для розробки і впровадження СУОП бажано створити
координаційну раду за участі вищого керівництва, представників
служби охорони праці, профспілок або осіб, уповноважених найманими
працівниками. При створенні СУОП необхідно: визначити закони та інші нормативно-правові акти, що містять
вимоги щодо охорони праці та які розповсюджуються на діяльність
організації; виявляти небезпечні та шкідливі виробничі фактори та
відповідні ризики, що можуть виникнути при здійсненні виробничої
діяльності; визначити політику керівництва в сфері охорони праці; визначити завдання в сфері охорони праці та встановити
пріоритети; розробити організаційну схему та програму для реалізації
політики та досягнення її завдань. Структура, завдання СУОП, порядок взаємодії структурних
підрозділів з питань охорони праці, періодичність і порядок
внутрішніх перевірок, відповідальність керівників служб та
підрозділів, а також працівників мають бути викладені в Положенні
про СУОП підприємства, затвердженому наказом або розпорядженням,
або в Настанові з якості, якщо на підприємстві функціонує система
якості. СУОП повинна передбачати: планування заходів з охорони праці; контроль виконання поточного та оперативних планів; можливість здійснення корегувальних та попереджувальних дій; можливість адаптації до обставин, що змінилися; можливість інтеграції в загальну систему управління. Структура положення про СУОП визначається з урахуванням
викладеної у п. 4 примірної структури та конкретних умов праці в
організації. Розділи, що мають ознаки окремих процесів, можуть бути
викладені як система документів (наприклад, стандартів
організації), оформлена додатком до основного положення. Впровадження СУОП здійснюється за наказом або розпорядженням
вищого керівництва. Алгоритм запровадження СУОП наведено в додатку 2.
4. Примірна структура положення про СУОП та орієнтовний зміст
його розділів Положення про СУОП може містити наступні розділи та
підрозділи.
4.1. Основні принципи політики у сфері охорони праці Суб'єкт господарювання визначає і документально оформлює
політику керівництва у сфері охорони праці. Ця політика має бути
органічно поєднана з усіма елементами діяльності організації.
Формування політики здійснюється на основі комплексної оцінки
рівня небезпеки виробничих об'єктів організації, яка проводиться
шляхом виявлення всіх небезпечних і шкідливих виробничих факторів,
характерних для кожного об'єкта, їх оцінки та аналізу можливих
варіантів і зменшення ризику виникнення небезпечної ситуації.
Політика у сфері охорони праці повинна бути документально
оформлена, доведена до усіх працівників та підлягати періодичному
розгляду та можливому корегуванню у зв'язку із змінами у
виробничому процесі. Політика у сфері охорони праці повинна: визначати загальні завдання з покращання охорони праці; відповідати характеру та масштабу ризиків, що можуть
виникнути на виробництві; включати в себе зобов'язання керівництва щодо постійного
поліпшення охорони праці, сприяння формуванню громадських органів,
забезпечення соціального партнерства, інформування працівників
щодо умов праці та існуючих виробничих ризиків. Безпосередня відповідальність керівництва за охорону життя і
здоров'я працюючих в організації визначена Законом України "Про
охорону праці" ( 2694-12 ) та нормативно-правовими актами з
охорони праці.
4.2. Планування та фінансування заходів з охорони праці Планування заходів передбачає визначення умов праці та
реалізацію основних напрямків роботи з поліпшення охорони праці;
визначення потреби у новій техніці, технології,
інженерно-технічних засобах безпеки та санітарно-побутовому
обслуговуванні на підставі внутрішнього та зовнішнього аудиту
охорони праці, аналізу причин нещасних випадків та професійних
захворювань. Необхідно передбачити визначення і своєчасне корегування
переліку факторів, що впливають на безпечність праці. При
плануванні завдань в сфері охорони праці ці фактори повинні матися
на увазі. Основні напрямки перспективного планування - складання
комплексних планів поліпшення стану охорони праці, які повинні
бути складовою частиною економічного і соціального розвитку
організації: поточного (річного) плану заходів з охорони праці, що
включаються до колективного договору; оперативних (квартального, місячного) планів по цехах,
відділах та дільницях (рішення, накази, заходи з розслідування
нещасних випадків, приписи органів державного нагляду за охороною
праці тощо). Суб'єкт господарювання забезпечує розробку, фінансування і
реалізацію заходів, спрямованих на доведення умов та безпеки праці
до вимог, викладених у колективному договорі, але не нижчих за
нормативні. У розділі наводиться комплексний план заходів з охорони
праці.
4.3. Обов'язки та відповідальність Для ефективного функціонування СУОП необхідно визначити
обов'язки, відповідальність та повноваження керівників служб та
підрозділів, а також працівників щодо охорони праці при розробці,
впровадженні і удосконаленні СУОП. Обов'язки та повноваження
персоналу, що керує, виконує та перевіряє різні види діяльності,
які впливають на ризики виникнення небезпечних ситуацій, пов'язані
з діяльністю організації, устаткуванням і робочими процесами,
повинні бути визначені, задокументовані і доведені до відома
працівників для сприяння управлінню в сфері охорони праці. 4.3.1. Служба охорони праці Суб'єкт господарювання повинен розробити Положення про службу
охорони праці, що має відповідати Типовому положенню про службу
охорони праці (НПАОП 0.00-4.35-04), затвердженому наказом
Держнаглядохоронпраці України від 15.11.2004 N 255 ( z1526-04 ),
зареєстрованому в Мін'юсті України 01.12.2004 за N 1526/10125. 4.3.2. Комісії та громадські органи Основні завдання і повноваження комісії з питань охорони
праці мають відповідати Типовому положенню про комісію з питань
охорони праці підприємства (НПАОП 0.00-4.09-07), затвердженому
наказом Держгірпромнагляду N 55 ( z0311-07 ) від 21.03.2007,
зареєстрованому Мін'юстом 04.04.2007 за N 311/13578, а компетенція
уповноважених найманими працівниками - Типовому положенню про
діяльність уповноважених найманими працівниками осіб з питань
охорони праці (НПАОП 0.00-4.11-07), затвердженому наказом
Держгірпромнагляду N 56 ( z0316-07 ) від 21.03.2007,
зареєстрованому в Мін'юсті 06.04.2007 за N 316/13583.
4.4. Управління документацією 4.4.1. Використання законодавчих та інших нормативно-правових
актів з охорони праці У розділі визначаються особи, відповідальні за вчасне
отримання, облік, актуалізацію і поширення законодавчих та інших
нормативно-правових актів з охорони праці. Необхідно документально визначити порядок їх використання у
виробничій діяльності і в нормативних актах організації. 4.4.2. Управління внутрішніми нормативними актами Внутрішні нормативні акти з охорони праці опрацьовуються в
організації, затверджуються її керівником і спрямовуються на
побудову чіткої системи управління охороною праці та створення
безпечних і здорових умов праці, що регламентується Порядком
опрацювання та затвердження власником нормативних актів про
охорону праці, що чинні на підприємстві (НПАОП 0.00-6.03-93),
затвердженим наказом Держнаглядохоронпраці України від 21.12.93
N 132 ( z0020-94 ), зареєстрованим у Мін'юсті України 07.02.94 за
N 20/229. Має бути визначено компетенцію і порядок дій працівників
щодо: розробки внутрішніх нормативних актів; поширення актів, збору та аналізу пропозицій і зауважень
працівників стосовно ефективного їх впровадження; внесення змін, якщо це визнано доцільним.
4.5. Компетентність та підготовка 4.5.1. Професійний відбір Визначається коло працівників, які виконують важкі роботи,
роботи зі шкідливими чи небезпечними умовами праці, а також такі,
де є потреба у професійному доборі. Працівники цих категорій
повинні проходити попередній (під час прийняття на роботу) та
періодичні (протягом трудової діяльності) медичні огляди. Перелік
шкідливих та небезпечних факторів виробничого середовища і
трудового процесу, при роботі з якими обов'язкові попередній
(періодичні) медичний огляд працівників, Перелік загальних
медичних протипоказань до роботи із шкідливими та небезпечними
факторами виробничого середовища і трудового процесу, Перелік
робіт, для виконання яких є обов'язковим попередній (періодичні)
медичний огляд працівників, наведено у Порядку проведення медичних
оглядів працівників певних категорій, затвердженому наказом МОЗ
від 21.05.2007 N 246 ( z0846-07 ), зареєстрованому в Мін'юсті
23.07.2007 за N 846/14113. Перелік робіт, де є потреба у
професійному доборі (ДНАОП 0.03-8.06-94), затверджено наказом
МОЗ України та Держнаглядохоронпраці України від 23.09.94
N 263/121 ( z0018-95 ), зареєстрованим у Мін'юсті України 28.07.94
за N 176/385. Перелік важких робіт і робіт зі шкідливими і
небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування
праці неповнолітніх (ДНАОП 0.03-8.07-94), затверджено наказом
МОЗ України від 31.03.94 N 46 ( z0176-94 ), зареєстрованим у
Мін'юсті України 28.07.94 за N 176/385. Перелік важких робіт зі
шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється
застосування праці жінок (ДНАОП 0.03-8.08-93), затверджено наказом
МОЗ України від 29.12.93 N 256 ( z0051-94 ), зареєстрованим у
Мін'юсті України 30.03.94 за N 51/260. 4.5.2. Навчання з питань охорони праці та система
інструктажів Обов'язкові вимоги до проведення навчання з питань охорони
праці викладено в статті 18 Закону України "Про охорону праці"
( 2694-12 ), а також у Типовому положенні про порядок проведення
навчання і перевірки знань з питань охорони праці
(НПАОП 0.00-4.12-05), затвердженому наказом Держнаглядохоронпраці
України від 26.01.2005 N 15 ( z0231-05 ), зареєстрованому в
Мін'юсті України 15.02.2005 за N 231/10511. Порядок проведення і
види інструктажів також викладено в зазначеному Типовому
положенні. У Положенні про СУОП регламентується порядок дій, компетенція
відповідальних осіб при організації і проведенні навчання,
своєчасна актуалізація навчальних програм та інструкцій.
