open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 липня 2021 року

Справа № 160/1428/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

І . ПРОЦЕДУРА

1. 28.01.2021 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла, сформована 28.01.2021 у системі «Електронний суд», позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про:

- визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо перерахунку пенсії за віком та неврахування стажу роботи ОСОБА_1 у подвійному розмірі;

- здійснення перерахунку та виплати пенсії за віком ОСОБА_1 з урахуванням індивідуального коефіцієнта заробітної плати за період з 01.07.2000 по 31.12.2019 з урахуванням проведених виплат з 29.08.2017 та з урахуванням коефіцієнта страхового стажу роботи у подвійному розмірі за період роботи з 16.09.1985 по 04.12.2012, починаючи з 15.08.2013.

2. Ухвалою суду від 03.02.2021 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.

3. 11.02.2021 позивачем у системі «Електронний суд» сформовано та направлено виправлену позовну заяву, у якій викладено наступний зміст позовних вимог:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо відмови у формі листа від 23.12.2020 № 0400-010307-8/124416 в проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 з урахуванням найбільш вигідного індивідуального коефіцієнта заробітку 1,341, та врахувати стаж роботи у подвійному розмірі за період роботи з 16.09.1985 по 04.12.2012 у відповідності до статті 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення» з моменту призначення пенсії з 15.08.2013, та здійснити виплату пенсії з урахуванням проведених виплат;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з урахуванням більш вигідного індивідуального коефіцієнта заробітку 1,341, та врахувати стаж роботи у подвійному розмірі за період роботи з 16.09.1985 по 04.12.2012 у відповідності до статті 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення» з моменту призначення пенсії з 15.08.2013, та здійснити виплату пенсії з урахуванням проведених виплат.

4. Ухвалою суду від 16.02.2021 прийнято позов до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні); відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву та витребуваних судом доказів.

5. 16.03.2021 засобами поштового зв`язку від відповідача надійшов відзив на позовну заяву з доказом його направлення позивачу, надано витребувані судом докази.

6. 19.03.2021 засобами поштового зв`язку від відповідача надійшли додаткові докази у справі.

7. 25.03.2021 через систему «Електронний суд» та засобами поштового зв`язку до канцелярії суду від позивача надійшла відповідь на відзив з доказом її направлення відповідачу.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

8. Позивач вважає, що його робота в Томаківській районній санітарній епідеміологічній станції лікарем-бактеріологом в бак-лабораторії з 16.09.1985 по 22.05.1986, лаборантом санітарно-гігієнічного відділу з 22.05.1986, лікарем-лаборантом санітарно-гігієнічного відділу з 02.11.1998, лікарем-лаборантом-гігієністом з 18.02.2003 по 04.12.2012 є такою, що відносить до особливо небезпечних, оскільки позивач працював з відбором біологічного матеріалу на особливо-небезпечні та небезпечні інфекційні захворювання.

9. Позивачу не враховано 27 років 2 місяці 19 днів у подвійному розмірі (тобто 54 роки 5 місяців 7 днів) до трудового стажу роботи і як наслідок невірно розраховано розмір пенсії за вислугу років (15.08.2013) та в подальшому за віком (29.08.2017) з меншим коефіцієнтом страхового стажу роботи.

10. Згідно записів трудової книжки коефіцієнт страхового стажу з урахуванням подвійного стажу в Томаківській районній санітарній епідеміологічній станції з 16.09.1985 по 04.12.2012 становить 0,5441 замість 0,40333.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

11. Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначив, що відповідно до статті 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення» робота в інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров`я зараховується в стаж роботи у подвійному розмірі.

12. До інфекційних відділень відносяться відділи з боротьби особливо небезпечних інфекцій санітарно-епідеміологічних станцій (СЕС), які створюються у протичумних закладах та СЕС (Положення про відділи небезпечних інфекцій затверджені МОЗ України від 12.04.1982).

