Правова позиція
Великої Палати Верховного Суду
згідно з Постановою
від 29 серпня 2018 року
у справі № 916/376/15-г
Господарська юрисдикція
Щодо юрисдикції спорів, що виникають під час виконання судових рішень центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів
Фабула справи: Державне підприємство «Ізмаїльський морський торговельний порт» (далі - ДП «Ізмаїльський МТП») звернулось до господарського суду зі скаргою у порядку ст. 1212 ГПК України, в якій просило визнати незаконними дії Головного управління Державної казначейської служби України (далі - Головне управління Держказначейства), Управління Державної казначейської служби України (далі - Управління Держказначейства), які полягають у відмові від виконання рішення господарського суду та в поверненні без виконання наказів цього ж суду, а також зобов'язати Головне управління Держказначейства прийняти до виконання накази, безспірно списати з Державної установи «Державна інспекція з карантину рослин» (далі - Держінспекція) на користь ДП «Ізмаїльський МТП» заборгованість на загальну суму 45 тис. 676 грн 85 коп.
Ухвалою господарський суд скаргу ДП «Ізмаїльський МТП» задовольнив у повному обсязі.
Апеляційний господарський суд постановою апеляційну скаргу Головного управління Держказначейства задовольнив частково, ухвалу господарського суду змінив.
Мотивація касаційної скарги: Управління Держказначейства зазначає про неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, зокрема про те, що дії органів казначейства як центрального органу виконавчої влади щодо виконання покладених на нього завдань є владно-управлінськими функціями і можуть бути оскаржені в порядку ст. 17 КАС України ( у редакції, чинній на час звернення зі скаргою) до адміністративних судів.
Правова позиція Верховного Суду: за правилами п. 3 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2011 року № 845 (далі - Порядок) виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Держказначейства у порядку черговості надходження таких документів (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Міністерства фінансів України, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).
Водночас відповідно до Положення про державну казначейську службу України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року № 460/2011, Держказначейство є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів через міністра фінансів та утворюється для реалізації державної політики у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів. Також згідно з пунктом 1 Положення № 215 державне казначейство - центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через міністра фінансів, який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, бухгалтерського обліку виконання бюджетів.
Висновки: спори, що виникають під час виконання судових рішень центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів у порядку, установленому Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень», розглядаються в порядку адміністративного судочинства (ст. 2, 17, 18, 162 КАС України).
Ключові слова: відкритий рахунок у органах казначейства, виконавче провадження, адміністративна юрисдикція, господарська юрисдикція