open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 675/1287/17
Моніторити
Постанова /18.08.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /16.08.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /21.12.2017/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.12.2017/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.11.2017/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.11.2017/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Постанова /19.10.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Постанова /19.10.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /29.09.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /20.09.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /19.09.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /19.09.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /06.09.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /21.08.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /27.07.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /27.07.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /10.07.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /10.07.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області
emblem
Справа № 675/1287/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /18.08.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /16.08.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /21.12.2017/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.12.2017/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.11.2017/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.11.2017/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Постанова /19.10.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Постанова /19.10.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /29.09.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /20.09.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /19.09.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /19.09.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /06.09.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /21.08.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /27.07.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /27.07.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /10.07.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області Ухвала суду /10.07.2017/ Ізяславський районний суд Хмельницької області

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 серпня 2021 року

м. Київ

справа №675/1287/17

адміністративне провадження № К/9901/7569/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Стародуба О.П.,

суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 21.12.2017 (судді - Курко О.П., Драчук Т.О., Совгира Д.І.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, треті особи - Державна установа «Замкова виправна колонія (58)», Центрально-західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в :

У липні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:

визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у перерахунку та виплаті пенсії з урахуванням при обчисленні пенсії зміни розміру посадових окладів осіб начальницького складу Державної пенітенціарної служби України;

зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії (з урахуванням при обчисленні пенсії зміни розміру посадових окладів осіб начальницького складу управлінь Державної пенітенціарної служби України, встановленого постановою Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294» від 28.12.2016 №1036), згідно довідки Державної установи «Замкова виправна колонія №58» Міністерства юстиції України від 03.05.2017 №130, починаючи з 01.01.2017.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач з 19.06.2015 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Хмельницькій області та отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Позивач 22.05.2017 звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 №1036 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294» починаючи з 01.01.2017. (а.с. 4)

До заяви позивачем додано довідку Державної установи «Замкова виправна колонія №58» Міністерства юстиції України від 03.05.2017 №130 про грошове забезпечення начальника установи у квітні 2017 року.

Листом від 06.06.2017 відповідач відмовив позивачу у здійсненні перерахунку пенсії з урахуванням при обчисленні пенсії зміни розміру посадових окладів осіб начальницького складу державної пенітенціарної служби України у зв`язку з відсутністю умов, порядку та розмірів перерахунку пенсій у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення. При цьому відповідачем зазначено, що повідомлення з Пенсійного фонду України про підстави для проведення перерахунку пенсії та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, до головного управління не надходило. (а.с. 6)

Крім того, повідомлено про те, що постановою Кабінету Міністрів України від 18.05.2016 №348 територіальні органи управління Державної пенітенціарної служби були ліквідовані як юридичні особи публічного права, а правонаступником визначені утворені міжрегіональні управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України, а тому підстав для перерахунку пенсії позивача на підставі довідки від 03.05.2017 №130, виданої Державною установою «Замкова виправна колонія (№58)», немає.

Вважаючи вказані дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 №1036 внесено зміни до постанови КМУ від 07.11.2007 №1294 в частині встановлення розмірів посадових окладів осіб рядового і начальницького складу установ виконання покарань, яке, за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників установ виконання покарань, але за розміром більшим, то таке збільшення є безумовною підставою для перерахунку його пенсії. Вважає протиправними дії відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку його пенсії, а своє право на отримання належної пенсії порушеним, оскільки умови, порядок та розміри перерахунку пенсій визначено Порядком від 13.02.2008 №45.

Постановою Ізяславського районного суду Хмельницької області від 19.10.2017 позов задоволено.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо відмови позивача в перерахунку та виплаті пенсії з урахуванням при обчисленні пенсії зміни розміру посадових окладів осіб начальницького складу Державної пенітенціарної служби України.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області здійснити перерахунок та виплату пенсії позивачу (з урахуванням при обчисленні пенсії зміни розміру посадових окладів осіб начальницького складу управлінь Державної пенітенціарної служби України, встановленого постановою Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294» від 28.12.2016 №1036) згідно довідки Державної установи «Замкова виправна колонія №58» Міністерства юстиції України від 03.05.2017 №130, починаючи з 01.01.2017.

Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 21.12.2017 постанову суду першої інстанції скасовано, в задоволенні позову відмовлено.

Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, виходив з того, що підставою для перерахунку раніше призначених пенсій, може бути як рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком проведення перерахунку, повідомляють орган Пенсійного фонду України, так і відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи. Такими підставами у даній справі стала постанова Кабінету Міністрів України №1036 та довідка Державної установи «Замкова виправна колонія №58» від 03.05.2017 №130 із зазначенням розмірів відповідних виплат, на основі яких має бути здійснено перерахунок пенсії позивачу.

Судом першої інстанції відхилено посилання відповідача на відсутність підстав для перерахунку пенсії у зв`язку з тим, що постановою Кабінету Міністрів України №1036 не визначено умов, порядку та розмірів перерахунку, оскільки на момент звернення позивача є чинним Порядок від 13.02.2008 № 45, а невиконання відповідачем покладеного на нього цим Порядком обов`язку щодо інформування Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про необхідність проведення перерахунку пенсій пенсіонерам Державної кримінально-виконавчої служби не може бути підставою для відмови у перерахунку пенсії позивача, право на перерахунок якої надано йому Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Скасовуючи постанову суду першої інстанції та приймаючи нову про відмову в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що Порядком №45 встановлено послідовний алгоритм дій для здійснення перерахунку пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Пенсійний фонд України не повідомляв Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про підстави перерахунку пенсій відповідно до Постанови №1036 та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, в тому числі позивача. Міжрегіональним управлінням з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції, як уповноваженим структурним підрозділом Міністерства юстиції України не подавались до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області будь-які документи для перерахунку пенсії позивача відповідно до постанови №1036.

Крім того, суд виходив з того, що довідка №130, видана 03.05.2017 Державною установою «Замкова виправна колонія (58)», не може вважатися підставою для проведення перерахунку пенсії позивача, оскільки форма вказаної довідки не відповідає формі, встановленій додатком №2 до постанови Кабінету Міністрів України №45, а також видана не уповноваженим підрозділом.

З ухваленим у справі рішенням суду апеляційної інстанції не погодився позивач, звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати судове рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що судом апеляційної інстанції помилково зроблено висновок про те, що постановою Кабінету Міністрів України №1036 не визначено умов, порядку та розмірів для перерахунку пенсії, оскільки відповідний порядок наведено у постанові Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 і такий порядок відповідачем протиправно ігнорується. Вважає, що має право на перерахунок пенсії у зв`язку з прийняттям Кабінетом Міністрів України постанови №1036, якою підвищено розмір грошового забезпечення військовослужбовцям, у тому числі на посаді, на якій він працював, на підставі довідки Державної установи «Замкова виправна колонія №58» в Хмельницькій області від 03.05.2017 №130.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач та третя особа просять залишити її без задоволення, а судове рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Так, відповідно до частини 4 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» всі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Отже, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

Пунктом 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затв. постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, передбачено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 №1036 внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу да деяких інших осіб» в частині встановлення розмірів посадових окладів рядового і начальницького складу установ виконання покарань.

Вказана постанова набрала чинності з 01.01.2017.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 затверджений Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 2 Порядку №45 На підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.

Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Згідно пункту 3 Порядку №45 на підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

За змістом пункту 4 Порядку №45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону.

Отже, перерахунок пенсії призначеної відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", на підставі частини 4 статті 63 цього Закону, здійснюється за процедурою, визначеною Порядком №45, в тому числі і у зв`язку із зміною посадового окладу, яка відбулась з 01.01.2017 відповідно до постанови КМУ №1036.

В ході розгляду справи судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Державною пенітенціарною службою України направлено лист від 12.01.2017 до Пенсійного фонду України з проханням поінформувати підпорядковані територіальні органи Пенсійного фонду України про необхідність проведення перерахунку пенсій пенсіонерам Державної кримінально-виконавчої служби України, розміри посадових окладів яким були змінені відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 №1036 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294».

У відповідь Пенсійний фонд України повідомив Державну пенітенціарну службу України про те, що відповідно до Порядку №45 перерахунок пенсій проводиться на підставі довідок, оформлених уповноваженими структурними підрозділами міністерств та відомств, про розмір грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців.

В свою чергу Міжрегіональним управлінням з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції, як уповноваженим структурним підрозділом Міністерства юстиції України, не подавались до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області будь-які документи для перерахунку пенсії позивачу відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 №1036, а тому суд апеляційної інстанції обгрунтовано дійшов висновку про відмову в задоволенні позову.

Позивач, звертаючись до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області із заявою про перерахунок пенсії, зазначеного вище порядку не дотримався.

Так, матеріали справи не містять доказів про те, що ГУ ПФУ повідомлялось уповноваженими органами про підстави перерахунку пенсії позивачу, так само, й відсутні докази про отримання необхідної для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення, виданої відповідно до Порядку №45 уповноваженим на те органом.

Отже, без повідомлення уповноваженого органу та отримання відповідної довідки у відповідача були відсутні правові підстави та повноваження для проведення перерахунку пенсії позивачу.

Посилання позивача в обґрунтування касаційної скарги на те, що підставою для перерахунку пенсії є довідка від 03.05.2017 №130, видана Державною установою «Замкова виправна колонія №58» в Хмельницькій області, є безпідставними та необґрунтованими, оскільки постановою Кабінету Міністрів України від 18.05.2016 №348 територіальні органи управління Державної пенітенціарної служби були ліквідовані як юридичні особи публічного права, а правонаступником визначені утворені міжрегіональні управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України.

Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, оскільки при ухваленні судового рішення суд апеляційної інстанції правильно застосував норми матеріального права, порушень норм процесуального права не допустив, тому суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а судового рішення - без змін.

Керуючись статтями 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 21.12.2017 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Судді:

О.П. Стародуб

А.А. Єзеров

В.М. Кравчук

Джерело: ЄДРСР 99062829
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку