Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 16 листопада 2022 року
у справі № 280/3841/21
Адміністративна юрисдикція
Щодо предмета дослідження під час застосування судами пп. 11 п. «а» ч. 1 ст. 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в України»
ФАБУЛА СПРАВИ
ОСОБА_1, ОСОБА_2 звернулись до суду з позовом Виконавчого комітету міської ради (далі - Виконком міськради), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ТОВ «Інвестиційна будівельна компанія «Рассвет», регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву», у якому просили:
- визнати протиправною бездіяльність Виконкому міськради по організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва будинку;
- зобов'язати Виконком міськради організувати роботу, пов`язану із завершенням будівництва будинку у зв`язку з неспроможністю забудовника продовжувати будівництво.
Окружний адміністративний суд рішенням, залишеним без змін постановою апеляційного адміністративного суду, задовольнив позовні вимоги.
ОЦІНКА СУДУ
Статтею 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в України» (далі - Закон № 280/97-ВР) закріплено повноваження виконавчих органів сільської, селищної, міської ради у галузі будівництва.
Так, згідно із підпунктом 11 пункту «а» статті 31 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження з організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво.
У свою чергу, здійснення державного контролю за дотриманням договірних зобов`язань забудовниками, діяльність яких пов`язана із залученням коштів фізичних осіб у будівництво багатоквартирних житлових будинків належить до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад (підпункт 7 пункту «б» статті 31 Закону № № 280/97-ВР).
У той же час, відповідно до положень статті 18 Закону № 280/97-ВР відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом.
Отже, організація роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво відноситься до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Поряд з цим, підпунктом 11 пункту «а» частини першої статті 31 Закону № 280/97-ВР не визначено обов`язку та повноважень, зокрема, виконавчого органу міської ради добудовувати об`єкти незавершеного будівництва за кошти місцевого бюджету, а передбачено його обов`язок вчиняти дії щодо організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво.
Наведена норма права не конкретизує, які дії підпадають під визначення «організація роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків».
Водночас, станом на час вирішення спору по суті на законодавчому рівні не регламентований механізм реалізації органами місцевого самоврядування повноважень щодо організації роботи, пов`язаної із завершенням будівництва довгобудів.
При цьому встановлені законом повноваження не повинні сприйматись абстрактно, мати суто формальний, декларативний характер, а суб`єкти владних повноважень не можуть відмовлятись від виконання тих чи інших юридично значимих і обов'язкових до виконання дій лише тому, що вони не підкріплені чітко зафіксованою у законодавстві правовою процедурою їх реалізації.
ВИСНОВКИ: для правильного застосування положень підпункту 11 пункту «а» частини першої статті 31 Закону №280/97-ВР в кожному конкретному випадку слід досліджувати обставини в розрізі характеру дій, які були вчинені органом місцевого самоврядування, з метою виконання наведених положень закону, враховуючи відсутність чіткого нормативно-правового порядку, який закріплює механізм, конкретні повноваження та порядок вчинення органом місцевого самоврядування відповідних дій.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: спори за участю ОМС, оскарження бездіяльності ОМС, правовідносини із замовниками будівництва, повноваження ОМС, містобудування