Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 04 серпня 2022 року
у справі № 640/18441/20[1]
Адміністративна юрисдикція
Щодо обов'язковості зазначення суб'єктами господарювання у фіскальному касовому чеку інформації про ставку та суму податку на додану вартість
ФАБУЛА СПРАВИ
ТОВ «Фінансова компанія «ТАНДЕМ-ФІНАНС» (далі - ТОВ «ФК «ТАНДЕМ-ФІНАНС») та ТОВ «Фінансова компанія «ФЕНІКС» звернулись до суду з позовом до Міністерства фінансів України, третя особа - Державна податкова служба України, в якому просили визнати протиправним та нечинним Розділ VI «Фіскальний касовий чек за приймання та переказ готівкових коштів через ПТКС» Положення про форму та зміст розрахункових документів, затверджений наказом Міністерством фінансів України № 13 від 21 січня 2016 року (зі змінами) (далі - Положення № 13), та Додаток 5 «Форма №ФКЧ-3» до Положення № 13.
На обґрунтування своїх вимог посилалося на те, що Розділ VI Положення № 13 зобов`язує зазначати у фіскальному касовому чеку інформацію про ставку та суму податку на додану вартість (далі - ПДВ), що, на переконання ТОВ «ФК «ТАНДЕМ-ФІНАНС», не відповідає вимогам ПК України. Так, відповідно до п. 196.1.5 ст. 196 ПК України операції з надання послуг, пов'язаних з переказом коштів, що надаються учасниками платіжних систем та платіжними організаціями платіжних систем, не є об'єктом оподаткування ПДВ, а ТОВ «ФК «ТАНДЕМ-ФІНАНС» не є платником цього податку. Відповідно, не є податковим агентом щодо обчислення, обліку та утримання ПДВ відносно суб'єктів господарювання, на користь яких здійснюється переказ, проте, Положення № 13 фактично покладає на позивача додаткові обов`язки здійснювати адміністрування ПДВ та виконувати функції податкового агента з адміністрування ПДВ, що не передбачено ПК України.
Рішенням, залишеним без змін постановою апеляційного адміністративного суду, окружний адміністративний суд відмовив у задоволенні позовних вимог.
ОЦІНКА СУДУ
Під податковим обов'язком платника розуміється не виключно обов`язок зі сплати конкретного податку та/або збору, а й включає в себе, зокрема, обов`язок з ведення податкового обліку та подання податкової звітності в установленому законом порядку. Водночас, адміністрування податків, зборів, платежів, контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою їх нарахування та сплати, а також контроль за своєчасністю подання звітності здійснюється виключно контролюючими органами.
Відповідно до статті 8 Закону №265/95-ВР форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов'язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженим Наказом Мінфіну від 21 січня 2016 року № 13 (з урахуванням змін, внесених Наказом Мінфіну № 306 від 18 червня 2020 року), визначено форми і зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, які в обов'язковому порядку мають надаватися особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням інтернету, при здійсненні розрахунків суб'єктами господарювання для підтвердження факту: продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг; здійснення операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, якщо такі операції виконуються не в касах банків; здійснення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів; приймання комерційними агентами банків та небанківськими фінансовими установами готівки для подальшого її переказу з використанням ПТКС, за винятком ПТКС, що дають змогу користувачеві здійснювати виключно операції з отримання коштів.
Згідно з пунктом 3 цього Положення установлені у ньому вимоги до змісту розрахункових документів визначають обов'язкові реквізити розрахункових документів/електронних розрахункових документів. У разі відсутності в документі хоча б одного з обов`язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як розрахунковий.
Розділ VI визначає вимоги до фіскального касового чеку за операціями приймання та переказу готівкових коштів через ПТКС.
Так, згідно з пунктом 1 фіскальний касовий чек за операціями з приймання готівки для подальшого її переказу через ПТКС - розрахунковий документ / електронний розрахунковий документ, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахунковим операцій, встановленим на ПТКС, під час проведення операцій приймання та переказу готівкових коштів. Форма № ФКЧ-3 касового чека наведена в додатку 5 до цього Положення.
Пунктом 2 встановлено, що чек ПТКС повинен містити реквізити, зокрема, літерне позначення ставки ПДВ, розмір ставки ПДВ у відсотках, загальну суму ПДВ за всіма зазначеними в чеку товарами (послугами), на початку рядка друкуються великі літери «ПДВ» - окремим рядком для СГ, що зареєстровані як платники ПДВ (рядок 17).
ВИСНОВКИ: оскаржуваним розділом Положення № 13 визначені обов`язкові до зазначення у розрахунковому документі реквізити. При цьому, літерне позначення ставки ПДВ, розмір ставки ПДВ у відсотках, загальну суму ПДВ за всіма зазначеними в чеку товарами (послугами) (рядок 17) зазначається окремим рядком для СГ, що зареєстровані як платники ПДВ, відповідно, не зазначаються тими СГ, які не зареєстровані як платники ПДВ.
Отже, Положення №13 не покладає на суб`єктів господарювання будь-які обов`язки з адміністрування ПДВ, зокрема перевіряти повноту та правильність його визначення, а лише встановлює обов'язок передбачити у розрахунковому документі відповідне поле, яке дає можливість внести такі реквізити.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: податковий контроль, податкова звітність, порядок справляння ПДВ, оцінка роз'яснень контролюючого органу, вимоги до розрахункового документа