open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 вересня 2021 року ЛуцькСправа № 140/7209/21

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Лозовський О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства «Володимир-Волинська птахофабрика» до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство «Володимир-Волинська птахофабрика» (далі - ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика», позивач) звернулося з позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 30.06.2021 №169.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що висновки відповідача викладені в акті документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України № 61 від 03.06.2021 про порушення ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика» абзацу 1 пункту 2, абзацу 1 пункту 3, пункту 5, пункту 27, пункту 28 Порядку № 1266, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2015 №439, пункту 1 частини 4 статті 19, абзацу 1 частини 1 статті .21, частини 6 статті 22, пункту 1, пункту 2, пункту 3 частини 1 статті 24 Закону №1105 є необґрунтованими, а відтак оскаржуване рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 21.07.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, її розгляд визначено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України).

У відзиві на позовну заяву від 05.08.2021 представник відповідача заперечує проти позовної заяви, оскільки за результатами перевірки встановлено порушення абзацу 1 пункту 2, абзацу 1 пункту 3, пункту 5, пункту 27, пункту 28 Порядку № 1266, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2015 №439, пункту 1 частини 4 статті 19, абзацу 1 частини 1 статті .21, частини 6 статті 22, пункту 1, пункту 2, пункту 3 частини 1 статті 24 Закону №1105, а саме: при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно визначено середньоденний заробіток ( порушено абзацу 1 пункту 3 Порядку 1266); при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно визначений страховий стаж (порушено абзацу 1 частини 1 статті 21 Закону України 1105); при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно визначено середньоденний заробіток (необмежено мінімальною заробітною платою, втому випадку коли протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку застрахована особа мала страховий стаж менше шести місяців (пункту 1 частини 4 статті 19 Закону України 1105); невірно визначено кількість календарних днів, які підлягають оплаті (порушено абзацу 1 пункту 2 Порядку 1266); оплачено допомогу по тимчасовій непрацездатності по догляду за хворою дитиною під час перебування застрахованої особи у щорічній відпустці (порушено частину 6 статті 22 Закону України 1105), інші порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Вказані порушення зафіксовані в акті документальної перевірки дотримання використання страхових коштів Фонду соціального страхування України в ПАТ «Володимир-Волинська птахофабрика» від 03.06.2021, на підставі якого складено рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 30.06.2021 №169.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 06.08.2021 відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи в судовому засіданні за участю сторін в адміністративній справі за позовом Приватного акціонерного товариства «Володимир-Волинська птахофабрика» до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 30.06.2021 №169.

16.08.2021 від позивача до суду надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої останній не погоджується з позицією відповідача та просив задовольнити позовні вимоги.

18.08.2021 від відповідача до суду надійшли заперечення щодо відповіді на відзив, з урахуванням яких відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що на підставі наказу від 18.03.2021 №31-од про проведення документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України, повідомлення про проведення документальної планової перевірки від 05.05.2021 №13, направлення на проведення документальної перевірки від 17.05.2021 № 59, наказу від 28.05.2021 №45-од про продовження строків проведення документальної перевірки була проведена документальна перевірка в ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика» за період з 01.01.2017 по 31.03.2021 проведено документальну планову виїзну перевірку дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика» з 17.05.2021 по 03.06.2021.

За результатами проведеної перевірки був складений Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 03.06.2021 № 61, який був надісланий ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика» рекомендованим листом з повідомленням про вручення і отриманий позивачем 08.06.2021. Під час проведення перевірки було виявлено такі порушення:

- по листкам непрацездатності : № АГФ 467131 від 09.01.17 - ОСОБА_1 , №АДД 929786 від 26.06.18 - ОСОБА_2 , № АДД 915999 від 19.07.18 ОСОБА_3 , № АДЕ 031305 від 12.06.18р - ОСОБА_4 , № АДД 929580 від 12.06.18 - ОСОБА_5 , № АДД 929554 від 07.06.18 - Самолюк Є.С., № АДЕ 042135 від 29.03.18 - Ляшук В.С., № АДЕ 043844 від 15.05.18- ОСОБА_6 , № АДД 968465 від 22.01.18 - ОСОБА_7 , № АДД 825504 від 25.02.17- Гошко В.О., № АДД 825779 від 07.04.17 - Гошко В.О., № АДД 844076 від 13.02.17р. - ОСОБА_8 , № АДД 825010 від 13.02.17 - Гошко В.О., № АДД 843960 від 20.02.17 - Ревнюк А.А., № АДЕ 030929 від 30.07.18 - ОСОБА_9 , № АДД 993415 від 18.08.18 - Рогальська Л.О., № АДЕ 015557 від 01.02.19., № АДФ 188517 від 12.04.19,- ОСОБА_10 при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно визначено середньоденний заробіток (невірно вибрано заробітну плату до розрахунку), що призвело до порушення вимог абзацу 1 пункту 3 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ № 1266 від 26.09.2001 (в редакції Постанови КМУ від 26.06.2015 № 439);

- при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно оплачено листки непрацездатності: № АДД 871537 від 11.01.19- ОСОБА_11 ; № АДФ 184652 від 15.02.19, № АДФ 204863 від 21.03.19, № АДЕ 014302 від 13.06.19, № АДФ 206493 від 12.08.19- ОСОБА_12 , № АДФ 184286 від 12.03.19, АДФ 228932 від 25.11.19, № АДД 871448 від 19.11.18, № АДД 994680 від 27.09.18, № АДЕ 008944 від 27.11.17- Петрук ОД. 4 № АДФ 184691 від 03.04.19- ОСОБА_13 ; № АДФ 185195 від 10.04.19, № АДЕ 014983 від 12.06.19- ОСОБА_14 ; № АДЕ 014802 від 15.05.19- ОСОБА_15 ; № АДФ 185459 від 16.05.19- ОСОБА_16 ; № АДФ 228280 від 23.08.19, № АДД 993803 від 25.08.18, № АДЕ 042157 від 30.03.18- ОСОБА_17 ; № АДФ 185863 від 19.09.19- ОСОБА_18 ; № АДФ 228476 від 27.09.19- ОСОБА_19 , № АДД 915691 від 01.10.18- ОСОБА_20 ; № АДД 968532 від 05.12.17, № АДЕ 008614 від 13.10.17, № АДД 824534 від 16.07.17- ОСОБА_21 ; № АКА 55347 від 17.06.20, № АКА 553933 від 27.06.20, №АКА 553659 від 13.05.20 № АКА 553765 від 30.05.20, №АДФ 069152 від 15.03.20 - ОСОБА_22 - відповідно до відсотку середньої заробітної плати для визначення страхового стажу (треба 50%, а виплачено 70%), що призвело до порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» № 1105-XIV від 23.09.1999 (в редакції від 28.12.2014);

- по листках непрацездатності: №АДД 825300 від 12.04.2017 - ОСОБА_23 , № АДД 843431 від 27.01.17- ОСОБА_24 , т№ АДД 843890 від 11.02.17 - ОСОБА_25 , № АДД 871804 від 08.01.19, № АДФ 184075 від 22.01.19 - ОСОБА_26 ; № АДФ 228181 від 26.07.19- ОСОБА_27 при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно визначено і кількість календарних днів в розрахунковому періоді, що призвело до порушення вимог абзацу 1 пункту 3 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ № 1266 від 26.09.2001 (в редакції Постанови КМУ від 26.06.2015 № 439);

- по листку непрацездатності № АГФ 467006 від 12.12.16- ОСОБА_1 невірно визначено кількість календарних днів, які підлягають оплаті, що призвело до порушення вимог абзацу 1 пункту 2 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ № 1266 від 26.09.2001 (в редакції Постанови КМУ від 26.06.2015 № 439);

- по листкам непрацездатності: № АДД 871927 від 28.01.19, № АДФ 184608 від 13.02.19- ОСОБА_28 ; № АДД 872939 від 24.01.19- ОСОБА_29 ; № АДФ 184163 від 28.01.19-Рудакова Р.Щ, № АДФ 184349 від 04.02.19 - ОСОБА_30 ; № АДМ 292484 від 15.02.19- ОСОБА_31 ; № АДД 871575 від 14.03.19- ОСОБА_32 ; № АДЕ 014626 від 19.04.19- ОСОБА_33 ; №АДД 862832 від 04.0419-Бойко Д.В.; №АДФ 185364 від 06.05.19, № АДЕ 14383 від 03.07.19, №АДФ 206225 від 06.07.19, № АДФ 189730 від 19.07.19, №АДФ 206406 від 01.08.19, АДФ 207869 від 02.10.19, № АДФ 138764 від 15.10.19- ОСОБА_34 ; № АДЕ 014351 від 26.06.19- ОСОБА_35 ; № АДМ 161761 від 03.06.19- ОСОБА_36 ; № АДФ 264107 від 10.06.19- ОСОБА_37 ; № АДФ 228278 від 122.08.19- ОСОБА_38 ; № АДФ 206523 від 15.08.19-Чепелюк Н.Р.; № АДЕ 042040 від 20.03.18, № АДД 16887 від 24.03.18- ОСОБА_10 ; № АДФ 185868 від 24.09.9- ОСОБА_39 ; № АДФ 228464 від 25.09.19- ОСОБА_40 ; № АДФ 185885 від 11.10.19- ОСОБА_41 ; № АДД 873797 від 28.09.18- ОСОБА_12 ; № АДФ 165761 від 04.10.19- ОСОБА_42 ; № АДФ 184750 від 10.06.19- ОСОБА_43 ; № АКА 553719 від 22.05.20- ОСОБА_44 - при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно визначено середньоденний заробіток (не обмежено мінімальною заробітною платою в тому випадку, коли протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку застрахована особа мала страховий стаж менше шести місяців), що призвело до порушення вимог пункту 1 частини 4 статті 19 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» № 1105-XIV від 23.09.1999 (в редакції від 28.12.2014);

- при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно визначено страховий стаж, а саме: ОСОБА_45 у листопаді 2018 - АДЕ 042891, у січні 2019 року - АДД 994495, у березні 2019 р - АДФ 155809, у квітні 2019 року - АДФ 184816, у липні 2019 року - АДФ 206168, у листопаді 2019 року - АДФ 228369, у грудні 2019 року - АДФ 206889, у січні 2020 року - АДФ 229673, у березні 2020 року - АДФ 068688; у травні 2020 року - АДФ 195579, у травні 2020 року - АДФ 198530, у червні 2020 року - АДФ 198701. ОСОБА_46 у квітні 2019 року - серпні 2019 року - АДФ 228027, у липні 2020 року - АКА 553710. ОСОБА_47 у червні 2019 року - АДФ 185816, у грудні 2019 року - АДФ 229165, у квітні 2020 року - 198144. ОСОБА_48 у травні 2020 року - АДФ 198163. ОСОБА_49 у серпні 2020 року - АДФ 269552, у червні 2020 року - АДФ 269531, у квітні 2020 року - АДФ 269580. ОСОБА_50 у квітні 2018 року - АДД 871588, у жовтні 2019 року - АДФ 185872, у грудні 2019 року - АДФ 206963, у березні 2020 року - АДФ 201808, у червні 2020 року -АДФ 198642. ОСОБА_51 у листопаді 2018 року - АДД 994982, у січні 2019 року - АДФ 204254. ОСОБА_52 - у жовтні 2019 року - АДФ 228485 ОСОБА_53 у листопаді 2018 року - АДЕ 042865, у грудні 2020 року АДФ 229566, у червні 2020 року - -АДФ 198685, у липні 2020 року- АДФ 199067. ОСОБА_54 у грудні 2019 року - АДФ 29628, у березні 2020 року - АДФ 068912, у червні 2020 року - АДФ 198744. ОСОБА_55 у листпаді 2018 року - АДД 871731, у жовтні 2019 року - АДФ 228085, у березні 202 р - АДФ 068775, у серпні 2020 року - АДФ 199166. ОСОБА_56 у січні 2020 року - АДФ 229600, у лютому 2020 року - АДФ 068717, у лютому 2020 року - АДФ 068406, у червні 2020 року - АДФ 198644. ОСОБА_19 у листопаді 2019 року - АДФ 207440, у січні 2020 року - АДФ 22969. ОСОБА_57 у березні 2020 року - АДФ 553186 та АДФ 069044. ОСОБА_58 у травні 2019 року - АДФ 184734, у січні 2020 року - АДФ 29310, у березні 2020 року - -АДФ 198265, у червні 2020 року - -АДФ 198868. ОСОБА_59 у грудні 2019 року - -АДФ 229552, що призвело до порушення вимог абзацу 1 частина 1 статті 21 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» № 1105-XIV від 23.09.1999 (в редакції від 28.12.2014);

- при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно оплачено листок непрацездатності: № АДФ 204534 від 05.02.19- ОСОБА_60 - відповідно до відсотку середньої заробітної плати для визначення страхового стажу (треба 100%, а виплачено 50%), що призвело до порушення вимог пункту 4 частини 1 статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» № 1105-XIV від 23.09.1999 (в редакції від 28.12.2014);

- при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно оплачено листки непрацездатності: № АДФ 204532 від 05.02.19, № АДФ 185056 від 16.04.19, АДЕ 014669 від 26.04.19, № АДФ 228055 від 09.09.19, № АДФ 068596 від 14.02.20- ОСОБА_61 ; № АДФ 204605 від 15.02.19, № АДФ 228176 від 25.07.19- ОСОБА_62 ; № АДЕ 014084 від 27.05.19- ОСОБА_63 ; № АДФ 228272 від 21.08.19, № АДФ 228807 від 27.10.19- ОСОБА_64 ; № АДФ 229031 від 18.09.19, № АДФ 190865 від 21.05.20- ОСОБА_65 ; № АДФ 229036 від 24.09.19- ОСОБА_66 ; № АДМ 161892 від 20.09.19- ОСОБА_67 ; № АДФ 229831 від 17.01.20- ОСОБА_21 ; № АДФ 198639 від 17.05.20, № АКА 553605 від 04.05.20- ОСОБА_52 ; № АДФ 229002 від 09.10.19, № АДФ 154048 від 09.01.19, № АДД 872954 від 26.01.19, № АДФ 229316 від 31.01.20, № АКА 553120 від 25.02.20, № АДФ 201000 від 10.02.20, № АДФ 201779 від 07.03.20, № АКА 553525 від 14.04.20- ОСОБА_66 - відповідно до відсотку середньої заробітної для визначення страхового стажу (треба 70%, а виплачено 100%), що призвело до порушення вимог пункту 3 частини 1 статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» № 1105-XIV від 23.09.1999 (в редакції від 28.12.2014);

- при нарахування допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно оплачено листки непрацездатності: №АДФ 204659 від 22.02.19, АДФ 207574 від 03.09.19, № АДФ 201610 від 17.02.20, № АДФ 201806 від 11.03.20 - ОСОБА_20 ; №АДФ 185777 від 10.04.19, №АДФ 220651 від 12.01.19, №АДФ 206524 від 16.08.19, №АДЕ 014944 від 06.06.19, № АДД 872160 від 08.11.18- ОСОБА_68 ; № АДФ 206276 від 14.07.19, № АДФ 228046 від 26.0819, № АДФ 069208 від 12.04.20- ОСОБА_69 ; № АДФ 207633 від 10.09.19- ОСОБА_70 ; № АДФ 206564 від 20.08.19- ОСОБА_71 ; № АДФ 185866 від 24.09.19, № АДФ 198151 від 07.04.20, № АДФ 20086 від 21.11.19- ОСОБА_11 ; № АДФ 198625 від 14.05.20, АДФ 198992 від 02.06.20, № АДФ 229904 від 27.01.20- ОСОБА_72 , № АДМ 293741 від 07.02.20, № АДФ 269394 від 24.02.20,1 № АДФ 269585 від 15.04.20, № АДФ 269532 від 19.05.20, № АДФ 269194 від 28.01.20, № АДФ 269678 від 15.06.20, № АКА 546106 від 25.06.20, № АКА 546144 від 10.07.20, № АДФ 269714 від 20.07.20- ОСОБА_31 ; № АДФ 265365 від 22.05.20 № АДФ 235981 від 10.02.20, № АДФ 264709 від 21.10.19- ОСОБА_37 ; № АДФ 228906 від 11.11.19, № АДФ 069130 від 13.03.20- ОСОБА_70 , № АДФ 185532 від 03.06.19- ОСОБА_73 - відповідно до відсотку середньої заробітної плати для визначення страхового стажу (треба 60%, а виплачено 70% ), що призвело до порушення вимог пункту 2 частини 1 статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» № 1105-XIV від 23.09.1999 (в редакції від 28.12.2014);

- при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно оплачено j листки непрацездатності: № АДФ 184284 від 12.03.19, № АДФ 185063 від 18.04.19- ОСОБА_74 ; № АДЦ 877014 від 20.03.19, № АДД 815814 від 21.09.18- ОСОБА_75 ; № АДЦ 871700 від 11.02.19, № АДФ 184680 від 20.03.19, АДФ 184746 від 29.05.19, № АДФ 185983 від 07.08.19, № АДФ 229005 від 16.10.19, № АДФ 198861 від 20,05.20, № АДФ 229349 від 02.03.20, № АДФ 229331 від 14.02.20- ОСОБА_76 ; № АДФ 185033 від 08.04.19- ОСОБА_77 ; № АДФ 204329 від 25.04.І9- ОСОБА_78 ; № АДД 844089 від 15.02.17- ОСОБА_69 ; № АДМ 292484 від 15.02.19- ОСОБА_31 ; № АДЕ 015264 від 02.01.19, № АДД 871830 від 16.01.19, № АДЦ 872654 від 14.12.18- ОСОБА_14 - відповідно до відсотку середньої заробітної плати для визначення страхового стажу (треба 50%, а виплачено 60% ), що призвело до порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 24 Закону України «Про загапьнообов`язкове державне соціальне страхування» № 1105-XIV від 23.09.1999 (в редакції від 28.12.2014);

- при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно оплачено листки непрацездатності: № АДЕ 014776 від 12.02.19, № АДФ 206261 від 10.07.19, № ака 553265 від 06.04.20- ОСОБА_28 ; № АДЕ 014887 від 29.05.19, АДФ 198670 від 18.05.20- ОСОБА_79 ; № АДФ 228141 від 18.07.19, № АДД 872715 від 26.12.18, № АДЦ 994892 від 23.10.18, № АДЕ 031074 від 26.04.18- ОСОБА_21 ; № АДФ 228035 від 11.08.19 - ОСОБА_52 - відповідно до відсотку середньої заробітної плати для визначення страхового стажу (треба 60%, а виплачено 100%), що призвело до порушення вимог пункту 2 частини 1 статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» № 1105-XIV від 23.09.1999 (в редакції від 28.12.2014);

- при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно оплачено листки непрацездатності: № АКА 553703 від 20.05.20 № АДФ 201919 від 24.03.20- ОСОБА_12 ; № АДФ 198389 від 24.03.20- ОСОБА_16 - відповідно до відсотку середньої заробітної плати для визначення страхового стажу (треба 50%, а виплачено 100%), що призвело до порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 24 Закону України «Про загальноо6ов`язкове державне соціальне страхування» № 1105-XIV від 23.09.1999 (в редакції від 28.12.2014);

- по листках непрацездатності: №АДЕ 009538 від 14.12.17 - ОСОБА_76 - при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно визначено середньоденний заробіток (не обмежено мінімальною заробітною платою в тому випадку, коли протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку застрахована особа мала страховий стаж менше шести місяців, розрахунок проведено з мінімальної заробітної плати помножений на 50%), що призвело до порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 19 Закону України «Про загальноо6ов`язкове державне соціальне страхування» № 1105-XIV від 23.09.1999 (в редакції від 28.12.2014);

- по листку непрацездатності: № АДД 891799 від 27.02.17- ОСОБА_80 - при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно визначено середньоденний заробіток (невірно застосували обмеження шляхом ділення мінімальної заробітної плати на середньомісячну кількість календарних днів, при тому що нарахована за фактично відпрацьований період середньоденна заробітна плата є меншою), що призвело до порушення вимог пункту 27 Порядку № 1266 (в редакції Постанови від 26.06.2015 № 439);

- при нарахуванні допомоги по вагітності та пологах невірно визначено середньоденний заробіток (допомогу розраховано із двократного розміру мінімальної заробітної плати, а не з посадового окладу на момент настання страхового випадку), а саме в травні 2017 по л/н НОМЕР_1 , виданого ОСОБА_81 ; № АДД 943799 від 13.04.2017- ОСОБА_82 , що призвело до порушення вимог пункту 5, пункту 28 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ № 1266 від 26.09.2001 (в редакції Постанови КМУ від 26.06.2015 № 439);

- оплачено допомогу по тимчасовій непрацездатності по догляду за хворою дитиною під час перебування застрахованої особи у щорічній основній відпустці, а саме: у вересні 2018 року по л/н АДД 844881, виданого ОСОБА_83 , у квітні 2018 року по л/н АДЕ 009857, виданого ОСОБА_84 , у жовтні 2017 року по л/н АДД 844922, виданого ОСОБА_85 , у травні 2019 року по л/н АДЕ 015904, виданого ОСОБА_86 , в грудні 2018 року по л/н АДД 872007, виданого ОСОБА_87 , що призвело до порушення вимог частини 6 статті 22 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» № 1105-XIV від 23.09.1999 (в редакції від 28.12.2014);

- у березні 2020 року по л/н АДФ 229195, виданого ОСОБА_11 , оплачено допомогу по тимчасовій непрацездатності по догляду за хворою дитиною під час перебування застрахованої особи у щорічній основній відпустці та невірно визначено страховий стаж, що призвело до порушення вимог абзацу 1 частини 1 статті 21 та частини 6 статті 22 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» № 1105-XIV від 23.09.1999 (в редакції від 28.12.2014).

14.06.2021 ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика» подало до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області заперечення № 127 на Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 03.06.2021 № 61.

24.06.2021 Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області на заперечення позивача направило лист № 17-01-11/481, в якому вказало, що всі розрахунки та дані відображені в Акті документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 03.06.2021 № 61 є обґрунтованими та такими, що здійснені у відповідності до норм чинного законодавства.

Розглянувши матеріали документальної позапланової перевірки ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика», заступником начальника управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області, Стахів Г. М., 30.06.2021 прийнято рішення №169 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду, зокрема, підлягають повернення Фонду неправомірно використані страхові кошти у сумі 202359,82 грн, застосовано фінансові санкції (штраф) у розмірі 101179,91 грн.

Вважаючи вищевказане рішення відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» №1105-XIV від 23.09.1999 (далі - Закон №1105-XIV).

Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом (частина перша статті 4 Закону №1105-XIV).

Відповідно до частини першої статті 9 Закону №1105-XIV основними завданнями Фонду та його робочих органів є: 1) реалізація державної політики у сферах соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, медичного страхування; 2) надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до цього Закону; 3) профілактика нещасних випадків; 6) здійснення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, у тому числі на підставі інформації з електронного реєстру листків непрацездатності; 7) здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду; 8) аналіз та прогнозування надходження коштів від сплати єдиного внеску.

Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань, серед іншого, здійснює контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи (пункт 6 частини другої статті 9 Закону №1105-XIV).

Відповідно до частини першої статті 10 Закону №1105-XIV Фонд має право: 1) користуватися в установленому порядку відомостями Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, даними електронного реєстру листків непрацездатності, необхідними для забезпечення виконання покладених на нього функцій; 2) одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ, організацій (у тому числі від податкових органів, банківських, інших фінансово-кредитних установ) та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності відомості щодо використання страхових коштів; 3) перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; 4) отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки; 5) накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону; 6) вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування; 7) порушувати відповідно до законодавства питання про притягнення посадових осіб до відповідальності за порушення законодавства у сфері соціального страхування, вимагати надання інформації про вжиті заходи; 8) утворювати підприємства, установи, організації для виконання своїх статутних завдань.

Разом з тим, Фонд зобов`язаний: 1) забезпечувати фінансування та виплачувати матеріальне забезпечення, страхові виплати і надавати соціальні послуги, передбачені цим Законом; 2) здійснювати контроль за дотриманням порядку використання страхувальником страхових коштів; 3) вживати заходів щодо раціонального використання коштів і забезпечення фінансової стабільності Фонду; 4) контролювати правильність витрат за соціальним страхуванням, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань соціального страхування; 5) стягувати надміру виплачені кошти з юридичних і фізичних осіб у встановленому законом порядку; 6) вести облік і звітність щодо страхових коштів; 7) надавати безоплатно застрахованим особам і страхувальникам консультації з питань застосування законодавства про соціальне страхування; 8) вести облік показників для визначення класу професійного ризику виробництва; 9) щорічно складати звіт про результати своєї діяльності та після його затвердження правлінням Фонду подавати Кабінету Міністрів України і оприлюднювати; 10) інформувати страхувальників та застрахованих осіб про результати своєї роботи через засоби масової інформації; 11) укладати угоди з лікувально-профілактичними закладами та окремими лікарями на обслуговування потерпілих на виробництві, а також угоди із санаторно-курортними закладами для обслуговування застрахованих осіб, що направляються безпосередньо із стаціонару лікувального закладу до реабілітаційних відділень (частина друга статті 10 Закону №1105-XIV).

Отже, наведеними нормами підтверджується наявність у відповідача повноважень на винесення рішення, яке стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Згідно із статтею 11 Закону №1105-XIV джерелами формування коштів Фонду є: 1) страхові внески страхувальників та застрахованих осіб; 2) суми фінансових санкцій, застосованих відповідно до цього Закону, інших законів до підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - підприємців за порушення встановленого порядку сплати страхових внесків та використання коштів Фонду, штрафів за недотримання законодавства про соціальне страхування, а також суми адміністративних штрафів, накладених відповідно до закону на посадових осіб та громадян за такі порушення; 3) суми не прийнятих до зарахування витрат страхувальника за соціальним страхуванням; 4) доходи від розміщення тимчасово вільних коштів, у тому числі резерву коштів Фонду; 5) капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України; 6) доходи від реалізації майна, придбаного за рахунок коштів Фонду; 7) добровільні внески та інші надходження відповідно до закону.

Кошти Фонду використовуються на: 1) виплату матеріального забезпечення, страхових виплат та надання соціальних послуг, фінансування заходів з профілактики страхових випадків, передбачених цим Законом; 2) фінансування витрат на утримання та забезпечення діяльності Фонду, його робочих органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління, розвиток та функціонування інформаційно-аналітичних систем Фонду; 3) формування резерву коштів Фонду.

В силу приписів статті 15 Закону №1105-XIV роботодавець зобов`язаний, зокрема, надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом; вести облік коштів соціального страхування і своєчасно надавати Фонду встановлену звітність щодо цих коштів; під час перевірки правильності використання коштів Фонду та достовірності поданих роботодавцем даних надавати посадовим особам Фонду необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірки; повернути Фонду суму виплаченого матеріального забезпечення та вартість наданих соціальних послуг потерпілому на виробництві у разі невиконання своїх зобов`язань щодо сплати страхових внесків.

Достовірність зазначених у документах даних перевіряється Фондом. У разі подання недостовірних відомостей, використання роботодавцем коштів Фонду з порушенням встановленого порядку роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати страховику заподіяну шкоду.

Відповідно до частини п`ятої статті 15 Закону №1105-XIV роботодавець несе відповідальність за: 1) порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення; 2) несвоєчасне подання або неподання відомостей, встановлених цим Законом; 3) подання недостовірних відомостей про використання коштів Фонду; 4) шкоду, заподіяну застрахованим особам або Фонду внаслідок невиконання або неналежного виконання обов`язків, визначених цим Законом.

При цьому, у відповідності до частини шостої статті 15 Закону №1105-XIV, у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми. За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів. Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.

Таким чином, саме роботодавець несе відповідальність, зокрема, за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 20 Закону № 1105- XIV за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною).

Статтею 22 Закону № 1105- XIV визначено, що допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі настання в неї одного з таких страхових випадків: 1) тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, а також тимчасової непрацездатності на період реабілітації внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві; 2) необхідності догляду за хворою дитиною; 3) необхідності догляду за хворим членом сім`ї; 4) догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за цією дитиною; 5) карантину, накладеного органами санітарно-епідеміологічної служби; 5-1) на період перебування у закладах охорони здоров`я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв`язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій; 6) тимчасового переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу; 7) протезування з поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства; 8) перебування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм.

Допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням, перебування у закладах охорони здоров`я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв`язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій, виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності) незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.

Оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

У разі настання тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, під час перебування у щорічній (основній чи додатковій) відпустці допомога надається у порядку та розмірах, установлених цим Законом.

Допомога по тимчасовій непрацездатності по догляду за хворим членом сім`ї (крім догляду за хворою дитиною віком до 14 років) надається застрахованій особі з першого дня, але не більш як за три календарні дні, а у виняткових випадках, з урахуванням тяжкості хвороби члена сім`ї та побутових обставин, - не більш як за сім календарних днів.

Допомога по тимчасовій непрацездатності по догляду за хворою дитиною віком до 14 років, по догляду за хворим членом сім`ї та в разі захворювання матері або іншої особи, яка фактично здійснює догляд за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років, не надається, якщо застрахована особа перебувала у цей час у щорічній (основній чи додатковій) відпустці, додатковій відпустці у зв`язку з навчанням або творчій відпустці.

Згідно частини першої статті 24 Закону № 1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується застрахованим особам залежно від страхового стажу в таких розмірах:

1) 50 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж до трьох років;

2) 60 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж від трьох до п`яти років;

3) 70 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж від п`яти до восьми років;

4) 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж понад вісім років;

5) 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, віднесеним до 1-3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; одному з батьків або особі, що їх замінює та доглядає хвору дитину віком до 14 років, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи; ветеранам війни, постраждалим учасникам Революції Гідності та особам, на яких поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; особам, віднесеним до жертв нацистських переслідувань відповідно до Закону України "Про жертви нацистських переслідувань"; донорам, які мають право на пільгу, передбачену статтею 20 Закону України "Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові"; особам, реабілітованим відповідно до Закону України "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років", із числа тих, яких було піддано репресіям у формі (формах) позбавлення волі (ув`язнення) або обмеження волі чи примусового безпідставного поміщення здорової людини до психіатричного закладу за рішенням позасудового або іншого репресивного органу;

Отже, для застосування вказаної норми важливим є спершу визначення належним чином розміру страхового стажу особи, якій надається допомога по тимчасовій непрацездатності.

Порядок обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 № 1266 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2015 № 439) (далі - Положення № 1266) визначає механізм обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням на випадок безробіття, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності (далі - страхові виплати), у разі настання страхового випадку, а також оплати перших п`яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів підприємства, установи, організації або фізичної особи, яка використовує працю найманих працівників (далі - роботодавці).

Сума страхових виплат застрахованій особі та оплати перших п`яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця обчислюється шляхом множення суми денної виплати, розмір якої встановлюється у відсотках середньоденної заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) залежно від страхового стажу, якщо його наявність передбачена законодавством, на кількість календарних днів, що підлягають оплаті (пункт 2 Положення № 1266).

Середньоденна заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або страхові внески на відповідні види загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - єдиний внесок та/або страхові внески), на кількість календарних днів зайнятості (відповідно до видів страхування - період перебування у трудових відносинах, виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими договорами, проходження служби, провадження підприємницької або іншої діяльності, пов`язаної з отриманням доходу безпосередньо від такої діяльності) у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин, - тимчасова непрацездатність, відпустка у зв`язку з вагітністю та пологами, відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та шестирічного віку за медичним висновком, відпустка без збереження заробітної плати (далі - поважні причини) (пункт 3 Положення № 1266).

Розрахунковим періодом, за який обчислюється середня заробітна плата, є 12 календарних місяців перебування у трудових відносинах (з першого до першого числа) за останнім основним місцем роботи застрахованої особи, що передують місяцю, в якому настав страховий випадок; для осіб, у яких через деякий час погіршився стан здоров`я у зв`язку з раніше отриманим ушкодженням здоров`я внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, - перед настанням тимчасової непрацездатності (пункт 25 Положення № 1266).

Якщо протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування застрахована особа має страховий стаж менше шести місяців, середня заробітна плата визначається для розрахунку: допомоги по тимчасовій непрацездатності (крім тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, що пов`язані з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням), оплати перших п`яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця - виходячи з нарахованої заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески, але в розрахунку на місяць не вище за розмір мінімальної заробітної плати, встановлений законом у місяці настання страхового випадку (пункт 29 Положення № 1266).

Тобто, першочергово для визначення розміру середньоденної заробітної плати необхідно встановити розмір страхового стажу працівника.

Відповідно до частин першої, другої статті 21 Закону №1105-XIV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та за який щомісяця сплачено нею та роботодавцем або нею страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок, крім випадків, передбачених абзацом другим цієї частини. Період відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, отримання виплат за окремими видами соціального страхування, крім пенсій усіх видів (за винятком пенсії по інвалідності), включається до страхового стажу як період, за який сплачено страхові внески виходячи з розміру мінімального страхового внеску.

Страховий стаж обчислюється за даними реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, у тому числі за даними про трудову діяльність працівників, внесеними відповідно до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», а за періоди, за які не внесені дані до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, - у порядку та на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше.

Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» набрав чинності з 01.01.2011.

До 31.12.2010 страховий стаж обчислюється лише згідно з відомостями, зазначеними у трудовій книжці з урахуванням вимог статті 7 (Обчислення страхового стажу) Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 №2240-ІІІ, а починаючи з 01.01.2011 і до теперішнього часу страховий стаж обчислюється за даними персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Постановою правління Пенсійного Фонду 18.06.2014 №10-1 затверджено Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. Пунктом 1 передбачено, що Положення відповідно до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон) визначає порядок організації ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Реєстр застрахованих осіб) та порядок надання інформації з Реєстру застрахованих осіб.

З метою забезпечення обробки інформації в Реєстрі застрахованих осіб для кожної застрахованої особи автоматично створюється облікова картка, якій присвоюється номер облікової картки (пункт 1 Розділу 3 Положення №10-1).

Реєстр застрахованих осіб складається з облікових карток, які включають дані, визначені частиною третьою статті 20 Закону та частиною третьою статті 21 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». До облікових карток Реєстру застрахованих осіб вносяться відомості про фізичних осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до законодавства, та інша інформація, необхідна для обчислення, призначення та здійснення страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування (пункти 1, 2 розділу 4 Положення 10-1).

Відповідно до пунктів 8, 9 Розділу 5 Положення 10-1 інформація з Реєстру застрахованих осіб надається територіальними органами Пенсійного фонду України застрахованій особі або страхувальникам в паперовій формі (довідка ОК-5, Довідка ОК-7, та Додаток 9 «дані про трудовий та страховий стаж»).

Довідка форми ОК-5 формується за період з 2000 року та містить відомості про суми заробітку і страховий стаж для нарахування пенсії.

Довідка форми ОК-7 Індивідуальні відомості про застраховану особу-формується за період з 2011 року і містить відомості про суми заробітної плати, з якої сплачується єдиний соціальний внесок (в межах максимальної величини), дані про роботодавця, сплату єдиного внеску, відомості про період, що зараховується до страхового стажу без сплати єдиного внеску та страховий стаж.

В Додатку 9 - Індивідуальні відомості про застраховану особу, який використовували позивачі при розрахунку страхового стажу для оплати листків непрацездатності вищезазначена інформація, а саме дані про роботодавця дані, щодо суми заробітку, з якої сплачений єдиний внесок, інформація щодо періодів, що зараховується до страхового стажу без сплати єдиного соціального внеску - відсутня.

Відповідно до частини третьої статті 21 Закону № 1105-XIV страховий стаж обчислюється в місяцях. Якщо сума сплачених за відповідний місяць страхових внесків менша, ніж мінімальний страховий внесок, цей період зараховується до страхового стажу за формулою: ТП = Св:В, де ТГІ - тривалість періоду, що зараховується до страхового стажу та визначається у місяцях; Св - сума єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, сплаченого за відповідний місяць; В - мінімальний розмір страхового внеску за відповідний місяць.

Враховуючи вимоги частини третьої статті 21 Закону № 1105-XIV для розрахунку страхувальником страхового стажу для оплати листків непрацездатності застрахованим особам інформативною є довідка ОК -7 - Індивідуальні відомості про застраховану особу.

Крім того, у Додатку 9 відображені відомості про періоди, які зараховуються до страхового стажу особи для призначення їй пенсії відповідно до законодавства, але не зараховуються при обчисленні страхового стажу відповідно до статті 21 Закону № 1105-XIV при нарахуванні допомоги по тимчасовій непрацездатності, оскільки Додаток 9 або «Довідка про трудовий та страховий стаж» формується у Реєстрі застрахованих осіб за період з 2004 року, а за даними персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування страховий стаж для оплати листків непрацездатності обчислюється лише з 01.01.2011.

З 01.01.2016 відповідно до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» для платників єдиного внеску запроваджено однакову ставку єдиного внеску в розмірі 22%.

У зв`язку із зазначеним Законом України від 03.10.2017 №2148-VIII до частини четвертої статті 21 Закону № 1105-XIV внесено зміни, відповідно до яких до страхового стажу прирівнюються періоди, починаючи з 1 січня 2016 року, протягом яких особа не підлягала страхуванню за цим Законом, але нею або роботодавцем за неї сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування відповідно до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування».

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема органи, які виплачують допомогу за осіб, які доглядають за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відповідно до закону отримують допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та/або при народженні дитини, усиновленні дитини.

Тому, для осіб, які не підлягають страхуванню за Законом № 1105-XIV та доглядають за дитиною до досягнення нею трирічного віку і відповідно до закону отримують допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, до страхового стажу зараховується лише період з 01.01.2016. А в Додатку 9 такий період догляду відображений, як страховий стаж і до 31.12.2015.

Отже, враховуючи викладене, відомості з Додатку 9 «Дані про трудовий та страховий стаж» можна використовувати для визначення страхового стажу за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності лише з 01.01.2016. Період страхового стажу з 01.01.2011 до 01.01.2016 необхідно обчислювати з використанням довідки «Форма ОК-7» та відомостей, зазначених у трудовій книжці.

В свою чергу ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика» визначало страховий стаж працівників, вказаних у акті контролюючого органу лише на підставі Додатку 9 «Дані про трудовий та страховий стаж», що призвело до порушення вимог визначених вище норм.

Щодо твердження позивача про те, що повна інформація про страховий стаж згідно Додатку 1 «Форма ОК-5» та Додатку 2 «Форма ОК-7» доступна тільки для застрахованих осіб (працівників), а позивач (Страхувальник) самостійного доступу до повної інформації відображених в цих Додатках не має, то слід зазначити, що чинним законодавством, чітко передбачений механізм взаємодії між застрахованої особою, роботодавцем та комісією із соціального страхування щодо отримання інформації (зокрема довідки ОК -7 - Індивідуальні відомості про застраховану особу), її аналізу, та призначення матеріального забезпечення застрахованим особам, а саме відповідно до частини третьої статті 30 Закону № 1105-XIV рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб), або фізичною особою - підприємцем, особою, яка провадить незалежну професійну діяльність.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Згідно частини другої статті 16 Закону № 1105-XIV застраховані особи зобов`язані надавати страхувальнику, страховику достовірні документи, на підставі яких призначається матеріальне забезпечення та надаються соціальні послуги відповідно до цього Закону.

З метою надання та оплати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із Законом № 1105-XIV, ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика» має право утворити відповідну комісію.

Суд не бере до уваги твердження позивача про притягнення до відповідальності на підставі неіснуючого документа, оскільки ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика» було проінформоване про проведення документальної планової перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання Повідомленням від 05.05.2021 №13. Перевірка тривала з 17.05.2021 по 03.06.2021. Результат перевірки оформлений Актом документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 03.06.2021 №61. Уповноважені особи ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика» відмовились від підписання та отримання Акту перевірки, про що у ньому посадовими особами Фонду зроблена відповідна відмітка, відповідно Акт перевірки був надісланий позивачу 08.06.2021 рекомендованим листом з повідомленням про вручення і отриманий ним 08.06.2021.

Володимир-Волинським відділенням управління Фонду соціального страхування України у Волинській області отримано Заперечення на Акт перевірки від 14.06.2021 №127. Відповідь на заперечення до Акту перевірки від 24.06.2021 №17-01-11/481 Володимир-Волинське відділення надіслало позивачу 25.06.2021 рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

У Рішенні №169 від 30.06.2021 зафіксовані порушення допущені позивачем та виявлені посадовими особами Фонду під час перевірки , які є ідентичними із порушеннями, зафіксованими в Акті перевірки від 03.06.2021 №61. Сума неправомірно використаних коштів, яка вказана в Рішенні, так само зафіксована і в Акті перевірки.

Отже, Рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій від 30.06.2021 №169 приймалось на підставі Акту перевірки від 03.06.2021 №61, який позивач отримав з дотриманням всіх норм чинного законодавства.

Зазначена в Рішенні дата Акту перевірки «01 червня 2021 року», а не «03 червня 2021 року» є лише опискою, ніяким чином не міняє суті та змістовного наповнення Рішення та не може бути підставою для його скасування.

ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика», у зв`язку з встановленими відповідачем порушеннями, було неправомірно використано кошти Фонду на загальну суму 202359,82 грн, що є підставою для їх повернення Фонду та застосування до позивача штрафу у розмірі 101179,91 грн.

За наведених обставин суд прийшов до висновку, що рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області від 30.06.2021 №169 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду було прийнято у межах наданих відповідачем повноважень, з повним та всебічним дослідженням усіх обставин, які були необхідні для прийняття відповідного рішення, правомірність спірного рішення підтверджена наданими до суду доказами, а тому підстави для задоволення позовної заяви відсутні.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає, що оскільки позовні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню, підстави для стягнення з відповідача судового збору відсутні.

Керуючись статтями 243, 245, 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовної заяви Приватного акціонерного товариства «Володимир-Волинська птахофабрика» (44700, Волинська область, Володимир-Волинський район, село Федорівка, ідентифікаційний код юридичної особи 00851376) до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 6, ідентифікаційний код юридичної особи 41317393) про визнання протиправним та скасування рішення відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.А. Лозовський

Джерело: ЄДРСР 99968338
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку