Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 07 лютого 2024 року
у справі № 420/15857/22
Адміністративна юрисдикція
Щодо підстав для анулювання ліцензії на виробництво алкогольних напоїв
ФАБУЛА СПРАВИ
ТОВ «ВІНТРЕСТ» звернулось до окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС (далі - ГУ ДПС), Державної податкової службу України (далі - ДПС України), в якій просило:
- визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДПС про проведення фактичної перевірки ТОВ «ВІНТРЕСТ»;
- визнати протиправними дії ГУ ДПС по проведенню фактичної перевірки ТОВ «Вінтрест» з питань дотримання організаційних, технічних та технологічних вимог провадження господарської діяльності щодо виробництва та обігу алкогольних напоїв, за результатами якої був складений акт;
- визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення, якими до позивача застосовані штрафні санкції за порушення статей 1, 3, 11 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального»;
- визнати протиправним та скасувати розпорядження Державної податкової служби України, яким позивачу анульовано ліцензію на виробництво алкогольних напоїв;
- визнати протиправним та скасувати розпорядження Державної податкової служби України «Про виключення місця зберігання»;
- обов`язати ДПС України видалити запис про анулювання ліцензії на виробництво алкогольних напоїв, виданої ТОВ «Вінтрест» з Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах та видалити інформацію про анулювання ліцензії з офіційного веб-сайту ДПС України.
Рішенням окружного адміністративного суду, залишеним без змін постановою апеляційного адміністративного суду, позов задоволено частково.
ОЦІНКА СУДУ
Питання достатності документів для здобуття права на реалізацію пального підлягає дослідженню самим же органом доходів і зборів на стадії розгляду заяви особи про надання ліцензії.
Натомість, у випадку анулювання ліцензії відповідач має керуватися положеннями частини 19 статті 3 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального» (станом на видачу ліцензії), якою передбачено вичерпний перелік підстав для таких дій контролюючого органу, зокрема,
- отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою про отримання ліцензії, не видавалися / не погоджувалися такими органами;
- встановлення факту подання недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
Утім, як встановлено судами в розглядуваній ситуації, оскаржуване розпорядження не містить жодних відомостей щодо того, в яких із поданих разом із заявою на отримання ліцензії документах містяться недостовірні дані, які саме документи не видавалися/не погоджувалися уповноваженими органами.
Окрім того, судами не встановлено, що акт перевірки містить дані про те, який/які саме документи не надано, а також яким чином непредставлення до перевірки цих документів свідчить про факт подання заявником недостовірних даних у документах, долучених до заяви на отримання ліцензії.
Таким чином, відповідачами не доведено факту зазначення позивачем недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії, а тому у відповідача були відсутні підстави для анулювання ліцензії саме на цій підставі.
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
ВИСНОВКИ: видавши позивачу ліцензію на виробництво алкогольних напоїв на підставі доданих до заяви документів та визнавши їх достатніми для її отримання, відповідач у подальшому не вправі посилатися на їх неповноту як підставу для анулювання раніше виданої ліцензії.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: принцип «належного урядування», процедура анулювання ліцензій, ліцензування у сфері виробництва алкогольних напоїв