open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

29 липня 2021 року № 520/9615/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Севастьяненко К.О., розглянувши у спрощеному позовному провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (майдан Свободи, буд. 5, Держпром, під. 3, пов. 2, м. Харків, 61022, код ЄДРПОУ 14099344) про визнання дій незаконними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:

-визнати протиправними, незаконними дії Головного управління Пенсійного Фонду України у Харківській області щодо відмови у перерахунку пенсії позивача у зв`язку з втратою годувальника згідно довідки Харківської обласної прокуратури від 07.04.2021 №21-180;

-скасувати рішення відділу з перерахунків пенсій №3 управління пенсійного забезпечення головного управління Пенсійного Фонду України в Харківській області №73 від 14.05.2021 року про відмову у перерахунку пенсії по втраті годувальника;

-зобов`язати Головне управління Пенсійного Фонду України у Харківській області здійснити перерахунок пенсії позивача у зв`язку з втратою померлого годувальника ОСОБА_3 у розмірі 60 % місячного заробітку старшого прокурора прокуратури області згідно довідки Харківської обласної прокуратури від 07.04.2021 за №21-180 з 01.05.2021 року без обмеження її максимальним розміром виплати з урахуванням раніше отриманих сум.

В обґрунтування позовних вимог вказав, що рішення відділу з перерахунків пенсій №3 управління пенсійного забезпечення головного управління Пенсійного Фонду України в Харківській області № 73 від 14.05.2021 року про відмову у перерахунку пенсії по втраті годувальника прийнято необґрунтовано та безпідставно, відтак слід у судовому порядку зобов`язати відповідача вчинити дії щодо перерахунку пенсії позивача у зв`язку з втратою померлого годувальника.

Ухвалою суду від 03.06.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження.

Відповідач надав до суду відзив на позовну заяву, згідно змісту якого вказав, що у спірних правовідносинах діяв в межах наданих повноважень, відтак підстави для задоволення позову відсутні.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, суд встановив наступні обставини справи.

ОСОБА_3 працював на прокурорських посадах в органах прокуратури Харківської області.

З 24.10.2001 чоловік позивача отримував пенсію за вислугу років, призначену на підставі ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991, у розмірі 90 відсотків від чинної на той час заробітної плати працівника прокуратури.

Відповідно до свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_2 02 лютого 2013 року був зареєстрований шлюб між ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .

Згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 народилась ОСОБА_2 батьками якої визначені ОСОБА_3 та ОСОБА_1 .

Відповідно до свідоцтва серії НОМЕР_4 зазначено, що ІНФОРМАЦІЯ_2 помер ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 08.01.2019 у справі №520/11311/18 адміністративний позов ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) до Індустріального об`єднаного управління Пенсійного Фонду України міста Харкова (проспект Московський, 198/3, м. Харків, 61082, код ЄДРПОУ 41248021) про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково.

Скасовано рішення Індустріального об`єднаного управління Пенсійного Фонду України міста Харкова від 21.09.2018 року за № 417 про відмову у призначенні ОСОБА_1 пенсії у зв`язку з втратою годувальника згідно частини 19 статті 86 Закону України Про прокуратуру №1697-VII у розмірі 60% пенсії померлого годувальника ОСОБА_3 .

Зобов`язано Індустріальне об`єднане управління Пенсійного Фонду України міста Харкова (проспект Московський, 198/3, м. Харків, 61082, код ЄДРПОУ 41248021) призначити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) пенсію на користь доньки ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , за втратою годувальника ОСОБА_3 згідно з частиною 19 статті 86 Закону України Про прокуратуру у розмірі 60 % його пенсії, з моменту звернення із заявою - 14.09.2018 року та здійснити належні нарахування і виплати з врахуванням раніше отриманих нею сум.

В задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 09.04.2019 апеляційну скаргу на рішення від 08.01.2019 повернуто скаржнику.

На виконання рішення суду відповідачем призначена ОСОБА_1 пенсія у зв`язку з втратою годувальника відповідно до Закону України Про Прокуратуру з 14.09.2018 року та здійснено перерахунок у розмірі 60% пенсії по втраті годувальника.

ОСОБА_1 21.05.2021 звернулася до Головного управління із заявою про перерахунок пенсії по втраті годувальника на підставі довідки Харківської обласної прокуратури №21-180 від 07.04.2021 року про розмір заробітної плати, що враховується для перерахунку пенсії на ім`я ОСОБА_3 (який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 ) за посадою старшого прокурора прокуратури області.

Відділом перерахунків пенсій №3 управління пенсійного забезпечення головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області прийнято рішення №73, яким відмовлено ОСОБА_1 у перерахунку пенсії по втраті годувальника відповідно до Закону України «Про прокуратуру», так як пенсія призначена за рішенням суду.

Не погоджуючись із діями та рішенням відповідача, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав з даним адміністративним позовом.

Вирішуючи даний спір, суд виходить з таких підстав.

Статтею 10 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" встановлено, що особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором. Особі, яка має право на довічну пенсію, призначається один з видів довічної пенсії за її вибором.

Статтею 1 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" визначено, що непрацездатні громадяни - особи, які досягли встановленого статтею 26 цього Закону пенсійного віку, або особи з інвалідністю, у тому числі діти з інвалідністю, а також особи, які мають право на пенсію у зв`язку з втратою годувальника відповідно до закону.

Відповідно до п.1 ч.2 ст.36 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" непрацездатними членами сім`ї вважаються чоловік (дружина), батько, мати, якщо вони є особами з інвалідністю або досягли пенсійного віку, передбаченого статтею цього Закону.

Пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається непрацездатним членам сім`ї померлого годувальника, які були на його утриманні, за наявності в годувальника на день смерті страхового стажу, який був би необхідний йому для призначення пенсії по III групі інвалідності, а в разі смерті особи, яка виконала функцію донора анатомічних матеріалів людини, пенсіонера або осіб, зазначених у частині другій статті 32 цього Закону, а також у разі смерті (загибелі) особи внаслідок поранення, каліцтва, контузії чи інших ушкоджень здоров`я, одержаних під час участі у масових акціях громадського протесту в Україні з 21 листопада 2013 року по 21 лютого 2014 року за євроінтеграцію та проти режиму Януковича (Революції Гідності), - незалежно від тривалості страхового стажу. При цьому дітям пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається незалежно від того, чи були вони на утриманні годувальника (ч.1 ст.36 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування).

Відповідно до ч. 3 ст. 36 Закону до членів сім`ї, які вважаються такими, що були на утриманні померлого годувальника, відносяться особи, зазначені в частині другій цієї статті, якщо вони: 1) були на повному утриманні померлого годувальника; 2) одержували від померлого годувальника допомогу, що була для них постійним і основним джерелом засобів до існування. Члени сім`ї померлого годувальника, для яких його допомога була постійним і основним джерелом засобів до існування, але які й самі одержували пенсію, мають право, за бажанням, перейти на пенсію у зв`язку з втратою годувальника.

Пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається із заробітку чи пенсії годувальника, тобто в залежності від того доходу, який мав годувальник на час настання смерті.

Згідно зі ст. 501 Закону України "Про прокуратуру" №1789-ХІІ від 05.11.1991 (в редакції, що діяла на час призначення пенсії позивачу) прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80% від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90% від суми місячного (чинного) заробітку. Обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за призначенням або перерахунком. Призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існувати на день його звільнення з роботи.

З 15.07.2015 набрав чинності Закону України "Про прокуратуру" №1697-УІІ відповідно до пп. 1 п. 3 розділу XII "Прикінцеві положення" якого, норми Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991№1789-ХІІ, які регулювали, зокрема, питання перерахунку пенсії, втратили чинність.

Пенсійне забезпечення працівників прокуратури на момент виникнення спірних правовідносин регулюється правилами ст. 86 Закону України "Про прокуратуру" № 1697-VІІ від 14.10.2014.

Згідно частинами 13, 20 статті 86 вказаного Закону пенсії за вислугу років відповідно до цієї статті призначаються, перераховуються і виплачуються уповноваженими на це державними органами. Умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, на момент призначення пенсії чоловіку позивачки законодавством було встановлено право осіб, яким призначена пенсія згідно Закону України "Про прокуратуру", на її перерахунок у разі підвищення заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників.

Разом із тим, на момент звернення позивача із заявою про перерахунок пенсії питання такого перерахунку чинним законодавством не врегульовано, водночас передбачено, що умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури повинні бути визначені Кабінетом Міністрів України.

При цьому, суд зазначає, що Кабінетом Міністрів України на виконання вимог статті 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 не були визначені умови та порядок перерахунку пенсій працівникам прокуратури. Разом з тим, відсутність затверджених Кабінетом Міністрів України порядку та умов перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури не може бути підставою для відмови у такому перерахунку.

Такий висновок повністю узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, висловленою у постановах від 10.12.2013 у справі № 21-348а 13 та від 17.12.2013 у справі №21- 445а13.

13.12.2019 Конституційним Судом України прийнято рішення №7-р(П)/2019, яким визнано неконституційним га втратило чинність положення частини двадцятої статті 86 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 (зі змінами), яким передбачено, що умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України.

Цим же Рішенням Конституційного Суду України установлено, що частина двадцята статті 86 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 №1697-VІІ підлягає застосуванню в первинній редакції, а саме: призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Пенсія працюючим пенсіонерам перераховується також у зв`язку з призначенням на вищу посаду, збільшенням вислуги років, присвоєнням почесного звання або наукового ступеня та збільшенням розміру складових його заробітної плати в порядку, передбаченому частинами другою, третьою та четвертою цієї статті, при звільненні з роботи або за кожні два відпрацьовані роки.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1155 Про умови оплати праці прокурорів, крім іншого, передбачено збільшення посадових окладів прокурорів, що відповідно до Рішення Конституційного суду України від 13.12.2019 № 7-р(ІІ)/2019 та ч. 20 Закону України Про прокуратуру є умовою для перерахунку призначених працівникам прокуратури пенсій за вислугу років. Проте, вказаною постановою Кабінет)' Міністрів України не врегульовані питання перерахунку пенсії за індивідуальними ознаками збільшення складових заробітної плати, тобто з тієї підстави, з якою позивач звернувся до відповідача для перерахунку пенсії, а тому до перерахунку призначеної пенсії за вислугу років вимоги цієї постанови Кабінету Міністрів України, у тому числі п. 7 не можуть бути застосовані, тоді як повинні бути застосовані Рішення Конституційного суду України від 13.12.2019 №7- р(ІІ)/2019 та ч. 20 Закону України Про прокуратуру, якими визначені умови, в тому числі, для індивідуального перерахунку пенсій працівникам прокуратури.

Суд зауважує, це те, що пенсія у зв`язку з втратою годувальника була передбачена пунктом дев`ятнадцятим статті 501 Закону України Про прокуратуру №1789-ХІІ від 05.11.1991, і наразі визначена частиною дев`ятнадцятою статті 86 Закону України Про прокуратуру №1697-VII від 14.10.2014 на таких же умовах. Оскільки відсоток пенсії по втраті годувальника напряму залежить від середньомісячного заробітку померлого прокурора, то підвищення рівня заробітної плати діючих прокурорських працівників, породжує право на перерахунок, як пенсій, призначених колишнім працівникам прокуратури за вислугою років, так і пенсій за втратою таких годувальників.

Враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

При цьому, належним способом захисту порушених прав позивача є саме скасування рішення, відтак частина позовних вимог про визнання протиправними, незаконними дій Головного управління Пенсійного Фонду України у Харківській області щодо відмови у перерахунку пенсії позивача у зв`язку з втратою годувальника згідно довідки Харківської обласної прокуратури від 07.04.2021 №21-180 задоволенню не підлягають.

В той же час , спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення (постанова Верховного Суду України від 16 вересня 2015 у справі 826/4418/14).

Так, Європейський суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011 (остаточне) по справі "ЧУЙКША ПРОТИ УКРАЇНИ" (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE) (Заява №28924/04) констатував: "50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. theUnitedKingdom), пп. 28 - 36, Series AN 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява N58112/00, п. 45, від 10 липня 2003, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява N 48778/99, п. 25, ECHR 2002-ІІ)".

При цьому, в матеріалах справи відсутні належні та допустимі, достатні та достовірні в розумінні приписів статей 73-76 Кодексу адміністративного судочинства України докази обмеження позивачу пенсії максимальним розміром, а судом під час розгляду справи не добуто, а тому в цій частині позовних вимог слід відмовити.

Враховуючи те, що позивач має право на перерахунок пенсії по втраті годувальника, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання Головного управління Пенсійного Фонду України у Харківській області здійснити перерахунок пенсії позивача у зв`язку з втратою померлого годувальника ОСОБА_3 у розмірі 60 % місячного заробітку старшого прокурора прокуратури області згідно довідки Харківської обласної прокуратури від 07.04.2021 за №21-180 з 01.05.2021 виплати з урахуванням раніше отриманих сум.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до частини 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Розподіл судового збору здійснити відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст. ст. 241-246, 255, 257-258, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання дій незаконними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Скасувати рішення відділу з перерахунків пенсій №3 управління пенсійного забезпечення головного управління Пенсійного Фонду України в Харківській області № 73 від 14.05.2021 року про відмову у перерахунку пенсії по втраті годувальника.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного Фонду України у Харківській області (майдан Свободи, Держпром, 3 під., 2 поверх, м. Харків, 61022, код ЄДРПОУ: 14099344) здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) у зв`язку з втратою померлого годувальника ОСОБА_3 у розмірі 60 % місячного заробітку старшого прокурора прокуратури області згідно довідки Харківської обласної прокуратури від 07.04.2021 за №21-180 з 01.05.2021 року з урахуванням раніше отриманих сум.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (майдан Свободи, Держпром, 3 під., 2 поверх, м. Харків, 61022, код ЄДРПОУ: 14099344) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 454,0 грн. (чотириста п`ятдесят чотири гривні).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 29 липня 2021 року.

Суддя Севастьяненко К.О.

Джерело: ЄДРСР 98677301
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку