Справа № 236/2628/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 вересня 2021 року Краснолиманський міський суд Донецької обла сті у складі:
головуючої судді- Сердюк Н.В.,
за участю секретаря судового засідання - Колесник О.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м.Лиман в присутності відповідача ОСОБА_1 , цивільну справу за позовною заявою Управління соціального захисту населення Лиманської міської ради Донецької області до ОСОБА_1 про повернення надміру сплачених коштів внаслідок отримання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам,-
ВСТАНОВИВ:
24 червня 2021 року до Краснолиманського міського суду Донецької області надійшла позовна заява Управління соціального захисту населення Лиманської міської ради Донецької області до ОСОБА_1 про повернення надміру сплачених коштів внаслідок отримання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам (а.с. 1-5). В обгрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_1 в періоди з 25.01.2016р. по 19.05.2016 р.; з 20.05.2016р. по 19.11.2016р.; з 21.11.2016р. по 20.05.2017р.; з 22.05.2017р. по 21.11.2017р; з 22.11.2017р. по 21.05.2018р.; з 24.05.2018р по 23.11.2018р. на підставі рішень управління соціального захисту населення Лиманської міської ради призначена допомога у розмірах передбачених законодавчими актами. 22.11.2018 року ОСОБА_1 звернувся до Управління із заявою про подовження виплати щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення АТО для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово - комунальних послуг затвердженого Постановою КМУ від 01.10.2014 р. № 505 і зазначив, що ні він, ні його дружина житла на території України не мають. В результаті проведеної управлінням соціального захисту населення перевірки даних, наданих заявником, згідно інформації Державного реєстру від 29.11.2018 р. встановлено, що ОСОБА_2 має квартиру за адресою : АДРЕСА_1 , право власності набуте на підставі договору купівлі-продажу № 389 від 19.03.2007 року; житловий будинок за адресою: АДРЕСА_2 , право власності набуте на підставі договору купівлі-продажу № 3745 від 17.11.2015 року та квартиру за адресою АДРЕСА_3 , право власності набуте на підставі договору купівлі-продажу № 2-2148 від 07.06.2016 року. Згідно абз. 2 п. 6 Порядку грошова допомога переміщеним особам не призначається у разі коли будь-хто із членів сім`ї має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану. На підставі інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав та нерухомого майна та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 29.11.2018 року було винесено рішення управлінням соціального захисту населення Лиманської міської ради від 04.12.2018 року, в якому ОСОБА_1 відмовлено в продовжені виплати грошової допомоги переміщеним особам на проживання, з підстав - сім`я володіє житловим приміщенням не на окупованій території та не в зоні АТО. В результаті подання ОСОБА_1 документів з недостовірними відомостями, виникла переплата бюджетних коштів на суму 72817,36 гривень (сімдесят дві тисячі вісімсот сімнадцять гривень 36 копійок) з 24 липня 2015 року по 23 листопада 2018 року. 05 грудня 2018 року ОСОБА_1 . Управлінням було вручено лист-претензію, про необхідність повернути зайво сплачені кошти в сумі 72817,36 гривень (сімдесят дві тисячі вісімсот сімнадцять гривень 36 копійок). ОСОБА_1 надав заяву про зобов`язання сплачувати заборгованість по 1500,00 гривень щомісячно. З січня 2019 по грудень 2020 року ОСОБА_1 виконував свої зобов`язання, та сплатив на розрахунковий рахунок управління 8317,36 гривень. З січня 2021 року і по сьогоднішній день ОСОБА_1 не виконує свої зобов`язання перед управлінням щодо сплати надміру виплачених коштів допомоги. 06 травня 2021 року Управлінням був надісланий лист-нагадування, рекомендованим відправленням, про необхідність повернути зайво сплачені кошти в сумі 64500,00 гривень (шістдесят чотири тисячі п`ятсот гривень 00 копійок). Лист ОСОБА_1 отримав, але надміру виплачені кошти допомоги не повернув. На підставі викладеного відповідач просить суд стягнути з ОСОБА_1 64500 грн. надміру сплачених коштів внаслідок отримання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам та судові витрати в сумі 2270 грн.
Представник позивача УСЗН Лиманської міської ради, належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, в судове засідання не прибув, позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити, справу розглянути без участі представника (а.с.5).
Відповідач ОСОБА_1 , в судовому засіданні позовні вимоги не визнав. Надав суду відзив у якому зазначив грошова допомога призначалась до 03 червня 2017 року. Відповідно до договору купівлі-продажу № 389 від 19.03.2007 року дружина ОСОБА_2 , має у власності квартиру за адресою АДРЕСА_1 . Однак вони з дружиною не могли користуватись даною квартирою до 16.04.2019 року, оскільки вступило в законну силу рішення Вугледарського міського суду Донецької області по справі № 223/851/18, про усунення перешкод у користуванні власністю і виселення з житлового приміщення, а також житловий будинок в смт. Ямпіль набутий на підставі договору купівлі-продажу № 3745 від 17.11.2015 року за адресою АДРЕСА_2 , який відповідно до Акту обстеження житлових умов №196/25-31 від 30.07.2021 року визнаний аварійним та таким, що потребує капітального ремонту. Суду повідомив, що квартира за адресою: АДРЕСА_3 , на підставі договору купівлі-продажу № 2-2148 від 07.06.2016 року належить сину та фіктивно була оформлена на дружину. Також зазначив, що при поданні заяви до Управління соціального захисту населення Лиманської міської ради Донецької області підписував те, що було написано його дружиною.
З`ясувавши доводи учасників справи, дослідивши письмові докази, суд доходить висновку, що в позов підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
Із матеріалів справи вбачається, що відповідача взято на облік як внутрішньо переміщену особу за місцем фактичного проживання/перебування в смт.Ямпіль Лиманського району Донецької області.
24 липня 2015 року відповідач вперше звернувся до органу соціального захисту із заявою для призначення щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, до управління праці та соціального захисту населення Краснолиманської міської ради Донецької області (а.с.6). В подальшому відповідач також 25 січня 2016 року, 20 травня 2016 року, 21 листопада 2016 року, 22 травня 2017 року, 22 листопада 2017 року, 24 травня 2018 року та 22 листопада 2018 року звертався із заявами про призначення йому адресної допомоги.
Спірні правовідносини врегульовані Цивільним Кодексом України, Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», відповідно до якого визначено статус внутрішньо переміщеної особи та встановлено відповідні соціальні гарантії.
Частиною 1 статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» визначено, що внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Згідно зі статтею 2 цього Закону Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року N 505 «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг» установлена щомісячна адресна допомога внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. Та пунктом 2 цієї постанови затверджено Порядок надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 505 (далі-Порядок).
Відповідно до пункту 2 Порядку грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території України, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції та які взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.
Пунктом 3 Порядку визначено, що грошова допомога внутрішньо переміщеним особам призначається на сім`ю та виплачується одному з її членів за умови надання письмової згоди у довільній формі про виплату йому грошової допомоги від інших членів сім`ї (далі - уповноважений представник сім`ї). Розмір допомоги залежить від статусу її отримувачів.
Відповідно до абз. 2 пункту 6 Порядку (в редакції яка діяла з 09.09.2015 року) визначено, що грошова допомога не призначається у разі: якщо будь-хто із членів сім`ї (крім сімей, до складу яких входять військовослужбовці з числа внутрішньо переміщених осіб, які захищають незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції) має у власності житлове приміщення / частину житлового приміщення, що розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану.
03 червня 2017 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 31 травня 2017 року № 370, якою абз. 2 п. 6 Порядку викладено в редакції, відповідно до якої грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто із членів сім`ї має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану.
Відповідно до пункту 11 Порядку (в редакції яка діяла до 15.06.2015 року) уповноважений представник сім`ї, якому призначено грошову допомогу, зобов`язаний повідомляти уповноваженому органу про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, протягом трьох днів з дня настання таких обставин. Суми грошової допомоги, виплачені надміру внаслідок подання документів з недостовірними відомостями, повертаються уповноваженим представником сім`ї на вимогу уповноваженого органу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 15.06.2015 р. N 427 та, в подальшому, Постановою Кабінету Міністрів України від 14.08.2019 р. N 754, внесено зміни та пункт 11 Порядку викладено в наступній редакції:
Уповноважений представник сім`ї, якому призначено грошову допомогу, зобов`язаний повідомляти уповноваженому органу про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, протягом трьох днів з дня виникнення таких обставин.
У разі виїзду внутрішньо переміщеної особи на тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі та перебування на таких територіях понад 60 днів суми грошової допомоги повертаються за весь період перебування на зазначених територіях.
Суми грошової допомоги, надмірно виплачені внаслідок подання недостовірних документів, неповідомлення про зміну обставин, які впливають на виплату грошової допомоги, повертаються: уповноваженим представником сім`ї самостійно; за згодою уповноваженого представника сім`ї у повному обсязі за рахунок наступних виплат грошової допомоги; за рішенням уповноваженого органу за рахунок суми наступних виплат грошової допомоги в обсязі не менш як 20 відсотків щомісячної суми призначеної грошової допомоги. У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру перерахованих сум грошової допомоги вони стягуються в судовому порядку.
Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно за ОСОБА_2 зареєстроване наступне майно : квартира за адресою АДРЕСА_1 (право власності набуте на підставі договору купівлі-продажу № 389 від 19.03.2007 року); житловий будинок за адресою: АДРЕСА_2 (право власності набуте на підставі договору купівлі-продажу № 3745 від 17.11.2015 року); квартира за адресою АДРЕСА_3 (право власності набуте на підставі договору купівлі-продажу № 2-2148 від 07.06.2016 року) (а.с.26-30).
У заявах ОСОБА_1 , поданих для призначення щомісячної адресної допомоги 25 січня 2015 року, 20 травня 2016 року та 21 листопада 2016 зазначено про відсутність у нього та будь-якого із членів сім`ї у власності житлового приміщення/частини житлового приміщення, розташованого в інших регіонах, ніж тимчасово окупована території України та райони проведення АТО.
Розмір адресної допомоги, виплаченої ОСОБА_1 за період з 24 липня 2015 року по 30 листопада 2018 року складає 72817,36 грн. (а.с.32-33).
04.12.2018 року на засіданні комісії по призначенню допомоги Управління соціального захисту населення Лиманської міської ради прийнято рішення про про відмову ОСОБА_1 в наданні допомоги у зв`язку з наявністю у власності членів сім`ї житлового приміщення на не окупованій території України.
У своїй заяві ОСОБА_1 визнав заборгованість у сумі 72817,36 грн. та зобов`явся її погасити (а.с.36). В рахунок погашення виниклої заборгованості здійснив наступні платежі : 516,13 грн. - за березень 2018 року; 2000 грн. - за червень 2018 року; 2000 грн. - за липень 2018 року та 2000 грн. - за серпень 2018 року.
У зв`язку з припиненням виплат в погашення заборгованості, 06 травня 2021 року позивачем на адресу відповідача надіслано листа №10/22-1010, яким повідомлено, що залишок виплаченої щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг за період з 24.05.2015 року по 23.11.2018 року в загальній сумі 64500 грн. підлягає поверненню у зв`язку з наданням недостовірної інформації та наявності у власності дружині нерухомого майна на підконтрольній Україні території. Та відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення вказаний лист отриманий ОСОБА_1 12.05.2019 року.
Суд не приймає до уваги доводи ОСОБА_1 , що житлом, на яке оформлено право власності він з дружиною не користувався, оскільки згідно абз. 2 п. 6 Порядку (в редакції чинній з 03 червня 2017 року), грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто із членів сім`ї має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану. Акту технічного стану житлового будинку за адресою: АДРЕСА_2 ОСОБА_1 не надав, надав тільки кат обстеженння житлово - побутових умов. Докази щодо наявності перешкод у користуванні квартирою за адресою АДРЕСА_1 та квартирою за адресою АДРЕСА_3 суду теж не надані.
Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та Перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення затверджені розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року № 1085-р. До вказаних Переліків населені пункти, де розташовані житлові приміщення дружини відповідача, не внесено.
За таких обставин з 03 червня 2017 року наявність житлового приміщення в районі проведення антитерористичної операції є підставою для відмови в призначенні щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, та це положення розповсюджується на спірні правовідносини.
Враховуючи, що при зверненні з відповідними заявами про призначення адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, відповідачем не було повідомлено про наявність у членів сім`ї житлових приміщень, які розташовані в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, які розташовані на лінії зіткнення, суд вбачає підстави для стягнення надмірно сплаченої суми допомоги за період 03 червня 2017 року по 23.11.2018 року у розмірі 33520,23 грн.
Разом з тим, що відповдачем добровільно сплачено позивачу 8317,36 грн в рахунок погашення боргу, отже залишок несплаченої заборгованості складає 25202, 87 грн., який підлягає стягненню з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Лиманської міської ради Донецької області.
З приводу вимоги позивача про відшкодування понесених ним судових витрат суд зазначає таке. Згідно із ст. 133 ЦПК України судовий збір, включено до складу судових витрат. Згідност. 141 Цивільного процесуального кодексу України, судовий збір та інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи у разі часткового задоволення позову, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
УПСЗ Лиманської міської ради при поданні позову сплачено в дохід держави судовий збір у розмірі 2270,00 грн., що підтверджено наданим позивачем платіжними дорученнями №124 від 13.04.2021 (а.с.40).
Позивачем заявлена вимога про стягнення з відповідача 64500 грн. Враховуючи, що судом задоволені позовні вимоги частково на суму 25202,87 грн., що складає 39,00% від заявлених вимог, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню понесені судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 885,3 грн., пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (2270 грн./100%х39,00%).
Керуючись ст. 2,10-12,80, 258-259, 274, 280-281 ЦПКУкраїни, суд -
УХВАЛИВ:
Позовні вимоги Управління соціального захисту населення Лиманської міської ради Донецької області до ОСОБА_1 про повернення надміру сплачених коштів внаслідок отримання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам- задовольнити частково.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКП НОМЕР_1 , який зареєстрований в АДРЕСА_4 , фактично проживає в АДРЕСА_5 на користь Управління соціального захисту населення Лиманської міської ради Донецької області (р/р UA558201720343100010000047399, ЄДРПОУ 25953557, МФО 820172, отримувач УСЗН, банк ДКСУ м. Київ, надміру сплачені кошти внаслідок отримання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам за період 03 червня 2017 року по 23.11.2018 року у розмірі у розмірі 25202,87 (двадцять п`ять тисяч двісті дві гривні 87 копійки) гривень.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКП НОМЕР_1 , який зареєстрований в АДРЕСА_4 , фактично проживає в АДРЕСА_5 на користь Управління соціального захисту населення Лиманської міської ради Донецької області, р/р UA418201720344270020000047399, ОКПО 25953557, МФО 820172, отримувач УСЗН, банк ДКСУ м. Київ, судові витрати у розмірі 885,3 (вісімсот вісімдесят п`ять гривень 3 копійки) гривень.
В інший частині позовних вимог, відмовити в зв`язку з відсутністю підстав для їх задоволення.
Рішення може бути оскаржено позивачем в апеляційному порядку до Донецького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Відповідно до п.п. 15.5) п.п.15 п. 1 Розділу ХІІІ"Перехідні положення" ЦПК України(в редакції Закону від 03.10.2017 року № 2147-VIII), до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повне рішення суду виготовлено та надано для ознайомлення учасникам справи 10 вересня 2021 року.
Головуюча суддя -