open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 555/1925/20

Номер провадження 2/555/61/21

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 серпня 2021 року м.Березне

Березнівський районний суд Рівненської області в складі:

головуючого судді Собчука А.Ю.

за участю секретаря судового засідання Лисенко О.Л.

позивача ОСОБА_1

представника позивача, адвоката Бондаря Ю.М.

представник відповідача, адвоката Юсенко А.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Березне, в загальному позовному провадженні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Березнівської міської ради Рівненської області, Березнівської міської ради Рівненської області про визнання незаконним та скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

Позивач звернувся в суд із позовом до виконавчого комітету Березнівської міської ради Рівненської області, Березнівської міської ради Рівненської області про визнання незаконним та скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії.

Свої позовні вимоги мотивує тим, що відповідно до рішення виконавчого комітету Березнівської міської ради від 12.12.2013 № 506 «Про видачу ордерів на службове житло», отримав ордер на службове житлове приміщення № 001105 серія СP, відповідно до якого, він разом зі своєю родиною оселився в квартирі АДРЕСА_1 .

22 грудня 2017 року Березнівська районна рада прийняла рішення № 403 «Про звернення до Березнівської міської ради», яким вирішила звернутися до Березнівської міської ради, щодо розгляду на засіданні виконкому міської ради питання про зняття статусу службового житла з квартири АДРЕСА_1 .

27 лютого 2020 року виконавчий комітет Березнівської міської ради приймає рішенням за № 21 «Про виключення жилого приміщення з числа службового житла», яким квартиру АДРЕСА_1 , що є спільною власністю територіальних громад сіл, селища, міста Березнівського району в особі Березнівської районної ради, залишає в статусі службової, а також приймає рішення про винесення питання про виключення квартири АДРЕСА_1 , що є спільною власністю територіальних громад сіл, селища, міста Березнівського району в особі Березнівської районної ради, із числа службових на розгляд чергової сесії міської ради.

31.03.2020р. Березнівська міська рада Рівненської області приймає рішення за № 672 «Про розгляд рішення виконавчого комітету Березнівської міської рад № 21 від 27 лютого 2020 року», яким залишає квартиру АДРЕСА_1 у статусі службової.

Вважає, що рішення виконавчого комітету Березнівської міської ради від 27.02.2020 № 21 та рішення Березнівської міської ради від 31.03.2020 № 672 є незаконним,немотивованим і не ґрунтується на рішенні власника - Березнівської районної ради від 22.12.2017 №403 «Про звернення до Березнівької міської ради», яким останній просить зняти статус службового житла із вищенаведеної квартири.

Вважає, що відсутність належним чином оформленого рішення виконавчого комітету Березнівської міської ради «Про виключення жилого приміщення з числа службового житла» свідчить про те, що компетентний орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом, та як наслідок у спірних відносинах має місце незаконна бездіяльність.

Просить суд визнати незаконною бездіяльність виконавчого комітету Березнівської міської ради Рівненської області, що виразилася у неприйнятті рішення про виключення жилого приміщення, а саме: квартиру АДРЕСА_1 з числа службового житла, визнати незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Березнівської міської ради Рівненської області від 27.02.2020 № 21 «Про виключення жилого приміщення з числа службового житла», визнати незаконним та скасувати рішення Березнівської міської ради Рівненської області від 31.03.2020 № 672 «Про розгляд рішення виконавчого комітету Березнівської міської ради № 21 від 27 лютого 2020 року», також просить суд зобов`язати виконавчий комітет Березнівської міської ради, Рівненського району, Рівненської області прийняти рішення про виключення квартири АДРЕСА_1 з числа службового житла та винести окрему ухвалу щодо виявлених ознак дискримінації ОСОБА_1 , щодо виключення жилого приміщення з числа службового житла, а саме: квартири АДРЕСА_1 з метою усунення недоліків (дискримінації громадян за ознаками політичних переконань, соціального, майнового стану) в діяльності виконавчого комітету Березнівської міської ради Рівненської області та повідомити Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини про виявлені ознаки дискримінації з метою забезпечення здійснення контролю та проведення моніторингу дотриманням принципу недискримінації, в тому числі шляхом застосування позитивних дій.

Позивач та представник позивача, адвокат Бондар Ю.М. в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі, вважають їх законними і обґрунтованими та доведеними, просили суд їх задоволити в повному обсязі, з обставин викладених в позовній заяві та матеріалах справи. Додатково пояснили, що рішення виконавчого комітету Березнівської міської ради від 27.02.2020 № 21 та рішення Березнівської міської ради від 31.03.2020 № 672 є незаконними та порушують право позивача на житло і перешкоджають власнику житлового будинку - Березнівській районній раді здійснювати право власності, гарантоване законом, а отже вказані рішення підлягають скасуванню. Вважають, що члени виконавчого комітету Березнівської міської ради вчинили обмеження права позивача на житло за ознаками політичних переконань, соціального, майнового стану або за будь - якими іншими ознаками, члени виконавчого комітету встановили нерівність між правами та можливостями всіх громадян, які проживають та зареєстровані на території міста Березне Рівненської області та систематично порушують право власностності всупереч приписам ст. 41 Конституції України та ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, обов`язковість забезпечення дотримання якої покладено на державу Україна.

Представник відповідача заперечував проти задоволення позову в повному обсязі. Вважає, що позовні вимоги є необґрунтованими, безпідставними та не можуть бути задоволені, виконавчий комітет Березнівської міської ради Рівненської області діяв в межах свої повноважень та компетентності. Виконавчий комітет не порушив права позивача, твердження позивача про порушення органом місцевого самоврядування законодавства є абсолютно безпідставним. Оскільки учасники, які наділені гарантованим конституційним правом забезпечувати вирішення питань місцевого значення, реалізовують своє право на здійснення місцевого самоврядування у відповідності до діючих норм законодавства. Вважає, що рішення Березнівської районної ради № 403 від 22.12.2017 р. не містить волевиявлення виключити спірну квартиру із числа службових через відпалу потребу в такому його використанні, а тому рішення виконавчого комітету Березнівської міської ради Рівненської області від 27.02.2020р. № 21 є абсолютно законним і будь-які підстави скасовувати його відсутні. Крім того, стверджував, що Березнівська міська рада Рівненського району Рівненської області набула у встановленому порядку права комунальної власності на багатоквартирний житловий будинок, загальною площею 560,6 кв.м., який розміщений за адресою: АДРЕСА_3 , і як власник житлового приміщення (службове житло), на даний час не розглядала та не ухвалювала рішення щодо подальшої юридичної долі даного об`єкта (його частини), а саме виключення зі статусу службового житла квартири № 4 . Тому, відсутні законні підстави зобов`язувати виконавчий комітет Березнівської міської ради Рівненського району Рівненської області виключати спірну квартиру №4 . Також, вважає, що жодних доказів конкретизації політичних переконань, соціального та майнового стану, як самого позивача, так і інших осіб не наведено. За таких умов і обмеження у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами позивача у порівнянні із іншими особами не доведено.

Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.

Ухвалою Березнівського районного суду від 23.11.2020р. позовну заяву було залишено без руху та надано строк для усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою суду від 02.12.2020 року провадження у справі відкрите, розгляд справи ухвалено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження із призначенням судового засідання на 24.12.2020 року.

До суду 18.12.2020 року надійшли відзиви від представників відповідачів, в яких вони просили суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

До суду 24 грудня 2020р. від позивача надійшло письмове клопотання про процесуальне правонаступництво, яке в подальшому, в судовому засіданні позивач залишив без розгляду.

За клопотаннями сторін про розгляд справи за правилами загального провадження, ухвалою суду від 26 січня 2021р. було здійснено перехід з розгляду справи в порядку спрощеного провадження цивільної справи в розгляд справи за правилами загального позовного провадження із призначенням підготовчого судового засідання, із роз`ясненням прав та обов`язків, відповідно до ст. 178, 193 ЦПК України.

До суду 15.02.2021 року надійшов відзив від представника відповідачів, в якому він просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

17 лютого 2021 року позивач подав заяву про зміну предмета позову, яка була прийнята судом до розгляду та позивачем було подано відповідь на відзив, в якому просив суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

01.03.2021р. від представника відповідача до суду в порядку ст. 180 ЦПК Украни надійшли письмові заперечення.

03.03.2021 р. позивач подав відповідь на відзив, в якому просив суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою суду від 03.03.2021 року підготовче провадження у цивільній справі закрито, справу призначено до судового розгляду.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (номер інформаційної довідки 241102840) від 20.01.2021р. власником багатоквартирного житлового будинку (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 235371156204) загальною площею 560,6 кв.м., житловою площею 182,6 кв.м., який розміщений за адресою : АДРЕСА_3 , на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_1 , виданого 09.12.2013р. державним реєстратором прав на нерухоме майно Люшин Л.П., є територіальні громади Березнівського району, в особі Березнівської районної ради, код ЄДРПОУ 25318453 (комунальна форма власності). Із розділу "Відомості з Реєстру прав власності на нерухоме майно" вбачається, що первинно право власності на вказаний об`єкт як на "адмінприміщення" реєструвалося за територіальними громадами Березнівського району в особі Березнівської районної ради на підставі Договору про закупівлю нежитлового приміщення за державні кошти ВРК №336361, ВРК №336362, реєстр.№ 309, дата - 28.04.2011р. Загальна площа об`єкта 582,1 кв.м.

Позивач ОСОБА_1 відповідно до рішення виконавчого комітету Березнівської міської ради від 12.12.2013 № 506 «Про видачу ордерів на службове житло», отримав ордер на службове житлове приміщення № 001105 серія СР, а саме квартиру АДРЕСА_1 . Передумовою видачі ордеру, слугувало Свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 09.12.2013, індексний номер 14215466, а також рішення виконавчого комітету Березнівської міської ради від 12.12.2013 № 505 «Про надання житловому приміщенню статусу службового», яким багатоквартирний житловий будинок за адресою: АДРЕСА_3 , був включений до числа службових жилих приміщень.

25 лютого 2014 року Березнівська районна рада прийняла рішення від 25.02.2014 № 696 «Про внесення змін до окремих рішень районної ради», а саме пунктом 1 цього рішення виключено у рішеннях районної ради від 31.12.2010 № 46 «Про Програму економічного і соціального розвитку Березнівського району на 2011 рік» від 17.02.2012 № 350 «Про програму житлового будівництва в Березнівському районі на 2012 рік» формулювання «під службове житло».

Керуючись рішенням Березнівської районної ради від 25.02.2014 № 696 виконавчий комітет Березнівської міської ради прийняв рішення від 07.03.2014 № 547 «Про скасування рішень виконкому міської ради», яким скасував рішення виконкому Березнівської міської ради від 12.12.2013 № 505 «Про надання житловому приміщенню статусу службового» та від 12.12.2013 № 506 «Про видачу ордерів на службове житло», про прийняте рішення було інформовано Березнівську районну раду.

20 лютого 2015 року виконавчий комітет Березнівської міської ради рішенням № 689 «Про скасування рішення виконкому міської ради», скасовує своє рішення від 07.03.2014 № 547 «Про скасування рішень виконкому міської ради».

22 грудня 2017 року Березнівська районна рада прийняла рішення № 403 «Про звернення до Березнівської міської ради», яким вирішила звернутися до Березнівської міської ради, щодо розгляду на засіданні виконкому міської ради питання про зняття статусу службового житла з квартири АДРЕСА_1 .

25 січня 2018 року виконавчий комітет Березнівської міської ради приймає рішенням за №2, яким відмовляє позивачу у знятті статусу службового житла, у зв`язку з відсутністю необхідних документів для розгляду даного питання.

17 грудня 2018 року виконавчий комітет Березнівської міської ради, своїм рішенням за № 150 «Про скасування рішення виконавчого комітету» скасовує своє попереднє рішення № 2 від 25.01.2018р «Про відмову у знятті статусу службового житла».

Рішенням Березнівського районного суду від 04 вересня 2019 року у цивільній справі №555/97/19 позовну заяву ОСОБА_1 до виконавчого комітету Березнівської міської ради Рівненської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача : Березнівська районна рада Рівненської області, Березнівська районна державна адміністрація Рівненської області про визнання незаконними та скасування рішень виконавчого комітету Березнівської міської ради та зобов`язати вчинити певні дії було задоволено частково, зобов`язано виконавчий комітет Березнівської міської ради Рівненської області розглянути питання про виключення квартири АДРЕСА_1 з числа службових.

27 лютого 2020 року виконавчий комітет Березнівської міської ради приймає рішенням за № 21 «Про виключення жилого приміщення з числа службового житла», яким квартиру АДРЕСА_1 , що є спільною власністю територіальних громад сіл, селища, міста Березнівського району в особі Березнівської районної ради, залишає в статусі службової, а також приймає рішення про винесення питання про виключення квартири АДРЕСА_1 , що є спільною власністю територіальних громад сіл, селища, міста Березнівського району в особі Березнівської районної ради, із числа службових на розгляд чергової сесії міської ради.

31.03.2020р. Березнівська міська рада Рівненської області приймає рішення за № 672 «Про розгляд рішення виконавчого комітету Березнівської міської рад № 21 від 27 лютого 2020 року», яким залишає квартиру АДРЕСА_1 у статусі службової.

Рішенням Березнівської районної ради від 23.10.2020р. №833 передано зі спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Березнівського району у комунальну власність Березнівської міської ради об`єкти нерухомого майна згідно з додатком 1. В даному додатку в рядку за №109 записано "Житлове приміщення (службове житло) площею 521,6 кв.м., яке розміщене за адресою: АДРЕСА_3 . Балансоутримувач - Березнівська районна державна адміністрація".

Рішенням Рівненської районної ради (яка є правонаступником Березнівської районної ради ліквідованого Березнівського району) від 29.12.2020р. № 98 передано зі спільної власності територіальних громад Рівненського району у комунальну власність Березнівської міської ради Рівненського району Рівненської області об`єкти нерухомого майна згідно з додатком 2. В даному додатку в рядку за № 92 записано "Житлове приміщення (службове житло) площею 521,6 кв.м., яке розміщене за адресою: АДРЕСА_3 . Балансоутримувач - Березнівська районна державна адміністрація".

Рішенням Березнівської міської ради Рівненського району Рівненської області від 15 грудня 2020 року № 14 прийнято зі спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Березнівського району у комунальну власність Березнівської міської ради Рівненського району Рівненської області об`єкти нерухомого майна згідно з додатком 2. В даному додатку в рядку за № 109 записано "Житлове приміщення (службове житло) площею 521,6 кв.м., яке розміщене за адресою: АДРЕСА_3 . Балансоутримувач - Березнівська районна державна адміністрація".

Рішенням Березнівської міської ради Рівненського району Рівненської області від 03 лютого 2021 року № 65 визначено Березнівську міську раду Рівненського району Рівненської області балансоутримувачем та передано з 01.01.2021 року в оперативне управління об`єкти нерухомого майна, що перебувають на балансі юридичних осіб та є комунальною власністю територіальної громади Березнівської міської ради Рівненського району Рівненської області з балансу Березнівської районної ради, Березнівської районної державної адміністрації згідно актів приймання-передачі та додатку 1. В даному додатку в рядку за № 6 записано "Житлове приміщення (службове житло) площею 521,6 кв.м., яке розміщене за адресою: АДРЕСА_3 . Юридична особа, з балансу якої передаються об`єкти нерухомого майна - Березнівська районна державна адміністрація".

Отже, спірні правовідносини між сторонами виникли, щодо права позивача на житло, зняття статусу службової квартири із житлового приміщення, квартири АДРЕСА_1 та скасування рішень виконавчого комітету Березнівської міської ради Рівненської області, Березнівської міської ради Рівненської області

Норми права, які застосував суд.

Згідно з ч.ч. 1,2,3,4 ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному Цивільним процесуальним кодексом України.

При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 12, ч. 1 ст. 13 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін.

При цьому, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Згідно ч. 2 ст. 77 ЦПК України предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Частиною 1 ст. 81 ЦПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом

Згідно із частиною 2 статті 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Відповідно до ст.47 Конституції України кожен має право на житло. Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду.

Відповідно до ст.118 ЖК України службові жилі приміщення призначаються для заселення громадянами, які у зв`язку з характером їх трудових відносин повинні проживати за місцем роботи або поблизу від нього. Жиле приміщення включається до числа службових рішенням виконавчого комітету районної, міської, районної в місті ради народних депутатів

Відповідно до статей 121 і 123 ЖК Української РСР порядок надання службових жилих приміщень установлюється цим Кодексом та іншими актами законодавства. Так, порядок надання службових жилих приміщень у будинках державного та громадського житлового фонду і користування ними визначено Положенням про порядок надання службових жилих приміщень і користування ними в Українській РСР, затвердженим постановою Ради Міністрів УРСР від 04 лютого 1988 року № 37 «Про службові жилі приміщення» (пункт 1 цього Положення).Згідно з пунктом 6 зазначеного вище Положення жиле приміщення виключається із числа службових, якщо відпала потреба в такому його використанні, а також у випадках, коли в установленому порядку воно виключено із числа жилих. Виключення жилого приміщення із числа службових провадиться на підставі клопотання підприємства, установи, організації рішенням виконавчого комітету відповідної районної, міської, районної в місті ради

Згідно із ст.51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень.Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету

Відповідно до п.2 ч.1 ст.1 Закону України "Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні"дискримінація - ситуація, за якої особа та/або група осіб за їх ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними (далі - певні ознаки), зазнає обмеження у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами в будь-якій формі, встановленій цим Законом, крім випадків, коли таке обмеження має правомірну, об`єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними.

Згідно з ч.1 ст.2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що місцеве самоврядування в Україні наділено повноваженнями вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» у пункті б підпункті 5 статті 30 передбачає, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження, в тому числі облік відповідно до закону житлового фонду, здійснення контролю за його використанням.

Мотиви суду.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов слід задоволити частково.

Задовольняючи позовні вимоги позивача в частині визнання незаконним та скасовуючи рішення Березнівської міської ради Рівненської області від 31 березня 2020 року № 672 «Про розгляд рішення виконавчого комітету Березнівської міської ради № 21 від 27 лютого 2020 року», щодо виключення жилого приміщення, а саме квартири АДРЕСА_1 з числа службового житла суд виходить з наступного.

Пуктом 6 Положення про порядок надання службових жилих приміщень і користування ними в Україні, що затверджене постановою Ради Міністрів Української РСР від 4 лютого 1988 р. № 37 «Про службові жилі приміщення» (із змінами та доповненнями) чітко встановлено, що «виключення жилого приміщення з числа службових провадиться на підставі клопотання підприємства, установи, організації рішенням виконавчого комітету відповідної районної, міської, районної в місті Ради народних Депутатів.

Статею 118 Житлового кодексу Української РСР передбачено, що жиле приміщення включається до числа службових рішенням виконавчого комітету районної, міської, районної в місті Ради народних депутатів.

Тобто, Березнівська міська рада, всупереч чинному законодавству, прийняла рішення № 672 від 31 березня 2020 року, яке виходить за межі її повноважень, оскільки положенням про порядок надання службових жилих приміщень та ст. 118 ЖК Українські РСР встановлено, що це функція виключно виконавчих комітетів.

Крім того, Березнівська міська рада діяла всупереч п. 3 ст. 21 Регламенту Березнівської міської ради сьомого скликання ради від 25.11.2015 №10, а саме: Рішення, прийняте з питання, не включеного до порядку денного, або таке, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили (повністю або в окремій його частині), або прийняте з перевищенням компетенції міської ради у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень, є незаконним (повністю або в окремій його частині).

Відповідно до рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) від 16.04.2009 № 1-9/2009 органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Такі ж положення закріплені у статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка встановлює, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом; органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними. Пункт 4.1 вищенаведеного рішення КСУ передбачає, що у Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що рішення виконавчого комітету ради з питань, які належать до компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою, і що раді належить право скасовувати акти виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень (частина дев`ята статті 59, пункт 15 частини першої статті 26).

Суд погоджується із позицією представника відповідача про те, що згідно із частиною 2 статті 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується таке, зокрема, питання, як скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень(п.15 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Однак, аналіз наведених норм законодавства приводить до висновку, що саме на виконавчі комітети відповідних районних, міських, районних в місті Рад покладаються повноваження, щодо вирішення питання про виключення жилих приміщень з числа службових, а на сільські, селищні, міські ради покладаються повноваження виключно по перевірці та скасуванні актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України.

Зі змісту та формулювання рішення Березнівської міської ради Рівненської області від 31 березня 2020 року № 672, суд не вбачає законної компетенції контролю та перевірки акту виконавчого органу ради на предмет відповідності Конституції України чи законам України, іншим актам законодавства.

Відмовляючи в задоволенні позову в іншій частині позовних вимог суд виходить з наступного.

Правовий статус службового житла визначений Главою 3 Житлового кодексу Української РСР, Положенням про порядок надання службових жилих приміщень і користування ними в Українській РСР, затвердженого Постановою Ради Міністрів УРСР від 4 лютого 1988 р. №37 «Про службові жилі приміщення». Дія цих актів визначається Постановою Верховної Ради України від 12.09.1991 «Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР», якою встановлено, що до прийняття відповідних актів законодавства України на території республіки застосовуються акти законодавства Союзу РСР з питань, які не врегульовані законодавством України, за умови, що вони не суперечать Конституції і законам України.

Відповідно до ст.118 ЖК України службові жилі приміщення призначаються для заселення громадянами, які у зв`язку з характером їх трудових відносин повинні проживати за місцем роботи або поблизу від нього. Жиле приміщення включається до числа службових рішенням виконавчого комітету районної, міської, районної в місті ради народних депутатів. Під службові жилі приміщення виділяються, як правило, окремі квартири.

Рішенням виконавчого комітету № 505 від 12.12.2013р. відповідно до клопотання Березнівської районної державної адміністрації та Березнівської районної ради вирішено включити до числа службових жилих приміщень будинок АДРЕСА_3 , загальною площею 560,6 кв.м., житловою - 182,6 кв.м.

Рішенням Березнівської районної ради № 320 від 26.06.2017р. затверджено Перелік об`єктів нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Березнівського району. В даному Переліку в рядку за № 120 записано "Житлове приміщення (службове житло) площею 582,1 кв.м., яке розміщене за адресою: АДРЕСА_3 . Балансоутримувач - Березнівська районна державна адміністрація".

Рішенням Березнівської районної ради № 481 від 27.04.2018р. затверджено Перелік об`єктів нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Березнівського району в новій редакції. В даному Переліку в рядку за №119 записано "Житлове приміщення (службове житло) площею 582,1 кв.м., яке розміщене за адресою : АДРЕСА_3 . Балансоутримувач - Березнівська районна державна адміністрація".

В ухвалене рішення Березнівської районної ради № 481 від 27.04.2018р. будь-які зміни, які б виражали волю органу управління об`єктами спільної комунальної власності територіальних громад Березнівського району - Березнівської районної ради, щодо відсутності потреби в площі відповідного службового житла через необхідність виключити із статусу службової виділеної позивачу квартири № 4 , не вносилися.

Тобто, за відсутності такого рішення органу управління об`єктами спільної комунальної власності територіальних громад Березнівського району, виконавчий комітет Березнівської міської ради, розглядаючи питання про виключення квартири № 4 із числа службових, обґрунтовано дійшов висновку про залишення квартири в статусі службової, що відображено у рішенні виконавчого комітету Березнівської міської ради за № 21 «Про виключення жилого приміщення з числа службового житла» від 27 лютого 2020 року.

Крім того, рішення Березнівської районної ради від 22 грудня 2017 року № 403 "Про звернення до Березнівської міської ради" не є актом уповноваженого органу, який вирішує юридичну долю комунального майна в частині відсутності потреби в площі відповідного службового житла через необхідність виключити із статусу службової виділеної позивачу квартири № 4 .

Про один із належних способів реалізації Березнівською районною радою правомочностей щодо розпорядження об`єктами спільної власності територіальних громад району свідчить рішення Березнівської районної ради з даного питання № 696 від 25.02.2014р., яким зокрема, вносились зміни до відповідних рішень районної ради шляхом виключення в текстах формулювання "під службове житло". Однак, дане рішення скасовано рішенням Березнівської районної ради від 13.02.2015року №899.

Також із формулювання рішення Березнівської районної ради № 403 від 22.12.2017р. вбачається: "Звернутися до Березнівської міської ради щодо розгляду на засіданні виконкому міської ради питання про зняття статусу службового житла з об`єктів нерухомого майна, які перебувають на балансі Березнівської районної державної адміністрації, а саме квартири АДРЕСА_1 ", суд погоджується з позицією відповідача, що із змісту рішення районної ради не вбачається наявність фактичного волевиявлення щодо юридичної долі багатоквартирного житлового будинку, який розміщений за адресою : АДРЕСА_3 , шляхом виключення статусу "службове житло".

Вказане рішення Березнівської районної ради не містить волевиявлення виключити спірну квартиру із числа службових через відпалу потребу в такому його використанні. Жодними належними та допустимими доказами, наявними в матеріалах справи, ця обставина не спростовується.

Суд приходить до висновку, що рішення виконавчого комітету Березнівської міської ради Рівненської області від 27.02.2020 № 21 «Про виключення жилого приміщення з числа службового житла» прийняте в межах його повноважень, в порядку та спосіб визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", при цьому було дотримано й процедурні вимоги.

Невірними є висновки позивача про те, що наявність волі, думки, розпорядчої дії Березнівської районної ради щодо потреби виключення із статусу службової квартири № 4 , були встановлені Березнівським районним судом в рішенні від 04 вересня 2019 року у справі № 555/97/19.

Посилання позивача на рішення є хибним, оскільки рішення суду не є преюдиціальним у даній справі через відсутність в його мотивувальній частині відображення досліджених і встановлених судом обставин про вирішення юридичної долі комунального майна в частині виключення із площі службового житла виділеної позивачу квартири № 4 .

Рішенням Березнівського районного суду було встановлено, що на момент розгляду цивільної справи та винесення рішення, жодних перешкод для розгляду рішення Березнівської районної ради № 403 від 22.12.2017р. «Про звернення до Березнівської міської ради» та прийняття відповідного рішення виконавчим комітетом Березнівської міської ради не існує, вказане рішення виконавчим комітетом Березнівської міської ради не розглянуто по суті, остаточного рішення не прийнято.

Частиною 4 статті 82 ЦПК передбачено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом. З даної норми Велика Палата Верховного Суду у постановах Великої Палати Верховного Суду від 03.07.2018 у справі № 917/1345/17, від 10.12.2019 у справі №925/698/16 виклала наступні висновки: преюдиціальне значення у справі надається обставинам, встановленим судовими рішеннями, а не правовій оцінці таких обставин, здійсненій іншим судом. Преюдиціальне значення мають лише рішення зі справи, в якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. Преюдицію утворюють виключно ті обставини, які безпосередньо досліджувались і встановлювались судом, що знайшло своє відображення у мотивувальній частині судового рішення. Преюдиціальні факти відрізняються від оцінки іншим судом обставин справи.

Суд вважає, що позовна вимога позивача про зобов`язання виконавчого комітету виключити квартиру № 4 з числа службового житла порушує принцип мирного володіння комунальним майном. Таке втручання з боку суду буде не лише незаконним та свавільним, а й воно порушить справедливий баланс між власником комунального майна та захистом інтересів позивача.

Рішення Березнівської районної ради № 403 від 22.12.2017р. вважається розглянутим та реалізованим, оскільки виконавчий комітет з даного питання ухвалив рішення №21 від 27.02.2020р. Для повторного розгляду акту, який фактично вичерпав свою дію, законні підстави відсутні.

При вирішенні спору по суті, судом також враховано, що Березнівська міська рада Рівненської області набула у встановленому порядку права комунальної власності на багатоквартирний житловий будинок загальною площею 560,6 кв.м., який розміщений за адресою: АДРЕСА_3 , що підтверджується рішенням Березнівської районної ради від 23.10.2020р. №833, рішенням Рівненської районної ради від 29.12.2020р. № 98, рішенням Березнівської міської ради Рівненського району Рівненської області від 15 грудня 2020 року № 14 та рішенням Березнівської міської ради Рівненського району Рівненської області від 03 лютого 2021 року № 65.

Із вищенаведеного слідує, що позивач необмежений у праві звернутися до Березнівської міської ради Рівненської області із клопотанням про виключення з числа службових квартири АДРЕСА_1 .

Крім того, суд вважає хибним посилання позивача, щодо виявлених ознак дискримінації, оскільки відповідно до п.2 ч.1 ст.1 Закону України "Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні" дискримінація - ситуація, за якої особа та/або група осіб за їх ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними (далі - певні ознаки), зазнає обмеження у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами в будь-якій формі, встановленій цим Законом, крім випадків, коли таке обмеження має правомірну, об`єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними. Позивачем заявлено про наявність дискримінації лише за такими ознаками: політичні переконання, соціальний та майновий стан.

Однак, жодних доказів конкретизації політичних переконань, соціального та майновий стан як самого позивача, так і інших осіб не наведено. За таких умов і обмеження у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами позивача у порівнянні із іншими особами не доведено.

Виключення зі статусу службових квартир, іншим громадянам, здійснювалось за інших обставин. Рішеннями Березнівської райради №№ 515, 516 від 27.07.2018р., які є загальновідомими обставинами через розміщення у відкритому публічному доступі на сайті Березнівської районної ради передбачалось "Звернутися до Березнівської міської ради з клопотанням про виключення з числа службових квартири... ".

Підставами ухвалення цих рішень зазначено : стаття 18 Житлового кодексу Української РСР, статті 43, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Перелік об`єктів нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Березнівського району, затвердженого рішенням районної ради від 27.04.2018 № 481, заяви фізичних осіб від 20.06.2018 та від 26.04.2018р., листи Березнівської районної державної адміністрації від 21.06.2018р. № П-129/102, від 22.05.2018 р. № 01/9-18/446.

Суд приходить до переконання, що позивачем належними, достовірними та достатніми доказами не доведено наявності допущеної виконавчим комітетом Березнівської міської ради, відносно позивача дискримінації за ознаками політичних переконань, соціального та майнового стану.

Інших фактичних даних, які мають значення для справи, немає.

Зібрані по справі докази, оцінені судом належним чином кожен окремо на їх достовірність та допустимість, а також їх достатність та взаємний зв"язок у сукупності, встановлені судом обставини свідчать про те, що позовні вимоги підлягають до часткового задоволення.

Судові витрати.

Щодо вимог про стягнення з відповідача понесені позивачем судових витрат, суд приходить до наступного.

У ЦПК України визначено види судових витрат. Судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати, зокрема, на професійну правничу допомогу (ч. 1, 2 статті 133 ЦПК України).

Враховуючи положення ст. 141 ЦПК України, з відповідача на користь позивача ОСОБА_1 підлягає стягненню пропорційно до однієї задоволеної позовної вимоги немайнового характеру судовий збір в сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.

Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 526, 598, 625, 1048-1050, 1054 ЦК України, ст.ст. 12, 13, 81,141, 258,259,263-265, 280-282 ЦПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву ОСОБА_1 до виконавчого комітету Березнівської міської ради Рівненської області, Березнівської міської ради Рівненської області про визнання незаконним та скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії - задоволити частково.

Визнати незаконним та скасувати рішення Березнівської міської ради Рівненської області від 31 березня 2020 року № 672 «Про розгляд рішення виконавчого комітету Березнівської міської ради № 21 від 27 лютого 2020 року» щодо виключення жилого приміщення, а саме квартири АДРЕСА_1 з числа службового житла.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути із Березнівської міської ради, Рівненського району, Рівненської області (Рівненська область, Рівненський район, м. Березне, вул. Київська 5, ЄДРПОУ 04387823) на користь ОСОБА_1 (інд.код НОМЕР_2 ) судовий збір в сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження

Апеляційна скарга подається до Рівненського апеляційного суду через Березнівський районний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складений 25.08.2021 р., об 10:00 год.

Суддя А.Ю. Собчук

Джерело: ЄДРСР 99141532
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку