open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22.07.2021Справа № 910/6666/21

За позовом заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури в інтересах Державної екологічної інспекції Карпатського округу м. Івано-Франківська, Долинської міської ради

до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" м. Києва

про відшкодування шкоди, ціна позову 65395 грн.

Суддя Паламар П.І.

Без виклику представників сторін (без проведення судового засідання).

СУТЬ СПОРУ :

у квітні 2021 року заступник керівника Івано-Франківської обласної прокуратури звернувся в суд з позовом в інтересах Державної екологічної інспекції Карпатського округу м. Івано-Франківська, Долинської міської ради з підстав ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".

Прокурор зазначав, що 14 травня 2020 року на правій стороні автомобільної дороги Яворів-Діброва сталася розгерметизація газопроводу діаметром 530 мм "Північна Долина", в результаті чого стався викид суміші вуглеводнів на рельєф місцевості та у струмок "Яр" між селами Яворів та Сулуків Долинської міської об`єднаної територіальної громади, що призвело до забруднення земельних ділянок № 1 площею 1470 м2, № 2 - 65 м2, № 3 - 2496 м2. Унаслідок цього заподіяно збитки навколишньому природному середовищу в розмірі 79672,86 грн.

Посилаючись на те, що заподіяну шкоду відповідач не відшкодував, прокурор просив задовольнити позов, стягнувши з відповідача на користь позивача на підставі ст. 52 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст.ст. 35, 44, 45 Закону України "Про охорону земель" 79672,86 грн. шкоди.

У процесі розгляду справи прокурор заявою про зменшення позовних вимог зменшив розмір заявленої до стягнення суми шкоди до 65395 грн. з розрахунку шкоди за земельну ділянку № 1- 7673,40 грн., за земельну ділянку № 2 - 339,30 грн. та за земельну ділянку № 3 - 57383,04 грн.

Державна екологічна інспекція Карпатського округу м. Івано-Франківська у відповіді на відзив на позовну заяву підтримала заявлений прокурором в її інтересах позов.

Долинська міська рада письмових пояснень на позовну заяву не надала.

Відповідач у відзиві на позовну заяву проти позову заперечував, посилаючись на необґрунтованість та безпідставність заявлених вимог, оскільки позивачем невірно визначено категорію земельних ділянок та у поданому ним розрахунку безпідставно застосовано нормативно грошову оцінку земельних ділянок в розмірі 2,61 грн. за 1м2. Також вказував, що Долинська міська рада не є власником вищевказаних земельних ділянок.

Зазначав, що земельна ділянка № 2 (площею 65 м2) не має відношення до наслідків аварії газопроводу 14 травня 2020 р., оскільки знаходиться вище по рельєфу місця розгерметизації і за загальновідомими фізичними властивостями рідин, які під впливом земного тяжіння не можуть самостійно підніматись у вверх. Також вказував, що дана земельна ділянка розташована над ліквідованим амбаром та є забрудненою не внаслідок аварії газопроводу, а внаслідок здійснення господарської діяльності певного суб`єкта господарювання, якій використовував амбар для розміщення в ньому нафтопродуктів.

Крім того, вказував, що інспекцією невірно застосовано при здійснені розрахунку шкоди за забруднення земельної ділянки № 3 (площею 2496 м2) коефіцієнту еколого-господарського значення земель із показником 5,5, оскільки відповідно до додатку № 2 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, такий коефіцієнт застосовується до прибережної смуги вздовж річок, а не вздовж струмка.

У процесі розгляду справи подав заяву про закриття провадження у справі у зв`язку із відсутністю предмету спору, вказував про сплату ним на користь позивача заявленої до стягнення суми шкоди у розмірі 2109,48 грн., яка розрахована відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства по факту забруднення спірних земельних ділянок.

Розглянувши матеріали справи, суд вважає, що провадження у справі в частині вимог про стягнення 2109,48 грн. шкоди слід закрити, позов в іншій частині підлягає задоволенню з таких підстав.

Судом встановлено, що 14 травня 2020 року на правій стороні автомобільної дороги Яворів-Діброва сталася розгерметизація газопроводу діаметром 530 мм "Північна Долина" в результаті чого стався викид суміші вуглеводнів на рельєф місцевості та у струмок "Яр" між селами Яворів та Сулуків Долинської міської об`єднаної територіальної громади, внаслідок чого було забруднено земельні ділянки № № 1 площею 1470 м2, № 2 - 65 м2, № 3 - 2496 м2.

Вказані обставини підтверджуються актом № 98 проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 19 травня 2021 р., складеним старшим державним інспектором та державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Івано-Франківської області, за участю інженера екологічної та радіаційної безпеки та у присутності представника відповідача, актом відбору проб ґрунтів № 19-05-20 з протоколом вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів від 19 травня 2020 р.

Згідно даних інформації Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській ообласті № 11-9-0.222-4004/0/2-20 від 20 липня 2020 р. забруднені земельні ділянки розташовані за межами населеного пункту с. Діброва Солуківської сільської ради Долинського району (Долинська міська рада ОТГ).

Відповідно до рішення Долинської міської ради № 1493-46/2018 від 26 грудня 2018 р. Солуківська сільська територіальна громада об`єдналась із іншими сільськими громадами у Долинську міську об`єднану територіальну громаду.

Згідно ч. 3 ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

Відповідно до вимог ст. 45 Закону України "Про нафту і газ" суб`єкти господарської діяльності незалежно від форми власності, що здійснюють користування нафтогазоносними надрами, видобуток, транспортування, зберігання, переробку та реалізацію нафти, газу та продуктів їх переробки, повинні додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля, нести відповідальність за його порушення і здійснювати технічні, організаційні заходи, спрямовані на зменшення шкідливого впливу на нього.

Підприємства, установи та організації трубопровідного транспорту відповідно до вимог ч. 2 ст. 44 Закону України "Про охорону земель" несуть відповідальність за забруднення земель небезпечними речовинами, що транспортуються трубопроводами, та відшкодовують шкоду, завдану власникам земельних ділянок і землекористувачам, у т.ч. орендарям, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Факт забруднення земель за межами населеного пункту на території Долинської міської ОТГ Івано-Франківської області на правій стороні автодороги Яворів-Діброва, внаслідок викиду водоконденсатної емульсії у зв`язку із розгерметизацією газопроводу діаметром 530 мм "Північна Долина" (ГЗ 5-ГЗ6 - Долинський ГПЗ), відповідачем не заперечується.

При цьому, відповідач заперечує розмір нарахованих йому збитків, оскільки позивачем, на його думку, невірно визначено категорію земельних ділянок та відповідно безпідставно застосовано нормативно грошову оцінку цих земельних.

Наявними у матеріалах справи листами Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області № 11-9-0.10-3006/0/2-21 від 24 травня 2021 р., Державного підприємства "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеутрою" № 1745 від 20 травня 2021 р., відповідно до карт формування території с. Діброва, земельні ділянки №№ 1, 2 відноситься до пасовища, № 3 - до чагарників. Вказані земельні ділянки в зазначених місцях не формувалися.

Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 262 від 23 травня 2017 р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції України за № 679/30547 від 31 травня 2017 р. (із змінами внесеними згідно з наказом Міністерства аграрної політики та продовольства № 605 від 18 грудня 2018 р.) визначено процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища, перелоги) та несільськогосподарські угіддя на землях сільськогосподарського призначення.

У разі якщо нормативну грошову оцінку на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, розташовані за межами населених пунктів не проведено, нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по області приймається згідно з додатком 1 Порядку та становить 26087 грн.

Враховуючи, що нормативну грошову оцінку на спірні земельні ділянки сільськогосподарського призначення, розташовані за межами населених пунктів не проведено, то нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі становить 26087 грн.

Згідно п. 4.7.1. Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 171 від 27 жовтня 1997 р. грошова оцінка земель, по яких не проведено її визначення, здійснюється із застосуванням відповідних понижувальних коефіцієнтів до нормативної грошової оцінки угідь, зазначених нижче, по відповідному адміністративному району (місту обласного підпорядкування): а) для перелогів - до нормативної грошової оцінки орних земель 0,95; б) для лісових земель - до нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь 0,7; в) для полезахисних лісосмуг та насаджень - до нормативної грошової оцінки орних земель 0,9; г) для чагарників - до нормативної грошової оцінки пасовищ 0,8; г) для забудованих земель - до нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь 0,2; д) для заболочених земель - до нормативної грошової оцінки сіножатей 0,5; е) для відкритих земель - до нормативної грошової оцінки сіножатей 0,5.

Відповідно до вимог ст.ст. 1, 88 Водного кодексу України прибережна захисна смуга - частина водоохоронної зони відповідної ширини вздовж річки, моря, навколо водойм, на якій встановлено більш суворий режим господарської діяльності, ніж на решті території водоохоронної зони.

З метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм в межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги. Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною, зокрема, для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менше 3 гектарів - 25 метрів.

Аналогічні межі прибережних захисних смуг встановлюються положеннями ст. 60 Земельного кодексу України.

Земельна ділянка № 3 (2496 м2), яка розташована вздовж струмка "Яр" перебуває в межах прибережної захисної смуги.

Таким чином, при наданні земельної ділянки за відсутності проекту землеустрою зі встановлення прибережної захисної смуги необхідно виходити із нормативних розмірів прибережних захисних смуг, встановлених ст. 88 ВК України та орієнтовних розмірів і меж водоохоронних зон, що визначаються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 486 "Про затвердження Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них".

У відповідності до вимог ст. 44 Закону України "Про охорону земель", ст.ст. 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Згідно з поданим позивачем уточненим розрахунком, проведеним відповідно до вимог Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства затвердженої наказом Міністерства навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України № 171 від 27 жовтня 1997 р. розмір заподіяної відповідачем шкоди за забруднення земельних ресурсів становить 65395,74 грн. (до земельних ділянок №№ 1 та 2 застосовано коефіцієнт 2,61 грн. за 1м2, до земельної ділянки № 3 - 0,8 грн. за 1м2).

Доказів, які б спростовували розмір шкоди, суду не надано.

Доводи відповідача з цього приводу є необґрунтованими, оскільки суперечать зібраним у справі доказам.

Твердження відповідача про те, що земельна ділянка № 2 площею 65 м2 знаходиться вище по рельєфу місця розгерметизації і за силою тяжіння викид суміші вуглеводнів мав піти вниз, а не на гору є необґрунтованими, оскільки під час експлуатації трубопроводи працюють під тиском, дія якого й могла забруднити земельну ділянку.

Всупереч вимог ст. 74 ГПК України суду не надано доказів того, що дана земельна ділянка розташована над ліквідованим амбаром та є забрудненою внаслідок здійснення господарської діяльності певного суб`єкта господарювання якій використовував амбар для розміщення в ньому нафтопродуктів. Тому доводи відповідача з цього приводу є також необґрунтованими.

Поясненнями відповідача, наявною у матеріалах справи копією платіжного доручення № 1421 від 5 травня 2021 р. стверджується факт часткового відшкодування останнім шкоди у розмірі 2109,48 грн. після звернення позивача в суд з цим позовом.

Оскільки частину заявленого штрафу відповідачем сплачено після звернення позивача в суд з указаним позовом, предмет спору в цій частині між сторонами відсутній, то провадження у справі в частині вимог про стягнення 2109,48 грн. штрафу відповідно до вимог п. п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України підлягає закриттю.

Доказів відшкодування заподіяної шкоди у повному розмірі суду не надано.

За таких обставин, з відповідача відповідно до вимог ст. 44 Закону України "Про охорону земель", ст.ст. 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підлягає стягненню 63286,26 грн. шкоди (65395,74 грн-2109,48 грн).

На підставі п. 4 ч. 1 ст. 691 Бюджетного кодексу України указана сума стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, належить до надходжень спеціального фонду місцевого бюджету Долинської міської ради Івано-Франківської області.

Оскільки спір виник внаслідок неправильних дій відповідача, то понесені по справі судові витрати стосовно до вимог ст. 129 ГПК України слід покласти на нього.

Керуючись ст.ст. 74, 129, 232, 233, 236-241 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В :

провадження у справі № 910/6666/21 в частині вимог про відшкодування 2109,48 грн. шкоди закрити.

Позов заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури в іншій частині задовольнити.

Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5, код 00135390) на користь Долинської міської ради (77500, Івано-Франківська область, м. Долина, проспект Незалежності, 5, код 04054317) в рахунок Фонду охорони навколишнього природного середовища Долинської міської ради р/р UA198999980333149331000009610, отримувач ГУК в Івано-Франківській області/м. Долина/24062100, код 37964129, банк отримувача Казначейство України (ел.адм.подат.) 63286,26 грн. шкоди.

Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5, код 00135390) на користь Івано-Франківської обласної прокуратури (76000, м. Івано-Франківськ, вул. Грюнвальдська, 11, код 03530483) 2270 грн. витрат по оплаті судового збору.

Рішення набирає законної сили та підлягає оскарженню у строк і порядку, визначені ст. 241 та розділом ІV ГПК України.

Суддя господарського суду міста Києва П.І.Паламар

Джерело: ЄДРСР 98520109
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку