Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 05 лютого 2019 року
у справі № 812/1407/16
Адміністративна юрисдикція
Щодо повернення сум бюджетного відшкодування підприємствам, які знаходяться на тимчасово непідконтрольній території
Фабула справи: ПАТ «Луганськтепловоз» звернулося з позовом до ДФС, в якому просило визнати протиправною бездіяльність Офісу великих платників податків ДФС, що втілилася у невнесенні Заяви ПАТ про повернення суми бюджетного відшкодування до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування; зобов'язати ДФС внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо відшкодування ПАТ суми податку на додану вартість. Рішенням окружного адміністративного суду, залишеним без змін постановою апеляційного адміністративного суду, позов задоволено повністю.
Мотивація касаційної скарги: відповідач послався на листи Служби безпеки України, якими Казначейство повідомлено про те, що виробничі потужності ПАТ залишаються на тимчасово непідконтрольній території та зазначено, що відшкодування сум ПДВ вказаному суб'єкту може призвести до витрачання цих коштів на фінансування терористичної діяльності.
Правова позиція Верховного Суду: відповідно до ст. 25 Закону України "Про Службу безпеки України" у разі проведення заходів щодо боротьби з тероризмом і фінансуванням терористичної діяльності Служба безпеки України, її органи і співробітники мають право ініціювати згідно із законом питання накладення на невизначений строк арешту на активи, що пов'язані з фінансуванням тероризму та стосуються фінансових операцій, зупинених відповідно до рішення, прийнятого на підставі резолюцій Ради Безпеки ООН, зняття арешту з таких активів та надання доступу до них за зверненням особи, яка може документально підтвердити потреби в покритті основних та надзвичайних витрат.
Суд не погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що листи не підлягають застосуванню з огляду на те, що вони не є актами нормативно - правової дії, оскільки йдеться не про листи, як джерело права, яке застосовується судом відповідно до положень ст.7 КАС України, а йдеться про оцінку доказів та інформації, яка впливає на вирішення питання про бюджетне відшкодування та співвідношення рішень Служби безпеки України стосовно вирішення цього питання, з урахуванням особливостей правового регулювання Товариства, як суб'єкта права виробничі потужності якого розташовані тимчасово непідконтрольній території.
Висновки: за наявності передбачених законом підстав, СБУ вправі здійснити заходи щодо обмеження фінансових операцій з участю юридичних осіб.