ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСАХ
Н А К А З
16.03.2006 N 103
Про затвердження Методичних рекомендаційз розробки проектів землеустрою щодо розмежування
земель державної та комунальної власності
На виконання абзацу "б" підпункту 3.7 Рекомендацій
парламентських слухань "Сучасний стан та перспективи розвитку
земельних відносин в Україні", схвалених Постановою Верховної Ради
України від 22 вересня 2005 року N 2897 ( 2897-15 ) та пункту 6
доручення Кабінету Міністрів України від 10.10.2005 N 52653/1/1-05
до цієї Постанови Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Методичні рекомендації з розробки проектів
землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної
власності (додаються).
2. Голові Рескомзему АР Крим, начальникам обласних,
Київського та Севастопольського міських головних управлінь
земельних ресурсів забезпечити виконання Методичних рекомендацій з
розробки проектів землеустрою щодо розмежування земель державної
та комунальної власності.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого
заступника Голови Кулініча В.В.
Голова М.Я.Сидоренко
ЗАТВЕРДЖЕНОНаказ Держкомзему України
16.03.2006 N 103
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇз розробки проектів землеустрою щодо розмежування
земель державної та комунальної власності
1. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації з розробки проектів землеустрою
щодо розмежування земель державної та комунальної власності
(надалі - Методичні рекомендації) розроблені відповідно до абзацу
"б" підпункту 3.7 Рекомендацій парламентських слухань "Сучасний
стан та перспективи розвитку земельних відносин в Україні",
схвалених Постановою Верховної Ради України
від 22 вересня 2005 року N 2897 ( 2897-15 ), Земельного кодексу
України ( 2768-14 ), Законів України "Про розмежування земель
державної та комунальної власності" ( 1457-15 ), "Про землеустрій"
( 858-15 ), "Про державну експертизу землевпорядної документації"
( 1808-15 ) та інших нормативно-правових актів, і визначають
етапність проведення робіт, пов'язаних з розробкою проектів
землеустрою щодо розмежування земель, їх погодженням і
затвердженням.
1.2. Об'єктом розмежування земель є земельні ділянки з
установленими межами, певним місцем розташування та з визначеними
щодо них правами, що знаходяться у користуванні громадян та
юридичних осіб або перебувають у запасі.
1.3. Розмежування земель державної та комунальної власності
здійснюється за проектами землеустрою щодо розмежування земель
державної та комунальної власності, які розробляються в межах
області, району, міста, селища, села, району у місті або в межах
кадастрових (фізичних) кварталів (масивів) цих
адміністративно-територіальних одиниць.
1.4. Проекти землеустрою щодо розмежування земель державної
та комунальної власності розробляються на підставі договору між
замовником та розробником документації відповідно до завдань на
розробку цих проектів.
1.5. Замовниками проектів землеустрою щодо розмежування
земель державної та комунальної власності в межах населених
пунктів є сільські, селищні, міські ради, а за межами населених
пунктів - Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні та
Севастопольська міська державні адміністрації.
1.6. Розробниками проектів землеустрою щодо розмежування
земель державної та комунальної власності є юридичні особи, які
мають ліцензію на проведення землевпорядних робіт за сукупністю
видів робіт по кодах 57.01.03, 57.01.04, 57.01.07, 57.01.08,
57.01.09, 57.01.10, 57.01.13, 57.01.16 за Єдиним ліцензійним
реєстром, що здійснюються в межах виду господарської діяльності
"Проведення землевпорядних та землеоціночних робіт".
1.7. Розробники проектів землеустрою щодо розмежування земель
державної та комунальної власності визначаються розпорядником
коштів відповідно до вимог Закону України "Про закупівлю товарів,
робіт та послуг за державні кошти" ( 1490-14 ), інших
нормативно-правових актів з цих питань.
1.8. Підставою для визначення розробників, складання проектів
землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної
власності є: - в межах населених пунктів - рішення сільської, селищної,
міської ради, прийняте за погодженням із Радою міністрів
Автономної Республіки Крим, відповідною обласною, Севастопольською
міською державною адміністрацією, а щодо міст обласного,
республіканського значення та міста Києва - рішення міської ради,
прийняте за погодженням із Кабінетом Міністрів України; - за межами населених пунктів - рішення Ради міністрів
Автономної Республіки Крим, відповідної обласної, Севастопольської
міської державної адміністрації, прийняте за погодженням головами
сільських, селищних, міських, районних та обласних рад.
1.9. Рішенням відповідного органу виконавчої влади або органу
місцевого самоврядування затверджуються обсяги, черговість і
строки проведення робіт по розмежуванню земель державної та
комунальної власності на відповідній території, а також інші
заходи, необхідні для організації цього процесу.
1.10. Координацію робіт по розмежуванню земель державної та
комунальної власності здійснюють Рескомзем АР Крим, обласні
головні, Київське та Севастопольське міські головні, міські
(районні) управління (відділи) земельних ресурсів.
1.11. Рескомзем АР Крим, обласні головні, Севастопольське
міське головне управління земельних ресурсів здійснюють: - підготовку проектів рішень про розмежування земель за
межами населених пунктів, внесення пропозицій до Ради міністрів
Автономної Республіки Крим, обласних, Севастопольської міської
державних адміністрацій щодо встановлення обсягу, черговості,
строків та етапів проведення робіт по розмежуванню земель за
межами населених пунктів; - визначення розробників проектів землеустрою щодо
розмежування земель державної та комунальної власності; - участь у розробці завдань на складання проектів землеустрою
щодо розмежування земель державної та комунальної власності за
межами населених пунктів та їх погодження; - проведення державної експертизи проектів розмежування
земель державної та комунальної власності; - організацію збереження на паперовій основі та магнітних
носіях проектів розмежування земель за межами населених пунктів.
1.1. Київське та Севастопольське міські головні, міські,
районні управління (відділи) земельних ресурсів здійснюють: - підготовку проектів рішень про розмежування земель в межах
населених пунктів, внесення пропозицій до Київської та
Севастопольської міських, міських, селищних, сільських рад щодо
встановлення обсягу, черговості, строків та етапів проведення
робіт по розмежуванню земель в межах населених пунктів; - участь у розробці завдань на складання проектів землеустрою
щодо розмежування земель державної та комунальної власності в
межах населених пунктів та їх погодження; - організацію збереження на паперовій основі та магнітних
носіях проектів розмежування земель в межах населених пунктів.
1.2. Місцеві органи земельних ресурсів та регіональні
відділення Державного підприємства "Центр державного земельного
кадастру" забезпечують надання вихідних даних для підготовки
тендерної документації на проведення тендерів по визначенню
переможця з розробки проектів землеустрою щодо розмежування земель
державної та комунальної власності, а також завдань на складання
таких проектів.
1.3. Завдання на розробку проекту землеустрою щодо
розмежування земель державної та комунальної власності - документ,
який містить склад технічних, економічних та інших вимог з
розробки проекту землеустрою щодо розмежування земель державної та
комунальної власності і є невід'ємною частиною договору про
виконання робіт з розроблення такого проекту. Завдання
розробляється та затверджується замовником проекту землеустрою
щодо розмежування земель державної та комунальної власності.
1.4. Проекти землеустрою щодо розмежування земель державної
та комунальної власності розробляються у такому порядку: - підготовчі роботи; - обґрунтування проектних рішень; - оформлення проекту.
1.5. Фінансове забезпечення робіт з розробки проектів
землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної
власності здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих
бюджетів пропорційно площі віднесення земель до державної чи
комунальної власності.
2. Підготовчі роботи
2.1. Підготовчі роботи виконуються розробником проекту за
участю місцевих органів земельних ресурсів, відповідних органів
виконавчої влади, органів місцевого самоврядування і включають
збір, систематизацію, аналіз та вивчення рішень про надання
(передачу) і вилучення земельних ділянок, затвердження матеріалів
інвентаризації земель, документації із землеустрою,
земельно-кадастрових, планово-картографічних, геодезичних,
містобудівних, державно-реєстраційних та інших матеріалів, які
характеризують місце розташування об'єктів загальнодержавного
значення, розподіл земель за формами власності, категоріями,
власниками і користувачами, облік та використання земельного
фонду, наявність об'єктів нерухомого майна та їх належність тощо.
2.2. В процесі систематизації земельно-кадастрових матеріалів
розглядаються та аналізуються: звіти з кількісного обліку земель; матеріали щодо розподілу земель за формами власності та за
категоріями земель; документи, що посвідчують права на земельні ділянки; матеріали про встановлені обмеження (обтяження) у
використанні земельних ділянок; дані щодо належності земельних ділянок конкретним власникам,
користувачам, орендарям, їх розміри; кадастрові плани окремих земельних ділянок і чергові
кадастрові карти.
2.3. На планово-картографічних матеріалах масштабів (від
1:500 до 1:5000) у паперовому або електронному вигляді
аналізується ситуація, розміщення об'єктів природно-заповідного
фонду, історико-культурних та туристичних об'єктів, гідрографічної
та інженерно-технічної систем, існуюча забудова (в населених
пунктах) тощо. В межах населених пунктів аналізується плановий матеріал
масштабу 1:500, що може бути використаний для встановлення
обмежень (обтяжень) прав на землю, а також для визначення
охоронних зон, зон санітарної охорони та зон особливого режиму
використання земель.
2.4. Документація із землеустрою, яка підлягає систематизації
і аналізу, включає: проекти встановлення меж населених пунктів і технічну
документацію щодо встановлення цих меж в натурі (на місцевості); плани земельно-господарського устрою населених пунктів; проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок і
технічні документації щодо перенесення їх меж в натуру; матеріали нормативної грошової оцінки земель; проекти землеустрою щодо організації території
природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного
призначення; технічні документації щодо встановлення меж берегових смуг
водних шляхів, водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон
санітарної охорони; технічні документації щодо складання документів, що посвідчує
право на земельні ділянки; матеріали землевпорядних обстежень, паювання, охорони земель
та іншу землевпорядну документацію.
2.5. До містобудівних матеріалів, які підлягають вивченню та
аналізу, відносяться: - дані містобудівного кадастру; - схеми планування територій на регіональному та місцевому
рівнях; генеральні плани населених пунктів; - детальні плани території населених пунктів, плани червоних
ліній, проекти забудови території, проекти розподілу території; - генеральні плани окремих підприємств, об'єктів транспорту;
інша містобудівна документація.
2.6. В процесі виконання підготовчих робіт також збираються і
систематизуються: документи, що посвідчують право власності на будівлі та
споруди, розміщені на земельних ділянках; матеріали державних кадастрів територій об'єктів водного,
лісового, природно-заповідного фондів; матеріали визначення меж зон охорони пам'яток; матеріали бюро технічної інвентаризації (БТІ) щодо реєстрації
будівель і споруд, які розташовані на земельних ділянках; матеріали підприємств, установ, організацій, що містять
інформацію земельно-кадастрового змісту.
2.7. Звіти про наявність і використання земель аналізуються з
метою визначення фактичного розподілу земель за формами власності
та категоріями земель.
2.8. Кадастрові плани і карти, документація із землеустрою,
планово-картографічні матеріали, дані координатної прив'язки кутів
повороту меж земельних ділянок та інші матеріали систематизуються
і на їх основі готується збірний кадастровий план, на якому
відображаються всі земельні ділянки.
2.9. В процесі підготовчих робіт також проводиться
інвентаризація земельних ділянок, дані якої, після затвердження в
установленому порядку, наносяться на збірний кадастровий план.
2.10. Масштаб збірного кадастрового плану залежить від
розмірів та площі земельних ділянок і може бути від 1:500 до
1:2000.
2.11. Пронумеровані земельні ділянки державної, приватної та
комунальної форм власності позначаються на збірному кадастровому
плані різним кольором.
2.12. Відповідно до збірного кадастрового плану, з
урахуванням кадастрової нумерації земельних ділянок складається
перелік земельних ділянок, в якому відображаються: порядковий номер земельної ділянки на збірному плані; кадастровий номер земельної ділянки; місцерозташування земельної ділянки та її землекористувач,
землевласник, а також її належність до земель запасу; площа земельної ділянки (до десятитисячних гектара); категорія земель, до якої відноситься земельна ділянка; обмеження (обтяження) у використанні земельних ділянок.
2.13. З урахуванням збірного кадастрового плану земельних
ділянок, інформації про розташовані на земельних ділянках об'єкти
нерухомого майна, їх призначення та належності до підприємств,
установ, організацій, органів державної влади, аналізується
розміщення та розміри земельних ділянок, які використовуються для
забезпечення діяльності Верховної Ради України, Президента
України, Кабінету Міністрів України, інших органів державної
влади, Національної академії наук України, державних галузевих
академій наук. Складається перелік вказаних земельних ділянок, їх
місцерозташування та площа.
2.14. На підставі аналізу використання земельних ділянок
природно-заповідного фонду та історико-культурного призначення
визначаються об'єкти, що мають статус національних або
загальнодержавних. Складається список таких земельних ділянок, їх
розміщення та площа.
2.15. Вивчення земель водного фонду з метою їх розподілу на
землі державної та комунальної власності провадиться на підставі
матеріалів визначення розмірів і меж водних об'єктів
загальнодержавного значення, а також земель під береговими смугами
водних шляхів, водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон
санітарної охорони об'єктів водного фонду загальнодержавного
значення за межами населених пунктів, з визначенням площ земельних
ділянок.
2.16. Внаслідок вивчення стану використання земель оборони
аналізується розміщення і площі земельних ділянок під об'єктами
соціально-культурного, виробничого та житлового призначення, що
можуть бути віднесені до комунальної власності.
2.17. З метою вивчення окремих питань використання земельних
ділянок, поділу їх на земельні ділянки державної та комунальної
власності може провадитись за участю власників (користувачів)
обстеження земельних ділянок в натурі (на місцевості), кадастрова
зйомка земельних ділянок. В процесі обстеження складається
відповідний акт та схема поділу земельних ділянок.
3. Обґрунтування проектних рішень
3.1. Проектні рішення щодо розмежування земель державної та
комунальної власності повинні визначати: місце розташування і розмір земельних ділянок, які
залишаються в державній власності, за категоріями земель; місце розташування і розмір земельних ділянок, які
пропонується передати у комунальну власність територіальних громад
за категоріями земель; строки реалізації та економічну, соціальну й екологічну
ефективність розмежування земель державної та комунальної
власності.
3.2. Проектні рішення обґрунтовуються, виходячи з аналізу
зібраних при підготовчих роботах матеріалів про фактичне
використання земельних ділянок за цільовим призначенням, їх
правовий режим і відповідність площ земельних ділянок даним
земельно-кадастрової документації.
3.3. Віднесення земельних ділянок до державної чи комунальної
власності провадиться з дотриманням вимог статей 6, 7 Закону
України "Про розмежування земель державної та комунальної
власності" ( 1457-15 ) та статей 83, 84 Земельного кодексу України
( 2768-14 ).
3.4. Віднесення земельних ділянок до державної або
комунальної власності провадиться в межах, що визначені
земельно-кадастровою документацією. Проектування меж земельних
ділянок, які підлягають поділу на земельні ділянки державної та
комунальної власності, проводиться на існуючих кадастрових планах
з урахуванням даних інвентаризації земельних ділянок.
3.5. Розробники формують переліки земельних ділянок, на яких
розміщені об'єкти нерухомого майна, що належить до сфери
управління Президента України, Верховної Ради України,
Конституційного Суду України, Верховного Суду України, Вищого
господарського суду України, Генеральної прокуратури України,
міністерств, інших центральних органів виконавчої влади,
Національної академії наук України, державних галузевих академій
наук, інших державних наукових установ та організацій, а також
земельних ділянок, на яких розміщені об'єкти нерухомого майна, що
перебувають у сфері управління Ради міністрів Автономної
Республіки Крим, обласних, районних, Київської і Севастопольської
міських державних адміністрацій.
3.6. У переліку зазначаються: - кадастровий номер земельної ділянки; - назва землекористувача; - місцерозташування; - категорія земель; - цільове використання; - площа; - функціональне призначення будівель та споруд, розміщених на
земельних ділянках; - інформація про документ, що посвідчує право користування
земельними ділянками; - інформація про документ, що посвідчує право оперативного
управління або господарського відання будівель та споруд, які
розташовані на земельних ділянках.
3.7. До зазначеного у пункті 3.6 переліку додаються
кадастрові плани земельних ділянок та викопіювання із чергового
кадастрового плану щодо земельних ділянок.
3.8. Перелік земельних ділянок, який потребує затвердження
Кабінетом Міністрів України, надсилається в Держкомзем відповідно
Рескомземом АР Крим, обласним, Київським або Севастопольським
міським головним управлінням земельних ресурсів.
3.9. Перелік земельних ділянок, який потребує затвердження
Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською
та Севастопольською міськими державними адміністраціями,
надсилається розробником Рескомзему АР Крим або відповідним
обласним головним чи Київським або Севастопольським міським
головним управлінням земельних ресурсів.
3.10. Органи виконавчої влади з питань земельних ресурсів
готують проекти рішень про затвердження переліку земельних ділянок
державної власності, забезпечують погодження проекту рішення та
переліку земельних ділянок із зацікавленими органами і подають
його на затвердження відповідним органам виконавчої влади.
3.11. Віднесення земельних ділянок зон відчуження та
безумовного (обов'язкового) відселення Чорнобильської АЕС, які
залишаються в державній власності і не можуть передаватись у
комунальну власність, провадиться на основі наявної
науково-технічної документації та документації із землеустрою по
складанню документів, що посвідчують права на земельні ділянки.
3.12. Віднесення до земель державної або комунальної
власності земельних ділянок охоронних зон, зон санітарної охорони
та зон особливого режиму використання земель, які вилучені з
господарського обороту, провадиться з урахуванням матеріалів по їх
затвердженню.
3.13. У випадках, коли ділянки вказаних зон не вилучено з
господарського обороту, форма власності ділянки зони і ділянки
основного користування повинні співпадати.
3.14. При віднесенні частини земельної ділянки оборони,
водного фонду тощо до земель державної чи комунальної власності
провадиться на кадастрових планах її поділ та складається
креслення перенесення її меж у натуру (на місцевість). Земельній
ділянці, що заново сформована, присвоюється кадастровий номер, а
її площа визначається за координатами кутів повороту межі
земельної ділянки.
3.15. При формуванні земельних ділянок державної та
комунальної власності на використання власником, користувачем
земельної ділянки може бути встановлено обмеження (обтяження) в
обсязі, передбаченому законодавством.
3.16. У випадку, коли існуючі межі не відповідають
земельно-кадастровій документації, визначення меж для віднесення
ділянок до державної або комунальної власності провадиться на
підставі матеріалів обстеження ділянки після проведення
кадастрової зйомки, яке провадиться організацією - розробником
проекту розмежування земель з урахуванням норм безоплатної
передачі земельних ділянок громадянам і нормативів відведення
земельних ділянок. При цьому оформляється відповідний акт.
3.17. Строки реалізації розмежування земель державної та
комунальної власності обґрунтовуються в залежності від обсягів
проектних робіт, наявності фінансових ресурсів, ефективності
проектних рішень. Виготовлення документів, що посвідчують права на
земельні ділянки, обумовлене зміною форм власності на земельні
ділянки та необхідністю змін у документацію землекористувачів
проводиться за рахунок коштів державного та місцевого бюджету, і
як правило, повинно провадитись протягом півроку.
4. Оформлення проекту
4.1. Проект землеустрою щодо розмежування земель державної та
комунальної власності включає: пояснювальну записку; графічні матеріали проекту; додаток (матеріали інвентаризації земель, кадастрових зйомок;
матеріали організаційного забезпечення проекту; переліки земельних
ділянок державної власності за категоріями земель та переліки
земельних ділянок, що передаються у комунальну власність, за
категоріями земель; економічна, соціальна й екологічна
ефективність розмежування; проект рішення органу виконавчої влади
щодо затвердження проекту розмежування земель державної та
комунальної власності; матеріали затвердження органами виконавчої
влади переліків земельних ділянок; матеріали погодження проекту).
4.2. Пояснювальна записка повинна містити обґрунтування
послідовності проведення робіт, характеристику існуючого стану
використання земель, наявних планово-картографічних,
землевпорядних, земельно-кадастрових матеріалів і їх придатність
для проектування, аналіз проведених інших підготовчих робіт. В ній
викладаються принципи, підходи і критерії формування земель
комунальної власності територіальних громад, обґрунтовується
віднесення земель до державної або комунальної власності,
прогнозується розвиток приватного землеволодіння, визначаються
показники економічної, соціальної й екологічної ефективності
проекту.
4.3. В додатку наводиться перелік земельних ділянок за
категоріями земель, які залишаються у державній власності, можуть
бути передані у комунальну власність.
4.4. Перелік земельних ділянок складається окремо для земель
державної форми власності та для земель комунальної власності.
4.5. В переліку по категорії земель відображаються: - порядковий номер земельної ділянки на збірному плані; - кадастровий номер земельної ділянки; - назва власника, користувача або належність земель до
запасу; - площа земельної ділянки (до десятитисячних гектара); - обмеження (обтяження) на використання земельної ділянки; - примітка.
4.6. Економічна, соціальна й екологічна ефективність
розмежування земель державної та комунальної власності
визначається по таких напрямах: зміцнення ринкових засад і наповнення місцевого бюджету; задоволення соціальних потреб територіальної громади в
земельних ресурсах; поліпшення екологічного стану адміністративно-територіальної
одиниці.
4.7. Графічні матеріали проекту розмежування земель державної
та комунальної власності включають: збірний кадастровий план сучасного використання земель; проектний план розмежування земель державної та комунальної
власності; креслення перенесення меж земельних ділянок у натуру (на
місцевість); альбоми земельних ділянок, що належать на відповідному праві
органам державної влади; схеми поділу певних земельних ділянок.
4.8. Проектний план розмежування земель державної та
комунальної власності виготовляється в масштабі 1:500 - 1:2000 в
залежності від площі адміністративно-територіального утворення і
наявних кадастрових планів (карт).
4.9. На проектному плані в умовних позначеннях показуються: межі адміністративно-територіального утворення і його частин
(районів у містах); межі земельних ділянок різних форм власності (державна,
комунальна, приватна); кадастрові номери земельних ділянок. На плані наводиться експлікація розподілу земель за формами
власності та категоріями земель. Ділянки форм власності тонуються
різним кольором.
4.10. Проектний план виготовляється на паперових і
електронних носіях.
4.11. Матеріали організаційного забезпечення проекту, його
погодження включають: - рішення органу виконавчої влади або органу місцевого
самоврядування щодо проведення робіт по розмежуванню земель
державної та комунальної власності; - завдання на розробку проекту розмежування земель; - акти обстеження земельних ділянок розробником проекту; - документи про погодження проекту розмежування земель
органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування,
іншими погоджувальними органами та організаціями; - рішення органів виконавчої влади про схвалення
концептуальних основ розмежування земель і затвердження проектів
розмежування земель державної та комунальної власності.
4.12. Матеріали, зібрані в процесі проведення розмежування,
належним чином систематизуються, брошуруються розробником і
передаються на збереження до відповідно Рескомзему АР Крим,
обласних головних, Київського та Севастопольського міських
головних, міських (районних) управлінь (відділів) земельних
ресурсів, які мають повноваження щодо організації збереження на
паперовій основі та магнітних носіях проектів розмежування земель
державної та комунальної власності.
4.13. Проект розмежування земель державної та комунальної
власності виготовляється в 3-х примірниках на паперових і
магнітних носіях.
4.14. Перший примірник зберігається в архіві відповідно
Рескомзему АР Крим, обласних головних, Київського та
Севастопольського міських головних, міських (районних) управлінь
(відділів) земельних ресурсів, другий - у замовника проекту, а
третій - у його розробника.
5. Погодження і затвердження проектів
5.1. Розроблені в межах населених пунктів проекти землеустрою
щодо розмежування земель державної та комунальної власності
погоджуються відповідно Радою міністрів Автономної Республіки
Крим, обласною, Київською та Севастопольською міськими, районною
державними адміністраціями, які безпосередньо здійснюють виконавчу
владу на території відповідної адміністративно-територіальної
одиниці.
5.2. Розроблені за межами населених пунктів проекти
землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної
власності погоджуються з відповідно Верховною Радою Автономної
Республіки Крим, обласною, районною, сільською, селищною, міською
радою, територія яких включена до цього проекту, або за умови
розташування на цій території об'єкта нерухомого майна, який є
власністю відповідної територіальної громади.
5.3. Проекти землеустрою щодо розмежування земель державної
та комунальної власності підлягають обов'язковій державній
експертизі, яка здійснюється відповідно до законодавства.
5.4. Позитивний висновок державної експертизи на проект
землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної
власності є підставою для прийняття рішення про його затвердження
та передачу земельних ділянок у комунальну власність
територіальних громад, затвердження земельних ділянок, які мають
бути залишені у власності держави, що здійснюють: - Кабінет Міністрів України - в межах міст Києва та
Севастополя, міст республіканського та обласного значення; - Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні та
Севастопольська міська державні адміністрації - в межах території
відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
5.5. Розробку та внесення змін у затверджені проекти
розмежування земель державної та комунальної власності провадиться
у передбачених законом випадках за рішенням відповідних органів
виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, які мають
повноваження щодо замовлення та затвердження проектів розмежування
земель державної та комунальної власності.
Джерело:Офіційний портал ВРУ