Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 14 лютого 2019 року
у справі № 822/764/18
Адміністративна юрисдикція
Щодо механізму реалізації права особи, яка проходить службу в поліції, на виплату одноразової грошової допомоги в разі втрати працездатності
ФАБУЛА СПРАВИ
ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до до Міністерства внутрішніх справ України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет позову: Ліквідаційна комісія Управління Міністерства внутрішніх справ України, в якому просив визнати протиправними дії відповідача щодо повернення матеріалів на виплату одноразової грошової допомоги та зобов'язати повторно розглянути матеріали (висновок) про призначення одноразової грошової допомоги у зв'язку з встановленням ІІ групи інвалідності відповідно до статті 23 Закону України від 20 грудня 1990 року №565-ХІІ "Про міліцію" (далі - Закон № 565-ХІІ), а також пункту 9 Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850 (далі - Порядок № 850).
В обґрунтування вказаних вимог позивач зазначив, що на виконання судових рішень, що набрали законної сили у справі за його позовом до Ліквідаційної комісії УМВС України про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії, повторно звернувся до відповідача з заявою (рапортом) та відповідним пакетом документів з метою нарахування та виплати йому одноразової грошової допомоги. Однак, відповідач листом повернув матеріали про призначення та виплату йому одноразової грошової допомоги на виплату через те, що призначення та виплата вказаної допомоги повинна здійснюватися відповідним органом Національної поліції відповідно до Закону України від 02 липня 2015 року № 580-VIII «Про Національну поліцію» (далі - Закон № 580-VIII). Вважає дії відповідача щодо повернення матеріалів без права на виплату одноразової грошової допомоги протиправними та такими, що порушують його права.
Рішенням окружного адміністративного суду, залишеним без змін постановою апеляційного адміністративного суду, позов задоволено.
КАС ВС скасував оскаржувані судові рішення та ухвалив нове рішення про задоволення позову.
ОЦІНКА СУДУ
Право на отримання одноразової грошової допомоги обумовлено наявністю визначених законодавством підстав, зокрема, захворювання особи повинно бути пов'язане, відповідно до Порядку № 850 - з проходженням служби в органах внутрішніх справ, а відповідно до Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11.01.2016 № (далі - Порядок № 4) - з проходженням служби в поліції.
Отже, в законодавстві була наявна прогалина щодо нормативно-правового регулювання спірних правовідносин, оскільки не було визначено порядок виплати одноразової грошової допомоги особам, які після звільнення з органів внутрішніх справ продовжили службу в Національній поліції та яким інвалідність встановлена внаслідок захворювання, пов'язаного з проходженням служби в органах внутрішніх справ, але під час служби в органах поліції або після звільнення з цих органів.
З метою вирішення цієї проблеми Міністерством внутрішніх справ України прийнято наказ від 12 вересня 2016 року № 916 «Про внесення зміни до Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського», яким пункт 5 розділу I Порядку № 4 доповнено підпунктом 4 стосовно випадків, за яких призначається одноразова грошова допомога. За його змістом встановлення інвалідності поліцейському внаслідок захворювання або поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час проходження служби в органах внутрішніх справ, є також обставиною, за якої поліцейському призначається одноразова грошова допомога.
Крім того, задля усунення прогалини в законодавстві 08 червня 2017 року було прийнято Закон України № 2097 «Про внесення змін до статті 97 Закону України "Про Національну поліцію" щодо виплати одноразової грошової допомоги поліцейському», яким право на отримання одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), визначення втрати працездатності розповсюдили також на поліцейських, у яких втрата працездатності настала внаслідок захворювання або поранення, отриманого внаслідок виконання завдань міліції або під час проходження служби в органах внутрішніх справ. Пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень вказаного закону, який набрав чинності 12 липня 2017 року, установлено, що право на отримання одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), визначення втрати працездатності мають поліцейські з числа осіб, зазначених у пунктах 3-6 частини першої статті 97 Закону України "Про Національну поліцію", які визнані інвалідами або отримали поранення до набрання чинності цим Законом.
ВИСНОВКИ: поліцейський, який проходить службу в поліції, у разі встановлення інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності внаслідок захворювання, пов'язаного з проходженням служби в органах внутрішніх справ, має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України «Про Національну поліцію», виплата якої здійснюється відповідним підрозділом Національної поліції за останнім місцем служби поліцейського на підставі Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11.01.2016 № 4. Міністерство внутрішніх справ України не має повноважень розглядати та приймати рішення про призначення позивачу одноразової грошової допомоги.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: соціальний захист поліцейських, соціальні права працівників органів внутрішніх справ, право на державну грошову допомогу, соціальні виплати поліцейським