open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 420/14152/20
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 420/14152/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 вересня 2021 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., за участю секретаря судового засідання Рижук В.І., представника позивачів адвоката Чернушка Й.І. (в режимі відеоконференції), представника відповідача адвоката Перова А.А., представника третьої особи на стороні відповідача Велегурської Н.П. (в режимі відеоконференції), інші учасники справи не з`явилися, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку загального позовного провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Громадської організації Асоціація вчителів етнічних румун в Одеській області до Білгород-Дністровської районної ради Одеської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Фуратівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області, Міняйлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області, Пшеничнянська загальноосвітня школа І ступеня Саратської районної ради Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Фараонівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області, про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Громадська організація Асоціація вчителів етнічних румун в Одеській області звернулися до суду з позовом до Саратської районної ради Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення Саратської районної ради Одеської області № 639-VII від 17 вересня 2020 року Про створення Фараонівського освітнього округу.

Ухвалою від 11.01.2021 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі, ухвалено розглядати справу в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 28.01.2021 року на 11:00 год.

Ухвалою від 15.01.2021 року відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_1 про забезпечення позову.

Ухвалою від 28.01.2021 року до участі у справі в якості третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору, залучено Фуратівську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області, Міняйлівську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області, Пшеничнянську загальноосвітню школу І ступеня Саратської районної ради Одеської області, Фараонівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області.

У зв`язку з залученням третіх осіб підготовче засідання 28.01.2021 року відкладено на 23.02.2021 року на 10:00 год.

У підготовчому засіданні 23.02.2021 року оголошено перерву до 11.03.2021 року до 11:30 год. для з`ясування питання щодо правонаступництва відповідача.

Ухвалою від 11.03.2021 року відповідно до ст.52 КАС України відповідача замінено процесуальним правонаступником Білгород-Дністровською районною радою Одеської області.

Протокольною ухвалою від 11.03.2021 року суд відмовив у задоволенні клопотання Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області про залучення співвідповідачем Відділ освіти Петропавлівської ОТГ.

Протокольною ухвалою від 11.03.2021 року суд продовжив строк підготовчого провадження у справі на 30 днів та оголосив перерву у підготовчому засіданні до 31.03.2021 року до 12:00 год.

Підготовче засідання 31.03.2021 року відкладено на 07.04.2021 року на 11:30 год.

Ухвалою від 07.04.2021 року витребувано від Білгород-Дністровської районної ради Одеської області усі матеріали, на підставі яких Саратською районною радою Одеської області на черговому пленарному засіданні 17 вересня 2020 року було прийняте рішення № 639-VII Про створення Фараонівського освітнього округу.

У підготовчому засіданні 07.04.2021 року оголошено перерву у зв`язку з витребуванням у відповідача доказів.

Підготовче засідання 20.04.2021 року відкладено на 28.04.2021 року на 15:15 год.

Підготовче засідання 28.04.2021 року перенесено на 02.06.2021 року на 14:30 год. у зв`язку із знаходженням головуючого судді на лікарняному.

Ухвалою від 02.06.2021 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті на 16 червня 2021 року о 14 год. 30 хв.

Судове засідання 16.06.2021 року відкладено на 06.07.2021 року на 14:30 год. у зв`язку з першою неявкою до суду представника позивачів з поважних причин.

У судовому засіданні 06.07.2021 року оголошено перерву до 03.09.2021 року до 11:00 год.

У судове засідання, призначене на 03 вересня 2021 року на 11:00 год., з`явилися представник позивачів, представник відповідача та представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області.

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Фуратівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області, Міняйлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області, Пшеничнянська загальноосвітня школа І ступеня Саратської районної ради Одеської області у судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялися належним чином, про причини неявки суд не сповістили. Тому суд ухвалив про розгляд справи за їх відсутності.

Під час судового розгляду справи представник позивачів позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених в позовній заяві.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечував та вважав його необґрунтованим.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області позовні вимог не визнав та вважав їх безпідставними.

В обґрунтування позовних вимог представник позивачів зазначив, що позивачам з районної газети Час. Люди. Події від 26 вересня 2020 року стало відомо, що в день проведення сесії Саратської районної ради Одеської області 17 вересня 2020 року до порядку денного сесії профільною комісією було внесено питання щодо створення, зокрема, Фараонівського освітнього округу, і відповідне рішення проголосоване депутатами.

У подальшому, ознайомившись на сайті Саратської районної ради Одеської області із Протоколом №39 чергового пленарного засідання районної ради VII скликання від 17 вересня 2020 року, стало відомо, що під час слухання питання Про порядок денний пленарного засідання сесії районної ради була зроблена перерва та надано постійній комісії районної ради з питань освіти, культури, спорту та у справах молоді 10 хвилин щоб винести на сесію питання створення опорних закладів. Після перерви головою районної ради зазначено, що постійна комісія районної ради з питань освіти, культури, спорту та у справах молоді пропонують включити до порядку денного два питання: 1) про створення Фараонівського опорного закладу; 2) про створення Саратського опорного закладу.

За включення даного питання до порядку денного було проголосовано одноголосно. Дане питання було включено до порядку денного під номером 10. Про створення Фараонівського освітнього округу.

Представник позивачів вказав, що з протоколу вбачається, що проєкт рішення Про створення Фараонівського освітнього округу прийнято за основу та в цілому. Голосували одноголосно. Рішення №639-VII прийнято.

Однак, на сайті Саратської районної ради Одеської області наявна інформація щодо поіменного голосування депутатів Саратської районної ради на черговому пленарному засіданні тридцять дев`ятої сесії VII скликання від 17 вересня 2020 року разом із порядком денним розглянутих питань, з якої вбачається, що за пунктом 10 порядку денного проголосовано за зовсім інше питання, а саме: про безоплатну передачу майна із спільної власності територіальних громад сіл, селища Саратського району у комунальну власність територіальних громад сіл Саратського району.

Як вбачається з Рішення №639-VII від 17 вересня 2020 року Про створення Фараонівського освітнього округу, яке опубліковане на сайті Саратської районної ради Одеської області за відповідним посиланням, було вирішено, зокрема:

1. Створити Фараонівський освітній округ з Фараонівським опорним закладом загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області.

2. Змінити назву Фараонівського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Саратської районної ради Одеської області (68213, Одеська область, Саратський район, с. Фараонівка, вул. Грушевського, буд.6, код ЄДРПОУ 25814577) на Фараонівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області (ЄДРПОУ 25814577).

Представник позивачів зазначив, що позивачі ОСОБА_2 , ОСОБА_3 є мешканцями села Міняйлівка Саратського району Одеської області та мають відповідних дітей, які навчаються в Міняйлівській ЗОШ І-ІІ ст., яка згідно оскаржуваного рішення припиняється як юридична особа шляхом приєднання до Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області, що безпосередньо порушує їх права на навчання дітей у Міняйлівській ЗОШ І-ІІ ст., як самостійної юридичної особи, а також мешканців села Міняйлівка.

Права позивача ОСОБА_1 , яка є мешканкою села Старосілля Саратського району Одеської області та Громадської організації Асоціація вчителів етнічних румун в Одеській області порушені тим, що питання про створення Фараонівського освітнього округу з Фараонівським опорним закладом загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області не було винесено на громадське обговорення та прийняте без урахування соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх, соціально-економічних, національних і мовних потреб територіальної громади та/або суспільства та без проведення конкурсу для визначення опорного закладу освіти серед закладів загальної середньої освіти, що належать до сфери управління відповідача.

Представник позивачів вказав, що відповідачем в порядку підготовки проєкту рішення від 17.09.2020 року не проведено інформаційно-роз`яснювальної роботи серед громадськості стосовно утворення опорних закладів освіти та їх філій шляхом проведення загальних зборів громадян с. Фуратівка, с. Міняйлівка та с. Пшеничне за місцем їх проживання як формою їх безпосередньої участі у вирішенні питання щодо утворення освітнього округу для врахування їх думки та прийнятих рішень загальних зборів громадян органами місцевого самоврядування в їх діяльності, що суперечить вимогам чинного законодавства.

На думку представника позивачів, не проведення обговорень проєкту рішення та його підготовка фактично за 10 хвилин у день та під час проведення сесії районної ради без урахування думки батьків учнів з цього приводу говорить про те, що спірне рішення не відповідає критеріям, визначеним ч.2 ст.2 КАС України.

