Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 08 лютого 2022 року
у справі № 855/41/21
Адміністративна юрисдикція
Щодо можливості оскарження рішень, дій або бездіяльності державного виконавця чи іншої посадової особи державної виконавчої служби до апеляційного адміністративного суду як суду, який видав виконавчий документ
ФАБУЛА СПРАВИ
ОСОБА_1 звернувся до апеляційного адміністративного суду з позовною заявою до Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби України Міністерства юстиції України, в якій просив:
- визнати протиправною бездіяльність Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби України Міністерства юстиції України щодо нерозгляду заяви «Про рух виконання ухвали» та скарги щодо обов'язку примусово виконати пред'явлену до виконання ухвалу апеляційного адміністративного суду в частині, якою стягнуто 22 700 грн із Директора Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу міської ради на користь ОСОБА_1;
- зобов'язати Відділ примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби України Міністерства юстиції України розглянути, вирішити по суті вимоги заяви ОСОБА_1.
Ухвалою апеляційного адміністративного суду передано адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби України Міністерства юстиції України про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити певні дії до окружного адміністративного суду.
ОЦІНКА СУДУ
Відповідно до ч. 1 ст. 74 Закону України «Про виконавче провадження» рішення, дії чи бездіяльність виконавця та посадових осіб органів державної виконавчої служби щодо виконання судового рішення можуть бути оскаржені сторонами, іншими учасниками та особами до суду, який видав виконавчий документ, у порядку, передбаченому законом.
Таким чином, вказаним положенням Закону України «Про виконавче провадження» встановлено право зокрема сторони виконавчого провадження звернутися з позовом про оскарження рішень, дій та бездіяльності виконавця до суду, який видав виконавчий документ, але при цьому встановлено також порядок такого звернення, а саме - в порядку, передбаченому законом.
Частиною 5 статті 287 КАС України встановлено, що адміністративні справи з приводу рішень, дій або бездіяльності державного виконавця чи іншої посадової особи державної виконавчої служби щодо виконання ними рішень, ухвалених місцевим загальним судом як адміністративним судом, розглядаються місцевим загальним судом як адміністративним судом, який видав виконавчий лист.
Зазначеною нормою не встановлено повноважень апеляційного адміністративного суду розглядати відповідні позови як суд першої інстанції.
Враховуючи приписи ст. 287 КАС України, розгляд спорів про оскарження рішень, дій або бездіяльності державного виконавця чи іншої посадової особи державної виконавчої служби щодо виконання ними судових рішень віднесені лише до повноважень місцевого адміністративного суду.
ВИСНОВКИ: вичерпний перелік випадків, в яких апеляційний адміністративний суд розглядає справи як суд першої інстанції, містить лише стаття 22 КАС України, і до цього переліку оскарження дій або бездіяльності державного виконавця не включено. При цьому стаття 22 КАС України є єдиною правовою нормою, яка регулює підсудність справ апеляційним адміністративним судам як судам першої інстанції, будь-яка інша правова норма не може розширювати цей перелік.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: судовий контроль за виконанням судових рішень, оскарження рішень виконавця, адміністративна юрисдикція, інстанційна юрисдикція