Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 03 червня 2021 року
у справі № 640/7244/19
Адміністративна юрисдикція
Щодо підтвердження платником податків фактичного здійснення операцій з проведення рекламних акцій, дегустацій, презентацій
Аналогічна правова позиція висловлена
Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду в постанові
від 24.04.2018 у справі № 821/1344/17
Фабула справи: ФОП ОСОБА_1 звернувся з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби (правонаступник - Головне управління Державної податкової служби, далі - ГУ ДПС), в якому просив:
- визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення;
- визнати протиправними та скасувати рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску;
- визнати протиправним та скасувати вимогу про сплату боргу (недоїмки).
Рішенням окружного адміністративного суду в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
Постановою апеляційного адміністративного скасовано рішення окружного адміністративного суду та ухвалено постанову про задоволення адміністративного позову.
Мотивація касаційної скарги: ГУ ДПС указує, що перевіркою встановлено завищення позивачем документально підтверджених витрат, що призвело до заниження чистого оподатковуваного доходу, який являється базою для оподаткування податком на доходи фізичних осіб, військовим збором та єдиним внеском.
Правова позиція Верховного Суду: пп. 14.1.108. п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що маркетингові послуги (маркетинг) - послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності такого платника податків. До маркетингових послуг належать, у тому числі: послуги з розміщення продукції платника податку в місцях продажу, послуги з вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту, внесення продукції (робіт, послуг) платника податку до інформаційних баз продажу, послуги зі збору та розповсюдження інформації про продукцію (роботи, послуги).
Верховний Суд зазначає, що маркетингові послуги належать до безтоварних операцій і за своєю суттю є витратами на збут. Документами, що підтверджують фактичне отримання маркетингових послуг можуть бути акти приймання-передачі послуг або інші документи, що підтверджує фактичне надання (отримання) послуг, які повинні мати всі обов'язкові реквізити первинних документів, передбачені ч. 2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», звіти про надані послуги, про проведення певних маркетингових досліджень, в яких мають бути викладені результати наданих послуг та досліджень, а щодо досліджень то і відповідні рекомендації замовнику; а також бухгалтерські та статистичні документи, що підтверджують збільшення асортименту товарів, обсягу продажу, розміру доходу тощо.
Для врахування витрат на маркетингові послуги при обчисленні об'єкта оподаткування необхідне доведення безпосереднього зв'язку таких витрат з господарською діяльністю платника податків та підтвердження первинними документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, які б засвідчували факт здійснення господарської операції.
Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.
Висновки: на підтвердження фактичного здійснення операцій з проведення рекламних акцій, дегустацій, презентацій, враховуючи специфіку таких послуг та договорів, що їх регламентують, Товариство повинно мати відповідні належно оформлені первинні документи, зокрема і ті, які посвідчують мету, об'єктивну необхідність, економічну доцільність отримання відповідних послуг, а також можливість проведення таких операцій контрагентами з урахуванням необхідного часу, місця, матеріальних ресурсів необхідних для надання таких послуг.
Ключові слова: база оподаткування податку на прибуток, обґрунтування необхідності придбаних послуг, перевірка діяльності контрагентів