Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 02 травня 2024 року
у справі № 440/1143/21
Адміністративна юрисдикція
Щодо моменту набуття повноважень старостою
ФАБУЛА СПРАВИ
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до голови селищної ради ОСОБА_2, селищної ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмету спору на стороні відповідача, - староста старостинського округу ОСОБА_3, у якому просив:
- визнати незаконним та скасувати рішення селищної ради щодо затвердження ОСОБА_3 старостою по старостинському округу селищної ради;
- визнати незаконним та скасувати розпорядження голови селищної ради ОСОБА_2 про зупинення рішення селищної ради «Про затвердження старости старостинського округу».
Рішенням окружного адміністративного суду, залишеним без змін постановою апеляційного адміністративного суду, у задоволенні позову відмовлено.
ОЦІНКА СУДУ
Спірним питанням у цій справі є застосування статті 11 Закону України від 07 червня 2001 року № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування» (щодо моменту набуття повноважень посадової особи місцевого самоврядування, яка вперше приймається на службу в органи місцевого самоврядування, у момент скріплення тексту присяги своїм підписом).
Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які приймаються на пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради. При цьому, рішення ради та її виконавчого комітету підписуються сільським, селищним, міським головою.
Крім того, за приписами статті 59 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР) голова ради наділений правом зупиняти рішення ради у п'ятиденний строк з моменту його прийняття та вносити їх на повторний розгляд відповідної ради. При цьому, повторний розгляд має відбутися протягом двох тижнів.
Законом України від 16 липня 2020 року № 805-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства» у Законі № 280/97-ВР виключено статтю 14-1 та статтю 54-1 викладено в новій редакції, яка була чинною на час спірних правовідносин, та передбачає, що староста затверджується сільською, селищною, міською радою на строк її повноважень за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови.
Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 15 січня 2021 року на засіданні селищної ради було обрано старостою по старостинському округу ОСОБА_1. Однак, рішення про затвердження старости по старостинському округу, яке датоване 15 січня 2021 року, головою селищної ради ОСОБА_2 підписане не було.
Як наслідок, у силу положень статті 59 Закону № 280/97-ВР голова селищної ради ОСОБА_2 мав право видати розпорядження від 19 січня 2021 року № 12 про зупинення рішення ІV сесії селищної ради від 15 січня 2021 року «Про затвердження старости старостинського округу» та призначити його повторний розгляд.
Що стосується доводів скаржника про те, що 15 січня 2021 року ОСОБА_1 склав Присягу, а тому голова селищної ради ОСОБА_2 протиправно зупинив рішення селищної ради від 15 січня 2021 року «Про затвердження старости старостинського округу» та призначив повторний розгляд проєкту цього рішення, колегія суддів уважає їх безпідставними, оскільки складання позивачем Присяги відбулося передчасно та без належних на це підстав.
Отже, наявний у матеріалах справи документ «Присяга старости старостинського округу селищної ради», підписаний позивачем 15 січня 2021 року, у рамках правового поля уважається не породжує правових наслідків.
ВИСНОВКИ: обов'язковою умовою для набрання чинності рішення ради є факт підписання цього рішення сільським, селищним або міським головою. Указана обставина є визначальною для подальших дій щодо виконання цих рішень.
Складення Присяги є лише завершальним етапом для можливості особи приступити до своїх повноважень, при цьому основною підставою для затвердження на посаду старости є рішення селищної ради, оформлене відповідно до чинного законодавства України.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: вимоги до рішень місцевих рад, правовий статус старости, повноваження посадових осіб органів місцевого самоврядування