ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА УКРАЇНИ
Л И С Т
10.02.2009 N 01-8вих-09
Рада національної безпекидо рішення Ради національної
безпеки і оборони України
від 10 лютого 2009 року
( n0001525-09 )
Генеральною прокуратурою з урахуванням ситуації, що склалася
на газовому ринку України, нагляд за додержанням законодавства у
цій сфері визначено пріоритетним. Особлива увага приділяється
наявним загрозам енергетичній безпеці держави.
Генеральною прокуратурою організовано відповідні перевірки.
За їх результатами минулого року у сфері
паливно-енергетичного комплексу прокурорами порушено 236
кримінальних справ, з яких направлено в суд 207. За актами
прокурорського реагування притягнуто до відповідальності 2,8 тис.
посадових осіб, відшкодовано 630 млн. грн.
Здійснюючи конституційну функцію представництва щодо захисту
інтересів держави, у 2008 році заявлено до судів майже 800 позовів
про стягнення заборгованості за спожитий газ на загальну суму
понад 56 млн. грн. За задоволеними позовами на користь НАК
"Нафтогаз України", її дочірніх структур, інших газопостачальних
організацій стягнуто 38 млн. грн.
Так, за позовом прокурора м. Донецька на користь ДК "Газ
України" НАК "Нафтогаз України" з комерційного підприємства
"Донецькміськтепломережа" стягнуто понад 19 млн. грн.
заборгованості за спожитий газ.
Уже в поточному році перевірено додержання законодавства при
розрахунках за спожитий природний газ підприємствами
теплокомуненерго. За їх результатами до підприємств-боржників
заявлено 17 позовів про стягнення заборгованості на суму близько
22 млн. грн., внесено 180 актів прокурорського реагування на
усунення виявлених порушень. Лише за результатами цієї перевірки
реально відшкодовано майже 30 млн. грн.
Найбільші боржники підприємства теплокомуненерго Харківської
(борг становить 252 млн, грн.), Донецької (183 млн. грн.),
Дніпропетровської (93 млн. грн.), Луганської (47 млн. грн.),
Львівської (54 млн. грн.) областей, АР Крим (64 млн. грн.).
За дорученням Президента прокуратурою разом з СБУ, МВС,
Держмитслужбою, Мінпаливенерго, НАК "Нафтогаз України", КРУ та ДПА
України проведено перевірку можливих фактів несанкціонованого
відбору з магістральних транспортних мереж України природного
газу, експортованого з Російської Федерації до країн Західної
Європи.
У ході перевірки не здобуто об'єктивних даних щодо
незаконного відбору Україною газу російського походження для
власних потреб.
На виконання доручення Глави держави від 30 січня 2009 року
(N 1-1/204) створено спільну робочу групу за участю представників
Генеральної прокуратури, Служби безпеки та Міністерства юстиції,
для перевірки законності останніх українсько-російських газових
домовленостей та аналізу їх наслідків для економіки України.
Прем'єр-міністру України та першому заступнику Голови
правління НАК "Нафтогаз України" надіслано вимогу про надання до
3 лютого до Генеральної прокуратури завірених належним чином копій
усіх документів.
7 лютого (вих. N 2225/0/2-09) від Кабінету Міністрів отримано
відповідь у якій зазначено "що директиви делегації НАК "Нафтогаз"
для проведення переговорів з ВАТ "Газпром", які були підготовлені
в одному примірнику, передано Голові правління НАК "Нафтогаз
України" під час їх проведення у Москві.
Укладений між НАК "Нафтогаз України" та ВАТ "Газпром"
відповідно до зазначених директив контракт N ТРКУ від 19 січня
2009 року та доповнення N 1 до нього Секретаріатові Кабінету
Міністрів не надсилалися.
У зв'язку із запитом Генеральної прокуратури голові
правління НАК "Нафтогаз України" надіслано прохання про надання їх
копій Кабінетові міністрів."
10 лютого з НАК "Нафтогаз України" отримано відповідь за
підписом виконувача обов'язків Голови правління акціонерної
компанії Діденка І.М. про те, що 03.02.2009 відповідні документи
були направлені в КМ України.
Тобто фактично ще третього лютого з боку НАК "Нафтогаз
України" йде блокування проведення перевірки робочою групою.
Тому Генеральним прокурором дано доручення заступнику
Генерального прокурора Корняковій Т.В. скласти адміністративний
протокол про корупційне діяння стосовно Діденка І.М. за відмову в
наданні, умисному затриманні чи наданні недостовірної та неповної
інформації на законну вимогу (пункт г ст. 5 та ст. 8 Закону
України "Про боротьбу з корупцією") ( 356/95-ВР ).
10.02.2009 повторно направлений лист про надання
вищезазначених документів до КМ України.
На сьогодні потреба споживачів у вітчизняному газі
задовольняється лише на 22%. Інтенсивна експлуатація найбільших
його покладів призвела до того, що при достатньо великих запасах
газу (третє місце в Європі), Україна за рівнем видобутку значно
поступається іншим країнам з подібними запасами.
Більше 70 підприємств різної форми власності, що мають
спеціальні дозволи, видобувають понад 20 млрд. куб. м українського
газу.
Найбільше об'ємів газу видобувають:
ЗАТ "Нафтогазвидобування" (майже 550 млн. куб. м на рік); СП "Полтавська газонафтова компанія" (440 млн. куб. м); ТОВ "Куб-Газ" (87 млн. куб. м); ЗАТ "Пласт" (45 млн. куб. м) та інші.
При транспортуванні видобутого ЗАТ "Нафтогазвидобування"
природного газу задіяні 74 посередника, що безумовно впливає на
вартість газу для кінцевого споживача.
При цьому дивує такий факт, що у 2008 році Національною
комісією регулювання електроенергетики України видано 74 ліцензії
на транспортування природного газу, за цей же час анульовано 70
таких ліцензій. З них - 41 у зв'язку з порушенням ліцензійних
умов, 29 - за власним бажанням. За цими фактами може стояти
ухилення від сплати податків.
СП "Полтавська газонафтова компанія" (5 родовищ на території
Дніпропетровської та Полтавської областей), ЗАТ "Пласт" (5 родовищ
на території Луганської та Полтавської областей), ТОВ "Куб-Газ" (3
родовища на території Луганської області), усупереч ст. 9 Кодексу
України "Про надра" ( 132/94-ВР ) отримали від Мінприроди
спеціальні дозволи на видобування газу без погодження з облрадами,
де розташовані ці родовища. Генеральною прокуратурою Міністру
направлений припис на усунення порушень закону.
Встановлено непоодинокі факти, коли в порушення Порядку
надання у 2008 році спеціальних дозволів на користування надрами
відповідну оплату не проведено. Зокрема підприємствами
"Західукргеологія", "Кримгеологія", "Укрнафта",
"Укргазвидобування" та "Корпорація індустріальна спілка Донбасу"
не сплачено збір майже 7 млн. грн. за надання дозволів на
видобування газу з 11 родовищ вуглеводнів. Незважаючи на це,
Мінприроди не вживає заходів до анулювання спеціальних дозволів,
виданих цим підприємствам.
Генеральною прокуратурою до Мінприроди внесено приписи про
погашення заборгованості.
Урядом також допускаються порушення Кодексу України "Про
надра" ( 132/94-ВР ) та вищеназваного Порядку щодо надання
спеціальних дозволів у 2008 році на користування надрами.
Так, за розпорядженням Кабміну від 17 вересня 2008 N 1315-р
( 1315-2008-р ) затверджено перелік ділянок надр (20 родовищ для
підприємств НАК "Нафтогаз України"), на які видано без аукціону
спеціальні дозволи на геологічне вивчення, у тому числі
дослідно-промислову розробку з подальшим видобуванням нафти і
газу.
На момент прийняття розпорядження ( 1315-2008-р ) на жодне з
них заяви з необхідними матеріалами до Мінприроди від названої
компанії не надійшли. Лише під час прокурорської перевірки
03.02.2009 до Державної Геологічної служби надійшла частина
документів на ці родовища.
Службові особи НАК "Надра України" у липні 2007 року
незаконно надали спеціальний дозвіл на користування надрами
частини "Юліївського" родовища (Харківська область), яке
знаходилося в управлінні ДП "Полтаванафтогазгеологія" і не
підлягало поділу. При цьому до Мінприроди надані фіктивні акти
передачі майна, яке знаходилося в управлінні ДП
"Полтаванафтогазгеологія".
На підставі фіктивних документів НАК "Надра України"
незаконно розділило зазначене родовище та передало його
комерційній структурі - ТОВ "Надрогеоцентр" та частину державного
майна без розпорядження Уряду.
Як наслідок до бюджету не надійшло більше 18 млн. грн. у
вигляді рентної плати та податків. За фактом вчинення посадового
злочину Генеральною прокуратурою України порушено кримінальну
справу.
Генеральний прокурор України О.МЕДВЕДЬКО
Джерело:Офіційний портал ВРУ