Саратська районна рада Одеської області не звернулася до районної організації профспілки, профкомітету закладу освіти за три місяці до звільнення працівників у зв`язку з ліквідацією (реорганізацією) закладів освіти та не отримала відповідну інформацію від роботодавця (відділу освіти, дирекції школи), у зв`язку з чим не розглянуто на засіданні президії ради, профкому школи і не прийнято відповідне рішення щодо надання або ненадання згоди на ліквідацію (реорганізацію) закладу освіти, оскільки рада (міськком), профком закладу освіти має право вносити пропозиції органам державної влади, місцевого самоврядування, роботодавцям про перенесення термінів, тимчасове припинення або скасування заходів, пов`язаних з вивільненням працівників, які є обов`язковими для розгляду.

Також представник позивачів зазначив, що відповідачем не враховано національних і мовних потреб територіальних громад сіл Фуратівка та Міняйлівка, які є румуномовними.

11.03.2021 року представником відповідача до суду подано відзив на позов, який не містить жодних обставин щодо підготовки та прийняття оскаржуваного рішення, а до відзиву не додано жодного документа, окрім рішення щодо правонаступництва відповідача.

30.08.2021 року від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Міняйлівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області надійшли письмові пояснення, в яких зазначено, що представників відповідних навчальних закладів чи громадськості на сесію районної ради не викликали і про їхнє ставлення до цього ніхто не питав. Будь-яка інформаційно-роз`яснювальна робота серед громадськості щодо утворення опорних закладів освіти та їх філій засновником не проводилась.

Вказано, що при прийнятті оскаржуваного рішення не враховано відстань, наявність та зручність автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та місця проживання.

Третіми особами, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Фуратівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області та Пшеничнянської загальноосвітньої школи І ступеня Саратської районної ради Одеської області до суду надані аналогічні пояснення, підписані педагогічними колективами шкіл.

Заслухавши вступне слово представника позивачів, представника відповідача та представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд встановив наступні обставини.

17 вересня 2020 року Саратською районною радою Одеської області прийнято рішення № 639-VII Про створення Фараонівського освітнього округу (а.с. 36-38, т. 1), яким було вирішено:

1.Створити Фараонівський освітній округ з Фараонівським опорним закладом загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області.

2.Змінити назву Фараонівського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Саратської районної ради Одеської області (68213, Одеська область, Саратський район, с. Фараонівка, вул. Грушевського, буд.6, код ЄДРПОУ 25814577) на Фараонівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІИ ступенів Саратської районної ради Одеської області (ЄДРПОУ 25814577).

3. Затвердити Статут Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти I- III ступенів Саратської районної ради Одеської області у новій редакції, згідно з додатком 1 до даного рішення.

4. Директору Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області (далі - Опорний заклад) (Велегурській Н.П.):

4.1.Зареєструвати Статут Опорного закладу в державних органах реєстрації відповідно до Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань.

4.2. В десятиденний термін після реєстрації подати районній раді належним чином завірені копії реєстраційних документів.

4.3. Організувати підвезення учнів шкільним автобусом до Опорного закладу з населених пунктів (територій), розташованих поза межами пішохідного доступу Для дітей.

4.4. Розробити та затвердити Положення про дошкільний підрозділ Опорного закладу у місячний термін.

5. Припинити юридичну особу Фуратівську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області (68210, Одеська область, Саратський район, село Фуратівка, вулиця Небесної Сотні, будинок 41, код ЄДРПОУ 25814459) шляхом приєднання до Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області.

6. Припинити юридичну особу Міняйлівську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області (68210, Одеська область, Саратський район, село Міняйлівка, вулиця Шкільна, будинок 5-А, код ЄДРПОУ 25814427) шляхом приєднання до Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області.

7. Припинити юридичну особу Пшеничнянську загальноосвітню школу І ступеня Саратської районної ради Одеської області (68214, Одеська область, Саратський район, село Пшеничне, вулиця Шкільна, код ЄДРПОУ 25814270) шляхом приєднання до Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області.

8. Затвердити склад:

8.1. Комісії з припинення юридичної особи Фуратівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області шляхом приєднання до Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області згідно з додатком 2 до даного рішення;

8.2. Комісії з припинення юридичної особи Міняйлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області шляхом приєднання до Фараонівського опорного закладу загальної-середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області згідно з додатком 3 до даного рішення;

8.3. Комісії з припинення юридичної особи Пшеничнянська загальноосвітня школа І ступеня Саратської районної ради Одеської області шляхом приєднання до Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області згідно з додатком 4 до даного рішення.

9. Встановити місце знаходження комісій:

9.1. Комісії з припинення юридичної особи Фуратівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Саратськоїрайонної ради Одеської області шляхом приєднання до Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області: 68210, Одеська область, Саратський район, село Фуратівка, вулиця Небесної Сотні, будинок 41;

9.2. Комісії з припинення юридичної особи Міняйлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області шляхом приєднання до Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області: 68210, Одеська область, Саратський район, село Міняйлівка, вулиця Шкільна, будинок 5-А;

9.3. Комісії з припинення юридичної особи Пшеничнянська загальноосвітня школа І ступеня Саратської районної ради Одеської області шляхом приєднання до Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області: 68214, Одеська область, Саратський район, село Пшеничне, вулиця Шкільна.

10. Комісіям з припинення, що зазначені у пункті 8 даного рішення:

10.1. Встановити строк заявлення кредиторами своїх вимог не менш ніж 2 місяці з дати оприлюднення рішення про припинення відповідно: Фуратівської ЗОШ І-ІІ ст., Міняйлівської ЗОШ І-ІІ ст., Пшеничнянської ЗОШ І ст.;

10.2. Забезпечити попередження працівників відповідно: Фуратівської ЗОШ І-ІІ ст., Міняйлівської ЗОШ І-ІІ ст., Пшеничнянської ЗОШ І ст. про істотні зміни умов праці відповідно до чинного законодавства;

10.3. Здійснити припинення відповідно: Фуратівської ЗОШ І-ІІ ст., Міняйлівської ЗОШ І-ІІ ст., Пшеничнянської ЗОШ І ст. шляхом приєднання до Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області у порядку та в строки, передбачені діючим законодавством України.

11. Саратській районній державній адміністрації забезпечити попередження директорів: Фуратівської ЗОШ І-ІІ ст. ОСОБА_4 , Міняйлівської ЗОШ І-ІІ ст. ОСОБА_5 , Пшеничнянської ЗОШ І ст. ОСОБА_6 про істотні зміни умов праці відповідно до чинного законодавства.

12. Директору Фараонівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ _ _ ступенів Саратської районної ради Одеської області розробити та подати на затвердження

до районної ради Положення про філії: Фуратівської ЗОШ І-ІІ ст., Міняйлівської ЗОШ І-ІІ ст., Пшеничнянської ЗОШ І ст.

13. Внести до рішення районної ради від ЗО травня 2019 року № 519 -VII Про майно спільної власності територіальних громад сіл, селища Саратського району Одеської області, управління яким здійснює районна рада, такі зміни: підпункт 1.3.12. пункту 1.3. розділу 1 переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селища Саратського району Одеської області, управління яким здійснює Саратська районна рада Одеської області, викласти у такій редакції 1.3.12. Фараонівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області.

14. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію районної ради з питань освіти, культури, спорту та у справах молоді.

Відповідно до розміщеного на сайті Саратської районної ради Одеської області протоколу №39 чергового пленарного засідання Саратської районної ради Одеської області VII скликання від 17 вересня 2020 року, під час слухання питання Про порядок денний пленарного засідання сесії районної ради була зроблена перерва та надано постійній комісії районної ради з питань освіти, культури, спорту та у справах молоді 10 хвилин щоб винести на сесію питання створення опорних закладів (а.с. 18-32, т. 1).

Після перерви головою районної ради зазначено, що постійна комісія районної ради з питань освіти, культури, спорту та у справах молоді пропонує включити до порядку денного два питання: 1) Про створення Фараонівського опорного закладу; 2) Про створення Саратського опорного закладу.

За включення до порядку денного, зокрема, питання про створення Фараонівського опорного закладу було проголосовано одноголосно.

Дане питання було включено до порядку денного під номером 10. Про створення Фараонівського освітнього округу.

З протоколу №39 вбачається, що проєкт рішення Про створення Фараонівського освітнього округу прийнято за основу та в цілому. Голосували одноголосно. Рішення №639-VII прийнято.

Відпровідно до інформації на сайті Саратської районної ради Одеської області щодо поіменного голосування депутатів Саратської районної ради на черговому пленарному засіданні тридцять дев`ятої сесії VII скликання від 17 вересня 2020 року разом із порядком денним розглянутих питань вбачається, що за пунктом 10 порядку денного проголосовано за інше питання - про безоплатну передачу майна із спільної власності територіальних громад сіл, селища Саратського району у комунальну власність територіальних громад сіл Саратського району (а.с. 33-35, т. 1).

