open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа №295/9192/21

1-кс/295/4313/21

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.07.2021 року м. Житомир

Слідчий суддя Богунського районного суду м. Житомира ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі Богунського районного суду м. Житомира скаргу ОСОБА_3 на бездіяльність уповноважених осіб Житомирського РУП в Житомирській області, яка полягає у невнесені відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, -

В С Т А Н О В И В:

В провадженні Богунського районного суду м. Житомира перебуває скарга ОСОБА_3 на бездіяльність уповноважених осіб Житомирського РУП в Житомирській області, яка полягає у невнесені відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань. В обгрунтування заявлених вимог скаржник вказав, що 08.07.2021 р. поштовим відправленням № 1110600250578 ним було надіслано в Житомирське РУП ГУНП в Житомирській області заяву від 08.07.2021 р. про вчинення кримінального правопорушення, яку отримано ним 12.07.2021 р., в якій він просив прийняти вказану заяву про вчинення кримінального правопорушення, внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, невідкладно розпочати досудове розслідування, у формі попереднього слідства, з підстави вчинення службовими особами Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі ГУ ПФУ в Житомирській області), в т. ч. його керівництвом, правопорушення, що має ознаки злочину, передбаченого частинами 2 та 3 ст. 382 КК України, видати йому пам`ятку про права й обов`язки потерпілого, повідомити його по телефону та письмово у встановленому Законом порядку про початок кримінального провадження та закінчення досудового розслідування. У заяві від 08.07.2021 р. про вчинення кримінального правопорушення йдеться про те, що службовими особами ГУ ПФУ в Житомирській області, в т. ч. його керівництвом, умисно не виконується рішення суду, яке набрало законної сили, а проводиться лише імітація його виконання, що в діях службових осіб ГУ ПФУ в Житомирській області, в т. ч. його керівництва, вбачаються ознаки кримінального правопорушення передбаченого частинами 2 та 3 ст. 382 КК України, що виражається в умисному невиконанні службовими особами рішення суду, що набрало законної сили, тобто в умисному невиконанні службовими особами ГУ ПФУ в Житомирській області, в т. ч. його керівництвом, рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 15.06.2020 р. у справі № 0640/4478/18 за позовом ОСОБА_3 до ГУ ПФУ в Житомирській області про визнання дій протиправними, зобов`язання проводити нарахування та виплату підвищення до пенсії, яке набрало законної сили.

Також у заяві від 08.07.2021 р. про вчинення кримінального правопорушення він повідомив, що умисним невиконанням службовими особами ГУ ПФУ в Житомирській області, в т. ч. його керівництвом, рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 15.06.2020 р. у справі № 0640/4478/18, яке набрало законної сили, нанесено йому матеріальної шкоди у вигляді недоплаченої пенсії з 17.07.2018 р., що умисне невиконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 15.06.2020 р. у справі № 0640/4478/18, яке набрало законної сили, призводить (призвело) до зміни установленого для нього способу життя та життєдіяльності, довготривалої депресії, втрати сну, підвищену нервовість, яка в свою чергу призвела до втрати багатьох друзів та знайомих, неможливості продовжувати звичайний до цього спосіб життя та існування, а тому, я вважаю, що протиправними, злочинними діями службових осіб ГУ ПФУ в Житомирській області, в т. ч. його керівництвом, йому, крім матеріальної шкоди, також нанесена моральна шкода в розмірі 100 (сто) мінімальних заробітних плат.

У зв`язку з вишевикладеним просить суд зобов`язати Житомирський РУП ГУНП в Житомирській області в особі уповноважених осіб внести відомості до ЄРДР відповідно до його заяви від 08.07.2021 р. про вчинення кримінального правопорушення службовими особами ГУ ПФ України в Житомирській області.

Скаржник до судового засідання не з`явився, просив розглядати скаргу у його відсутності та наполягав на її задоволені.

Суд, дослідивши матеріали скарги, отримавши пояснення Пенсійного фонду України Головного Управляння пенсійного фонду України в Житомирській області, встановив.

ОСОБА_3 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області та отримує пенсію по інвалідності відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Загальна сума пенсійної виплати до 17.07.2018 р. становила 4667,96 грн., де:

- 4151,08 грн. розмір пенсії по інвалідності;

- 113,88 грн. додаткова пенсія особам, віднесеним до 3 категорії з числа потерпілих внаслідок аварії на ЧАЕС;

- 363,00 грн. підвищення військовослужбовцям, які виконували інтернаціональний обов`язок;

- 40,00 грн. - цільова допомога учасникам бойових дій.

Відповідно до рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 15.06.2020 р. по справі № 0640/4478/18 ОСОБА_3 з 17.07.2018 р. проведено перерахунок підвищення до пенсії, як непрацюючому пенсіонеру, який проживає на території радіоактивного забруднення, у розмірі, визначеному статтею 39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», що дорівнює двом мінімальним заробітним платам, згідно із Законом України про Державний бюджет України на відповідний рік.

При виконанні рішення суду застосовано Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (далі Закон № 1774-VІІІ) пунктом 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» якого встановлено, що мінімальна заробітна плата після набрання чинності цим Законом не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат, крім розрахунку щорічного обсягу фінансування статутної діяльності політичних партій. До внесення змін до Законів України щодо незастосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини вона застосовується у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01 січня календарного року, починаючи з 01 січня 2017 р.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 11.12.2019 р. у зразковій справі № 240/1619/18 дійшла правового висновку, що загальним правилом дії норм права у часі, у зв`язку з набранням чинності Законом № 1774, яким установлено розрахункову величину для визначення посадових окладів, заробітної плати працівників та інших виплат і заборонено застосовувати мінімальну заробітну плату після набрання чинності цим Законом, положення статті 39 Закону № 796-ХІІ щодо обчислення щомісячної грошової допомоги у процентному співвідношенні до мінімальної заробітної плати застосуванню не підлягають.

Тобто, на виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 15.06.2020 р. по справі № 0640/4478/18 ОСОБА_3 з 17.07.2018 р. нараховано підвищення за проживання на території радіоактивного забруднення в розмірі двох прожиткових мінімумів для працездатних осіб, встановленого на 01 січня 2018 р. тобто 1 762,00 грн.

В результаті перерахунку на виконання рішення суду розмір пенсії з 17.07.2018 р. становить 8 191,96 грн, де:

- 4151,08 грн. розмір пенсії по інвалідності;

- 113,88 грн. додаткова пенсія особам, віднесеним до 3 категорії з числа потерпілих внаслідок аварії на ЧАЕС;

- 363,00 грн. підвищення військовослужбовцям, які виконували інтернаціональний обов`язок;

- 40,00 грн. цільова допомога учасникам бойових дій;

- 3524,00 грн. підвищення за проживання на території радіоактивного забруднення у розмірі, визначеному на виконання рішення суду (1762 грн. х 2).

Після подальших перерахунків розмір пенсії становив з 01.12.2018 8206,36 грн.,з 01.03.2019 8894,77 грн., з 01.07.2019 8916,21 грн., з 01.12.2019 8939,89 грн., з 01.05.2020 9461,05 грн., з 01.07.2020- 9484,73 грн., з 01.12.2020 9502,97 грн., з 01.03.2021 10081,46 грн., з 01.07.2021 10108,66 грн.

Сума донарахованих коштів за період з 17.07.2018 р. по 31.10.2020 р. становить 96 853,16 грн., яка буде виплачена при надходженні відповідного фінансування.

З 01.11.2020 р. пенсія виплачується фактично в розмірі визначеному рішенням суду.

Інформацію про виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 15.06.2020 р. по справі № 0640/4478/18 та про суму нарахованих, але невиплачених коштів (потребу) 96 853,16 грн. надано Пенсійному фонду України шляхом включення до реєстру судових рішень, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України підсистеми «Реєстр судових рішень» Інтегрованої комплексної інформаційної системи Пенсійного фонду України (ІКІС ПФУ).

Відповідно до частини першої та другої ст. 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету можна здійснювати лише за наявності відповідного призначення, встановленого законом про Державний бюджет України.

Згідно з п .п. 20, 29 ч.1 ст. 116 Бюджетного кодексу України взяття зобов`язань без відповідних бюджетних асигнувань та здійснення випадків бюджету з перевищенням бюджетних призначень є порушенням бюджетного законодавства.

Повідомляємо, що Верховний Суд у постановах від 07.11.12019 р. у справі № 420/70/19, від 23.04.2020 р. у справі № 560/523/19 та від 24.01.2018 р. у справі № 405/3663/13-а дійшов висновку, що невиконання судового рішення в частині виплати грошових коштів за відсутності відповідного фінансового забезпечення та фактичної відсутності коштів не може вважатися невиконанням судового рішення без поважних причин.

Фактична невиплата нарахованих 96 853,16 грн. зумовлена тим, що виділені бюджетні кошти на виконання судових рішень, боржником в яких є Пенсійний фонд України, спрямовуються на безумовне виконання таких рішень у порядку черговості прийняття. Тому, за умови дотримання Головним управлінням Пенсійного фонду у Житомирській області встановленого порядку виконання судового рішення, накладення штрафу та притягнення до кримінальної відповідальності є передчасним, оскільки жодним чином не захищає право особи на отримання бюджетних коштів.

Окремо зазначаємо, що з 1 квітня 2021 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 року № 1279 «Деякі питання організації виплати пенсій та грошової допомоги» (далі Постанова), якою вносяться зміни до Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 р. № 1596 (далі Порядок).

Пунктом 3 Постанови закріплено, що Пенсійному фонду України до 1 квітня 2021 р. провести підготовчі технічні заходи для забезпечення переходу до централізованого фінансування виплати пенсій. Постановою також внесено зміни до підпункту 4 пункту 4 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2014 р. № 280, відповідно до якого Пенсійний фонд України відповідно до покладених на нього завдань забезпечує своєчасне та у повному обсязі фінансування виплати пенсій.

Отже, з 1 квітня 2021 р. функції з фінансування виплати пенсій покладені на Пенсійний фонд України, а не на його територіальні органи. Тому, відсутність у Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області повноважень щодо виплати пенсії (виплати заборгованості на виконання судового рішення) унеможливлює притягнення його посадових осіб до кримінальної відповідальності передбаченої ст. 382 КК України.

Отже, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області проведено комплекс заходів для повного та неухильного виконання судового рішення у справі № 0640/4478/18. Виплата заборгованості, що утворилася внаслідок нарахування пенсійних виплат за судовим рішенням буде проведена Пенсійним Фондом України за умови надання відповідного фінансування.

Суд дійшов висновку, що притягнення посадових осіб Головного управління Пенсійного фонду у Житомирській області до кримінальної відповідальності є безпідставним, адже для настання санкції, передбаченої статтею 382 КК України, повинен бути прямий умисел щодо невиконання рішення суду та наявність реальної можливості його виконати, а відсутність реальної можливості виконати рішення суду виключає відповідальність за статті 382 ККУ. Посадові особи Головного управління вчинили реальні дії щодо виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 15.06.2020 р. по справі № 0640/4478/18 та провели нарахування пенсії відповідно до положень чинного законодавства та наданих державою повноважень.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КК України підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою суспільно небезпечного діяння, яке містить склад злочину, передбаченого цим кодексом.

Згідно вимог КК України складом злочину визнається сукупність закріплених у кримінальному законі ознак, за наявністю яких реально вчинене суспільно небезпечне діяння визнається злочином.

Згідно ч. 1 ст. 214 КПК України слідчий, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань та розпочати розслідування.

Відповідно до п. п. 1.1., 1.2. п. 1 розділу ІІ Положення про ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань, затвердженого наказом Генерального прокурора України № 69 від 17.08.2012 р., до Єдиного реєстру досудових розслідувань вносяться відповідні відомості про кримінальне правопорушення, зазначені в заяві чи повідомленні про його вчинення, при цьому такі відомості про кримінальне правопорушення, викладені у заяві, повідомленні чи виявлені з іншого джерела повинні відповідати вимогам п. 4 ч. 5 ст. 214 КПК України, зокрема мати короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення.

За змістом п. п. 1.3., 1.4. п. 1 розділу ІІ Положення про ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань, особа, яка подає заяву чи повідомляє про кримінальне правопорушення під розпис попереджається про кримінальну відповідальність за завідомо неправдиве повідомлення, і така заява чи повідомлення про кримінальне правопорушення вважаються поданими саме з моменту попередження особи про кримінальну відповідальність.

Із системного аналізу зазначених норм можна дійти висновку, що до Єдиного реєстру досудових розслідувань вносяться відомості про обставини не щодо усіх (будь-яких) заяв чи повідомлень, а тільки тих, які можуть свідчити про вчинення саме кримінального правопорушення, тобто повинні мати достатні дані про наявність в події ознак складу злочину у розумінні ст. 11 КК України.

Із змісту скарги, доданих до неї матеріалів, а також відомостей, які містяться в заявах про вчинення кримінального правопорушення, не вбачається, що у діях ГУ ПФ України в Житомирській області наявні ознаки складу злочину в розумінні ст. 11 КК України, а тому відсутні підстави для внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань відносно зазначеного кола осіб.

За таких обставин слідчий суддя дійшов до висновку про відмову у задоволенні скарги.

Виходячи з викладеного, керуючись ст. ст. 214, 303, 306-307 КПК України, Положенням про ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань, затвердженим наказом Генерального прокурора України № 69 від 17.08.2012 р.,

У Х В А Л И В:

У задоволенні скарги ОСОБА_3 на бездіяльність уповноважених осіб Житомирського РУП в Житомирській області, яка полягає у невнесені відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, відмовити.

Ухвала є остаточною і оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя Богунського

районного суду м. Житомира ОСОБА_1

Джерело: ЄДРСР 98989366
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку