open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 вересня 2021 року м. Київ № 640/16945/20

Окружний адміністративний суд м. Києва у складі головуючого судді Скочок Т.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «Де Трейдинг» доНаціональної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послугпровизнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Де Трейдинг» з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, про визнання протиправною та скасування постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 09.07.202 №1310 «Про накладення штрафу на ТОВ «Де Трейдинг» за порушення Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії та Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу».

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено про те, що ТОВ «Де Трейдинг» у рамках діючої ліцензії здійснювало діяльність з постачання електричної енергії, а тому застосування до позивача санкцій за порушення вимог Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії за відсутності відповідної ліцензії суперечить ст. 9 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та ст. 68 Закону України «Про ринок електричної енергії». Також, представником позивача наголошено на тому, що ТОВ «Де Трейдинг» не надано можливості надати пояснення та заперечення стосовно прийнятого Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, рішення.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва відкрито провадження у справі у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено сторонам строки для подання до суду відзиву, відповіді на відзив та заперечення.

Від представника відповідача через канцелярію суду надійшов відзив, в якому останній заперечував проти задоволення позовних вимог, з огляду на те, що право позивача на участь у засіданні Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, яке відбувалось 09.07.2020, було технічно забезпечено, а надіслані позивачем заперечення враховано під час прийняття оскаржуваної постанови. Щодо суті виявленого порушення у відзиві наголошено на тому, що позивач дійсно здійснює діяльність з постачання електричної енергії споживачу на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу. Водночас, під час проведення перевірки, аналіз наданих ліцензіатом договорів, актів купівлі-продажу електричної енергії, оборотно-сальдових відомостей по рахунках 361, 631, 635 та 702 за період грудень 2019 року - лютий 2020 року свідчить про те, що позивач (ліцензіат) здійснював діяльність з купівлі-продажу електричної енергії на РДН, ВДР, на балансуючому ринку з метою врегулювання небалансів на ринку електричної енергії, а також ринку двосторонніх договорів та не здійснював постачання електричної енергії споживачам, тобто займався трейдерською діяльністю. З урахуванням викладеного, як наголошено представником відповідача, ТОВ «Де Трейдинг» мало дотримуватись ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії. Як свідчать дані перевірки, різниця між купленою та проданою ліцензіатом електричною енергією на ОЕС становить від -41 122 МВт. год. до -98 889 МВт. год., що складає від -9% до -22% обсягу товарної продукції ліцензіата, що відповідно свідчить про недотримання вимог щодо необхідності забезпечення балансу між попитом та пропозицією електричної енергії, внаслідок чого позивач (ліцензіат) здійснював продаж електричної енергії без фактичної її наявності у нього на конкретну торгову годину. Як наслідок, за висновками представника відповідача, наявність у позивача (ліцензіата) значної різниці між обсягами купівлі та продажу електричної енергії за звітні місяці свідчать про недотримання вимог щодо необхідності забезпечення балансу між попитом та пропозицією електричної енергії, а також об`єктивного та достовірного складання графіків одиниць постачання/споживання електричної енергії та дотримання графіків.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва відмовлено у задоволенні клопотання Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг, про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін, а заяву Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг, із запереченнями проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження залишено без задоволення.

Від представника позивача через канцелярію суду надійшла відповідь на відзив, в якій останнім додатково наголошено на обґрунтованості заявлених позовних вимог

Від представника відповідача через канцелярію суду надійшли заперечення

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва відмовлено у задоволенні клопотання представника позивача про проведення розгляду справи у судовому засіданні.

Розглянувши наявні у матеріалах справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, відзив, відповідь на відзив та заперечення, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про наступне.

Як вбачається з наявних у матеріалах справи доказів, Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, проведено позапланову виїзну перевірку дотримання ТОВ «Де Трейдинг» вимог законодавства та ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, за результатами чого складено акт від 15.06.2020 №186, в якому вказано про наступні порушення:

- пп. 15 п. 2.2 Ліцензійних умов щодо обов`язку ліцензіата при підготовці та/або подачі заявок (пропозицій) на ринку електричної енергії не вчиняти дії, які можуть призвести до маніпулювання цінами або до інших спотворень конкуренції на ринку;

- пп. 17 п. 2.2 Ліцензійних умов щодо обов`язку ліцензіата для забезпечення постачання електричної енергії споживачам здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку «на добу наперед», внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії;

- пп. 19 п. 2.2 Ліцензійних умов щодо обов`язку ліцензіата при підготовці та/або подачі заявок (пропозицій) на ринку електричної енергії не вчиняти дії, які можуть призвести до маніпулювання цінами або до інших спотворень конкуренції на ринку;

- пп. 12 п. 2.2 Ліцензійних умов щодо обов`язку ліцензіата здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку електричної енергії відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії;

- пп. 2 п. 2.4 глави 2 Правил поведінки на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку, щодо і займатися діяльністю, що може призвести до маніпулювання ринком;

- пп. 4 п. 4.4 глави 4 Правил поведінки на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку, щодо заборони учасникам РДН/ВДР здійснювати маніпулювання ринком.

На підставі викладеного, Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, винесено постанову від 09.07.2020 №1310 «Про накладення штрафу на ТОВ «Де Трейдинг» за порушення Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії та Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу», якою на ТОВ «Де Трейдинг» накладено штраф у розмірі 85 000,00 грн. за порушення Ліцензійних умов з перепродажу (електричної енергії та Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, а саме:

пп. 12 п. 2.2 Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата при провадженні ліцензованої діяльності дотримуватися організаційних вимог, зокрема здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку електричної енергії, відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії;

пп. 17 п. 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу щодо обов`язку ліцензіата для забезпечення постачання електричної енергії споживачам здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту, відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно- правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії.

Вважаючи вказану постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.

Нормативно-правовим актом, який визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище, є Закон України «Про ринок електричної енергії» (тут і надалі у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин).

У силу п. 72 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії», регулятором є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Згідно з ч. 1 ст. 8 Закону України «Про ринок електричної енергії», господарська діяльність з виробництва, передачі, розподілу електричної енергії, постачання електричної енергії споживачу, трейдерська діяльність, здійснення функцій оператора ринку та гарантованого покупця провадиться на ринку електричної енергії за умови отримання відповідної ліцензії.

Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з виробництва, передачі, розподілу електричної енергії, постачання електричної енергії споживачу, трейдерської діяльності, здійснення функцій оператора ринку та гарантованого покупця затверджуються Регулятором (ч. 2 ст. 8 Закону України «Про ринок електричної енергії»).

Пунктом 11 ч. 4 ст. 6 Закону України «Про ринок електричної енергії» передбачено, що регулятор має право проводити перевірки учасників ринку електричної енергії (крім споживачів) відповідно до цього Закону.

Правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначений Законом України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг».

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України. Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантії незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора. Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Згідно з п. 6 ч. 4 ст. 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», під час здійснення державного контролю Регулятор має право накладати штрафні санкції та вживати заходів, передбачених законом.

За порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії (ч. 2 ст. 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»).

Регулятор застосовує штрафні санкції до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у розмірах, встановлених цим Законом, законами України «Про ринок електричної енергії», «Про природні монополії», «Про питну воду та питне водопостачання», «Про ринок природного газу», «Про теплопостачання» (ч. 4 ст. 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»).

Так, у силу ч. 1 ст. 77 Закону України «Про ринок електричної енергії», учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 77 Закону України «Про ринок електричної енергії», правопорушеннями на ринку електричної енергії, зокрема, є порушення ліцензіатами відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності

Порядок контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.06.2018 №428 (надалі - Порядок № 428 у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 7.1 Порядку №428 передбачено, що за результатами проведених планових та позапланових перевірок складається акт перевірки за формою, наведеною в додатку 21 до цього Порядку.

Приписами п. 7.4 Порядку №428 визначено, що у разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг НКРЕКП у 30-денний строк з дня складення акта перевірки розглядає питання відповідальності суб`єкта господарювання, його посадових осіб на своєму засіданні та приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання санкцій та/або застосування адміністративного стягнення до посадової особи такого суб`єкта господарювання. При застосуванні санкцій НКРЕКП має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив.

Письмові пояснення та обґрунтування є невід`ємною частиною акта перевірки.

Строк внесення на засідання НКРЕКП та/або строк розгляду акта перевірки може бути продовжений за обґрунтованим клопотанням ліцензіата з метою дотримання принципів справедливості, об`єктивності та неупередженості під час прийняття рішення за результатами перевірки.

За результатами розгляду приймається рішення про застосування до ліцензіата санкцій, заходів державного регулювання, передбачених законами України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», «Про ринок електричної енергії», «Про природні монополії», «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», «Про ринок природного газу» та «Про теплопостачання».

У той же час, згідно з п.п. 7.1 та 7.2 Регламенту Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 06.12.2016 №2133, у призначений час головуючий на засіданні, за наявності кворуму, відкриває засідання НКРЕКП та ставить питання щодо зауважень та пропозицій до порядку денного. Питання розглядаються, як правило, у тій послідовності, у якій їх включено до порядку денного засідання, якщо інші пропозиції від учасників засідання не надійшли.

У разі надання інших пропозицій від учасників засідання питання порядку денного можуть розглядатися в іншій послідовності, ніж передбачено.

Реєстрація учасників засідання НКРЕКП здійснюється на офіційному веб-сайті НКРЕКП у розділі «РЕЄСТРАЦІЯ ОНЛАЙН» напередодні та завершується за 20 хвилин до початку засідання.

До початку засідання НКРЕКП його учасники повинні підтвердити свою присутність у секретаря засідання і надати документи, що підтверджують їх повноваження щодо виступу на засіданні і представництва інтересів.

Так, за твердженням представника позивача, ТОВ «Де Трейдинг» вчасно з`явилось на засіданні НКРЕКП дистанційно шляхом застосування відеозв`язку, проте, ТОВ «Де Трейдинг» не надано можливості надати пояснення та заперечення стосовно прийнятого Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, рішення.

Разом з тим, враховуючи те, що відповідачем фактично забезпечено участь ТОВ «Де Трейдинг» шляхом застосування відеозв`язку, що підтверджено представником позивача у змісті позовної заяви, суд не вбачає порушень процедури прийняття оскаржуваної постанови у наведеній частині.

Щодо суті виявленого порушення суд зазначає про наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 54 Закону України «Про ринок електричної енергії», господарська діяльність з перепродажу електричної енергії (трейдерська діяльність) на ринку електричної енергії підлягає ліцензуванню у разі відсутності у суб`єкта господарювання інших ліцензій, обов`язкових для провадження діяльності на ринку електричної енергії.

При цьому, трейдери, зокрема зобов`язані: дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з трейдерської діяльності та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів (п.п. 1 та 2 ч. 2 ст. 55 Закону України «Про ринок електричної енергії»).

З аналізу викладеного вбачається, що суб`єкт господарювання, у разі наявності у нього іншої ліцензії, обов`язкової для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, може здійснювати господарську діяльність з перепродажу електричної енергії (трейдерська діяльність) на ринку електричної енергії без отримання окремої ліцензії на це. Водночас, у разі здійснення трейдерської діяльності такий суб`єкт господарювання зобов`язаний, зокрема, дотримуватись ліцензійних умов провадження господарської діяльності з трейдерської діяльності.

Як вбачається з матеріалів перевірки, за результатами її проведення, аналізу наданих ліцензіатом договорів, актів купівлі-продажу електричної енергії, оборотно-сальдових відомостей по рахунках 361, 631, 635 та 702 за період грудень 2019 року - лютий 2020 року встановлено, що позивач (ліцензіат) здійснював діяльність з купівлі-продажу електричної енергії на РДН, ВДР, на балансуючому ринку з метою врегулювання небалансів на ринку електричної енергії, а також ринку двосторонніх договорів та не здійснював постачання електричної енергії споживачам, тобто займався трейдерською діяльністю. З урахуванням викладеного, як наголошено представником відповідача, ТОВ «Де Трейдинг» мало дотримуватись ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії. Як свідчать дані перевірки, різниця між купленою та проданою ліцензіатом електричною енергією на ОЕС становить від -41 122 МВт. год. до -98 889 МВт. год., що складає від -9% до -22% обсягу товарної продукції ліцензіата, що відповідно свідчить про недотримання вимог щодо необхідності забезпечення балансу між попитом та пропозицією електричної енергії, внаслідок чого позивач (ліцензіат) здійснював продаж електричної енергії без фактичної її наявності у нього на конкретну торгову годину. Як наслідок, за висновками представника відповідача, наявність у позивача (ліцензіата) значної різниці між обсягами купівлі та продажу електричної енергії за звітні місяці свідчать про недотримання вимог щодо необхідності забезпечення балансу між попитом та пропозицією електричної енергії, а також об`єктивного та достовірного складання графіків одиниць постачання/споживання електричної енергії та дотримання графіків.

При цьому, слід зазначити, що представником позивача під час судового розгляду справи не заперечувалось факту здійснення трейдерської діяльності, факти чого викладено в акті перевірки від 15.06.2020 №186. Натомість, відсутність у ТОВ «Де Трейдинг» окремої ліцензії на здійснення трейдерської діяльності, за умови наявності в останнього ліцензії з постачання електричної енергії споживачу, не позбавляє останнього обов`язку дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з трейдерської діяльності та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

Відтак, твердження представника позивача про те, що ТОВ у рамках діючої ліцензії здійснювало діяльність з постачання електричної енергії, а тому застосування до позивача санкцій за порушення вимог Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії за відсутності відповідної ліцензії суперечить чинному законодавству, не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду справи.

Як наслідок, оскаржувана постанова, виходячи із заявлених підстав позову, винесена відповідачем правомірна та у межах наданих останньому повноважень.

У силу ч.ч. 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Беручи до уваги викладене, суд дійшов до висновку про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для задоволення останніх.

Керуючись ст.ст. 12, 77, 139, 246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Де Трейдинг» (код ЄДРПОУ 42699760, адреса: 03150, м. Київ, вул. Предславинська, 34-А) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (код ЄДРПОУ 39369133, адреса: 03057, м. Київ, вул. Смоленська, 19).

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Т.О. Скочок

Джерело: ЄДРСР 99973373
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку