Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 05 березня 2020 року
у справі № 640/12339/19
Адміністративна юрисдикція
Щодо підсудності справ стосовно оскарження рішень, дій, бездіяльності ЦВК чи її посадових осіб поза межами виборчого процесу
Фабула справи: ОСОБА_1 звернувся з позовом до Центральної виборчої комісії, Державної казначейської служби України, в якому просив:
- визнати протиправними дії Центральної виборчої комісії щодо перерахування 1005000,00 грн. до Державного бюджету України, сплачених ОСОБА_1;
- зобов`язати Державну казначейську службу України повернути ОСОБА_1 помилково перераховані кошти у розмірі 1005000,00 грн.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва відкрито провадження в даній справі.
Державна казначейська служба України подала клопотання про передачу справи до Шостого апеляційного адміністративного суду.
Клопотання обґрунтоване тим, що спір, який є предметом поданого до Окружного адміністративного суду міста Києва адміністративного позову, виник під час виборчого процесу з чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року, та правовідносини, в яких виник цей спір, стосуються підготовки і проведення зазначених виборів. Належним судом, який за правилами підсудності має розглядати спір щодо оскарження дій Центральної виборчої комісії, про які йдеться у адміністративному позові, є Шостий апеляційний адміністративний суд.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва адміністративну справу передано на розгляд до Шостого апеляційного адміністративного суду.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду справу передано Окружному адміністративному суду міста Києва.
Таке рішення суд апеляційної інстанції мотивував тим, що позов ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії поданий поза межами виборчого процесу і не стосується його безпосередньо, а тому відповідно до ч. 1 ст. 22 КАС України дана справа відноситься до інстанційної юрисдикції місцевого адміністративного суду, тобто Окружного адміністративного суду міста Києва.
Мотивація апеляційної скарги: ЦВК вказує на те, що предметом поданого до Окружного адміністративного суду міста Києва адміністративного позову є оскарження дій Центральної виборчої комісії щодо перерахування 30 березня 2019 року коштів, внесених позивачем на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії, як грошова застава для реєстрації ОСОБА_2 кандидатом на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року. Вказані дії вчинено Центральною виборчою комісією під час виборчого процесу з чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року та стосуються зазначеного виборчого процесу. Таким чином, вказаний спір виник під час виборчого процесу з чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року, отже правовідносини, в яких виник цей спір, стосуються підготовки і проведення зазначених виборів. В зв`язку з цим, на думку апелянта, належним судом, який за правилами підсудності має розглядати спір щодо оскарження дій Центральної виборчої комісії, про які йдеться у адміністративному позові, є Шостий апеляційний адміністративний суд.
Правова позиція Верховного Суду: відповідно до ч.1 ст.12 Закону України «Про вибори Президента України» суб`єктами виборчого процесу є:
- виборець;
- виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону та Закону України «Про Центральну виборчу комісію»;
- кандидат на пост Президента України, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом;
- партія, яка висунула кандидата на пост Президента України;
- офіційний спостерігач від партії - суб`єкта виборчого процесу, від кандидата на пост Президента України, від громадської організації, який зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.
Таким чином, ОСОБА_1 в даному випадку не є суб`єктом виборчого процесу.
Крім того, ЦВК за межами виборчого процесу є суб`єктом владних повноважень, а не суб`єктом виборчого процесу.
Відтак, дана справа не підсудна Шостому апеляційному адміністративному суду, як суду першої інстанції та не підпадає під категорію справ, пов`язаних з виборчим процесом.
Висновки: Шостому апеляційному адміністративному суду, як суду першої інстанції, підсудні справи щодо оскарження лише тих рішень, дій чи бездіяльності Центральної виборчої комісії, які окремо визначені у КАС України. При цьому, до таких справ не віднесено оскарження рішень, дій, бездіяльності ЦВК чи її посадових осіб поза межами виборчого процесу.
Ключові слова: висновок суду щодо непідсудності справи, виборчий процес