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до абзацу 2 пункту 30 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Згідно з положеннями частини 4 статті 36 Закону України "Про освіту" та частини 6 статті 11 Закону України "Про загальну середню освіту" реорганізація і ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням сесії місцевої ради, державної і приватної форм власності - за рішенням засновника (засновників).

Повноваження районних та обласних рад визначені статтею 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в України". Зі змісту даної статті вбачається, що до виключних повноважень районної ради не відноситься вирішення питань про утворення чи ліквідацію навчальних закладів комунальної форми власності.

Разом з тим, відповідно до пункту 30 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради (селищної, сільської, міської).

Згідно ч.11 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в України", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

В актах та проектах актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування не може бути обмежено доступ до інформації про витрати чи інше розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним чи комунальним майном, у тому числі про умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримують ці кошти або майно, а також до іншої інформації, обмеження доступу до якої заборонено законом.

Відповідно до ч.3 ст.15 Закону України Про доступ до публічної інформації, проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Правовий статус, порядок утворення та основні засади діяльності опорного закладу освіти визначає Положення про опорний заклад освіти, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 р. № 532, в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення (далі за текстом Положення №532).

Згідно п.2 Положення №532, освітній округ - сукупність (мережа) закладів освіти та їх філій, у тому числі закладів позашкільної освіти, закладів культури, фізичної культури і спорту (далі - суб`єкти округу), що забезпечують доступність освіти для осіб, які проживають на відповідній території

Відповідно до п.4 Положення №532, освітній округ, опорний заклад освіти та його філії утворюються з метою:

створення єдиного освітнього простору та безпечного освітнього середовища;

забезпечення рівного доступу осіб, у тому числі з особливими освітніми потребами, до здобуття якісної освіти;

створення умов для здобуття особами повної загальної середньої освіти, зокрема шляхом проведення профорієнтаційної роботи серед здобувачів освіти, забезпечення реалізації їх індивідуальної освітньої траєкторії, впровадження курсів за вибором, факультативів, гуртків;

раціонального і ефективного використання наявних у суб`єктів округу ресурсів, їх модернізації.

Завданнями освітнього округу, опорного закладу освіти та його філій є створення безпечного освітнього середовища, концентрація та ефективне використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб здобувачів освіти, створення єдиної системи виховної роботи.

Виконання завдань освітнього округу, опорного закладу освіти та його філій можливе шляхом створення нового освітнього простору, що передбачає:

створення мотивуючого простору, застосування новітніх технологій дизайну, архітектури будівель та споруд, просторово-предметного оточення закладів освіти;

забезпечення енергоефективності будівель закладів освіти;

забезпечення створення у закладах освіти інклюзивного освітнього та безперешкодного (безбар`єрного) середовища для осіб з особливими освітніми потребами;

створення умов для здобуття освіти із застосуванням новітніх інформаційно-комунікаційних засобів та технологій;

використання матеріально-технічної бази закладів освіти для забезпечення всебічного розвитку особистості здобувачів освіти.

Формування нового освітнього простору здійснюється з урахуванням методичних рекомендацій, затверджених Мінрегіоном, зокрема щодо розроблення проектів будівництва закладів освіти та їх філій.

Згідно п.5 Положення №532, засновник для прийняття рішення про утворення опорного закладу освіти та його філій:

проводить аналіз рівня матеріально-технічного забезпечення та кадрового потенціалу закладів освіти, культури, фізичної культури і спорту, що належать до сфери його управління, з урахуванням методичних рекомендацій МОН та Мінрегіону;

вивчають стан впровадження профільної середньої освіти у закладах освіти та якість надання освітніх послуг;

прогнозують витрати на зміцнення матеріально-технічної бази опорних закладів освіти та їх філій, створення в них нового освітнього простору, придбання шкільних автобусів з метою організації підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та до місця проживання, введення у разі потреби додаткових посад педагогічних працівників, створення безперешкодного (безбар`єрного) середовища для осіб з особливими освітніми потребами;

організовують проведення інформаційно-роз`яснювальної роботи серед громадськості щодо утворення опорних закладів освіти та їх філій.

Згідно п.6 Положення №532 (в редакції від 19.06.2019 року), засновник визначає опорні заклади освіти серед закладів загальної середньої освіти, що належать до сфери його управління, на конкурсній основі відповідно до затверджених ним умов.

Під час проведення конкурсу обов`язково враховуються:

освітні потреби здобувачів освіти у забезпеченні певних напрямів спеціалізації;

здатність забезпечити на належному рівні організацію допрофільної підготовки і профільного навчання;

рівень забезпечення кваліфікованими педагогічними кадрами;

наявність сучасної матеріально-технічної бази (належним чином обладнаних спортивних об`єктів, кабінетів природничо-математичного та іншого спрямування, лабораторій, навчальних майстерень, комп`ютерного і мультимедійного обладнання, швидкісного доступу до Інтернету тощо);

укомплектування бібліотечного фонду підручниками, науково-методичною, художньою та довідковою літературою;

наявність та зручність автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та місця проживання.

Суд бере до уваги доводи позивачів, що Саратською районною радою Одеської області в порядку підготовки проекту рішення від 17.09.2020 року не було проведено інформаційно-роз`яснювальної роботи серед громадськості щодо утворення опорних закладів освіти та їх філій шляхом проведення загальних зборів громадян с. Фуратівка, с. Міняйлівка та с. Пшеничне за місцем їх проживання як формою їх безпосередньої участі у вирішенні питання щодо утворення освітнього округу для врахування їх думки та прийнятих рішень загальних зборів громадян органами місцевого самоврядування в їх діяльності, що суперечить вимогам п.5 Положення №532.

Також Саратською районною радою Одеської області в порушення приписів п.6 Положення №532 не було проведено конкурсу для визначення опорного закладу освіти серед закладів загальної середньої освіти Фараонівського опорного закладу. Такий конкурс не оголошувався, умови конкурсу не затверджувалися, визначені пунктом 6 Положення №532 питання, що мали бути обов`язково враховані під час проведення конкурсу враховані не були.

Не проведення обговорення проекту рішення та його підготовка фактично за 10 хвилин у день проведення сесії районної ради без урахування думки батьків учнів с. Фуратівка, с. Міняйлівка та с. Пшеничне свідчить про прийняття спірного рішення не у спосіб, що передбачений законодавством, необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), без урахування права осіб, інтересів яких це рішення стосується, на участь у процесі прийняття рішення.

Підтвердженням викладених вище обставин є також те, що ані Саратською районною радою Одеської області, ані її правонаступником Білгород-Дністровською районною радою Одеської області на виконання ухвали суду про витребування документів, що стали підставою для прийняття оскаржуваного рішення, не було надано жодного документа, який би свідчив про дотримання вимог Положення № 532 під час ухвалення рішення № 639-VII від 17.09.2020 року.

Відповідно до пункту 3 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 996 від 03 листопада 2010 року (далі - Порядок № 996), консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.

При цьому, згідно з пунктом 12 цього Порядку в обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які: стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг тощо.

Зі змісту наведеної правової норми вбачається, що консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку.

Отже, оскаржуване рішення впливає на таке важливе конституційне право позивачів ОСОБА_3 та ОСОБА_2 (їх дітей), як право на освіту, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті таких рішень.

Аналогічний правовий висновок було висловлено в Постановах Верховного Суду від 14.08.2018 у справі №359/6814/17, та від 06.02.2019 року у справі №720/1536/16-а.

Як зазначено у статті 3 Конвенції Про права дитини, схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20.11.1989 № 44/25, ратифікованої Постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 №789-ХІІ, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Отже, у випадку наявності будь-якої правової колізії, неповноти, нечіткості або суперечливості законодавства, що регулює спірні правовідносини, що стосуються інтересів дітей, з урахуванням положень статті 3 Конвенції "Про права дитини", пріоритети повинні надаватися якнайкращому забезпеченню інтересів дітей.

Відповідно до п.1 ст.11 Розділу XII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про освіту, рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності приймає його засновник (засновники).

Засновником закладу загальної середньої освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад загальної середньої освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.

Заклади загальної середньої освіти створюються з урахуванням соціально- економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх, соціально-економічних, національних і мовних потреб територіальної громади та/ або суспільства.

Суд бере до уваги доводи позивачів, що відповідачем не враховано національних і мовних потреб територіальних громад сіл Фуратівка та Міняйлівка, які є румуномовними (молдовомовними), і молдовська мова вивчалася у закладах освіти вказаних сіл до ліквідації цих навчальних закладів як юридичних осіб як окремий предмет, що сторонами у справі не заперечувалося.

При цьому суд не бере до уваги доводи позивачів щодо незвернення Саратської районної ради Одеської області до районної організації профспілки, профкомітету закладу освіти за три місяці до звільнення працівників в зв`язку з ліквідацією (реорганізацією) закладів освіти та неотримання згоди на ліквідацію (реорганізацію) закладів освіти с. Фуратівка, с. Міняйлівка та с. Пшеничне, оскільки жодний з позивачів у даній справі не оскаржує порушення його трудових прав спірним рішенням, жодний з викладачів закладів освіти вказаних сіл не був звільнений в результаті реорганізації, що сторонами у судовому засіданні не оспорювалося.

Вирішуючи питання про порушення спірним рішенням прав позивачів, судом з`ясовано, що ОСОБА_3 та ОСОБА_2 є матерями учнів Міняйлівської ЗОШ. Крім того, ОСОБА_2 працює викладачем у Міняйлівській ЗОШ.

ОСОБА_1 та ОСОБА_2 є членами ГО «Асоціація вчителів етнічних румун», що підтверджується довідкою вказаної Асоціації від 14.02.2021 року.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позов ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Громадської організації Асоціація вчителів етнічних румун в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення Саратської районної ради Одеської області № 639-VII від 17 вересня 2020 року Про створення Фараонівського освітнього округу є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Разом з тим, у задоволенні позову ОСОБА_1 слід відмовити, оскільки оскаржуване рішення не впливає на її права та інтереси, вона не є членом жодної з територіальних громад с.Фуратівка, с. Міняйлівка, с. Пшеничне, її діти не навчаються в освітніх закладах вказаних населених пунктів, та вона у цих закладах не працює.

Посилання представника позивача на те, що Старосільська ЗОШ, в якій працює ОСОБА_1 , могла б претендувати на визначення опорним закладом освіти, суд до уваги не бере, оскільки ці обставини є припущенням та не доведені доказами.

Посилання представника позивача на те, що ОСОБА_1 є членом Громадської організації Асоціація вчителів етнічних румун в Одеській області суд також вважає безпідставними, оскільки вказана Асоціація бере участь у даній справі як позивач на захист порушених прав членів Асоціації, однак права безпосередньо ОСОБА_1 , як встановлено судом, спірним рішенням не порушені.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, згідно ч.1 ст.139 КАС України, суд присуджує позивачам, чиї позовні вимоги задовольняються, всі здійснені ними документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, ч.1 ст.139, ст.ст. 241-246, 291, п.15.5 ч.1 розділу VII КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 (адреса: с.Старосілля Саратського району Одеської області, 68212, р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) до Білгород-Дністровської районної ради Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення відмовити.

Позов ОСОБА_2 (адреса: АДРЕСА_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 (адреса: АДРЕСА_2 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_3 ), Громадської організації Асоціація вчителів етнічних румун в Одеській області (адреса: вул. Плавнинська, 24А, с.Орлівка Ренійського району Одеської області, код ЄДРПОУ 42990461) до Білгород-Дністровської районної ради Одеської області (адреса: вул. Грецька, 24, м. Білгород-Дністровський Одеської області, 67700, код ЄДРПОУ 21017996), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Фуратівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області (адреса: вул. Небесної Сотні, 41, с. Фуратівка Саратського району Одеської області, 68210), Міняйлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області (адреса: вул. Шкільна, 5-А, с. Міняйлівка Саратського району Одеської області, 68210), Пшеничнянська загальноосвітня школа І ступеня Саратської районної ради Одеської області (адреса: вул. Шкільна, с. Пшеничне Саратського району Одеської області, 68210), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Фараонівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Саратської районної ради Одеської області (адреса: вул. Грушевського, 6, с. Фараонівка Саратського району Одеської області, 68213, код ЄДРПОУ 25814577) задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Саратської районної ради Одеської області № 639-VII від 17 вересня 2020 року Про створення Фараонівського освітнього округу.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Білгород-Дністровської районної ради Одеської області на користь ОСОБА_2 судові витрати у розмірі 840,80 грн. (вісімсот сорок гривень 80 копійок).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Білгород-Дністровської районної ради Одеської області на користь ОСОБА_3 судові витрати у розмірі 840,80 грн. (вісімсот сорок гривень 80 копійок).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Білгород-Дністровської районної ради Одеської області на користь Громадської організації Асоціація вчителів етнічних румун в Одеській області судові витрати у розмірі 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні).

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 13 вересня 2021 року.

Суддя В.В. Андрухів

Джерело: ЄДРСР 99617859
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку