Правова позиція
Верховного Суду Укаїни
згідно з Постановою
від 10 березня 2015 року
у справі № 21-51а15
Адміністративна юрисдикція
Щодо відсутності підстав для призначення пенсії на пільгових умовах у разі непідтвердження проведення атестації робочого місця на підприємстві
Фабула справи: ОСОБА_11 звернувся до суду з позовом до управління Пенсійного фонду України (далі - управління ПФУ), третя особа - ТОВ «СКІВ ЛТД», в якому просив:
- визнати протиправними дії управління ПФУ щодо відмови йому в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. «б» ч. 1 ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон України № 1788-ХІІ);
- зобов'язати управління ПФУ призначити позивачу пенсію за віком на пільгових умовах.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у трудовій книжці ОСОБА_11 міститься запис, відповідно до якого в 1995 році ЗАТ «СКІВ» провело атестацію робочих місць за умовами праці. Право на пільгове пенсійне забезпечення щодо робочих місць випалювачів фарфорових і фаянсових виробів за результатами атестації не підтвердилось. ОСОБА_11 звернувся до управління ПФУ із заявою про призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. «б» ч. 1 ст. 13 Закону України № 1788-ХІІ, передбаченої для працівників, зайнятих повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників. Листом управління ПФУ повідомило ОСОБА_11 про відмову в задоволенні зазначеної заяви, оскільки довідка за списком № 2, видана ЗАТ «СКІВ», не містить даних про характер виконуваної роботи. При проведенні перевірки підстав видачі зазначеної довідки керівництво цього товариства не надало первинні документи та відмовилось видати пільгову довідку уточнюючого характеру, форма якої затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 05 липня 2006 року № 920 (далі - постанова № 920).
Суд першої інстанції постановою, залишеною без змін ухвалами апеляційного адміністративного суду та Вищого адміністративного суду України, відмовив у задоволенні позову.
Мотивація заяви про перегляд: ОСОБА_11 зазначає про ухвалу Вищого адміністративного суду України від 14 листопада 2013 року у справі № К/800/44696/13, яка, на його думку, підтверджує неоднакове застосування касаційним судом одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах.
Правова позиція Верховного Суду: відповідно до п. «б» ч. 1 ст. 13 Закону України № 1788-ХІІ на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи, працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць, зокрема, чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах.
Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи з шкідливими і важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого ст. 12 цього Закону, на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи чоловікам і за кожні 2 роки такої роботи - жінкам.
Згідно зі ст. 62 Закону України № 1788-ХІІ основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 4.5 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчислені стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383, якщо атестація з 21 серпня 1992 року не проводилася чи за результатами атестації, вперше проведеної після 21 серпня 1997 року, право не підтвердилось, до пільгового стажу зараховується лише період роботи із шкідливими умовами праці на даному підприємстві, в установі чи організації до 21 серпня 1992 року включно, тобто до набуття чинності Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 1992 року № 442 (далі - Порядок, постанова № 422 відповідно). У такому ж порядку зараховується пільговий стаж, якщо за результатами атестації, вперше проведеної до 21 серпня 1997 року, право на пільгове пенсійне забезпечення не підтвердилось.
Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком та розробленими на виконання постанови № 442 Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України (далі - Мінпраці) від 01 вересня 1992 року № 41 (далі - Методичні рекомендації).
Згідно із зазначеними нормативними актами основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації права на здорові та безпечні умови праці, пільгове забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.
Відповідно до положень Порядку відомості про результати атестації робочих місць заносяться до картки умов праці, форма якої затверджується Мінпраці разом з Міністерством охорони здоров'я України. Перелік робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників, який складається за результатами проведеної атестації робочих місць, після погодження з профспілковим комітетом затверджується наказом по підприємству, організації і зберігається протягом 50 років. Витяги з наказу додаються до трудової книжки працівників, професії та посади яких внесено до переліку.
Згідно із ст. 101 Закону України № 1788-ХІІ органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі. Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.
Відповідно до вимог п. 20 Порядку підтвердження трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, встановлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
Висновки: необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах відповідно до п. «б» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» є формальна констатація факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться у списку № 2, а також документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією за результатами атестації умов праці, яке полягає у наявності результатів атестації відповідного робочого місця за умовами праці. Документами, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, можуть бути: картка умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу. Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду України від 10 вересня 2013 року № 21-183а13.
З огляду на це висновок суду у цій справ про обґрунтованість відмови управління Пенсійного фонду України зарахувати період роботи позивача, яка передбачена списком № 2 до пільгового стажу внаслідок відсутності документів на підтвердження проведення атестації цієї посади на підприємстві є правильним і відповідає вимогам закону.
Ключові слова: пільгові пенсії, обов’язки роботодавця, захист пенсійних прав, умови призначення пільгової пенсії, порядок підтвердження пільгового стажу, порядок призначення пенсії на пільгових умовах