open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 червня 2021 року, м. Херсон, справа № 923/110/21

Господарський суд Херсонської області у складі судді Соловйова К.В., розглянувши у відкритому засіданні праву

за позовом: Малого приватного підприємства "Ритм", м. Херсон,

до: Відділу освіти, культури та спорту виконавчого комітету Ювілейної сільської ради Херсонського району Херсонської області, с. Ювілейне, Олешківського району Херсонської області,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Фізична особа-підприємець Глущенко Євген Олексійович, м. Гола Пристань Херсонської області,

про визнання результатів спрощеної закупівлі недійсними

за участю секретаря судового засідання Рудченко І.О.,

представників сторін:

від позивача: директор Ганецька Л.В., витяг з ЄДР, рішення №1 засновника (власника) від 01.08.1997;

від відповідача: не прибув;

від 3-ї особи: адвокат Міхалков В.С., ордер серії ХС №119709 від 12.05.2021, свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю №484 від 19.07.2010.

у с т а н о в и в:

Обґрунтування позову

Правовими підставами позову Малого приватного підприємства "Ритм" (позивач) до Відділу освіти, культури та спорту виконавчого комітету Ювілейної сільської ради Херсонського району Херсонської області (відповідач) про визнання недійсними оформлених протоколами та повідомленням замовника результатів спрощеної закупівлі унікальний номер оголошення про проведення закупівлі в електронній системі закупівель UА-2020-12-30-001790-b, вказано положення ст.ст.1, 23, 25 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", ст.ст. 5, 11, 14 Закону України "Про публічні закупівлі", а в якості фактичних обставин, якими обґрунтовано позовні вимоги, зазначено про порушення відповідачем принципу об`єктивного та неупередженого визначення переможця закупівель, а саме визначення переможцем даної закупівлі фізичної особи-підприємця Глущенка Євгена Олексійовича (третя особа), пропозиція закупівлі (тендерна пропозиція) якого не відповідала вимогам замовника згідно з Оголошенням про проведення даної закупівлі: третя особа не надала у повному обсязі документів, які вимагав замовник від учасників закупівлі за цим оголошенням.

Зокрема, у позовній заяві вказано, що учасник торгів - ФОП Глущенко Євген Олексійович не надав у повному обсязі документи, які вимагав Замовник у Оголошенні про проведення спрощеної закупівлі (з додатками) (надалі - Оголошення закупівлі), а тому пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в (даному) оголошенні, та вимогам до предмета закупівлі, і як наслідок, оскаржувані рішення є незаконними та мають бути визнанні судом недійсними, з огляду на наступне.

1) Згідно пункту 6 Додатку 1 "Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі: ДК 021:2015: код 15330000-0 - Оброблені фрукти та овочі (Повидло - ДК 021:2015: код 15332290-3; сухофрукти ДК 021:2015: код15332410-1; томат паста ДК 021:2015: код 15331425-2; квасоля в томатному соусі ДК 021:2015: код 15331410-4; квашені овочі ДК 021:2015: код 15331460-9; горошок консервований ДК 021:2015: код 15331462-3; горох ДК 021:2015: код 15331132-1; кукурудза консервована ДК 021:2015: код 15331470-2; ікра кабачкова ДК 021:2015: код 15331460-9)" до Оголошення закупівлі Учасники процедури закупівлі повинні надати в складі пропозиції документи, які підтверджують відповідність пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іниіим вимогам до предмета закупівлі, а саме: копії декларації виробника (посвідчення про якість) на запропонований товар та/або протоколи випробувань завірені печаткою виробника, або інший документ, що підтверджує якість запропонованого товару відповідно до вимог чинного законодавства України. Якість предмета закупівлі має відповідати чинним державним стандартам України. Для підтвердження відповідності товару вимогам даної документації учасник надає у складі пропозиції чинні на момент подання пропозиції копії сертифікатів (або посвідчень, або паспортів якості тощо) на кожний запропонований товар, що є предметом закупівлі завірені виробником або постачальником товару (дані вимоги стосуються постачальників (дилерів), які не є виробниками товару, що пропонується). Проте, згідно з аналізу документів, які були розміщені на сайті Prozorro.gov.ua/tender на сторінці щодо проведення закупівлі № UА-2020-12-30-001790-b, за відповідним посиланням, третя особа, ФОП Глущенко Є.О., не надав замовнику закупівлі копії сертифікатів (або посвідчень, або паспортів якості тощо) на кожний запропонований товар, що є предметом закупівлі завірені виробником або постачальником товару (дані вимоги стосуються постачальників (дилерів), які не є виробниками товару, що пропонується), а саме, відповідні документи не було надано третьою особою замовнику на товар огірки солоні. Вказане не відповідає вимогам Оголошення закупівлі, і як наслідок, пропозиція закупівлі, що надала третя особа, ФОП Глущенко Є.О., підлягала відхиленню.

2) Згідно з п.п.1.1. п.1 р.І Додатку 3 "Перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника вимогам замовника" до Оголошення закупівлі Учасникам процедури закупівлі необхідно підтвердити у складі пропозиції інформацію щодо наявності експлуатаційного дозволу для потужностей з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження або державної реєстрації потужностей з виробництва та/або обігу харчових продуктів у випадках, визначених відповідно ст.ст.23, 25 Закону про безпечність. Дана інформація зазначена у реєстрі операторів ринку та потужностей, на які видано експлуатаційний дозвіл та державному реєстрі потужностей операторів ринку, що оприлюднені на офіційному веб - сайті Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. Проте, згідно з аналізу документів, які були розміщені на сайті Prozorro.gov.ua/tender на сторінці щодо проведення закупівлі № UА-2020-12-30-001790-b, за відповідним посиланням, третя особа, ФОП Глущенко Є.О., не надав замовнику закупівлі інформацію як оператор ринку харчових продуктів щодо наявності експлуатаційного дозволу для потужностей з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження або державної реєстрації потужностей з виробництва та/або обігу харчових продуктів, що не відповідає вимогам Оголошення закупівлі, і як наслідок, пропозиція закупівлі, що надала третя особа, ФОП Глущенко Є.О., підлягала відхиленню.

3) Згідно з п.п.1.1. п.1 р.І Додатку 3 "Перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника вимогам замовника" до Оголошення закупівлі Учасник надає довідку згідно форми наведеної Таблиці 1 щодо наявності обладнання та матеріально - технічної бази та технологій, які будуть використанні при поставки товару, що є предметом закупівлі, та які не мають обмеження прав користування майном. До даної довідки надаються копії(-я) свідоцтв(-а) про реєстрацію транспортних(-их) засобів(-у) наведених(-ого) у довідці завірена підписом уповноваженої особи Учасника та печаткою (у разі її використання). У випадку, якщо Учасник користуватиметься залученим (орендованим) автотранспортом, Учасник до зазначеної довідки повинен додати чинну протягом надання послуг копію (-ії) договору (-ів) оренди на кожну одиницю вказану учасником у вищенаведені таблиці з актом приймання-передачі на залучені машини. Копія договору на здійснення санітарної обробки автомобільного транспорту (в разі здійснення санітарної обробки не спеціалізованою лабораторією надати акт огляду Держпродспожив служби, приміщення в якому здійснюється обробка) та довідка з відміткою про проходження санітарної обробки автомобілем, яким буде постачатися товар. Проте, згідно з аналізу документів, які були розміщені на сайті Prozorro.gov.ua/tender на сторінці щодо проведення закупівлі № UА-2020-12-30-001790-b, за відповідним посиланням, третя особа, ФОП Глущенко Є.О., не надав замовнику закупівлі довідки з відміткою про проходження санітарної обробки автомобілем, яким буде постачатися товар.

Натомість, третя особа, ФОП Глущенко Є.О., надав замовнику закупівлі санітарний паспорт автомобіля для перевезення харчових продуктів державний реєстраційний номер транспортного засобу НОМЕР_1 та санітарний паспорт автомобіля для перевезення харчових продуктів державний реєстраційний номер транспортного засобу НОМЕР_2 .

Проте, з 20.09.2015 санітарний паспорт автомобіля був скасований згідно Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо харчових продуктів" від 22.07.2014 (№ 1602-VII). У зв`язку з набуттям чинності вказаним Законом виключено статтю 17 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" від 24.02.1994 (№ 4004-ХІІ), якою передбачалися вимоги до продовольчої сировини і харчових продуктів, умов їх транспортування, зберігання та реалізації. При цьому, згідно внесених змін чинного законодавства у новій редакції викладено Закон України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" від 23.12.1997 (№ 771/97-ВР), де статтею 44 цього Закону визначені гігієнічні вимоги до транспортних засобів. Законом України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" від 23.12.1997 (№ 771/97-ВР) не передбачені повноваження з надання санітарних паспортів на автотранспорт для перевезення продуктів харчування. Ненадання передбаченої документацією закупівель довідки з відміткою про проходження санітарної обробки автомобілем, яким буде постачатися товар, свідчить про те, що тендерна пропозиція третьої особи, ФОП Глущенко Є.О., не відповідає вимогам Оголошення закупівлі, і як наслідок, пропозиція закупівлі, що надала третя особа, ФОП Глущенко Є.О., підлягала відхиленню.

4) Згідно з п.п.1.2. п.1 р.І Додатку 3 "Перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника вимогам замовника" до Оголошення закупівлі Учасник надає довідку про наявність в Учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають знання та досвід, необхідні для поставки товару згідно форми наведеної Таблиці 3, які будуть залучені при поставці товару, що є предметом закупівлі. Посада, прізвище, ініціали, підпис уповноваженої посадової особи Учасника, завірена печаткою (у разі наявності печатки або її використання). Інформація, зазначена у довідці, підтверджується копіями документів, завіреними учасником процедури закупівлі:Трудова книжка або накази про призначення на посаду, та/або накази про сумісництво (за наявності) або цивільно-правові угоди з особами, що будуть задіяні учасником процедури закупівлі протягом усього терміну виконання договору про закупівлю. Обов`язково до даної довідки додаються копії особових медичних книжок (із своєчасним проходженням медогляду) з відмітками про проходження ними обов`язкового профілактичного медичного огляду, які безпосередньо здійснюватимуть поставку товару та зазначені у вищезазначеній довідці. Проте, згідно з аналізу документів, які були розміщені на сайті Prozorro.gov.ua/tender на сторінці щодо проведення закупівлі № UА-2020-12-30-001790-b, за відповідним посиланням, третя особа, ФОП Глущенко Є.О., не надав замовнику закупівлі копії особових медичних книжок (із своєчасним проходженням медогляду) з відмітками про проходження працівниками Учасника обов`язкового профілактичного медичного огляду, які безпосередньо здійснюватимуть поставку товару та зазначені у довідці про наявність в Учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають знання та досвід, необхідні для поставки товару.

Натомість, третя особа, ФОП Глущенко Є.О., надав замовнику закупівлі:

- наказ (розпорядження) № 4 від ___"11" 2019 ФОП Глущенка Є.О. про прийняття на роботу Єсіпенко Ірини Василівни з 12.09.2019 за професією (на посаду, за кваліфікацією)- "робітниця";

- особисту медичну книжку, що оформлена на ім`я Есипенко Ирина Васильевна, у якій (у пункті 1 книжки) зазначена інформація про найменування суб`єкта господарювання - ФОП Глущенко (без ініціалів фізичної особи - підприємця), тобто, відсутня ідентифікація господарюючого суб`єкту, й це найменування відрізняється від найменування Учасника закупівлі - ФОП Глущенко Є.О.), та протипоказання відсутні для виконання обов`язків, за професією "продавець" (не співпадає професія в наказі про прийом на роботу та в особистій медичній книжці);

- наказ (розпорядження) № 1 від 11.10. 2017 ФОП Глущенка Є.О. про прийняття на роботу Швул Тетяни Іванівни за професією (на посаду, за кваліфікацією) - "комірник";

- особисту медичну книжку, що оформлена на ім`я ІІІвул Тетяни Іванівни, у якій (у пункті 1 книжки) зазначена інформація про найменування суб`єкта господарювання - ФОП Глущенко (без ініціалів фізичної особи - підприємця), тобто, відсутня ідентифікація господарюючого суб`єкту, й це найменування відрізняється від найменування Учасника закупівлі - ФОП Глущенко Є.О.), та протипоказання відсутні для виконання обов`язків, за професією "продавець" (не співпадає професія в наказі про прийом на роботу та в особистій медичній книжці);

- наказ (розпорядження) № 9 від 21.12.2020 ФОП Глущенка Є.О. про прийняття на роботу Бренька Олега Володимировича за професією (на посаду, за кваліфікацією) - "водій автотранспортних засобів";

- особисту медичну книжку, що оформлена на ім`я Бренька Олега Володимировича, , у якій (у пункті 1 книжки) зазначена інформація про найменування суб`єкта господарювання - ЧП (відсутня ідентифікація господарюючого суб`єкту та відрізняється від найменування Учасника - ФОП Глущенко Є.О.).

Ненадання копії особових медичних книжок (із своєчасним проходженням медогляду) з відмітками про проходження працівниками Учасника ФОП Глущенка Є.О. обов`язкового профілактичного медичного огляду, які безпосередньо здійснюватимуть поставку товару свідчить про те, що тендерна пропозиція учасника не відповідає вимогам Оголошення закупівлі, і як наслідок, пропозиція Учасника ФОП Глущенка Є.О. підлягала відхиленню.

Разом з позовною заявою позивач надав до суду, зокрема, копії оголошення про проведення спрощеної закупівлі код ДК 021:2015: код 15330000-0 - Оброблені фрукти та овочі, з додатками, тендерної пропозиції ФОП Глущенка Є.О. на вказану закупівлю, а також оформлених протоколами замовника результатів закупівлі (з сайту Prozorro.gov.ua/tender на сторінці щодо проведення закупівлі - оголошення про проведення закупівлі в електронній системі закупівель № UА-2020-12-30-001790-b).

За супровідним від 02.03.2021 (вх.№ 2/547/21 від 03.03.2021) позивач надав до справи копію договору від 20.01.2021 між замовником закупівель, відповідачем, та третьою особою, № 3 про закупівлю за державні кошти (а.с.139-142).

У відповіді на пояснення третьої особи щодо позову (а.с.179-184) позивач вказав:

1) Особисті медичні книжки працівників, копії яких третя особа надала замовнику у складі пропозиції закупівлі, оформлено без додержання вимог спеціального нормативного документа, а саме п.4, п.4.1 та п.4.2 Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації № 1-ОМК "Особиста медична книжка", затвердженої наказом № 280 від 23.07.2002 Міністерства охорони здоров`я України, за якими: "на титульній сторінці форми №1-ОМК заначаються прізвище, імя та по батькові оглянутої особи" (п.4), "у пункті 1 зазначається повне найменування суб`єкта господарювання, де працює оглянута особа" (п.4.1), "у пункті 2 вписуються назва професії та характер виконуваних робіт відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2001 № 559 "Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним медичним оглядам, порядку проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок" (п.4.2). Так, в особистих медичних книжках: 1) відсутня ідентифікація господарюючого суб`єкта та найменування господарюючого суб`єкта відрізняється від найменування третьої особи; 2) прізвище, імя та по батькові робітника в наказі на прийом на роботу та в особистій медичній книжці не відповідають один одному; 3) професія в наказі на прийом на роботу та в особистій медичній книжці не відповідають один одному.

В інших процедурах закупівель третя особа подавала замовнику у складі пропозицій закупівель (тендерної пропозиції) копії тих самих особистих медичних книжок з тими самими реквізитами (серіями та номерами) на працівників ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , з виправленнями та дописами до цих книжок, з метою приведення записів у цих книжках у відповідність до вимог зазначеної Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації № 1-ОМК "Особиста медична книжка", а також нові (з іншими реквізитами (серіями та номерами)) особисті медичні книжки на працівників ОСОБА_1 та ОСОБА_3 .

2) Відповідно до договору № 378 від 03.01.2020 на санітарну обробку та миття транспортних засобів, що укладено третьою особою (як замовником) з товариством з обмеженою відповідальністю "Автосвіт Сервіс" (як виконавцем) та надано замовнику закупівлі у складі пропозиції закупівлі третьою особою на підтвердження здійснення санітарної обробки автомобільного транспорту, предметом цього договору є виконання мийкі і санітарної обробки наданих третьою особою автомобілів.

В Україні введена обов`язкова акредитація випробувальних і калібрувальних лабораторій на відповідність стандарту ISO/IEK 17025, дія якого поширюється на всі медичні лабораторії, випробувальні лабораторії з контролю якості лікарських засобів, медичних виробів, харчових продуктів, косметики та інше. Проте, за даними, що розміщені на сайті Національного Агенства з Акредитації України відсутня інформація щодо акредитації ТОВ "Автосвіт Сервіс" як лабораторії (спеціалізованої або неспеціалізованої). Відповідно ж до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань серед видів діяльності ТОВ "Автосвіт Сервіс" відсутній такий вид діяльності як проведення дезінфекційних заходів.

3) Згідно з аналізу документів, які були розміщені на сайті Prozorro.gov.ua/tender на сторінці щодо проведення закупівлі № UА-2020-12-30-001790-b, за відповідним посиланням, третя особа, ФОП Глущенко Є.О., не надав замовнику закупівлі копії сертифікатів (або посвідчень, або паспортів якості тощо) на один з товарів, щодо яких проводилася закупівля, а саме на огірки солоні.

4) ФОП Глущенко Є.О., беручи на себе зобов`язання оператора ринку харчових продукуктів, у відповідності до вимог Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" зобов`язаний отримати відповідний експлуатаційний дозвіл - документ дозвільного характеру, що видається операторові зазначеного ринку. Відсутність такого експлуатаційного дозволу унеможливлює підтвердження права третьої особи на здійснення передбаченої Законом України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" діяльності оператора ринку харчових продуктів. Той факт, що ФОП Глущенко Є.О., не надав інформацію як оператор ринку щодо наявності саме в нього експлуатаційного дозволу для потужностей з виробництва та/або зберігання харчових продуктів, має наслідком невідповідність пропозиції закупівель третьої особи Оголошенню закупівлі.

Разом з відповіддю на пояснення третьої особи позивач надав до суду: 1) витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на безкоштовний запит стосовно ТОВ "Автосвіт Сервіс"; 2) копії наступних особистих медичних книжок: 2 Серія ААВ №540899, 2 Серія ААВ №665758, 2 Серія ААВ №665759, 2 Серія ААВ № 173918.

Позиція та докази відповідача

Ухвалу суду від 28.01.2021 про відкриття провадження у справі, серед інших ухвал по справі, надіслано рекомендованим листом, з повідомленням, за вказаною у позовній заяві та її матеріалах, зокрема, у документації спрощеної закупівлі, адресою відповідача, яка узгоджується з зареєстрованою адресою місцезнаходження відповідача за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.159-161). Матеріали справи містять поштові повідомлення про вручення відповідачеві рекомендованих листів з ухвалами суду по справі (а.с.137, 150-151). За таких обставин відповідач є належним чином повідомленим судом про вказаний заявлений до відповідача позов та його судовий розгляд. Відповідач не проявив свого відношення до заявленого до нього позову: заяв по суті справи та клопотань процесуального характеру не подав.

Позиція та докази третьої особи

Згідно з наданими письмовими поясненнями щодо позову (а.с.169-171) третя особа просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог за необгунтованістю позову, стверджуючи про те, що відповідач на законних підставах визнав третю особу переможцем спрощеної закупівлі, результати якої оспорює позивач; третьою особою виконано усі вимоги замовника закупівель (документації закупівель).

Зокрема, у цих письмових поясненнях третя особа вказала наступне.

1) Результати закупівлі, які позивач просить суд визнати недійсними, жодним чином не порушили прав чи інтересів позивача, МПП "Ритм" не порушили. Всупереч положень ст.ст.2, 4, 162 Господарського процесуального кодексу України, в позові немає жодного слова про право на звернення з такими вимогами саме МПП "Ритм". Ще до визнання третьої особт переможцем закупівлі пропозицію позивача було відхилено замовником закупівлі, що підтверджується наданим позивачем протоколом рішення №3 уповноваженої особи з питань організації та проведення спрощених процедур закупівель відділу освіти, культури та спорту Ювілейної сільської ради Олешківського району від 16.01.2021. Причина відхилення пропозиції позивача - ненадання ним двох гарантійних листів. Перший - про спроможність поставки товару без отримання попередньої оплати. Другий - про погодження з пунктом оголошення про проведення спрощеної процедури закупівлі, відповідно до якого учасник погоджується з накладенням на нього обмежень щодо збільшення ціни за одиницю товару (не більш ніж на 10% і не частіше ніж 1 раз на 90 днів).

Дані гарантійні листи - намагання замовника закупівлі убезпечити себе від недобросовісної поведінки деяких операторів ринку, які мають звичку після перемоги у закупівлі з найнижчою ціною пропозиції та після укладення договору систематично багаторазово збільшувати ціну. Третя особа надала замовнику закупівель зазначені гарантійні листи у складі своїх пропозицій закупівель.

2) Медичні книжки надано третьою особою замовнику закупівель у складі пропозиції. Особисті медичні книжки працівників оформлюються у відповідному медичному закладі. Оформлюються саме на працівника, а не на роботодавця. Як вбачається з бланків даних документів, то працівник з однією і тією ж книжкою може проходити кілька медичних оглядів, і на кількох підприємствах. Факт належності особистої медичної книжки саме працівнику учасника закупівлі підтверджується не записом на її бланку, а кадровими документами, копії яких додавалися третьою особою у складі пропозиції.

3) Що стосується санітарного паспорту, то той факт, що після внесення зазначених у позові змін до законодавства склалася ситуація, коли "не передбачені повноваження з надання санітарних паспортів на автотранспорт для перевезення продуктів харчування", жодним чином не забороняє суб`єктам господарювання документувати проходження санітарної обробки автотранспорту саме у такій формі. Тим більше, що єдиної затвердженої форми довідки з відміткою про проходження санобробки не існує. Надані третьою особою у складі пропозиції закупівель документи містять необхідні відомості, які вимагалися замовником закупівлі.

4) Третя особа у складі пропозицій закупівлі надала замовнику експлуатаційний дозвіл з договором оренди потужностей, на які він видавався. Інформація про третю особу, як оператора ринку та про його потужності є у відповідних реєстрах, що перебувають у відкритому доступі на сайті Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

5) Третя особа категорично не погоджується з намірами позивача зобразити ситуацію таким чином, нібито відповідач поставився не об`єктивно та упереджено визнавши третю особу переможцем закупівлі всупереч численним недолікам та невідповідностям поданої ним пропозиції. Адже, з огляду на вищевикладене, ці невідповідності надумані.

6) Третя особа вважає, що заслуговує на увагу і специфіка даної закупівлі. Продукти, що входять до предмету закупівлі планувалось поставляти (і наразі вони таки поставляються) до шкіл та дошкільних навчальних закладів. Будь-які зволікання з поставками (внаслідок зриву, скасування закупівлі, завищення ціни тощо) фактично позбавляють дітей можливості повноцінно харчуватися.

У додаткових письмових поясненнях (а.с.192-194) (надано на відповідь позивача на пояснення третьої особи щодо позову) третя особа вказала наступне.

1) Щодо санітарної обробки автомобільного транспорта

Згідно з п.1.1. Додатку 3 до оголошення про проведення закупівлі № UА-2020-12-30-001790-b, серед переліку документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника вимогам закупівлі зазначено: "Копія договору на здійснення санітарної обробки автомобільного транспорту (в разі здійснення санітарної обробки неспеціалізованою лабораторією надати акт огляду Держпродспоживслужби, приміщення в якому здійснюється обробка) та довідка з відміткою про проходження санітарної обробки автомобілем, яким буде постачатися товар" (абз.2 Додатку 3). При цьому, а ні тендерна документація, а ні діюче законодавство не дає визначення понять "санітарна обробка автомобільного транспорту" та "спеціалізована лабораторія". Також, не існує затвердженої форми довідки з відміткою про проходження санітарної обробки автомобілем. Тобто, в самій тендерній документація сформульовано вимогу, яка не ґрунтується на діючому законодавстві. Разом з тим, третя особа надала замовнику закупівлі копію договору на санітарну обробку та миття транспортних засобів, а також санітарні паспорти автомобілів з відмітками про проходження санітарної обробки, виконавши вимоги документації закупівелі.

2) Щодо інформації про потужності

Згідно з п.1.1. Додатку 3 до оголошення про проведення закупівлі № UА-2020-12-30-001790-b замовником закупівлі вказано: "Учасникам закупівлі необхідно підтвердити у складі пропозиції інформацію щодо наявності експлуатаційного дозволу для потужностей з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження або державної реєстрації потужностей з виробництва та/або обігу харчових продуктів у випадках, визначених відповідно статтями 23 та 25 Закону про безпечність. Дана інформація зазначена у реєстрі операторів ринку та потужностей, на які видано експлуатаційний дозвіл, та державному реєстрі потужностей операторів ринку, що оприлюднені на офіційному веб-сайті Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів". При цьому, не зазначається яким саме чином (у якій формі) повинно здійснюватися таке підтвердження.

Інформація про третю особу, як оператора ринку та про його потужності є у відповідних реєстрах, що перебувають у відкритому доступі на сайті Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, що підтверджується листом територіального підрозділу цієї державної служби. За даними зазначеного реєстру третя особа володіє потужностями за адресою: Херсонська область, м.Олешки, вул. Крилова, 32. У складі пропозицій закупівель третьої особи було надано довідку про наявність складських приміщень та копію договору оренди нежитлових приміщень №15/1-20 від 15.03.2020, Дані документи розміщені, також, на сайті "Prozorro.gov.ua/tender/UА-2020-12-30-001790-b" у файлі №32 під назвою "Довідка в довільній формі про наявність складських приміщень". Крім того, інформація про наявність потужностей саме за зазначеною в реєстрі адресою підтверджується, також, договором про надання послуг від 02.01.2020 №11, відповідно до якого третя особа замовила послуги по дератизації та дезінсекції даних приміщень.

3) Щодо документів на підтвердження якості квашених овочів

Працівником, що відповідав за завантаження документів на сайт у складі пропозиції дійсно помилково завантажено дві декларації виробника на квашену капусту, і не надана така декларація на огірки солоні. Разом з тим, якість даного продукту підтверджується інформацією про відповідність пропозиції учасника вимогам до предмета закупівлі відповідно до Додатку 1 до оголошення про проведення спрощеної закупівлі (опис предмета закупівлі).

Крім того, декларація виробника на кожен продукт, що поставляється замовнику, входить до складу супроводжувальних документів на кожну поставку, разом з накладними. Отже, за відсутності документа на підтвердження якості продукту, замовник закупівлі просто відмовився б приймати товар. Наразі ж договір, що укладений за результатами даної закупівлі, виконується належним чином, зауваження замовника відсутні. З огляду на це, третя особа вважає вказаний недолік формальним.

4) Також, формальними та такими, що не впливають на результат закупівлі, третя особа вважає й недоліки медичних книжок працівників третьою особи, опис яких наведений у позовній заяві.

5) Пропозиція позивача була відхилена не просто через якісь там недоліки. Позивач відмовився надати важливі документи, які б гарантували замовнику своєчасні поставки товарів за прогнозованими цінами. З матеріалів електронного листування позивача з замовником на сторінці щодо проведення закупівлі вбачається, що дані документи були відсутні в пропозиції позивача невипадково. Позивач відмовився надавати такі невигідні для нього документи, вважаючи їх незаконними. Враховуючи, що метою даної закупівлі було забезпечення належного та своєчасного дитячого харчування, замовник, на відміну від позивача, не міг дозволити собі гратися в торги і не став вишукувати формальні недоліки в пропозиціях учасників.

Разом з додатковими письмовими поясненнями третя особа надала до суду копії договору оренди між третьою особою та товариством з обмеженою відповідальністю "Атлант+" на оренду нежитлових приміщень № 15/1-20 від 15.03.2020 та листа від 02.05.2019 № 28-10-1/243 Олешківського районного управління Головного Управління Держпродспоживслужби в Херсонській області.

Процесуальні дії та рішення суду

Ухвалою суду від 28.01.2021 відкрите провадження у справі за правилами загального позовного провадження, призначене на 03.03.2021 підготовче засідання, встановлено строки 18.02.2021 відповідачу для надання відзиву на позов та 02.03.2021 позивачу для надання відповіді на відзив.

В судовому засіданні 03.03.2021 оголошена перерва до 10-00год 16.03.2021.

Ухвалою суду від 16.03.2021 підготовче провадження у справі закрито та призначений на 09-30год. 31.03.2021 розгляд справи по суті.

Ухвалою суду від 31.03.2021 постановлено повернутися до підготовчого провадження у справі, залучити фізичну особу - підприємця Глущенка Євгена Олексійовича до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, а також провести підготовче провадження у справі протягом розумного строку, з призначенням підготовчого засідання на 11-45год. 12.05.2021.

Ухвалою від 12.05.2021 змінено назву відповідача у справі з "Відділ освіти, культури та спорту Ювілейної сільської ради Олешківського району Херсонської області" на "Відділ освіти, культури та спорту виконавчого комітету Ювілейної сільської ради Херсонського району Херсонської області", підготовче провадження у справі закрито та призначений на 12-00год 02.06.2021 розгляд справи по суті.

В судовому засіданні 02.06.2021 оголошена перерва до 10-00год.22.06.2021.

Після завершення розгляду справи в судовому засіданні 22.06.2021 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Обставини, які встановлено судом

Уповноваженою особою Відділу освіти, культури та спорту Ювілейної сільської ради Олешківського району Херсонської області Чекаренко Оленою Вікторівною 30.12.2020 оприлюднене оголошення про проведення спрощеної закупівлі на закупівлю товарів - ДК 021:2015: код 15330000-0 - Оброблені фрукти та овочі (Конкретна назва предмета закупівлі: Повидло - ДК 021:2015: код 15332290-3; сухофрукти ДК 021:2015: код15332410-1; томат паста ДК 021:2015: код 15331425-2; квасоля в томатному соусі ДК 021:2015: код 15331410-4; квашені овочі ДК 021:2015: код 15331460-9; горошок консервований ДК 021:2015: код 15331462-3; горох ДК 021:2015: код 15331132-1; кукурудза консервована ДК 021:2015: код 15331470-2; ікра кабачкова ДК 021:2015: код 15331460-9), очікувана вартість закупівлі складає 111282,00грн, оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UА-2020-12-30-001790-b (надалі - Оголошення закупівлі). Кінцевий строк подання тендерних пропозицій - 13.01.2021.

Згідно пункту 6 Додатку 1 "Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі: ДК 021:2015: код 15330000-0 - Оброблені фрукти та овочі (Повидло - ДК 021:2015: код 15332290-3; сухофрукти ДК 021:2015: код15332410-1; томат паста ДК 021:2015: код 15331425-2; квасоля в томатному соусі ДК 021:2015: код 15331410-4; квашені овочі ДК 021:2015: код 15331460-9; горошок консервований ДК 021:2015: код 15331462-3; горох ДК 021:2015: код 15331132-1; кукурудза консервована ДК 021:2015: код 15331470-2; ікра кабачкова ДК 021:2015: код 15331460-9)" до Оголошення закупівлі Учасники процедури закупівлі повинні надати в складі пропозиції документи, які підтверджують відповідність пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іниіим вимогам до предмета закупівлі, а саме: копії декларації виробника (посвідчення про якість) на запропонований товар та/або протоколи випробувань завірені печаткою виробника, або інший документ, що підтверджує якість запропонованого товару відповідно до вимог чинного законодавства України. Якість предмета закупівлі має відповідати чинним державним стандартам України. Для підтвердження відповідності товару вимогам даної документації учасник надає у складі пропозиції чинні на момент подання пропозиції копії сертифікатів (або посвідчень, або паспортів якості тощо) на кожний запропонований товар, що є предметом закупівлі завірені виробником або постачальником товару (дані вимоги стосуються постачальників (дилерів), які не є виробниками товару, що пропонується).

Згідно з п.п.1.1. п.1 р.І Додатку 3 "Перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника вимогам замовника" до Оголошення закупівлі Учасникам процедури закупівлі необхідно підтвердити у складі пропозиції інформацію щодо наявності експлуатаційного дозволу для потужностей з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження або державної реєстрації потужностей з виробництва та/або обігу харчових продуктів у випадках, визначених відповідно ст.ст.23, 25 Закону про безпечність. Дана інформація зазначена у реєстрі операторів ринку та потужностей, на які видано експлуатаційний дозвіл та державному реєстрі потужностей операторів ринку, що оприлюднені на офіційному веб - сайті Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

Згідно з п.п.1.1. п.1 р.І Додатку 3 "Перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника вимогам замовника" до Оголошення закупівлі Учасник надає довідку згідно форми наведеної Таблиці 1 щодо наявності обладнання та матеріально - технічної бази та технологій, які будуть використанні при поставки товару, що є предметом закупівлі, та які не мають обмеження прав користування майном. До даної довідки надаються копії(-я) свідоцтв(-а) про реєстрацію транспортних(-их) засобів(-у) наведених(-ого) у довідці завірена підписом уповноваженої особи Учасника та печаткою (у разі її використання). У випадку, якщо Учасник користуватиметься залученим (орендованим) автотранспортом, Учасник до зазначеної довідки повинен додати чинну протягом надання послуг копію (-ії) договору (-ів) оренди на кожну одиницю вказану учасником у вищенаведені таблиці з актом приймання-передачі на залучені машини. Копія договору на здійснення санітарної обробки автомобільного транспорту (в разі здійснення санітарної обробки не спеціалізованою лабораторією надати акт огляду Держпродспожив служби, приміщення в якому здійснюється обробка) та довідка з відміткою про проходження санітарної обробки автомобілем, яким буде постачатися товар.

Згідно з п.п.1.2. п.1 р.І Додатку 3 "Перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника вимогам замовника" до Оголошення закупівлі Учасник надає довідку про наявність в Учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають знання та досвід, необхідні для поставки товару згідно форми наведеної Таблиці 3, які будуть залучені при поставці товару, що є предметом закупівлі. Посада, прізвище, ініціали, підпис уповноваженої посадової особи Учасника, завірена печаткою (у разі наявності печатки або її використання).

Інформація, зазначена у довідці, підтверджується копіями документів, завіреними учасником процедури закупівлі:Трудова книжка або накази про призначення на посаду, та/або накази про сумісництво (за наявності) або цивільно-правові угоди з особами, що будуть задіяні учасником процедури закупівлі протягом усього терміну виконання договору про закупівлю. Обов`язково до даної довідки додаються копії особових медичних книжок (із своєчасним проходженням медогляду) з відмітками про проходження ними обов`язкового профілактичного медичного огляду, які безпосередньо здійснюватимуть поставку товару та зазначені у вищезазначеній довідці.

Пропозиції по вказаній спрощеній закупівлі (унікальний номер оголошення про проведення закупівлі в електронній системі закупівель UА-2020-12-30-001790-b) подали такі учасники як фізична особа-підприємець Глущенко Євген Олексійович (надалі - третя особа) та Мале приватне підприємство "Ритм" (надалі - позивач).

16.01.2021 Відділу освіти, культури та спорту Ювілейної сільської ради Олешківського району Херсонської області (надалі - відповідач) оприлюднив на веб-порталі Уповноваженого органу Протокол розгляду тендерної пропозиції без номеру та без дати, унікальний номер оголошення про проведення конкурсної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель: UА-2020-12-30-001790-b щодо результату розгляду кожної тендерної пропозиції (відхилення тендерної пропозиції/допущення до аукціону): Пропозиція учасника Малого Приватного Підприємства "Ритм", код ЄДРПОУ 24756872 не відповідає (а.с.130) та Протокол рішення № 3 від 16.01.2021 уповноваженої особи з питань організації та проведення спрощених процедур закупівель відділу освіти, культури та спорту Ювілейної сільської ради Олешківського району Херсонської області щодо розгляду пропозиції позивача щодо закупівлі за предметом: ДК 021:2015: код 15330000-0 - Оброблені фрукти та овочі (Повидло - ДК 021:2015: код 15332290-3; сухофрукти ДК 021:2015: код 15332410-1; томат паста ДК 021:2015: код 15331425-2; квасоля в томатному соусі ДК 021:2015: код 15331410-4; квашені овочі ДК 021:2015: код 15331460-9; горошок консервований ДК 021:2015: код 15331462-3; горох ДК 021:2015: код 15331132-1; кукурудза консервована ДК 021:2015: код 15331470-2; ікра кабачкова ДК 021:2015: код 15331460-9) №оголошення UА-2020-12-30-001790-b щодо відхилення пропозиції позивача (а.с.131).

Також, 16.01.2021 відділом освіти, культури та спорту Ювілейної сільської ради Олешківського району Херсонської області оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель:

- протокол розгляду тендерної пропозиції без номеру та без дати, унікальний номер оголошення про проведення конкурсної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель: UА-2020-12-30-001790-b щодо результату розгляду кожної тендерної пропозиції (відхилення тендерної пропозиції/допущення до аукціону): Пропозиція учасника ФОП ГЛУЩЕНКО ЄВГЕН ОЛЕКСІЙОВИЧ, код ЄДРПОУ НОМЕР_3 відповідає (а.с.127);

- протокол рішення № 4 від 16.01.2021 уповноваженої особи з питань організації та проведення спрощених процедур закупівель відділу освіти, культури та спорту Ювілейної сільської ради Олешківського району Херсонської області щодо розгляду пропозиції учасника та прийняття рішення про визначення переможцем спрощеної закупівлі за предметом: ДК 021:2015: код 15330000-0 - Оброблені фрукти та овочі (Повидло - ДК 021:2015: код 15332290-3; сухофрукти ДК 021:2015: код 15332410-1; томат паста ДК 021:2015: код 15331425-2; квасоля в томатному соусі ДК 021:2015: код 15331410-4; квашені овочі ДК 021:2015: код 15331460-9; горошок консервований ДК 021:2015: код 15331462-3; горох ДК 021:2015: код 15331132-1; кукурудза консервована ДК 021:2015: код 15331470-2; ікра кабачкова ДК 021:2015: код 15331460-9) № оголошення UА-2020-12-30-001790-b щодо визначення переможцем спрощеної закупівлі згідно з предметом закупівлі ДК 021:2015: код 15330000-0 - Оброблені фрукти та овочі (Повидло - ДК 021:2015: код 15332290-3; сухофрукти ДК 021:2015: код 15332410-1; томат паста ДК 021:2015: код 15331425-2; квасоля в томатному соусі ДК 021:2015: код 15331410-4; квашені овочі ДК 021:2015: код 15331460-9; горошок консервований ДК 021:2015: код 15331462-3; горох ДК 021:2015: код 15331132-1; кукурудза консервована ДК 021:2015: код 15331470-2; ікра кабачкова ДК 021:2015: код 15331460-9) № оголошення UА-2020-12-30-001790-b учасника торгів - ФОП ГЛУЩЕНКО ЄВГЕН ОЛЕКСІЙОВИЧ (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) та ухвалення рішення про намір укласти договір про закупівлю з переможцем спрощеної процедури (а.с.128);

- повідомлення про намір укласти договір про закупівлю без номера та без дати із переможцем спрощеної закупівлі ФОП ГЛУЩЕНКО ЄВГЕН ОЛЕКСІЙОВИЧ (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) за предметом закупівлі ДК 021:2015: код 15330000-0 - Оброблені фрукти та овочі (Повидло - ДК 021:2015: код 15332290-3; сухофрукти ДК 021:2015: код 15332410-1; томат паста ДК 021:2015: код 15331425-2; квасоля в томатному соусі ДК 021:2015: код 15331410-4; квашені овочі ДК 021:2015: код 15331460-9; горошок консервований ДК 021:2015: код 15331462-3; горох ДК 021:2015: код 15331132-1; кукурудза консервована ДК 021:2015: код 15331470-2; ікра кабачкова ДК 021:2015: код 15331460-9) (а.с.129).

20.01.2021 за результатами вказаної спірної закупівлі між замовником закупівель, Відділу освіти, культури та спорту виконавчого комітету Ювілейної сільської ради Херсонського району Херсонської області, та третьою особою, фізичною особою-підприємцем Глущенком Євгеном Олексійовичем був укладений договір № 3 про закупівлю за державні кошти.

Правові норми, що підлягають застосуванню

1. Щодо проведення спрощених закупівель за Законом України "Про публічні закупівлі"

Відповідно до ч.1 ст.5 Закону України "Про публічні закупівлі" закупівлі, у порядку даного закону, повинні здійснюються з додержанням, зокрема, принципів добросовісної конкуренції серед учасників; недискримінації учасників та рівного ставлення до них; об`єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної процедури.

Відповідно до ч.6 ст.11 Закону України "Про публічні закупівлі" уповноважена особа під час організації та проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі повинна забезпечити об`єктивність та неупередженість процесу організації та проведення процедур закупівель/спрощених закупівель в інтересах замовника.

Поряд з цим, ст.14 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачено, зокрема, наступне (надалі наведено положення окремих частин цієї норми закону).

1. Спрощена закупівля проводиться замовником з застосуванням електронного аукціону відповідно до ст.30 цього Закону. Спрощена закупівля складається з таких послідовних етапів: 1)оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі; 2) уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі; 3) подання пропозицій учасниками; 4) проведення електронного аукціону відповідно до ст.30 цього Закону; 5) розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника; 6) визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю; 7) розміщення звіту про результати проведення закупівлі відповідно до ст.19 цього Закону.

2. В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до ст.10 цього Закону, обов`язково зазначаються, зокрема: 1)найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності); 3) інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі; 4) кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг; 5) строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; 6)умови оплати; 7) очікувана вартість предмета закупівлі;… 9) кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж п`ять робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель); 10)перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв; 11) розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати); 12) розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати)… В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація.

4. Вимоги до предмета закупівлі, визначені замовником, можуть зазначатися шляхом завантаження окремих файлів до оголошення про проведення спрощеної закупівлі або в електронній формі з окремими полями в електронній системі закупівель. У вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та/або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників.

5. Оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимоги до предмета закупівлі не повинні містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

8. Для проведення спрощеної закупівлі із застосуванням електронного аукціону має бути подано не менше двох пропозицій. У разі якщо була подана одна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку подання пропозицій автоматично переходить до етапу розгляду на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозиції учасника.

9. Пропозиції подаються учасниками після закінчення строку періоду уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну та інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), шляхом завантаження необхідних документів через електронну систему закупівель, що підтверджують відповідність вимогам, визначеним замовником.

11. Замовник розглядає на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозицію учасника, яка за результатами електронного аукціону (у разі його проведення) визначена найбільш економічно вигідною. Строк розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції не повинен перевищувати п`ять робочих днів з дня завершення електронного аукціону.

12. За результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця.

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю замовник оприлюднює в електронній системі закупівель. У разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції відповідно до частини тринадцятої цієї статті замовник розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію. Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається електронною системою закупівель автоматично.

13. Замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо: 1) пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі; 2) учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; 3)учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю; 4) якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю (у тому числі через неукладення договору з боку учасника) більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю.

14. Інформація про відхилення пропозиції протягом одного дня з дня прийняття рішення замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику, пропозиція якого відхилена через електронну систему закупівель. Учасник, пропозиція якого відхилена, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі. Не пізніше ніж через три робочих дні з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель замовник зобов`язаний надати йому відповідь.

15. Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю.

16. Звіт про результати проведення закупівлі оприлюднюється у порядку, передбаченому ст.ст.10 і 19 цього Закону.

18. Спрощена процедура закупівлі автоматично відміняється електронною системою у разі, зокрема, відхилення замовником усіх пропозицій згідно з частиною 13 даної статті.

20. З метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів учасник спрощеної закупівлі може звернутися до замовника та/або до органу, що здійснює контроль над замовником, або до суду. Рішення та дії замовника можуть бути оскаржені учасником спрощеної закупівлі у судовому порядку.

Відповідно ж до ч.1 та ч.2 ст.16 Закону України "Про публічні закупівлі" замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: 1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 3)наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); 4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.

Поряд з цим, згідно з п.19 ч.1 ст.1 Закону України "Про публічні закупівлі" переможець спрощеної закупівлі - це учасник закупівлі, пропозиція якого відповідає всім умовам, що визначені в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, вимогам до предмета закупівлі і визнана найбільш економічно вигідною та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю.

2. Щодо окремих питань діяльності операторів ринку харчових продукуктів

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" надано визначення наступних термінів цього Закону:

- "експлуатаційний дозвіл" - документ дозвільного характеру, що видається територіальним органом компетентного органу операторові ринку за результатами інспектування його потужності та посвідчує право оператора ринку здійснювати визначену цим Законом діяльність з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження (п.22 ч.1 цієї статті);

- "оператор ринку харчових продуктів" - суб`єкт господарювання, який провадить діяльність з метою або без мети отримання прибутку та в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об`єктів санітарних заходів (крім матеріалів, що контактують з харчовими продуктами), і який відповідає за виконання вимог цього Закону та законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів, при цьому, до операторів ринку належать фізичні особи, якщо вони провадять діяльність з метою або без мети отримання прибутку та займаються виробництвом та/або обігом харчових продуктів або інших об`єктів санітарних заходів (п.55 ч.1 цієї статті);

- "потужності" - споруди або комплекс споруд, приміщення, будівлі, обладнання та інші засоби, включаючи транспортні засоби, а також територія, що використовуються у виробництві та/або обігу об`єктів санітарних заходів (п.69 ч.1 цієї статті).

Відповідно до ч.1 ст.23 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" експлуатаційний дозвіл отримують оператори ринку, що провадять діяльність, пов`язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження. Згідно з ч.3 ст.23 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" особи, зазначені у частині першій цієї статті, зобов`язані отримати експлуатаційний дозвіл на кожну окрему потужність до початку її експлуатації. Експлуатаційний дозвіл видається на потужності, що розташовані за однією адресою (з деталізацією на рівні виробничої лінії та/або харчових продуктів залежно від виду діяльності оператора ринку) і визначені оператором.

Відповідно ж до ст.25 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" Державній реєстрації підлягають потужності з виробництва та/або обігу харчових продуктів, на які не вимагається отримання експлуатаційного дозволу. Не підлягає державній реєстрації як окрема потужність транспортний засіб, що використовується оператором ринку у зв`язку з експлуатацією іншої належної йому зареєстрованої потужності або потужності, на яку видано експлуатаційний дозвіл. Транспортні засоби, що використовуються оператором ринку виключно для перевезення харчових продуктів, яке не пов`язане з експлуатацією належної йому зареєстрованої потужності або потужності, на яку видано експлуатаційний дозвіл, підлягають кумулятивній державній реєстрації, для якої подається одна заява (незалежно від кількості відповідних транспортних засобів) та за результатами якої присвоюється один особистий реєстраційний номер. Транспортний засіб, що використовується як потужність з реалізації харчових продуктів кінцевим споживачам, підлягає державній реєстрації як окрема потужність.

Наказом № 280 від 23.07.2002 Міністерства охорони здоров`я України затверджені форма первинної облікової документації № 1-ОМК "Особиста медична книжка" та Інструкції щодо заповнення даної форми, за якою: на титульній сторінці форми №1-ОМК заначаються прізвище, імя та по батькові оглянутої особи (п.4 зазначеної Інструкції); у пункті 1 даної форми зазначається повне найменування суб`єкта господарювання, де працює оглянута особа (п.4.1); у пункті 2 даної форми вписуються назва професії та характер виконуваних робіт відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2001 № 559 "Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним медичним оглядам, порядку проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок (п.4.2).

Оцінка судом встановлених обставин, з урахуванням положень правових норм, що підлягають застосуванню при вирішенні спору

Відносини між учасниками спірних відносин (як між замовником закупівлі та її учасниками), оскільки вони стосуються закупівель харчових продуктів, регулюються, поряд з нормами Закону України "Про публічні закупівлі", ще й нормами Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", яким визначається порядок забезпечення безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, що виробляються та перебувають в обігу.

Пропозиція закупівлі (тендерна пропозиція) фізичної особи-підприємця Глущенка Євгена Олексійовича (третя особа) не відповідала вимогам замовника згідно з оголошення про проведення закупівлі на веб-порталі Уповноваженого органу за № UА-2020-12-30-001790-b, що підтверджується наступним.

1. Всупереч вимог Оголошення закупівлі за п.6 Додатку 1 "Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі" третя особа не надала замовнику закупівлі у складі своєї пропозиції закупівлі (тендерної пропозиції) копії сертифікатів (або посвідчень, або паспортів якості тощо) на такий товар, що є предметом закупівлі, як огірки солоні, що підтверджено матеріалами справи (матеріалами пропозиції закупівлі третьої особи), не заперечується ані третьою особою, ані відповідачем при розгляді даної справи та, додатково, визнано третьою особою за наданими до суду додатковими письмовими поясненнями третьої особи (а.с.192-194).

Суд відхиляє та, відповідно, не приймає до уваги при розгляді справи по суті доводи третьої особи про те, що вказаний недолік пропозиції закупівлі третьої особи є формальним (не суттєвим, таким, що не впливає на результати закупівлі), а також про підтвердження якості вказаного товару інформацією про відповідність пропозиції учасника вимогам до предмета закупівлі відповідно до Додатку 1 до оголошення про проведення спрощеної закупівлі (опис предмета закупівлі) та супроводжувальними документами на кожну поставку даного договору у процесі виконання договору, що укладений між третьою особою та замовником за результатами закупівлі, та про відсутність скарг замовника на якість даного товару у процесі виконання зазначеного договору, оскільки:

- доводи про формальність вказаного недоліку пропозиції закупівлі третьої особи не спростовують факту відсутності у зазначеній пропозиції закупівлі учасника, що був визнаний переможцем закупівлі, документу, надання якого у складі пропозиції закупівлі було обовязковим згідно з Оголошенням закупівлі;

- доводи про підтвердження належної якості вказаного товару інформацією про відповідність пропозиції учасника вимогам до предмета закупівлі відповідно до Додатку 1 до оголошення про проведення спрощеної закупівлі (опис предмета закупівлі) є необґрунтованими з огляду на те, що у даному додатку не вказано будь-яких документів (сертифікатів (або посвідчень, або паспортів якості тощо)) виробника або постачальника на підтвердження якості товару, що є предметом закупівлі, а саме, огірки солоні, а також відсутнє відсилання до таких документів;

- доводи про підтвердження належної якості вказаного товару у процесі виконання договору, що укладений за результатами закупівлі, ніяким чином не можуть бути належним підтвердженням правомірності оскаржуваних позивачем результатів закупівлі.

2. Всупереч вимог Оголошення закупівлі за п.п.1.1. п.1 р.І Додатку 3 "Перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника вимогам замовника" до Оголошення закупівлі третя особа не надала замовнику закупівлі у складі своєї пропозиції закупівлі (тендерної пропозиції) інформацію як оператор ринку харчових продуктів щодо наявності експлуатаційного дозволу для потужностей з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження або державної реєстрації потужностей з виробництва та/або обігу харчових продуктів.

У матеріалах даної справи відсутні докази отримання безпосередньо третьою особою, фізичною особою - підприємцем Глущенком Є.О., експлуатаційного дозволу для потужностей з виробництва та/або зберігання харчових продуктів, що зазначені у пропозиціях закупівлі третьою особи, що було надано замовнику. За результатами системного тлумачення положень п.22, п.55, п.69 ч.1 ст.1, а також ч.3 ст.23 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" суд дійшов висновку про те, що відсутність отриманого саме третьою особою експлуатаційного дозволу на потужності (власні або орендовані), виключає здійснення третьою особою передбаченої Законом України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" діяльності оператора ринку харчових продуктів. Зокрема, участь у відповідних закупівлях.

3. Всупереч вимог Оголошення закупівлі за п.п.1.1. п.1 р.І Додатку 3 "Перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника вимогам замовника" до Оголошення закупівлі третя особа не надала замовнику закупівлі у складі своєї пропозиції закупівлі (тендерної пропозиції) довідки з відміткою про проходження санітарної обробки автомобілем, яким буде постачатися товар.

У складі зазначених пропозицій третьої особи замовнику було надано санітарні паспорти два автомобілі для перевезення харчових продуктів, з відмітками про неодноразове проходження цими автомобілями в період з 08.01.2020 по 11.12.2020 санітарної обробки у Товаристві з обмеженою відповідальністю "Автосвіт Сервіс".

Поряд з цим, з 20.09.2015 санітарний паспорт автомобіля був скасований згідно Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо харчових продуктів" від 22.07.2014 (№ 1602-VII). Відповідно до ст.ст.43 та 44 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" встановлено гігієнічні вимоги до рухомих та/або тимчасових потужностей та транспортних засобів, згідно з якими оформлення санітарних паспортів на транспорт не передбачено. Вимогами до обігу санітарних заходів даного Закону (за пунктом 7 статті 37) визначено, що документом, який повинен супроводжувати об`єкти санітарних заходів в обігу, крім передбачених даним зЗаконом випадків, є товарно-транспортна накладна. Встановлення вимог щодо наявності додаткових документів, що повинні супроводжувати харчові продукти в обігу, здійснюється виключно шляхом внесення змін до даного Закону (Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів").

Тобто, за станом на час проведення спірної закупівлі та на теперішній час наявність санітарного паспорта на автомобіль не може бути беззапереченим доказом можливості використання певного автомобіля при перевезенні харчових продуктів.

Відповідно до договору № 378 від 03.01.2020 на санітарну обробку та миття транспортних засобів між третьою особою (як замовником) та ТОВ "Автосвіт Сервіс" (як виконавцем), предметом цього договору є виконання мийкі і санітарної обробки наданих третьою особою автомобілів. Проте, за даними, що розміщені на сайті Національного Агенства з Акредитації України відсутня інформація щодо акредитації ТОВ "Автосвіт Сервіс" як лабораторії (спеціалізованої або неспеціалізованої). Відповідно ж до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань серед видів діяльності ТОВ "Автосвіт Сервіс" відсутній такий вид діяльності як проведення дезінфекційних заходів.

4. Всупереч вимог Оголошення закупівлі за п.п.1.2. п.1 р.І Додатку 3 "Перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника вимогам замовника" до Оголошення закупівлі третьою особою надано замовнику у складі пропозиції закупівлі оформлені неналежним чином особисті медичні книжки на працівників: оформлені без додержання вимог спеціального нормативного документа, а саме п.4, п.4.1 та п.4.2 Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації № 1-ОМК "Особиста медична книжка", затвердженої наказом № 280 від 23.07.2002 Міністерства охорони здоров`я України, за якими: "на титульній сторінці форми №1-ОМК заначаються прізвище, імя та по батькові оглянутої особи" (п.4), "у пункті 1 зазначається повне найменування суб`єкта господарювання, де працює оглянута особа" (п.4.1), "у пункті 2 вписуються назва професії та характер виконуваних робіт відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2001 № 559 "Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним медичним оглядам, порядку проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок" (п.4.2).

Так, в особистих медичних книжках, що надані третьою особою замовнику у складі пропозиції закупівлі:

1) відсутня ідентифікація господарюючого суб`єкта та найменування господарюючого суб`єкта відрізняється від найменування третьої особи: особиста медична книжка 2 Серія ААВ №173918, 2 Серія ААВ № 127734, 2 Серія ААВ №540899;

2) прізвище, імя та по батькові робітника в наказі на прийом на роботу та в особистій медичній книжці не відповідають один одному: особиста медична книжка 2 Серія ААВ №540899 та наказ (розпорядження) від "11" 2019 № 4;

3) професія в наказі на прийом на роботу та в особистій медичній книжці не відповідають один одному: особиста медична книжка 2 Серія ААВ № 127734 та (розпорядження) № 1 від 11.10.2017, а також особиста медична книжка 2 Серія ААВ №540899 та наказ (розпорядження) від "11" 2019 № 4.

Таким чином, з урахуванням вказаних обставин щодо оформлення (складу) пропозиції закупівель (тендерної пропозиції) третьої особи, що була подана для участі у закупівлі №UА-2020-12-30-001790-b, у відповідача, як замовника даної закупівлі, були відсутні передбачені Законом України "Про публічні закупівлі" підстави для визнання третьої особи переможцем зазначеної закупівлі.

5. Відповідно до ч.2 ст.4 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України) юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду.

У відповідності до положень ч.13 та ч.18 ст.14 Закону України "Про публічні закупівлі" у разі відхилення відповідачем, як замовником закупівель, не лише пропозиції позивача, а й пропозиції закупівлі третьої особи, з урахуванням вказаних встановлених судом підстав для такого відхилення замовником пропозиції закупівлі третьої особи, за її невідповідністю умовам замовника згідно з Оголошенням закупівлі, спрощена процедура закупівлі була б автоматично скасована (відмінена) електронною системою. За таких обставин, визначення відповідачем, за рішеннями його уповноваженої особи, за наслідками проведення закупівлі №UА-2020-12-30-001790-b, третьої особи переможцем цієї закупівлі, за відсутності передбачених Законом України "Про публічні закупівлі" для цього підстав, порушує право позивача на участь у повторній закупівлі відповідача, з аналогічним предметом (повністю або частково) закупівлі №UА-2020-12-30-001790-b, яка у відповідності до закону була б автоматична скасована електронною системою.

6. В контексті тверджень третьої особи про відмову позивача надати замовнику закупівлі №UА-2020-12-30-001790-b гарантії щодо спроможності поставки товару без отримання попередньої оплати та щодо погодження з накладенням на позивача (у разі його перемоги у процедурі закупівлі) обмежень щодо збільшення ціни за одиницю товару (не більш ніж на 10% і не частіше ніж 1 раз на 90 днів) суд констатує, що за протоколом рішенням № 3 від 16.01.2021 уповноваженої особи з питань організації та проведення спрощених процедур закупівель відповідача щодо розгляду пропозиції позивача щодо закупівлі № оголошення UА-2020-12-30-001790-b щодо відхилення пропозиції позивача з підстав ненадання позивачем замовнику закупівлі вказаних гарантій у формі окремих гарантійних листів (а.с.131), поряд з цим не вказано про те, що позивач не погодився з запропонованою замовником закупівлі формою договору про закупівлі за державні кошти (а.с.24-26), згідно з умовами якого продавець продуктів харчування (учасник закупівлі, що виборав перемогу на неї) погоджується отримувати оплату за товар по факту поставки товару (тобто, після поставки товару) - п.3.2. даної форми договору, а також з накладенням на продавця обмежень щодо збільшення ціни за одиницю товару (не більш ніж на 10% і не частіше ніж 1 раз на 90 днів) - п.п.2 п.11.2. даної форми договору.

Висновки суду

За вказаних встановлених судом фактичних обставин та на підставі наведених правових норм позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Розподіл судових витрат

Судовими витратами у справі є витрати позивача на сплату судового збору за платіжним дорученням від 26.01.2021 № 3829 у сумі 2270грн, які у відповідності до положень п.2 ч.1 ст.129 ГПК України, а саме "у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених вимог", покладаються на відповідача, оскільки позов задоволений повністю.

Керуючись ст. ст.238, 240 Господарського процесуального кодексу України суд,

в и р і ш и в:

1. Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

2. Визнати недійсними результати публічної закупівлі, що оформлені Протоколом розгляду тендерної пропозиції без номеру та без дати, унікальний номер оголошення про проведення конкурсної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2020-12-30-001790-b щодо результату розгляду кожної тендерної пропозиції (відхилення тендерної пропозиції/допущення до аукціону), в частині, за якою Пропозиція учасника ФОП "ГЛУЩЕНКО ЄВГЕН ОЛЕКСІЙОВИЧ, код ЄДРПОУ 3128013137 відповідає, Протоколом рішення № 4 від 16.01.2021 уповноваженої особи з питань організації та проведення спрощених процедур закупівель відділу освіти, культури та спорту Ювілейної сільської ради Олешківського району Херсонської області щодо розгляду пропозиції учасника та прийняття рішення про визначення переможцем спрощеної закупівлі за предметом: ДК 021:2015: код 15330000-0 - Оброблені фрукти та овочі (Повидло - ДК 021:2015: код 15332290-3; сухофрукти ДК 021:2015: код 15332410-1; томат паста ДК 021:2015: код 15331425-2; квасоля в томатному соусі ДК 021:2015: код 15331410-4; квашені овочі ДК 021:2015: код 15331460-9; горошок консервований ДК 021:2015: код 15331462-3; горох ДК 021:2015: код 15331132-1; кукурудза консервована ДК 021:2015: код 15331470-2; ікра кабачкова ДК 021:2015: код 15331460-9) № оголошення UA-2020-12-30-001790-b щодо визначення переможцем спрощеної закупівлі згідно з предметом закупівлі ДК 021:2015: код 15330000-0 - Оброблені фрукти та овочі (Повидло - ДК 021:2015: код 15332290-3; сухофрукти ДК 021:2015: код 15332410-1; томат паста ДК 021:2015: код 15331425-2; квасоля в томатному соусі ДК 021:2015: код 15331410-4; квашені овочі ДК 021:2015: код 15331460-9; горошок консервований ДК 021:2015: код 15331462-3; горох ДК 021:2015: код 15331132-1; кукурудза консервована ДК 021:2015: код 15331470-2; ікра кабачкова ДК 021:2015: код 15331460-9) № оголошення UA-2020-12-30-001790-b учасника торгів - ФОП ГЛУЩЕНКО ЄВГЕН ОЛЕКСІЙОВИЧ (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) та ухвалення рішення про намір укласти договір про закупівлю з переможцем спрощеної процедури, Повідомленням про намір укласти договір про закупівлю без номера та без дати із переможцем спрощеної закупівлі

"ГЛУЩЕНКО ЄВГЕН ОЛЕКСІЙОВИЧ" (код ЄДРПОУ 3128013137)з предметом закупівлі ДК 021:2015: код 15330000-0 - Оброблені фрукти та овочі (Повидло - ДК 021:2015: код 15332290-3; сухофрукти ДК 021:2015: код 15332410-1; томат паста ДК 021:2015: код 15331425-2; квасоля в томатному соусі ДК 021:2015: код 15331410-4; квашені овочі ДК 021:2015: код 15331460-9; горошок консервований ДК 021:2015: код 15331462-3; горох ДК 021:2015: код 15331132-1; кукурудза консервована ДК 021:2015: код 15331470-2; ікра кабачкова ДК 021:2015: код 15331460-9).

3. Стягнути з Відділу освіти, культури та спорту виконавчого комітету Ювілейної сільської ради Херсонського району Херсонської області (місцезнаходження: 75126, Херсонська обл., Олешківський р-н, с. Ювілейне, вул. Соборна, буд.17, ідентифікаційний код юридичної особи 42255066) на користь Малого приватного підприємства "Ритм" (місцезнаходження: 73000, Херсонська обл., м. Херсон, Миколаївське шосе, 5-ий км, ідентифікаційний код юридичної особи 24756872) 2270грн компенсації по сплаті судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 27.08.2021.

Суддя К.В. Соловйов

Джерело: ЄДРСР 99277231
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку