Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян
З метою удосконалення організації роботи та підвищення ефективності наглядової діяльності органів прокуратури України за додержанням вимог Конституції України, кримінально-виконавчого законодавства, міжнародних норм і стандартів поводження з ув'язненими та засудженими, ратифікованих Україною, дотримання їх прав, керуючись статтею 15 Закону України "Про прокуратуру", НАКАЗУЮ:
1. Першому заступнику та заступникам Генерального прокурора України, прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, керівникам структурних підрозділів апаратів, міським, районним, міжрайонним прокурорам, районним у містах, спеціалізованим прокурорам з нагляду за додержанням законів у транспортній та воєнній сферах забезпечити належну організацію нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян.
1.1. Відповідальність за стан організації роботи на цьому напрямі покласти безпосередньо на перших керівників прокуратур, а в регіонах, де функціонує два або більше слідчих ізоляторів, також на одного із заступників прокурора обласного рівня.
1.2. Безпосереднє виконання обов'язків щодо нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальному провадженні, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, за можливості доручати найбільш досвідченим працівникам.
1.3. Для вжиття узгоджених заходів, спрямованих на попередження і протидію злочинності та корупції в органах і установах попереднього ув'язнення та виконання покарань, місцях застосування інших заходів примусового характеру, активно використовувати можливості координаційних повноважень.
2. При здійсненні наглядової діяльності пріоритетними напрямами вважати додержання:
- конституційних прав і свобод людини, громадянина, іноземців та осіб без громадянства у місцях тримання затриманих, установах попереднього ув'язнення, виконання покарань та інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи, насамперед їх матеріально-побутового та медико-санітарного забезпечення відповідно до міжнародних норм і стандартів, ратифікованих Україною;
- законодавства, спрямованого на запобігання катуванням та іншому жорстокому поводженню із затриманими, взятими під варту та засудженими;
- режимних вимог, порядку та умов тримання затриманих і взятих під варту осіб, відбування покарань засудженими;
- законів під час провадження оперативно-розшукової діяльності в установах Державної пенітенціарної служби України;
- законів у сфері запобігання і протидії корупції у піднаглядних органах та установах;
- законів при виконанні покарань, не пов'язаних з позбавленням волі;
- законодавства про звернення громадян, забезпечення гарантій належного розгляду та вирішення заяв, клопотань, скарг та пропозицій ув'язнених і засуджених.
3. Головному управлінню нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях та інших примусових заходів Генеральної прокуратури України здійснювати безпосередній нагляд за додержанням законів у центральних органах виконавчої влади, відповідальних за організацію виконання судових рішень у кримінальних провадженнях та застосування інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян:
- Міністерстві юстиції України - щодо координації діяльності Державної пенітенціарної служби та Державної виконавчої служби України в частині забезпечення реалізації державної політики у сферах виконання кримінальних покарань, організації примусового виконання рішень судів та інших органів;
- Державній пенітенціарній службі України;
- Державній виконавчій службі України - у частині організації виконання покарання у виді конфіскації майна;
- Міністерстві внутрішніх справ України - щодо організації у підпорядкованих підрозділах тримання осіб в ізоляторах тимчасового тримання, кімнатах для затриманих та доставлених чергових частин, спеціальних приймальниках, інших місцях для тримання осіб, підданих адміністративному арешту, контролю за поставленими на облік особами, яким обрано запобіжний захід у вигляді домашнього арешту, проведення індивідуально-профілактичної роботи з особами, які перебувають на обліках у кримінально-виконавчій інспекції Державної пенітенціарної служби України;
- Міністерстві охорони здоров'я України - щодо організації тримання осіб в Українській психіатричній лікарні з суворим наглядом, відділеннях психіатричних лікарень із звичайним і посиленим наглядом при застосуванні судом примусових заходів медичного характеру та закладах для проведення стаціонарної судово-психіатричної експертизи особам, які тримаються під вартою, спеціальних палатах протитуберкульозних та територіальних закладів, у яких проходять стаціонарне лікування взяті під варту особи;
- Державній міграційній службі України - щодо організації тримання осіб у пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні;
- Державній службі України з питань протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та інших соціально небезпечних захворювань (далі - Державна служба України соцзахворювань) - щодо запобігання небезпечним інфекційним та іншим хворобам під час перебування осіб в установах виконання покарань, попереднього ув'язнення, у місцях тримання затриманих та інших установах застосування заходів примусового характеру.
4. Відділам нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян (старшим прокурорам та прокурорам прокуратур з цих питань), прокуратур обласного рівня здійснювати нагляд за додержанням законів у:
- Головних управліннях юстиції, управліннях та відділах Державної виконавчої служби, підрозділах Державної пенітенціарної служби України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства охорони здоров'я України, які забезпечують реалізацію державної політики у сфері виконання судових рішень у кримінальних провадженнях та застосування інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян;
- слідчих ізоляторах з питань звільнення ув'язнених при закінченні процесуальних строків їх тримання або зміні запобіжного заходу на такий, що не пов'язаний з триманням особи під вартою, у т. ч. шляхом проведення звірок з фінансовими установами;
- слідчих ізоляторах, а також регіональних комісіях з питань розподілу, направлення та переведення для відбування покарання осіб, засуджених до позбавлення волі, територіальних підрозділах Державної пенітенціарної служби України;
- оперативних підрозділах органів і установ Державної пенітенціарної служби України під час проведення ними оперативно-розшукової діяльності;
- підрозділах Міністерства внутрішніх справ України з питань організації контролю за поставленими на облік особами, яким обрано запобіжний захід у вигляді домашнього арешту, індивідуально-профілактичної роботи з особами, які перебувають на обліках у кримінально-виконавчій інспекції Державної пенітенціарної служби України;
- Українській психіатричній лікарні із суворим наглядом, відділеннях психіатричних лікарень з посиленим наглядом з питань додержання законності при поміщенні, лікуванні осіб, до яких застосовано заходи примусового характеру, та осіб, яким застосовано запобіжний захід поміщення до психіатричного закладу;
- закладах для проведення стаціонарної судово-психіатричної експертизи особам, які тримаються під вартою;
- пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні;
- територіальних управліннях Державної міграційної служби України щодо організації тримання осіб у пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні;
- спостережних комісіях Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
4.1. Галузевим підрозділам апаратів забезпечити контроль за організацією нагляду на цій ділянці міськими, районними, районними у містах, міжрайонними та спеціалізованими прокурорами, надавати їм необхідну методичну і практичну допомогу.
5. Організацію наглядової діяльності на зазначеному напрямі також покласти:
- у пунктах тимчасового тримання та спеціально обладнаних приміщеннях, призначених для тримання осіб, затриманих в адміністративному порядку, органів Державної прикордонної служби України - на структурні підрозділи Генеральної прокуратури України та прокуратур обласного рівня, які здійснюють нагляд за додержанням і застосуванням законів про адміністративні правопорушення;
- у виховних колоніях, у тому числі щодо осіб, які досягли повноліття та продовжують відбувати в них покарання, приймальниках-розподільниках для дітей, у будинках дитини при виправних колоніях, у ізоляторах тимчасового тримання, кімнатах для затриманих та доставлених чергових частин органів внутрішніх справ, у тому числі лінійних підрозділів органів внутрішніх справ на транспорті, у слідчих ізоляторах, арештних домах, пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, у підрозділах кримінально-виконавчої інспекції, органах внутрішніх справ, що проводять індивідуально-профілактичну роботу з неповнолітніми засудженими, розшуку дітей, які ухиляються від відбування покарання, не пов'язаного з позбавленням волі, та звільнених від відбування покарання з випробуванням, в Українській психіатричній лікарні з суворим наглядом, відділеннях психіатричних лікарень із звичайним та посиленим наглядом щодо додержання прав дітей - на Головне управління захисту прав і свобод дітей Генеральної прокуратури України та на структурні підрозділи прокуратур обласного рівня, які здійснюють діяльність у сфері захисту прав і свобод дітей;
- у спеціально відведених місцях для тимчасового тримання (ізоляторах тимчасового тримання) Служби безпеки України - на управління нагляду за додержанням законів органами Служби безпеки України, Державної митної служби та Державної прикордонної служби України Головного управління нагляду за додержанням законів у кримінальному провадженні Генеральної прокуратури України;
- в ізоляторах тимчасового тримання, у кімнатах для затриманих та доставлених чергових частин підрозділів внутрішніх справ на залізницях, станціях, у портах, аеропортах, метрополітенах, спеціальних приймальниках для тримання осіб, підданих адміністративному арешту, органів внутрішніх справ на транспорті - на структурні підрозділи Генеральної прокуратури України і прокуратур обласного рівня, які здійснюють нагляд за додержанням законів у сфері транспорту, та спеціалізованих прокурорів з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері;
- у дисциплінарному батальйоні Збройних Сил України - на прокурора Центрального регіону України з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері;
- у військових частинах щодо службового обмеження для військовослужбовців та засуджених до покарань, не пов'язаних з позбавленням волі, на гауптвахтах, де військовослужбовці відбувають покарання у виді арешту у кімнатах (камерах) для тимчасово затриманих Військової служби правопорядку у Збройних Силах України щодо затриманих військовослужбовців - на прокурорів з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері усіх рівнів.
5.1. Головному управлінню нагляду за додержанням законів у воєнній сфері здійснювати безпосередній нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях та застосування інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, у Головному управлінні Військової служби правопорядку Збройних Сил України щодо організації виконання покарання у виді тримання військовослужбовців на гауптвахті та забезпечення виконання кримінального покарання стосовно військовослужбовців, які засуджені до тримання у дисциплінарному батальйоні.
5.2. Структурним підрозділам Генеральної прокуратури України у межах компетенції здійснювати нагляд за додержанням законів у центральних органах виконавчої влади, відповідальних за організацію виконання судових рішень у кримінальних провадженнях та інших примусових заходів, а саме: в Державній прикордонній службі України, Службі безпеки України, Міністерстві внутрішніх справ України, Міністерстві юстиції України, Міністерстві охорони здоров'я України, Державній міграційній службі України, Державній службі України соцзахворювань, а прокуратур обласного рівня - у їх регіональних підрозділах.
6. Міським, районним, міжрайонним, районним у містах прокурорам наглядову діяльність здійснювати у межах компетенції у:
- виправних та виховних колоніях, виправних центрах, арештних домах та дільницях слідчих ізоляторів на території виправних колоній, багатопрофільних лікарнях для засуджених, у т.ч. розташованих у межах СІЗО;
- підрозділах кримінально-виконавчої інспекції Державної пенітенціарної служби України;
- ізоляторах тимчасового тримання, кімнатах для затриманих та доставлених чергових частин, спеціальних приймальниках для тримання осіб, підданих адміністративному арешту, органів внутрішніх справ;
- оперативних підрозділах установ виконання покарань Державної пенітенціарної служби України;
- підрозділах органів внутрішніх справ при здійсненні контролю за поставленими на облік особами, яким обрано запобіжний захід у вигляді домашнього арешту, індивідуально-профілактичної роботи з особами, які перебувають на обліках у кримінально-виконавчій інспекції Державної пенітенціарної служби України;
- відділеннях психіатричних лікарень зі звичайним наглядом з питань додержання законності при поміщенні, лікуванні осіб, до яких застосовано заходи примусового характеру, та осіб, яким застосовано запобіжний захід поміщення до психіатричного закладу;
- спеціальних палатах протитуберкульозних та територіальних закладів Міністерства охорони здоров'я України, у яких проходять стаціонарне лікування взяті під варту особи;
- пунктах тимчасового тримання осіб та спеціальних приміщеннях для тримання затриманих в адміністративному порядку прикордонних загонів Державної прикордонної служби України;
- комісіях установ виконання покарань;
- спостережних комісіях місцевих органів влади;
- органах Державної виконавчої служби України щодо додержання законів при виконанні кримінального покарання у виді конфіскації майна.
7. Прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя та прокурорам міст, районів, міжрайонним, районним у містах, спеціалізованим прокурорам з нагляду за додержанням законів у транспортній та воєнній сферах при здійсненні нагляду на цьому напрямі невідкладно інформувати прокурорів вищого рівня телефоном та упродовж доби - спеціальним повідомленням про надзвичайні події, зокрема масові заворушення серед в'язнів, їх акти протесту та оголошення голодування, навмисні самоушкодження здоров'я, вчинення ними самогубства, тяжких та особливо тяжких кримінальних правопорушень, втечі з-під варти або з установ виконання покарань, самовільне залишення меж виправного центру, заподіяння службовими особами установ попереднього ув'язнення та виконання покарань тілесних ушкоджень в'язням, застосування до них жорстокого поводження чи катування, вчинення службовими особами кримінальних та корупційних правопорушень, спеціальних засобів, нещасні випадки з тяжкими наслідками на виробничих об'єктах установ виконання покарань, порушення прав ув'язнених чи засуджених у ході проведення в пенітенціарних установах спеціальних операцій та (або) застосування зброї, інші події, які набули резонансного розголосу у суспільстві та засобах масової інформації.
7.1. У разі виникнення надзвичайних подій та вчинення кримінальних правопорушень в установах, організаціях та їх підрозділах, указаних у пункті 4 наказу, або їх виявлення під час проведення перевірок у межах компетенції організовувати огляд місця події та інших першочергових дій, у тому числі із залученням слідчих територіальних прокуратур.
7.2. Міським, районним, міжрайонним, районним у містах, а також спеціалізованим прокурорам з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері в межах компетенції проводити досудове розслідування за фактами вчинення кримінальних правопорушень під час конвоювання затриманих, взятих під варту та засуджених осіб працівниками органів внутрішніх справ, а прокурорам з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері - військовослужбовцями внутрішніх військ МВС України та Військової служби правопорядку у Збройних Силах України.
8. Міським, районним, міжрайонним, районним у містах та спеціалізованим прокурорам у межах компетенції забезпечувати:
- нагляд за додержанням законів під час проведення оперативно-розшукової діяльності піднаглядними їм установами виконання покарань Державної пенітенціарної служби України;
- представництво інтересів громадян або держави в судах, вжиття заходів, спрямованих на своєчасне і реальне виконання судових рішень, постановлених за позовами прокурорів;
- участь прокурорів у судовому провадженні щодо правопорушень, вчинених на території піднаглядних об'єктів, а також при вирішенні питань, пов'язаних із виконанням вироку, застосуванням примусових заходів, умовно-достроковим звільненням від відбування покарання, заміною невідбутої частини покарання більш м'яким та звільненням від покарання за хворобою, забезпечення якісного, ефективного та своєчасного реагування на незаконні судові рішення;
- виконання кримінального покарання у виді штрафу в порядку, визначеному ст. 539 Кримінального процесуального кодексу України.
9. Прокурорам обласного рівня розмежування повноважень міських, районних, міжрайонних, районних у містах прокурорів та спеціалізованих прокурорів з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері визначати наказами з урахуванням підпорядкованості та місця розташування об'єктів нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях та інших примусових заходів.
9.1. За погодженням з Головним управлінням нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях та інших примусових заходів Генеральної прокуратури України здійснення нагляду за додержанням законів у слідчих ізоляторах, які розташовані за межами обласних центрів, у відділеннях психіатричних лікарень з посиленим наглядом може покладатися на міських, районних, районних у містах, міжрайонних прокурорів за місцем розташування цих установ.
10. Перевірки додержання законодавства щодо виконання судових рішень у кримінальних провадженнях та інших примусових заходів проводити у:
- ізоляторах тимчасового тримання, кімнатах для затриманих та доставлених чергових частин, спеціальних приймальниках для тримання осіб, підданих адміністративному арешту, органів внутрішніх справ, у спеціально відведених місцях для тимчасового тримання (ізоляторах тимчасового тримання) Служби безпеки України, пунктах тимчасового тримання осіб та спеціальних приміщеннях для тримання затриманих в адміністративному порядку прикордонних загонів, на гауптвахтах, у кімнатах (камерах) для тимчасово затриманих військовослужбовців територіальних управлінь, зональних відділів (відділень) Військової служби правопорядку у Збройних Силах України - щодекадно;
- слідчих ізоляторах, арештних домах, дільницях слідчих ізоляторів на території виправних колоній, регіональних комісіях з питань розподілу, направлення та переведення для відбування покарання осіб, засуджених до позбавлення волі, закладах для проведення стаціонарної судово-психіатричної експертизи особам, які тримаються під вартою, пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, - щомісячно;
- підрозділах органів внутрішніх справ під час здійснення контролю за поставленими на облік особами, яким обрано запобіжний захід у вигляді домашнього арешту, - щомісячно;
- підрозділах Державної виконавчої служби - один раз на півріччя;
- в установах виконання покарань Державної пенітенціарної служби України, багатопрофільних лікарнях для засуджених, спеціальних палатах протитуберкульозних та територіальних медичних закладів, у яких проходять стаціонарне лікування взяті під варту та засуджені особи, Українській психіатричній лікарні з суворим наглядом, відділеннях психіатричних лікарень із звичайним та посиленим наглядом, підрозділах кримінально-виконавчої інспекції, органах внутрішніх справ, що проводять індивідуально-профілактичну роботу з особами, які перебувають на обліку у кримінально-виконавчих інспекціях, комісіях установ виконання покарань, спостережних комісіях місцевих органів виконавчої влади, у дисциплінарному батальйоні Збройних Сил України, у військових частинах щодо службового обмеження для військовослужбовців та виконання інших покарань, не пов'язаних з реальним позбавленням волі (за наявності засуджених) - щоквартально.
10.1. Для проведення перевірок у слідчих ізоляторах Державної пенітенціарної служби України розпорядженнями прокурорів створювати робочі групи під керівництвом працівників підрозділу з нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, до складу яких включати працівників структурних підрозділів прокуратур обласного рівня, які здійснюють нагляд за додержанням законів у кримінальному провадженні, організації участі прокурорів у кримінальному провадженні в суді та захисту прав і свобод дітей.
10.2. Комплексні перевірки в установах попереднього ув'язнення і виконання покарань Державної пенітенціарної служби України та у спеціальних установах Міністерства внутрішніх справ України, підрозділах управлінь державної виконавчої служби Головних управлінь юстиції проводити за обов'язкової участі працівників апаратів прокуратур обласного рівня та прокурорів міст, районів, районів у містах, міжрайонних прокурорів із залученням відповідних спеціалістів - один раз на півріччя.
10.3. Не рідше одного разу на півріччя перевіряти в управліннях обласного рівня Державної пенітенціарної служби України, Міністерства юстиції України, Міністерства внутрішніх справ України стан організації та забезпечення покладених на них функцій і завдань з питань виконання кримінальних покарань та застосування інших примусових заходів.
10.4. В установах попереднього ув'язнення та виконання покарань Державної пенітенціарної служби України щомісячно перевіряти додержання вимог законодавства при розгляді звернень затриманих та засуджених, стан обліку інформації про злочини та події, законність накладення дисциплінарних стягнень та поміщення ув'язнених і засуджених до карцерів, дисциплінарних ізоляторів, переведення до приміщень камерного типу (одиночних камер).
10.5. Перевіряти стан додержання законів у діяльності оперативних підрозділів установ виконання покарань та слідчих ізоляторів Державної пенітенціарної служби України при здійсненні ними оперативно-розшукової діяльності, керуючись вимогами наказу Генерального прокурора України, що регламентує питання організації прокурорського нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність.
10.6. Копії довідок про результати перевірок та документів прокурорського реагування у десятиденний строк надсилати до прокуратур вищого рівня, прокурорам районів у містах з районним поділом - до прокуратури міста, а комплексних перевірок в установах попереднього ув'язнення і виконання покарань Державної пенітенціарної служби України та у спеціальних установах Міністерства внутрішніх справ України, управліннях державної виконавчої служби Головних управлінь юстиції - також до Головного управління нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях та інших примусових заходів.
11. Прокурорам усіх рівнів при здійсненні нагляду на цьому напрямі співпрацювати з представниками Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, громадських, правозахисних організацій, засобів масової інформації та вживати організаційних заходів, спрямованих на проведення спільних перевірок, а також висвітлення результатів проведеної роботи.
12. При здійсненні перевірок обов'язково проводити особистий прийом осіб, які перебувають у піднаглядних установах, та приділяти особливу увагу забезпеченню адміністрацією їх права звертатися із заявами і скаргами, запитами на інформацію до будь-яких органів, установ, організацій та посадових осіб.
12.1. Прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя та прокурорам міст, районів, міжрайонним, районним у містах прокурорам та відповідним прокурорам у воєнній сфері не рідше одного разу на місяць безпосередньо здійснювати особистий прийом ув'язнених та засуджених осіб в установах попереднього ув'язнення та виконання покарань.
12.2. Звернення, які не стосуються порушень законності при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, направляти за належністю у встановленому законодавством порядку та строки.
13. Критеріями оцінки ефективності наглядової діяльності на цьому напрямі визначити: реальний стан законності у піднаглядних органах та установах; запобігання і протидію злочинності та корупції; повноту вжитих заходів реагування щодо усунення порушень законів, причин та умов, що їм сприяли; поновлення порушених конституційних прав і свобод людини; відшкодування завданої шкоди; відповідність чинному законодавству, міжнародним нормам і стандартам умов тримання осіб у місцях та установах застосування заходів примусового характеру, попереднього ув'язнення і виконання покарань.
Контроль за виконанням наказу покласти на заступників Генерального прокурора України згідно з розподілом обов'язків, прокурорів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, прокурорів регіонів з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері.
Наказ надіслати прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, спеціалізованим прокурорам (на правах обласних), міським, районним, міжрайонним та прирівняним до них прокурорам, ректору Національної академії прокуратури України, довести його до відома прокурорсько-слідчих працівників.
Наказ Генерального прокурора України від 2 квітня 2012 року № 7гн "Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян" вважати таким, що втратив чинність.
{Текст взято з сайту Генеральної прокуратури України http://www.gp.gov.ua/}