Правова позиція
Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 30 серпня 2021 року
у справі № 915/253/20[1]
Господарська юрисдикція
Щодо підстав для стягнення канального збору та збору за послуги служби регулювання руху суден
ФАБУЛА СПРАВИ
Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" в особі Філії "Дельта-Лоцман" Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" звернулось до суду з позовом до ТОВ "Нібулон" про стягнення коштів.
Позивач обґрунтовує свої вимоги тим, що судна Товариства виконують комерційні вантажні рейси та належать до групи А, як кранові судна та несамохідні плавучі крани, які здійснюють суднозахід до морського порту з метою виконання вантажних операцій.
Господарський суд рішенням, залишеним без змін постановою апеляційного господарського суду, позов задовольнив частково.
ОЦІНКА СУДУ
Здійснення вантажних операцій є характерним для суден групи А (додаток 1 до Порядку №316 та додаток 1 до Наказ№966). Так, до суден групи А належать вантажні судна, що заходять для виконання вантажних операцій, та плавучі споруди.
Вантажним судном є будь-яке судно, що не є пасажирським (суховантажне, наливне, транспортний рефрижератор, криголам, буксир, штовхач, рятувальне, технічного флоту, кабельне, промислово-транспортне, спеціального призначення та інше непасажирське судно) (п. 1.2.1.1. Правил класифікації та побудови суден (Частина І. Класифікація. Том 1), виданих Регістром судноплавства України).
Вантажними операціями є операції з навантаження, вивантаження й перевантаження вантажу, завантаження і розвантаження транспортного засобу (п. 2.1 Правил надання послуг у морських портах України, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України 05.06.2013 №348, та розд. 3 Положення про порядок підготовки та подання інформації про вантаж для його безпечного морського перевезення, затвердженого наказом Міністерства транспорту України 14.12.1998 №497).
Таким чином, всі чотири судна належать до категорії вантажних суден, які можуть здійснювати вантажні операції, а відтак, можуть належати як до групи А, так і до групи Е (судна портового флоту) залежно від того, чи здійснюють вони суднозахід з виконанням вантажних операцій.
Судна групи Е звільняються від сплати: корабельного, канального, адміністративного та санітарного портових зборів (п.п. 2.3, 3.7, 7.5, 8.3 Порядку №316).
Також судна групи Е (крім суден, які проходять ходові випробування) звільняються від сплати збору за послуги з регулювання руху суден (примітка 1 до Додатка 2 Наказу №966).
ВИСНОВКИ: суди попередніх інстанцій встановили, а відповідач не спростував того, що належні йому судна здійснюють суднозахід до морського порту з метою виконання вантажних операцій. При цьому відповідач не давав аргументів того, що окремі суднозаходи вказаних суден були здійснені без мети виконання таких вантажних операцій. Відповідно, вказані судна для цілей нарахування канального збору та збору за послуги служби регулювання руху суден є такими, що належать до групи А, відтак, Адміністрація правомірно нарахувала збір таким суднам.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: підстави сплати портових зборів, правовий статус морського порту, правова природа комерційного вантажного рейсу, правова природа вантажної операції, умови справляння портових зборів