open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 161/14032/21

Провадження № 1-кп/161/1006/21

ЛУЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

В И Р О К

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Луцьк 18 серпня 2021 року

Луцький міськрайонний суд Волинської області під головуванням:

судді - ОСОБА_1 ,

з участю секретаря - ОСОБА_2 ,

прокурора - ОСОБА_3 ,

обвинуваченого - ОСОБА_4 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду обвинувальний акт у кримінальному провадженні №32020030000000006 від 24.01.2020, який надійшов до суду 05.08.2021 від Волинської обласної прокуратури, про обвинувачення

ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця с.Кам`януха, Маневицького району, Волинської області, зареєстрованого та жителя АДРЕСА_1 , українця, громадянина України, з вищою освітою, одруженого, на утриманні двоє малолітніх дітей, працюючого директором ТОВ «Баді Транс Компані», раніше не судимого, -

- у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 212 КК України,

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_4 зареєстрований фізичною особою-підприємцем 20.10.2015 Луцькою районною державною адміністрацією Волинської області (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ), 20.10.2015 отримав свідоцтво про державну реєстрацію, запис у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 21870000000005551, взятий на податковий облік Луцькою ДПІ (Луцький район) 20.10.2015.

Так, оподаткування одержаних доходів від провадження господарської діяльності за період з 01.01.2017 по 31.12.2018 фізична особа-підприємець ОСОБА_4 здійснював на загальній системі оподаткування, був платником податку на додану вартість, податку з доходів фізичних осіб від підприємницької діяльності, податку з доходів фізичних осіб найманих працівників, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, військового збору. В зв`язку з викладеним, відповідно до вимог ст.ст. 49, 57, 177 Податкового кодексу України ОСОБА_4 , як фізична особа-підприємець, був зобов`язаний подавати декларації про майновий стан і доходи за річний звітний період протягом 40 календарних днів після закінчення звітного періоду (календарного року), та за наслідками декларування був зобов`язаний сплатити податкові зобов`язання протягом 10 днів після граничного терміну подання звітності. Крім того, відповідно до ст.44 Податкового кодексу України визначено обов`язок ОСОБА_4 , як платника податків, вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків.

В період 2017-2018 років ФОП ОСОБА_4 , згідно ліцензії Державної служби України з безпеки на транспорті №167 від 11.04.2016, на внутрішні та міжнародні перевезення вантажів вантажними автомобілями, причепами та напівпричепами, організував здійснення відповідних вантажних перевезень.

Також, у вказаний період часу ФОП ОСОБА_4 для здійснення фінансово-господарської діяльності використовував офісні приміщення за адресою: АДРЕСА_2 , тоді як фактично був зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .

Крім того, у 2017-2018 роках для здійснення господарської діяльності з перевезення вантажів, ФОП ОСОБА_4 використовував вантажні транспортні засоби, зокрема 2 сідельних тягачі та 1 напівпричіп, які належали останньому на праві приватної власності, а також 9 сідельних тягачів та 10 напівпричепів, які ОСОБА_4 орендував.

Разом з тим, будучи в період 2017-2018 років керівником трудового колективу, ОСОБА_4 виконував адміністративно-господарські та організаційно-розпорядчі функції, зокрема: вів фінансово-господарську діяльність; укладав трудові договори з громадянами, які перебували на посадах водіїв, в загальній кількості від 5 до 9 працівників (залежно від конкретного календарного місяця), яким він офіційно виплачував заробітну плату, підтвердженням чого є сплата єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування із сум заробітної плати найманих працівників, згідно документів податкової звітності ФОП ОСОБА_4 ; керував підпорядкованими працівниками, віддавав їм вказівки та розпорядження; отримував матеріальні цінності за договорами з юридичними та фізичними особами; здійснював функції управління і розпорядження цим майном.

Разом з тим, ОСОБА_4 , будучи особою, яка здійснює господарську діяльність, організовує і забезпечує процес її здійснення, виконує адміністративно-господарські обов`язки та організаційно-розпорядчі функції, на яку в зв`язку з цим відповідно до Конституції України та Законів України покладено обов`язки щодо обліку результатів своєї діяльності, забезпечення зберігання первинних документів, подання до контролюючих органів податкової звітності, відображення у ній достовірних даних, та відповідальність за обчислення податків, своєчасну їх сплату до бюджетів, а саме:

ст. 67 Конституції України обов`язок сплачувати податки і збори в порядку і розмірах встановлених законом,

Податкового кодексу України №2755-VI від 02.12.2010:

- ст. 16 обов`язок сплачувати податки в строки та у розмірах, встановлених Податковим кодексом України, обов`язок вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів,

- ст. 36 податковий обов`язок визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені Податковим кодексом України,

- ст.44 обов`язок вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків,

- ст. 47 відповідальність за неподання, порушення порядку заповнення документів податкової звітності, недостовірність інформації, наведеної у зазначених документах,

- ст. 110 відповідальність за вчинення порушень, визначених законами з питань оподаткування та іншими законодавчими актами,

- ст. 111 кримінальна відповідальність за порушення законів з питань оподаткування,

- ст. 121 відповідальність за незабезпечення зберігання первинних документів, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та податкових зобов`язань,

- ст. 177 обов`язок ведення Книги обліку доходів і витрат та мати підтверджуючі документи щодо походження товару,

Господарського кодексу України №436-IVвід 16.01.2003:

- ст. 128 обов`язковість ведення обліку результатів своєї діяльності відповідно до вимог законодавства,

умисно, шляхом внесення до офіційних документів податкової звітності суб`єкта господарювання за 2017-2018 роки завідомо неправдивих відомостей, ухилився від сплати податку з доходів фізичних осіб та військового збору в загальній сумі 3862 903,09 грн.

Так, ОСОБА_4 , будучи фізичною особою-підприємцем, наділеною повноваженнями на виконання організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, переслідуючи мету заниження належних до сплати в бюджет розмірів податків та зборів, в період 2018-2019 років, вніс до документів податкової звітності ФОП ОСОБА_4 за 2017-2018 роки діяльності завідомо неправдиві відомості про витрати, не підтверджені первинними документами, а також про витрати, які в силу вимог законодавства не можуть бути віднесені до складу витрат фізичної особи-підприємця.

Зокрема, у 2018 році (в термін до 24.02.2018 більш конкретного часу в ході слідства не встановлено) ОСОБА_4 , будучи особою, яка здійснює господарську діяльність, вніс у графи 5, 6 та 7 рядка 1 розділу І Розрахунку податкових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору з доходів, отриманих самозайнятою особою додатку форми 2 до податкової декларації про майновий стан і доходи за 2017 рік, завідомо неправдиву суму витрат, безпосередньо пов`язаних з отриманням доходу, в сумі 10031 456,74 грн., яку не підтверджено первинними документами, зокрема, щодо виплати заробітної плати та витрат на відрядження, придбання товарів (робіт/послуг), їх оплати та використання в господарській діяльності, а також придбання запасних частин до вантажних автомобілів (власних та орендованих сідельних тягачів та напівпричепів), які відповідно до вимог податкового законодавства відносяться до основних засобів подвійного призначення та у відповідності до пп. 177.4.5, п. 177.4 ст. 177 Податкового кодексу України не включаються до складу витрат підприємця, а також інших документально непідтверджених витрат.

Також, у 2019 році (в термін до 09.02.2019 точного часу не встановлено) ОСОБА_4 , будучи особою, яка здійснює господарську діяльність, вніс у графи 5, 6 та 7 рядка 1 розділу І Розрахунку податкових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору з доходів, отриманих самозайнятою особою додатку форми 2 до податкової декларації про майновий стан і доходи за 2018 рік, завідомо неправдиву суму витрат, безпосередньо пов`язаних з отриманням доходу, в сумі 9778302,70 грн., яку не підтверджено первинними документами, зокрема, щодо виплати заробітної плати та витрат на відрядження, придбання товарів (робіт/послуг), їх оплати та використання в господарській діяльності, а також придбання запасних частин до вантажних автомобілів (власних та орендованих сідельних тягачів та напівпричепів), які відповідно до вимог податкового законодавства відносяться до основних засобів подвійного призначення та у відповідності до пп. 177.4.5, п. 177.4 ст. 177 Податкового кодексу України не включаються до складу витрат підприємця, а також інших документально непідтверджених витрат.

Відповідно до пункту 44.1 статті 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Витрати, які враховуються для визначення об`єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II Податкового кодексу України.

Також, положеннями абзацу 3 підпункту 177.4.5 пункту 177.4 статті 177 Податкового кодексу України визначено, що до складу витрат підприємця заборонено включати витрати на придбання та утримання основних засобів подвійного призначення. При цьому, підпунктом 177.4.6 пункту 177.4 статті 177 Податкового кодексу України встановлено, що до основних засобів подвійного призначення відносяться, серед іншого, легкові та вантажні автомобілі.

Як вище зазначено, вказані податкові декларації про майновий стан і доходи (з додатками до них) за 2017 рік та за 2018 рік, ФОП ОСОБА_4 підписав своїм електронним цифровим підписом (сертифікат ключа електронного цифрового підпису виданий акредитованим центром сертифікації ключів ТОВ «Центр сертифікації ключів «Україна») та в подальшому в електронній формі, відповідно до договору про визнання електронних документів № 110120171 від 11.01.2017 та повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису №40120181 від 04.01.2018, подав до Луцької ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області.

Відповідно до положень ст.1 ЗУ «Про електронні довірчі послуги» електронний підпис електронні дані, які додаються підписувачем до інших електронних даних або логічно з ними пов`язуються і використовуються ним як підпис. Також ця ж стаття вказаного Закону України визначає, що особистий ключ параметр алгоритму асиметричного криптографічного перетворення, який використовується як унікальні електронні дані для створення електронного підпису чи печатки, доступний тільки підписувачу чи створювачу електронної печатки, а також у цілях, визначених стандартами для кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів, та також те, що користувачем електронних довірчих послуг є підписувачі, створювачі електронних печаток, відправники та отримувачі електронних даних, інші фізичні та юридичні особи, які отримують електронні довірчі послуги у надавачів таких послуг відповідно до вимог цього Закону, а підписувачем є фізична особа, яка створює електронний підпис. Відповідно до вказаних положень ОСОБА_4 був користувачем та підписувачем, а тому згідно вимог ст.12 Закону України «Про електронні довірчі послуги» зобов`язаний забезпечувати конфіденційність та неможливість доступу інших осіб до особистого ключа, та ст. 7 Закону України №852-IV від 22.05.2003 «Про електронний цифровий підпис» зобов`язаний зберігати особистий ключ у таємниці та ніс особисту відповідальність за його використання.

Таким чином, внаслідок безпідставного відображення ФОП ОСОБА_4 вказаних вище сум витрат у податкових деклараціях про майновий стан і доходи за період 2017-2018 років, до бюджету не надійшло податків та зборів у загальній сумі 3862 903,09 грн., з яких 3565756,70 грн. податку з доходів фізичних осіб та 297146,39 грн. військового збору, що встановлено актом №2794/03-20-33-02/ НОМЕР_1 від 15.10.2019 «Про результати планової виїзної документальної перевірки СПД-фізичної особи ОСОБА_4 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, виконання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2017 по 31.12.2018», складеним ГУ ДПС у Волинській області, а також підтверджено висновком експерта за результатами проведення судово-економічної експертизи №8249 від 20.07.2020, відповідно до якого задекларовані ФОП ОСОБА_4 витрати за період з 01.01.2017 по 31.12.2018 не відповідають вимогам Податкового кодексу України.

Враховуючи наведене, переслідуючи мету занизити належний до сплати розмір податків та зборів, ОСОБА_4 , будучи фізичною особою-підприємцем, виконуючи безпосередньо організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції, вніс до офіційних документів податкової звітності ФОП ОСОБА_4 , а саме податкових декларацій про майновий стан і доходи (з додатками до них) за період 2017-2018 років діяльності, завідомо неправдиві відомості, внаслідок чого ухилився від сплати податку з доходів фізичних осіб та військового збору в загальній сумі 3862 903,09 грн, яка більше, ніж в три тисячі разів перевищує встановлений законодавством неоподатковуваний мінімум доходів громадян, що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у значних розмірах.

Допитаний у судовому засіданні обвинувачений ОСОБА_4 свою вину у вчиненні інкримінованого злочину визнав повністю. Суду дав показання про те, що дійсно він, при обставинах місця і часу, вказаних в обвинувальному акті, ухилився від сплати податків. У вчиненому щиро розкаявся, просив суд суворо його не карати.

Суд, у відповідності до вимог ч.3 ст.349 КПК України, з`ясувавши правильність розуміння учасниками судового провадження змісту обставин, викладених в обвинувальному акті, які ніким не оспорюються, не маючи сумніву у добровільності їх позицій, а також роз`яснивши їм, що у такому випадку вони будуть позбавлені права оскаржити ці обставини в апеляційному порядку, визнав недоцільним дослідження доказів щодо тих обставин кримінального провадження, які ніким не оспорюються.

Таким чином, суд кваліфікує дії ОСОБА_4 за ч.1 ст.212 КК України як умисне ухилення від сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, вчинене особою, що займається підприємницькою діяльністю без створення юридичної особи, що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у значних розмірах.

Обговорюючи питання про вид і міру покарання, суд враховує ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, обставини, що пом`якшують та обтяжують покарання та дані про особу винного.

До обставин, що пом`якшують покарання, суд відносить щире каяття та активне сприяння розкриттю злочину.

Обставини, що обтяжують покарання, відсутні.

Обвинувачений ОСОБА_4 раніше не судимий, вперше притягується до кримінальної відповідальності, вчинив кримінальне правопорушення, яке відноситься до категорії нетяжких злочинів, вину визнав повністю, у вчиненому щиро розкаявся, має постійне місце проживання та міцні соціальні зв`язки, на утриманні двох малолітніх дітей, працевлаштований, а тому, врахувавши наведені вище обставини в їх сукупності, суд дійшов висновку, що обвинуваченому слід призначити покарання в межах санкції статті кримінального закону, за яким він притягується до кримінальної відповідальності, у виді штрафу.

Таке покарання, на думку суду, є необхідним та достатнім для виправлення обвинуваченого та попередження вчинення нових кримінальних правопорушень .

Згідно ст. ст.100 ч.9, 124 ч.2 КПК України суд вирішує долю речових доказів та процесуальних витрат.

Керуючись ст.ст.100, 124, 349, 368, 370, 373, 374 КПК України, суд, -

УХВАЛИВ :

ОСОБА_4 визнати винним у вчиненні злочину, передбаченого ч.1 ст. 212 КК та призначити йому покарання у виді штрафу в розмірі чотири тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 68 000 (шістдесят вісім тисяч) гривень.

Речові докази: видаткові накладні по відносинам ФОП Бак «ТАС» на 22 арк.; рахунки по АТ Страхова Група «ТАС» на 22 арк.; рахунки фактури ФОП ОСОБА_4 на 150 арк.; CMR та ТТН ФОП ОСОБА_4 на 31 арк.; платіжні доручення, договори, видаткові накладні на 270 арк.; договори поміщенні в файли по ФОП ОСОБА_4 в кількості 54 шт.; червона папка з видатковими накладними на ФОП ОСОБА_4 на 498 арк.; папка чорного кольору з рахунками на оплату покупець ФОП ОСОБА_4 з документами на 231 арк.; папка чорного кольору з видатковими накладними де покупець ФОП ОСОБА_4 з документами на 440 арк.; папка чорного кольору де знаходяться звіти, чеки, накладні в файлах, в кількості 11 шт.; папка сірого кольору в якій знаходяться документи звіти, чеки, накладні в файлах, в кількості 11 шт.; папка сірого кольору з файлами в яких містяться документи звіти, чеки, накладні, в кількості 21 шт. залишити при матеріалах кримінального провадження протягом усього часу їх зберігання.

Стягнути з обвинуваченого ОСОБА_4 на користь держави процесуальні витрати на залучення експерта для проведення судово-економічної експертизи (висновок експерта №8249 від 20.07.2020) у сумі 19612 (дев`ятнадцять тисяч шістсот дванадцять) гривень 80 копійок.

Вирок може бути оскаржений до Волинського апеляційного суду через Луцький міськрайонний суд Волинської області протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Вирок набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги вирок, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення апеляційним судом.

Копію вироку після його проголошення негайно вручити обвинуваченомута прокурору, інші учасники судового провадження копію вироку мають право отримати в суді.

Головуючий

Джерело: ЄДРСР 99094538
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку