open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 916/1748/21
Моніторити
Постанова /12.07.2022/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /11.07.2022/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /23.05.2022/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /25.01.2022/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /14.12.2021/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /25.11.2021/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /17.11.2021/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /17.11.2021/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /26.10.2021/ Касаційний господарський суд Постанова /15.09.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /07.09.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.08.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.07.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /22.07.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /02.07.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /23.06.2021/ Господарський суд Одеської області
emblem
Справа № 916/1748/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /12.07.2022/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /11.07.2022/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /23.05.2022/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /25.01.2022/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /14.12.2021/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /25.11.2021/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /17.11.2021/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /17.11.2021/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /26.10.2021/ Касаційний господарський суд Постанова /15.09.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /07.09.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.08.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.07.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /22.07.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /02.07.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /23.06.2021/ Господарський суд Одеської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

УХВАЛА

"29" липня 2021 р.м. Одеса Справа № 916/1748/21

Господарський суд Одеської області у складі:

судді В.С. Петрова

при секретарі судового засідання А.С. Овчар

за участю представників:

від позивача - Трепачова О.В.,

від відповідачів - не з`явились,

розглянувши у підготовчому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія", Голови політичної партії "Партія Шарія" Бондаренко Ольги Олексіївни та Управління державної реєстрації Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про визнання протиправними та скасування розпоряджень, протоколів позачергової конференції та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія", Голови політичної партії "Партія Шарія" Бондаренко Ольги Олексіївни та Управління державної реєстрації Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про:

- визнання протиправним та скасування розпоряджень голови № 83/2021 від 11 січня 2021 р., № 84/2021 від 26 січня 2021 р., № 83/2020 від 01 грудня 2020 р., № 84/2020 від 08 грудня 2020 р., № 84/2020 від 07 грудня 2020 р. політичної партії "Партія Шарія" Бондаренко О., якими було звільнено ОСОБА_1 від виконання обов`язків Голови Організації Партії та припинено його членство;

- визнання протиправним та скасування протоколів позачергової конференції Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" (код ЄДРПОУ 43298315) № 01/01 від 26 січня 2021 р., № 07/12 від 07 грудня 2020 р., № 08/12 від 08 грудня 2020 р., якими було звільнено ОСОБА_1 від виконання обов`язків Голови Організації Партії та припинено його членство;

- зобов`язання Управління державної реєстрації Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), Відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (м. Одеса, вул. Старицького, 10 А) внести відповідні зміни до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, громадських формувань щодо керівника Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" (код ЄДРПОУ 43298315) та зазначити керівником ОСОБА_1 .

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

Відповідно до наказу № 1 від 21 жовтня 2019 року ОСОБА_1 приступив до виконання обов`язків керівника Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" і виконував їх до 27 січня 2021 року до моменту його незаконного звільнення.

При цьому позивач вказує, що 11 січня 2021 року головою Політичної партії "Партія Шарія" Бондаренко Ольгою було прийнято розпорядження № 83/2021 згідно ст. 6 Закону України "Про політичні партії в Україні", п.п. 3.1 -3.6, 3.10.1, 4.9, 4.10, 4.14.3 Статуту Політичної партії "Партія Шарія" про прийняття у члени Політичної партії "Партія Шарія" на підставі особистої заяви на ім`я Голови партії із постановкою на облік Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" наступних осіб: ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . В п. 2 розпорядження визначено, що за невиконання статутних обов`язків та рішень керівних органів партії припинити членство в партії наступних членів партії, які перебувають на обліку в Одеській обласній організації політичної партії "Партія Шарія": ОСОБА_1 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 . В п. 3 вказаного розпорядження вказано, що станом на 11.01.2021 р. на партійному обліку в Одеській обласній організації політичної партії "Партія Шарія" перебувають 5 осіб: ОСОБА_3 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 . Так, відповідно до п. 4 розпорядження вирішено скликати позачергову конференцію Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" з метою вирішення питання про обрання голови Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" та винести на розгляд конференції наступний порядок денний: про обрання головуючого та секретаря позачергової конференції організації партії; про припинення повноважень керівних органів організації партії та їх звільнення; про обрання голови організації партії; про обрання ради організації партії; про уповноваження на здійснення державної реєстрації, змін до відомостей про Одеську обласну організацію політичної партії "Партія Шарія", що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. В п. 5 розпорядження погоджено кандидатуру ОСОБА_3 на посаду голови Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія", а також пунктом 6 розпорядження погоджено кандидатури на посади членів Ради Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" наступних осіб: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_9 .

Так, позивач зазначає, що 26 січня 2021 року складено протокол 01/01 позачергової конференція Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія", в якому зазначено, що при складанні протоколу були присутні 5 осіб: ОСОБА_3 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 . У вказаному протоколі конференції зазначено, що на позачерговій конференції присутні 5 з 9 членів політичної партії "Партія Шарія", які перебувають на обліку у Одеській обласній організації політичної партії "Партія Шарія"; діючий голова організації партії відсутній. Таким чином, в протоколі вказано, що, керуючись п. 4.11 статуту партії, конференція організації партії є легітимною. Як вказує позивач, на порядок денний винесено наступні питання: про обрання головуючого та секретаря позачергової конференції організації партії; про припинення повноважень керівних органів організації партії та їх звільнення; про обрання голови організації партії; про обрання членів ради організації партії; про уповноваження на здійснення державної реєстрації змін до відомостей про Одеську обласну організацію політичної партії "Партія Шарія", що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. При цьому позивач вказує, що по першому питанню: вирішили обрати головуючим позачергової конференції організації партії - ОСОБА_3 ; обрати секретарем позачергової конференції організації партії - ОСОБА_8 ; уповноважити голову та секретаря позачергової конференції організації партії підписати протокол позачергової конференції; по-другому питанню: вирішили звільнити від виконання обов`язків голови організації партії - ОСОБА_1 з 26.01.2021 р.; звільнити від виконання обов`язків членів ради організації партії: ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 з 26.01.2021 р.; по третьому питанню: вирішили обрати головою Одеської Організації політичної партії "Партія Шарія" - ОСОБА_3 , який набуває повноваження 27.01.2021 р.; по-четвертому питанню: вирішили обрати та затвердити з набуттям повноважень 27.01.2021 р. наступний кількісний та персональний склад ради організації партії: ОСОБА_3 - голова організації партії, член ради організації партії; ОСОБА_8 - член ради організації партії, ОСОБА_9 - член ради організації партії; по-п`ятому питанню: вирішили уповноважити ОСОБА_3 здійснити державну реєстрацію змін до відомостей про Одеську обласну організацію політичної партії "Партія Шарія", що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Крім того, позивач зауважує, що 26.01.2021 р. головою політичної партії "Партія Шарія" Бондаренко Ольгою було прийнято розпорядження № 84/2021, в якому вирішено: 1) затвердити рішення конференції Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" (протокол № 01/01 від 26.01.2021 р.) про звільнення від виконання обов`язків голови організації партії - ОСОБА_1 та членів ради організації партії: ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 ; 2) затвердити рішення конференції Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" (протокол № 01/01 від 26.01.2021 р.) про обрання ОСОБА_3 головою Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія"; 3) затвердити рішення конференції Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" (протокол № 01/01 від 26.01.2021 р.) про обрання такого кількісного та персонального складу ради Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія": ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_9 ; 4) затвердити рішення конференції Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" (протокол №01/01 від 26.01.2021 р.) про уповноваження ОСОБА_3 здійснити державну реєстрацію змін до відомостей про Одеську обласну організацію політичної партії "Партія Шарія", що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Як вказує позивач, до Відділу реєстрації також було в подальшому надано розпорядження за підписом голови Політичної партії "Партія Шарія" Бондаренко О. № 84/2021 від 26.01.2021 р., а також протокол позачергової конференції Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" № 01/01 від 26.01.2021 р. Позачергова конференція організації партії була скликана на підставі розпорядження голови партії № 83/2021 від 11.01.2021 р.

Наразі позивач зауважує, що йому стало відомо, що незаконно обраний новий голова Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" ОСОБА_3 звернувся до Управління державної реєстрації Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), Відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) з метою проведення відповідних змін та зміни щодо керівника голови Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" були проведені відповідачем-3.

Додатково позивач звертає увагу суду на те, що 07.12.2020 р. та 08.12.2020 р. головою ПП "Партія Шарія" вже видавалися аналогічні розпорядження та складалися протоколи Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" з тим самим порядком денним, що і протокол № 01/01 від 26.01.2021 р., вищенаведені документи були надані для проведення реєстраційних дій відповідачу-3, проте в подальшому ОСОБА_3 ці документи відкликав і подав новий пакет документів від 26.01.2021 р.

Таким чином, позивач вважає, що вищезазначені дії щодо видання розпорядження та проведення позачергової конференції є грубим порушенням як норм діючого законодавства так і статуту партії в цілому.

Так, позивач наголошує, що ніколи не порушував статут партії та виконував усі рішення прийняті партією, а тому в чому полягає невиконання статуту йому невідомо, з огляду на що позивач вважає, що його фактично усунули від виконання обов`язків з надуманих причин, жодного підтвердження вищезазначеним не конкретним та абстрактним формулюванням не має. Також позивач вказує, що мета, завдання, напрямки діяльності партії визначені у розділі 2 статуту партії і жодний пункт цього положення позивачем також порушено не було, при цьому заяву про виключення із членів партії останній не подавав, більш того не була подана заява про вихід зі складу відповідного керівного органу. Наразі позивач зауважує, що документи, які надані реєстратору, не відповідають формі, оскільки на протоколах стоїть печатка не Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія", така печатка знаходиться у позивача і він її нікому не передавав. Крім того, як вказує позивач, печатка Політичної партії "Партія Шарія", яка міститься на поданих документах, не відповідає оригіналу печатки, що підтверджується оригіналом рішення від 19.09.2020 р., яке наявне у позивача та буде надано до суду у випадку необхідності. Таким чином, на думку позивача вбачається, що фактично було здійснено ряд порушень, крім того головою партії прийнято розпорядження про призначення позачергової конференції, однак такий вид конференції не передбачений статутом. При цьому позивач зазначає, що державний реєстратор, маючи доступ до статуту партії, не пересвідчився в цьому, розглянув подані документи та прийняв рішення про проведення реєстраційних дій, а також реєстратор не звернув уваги на те, що відповідно до п. 4.6 статуту керівними органами обласної організації є конференція обласної організації, рада обласної організації, голова обласної організації і ніякі позачергові конференції не передбачені. Між тим позивач звертає увагу на те, що фактично конференція не проводилася, законом України "Про політичні партії в Україні" взагалі не передбачено виключення членів з партії на підставі будь-яких розпоряджень. Наразі позивач вказує про невідповідність відомостей, які містяться в розпорядженні, і які також проігнорував реєстратор, № 83/2021 від 11.01.2021 р. та протоколі позачергової конференції від 26.01.2021 р., а саме в розпорядженні від 11.01.2021 р. у пункті 3 зазначено, що станом на 11.01.2021 р. на партійному обліку в обласній організації перебувають 5 осіб, в той час, як в протоколі позачергової конференції зазначено, що на позачерговій конференції присутні 5 з 9 членів обласної організації.

Як вказує позивач, відповідно до Єдиного журналу обліку членів ПП "Партія Шарія", взятих на облік (закріплених) за Одеської обласною організацією політичної партії "Партія Шарія", на обліку перебувають чотири члени ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 .

Крім того, як додає позивач, реєстратор не звернув уваги на те, що про проведення даної конференції не були повідомлені всі члени партії, що знаходяться на обліку Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія", а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , чим порушено пункт 4.13 статуту партії, згідно якого на конференції обласної організації головує голова обласної організації, а вразі його відсутності (з поважних причин, або з причини відсторонення від обов`язків головою партії) - інша особа, обрана з числа делегатів конференції або призначена головою партії. За ствердженнями позивача, голова обласної організації ОСОБА_1 знаходився в місті Одесі, проте його не повідомили.

Також позивач зауважує, що державний реєстратор не звернув уваги на те, що порядок денний, який зазначений в розпорядженні № 83/2021 від 11.01.2021 р., не співпадає з порядком денним, зазначеним у протоколі позачергової конференції від 26.01.2021 р., а саме в протоколі конференції зазначений ідентифікаційний номер, а в розпорядженні він відсутній. Так, позивач додає, що по-першому питанню із порядку денного, який зазначено в протоколі, рішення вийшло за рамки порядку денного, а саме уповноважили голову та секретаря позачергової конференції організації партії підписати протокол позачергової конференції, проте даний пункт порядку денного відсутній як в самому протоколі від 26.01.2021 р., так і в розпорядженні від 11.01.2021 р. Крім того позивач вказує, що пунктом другим протоколу звільнено членів ради організації партії, де серед інших зазначено ОСОБА_7 , який не є членом ради організації. Також, як зазначає позивач, реєстратор не звернув увагу, що в протоколі по третьому питанню вирішили обрати головою Одеської Організації політичної партії "Партія Шарія" - ОСОБА_3 , який набуває повноваження 27.01.2021 р., а реєстраційні дії та похідне від них набуття повноважень відбулось на день раніше, а саме 26.01.2021 р.

Відтак, за ствердженнями позивача, відповідачами порушено його право, а саме протиправно усунено від виконання обов`язків керівника, оскільки порушень статуту останній не допускав, розпорядження та протоколи на підставі яких відбулися реєстраційні дії були складені з порушенням вимог статуту та законодавства, отже реєстратор не повинен їх був проводити. Отже, позивач вказує, що його протиправно виключено з членів партії в порушення вимог як діючого законодавства, так і статуту партії.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 23.06.2021 р. вказану позовну заяву ОСОБА_1 (вх. № 1815/21) залишено без руху, оскільки у позовній заяві позивачем вказано невірну адресу (місцезнаходження) відповідача-1 - Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія", а також невірно зазначено найменування відповідача-3 або його ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. При цьому з огляду на невірне зазначення позивачем адреси (місцезнаходження) відповідача-1 - Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" та направлення останньому саме на невірну адресу копії позову з додатками, судом не прийнято додані позивачем до позову фіскальний чек № 3000358231 від 18.06.2021 р., накладну № 6500907085184 від 18.06.2021 р. та опис вкладення у цінний лист від 18.06.2021 р. як належні докази відправлення відповідачу-1 - Одеській обласній організації політичної партії "Партія Шарія" за встановленою адресою копії позову з додатками. Також з огляду на обставини щодо невірного зазначення найменування відповідача-3 або його коду ЄДРПОУ, відповідно судом не прийнято до уваги в якості належних доказів надані позивачем на підтвердження надсилання відповідачу-3 копії позову із додатками копію фіскального чеку № 3000358231 від 18.06.2021 р., накладної № 6500907085192 від 18.06.2021 р. та опис вкладення у цінний лист від 18.06.2021 р. Між тим суд дійшов висновку про відсутність належних доказів сплати заявником судового збору за поданий позов у встановленому законом розмірі.

01.07.2021 р. до суду від ОСОБА_1 надійшла заява про усунення недоліків (вх. № 17639/21), в якій позивачем вказано вірну адресу (місцезнаходження) відповідача-1 - Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" - 65012, м. Одеса, вул. Шмідта Лейтенанта, буд. 19, а також зазначено найменування відповідача-3 - Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Одеса) із місцезнаходженням - 54000, м. Миколаїв, вул. 8 Березня, буд. 107. Також позивачем надано докази направлення відповідачу-1 та відповідачу-3 копій позову з додатками на адреси за Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Крім того, позивачем надано докази сплати судового збору за поданий позов у встановленому законом розмірі, а також уточнену позовну заяву.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 02.07.2021 р. позовну заяву ОСОБА_1 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/1748/21, розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження, при цьому підготовче засідання призначено на 22 липня 2021 р.

22.07.2021 р. від позивача на електронну адресу господарського суду надійшло клопотання про відкладення судового засідання, оскільки адвокат позивача не може з`явитись в судове засідання 22.07.2021 р. у зв`язку з виїздом за межі міста Одеса для участі у якості захисника в невідкладних слідчих діях, що проводить ГУНП в Одеській області.

22.07.201 р. відповідачем - Управлінням державної реєстрації Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) подано до господарського суду відзив на позовну заяву.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 22.07.2021 р. у справі № 916/1748/21 підготовче засідання відкладено на 29 липня 2021 р.

В підготовче засідання, призначене на 22.07.2021 р., представники відповідачів не з`явилися.

Згідно ч. 1 ст. 177 ГПК України завданнями підготовчого провадження є: 1) остаточне визначення предмета спору та характеру спірних правовідносин, позовних вимог та складу учасників судового процесу; 2) з`ясування заперечень проти позовних вимог; 3) визначення обставин справи, які підлягають встановленню, та зібрання відповідних доказів; 4) вирішення відводів; 5) визначення порядку розгляду справи; 6) вчинення інших дій з метою забезпечення правильного, своєчасного і безперешкодного розгляду справи по суті.

Як вбачається із матеріалів позовної заяви ОСОБА_1 , позивач оскаржує своє звільнення від виконання обов`язків Голови Організації Партії, а також припинення членства партії, посилаючись на те, що з його боку порушень статуту партії не було, при цьому розпорядження та протоколи, на підставі яких відбулися реєстраційні дії, були складені з порушенням вимог статуту та законодавства, а тому державний реєстратор не повинен був проводити реєстраційні дії. При цьому позивач відносить вказаний спір до категорії корпоративних спорів з підстав порушення його прав як голови Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" на участь у загальних зборах, у тому числі й права обирати та бути обраним до керівних органів партії, а відтак наявний спір між юридичною особою та її учасником (членом), пов`язаний з діяльністю та управлінням цією юридичною особою, з огляду на що, на думку позивача, вказаний спір підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.

У статті 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.

За статтею 125 Конституції України судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.

За вимогами частини першої статті 18 Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" суди спеціалізуються на розгляді цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних справ, а також справ про адміністративні правопорушення.

З метою якісної та чіткої роботи судової системи міжнародним і національним законодавством передбачено принцип спеціалізації судів.

Система судів загальної юрисдикції є розгалуженою. Судовий захист є основною формою захисту прав, інтересів та свобод фізичних і юридичних осіб, державних та суспільних інтересів.

Судова юрисдикція - це інститут права, який покликаний розмежувати між собою компетенцію як різних ланок судової системи, так і різні види судочинства - цивільне, кримінальне, господарське та адміністративне.

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.

При цьому відповідно до ч. 1 ст. 2 Господарського процесуального кодексу України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 20 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи у спорах, що виникають з корпоративних відносин, в тому числі у спорах між учасниками (засновниками, акціонерами, членами) юридичної особи або між юридичною особою та її учасником (засновником, акціонером, членом), у тому числі учасником, який вибув, пов`язані зі створенням, діяльністю, управлінням або припиненням діяльності такої юридичної особи, крім трудових спорів.

Згідно ч. 1 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом.

За положеннями ч. 2 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Як слідує зі змісту позовної заяви ОСОБА_1 предметом позову є, зокрема, вимоги про визнання протиправним та скасування розпоряджень голови № 83/2021 від 11 січня 2021 р., № 84/2021 від 26 січня 2021 р., № 83/2020 від 01 грудня 2020 р., № 84/2020 від 08 грудня 2020 р., № 84/2020 від 07 грудня 2020 р. політичної партії "Партія Шарія" Бондаренко О., якими було звільнено ОСОБА_1 від виконання обов`язків Голови Організації Партії та припинено його членство; визнання протиправним та скасування протоколів позачергової конференції Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" № 01/01 від 26 січня 2021 р., № 07/12 від 07 грудня 2020 р., № 08/12 від 08 грудня 2020 р., якими було звільнено ОСОБА_1 від виконання обов`язків Голови Організації Партії та припинено його членство та зобов`язання Управління державної реєстрації Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), Відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) внести відповідні зміни до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, громадських формувань щодо керівника Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" та зазначити керівником ОСОБА_1 .

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про політичні партії в Україні" політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

За змістом статті 3 указаного Закону, політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку. Політичні партії в Україні створюються і діють тільки із всеукраїнським статусом.

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про політичні партії в Україні" втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.

Порядок державного контролю за діяльністю політичних партій визначений розділом V указаного закону, статтями 18 - 24. До переліку випадків можливого втручання суду у діяльність політичної партії, передбачених Законом України "Про політичні партії в Україні", заявлені позовні вимоги не відносяться.

Рішенням Конституційного Суду України від 23 травня 2001 року № 6-рп/2001 у справі № 1-17/2001 за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень абзаців третього, четвертого, п`ятого статті 248-3 Цивільного процесуального кодексу України та за конституційними зверненнями громадян ОСОБА_12 і ОСОБА_13 щодо офіційного тлумачення положення абзацу четвертого статті 248-3 Цивільного процесуального кодексу України (справа щодо конституційності статті 248-3 ЦПК України) визнано таким, що відповідає Конституції України (є конституційним), положення абзацу п`ятого статті 248-3 Цивільного процесуального кодексу України про те, що судам не підвідомчі скарги "на акти і дії об`єднань громадян, які відповідно до закону, статуту (положення) належать до їх внутрішньо-організаційної діяльності або їх виключної компетенції".

Пунктом 4.7 Статуту політичної партії "Партія Шарія" визначено, що конференція обласної організації проводиться за необхідністю, але не менше 1 (одного) разу на рік.

В п. 4.14 Статуту політичної партії "Партія Шарія" передбачено, що конференція обласної організації, зокрема: визначає основні напрями діяльності обласної організації, які не можуть суперечити меті діяльності та завданням партії, програмі партії та внутрішнім документам партії (п.п. 4.14.1); обирає на термін не більше ніж 5 (п`ять) років та звільняє Голову обласної організації, кандидатура якого погоджується із головою партії. Рішення про звільнення голови обласної організації затверджується головою партії (п.п. 4.14.2); обирає на термін не більше ніж 5 (п`ять) років членів ради обласної організації з числа членів партії, які перебувають на обліку в обласній організації. Кандидатури членів ради погоджуються із головою партії. Рішення про звільнення членів погоджується із головою партії (п.п. 4.14.3).

З вищевикладеного слідує, що вирішення питань щодо звільнення з посади голови обласної організації політичної партії "Партія Шарія" належить до внутрішньо-організаційної діяльності партії та є виключною компетенцією відповідного статутного органу, законність рішення якого не може бути перевірена в судовому порядку.

Враховуючи викладене вище господарський суд зазначає, що заявлені позивачем вимоги про визнання протиправним та скасування розпоряджень голови політичної партії "Партія Шарія" Бондаренко О., якими було звільнено ОСОБА_1 від виконання обов`язків Голови Організації Партії та припинено його членство, а також визнання протиправним та скасування протоколів позачергової конференції Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія", якими було звільнено ОСОБА_1 від виконання обов`язків Голови Організації Партії та припинено його членство не носять характеру корпоративного спору, вказані вимоги, як встановлено судом вище, належить до внутрішньо-організаційної діяльності партії та є виключною компетенцією відповідного статутного органу, з огляду на що такі вимоги не можуть бути розглянуті в порядку будь-якого судочинства.

У мотивувальній частині Рішення Конституційного Суду України від 23 травня 2001 року № 6-рп/2001 у справі № 1-17/2001 за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень абзаців третього, четвертого, п`ятого статті 248-3 ЦПК України та за конституційними зверненнями громадян ОСОБА_12 і ОСОБА_13 щодо офіційного тлумачення положення абзацу четвертого статті 248-3 ЦПК України (справа щодо конституційності статті 248-3 ЦПК України) вказано, що частиною другою статті 8 Закону № 4572-VI визначено, що втручання державних органів та службових осіб у діяльність об`єднань громадян не допускається, крім випадків, передбачених цим Законом. Заборона втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх місцевих осередків, крім випадків, передбачених зазначеним Законом, міститься також в нормативних приписах частини третьої статті 4 Закону № 2365-III. Об`єднання громадян діє на основі закону, статуту, положення (стаття 13 Закону № 4572-VI).

Конституційний Суд України роз`яснив, що внутрішня організація, взаємовідносини членів об`єднань громадян, їх підрозділів, статутна відповідальність членів цих об`єднань регулюються корпоративними нормами, встановленими самими об`єднаннями громадян, які базуються на законі; визначаються питання, які належать до їх внутрішньої діяльності або виключної компетенції і підлягають самостійному вирішенню. Отже, втручання органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб у здійснювану в рамках закону діяльність об`єднань громадян не допускається.

У разі виникнення спору щодо порушення об`єднаннями громадян, їх посадовими і службовими особами прав і свобод громадянина останній має право на підставі статті 55 Конституції України звернутися за їх захистом до суду. Визначення належності питань до внутрішньоорганізаційної діяльності або виключної компетенції об`єднання громадян у кожному конкретному випадку вирішує суд у разі оскарження громадянином актів і дій таких об`єднань.

Водночас, оскаржуючи дії та рішення відповідача, позивач фактично вказує лише на невиконання вимог, передбачених внутрішнім статутом, що є її виключною компетенцією та правом вільно, в межах закону та статуту, виконувати свої цілі, мету та завдання.

Таким чином, вирішення перших двох питань, які є предметом цього спору, належить до внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії та є виключною компетенцією відповідного статутного органу, тому такі питання не можуть бути предметом судового розгляду.

Аналогічної позиції дотримується Верховний Суд в ухвалі від 08.06.2021 р. у справі № 522/1389/21.

Разом з тим, що стосується вимог позивача про зобов`язання Управління державної реєстрації Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), Відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) внести відповідні зміни до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, громадських формувань щодо керівника Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" та зазначити керівником ОСОБА_1 , суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів або до суду.

Водночас за змістом положень статей 2, 4 та 19 Кодексу адміністративного судочинства України до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Відповідно до п. 13 ч. 1 ст. 20 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, визнання недійсними актів, що порушують права на майно (майнові права), якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав чи спору, що виник з корпоративних відносин, якщо цей спір підлягає розгляду в господарському суді і переданий на його розгляд разом з такими вимогами.

Водночас, як встановлено судом, ОСОБА_1 заявлено вимогу про зобов`язання Управління державної реєстрації Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), Відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) внести відповідні зміни до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, громадських формувань щодо керівника Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія" та зазначити керівником ОСОБА_1 , яка не пов`язана з реєстрацією майна чи майнових прав, а тому така вимога підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 231 Господарського процесуального кодексу України господарський суд закриває провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.

Частиною 2 ст. 185 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що за результатами підготовчого засідання суд постановляє ухвалу, зокрема, про закриття провадження у справі.

Враховуючи вищенаведені обставини, суд доходить висновку про те, що провадження у даній справі за позовом ОСОБА_1 до Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія", Голови політичної партії "Партія Шарія" Бондаренко Ольги Олексіївни та Управління державної реєстрації Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про визнання протиправними та скасування розпоряджень, протоколів позачергової конференції та зобов`язання вчинити певні дії підлягає закриттю, оскільки даний спір не підвідомчий господарським судом, при цьому щодо вимог про визнання протиправними та скасування розпоряджень, протоколів позачергової конференції не підлягають розгляду в порядку будь-якого судочинства, а вимога про зобов`язання внесення змін до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, громадських формувань щодо керівника політичної партії підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Керуючись п. 1 ч. 1 ст. 231, ст.ст. 232-235 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

Провадження у справі № 916/1748/21 за позовом ОСОБА_1 до Одеської обласної організації політичної партії "Партія Шарія", Голови політичної партії "Партія Шарія" Бондаренко Ольги Олексіївни та Управління державної реєстрації Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про визнання протиправними та скасування розпоряджень, протоколів позачергової конференції та зобов`язання вчинити певні дії закрити.

Ухвала набирає законної сили в порядку ст.235 ГПК України та може бути оскаржена шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з дня її підписання.

Повний текст ухвали підписано 30.07.2021 р.

Суддя В.С. Петров

Джерело: ЄДРСР 98701452
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку