Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 14 серпня 2024 року
у справі № 200/3942/23
Адміністративна юрисдикція
Щодо обмежень повноважень начальника військової адміністрації стосовно вирішення питань у земельних правовідносинах
ФАБУЛА СПРАВИ
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до міської військової адміністрації, в якому просила:
- визнати протиправним та скасувати розпорядження "Про відмову ОСОБА_1 в передачі безоплатно у власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)";
- зобов'язати прийняти рішення про передачу безоплатно у приватну власність земельну ділянку.
Рішенням окружного адміністративного суду, залишеним без змін постановою апеляційного адміністративного суду, відмовлено у задоволенні позовних вимог.
ОЦІНКА СУДУ
Виключно законом України визначається правовий режим воєнного стану (стаття 92 Конституції України)
Закон України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 №389-VIII (далі - Закон №389-VIII) визначає зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб.
Відповідно до частин 1 - 2 статті 4 Закону №389-VIII на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.
Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.
Повноваження військових адміністрацій закріплені статтею 15 Закону №389-VIII, відповідно до пункту 26 частини 2 якої військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік).
З аналізу вказаної норми права вбачається, що вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік поза межами повноважень військової адміністрації. При цьому, під законом, з яким пов`язує ця норма вирішення земельних питань, слід розуміти Земельний кодекс України.
Спеціальним законом, який визначає правові засади функціонування, зокрема, військових адміністрацій та органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану, тимчасові обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина, правові заходи правового режиму воєнного стану, є Закон №389-VIII.
В умовах воєнного стану можуть бути створені військові адміністрації населених пунктів, однак не є обов'язковим їх створення по всій території України.
У своїй діяльності начальник військової адміністрації населеного пункту, серед іншого, керується Законом №389-VIII. Відповідно до частини 1 статті 15 Закону №389-VIII повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом. Тобто, реалізуючи повноваження органу місцевого самоврядування, начальник військової адміністрації обов`язково враховує вимоги спеціального Закону №389-VIII.
Підпункт 5 пункту 27 Розділу X «Перехідні положення» ЗК України, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, дозволяє безоплатну передачу земель власникам розташованих на таких земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд) та громадянам України, яким передані земельні ділянки у користування до набрання чинності цим Кодексом. Ця норма права поширюється на те коло суб`єктів, яке відповідно до вимог ЗК України, уповноважене на безоплатну передачу земель державної та комунальної форм власності.
ВИСНОВКИ: положення пункту 26 частини 2 статті 15 Закону №389-VIII обмежує начальника військової адміністрації у повноваженнях вирішення питань у земельних правовідносинах, забороняючи вирішувати питання відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік. В умовах воєнного стану Закон №389-VIII є спеціальним по відношенню до ЗК України та потребує комплексного застосування при визначенні повноважень начальника військової адміністрації з урахуванням усіх обмежень, що передбачені як ЗК України, так і Законом №389-VIII.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: процедура приватизації землі, підстави набуття земельних прав, повноваження у сфері земельних відносин, правовий статус військових адміністрацій