open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 815/6300/13-а
Моніторити
Рішення /17.08.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.12.2020/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.10.2020/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.07.2020/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.04.2020/ Одеський окружний адміністративний суд Постанова /10.04.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.04.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.11.2019/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /20.11.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /03.11.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /07.10.2015/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.07.2015/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.07.2015/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.06.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /22.06.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /09.04.2014/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /12.03.2014/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2013/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2013/ Одеський апеляційний адміністративний суд Постанова /11.09.2013/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.09.2013/ Одеський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 815/6300/13-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Рішення /17.08.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.12.2020/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.10.2020/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.07.2020/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.04.2020/ Одеський окружний адміністративний суд Постанова /10.04.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.04.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.11.2019/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /20.11.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /03.11.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /07.10.2015/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.07.2015/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.07.2015/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.06.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /22.06.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /09.04.2014/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /12.03.2014/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2013/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2013/ Одеський апеляційний адміністративний суд Постанова /11.09.2013/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.09.2013/ Одеський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 815/6300/13-а

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 серпня 2021 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши у письмовому провадженні в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління ДПС в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Котовське зернопереробне підприємство" про стягнення заборгованості по бюджетним позичкам,-

ВСТАНОВИВ:

03 вересня 2013 року Котовська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів в Одеській області звернулась до Одеського окружного адміністративного суду із позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Котовське зернопереробне підприємство» про стягнення заборгованості по бюджетним позичкам.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у відповідача наявна заборгованість перед бюджетом на загальну суму 110231,59 грн. Вказана сума боргу є узгодженою, відтак борг підлягає стягненню.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2013 року, адміністративний позов задоволено повністю.

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Котовське зернопереробне підприємство» код 00955182 (66300 Одеська область, м. Котовськ. вул. 50 років Жовтня, 200) борг по державним позичкам у сумі 110 231 грн. 59 коп., а саме:

- 31 862 грн. 15 коп. - заборгованість по бюджетній позичці згідно Постанови КМУ № 1474 від 29.12.1997р. (одержувач - Державна казначейська служба України, код бюджетної класифікації 02801384, р/р 31236453700294);

- 39 919 грн. 14 коп. - заборгованість по штрафним санкціям по державній позичці згідно Постанови КМУ від 29.12.1997р. №1474 (одержувач - Державна казначейська служба України, код бюджетної класифікації 24060300, р/р 31110115700294).

- 9 793 грн. 32 коп. - заборгованість по бюджетній позичці згідно Постанови КМУ № 1003 від 11.09.1997р. (фінансова допомога) (одержувач - Державна казначейська служба України, код бюджетної класифікації 00263100, р/р 31133404700294);

- 8 456 грн. 98 коп. - заборгованість по штрафним санкціям по державній позичці згідно Постанови КМУ від 11.09.1997р. №1003 (фінансова допомога) (одержувач - Державна казначейська служба України, код бюджетної класифікації 24060300, р/р 31110115700294);

- 20 200 грн. - заборгованість по бюджетній позичці згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 04.04.1997р. №124 (одержувач - Державна казначейська служба України, код бюджетної класифікації 02801382, р/р 31238451700294).

Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2014 р. апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Котовське зернопереробне підприємство» задоволено частково. Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2013 року скасовано, а провадження у справі закрито на підставі п. 1 ч. 1 ст. 157 Кодексу адміністративного судочинства України. Роз`яснено позивачу право на звернення з даним позовом в порядку господарського судочинства.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 24 червня 2015 року ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.03.2014 у справі № 815/6300/13-а скасовано. Справу направлено до суду апеляційної інстанції для розгляду по суті.

Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2015 р. апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Котовське зернопереробне підприємство» - залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2013 року залишено без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 10 квітня 2020 року Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 11.09.2013 та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 07.10.2015 у справі № 815/6300/13-а скасовано. Справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

При цьому, суд зазначає, що 15.12.2017 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» №2147-VIII від 03.10.2017 року, яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі КАС України) викладено в новій редакції.

У відповідності до п.10 Розділу VII Перехідних Положень КАС України, справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Таким чином, подальший розгляд цієї справи повинен відбуватися за правилами, що передбачені новою редакцією КАС України.

Адміністративна справа №815/4428/13-а надійшла до Одеського окружного адміністративного суду 21 квітня 2020 року (вхід. №16222/20).

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2020 року прийняти до провадження адміністративну справу №815/6300/13-а за позовом Котовської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Котовське зернопереробне підприємство" про стягнення заборгованості по бюджетним позичкам, визначено, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників справи.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 22 липня 2020 року ухвалено адміністративну справу за позовом Котовської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Котовське зернопереробне підприємство" про стягнення заборгованості по бюджетним позичкам, призначити до розгляду за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання по справі на « 17» серпня 2020 року о « 12» годині « 30» хвилин за участю сторін.

17 серпня 2020 року відповідачем через канцелярію суду подано відзив на позовну заяву. У відзиві на позовну заяву відповідач адміністративний позов не визнає та просить відмовити в його задоволенні зазначивши, що вимога позивача є не узгодженою та зазначає, що у відповідача відсутні належні документи та докази фактичного отримання відповідачем зазначеної бюджетної позички.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року закрито підготовче провадження у справі. Призначено адміністративну справу до судового розгляду на « 19» жовтня 2020 року о « 12» годині « 30» хвилин за участю сторін.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року, яку занесено до протоколу судового засідання замінено первісного позивача на належого Головне управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 43142370).

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року зупинено провадження по справі №815/6300/13-а за позовом Головного управління ДПС в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Котовське зернопереробне підприємство" про стягнення заборгованості по бюджетним позичкам, до завершення обмежувальних протиепідемічних заходів

В судовому засіданні у справі №815/6300/13-а за позовом ГУ ДПС в Одеській області про стягнення заборгованості по бюджетним позичкам призначеному на 06 серпня 2021 року вирішено продовжити розгляд справи у письмовому провадженні, визначено, що рішення по справі буде прийнято 17 серпня 2021 року.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Котовське зернопереробне підприємство» платником податків і зборів, передбачених Податковим кодексом України, знаходиться на податковому обліку у Котовській ОДПІ з 20.12.1992р. за №1113

Товариства з обмеженою відповідальністю "Котовське зернопереробне підприємство" на момент розгляду справи Товариства з обмеженою відповідальністю "Подільське зернопереробне підприємство".

З листа ДАК «Хліб України» № 35/1506 від 15.01.1999р. вбачається, що згідно постанов Кабінету Міністрів України від 29.12.1997р. № 1474 «Про подолання кризового стану у тваринництві і птахівництві та стабілізацію розвитку галузі», № 1916 від 04.12.1998р. «Про стан виконання постанови Кабінету Міністрів в України від 29.12.1997р. №1474 «Про подолання кризового стану у тваринництві і птахівництві та стабілізацію розвитку галузі» та заходи щодо збільшення виробництва продукції тваринництва і птахівництва», а також згідно наказу Міністерства агропромислового комплексу України, державної акціонерної компанії "Хліб України" № 379/115 від 23.12.1998г. "Про організацію виконання постанови Кабінету Міністрів України від 04.12.1998г. №1916 та заходи щодо збільшення виробництва продукції тваринництва і птахівництва" був укладений контракт № 182/183 від 29.03.1999р. про надання непродовольчого зерна для виготовлення кормів між Котовським ХПП «Заготівельник» та КСП «Одеська птахофабрика» «Позичальник».

Відповідно до п.2.1. Контракту на підставі наказу ДАК «Хліб України» та Мінагропрому України, «Заготівельник» надає, а «Позичальник» зобов`язується оплатити не пізніше 01 грудня 1999р. позику в сумі еквівалентної вартості отриманого в позику непродовольчого зерна.

П.3.1.8. Контракту «Позичальник» зобов`язується забезпечити погашення позички встановлені терміни згідно з Постановами Кабінету Міністрів України.

На підставі довіреностей № 514184 від 29.03.1999р. на ім`я ОСОБА_1 та № 514216 19.04.1999р., №514229 від 21.04.1999р. на ім`я ОСОБА_2 було відвантажено 155 (сто п`ятдеся п`ять) тон зерна пшениці 5-го класу з державного фонду на суму 31 862,15 грн.

З 1999 р. державне підприємство Котовське ХПП в результаті приватизації перетворено y приватне підприємство BAT "Котовське ЗПП", згідно розподільчого балансу, всі ТМЦ які перебували у державній власності були зняті з балансу а на № підприємства і переведені на баланс ДАК "Хліб України".

Згідно довідки від 10.05.2000р. Державного казначейства у Котовському район Одеської області була проведена перевірка цільового використання зерна та своєчасного повернення бюджетних позичок 1995-1997 років по ВАТ «Котовське ЗПП» з якого вбачається, що на виконання Постанови КМУ № 1474 від 29.12.97р. згідно з наказом ДАК «Хліб України» № 35/1506 відвантажено 0,155 т. зерна пшениці 5 класу на суму 31,9 грн. Одеській птахофабриці для виготовлення комбікормів для птахівництва з відстрочкою погашення бюджетної позички до 01.09.2000p.

Судом встановлено, що 17 липня 2013 року на адресу позивача від Управляння ДКС України у Котовському районі Одеської області надійшли подання від 15 липня 2013 року № 12/07, № 4/07, № 15/07, № 42/07 та № 2/07 щодо стягнення з ТОВ «Котовське зернопереробне підприємство» в доход державного бюджету простроченої заборгованості по бюджетним позичкам, наданим згідно постанов Кабінету Міністрів України, а саме:

- від 29 грудня 1997 року № 1474 «Про подолання кризового стану у тваринництві і птахівництві та стабілізації розвитку галузі» в сумі 31862 грн. 15 коп., а також по нарахованим за несвоєчасне погашення бюджетної позички штрафним санкціям в сумі 39919 грн. 14 коп.;

- від 11 вересня 1997 року № 1003 «Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/1998 року» в сумі 9793 грн. 32 коп., а також по нарахованим за несвоєчасне погашення бюджетної позички штрафним санкціям в сумі 8456 грн. 98 коп.;

- згідно Порядку надання бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року, прийнятого на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 04 квітня 1997 року № 124 «Про задоволення державних потреб у сільськогосподарській продукції на 1997 рік» і затвердженого наказом Міністерства фінансів України, Міністерства сільського господарства і продовольства України та ДАК «Хліб України» від 04 березня 1997 року № 70/54/18, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 червня 1999 року за № 212/2016 в сумі 20200 грн..

03 жовтня 2013 року Котовською ОДПІ ГУ Міндоходів в Одеській винесено податкову вимогу, згідно якої загальна сума податкового боргу ТОВ «Котовське зернопереробне підприємство» за бюджетним грошовим зобов`язанням становить 110231 грн. 59 коп..

Спірні правовідносини регулюються нормами Конституції України та Податкового кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі ПК України).

Пунктом 15.1 статті 15 ПК України встановлено, що платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Відповідно до частини четвертої статті 17 Бюджетного кодексу України від 21.06.2001 року №2542-III у разі невиконання юридичними особами своїх зобов`язань щодо погашення та обслуговування наданих на умовах повернення кредитів, залучених державою або під державні гарантії, інших гарантованих державою зобов`язань, та стягнення заборгованості перед Державним бюджетом України з наданих підприємствам і організаціям позичок із державного бюджету, позичок, наданих за рахунок коштів, залучених державою або під державні гарантії, плати за користування цими позичками органи стягнення застосовують механізм стягнення цієї заборгованості у порядку, передбаченому законом для стягнення не внесених у строк податків і неподаткових платежів, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна боржників.

Наведене вище положення відображено і в Бюджетному кодексі України від 08.07.2010 року №2456-VI, який набрав чинності 01.01.2011 року.

Так, згідно частини дев`ятої статті 17 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 року №2456-VI (у редакції, чинній на день звернення податкового органу до суду із даним позовом) прострочена заборгованість суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого суб`єкта господарювання органами доходів і зборів, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання.

Позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) не поширюється.

До функцій контролюючого органу відповідно до підпункту 19-1.1.38 пункту 19-1.1 статті 19-1 Податкового кодексу України віднесено забезпечення стягнення сум простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.

За правилами підпункту 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючий орган вправі звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.

При цьому, відповідно до пункту 1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України погашення простроченої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) здійснюється у порядку, визначеному главою 9 розділу II цього Кодексу.

Постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 року №174 затверджено Порядок обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості (далі - Порядок №174).

Наведений Порядок №174 регламентує дії органів виконавчої влади та банків-агентів, які від імені або за дорученням центральних органів виконавчої влади надали суб`єктам господарювання кредити, залучені державою або під державні гарантії, а також дії Мінфіну, який надав бюджетні позички / фінансову допомогу у 1993 - 1998 роках, та які здійснюють їх обслуговування і ведуть облік заборгованості за ними з метою забезпечення реалізації права вимоги погашення простроченої заборгованості перед державою за такими кредитами, бюджетними позичками / фінансовою допомогою; встановлює механізм нарахування пені Мінфіном на суми простроченої заборгованості перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, та територіальними органами Державної казначейської служби на суми простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою, наданими Мінфіном у 1993 - 1998 роках.

Відповідно до пунктів 6, 9, 10 зазначеного Порядку №174 облік простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою ведеться органами Державної казначейської служби у валюті бюджетної позички/фінансової допомоги, в якій вони надані. Кошти, що надходять до бюджету в рахунок погашення простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою, зараховуються органами Державної казначейської служби на рахунки, відкриті згідно з бюджетною класифікацією. Державна казначейська служба на підставі зазначеної в пунктах 4 і 8 цього Порядку інформації, що подана Мінфіном, відображає зміни заборгованості за кредитами в обліку виконання державного бюджету та протягом тижня після надходження інформації, зазначеної в пункті 8 цього Порядку, інформує територіальні органи Державної казначейської служби за місцем реєстрації боржника про розмір простроченої заборгованості за кредитами та нарахованої на її суму пені, а також про розмір простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою. З метою примусового стягнення в установленому законодавством порядку простроченої заборгованості з боржника територіальні органи Державної казначейської служби до кінця місяця, що настає за звітним періодом: інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за кредитами та суму нарахованої на неї пені; нараховують пеню та інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою та суму нарахованої на неї пені

Пунктом 15 Порядку №174 передбачено, що прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом 30 календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою / фінансовою допомогою пеня стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку за встановленою згідно з додатком 1 формою.

З аналізу викладених норм вбачається, що подання носить лише обліковий, інформативний характер щодо наявності суми простроченої заборгованості за кредитами, бюджетними позичками/фінансовою допомогою перед державою.

Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» визначаються правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні.

У частині першій статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» закріплено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкуванням оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Статтею 1 вказаного Закону визначено поняття первинного документу - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

У постанові від 22.10.2019 року у справі №826/8966/14 Верховний Суд підкреслив, що належними доказами, які підтверджують наявність чи відсутність заборгованості, а також встановлюють розмір заборгованості за бюджетною позичкою, можуть бути виключно первинні документи, оформлені у відповідності до вимог статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», оскільки тільки первинні документи, які підтверджують факти здійснення господарських операцій і складені під час здійснення господарської операції, є правовою підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій.

Разом з тим, будь-яких первинних та банківських документів на підтвердження перерахування відповідачу і отримання ним спірної суми заборгованості, яку позивач просить стягнути, контролюючим органом надано не було.

Наказом Міністерства фінансів України, Міністерства сільського господарства і продовольства України №72/113 від 11.04.1996 року затверджено Порядок надання і повернення бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна, елітного і сортового насіння за державним замовленням 1996 року.

Відповідно до вказаного порядку безвідсоткова бюджетна позичка на закупівлю продовольчого зерна, елітного і сортового насіння надається заготівельним організаціям Мінсільгосппроду, а на закупівлю елітного насіння - елітно-насінницьким господарствам у межах коштів, передбачених на цю мету, на умовах забезпечення повернення та встановлення відповідальності за цільове і ефективне використання коштів.

Наказом Міністерства сільського господарства і продовольства України, Міністерства фінансів України, Державної акціонерної компанії «Хліб України» №70/54/18 від 04.03.1997 року затверджено Порядок надання бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року.

Розділом 2 Порядку №70/54/18 від 04.03.1997 року визначено, що безвідсоткова бюджетна позичка на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння надається заготівельним підприємствам ДАК «Хліб України» через органи Державного казначейства України у межах коштів, передбачених на цю мету, на умовах забезпечення повернення, цільового і ефективного використання коштів.

Як було встановлено судом відділення Державного Казначейства у Котовському районі Одеської області надіслало до Котовської ОДПІ подання від 15 липня 2013 року № 12/07, № 4/07, № 15/07, № 42/07 та № 2/07 щодо стягнення з ТОВ «Котовське зернопереробне підприємство» в доход державного бюджету простроченої заборгованості по бюджетним позичкам, наданим згідно постанов Кабінету Міністрів України, а саме:

- від 29 грудня 1997 року № 1474 «Про подолання кризового стану у тваринництві і птахівництві та стабілізації розвитку галузі» в сумі 31862 грн. 15 коп., а також по нарахованим за несвоєчасне погашення бюджетної позички штрафним санкціям в сумі 39919 грн. 14 коп.;

- від 11 вересня 1997 року № 1003 «Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/1998 року» в сумі 9793 грн. 32 коп., а також по нарахованим за несвоєчасне погашення бюджетної позички штрафним санкціям в сумі 8456 грн. 98 коп.;

- згідно Порядку надання бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 року, прийнятого на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 04 квітня 1997 року № 124 «Про задоволення державних потреб у сільськогосподарській продукції на 1997 рік» і затвердженого наказом Міністерства фінансів України, Міністерства сільського господарства і продовольства України та ДАК «Хліб України» від 04 березня 1997 року № 70/54/18, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 червня 1999 року за № 212/2016 в сумі 20200 грн..

Водночас, суд зазначає, що надаючи до Котовської ОДПІ ОДПІ подання від 15 липня 2013 року № 12/07, № 4/07, № 15/07, № 42/07 та № 2/07 на суму 110 231 грн. 59 коп., в УДКСУ в Котовському районі не було жодного документа, який би підтверджував фактичне отримання саме ТОВ «Котовське зернопереробне підприємство» бюджетних позичок на вказану суму, а відповідно і наявність заборгованості перед бюджетом.

При цьому, на підтвердження наявності у ТОВ «Котовське зернопереробне підприємство» бюджетних позичок позивачем під час розгляду справи не надано жодного доказу.

Суд звертає увагу, що, зокрема, бюджетна позичка в сумі 20 200 грн. надана згідно «Порядку надання бюджетної позички на закупівлю продовольчого зерна сортового насіння за державним замовленням 1997 року», прийнятого на конання постанови Кабінету Міністрів України № 124 від 04.04.1997 р. «Про задоволення державних потреб у сільськогосподарській продукції на 1997 рік» та затвердженого наказом Міністерства фінансів України та Міністерства сільського господарства і продовольства України та ДАК «Хліб України» від 04 березня 1997 року №70/54/18, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 06.06.1997 р. за №212/2016.

Згідно п. 4.8. вказаного Порядку 1 Надання і повернення бюджетної позички для закупівлі сільськогосподарської техніки здійснюється відповідно до розпоряджень Кабінету Міністрів України від 21 січня 1997 року № 25-р від 01 лютого 1997 р., № 61-р від 04 березня 1997 року № 118-р та інших рішень Уряду щодо цього питання на підставі укладених тристоронніх угод між заготівельними підприємствами, сільськогосподарськими товаровиробниками, підприємствами-виробниками техніки або за їх дорученням постачальницькими організаціями.

Обласні дочірні підприємства ДАК "Хліб України" в Автономній Республіці Крим і областях забезпечують приймання в державні ресурси, зберігання та окремий облік зерна від сільськогосподарських товаровиробників за договорами, укладеними відповідно до цього Порядку, і поставку його до державних ресурсів.

Примірний договір про надання бюджетної позички для авансування закупівлі продовольчого зерна і сортового насіння за державним замовленням 1997 р. (додаток 1) передбачає, що відділення Державного казначейства надає «заготівельному підприємству» бюджетну позичку на закупівлю продовольчого зерна та сортового насіння за державним замовленням 1997 року, виходячи з обсягів, визначених договором між "товаровиробником" і "заготівельним підприємством" за цінами авансування, а "товаровиробник" зобов`язується поставити в державні ресурси продовольче зерно i за державним замовленням сортове насіння, а "заготівельне підприємство" зобов`язується прийняти продовольче зерно і сортове насіння та закласти його в державні ресурси.

Відділення Державного казначейства зобов`язується: надати "заготівельному підприємству" бюджетну позичку для авансової оплати "товаровиробнику" вартості продукції за державним замовленням 1997 року та оплатити "товаровиробнику" згідно з укладеним договором на поставку (продовольчого зерна та сортового насіння) за державним замовленням на підставі поданих ними документів, перерахувати кошти на рахунок "Урожай 97" на оплату праці та інші витрати, пов`язані з виробництвом зерна.

Також вказаним Порядком 1 передбачено укладення договору №2 про надання бюджетної позички для остаточних розрахунків за продовольче зерно і сортове насіння, закуплене за державним замовленням 1997 року, згідно з яким відділення Державного казначейства України надає заготівельному підприємству" бюджетну позичку для остаточних розрахунків за поставлене продовольче зерно та сортове насіння за державним замовленням. "Заготівельне підприємство" закладає в державні ресурси продовольче зерно в кількості, що відповідає сумі отриманої бюджетної позички. Відділення Державного казначейства зобов`язується: надати "заготівельному підприємству" бюджетну позичку в сумі необхідній для остаточних розрахунків з товаровиробниками за поставку в 1997 році продовольчого зерна та сортового насіння за державним замовленням і перерахувати ці кошти товаровиробникам як оплату за закуплене зерно.

З огляду на викладене, у між Котовським орендним хлібоприймальним підприємством (з 12.01.1998 року ВАТ «Котовське зернопереробне підприємство», з 09.07.2010 - ТОВ «Котовське зернопереробне підприємство») та відділенням Державного казначейства України, згідно вищевказаного Порядку, мали б бути укладені два договори.

Проте, позивачем до позовної заяви таких доказів не надано.

Щодо бюджетної позички, наданої згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 1474 від 29.12.1997 року «Про подолання кризового стану у тваринництві і птахівництві та стабілізацію розвитку галузі» в сумі 31 862 грн. 15 коп., а також по нарахованим штрафним санкціям за несвоєчасне погашення бюджетної позички штрафним санкціям в сумі 8 456 грн. 98 коп.

Згідно з листом № 35/150 від 15.01.1999 року Одеського обласного дочірнього підприємства ДАК «Хліб України», адресованого ВАТ «Котовське зернопереробне підприємство» Товариству було надано вказівку надати у позичку КСП "Одеська птахофабрика" 155 тон пшениці 5 класу з державного фонду. На виконання вказаного листа між ВАТ «Котовське ЗПП» та КСП «Одеська птахофабрика» 29.03.1999 року за № 182/183 укладено контракт про надання позички непродовольчим зерном для приготування комбікормів», де ВАТ «Котовське ЗПП виступає «Заготівельником», а ТОВ КСП «Одеська птахофабрика» - «Позичальником». Згідно з п. 3.1.8 Контракту Позичальник зобов`язується забезпечити погашення позички в установлені строки (до 01.12. 1999 року). ТОВ «Котовське ЗПП», зі свого боку виконав свої зобов`язання та відвантажив 155 тон зерна пшениці 5 класу з державного фонду (копії відповідних документів: товаро-транспортних накладних, довіреностей та Акту звіряння взаємних розрахунків від 01.09.2000 містяться у матеріалах справи).

З огляду на викладене, фактичним боржником за отримане з державного фонду зерно є КСП ««Одеська птахофабрика», правонаступником якого було ПП «Птахівник», а в подальшому СТОВ «Іллічівська птахофабрика». Це ж саме підтверджується листом Відділення Державного казначейства у Котовському районі Одеської областi вiд 19.01.2001 року № 02-16/129.

З приводу бюджетної позички в сумі 9 793 грн. 32 коп., а також нарахованим за несвоєчасне погашення бюджетної позички штрафним санкціям в сумі 8 456 грн. 98 коп., наданої на підставі Постанови Кабінету Міністрів України №1003 від 11.09.1997 р. «Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/1998 року». Згідно з вказаною постановою фінансування заходів з підготовки до роботи в осінньо-зимовий період 1997/98 року, забезпечення збирання та збереження врожаю 1997 року, інші невідкладні потреби виділено Радi мiнiстрiв Автономної Республіки Крим, обласним державним адміністраціям цільовим призначенням для сільськогосподарських товаровиробників 60 млн. гривень (на умовах повернення їх до 1 жовтня 1998 р.) за розподілом згідно з додатком. Міністерство фінансів профінансувало зазначені витрати за рахунок резервного фонду Кабінету Міністрів України через органи Головного управління Державного казначейства на підставі укладених з ними угод. Міністерство агропромислового комплексу, Міністерство фінансів у двотижневий термін мало розробити умови надання та повернення зазначених коштів.

Таким чином, у Управління Державної казначейської служби України в Котовському районі, згідно вищевказаного Порядку, мали б бути документи, що підтверджують факт отримання ТОВ «Котовське ЗПП» коштiв вiд Одеської обласної державної адміністрації. Проте, у доданих до позовної заяви документах відсутні будь-які документи, які б підтверджували отримання зазначених коштів.

З врахуванням викладеного, вирішуючи питання стягнення з відповідача заборгованості перед бюджетом на загальну суму 110 231, 59 грн.. суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Згідно ст.17 Закону України Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.

Так, у п.29 Рішення Європейського суду з прав людини від 09.12.1994 року Справа Руїз Торіха проти Іспанії (серія А, №303А) Суд повторює, що згідно з його установленою практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтованості рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ч.1 ст.72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Таким чином, на підставі ст.8 КАС України, згідно якої, усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст.9 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, з`ясувавши обставини у справі, перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління ДПС в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Чубівський комбінат хлібопродуктів», за участю третьої особи Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області про стягнення податкового боргу у сумі 341 119, 29 грн. задоволенню не підлягають.

Відповідно до ч.1 ст.143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється.

Керуючись ст.ст.139, 242-246, 264, 265 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління ДПС в Одеській області (первісного позивача Котовської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Котовське зернопереробне підприємство" про стягнення заборгованості по бюджетним позичкам - залишити без задоволення.

Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.

Суддя К.С. Єфіменко

.

Джерело: ЄДРСР 99029613
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку