Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 04 вересня 2020 року
у справі № 805/4480/16-а
Адміністративна юрисдикція
Щодо своєчасності реєстрації податкових накладних як предмету камеральної перевірки
ФАБУЛА СПРАВИ
ТОВ «МЕГАПРОМ» звернулося до суду з адміністративним позовом до Покровської об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення.
Донецький окружний адміністративний суд задовольнив адміністративний позов частково.
Суд першої інстанції дійшов висновку щодо протиправності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, оскільки платник податку зареєстрував податкові накладні без порушення строків у перший операційний (банківський) день після спливу граничного терміну реєстрації податкових накладних.
Донецький апеляційний адміністративний суд скасував рішення суду першої інстанції й ухвалив нове, яким задовольнив адміністративний позов повністю. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що своєчасність реєстрації податкових накладних може бути предметом документальної, а не камеральної перевірки, а в акті за результатами проведення камеральної перевірки можуть бути зафіксовані лише встановлені помилки (порушення) у податковій звітності або неподання (несвоєчасне подання) податкової звітності.
Верховний Суд скасував рішення попередніх інстанцій і ухвалив нове, яким відмовив у задоволенні позову.
ОЦІНКА СУДУ
Процедура подання податкових накладних/розрахунків коригувань для реєстрації є спеціальною. Тому до такої процедури застосовується виключно податкове законодавство, яке визначає граничний строк реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, облік чого здійснюється календарними днями та за порушення застосовується штраф.
Змістовне уточнення законодавцем правового регулювання цього питання доповненням із 1 січня 2017 року підпункту 75.1.1 Податкового кодексу України абзацу другого, який визначає, що предметом камеральної перевірки може бути також своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов’язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.
ВИСНОВКИ: предметом камеральної перевірки охоплюються питання своєчасності реєстрації податкових накладних. Виявлення контролюючим органом цього порушення не потребує наявності будь-яких документів платника податку або необхідності витребувати такі в останнього. Достатніми є дані Єдиного реєстру податкових накладних, дані податкових декларацій та системи електронного адміністрування податку на додану вартість.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: порядок подання податкової звітності, способи здійснення податкового контролю, процедура проведення камеральної перевірки