4.6. Моніторинг виконання та оцінка результативності 4.6.1. Поточні перевірки, огляди окремих підрозділів і
організації в цілому Система контролю, залежно від обсягів виробництва та
чисельності працюючих, може передбачати внутрішній аудит,
оперативний контроль керівників робіт та інших посадових осіб,
контроль з боку служби охорони праці, а також громадський
контроль. При проведенні внутрішнього аудиту визначаються і
документуються повноваження та спосіб дій при вирішенні таких
завдань: визначення учасників груп, що проводять огляд організації або
її окремих підрозділів; встановлення періодичності оглядів; визначення випадків, коли є потреба у позачерговому огляді; встановлення основних моментів, яким потрібно приділяти
особливу увагу при проведенні огляду, можливо, складання
опитувального листа; складання протоколів оглядів з визначенням
термінів усунення зауважень; розробка плану заходів щодо усунення виявлених недоліків; організація співучасті працівників у роботі груп. Для документування огляду організації доцільно скласти плани
огляду, порядок проведення огляду, а також відповідні протоколи. В організаціях, щодо яких це регламентовано
нормативно-правовими актами з охорони праці, впроваджується
3-ступенева система контролю. Для проведення незалежного (зовнішнього) аудиту охорони праці
доцільно залучати сторонні компетентні організації. Згідно ст. 13 Закону України "Про охорону праці" ( 2694-12 ),
проведення аудиту охорони праці є обов'язковим. 4.6.2. Засідання координаційної ради Основним завданням координаційної ради є обговорення заходів
щодо розробки, впровадження та удосконалення СУОП, узгодження
позицій керівництва та працівників, сприяння покращанню умов
праці, визначення найбільш ефективних способів інформування
працівників. Документальне оформлення роботи координаційної ради має
враховувати повноваження та спосіб дій кожного з її членів при: складанні і перевірці дотримання графіка засідань; координації проведення засідань; визначенні тем засідань; складанні та розповсюдженні протоколів засідань; впровадженні заходів за результатами засідання і після
поширення інформації.
4.7. Організація інформаційної роботи Має бути визначено, яким чином інформація про заходи з
безпечного виконання робіт досягне конкретного працівника і як
буде організовано ефективний зворотний зв'язок працівників з
керівництвом для поліпшення стану охорони праці. Необхідно
розробити процедури роботи зі зверненнями працівників і
повідомлення про результати їх розгляду. 4.7.1. Наради і збори Наради і збори мають проводитись в усіх підрозділах
організації. Ініціатива проведення нарад належить вищому
керівництву та керівництву підрозділів, а зборів - профспілкам або
уповноваженим найманими працівниками. На нарадах і зборах поширюється інформація щодо стану охорони
праці, результатів ідентифікації ризиків виникнення небезпечних
ситуацій, обговорюються впроваджені заходи з охорони праці та
такі, що плануються. Облік та аналіз рішень та пропозицій за результатами
проведення нарад та зборів покладається на службу охорони праці.
4.8. Управління ресурсами 4.8.1. Безпечність виробничих приміщень, засобів виробництва,
технологічних процесів Порядок забезпечення безаварійної експлуатації будівель і
споруд, організації служби доглядача та системи
планово-попереджувальних ремонтів викладено у нормативних
документах з питань обстежень, паспортизації, безпечної та
надійної експлуатації виробничих будівель і споруд згідно з
вимогами Положення про безпечну та надійну експлуатацію виробничих
будівель і споруд, затвердженого спільним наказом Держбуду України
та Держнаглядохоронпраці України від 27.11.97 за N 32/288
( z0424-98 ), зареєстрованого у Мін'юсті України 06.07.98 за
N 424/2864. Вимоги до обладнання та технологічних процесів встановлено у
нормативно-правових та нормативних документах, які регламентують
безпечність виробничого обладнання та його використання (правилах,
стандартах, технічних умовах, технологічних регламентах тощо). Має
бути задокументовано такий порядок організації праці, який
найбільш оптимально забезпечить виконання вказаних нормативів. 4.8.2. Організація робочого місця Робочі місця мають відповідати вимогам чинних
нормативно-правових актів з охорони праці, які розповсюджуються на
діяльність організації. Нормативні акти організації, в яких
конкретизуються ці вимоги, повинні враховувати специфіку
діяльності підприємства, наявність на робочих місцях небезпечних
та шкідливих факторів, які ще не усунуто, і передбачати відповідні
заходи з охорони праці. Мають бути визначені можливі наслідки впливу цих факторів на
здоров'я працівника та встановлені пільги та компенсації
відповідно до законодавства і колективного договору. Ефективним заходом для правильної організації робочих місць є
атестація робочих місць за умовами праці, яка проводиться згідно з
Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці,
затвердженим постановою Кабінету Міністрів України N 442
( 442-92-п ) від 01.08.92. 4.8.3. Організація робочого часу Для забезпечення охорони здоров'я та безпеки працюючих
необхідна відповідна організація режиму їх праці та відпочинку. При цьому повинні враховуватися вимоги Кодексу законів про
працю України ( 322-08 ) та інших нормативно-правових актів щодо
робочого часу та відпочинку, оплачуваних перерв для проведення
профілактичних та лікувально-оздоровчих процедур. Має бути регламентовано робочий час, час відпочинку, перерви,
роботи у нічний час і позмінної роботи. 4.8.4. Засоби індивідуального захисту У розділі визначається перелік тих професій, працівники яких
мають бути забезпечені засобами індивідуального захисту (далі -
ЗІЗ), а також перелік необхідних ЗІЗ. Інструктаж працівників щодо
використання ЗІЗ повинен бути викладений в інструкціях з охорони
праці згідно з Положенням про розробку інструкцій з охорони праці
(НПАОП 0.00-4.15-98), затвердженим наказом Держнаглядохоронпраці
від 29.01.98 N 9 ( z0226-98 ), зареєстрованим у Мін'юсті України
07.04.98 за N 226/2666. Питання щодо забезпечення працівників ЗІЗ регламентується
Положенням про порядок забезпечення працівників спеціальним
одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального
захисту (НПАОП 0.00-4.26-96), затвердженим наказом
Держнаглядохоронпраці від 29.10.96 N 170 ( z0667-96 ),
зареєстрованим у Мін'юсті України 18.11.96 за N 667/1692. Норми видачі ЗІЗ встановлено нормативно-правовими актами з
охорони праці, затвердженими у встановленому порядку. 4.8.5. Заміна засобів виробництва При плануванні закупівлі обладнання, використання якого
практично не змінює технологічний процес, потрібно впевнитися, що
це обладнання є безпечним під час використання. У розділі
викладаються організаційні та технічні заходи щодо цього. 4.8.6. Заміна матеріалів, що застосовуються Змістом розділу є порядок визначення ступеня шкідливості
нового матеріалу та шляхи зменшення її впливу на працівників. 4.8.7. Зміни в організації праці Викладаються всі аспекти необхідних заходів щодо безпечних і
здорових умов праці на етапі проектування нового технологічного
процесу або нових засобів виробництва, що суттєво впливають на
організацію праці. 4.8.8. Організація безпечного ведення робіт у разі залучення
сторонніх суб'єктів господарювання У разі залучення сторонніх суб'єктів господарювання
передбачаються заходи безпеки як для працівників замовника, так і
для працівників підрядника, а також відповідальності сторін за
безпечне виконання робіт. Ці заходи мають бути врегульовані у
договорі на виконання робіт. 4.8.9. Вимоги безпеки при введенні в експлуатацію, поточній
експлуатації, виведенні з експлуатації виробничого обладнання При введенні в експлуатацію нового обладнання, інших засобів
виробництва і матеріалів керівництвом підприємства враховуються
всі заходи з попередження нещасних випадків і зниження ризику для
здоров'я працюючих. Для виконання наведених завдань необхідно: перевірити, чи надав виробник або постачальник усі необхідні
документи, що стосуються безпечності обладнання; перевірити, чи має підприємство, що проводитиме монтаж і
наладку обладнання, відповідні дозволи і ліцензії; визначити, яким чином у контракті з монтажною організацією
вирішені питання охорони праці щодо працівників монтажної
організації, а також працівників підприємств, на яких може
виникнути небезпека під час проведення монтажних робіт; якщо монтаж здійснюється власними силами, чи вжито всіх
необхідних заходів щодо безпечного виконання робіт; одержати необхідні дозволи на введення об'єкта в
експлуатацію; врахувати заходи безпеки при введенні об'єкта в експлуатацію. Поточна експлуатація обладнання у встановленому режимі
звичайно регламентована відповідними документами
фірми-виготовлювача, а для деяких видів обладнання підвищеної
небезпеки ще й відповідними нормативно-правовими актами. Тому
процедури та інструкції, що стосуються поточної експлуатації,
повинні відобразити зміст вказаних документів. Будь-яке порушення встановленого технологічного процесу
становить підвищену небезпеку для працюючих, тобто нестандартну
ситуацію. Якщо такі порушення можуть призвести до небезпеки для
великої кількості працівників, їх необхідно розглядати у Плані
локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій. Обов'язок суб'єкта господарювання попередити можливі аварійні
ситуації та вжити необхідних заходів для ліквідації наслідків
аварій визначено у статті 13 Закону України "Про охорону праці"
( 2694-12 ). Цю вимогу впроваджено Порядком розслідування та
ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій
на виробництві, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України
від 25.08.2004 N 1112 ( 1112-2004-п ) (НПАОП 0.00-6.02-04), згідно
з яким суб'єкт господарювання зобов'язаний аналізувати причини
аварій та розробляти відповідні запобіжні заходи. В кожній
організації, аварія в якій може призвести до руйнування будинків,
споруд, технологічного устаткування, ураження людей, негативного
впливу на довкілля, потрібно розробити план попередження та
ліквідації аварій. Конкретні вимоги до змісту і порядку побудови розділу
викладено в Положенні щодо розробки планів локалізації та
ліквідації аварійних ситуацій і аварій (НПАОП 0.00-4.33-99),
затвердженому наказом Держнаглядохоронпраці України від 17.06.99
N 112 ( z0424-99 ), зареєстрованим у Мін'юсті 30.06.99 за
N 424/3717. Мають бути передбачені, задокументовані і доведені до
працівників заходи з охорони праці під час виведення обладнання з
експлуатації. Потрібно визначити конкретних виконавців робіт, їх
компетенцію, необхідні заходи безпеки. Необхідно визначити організаційні заходи для забезпечення
безпеки працівників організації, що не задіяні у роботах з
виведення об'єктів з експлуатації. Має бути врахована можливість роботи сторонніх організацій
(наприклад, монтажних або транспортних), що може становити
небезпеку для працівників.
4.9. Аналіз і попередження можливих загроз життю і здоров'ю
працюючих 4.9.1. Аналіз ефективності СУОП Керівництво організації повинно регулярно проводити аналіз
ефективності функціонування СУОП. При цьому проводиться оцінка
відповідності загальної стратегії системи, яку викладено в розділі
4.1, існуючим потребам; визначається доцільність змін в структурі
системи, прогнозуються наступні заходи щодо удосконалення СУОП. Частота та масштаб періодичних аналізів ефективності СУОП
керівництвом визначаються у відповідності з умовами діяльності
організації. Аналіз ефективності СУОП повинен враховувати: результати розслідування нещасних випадків на виробництві,
випадки погіршення здоров'я і виникнення професійних захворювань
та причини виникнення небезпечних ситуацій; додаткові внутрішні та зовнішні фактори, а також зміни,
включаючи організаційні, що можуть вплинути на стан охорони праці. Висновки аналізу мають бути документально зафіксовані і
доведені до відома осіб, відповідальних за конкретний елемент
системи, а також до працівників та їх представників. 4.9.2. Аналіз та зменшення ризиків виникнення небезпечних
ситуацій В організації потрібно регулярно визначити загрози для
працюючих та проводити відповідні профілактичні заходи щодо їх
запобігання. Для цього необхідно вибрати і обґрунтувати метод
оцінки загроз. У цьому розділі необхідно відобразити послідовність
дій при аналізі можливих загроз, а саме: врахування робочих місць і видів діяльності, які можуть
становити потенційну небезпеку; встановлення існуючих загроз, що діють на робочих місцях або
ланках виробництва, та оцінка ефективності вже проведених захисних
заходів; оцінка ступеня ризику виникнення небезпечної ситуації; розробка і впровадження подальших заходів щодо зменшення
ризиків, якщо це потрібно; залучення для вирішення цих питань необхідних фахівців,
можливо, спеціалізованих організацій, що можуть надати необхідні
консультації; консультації з представниками працівників щодо охорони праці; визначення шляхів повідомлення працівників про необхідні
заходи і їх можливої реакції на них. Достатньо простий та ефективний алгоритм виявлення, оцінки та
зменшення ризиків виникнення небезпечних ситуацій на виробництві
наведено у додатку 3. Оцінку професійного ризику на робочих місцях
можна проводити і за іншими методиками, наприклад, за методикою,
наведеною у Британському стандарті BS 8800. Документувати дії по зменшенню ризиків рекомендується за
допомогою карти оцінки ризиків (додаток 4). На підприємствах, де застосовуються небезпечні речовини,
необхідно провести ідентифікацію об'єктів підвищеної небезпеки, а
за необхідності подальше декларування їх безпеки. Порядок
ідентифікації та декларування регламентується постановою Кабінету
Міністрів України від 11.09.2002 N 956 ( 956-2002-п ) "Про
ідентифікацію та декларування об'єктів підвищеної небезпеки"
(НПАОП 0.00-6.21-02 та НПАОП 0.00-6.22-02).
4.10. Попереджувальні та коригувальні заходи Потрібно встановити і підтримувати в подальшому порядок
здійснення попереджувальних та коригувальних дій, необхідність
яких випливає з результатів моніторингу функціонування та аналізу
результативності СУОП. Будь-яка виявлена неадекватність встановлених заходів з
охорони праці повинна мати своїм наслідком відповідні
попереджувальні та коригувальні дії. Планування, виконання та результат попереджувальних та
коригувальних дій підлягають документуванню та аналізу.
4.11. Мотиваційне регулювання Керівництво повинно докладати зусиль до підвищення свідомості
працівників щодо дотримання безпечного ведення робіт та поліпшення
стану виробничого середовища. Ініціативні дії персоналу щодо здійснення заходів з
підвищення рівня безпеки на робочих місцях повинні мати моральне
та матеріальне стимулювання, що враховуватиме прагнення працівника
до безпечних дій та створення передумов для безпечної праці. Доцільно розробити та впровадити порядок стимулювання
активного сприяння працівників вирішенню питань охорони праці. Фінансування цього заходу може бути передбачено в
колективному договорі.
4.12. Удосконалення СУОП СУОП, що розроблена та впроваджена, потребує постійного
удосконалення. Висновки за результатами аналізу ефективності СУОП
повинні бути задокументовані і офіційно доведені до відома осіб,
відповідальних за конкретний елемент (елементи) управління
охороною праці для реалізації відповідних заходів. Зміни політики у сфері охорони праці, результати аналізу
функціонування СУОП повинні мати своїм наслідком розробку заходів
по удосконаленню системи в цілому або окремих її ланок згідно
розробленої методики управління конфігурацією.
Додаток 1до пункту 1.4 Рекомендацій
щодо побудови
та впровадження системи
управління охороною праці
ПРОЦЕСНИЙ ПІДХІДв побудові, впровадженні та поліпшенні
результативності СУОП
Суб'єкти господарювання, які впроваджують систему управління
якістю згідно з ДСТУ ISO 9001-2001 "Системи управління якістю.
Вимоги.", можуть звернути увагу на те, що процесний підхід до
побудови системи, який регламентований цим стандартом з метою
підвищення якості продукції, може бути взятий до уваги і під час
розробки СУОП. Деякі заходи з охорони праці органічно вписуються в
бізнес-процеси, що відбуваються на виробництві, а деякі можуть
бути виділені в окремі процеси. Серед загальновідомих типових бізнес-процесів є, наприклад,
"Здійснювати моніторинг задоволення споживача продукцією суб'єкта
господарювання". Слід зважити на те, що досить багато оптових
споживачів розвинених країн, серед іншого, висувають вимогу
забезпечення безпечних умов праці на підприємствах виробника,
маючи на увазі, що цей фактор впливає на продуктивність праці.
Таким чином, цей аспект діяльності має повне право бути виділений
як окремий процес. Так само можуть розглядатися такі процеси, як: "Розвивати та навчати персонал"; "Здійснювати моніторинг і управління підвищенням
кваліфікації"; "Визначати сфери відповідальності за виконання функцій"; "Керувати програмами матеріального та морального
стимулювання" тощо. Навчання з питань охорони праці може бути виділено в окремий
процес з усіма притаманними йому атрибутами. Для практичної реалізації процесного підходу до створення і
забезпечення функціонування СУОП потрібно виконати ряд послідовних
заходів.
1. Спершу рекомендується визначити ті заходи з охорони праці,
які доцільно виділити в окремі процеси.
2. Далі: а) скласти організаційну структуру, що забезпечує
функціонування процесу; б) зробити детальний опис процедур, притаманних цьому
процесу. При цьому необхідно мати на увазі: мету, яка досягається впровадженням процесу; виконавців та їх
відповідальність; ресурси, необхідні для ефективного впровадження;
кінцевий результат, який має бути досягнутий; в) оптимізувати, по можливості, виконання цих процедур і
процесу в цілому, після чого зробити опис поліпшеного процесу. Доцільність впровадження процесного підходу щодо заходів з
охорони праці визначається суб'єктом господарювання.
Додаток 2до розділу 3
Рекомендацій щодо побудови
системи управління
запровадження системи управління
охороною праці
------------------------------- | Стаття 17 Закону України | | "Про охорону праці" | ------------------------------- | v ------------------------------------------------------------------ |1. Прийняття рішення керівництвом підприємства про впровадження | | системи управління охороною праці | ------------------------------------------------------------------ | v ------------------------------------------------------------------ | 2. Визначення структури системи управління охороною праці | | ----------------------------- ----------------------------- | | | СУОП впроваджується як | |СУОП впроваджується спільно| | | | незалежна система | | з іншими системами | | | | | | управління (наприклад, з | | | | | | системою якості | | | ----------------------------- ----------------------------- | ------------------------------------------------------------------ | v ------------------------------------------------------------------ | 3. Планування впровадження системи управління охороною праці | ------------------------------------------------------------------ | v ------------------------------------------------------------------ | 4. Оцінка: співставлення запланованого стану з фактичним | ------------------------------------------------------------------ | v ------------------------------------------------------------------ | 5. Проектування системи управління охороною праці | ------------------------------------------------------------------ | v ------------------------------------------------------------------ | 6. Реалізація запроектованих заходів |
Додаток 3до пункту 4.9.2
Рекомендацій щодо побудови
та впровадження системи
управління охороною праці
АЛГОРИТМвиявлення, оцінки та зменшення
ризиків виникнення небезпечних
ситуацій на виробництві
Терміни та визначення
ризик виникнення небезпечної ситуації - поєднання
нараженності, тяжкості наслідків та імовірності виникнення певної
небезпечної ситуації при здійсненні виробничої діяльності; оцінка базового ризику - загальний процес оцінки ступеню
ризику, при якому ігнорується існуюче управління ризиками; оцінка залишкового ризику - загальний процес оцінки ступеню
ризику, при якому враховується ступінь ризику ситуації, що
знаходиться під контролем; припустимий ризик - ризик, зменшений до ступеню, який може
бути допущений, враховуючи вимоги законодавчих та інших
нормативно-правових актів з охорони праці та Політику керівництва
у сфері охорони праці.
1. Виявлення можливості виникнення небезпечних ситуацій для
працівників при здійсненні виробничої діяльності з урахуванням їх
можливих дій. Процедура передбачає всебічний розгляд технологічного процесу
з погляду на безпечність та нешкідливість для працівників з
урахуванням усіх аспектів, відображених у примірній структурі
положення про СУОП та виявлення шкідливих і небезпечних виробничих
факторів, притаманних виробничому середовищу, що можуть призвести
до небезпечної події.
2. Визначення ступеню базового ризику виникнення небезпечних
ситуацій. Ступінь базового ризику виникнення небезпечної ситуації
визначається за формулою:
Р = Т х П х В ,p
у якій: Р - ступінь ризику; Т - важкість та можливі наслідки небезпечної події; П - можливість нараження на небезпеку В - імовірність виникнення небезпечної події. p Умовна імовірність виникнення небезпечної події в числовому
відтворенні визначається шляхом експертної оцінки за таблицею 1.
Експертна оцінка здійснюється групою призначених фахівців.
Таблиця 1
------------------------------------------------------------------ | Імовірність | Коментарі | |-------------------+--------------------------------------------| |5 - майже напевно |Подія, що спостерігається регулярно. | | |Подія, що трапляється в більшості випадків. | |-------------------+--------------------------------------------| |4 - досить імовірно|Подія, що спостерігається періодично. | |-------------------+--------------------------------------------| |3 - імовірно |Подія, що трапляється інколи. | |-------------------+--------------------------------------------| |2 - малоймовірно |Подія, що спостерігається рідко. | |-------------------+--------------------------------------------| |1 - майже |Подія, що трапляється лише при винятковому | |неймовірно |збігу обставин | ------------------------------------------------------------------
Важкість та можливі наслідки небезпечної події в числовому
відтворенні визначаються за таблицею 2.
Таблиця 2
------------------------------------------------------------------ | Важкість небезпечної події | Можливі наслідки | |---------------------------------------+------------------------| |5 - |Груповий нещасний |Розслідування державними| |катастрострофічна |випадок (постраждало|органами влади. | | |2 і більше |Кримінальна | | |працівників); |відповідальність. | | |нещасний випадок із |Штрафні санкції України.| | |смертельними |Зупинка робіт. | | |наслідками; аварія; |Анулювання ліцензії на | | |пожежа |вид діяльності. | |------------------+--------------------+------------------------| |4 - суттєва |Важкий нещасний |Розслідування державними| | |випадок (тимчасова |органами влади. | | |непрацездатність |Кримінальна | | |більше 60 днів). |відповідальність. | | |Профзахворювання. |Штрафні санкції згідно | | |Інцидент, |КпАП. Можлива призупинка| | |возгоряння. |робіт. | |------------------+--------------------+------------------------| |3 - незначна |Серйозне поранення, |Розслідування державними| | |хвороба з тимчасовою|органами влади. Штрафні | | |втратою |санкції згідно КпАП. | | |працездатності |Можлива призупинка | | |протягом до 60 днів.|робіт. | | |Інцидент, | | | |возгоряння. | | |------------------+--------------------+------------------------| |2 - мінімальна |Травма без втрати |Внутрішнє розслідування.| | |працездатності, |Адміністративна | | |потреба у |відповідальність Штрафні| | |стаціонарній |санкції згідно КпАП. | | |медичній допомозі, | | | |надання легшої | | | |роботи. Інцидент, | | | |возгоряння. | | |------------------+--------------------+------------------------| |1 - несуттєва |Несуттєва травма |Дисциплінарна | | |(поріз, забиття, |відповідальність. | | |надана первинна | | | |медична допомога) | | ------------------------------------------------------------------
Можливість нараження на небезпеку визначається за таблицею 3
Таблиця 3
------------------------------------------------------------------ | Числове значення | Характеристика | |------------------+---------------------------------------------| | 3 |Постійна можливість нараження на небезпеку | | |(щоденна, щозмінна) | |------------------+---------------------------------------------| | 2 |Рідка можливість нараження на небезпеку (один| | |раз на місяць) | |------------------+---------------------------------------------| | 1 |Мінімальна (один чи декілька разів на рік) | ------------------------------------------------------------------
3. Розробка плану заходів за результатами визначення ступеню
базового ризику. План заходів потребує урахування коментарів, наведених у
таблиці 4.
Таблиця 4
------------------------------------------------------------------ | Ступінь ризику | Коментарі | |--------------------+-------------------------------------------| |Екстремальний |Потребує невідкладних дій вищого | |(55 - 75) |керівництва із обов'язковим складанням | | |плану заходів та призначенням | | |відповідальних осіб. При необхідності - | | |призупинка ведення робіт. | |--------------------+-------------------------------------------| |Високий (25 - 54) |Потребує уваги вищого керівництва. | | |Терміново проінформувати працівників та їх | | |безпосередніх керівників, керівника | | |відповідного підрозділу та начальника | | |служби охорони праці. Вжити заходи по | | |забезпеченню безпеки працівників. | |--------------------+-------------------------------------------| |Середній (10 - 24) |Проінформувати працівників та безпосередніх| | |керівників, керівника відповідного | | |підрозділу та начальника служби охорони | | |праці. Вжити заходи щодо зменшення ризику. | |--------------------+-------------------------------------------| |Низький (1 - 9) |Здійснюється управління шляхом виконання | | |існуючих процедур. Звичайно не потребує | | |додаткових ресурсів. Проінформувати | | |керівника підрозділу та начальника служби | | |охорони праці по закінченні робіт по | | |визначенню ступеня ризику. | ------------------------------------------------------------------
4. Після впровадження запланованих заходів необхідно провести
оцінку залишкового ризику та визначити, чи став припустимим
ступінь ризику виникнення небезпечної ситуації, тобто чи досягли
впроваджені заходи очікуваного ефекту. У додатку використано досвід відділу охорони праці та
промислової безпеки ТОВ "Миколаївський глиноземний завод"
Додаток 4до пункту 4.9.2
Рекомендацій щодо побудови
та впровадження системи
управління охороною праці
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |Карта N | |Карту склав: Дата складання: | |------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Узгоджено: | |Начальник служби ОП | | КАРТА ОЦІНКИ РИЗИКІВ | |"___"______ 200_ р. | |--------------------- | |Процес: | | | |Операція: | |------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| | Задіяний персонал: | Вимоги до 313: | |---------------------------------------------------------------------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | |---------------------------------------------------------------------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | |---------------------------------------------------------------------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | |------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| | | |------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Дія| Джерело | Можливі|Рівень|Суб'єкт, що| Існуючі | Оцінка базового ризику |Запропоновані| Оцінка залишкова ризику | | |небезпеки|наслідки|ризику|наражається|заходи щодо |----------------------------------------|попереджува- |----------------------------------------| | | | | | на ризик |попередження|Імовірність|Важкість|Можливість| Ступінь| льні дії |Імовірність|Важкість|Можливість|Загальна| | | | | | | виникнення | (Вр) | (Т) |нараження |базового| | (Вр) | (Т) |нараження | оцінка | | | | | | | ризику | | | (II) | ризику | | | | (II) | | |---+---------+--------+------+-----------+------------+-----------+--------+----------+--------+-------------+-----------+--------+----------+--------| | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |---+---------+--------+------+-----------+------------+-----------+--------+----------+--------+-------------+-----------+--------+----------+--------| | | | | | | | | | | | | | | | | |---+---------+--------+------+-----------+------------+-----------+--------+----------+--------+-------------+-----------+--------+----------+--------| | | | | | | | | | | | | | | | | --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Джерело:Офіційний портал ВРУ