13. Оскільки згідно записів трудової книжки позивач не працював у вище зазначеному відділі СЕС і за документами пенсійної справи відсутні відомості про те, що ОСОБА_1 обслуговувала хворих на патологію у відповідності з наказом МОЗ від 19.07.1995 № 133 «Про затвердження Переліку особливо небезпечних інфекційних та паразитарних хвороб людини і носійства збудників цих хвороб», тому період роботи в Томаківській райсанепідстанції зараховано в одинарному розмірі.

14. Що стосується періоду роботи позивача лікарем-лаборантом-гігієністом з 01.01.2004 по 04.12.2012 то страховий стаж набутий після 01.01.2004 враховується в одинарному розмірі, крім випадків передбачених Законом № 1058-IV, а стаття 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до стажу набутого після 01.01.2004 застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугою років.

15. Вимога здійснити перерахунок з 15.08.2013 із застосуванням коефіцієнту заробітку 1,341 незаконна та необґрунтована.

16. Крім того слід зазначити, що індивідуальний коефіцієнт заробітку розраховується помісячно, а не за рік, як зазначає та вираховує позивач.

17. Вимога позову щодо здійснення перерахунку виплати пенсії з 15.08.2013 є необґрунтованою та незаконною, поданою поза межами строку статті 122 КАС України.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

18. 18.08.2013 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , звернулась до УПФУ в Томаківському районі Дніпропетровської області із заявою про призначення пенсії за вислугою років.

19. Проколом від 22.08.2013 № 1608 позивачу призначено пенсію за вислугу років, шифр пенсії – 202, умови призначення – працівник охорони здоров`я, пенсію призначено з 15.08.2013.

20. 29.08.2017 ОСОБА_1 звернулась до Нікопольського об`єднаного управління Пенсійного фонду України із заявою про перерахунок пенсії, вид пенсії – перехід на інший вид пенсії.

21. Розпорядженням від 05.09.2017 № 120492 позивачу здійснено перерахунок пенсії: вид пенсії – за віком, шифр пенсії – 101, дата перерахунку 29.08.2017 попереднього 15.08.2013, вид перерахунку – перерахунок через перехід з виду на вид, виплату пенсії по шифру 202 припинити.

22. 16.10.2020 ОСОБА_1 звернулась до Томаківського відділу обслуговування громадян (сервісний центр) ГУ ПФУ в Дніпропетровській області із заявою про перерахунок пенсії, вид перерахунку – про добровільне виконання рішення суду.

щодо звернень позивача про перерахунок пенсії з урахуванням найбільш вигідного індивідуального коефіцієнта заробітку та врахуванням стажу роботи у подвійному розмірі за період роботи з 16.09.1985 по 04.12.2012

(звернення від 13.04.2020)

23. 13.04.2020 позивач звернувся до ГУ ПФУ в Дніпропетровській області із заявою про перерахунок пенсії, в якій, зокрема, зазначив:

- при призначенні та перерахунку пенсії не вірно розраховано індивідуальний коефіцієнт заробітної плати за період роботи з 01.07.2000 по 31.12.2017 – 0,96184 і як наслідок розраховано пенсію за віком з індивідуальним коефіцієнтом заробітної плати, який є значно нижчім, аніж той який заявник розрахував самостійно за період з 2006 року по 2010 рік – 1,0337;

- прошу здійснити перерахунок пенсії за віком з урахуванням індивідуального коефіцієнту заробітку за період з 01.01.2006 по 31.12.2010, який є найбільш вигідним для пенсіонера і становить 1,0337;

- пенсія заявника була осучаснена шляхом збільшення показника середньої заробітної плати/доходу з якої сплачені страхові внески, обчисленої як середній показник за 2014, 2015, 2016 роки – 3764,40 грн;

- при цьому, коефіцієнт заробітної плати 0,96184 залишився незмінним, згідно наданого органом ПФУ розрахунку, з моменту призначення пенсії та на даний час, при цьому в зазначеному розрахунку не відображається збільшення індивідуального коефіцієнту заробітної плати/доходу з якої сплачені страхові внески, обчисленої станом на 01.10.2017;

- так, з 01.10.2017 основний розмір пенсії збільшено до рівня 1161,10 грн, однак при застосуванні індивідуального коефіцієнту заробітної плати за період з 01.01.2006 по 31.12.2010 у розмірі 1,0337, який діяв при нарахуванні пенсії за віком заявника з 28.08.2017 та доплата за понаднормативний стаж, основний розмір пенсії за віком повинен складати більшу суму – 1691,72 грн станом на 01.10.2017 та станом на 01.05.2020 – 3592,55 грн;

- досліджуючи вказаний органом ПФУ розрахунок пенсії встановлено, що з 01.1.2017, 2018, 2019 роки вказаний перерахунок не містить доплат за понаднормативний стаж 9 років у розмірі 151,56 грн, за 11 років 185,24 грн, за 12 років 202,08 грн;

- набуте ОСОБА_1 право щодо одержання певного рівня пенсійних виплат не може бути скасоване або звужене;

- прошу здійснити перерахунок пенсії за віком з урахуванням більш вигідного індивідуального коефіцієнта заробітної плати та врахуванням коефіцієнту стажу роботи та здійснити доплату недоотриманого розміру пенсії за віком з 29.08.2017.

24. ГУ ПФУ в Дніпропетровській області листом від 23.04.2020 № 0400-0315-8/19836 «Про розгляд звернення» надало позивачу роз`яснення на звернення позивача від 13.04.2020, в якому, зокрема, зазначено:

- Ви перебуваєте на обліку в управлінні з 15.08.2013, отримували пенсію за вислугою років, з 29.08.2017 згідно Вашої заяви від 29.08.2017 ОСОБА_2 переведено на пенсію за віком, яка розрахована відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-IV (далі – Закон № 1058-IV), працюєте по теперішній час;

- чинним механізмом нарахування пенсій, відповідно до Закону № 1058-IV, передбачено, що розмір пенсії кожного пенсіонера визначається індивідуально залежно, від набутого стажу та отриманого заробітку, з якого сплачувались страхові внески;

- при обчисленні пенсії для кожного пенсіонера визначається індивідуальний коефіцієнт страхового стажу залежно від кількості, відпрацьованих місяців та коефіцієнт заробітної плати;

- за даними пенсійної справи розмір пенсії позивача станом на 29.08.2017 року обчислено, виходячи із:

-- загального стажу, зарахованого по 31.07.2017 року, що складав 37 років 9 місяців 29 днів;

-- заробітної плати відповідно до статті 40 Закону № 1058-IV за період роботі з 01.07.2000 року за даними системи персоніфікованого обліку, всього 193 місяці, з яких вилучено оптимізацією 45 місяців з листопада 2012 року по серпень 2013 року та з вересня 2014 року по липень 2017 року (10% від загальної кількості місяців страхового стажу);

- враховувати лише 60 місяців, які позивач обрала для розрахунку з 01.07.2000, немає підстав, оскільки це не передбачено пенсійним законодавством;

- коефіцієнт страхового стажу складав – 0,37750;

- індивідуальний коефіцієнт заробітку – 0,96184;

- таким чином, пенсія за віком розраховано згідно чинного законодавства, про що Вам повідомлялось листом від 17.11.2017 № К-279-1;

- додатково повідомляємо, що з 01.04.2020 року проведено автоматизований перерахунок пенсії по стажу відповідно до абзацу 3 частини четвертої статті 42 Закону № 1058-IV, додано страховий стаж з 01.08.2017 по 29.02.2020, загальний страховий стаж з 01.04.2020 складає 40 років 4 місяці 29 днів, коефіцієнт страхового стажу після перерахунку складає 0,40333. Перерахунок по стажу та заробітку проводити недоцільно, оскільки коефіцієнт заробітної плати при цьому зменшиться;

- заробіток для обчислення пенсії складає 4236,28 грн (4404,35 грн х 0,96184);

- розмір пенсійної виплати станом на 01.04.2020 складає 2000 грн, з яких:

--1708,62 грн – розмір пенсії за віком відповідно до статті 27 Закону України № 1058-IV (4236,28 грн х 0,40333);

--107,40 грн – доплата за понаднормовий стаж 10 років (абзац 2 частини першої статті 28 Закону № 1058-IV);

--183,98 грн – доплата до 2000 грн 01.07.2019.

(звернення від 16.04.2020)

25. 16.04.2020 позивач звернувся до ГУ ПФУ в Дніпропетровській області із заявою про перерахунок пенсії за віком, в якій, зокрема, зазначив:

- при призначенні пенсії по вислузі років та перерахунку пенсії не вірно розраховано коефіцієнт страхового стажу роботи: 27 років 2 місяці 18 днів (робота в СЕС у подвійному розмірі) та 14 років 5 місяців трудового стажу – 0,6679, індивідуальний коефіцієнт заробітної плати за період роботи з 01.07.2000 по 31.12.2017 – 0,96184 і як наслідок розраховано пенсію за віком з індивідуальним коефіцієнтом заробітної плати, який є значно нижчім, аніж той який заявник розрахував самостійно за період з 2006 року по 2010 рік – 1,0337;

- набуте ОСОБА_1 право щодо одержання певного рівня пенсійних виплат не може бути скасоване або звужене;

- прошу здійснити перерахунок пенсії за віком з урахуванням більш вигідного індивідуального коефіцієнта заробітної плати та врахуванням коефіцієнту стажу роботи та здійснити доплату недоотриманого розміру пенсії за віком з 29.08.2017.

26. ГУ ПФУ в Дніпропетровській області листом від 29.04.2020 № 0400-0315-8/21479 «Про розгляд звернення», за результатами розгляду звернення позивача з питання перерахунку пенсії з урахуванням подвійного розміру стажу роботи в Томаківській райсанепідстанції, повідомило позивачу, зокрема, про наступне:

- згідно записів трудової книжки Ви працювали в Томаківській райсанепідстанції лікарем-бактеріологом в бак-лабораторії з 16.09.1985, лаборантом санітарно-гігієнічного відділу з 22.05.1986, лікарем-лаборантом санітарно-гігієнічного відділу з 02.11.1998, лікарем-лаборантом-гігієністом з 18.02.2003 по 04.12.2012;

- відповідно до Закону України «Про внесення змін до статті 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення» робота в інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров`я зараховується в стаж робота у подвійному розмірі. До інфекційних відділень відносяться і відділи з боротьби особливо небезпечних інфекцій санітарно-епідеміологічних станцій (СЕС), які створюються у протичумних закладах та СЕС (положення про відділи небезпечних інфекцій, затверджені МОЗ України від 12.04.1982);

- оскільки згідно записів трудової книжки позивач не працювала у вищезазначеному відділі СЕС і за документами пенсійної справи відсутні відомості про те, що вона обслуговувала хворих на патологію у відповідності з наказом МОЗ від 19.07.1995 № 133 «Про затвердження Переліку особливо небезпечних інфекційних та паразитарних хвороб людини і носійства збудників цих хвороб», період роботи в Томаківській райсанепідстанції для розрахунку пенсії враховано в одинарному розмірі.

справа № 160/6092/20

27. 03.06.2020 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, в якій позивач, з урахуванням уточнень від 16.06.2020, просить суд:

- визнати протиправними дії Головного управління пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо перерахунку пенсії за віком та неврахування стажу роботи ОСОБА_1 у подвійному розмірі;

- здійснити перерахунок та виплатити пенсію за віком ОСОБА_1 з урахуванням індивідуального коефіцієнта заробітної плати за період з 01.07.2000 по 31.12.2019, з урахуванням коефіцієнта страхового стажу роботи у подвійному розмірі за період роботи з 16.09.1985 по 22.05.1986, з урахуванням проведених виплат з 29.08.2017.

28. Рішенням суду від 28.08.2020 у справі № 160/6092/20 адміністративний позов задоволено частково, суд:

- визнав протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо відмови зарахувати до страхового стажу в подвійному розмірі період роботи ОСОБА_1 у Томаківській районній санітарно-епідеміологічній станції лікарем-бактеріологом в бак-лабораторії з 16.09.1985 по 21.05.1986, лаборантом санітарно-гігієнічного відділу з 22.05.1986 по 01.11.1998, лікарем-лаборантом санітарно-гігієнічного відділу з 02.11.1998 по 17.02.2003, лікарем-лаборантом-гігієністом з 18.02.2003 по 04.12.2012;

- зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати ОСОБА_1 стаж її роботи у Томаківській районній санітарно-епідеміологічній станції лікарем-бактеріологом в бак-лабораторії з 16.09.1985 по 21.05.1986, лаборантом санітарно-гігієнічного відділу з 22.05.1986 по 01.11.1998, лікарем-лаборантом санітарно-гігієнічного відділу з 02.11.1998 по 17.02.2003, лікарем-лаборантом-гігієністом з 18.02.2003 по 04.12.2012, у подвійному розмірі та здійснити перерахунок та виплату пенсії, відповідно до статті 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення», починаючи з 29.08.2017, з урахуванням фактично сплачених сум;

- в іншій частині позову ОСОБА_1 відмовлено;

- стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області на користь ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 630,60 грн.

29. Не погодившись з рішенням суду від 28.08.2020, позивачем подано апеляційну скаргу.

30. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 02.12.2020:

- апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задоволено частково;

- рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.08.2020 по адміністративній справі № 160/6092/20 – скасовано та прийнято постанову:

«Позовні вимоги ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровської області щодо неналежного розгляду поданих ОСОБА_1 13.04.2020 та 16.04.2020 заяв щодо здійснення їй перерахунку призначеної пенсії за віком згідно приписів Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у формі листів № 0400-0315-8/19836 від 23.04.2020 та № 0400-0315-8121479 від 29.04.2020.

Зобов`язати Головного управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровської області повторно розглянути подані позивачем заяви від 13.04.2020 та від 16.04.2020 та згідно приписів частини 5 статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» прийняти рішення по суті викладених в заявах питань.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровської області сплачену суму судового збору в загальному розмірі 1786,70 грн, правничу допомогу в сумі 500 грн, на загальну суму 2286,70 грн.

В іншій частині позову відмовити.».

31. Відділ перерахунків пенсій № 3 управління пенсійного забезпечення ГУ ПФУ в Дніпропетровській області листом від 23.12.2020 № 0400-010307-8/124416 повідомив позивача, зокрема, про наступне:

- на виконання судового рішення Ваші заяви від 13.04.2020 та 16.04.2020 з питання зарахування подвійного розміру стажу в Томаківській райсанепідстанції повторно розглянуто;

- згідно записів трудової книжки Ви працювали в Томаківській райсанепідстанції лікарем-бактеріологом в бак-лабораторії з 16.09.1985, лаборантом санітарно-гігієнічного відділу з 22.05.1986, лікарем-лаборантом санітарно-гігієнічного відділу з 02.11.1998, лікарем-лаборантом-гігієністом з 18.02.2003 по 04.12.2012;

- відповідно до Закону України «Про внесення змін до статті 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення» робота в інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров`я зараховується в стаж робота у подвійному розмірі. До інфекційних відділень відносяться і відділи з боротьби особливо небезпечних інфекцій санітарно-епідеміологічних станцій (СЕС), які створюються у протичумних закладах та СЕС (положення про відділи небезпечних інфекцій, затверджені МОЗ України від 12.04.1982);

- оскільки згідно записів трудової книжки позивач не працювала у вищезазначеному відділі СЕС і за документами пенсійної справи відсутні відомості про те, що вона обслуговувала хворих на патологію у відповідності з наказом МОЗ від 19.07.1995 № 133 «Про затвердження Переліку особливо небезпечних інфекційних та паразитарних хвороб людини і носійства збудників цих хвороб», період роботи в Томаківській райсанепідстанції для розрахунку пенсії враховано в одинарному розмір;

- крім того, відповідно до статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» робота в інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров`я з 01.01.2004 зараховується в стаж роботи в подвійному розмірі виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.

V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

32. Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

33. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

34. Відповідно до пункту 6 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються, зокрема, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.

35. Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-ІV (далі - Закон № 1058-ІV), який набрав законної сили з 01.01.2004.

36. За приписами статті 1 Закону № 1058-ІV:

- коефіцієнт страхового стажу - величина, що визначається відповідно до цього Закону для обрахування страхового стажу при обчисленні розміру пенсії у солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування;

- пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом;

- страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески.

37. Згідно із статтею 24 Закону № 1058-ІV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

38. Відповідно до статті 25 Закону № 1058-ІV:

- у редакції чинній на момент звернення позивача за пенсією: коефіцієнт страхового стажу, що застосовується для обчислення розміру пенсії, визначається із заокругленням до п`яти знаків після коми за формулою: Кс = См х Вс / 100% х 12, де Кс - коефіцієнт страхового стажу; См - сума місяців страхового стажу; Вс - визначена відповідно до цього Закону величина оцінки одного року страхового стажу (у відсотках). За період участі тільки в солідарній системі величина оцінки одного року страхового стажу дорівнює 1,35%, а за період участі в солідарній і накопичувальній системах пенсійного страхування - 1,08%;

- у редакції відповідно до Закону від 03.10.2017 № 2148-VIII: коефіцієнт страхового стажу, що застосовується для обчислення розміру пенсії, визначається із заокругленням до п`яти знаків після коми за формулою: Кс = См х Вс / 100% х 12, де Кс - коефіцієнт страхового стажу; См - сума місяців страхового стажу; Вс - визначена відповідно до цього Закону величина оцінки одного року страхового стажу (у відсотках). За період участі в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування величина оцінки одного року страхового стажу дорівнює 1%.

39. Частиною першою статті 27 Закону № 1058-ІV встановлено, що розмір пенсії за віком визначається за формулою: П = Зп х Кс, де: П - розмір пенсії, у гривнях; Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях; Кс - коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, визначений відповідно до статті 25 цього Закону.

40. Згідно із статтею 52 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 № 1788-XII (далі – Закон № 1788-XII, у редакції чинній на момент звернення позивача за пенсією) право на пенсію за вислугу років мають, зокрема, працівники освіти, охорони здоров`я, а також соціального забезпечення, які в будинках-інтернатах для престарілих та інвалідів і спеціальних службах безпосередньо зайняті обслуговуванням пенсіонерів та інвалідів, відповідно до пункту «е» статті 55.

41. Відповідно до пункту е) статті 55 Закону № 1788-XII право на пенсію за вислугу років мають працівники освіти, охорони здоров`я та соціального забезпечення при наявності спеціального стажу роботи від 25 до 30 років за переліком, що затверджується у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку.

42. Відповідно до статті 60 Закону № 1788-XII робота в лепрозорних і протичумних закладах охорони здоров`я, у закладах (відділеннях) з лікування осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в інших інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров`я, у патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях закладів охорони здоров`я, а також у психіатричних закладах охорони здоров`я зараховується до стажу роботи у подвійному розмірі.

VІ. ОЦІНКА СУДУ

43. Право на соціальний захист, що включає право на забезпечення у старості, гарантоване громадянам України частиною першою статті 46 Конституції України.

44. Заявлений спір стосується правомірності незарахування з 15.08.2013 (дати призначення пенсії) у подвійному розмірі стажу позивача за період роботи у Томаківській райсанепідстанції з 16.09.1985 по 04.12.2012 у відповідності до статті 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

45. Рішенням суду апеляційної інстанції у справі № 160/6092/20 ГУ ПФУ в Дніпропетровській області у зв`язку із неналежним розглядом поданих ОСОБА_1 13.04.2020 та 16.04.2020, зобов`язано орган Пенсійного фонду розглянути такі звернення та прийняти рішення по їх суті.

46. Заявами від 13.04.2020 та 16.04.2020 позивач зазначав про необчислення у подвійному розміру періоду роботи в СЕС, у зв`язку із чим індивідуальний коефіцієнт заробітної плати розрахований невірно, а розмір пенсії є зменшеним.

47. За результатами розгляду заяв, відповідач у листі від 23.12.2020 № 0400-010307-8/124416 зазначив про непідтвердження наявними документами роботу у відділі небезпечних інфекцій, у зв`язку із чим відсутні підстави для подвійного обчислення стажу, тобто відсутності підстав для здійснення перерахунку пенсії.

щодо врахування стажу роботи у подвійному розмірі за період роботи з 16.09.1985 по 04.12.2012

48. З трудової книжки НОМЕР_1 вбачається:

- запис № 3: 16.09.1985 позивача прийнято до Томаківської райсанепідстанції на посаду лікаря-бактеріолога на 0,5 ставки у бак лабораторію з 16 вересня, наказ від 16.09.1985 № 90;

- запис № 4: 22.05.1986 переведено на посаду лаборанта з вищою освітою санітарно-гігієнічного відділу з 22.05.1986, наказ від 22.05.1986 № 80;

- запис № 5: 02.11.1998 відповідно наказу № 37 посада лікар-лаборант санітарно-гігієнічного відділу, наказ від 02.11.1998 № 37 райСЕС;

- запис № 6: 18.02.2003 відповідно наказу МОЗ України від 28.10.2002 № 385 посада «лікар-лаборант-гігієніст»;

- запис № 7: 04.12.2012 звільнено у зв`язку із ліквідацією підприємства пункт перший статті 40 КЗпП.

49. Постанова Кабінету Міністрів України від 04.11.1993 № 909 визначає Перелік закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років.

50. Стаття 60 Закону № 1788-XII встановлює пільги по обчисленню стажу (зарахування стажу роботи у подвійному розмірі) в деяких медичних закладах, а саме:

- лепрозорних і протичумних закладах охорони здоров`я;

- у закладах (відділеннях) з лікування осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД;

- в інших інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров`я;

- у патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях закладів охорони здоров`я;

- у психіатричних закладах охорони здоров`я.

51. Зміст вказаної статті свідчить про те, що подвоєння стажу роботи обчислюється виходячи із специфіки місця роботи працівника, а не посади, яку він обіймав.

52. Вирішуючи питання щодо зарахування періоду роботи позивача з 16.09.1985 по 04.12.2020 у подвійному розмірі, суду потрібно визначити чи відноситься Томаківська райсанепідстанція до медичного закладу визначеного у статті 60 Закону № 1788-XII, на роботу у якому розповсюджуються дія вказаної норми та пільги по обчисленні стажу.

53. Згідно із статтею 31 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» від 24.02.1994 № 4004-XII (далі – Закон № 4004-XII) систему державної санітарно-епідеміологічної служби України становлять:

- центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення;

- відповідні установи, заклади, частини і підрозділи центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах оборони і військового будівництва, охорони громадського порядку, захисту державного кордону, виконання кримінальних покарань, Державного управління справами, Служби безпеки України;

- державні наукові установи санітарно-епідеміологічного профілю.

54. Відповідно до статті 33 Закону № 4004-XII:

- у первісній редакції: основними напрямами діяльності державної санітарно-епідеміологічної служби є: здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду; визначення пріоритетних заходів у профілактиці захворювань, а також у охороні здоров`я населення від шкідливого впливу на нього факторів навколишнього середовища; вивчення, оцінка і прогнозування показників здоров`я населення залежно від стану середовища життєдіяльності людини, встановлення факторів навколишнього середовища, що шкідливо впливають на здоров`я населення; підготовка пропозицій щодо забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення, запобігання занесенню та поширенню особливо небезпечних (у тому числі карантинних) та небезпечних інфекційних хвороб; контроль за усуненням причин і умов виникнення та поширення інфекційних, масових неінфекційних захворювань, отруєнь та радіаційних уражень людей; державний облік інфекційних і професійних захворювань та отруєнь;

- у редакції Закону від 14.12.1999 № 1288-XIV: основними напрямами діяльності державної санітарно-епідеміологічної служби є: здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду; визначення пріоритетних заходів у профілактиці захворювань, а також у охороні здоров`я населення від шкідливого впливу на нього факторів навколишнього середовища; вивчення, оцінка і прогнозування показників здоров`я населення залежно від стану середовища життєдіяльності людини, встановлення факторів навколишнього середовища, що шкідливо впливають на здоров`я населення; підготовка пропозицій щодо забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення, запобігання занесенню та поширенню особливо небезпечних (у тому числі карантинних) та небезпечних інфекційних хвороб; контроль за усуненням причин і умов виникнення та поширення інфекційних, масових неінфекційних захворювань, отруєнь та радіаційних уражень людей; державний облік інфекційних і професійних захворювань та отруєнь; видача висновків державної санітарно-гігієнічної експертизи щодо об`єктів поводження з відходами; встановлення санітарно-гігієнічних вимог до продукції, що виробляється з відходів, та видача гігієнічного сертифіката на неї; методичне забезпечення та здійснення контролю під час визначення рівня небезпечності відходів;

- у редакції Закону від 22.07.2014 № 1602-VII: основними напрямами діяльності державної санітарно-епідеміологічної служби є: здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду; визначення пріоритетних заходів у профілактиці захворювань, а також у охороні здоров`я населення від шкідливого впливу на нього факторів навколишнього середовища; вивчення, оцінка і прогнозування показників здоров`я населення залежно від стану середовища життєдіяльності людини, встановлення факторів навколишнього середовища, що шкідливо впливають на здоров`я населення; підготовка пропозицій щодо забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення, запобігання занесенню та поширенню особливо небезпечних (у тому числі карантинних) та небезпечних інфекційних хвороб; проведення санітарно-епідеміологічних розслідувань захворювань, спричинених інфекційними хворобами, масовими неінфекційними захворюваннями, отруєнь та радіаційних уражень людей і здійснення контролю за усуненням їх причин та умов виникнення і поширення; державний облік інфекційних і професійних захворювань та отруєнь; видача висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи щодо об`єктів поводження з відходами; встановлення санітарно-гігієнічних вимог до продукції, що виробляється з відходів, та видача гігієнічного сертифіката на неї; методичне забезпечення та здійснення контролю під час визначення рівня небезпечності відходів.

55. За визначенням статті 1 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» від 06.04.2000 № 1645-III:

- інфекційні хвороби - розлади здоров`я людей, що викликаються живими збудниками (вірусами, бактеріями, рикетсіями, найпростішими, грибками, гельмінтами, кліщами, іншими патогенними паразитами), продуктами їх життєдіяльності (токсинами), патогенними білками (пріонами), передаються від заражених осіб здоровим і схильні до масового поширення;

- небезпечні інфекційні хвороби - інфекційні хвороби, що характеризуються важкими та (або) стійкими розладами здоров`я в окремих хворих і становлять небезпеку для їх життя та здоров`я;

- особливо небезпечні інфекційні хвороби - інфекційні хвороби (у тому числі карантинні: чума, холера, жовта гарячка), що характеризуються важкими та (або) стійкими розладами здоров`я у значної кількості хворих, високим рівнем смертності, швидким поширенням цих хвороб серед населення;

- джерело збудника інфекційної хвороби (далі - джерело інфекції) - людина або тварина, заражені збудниками інфекційної хвороби.

56. Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19.07.1995 № 133 затверджено «Перелік особливо небезпечних, небезпечних інфекційних та паразитарних хвороб людини і носійства збудників цих хвороб».

57. Згідно з роз`ясненнями Міністерства охорони здоров`я України від 27.01.2010 № 05.03-18-54/973 «інфекційний заклад (відділення)» є заклад (відділення), де надають медичну допомогу - хворим на інфекційні хвороби або працюють з матеріалом, який містить або потенційно інфікований збудниками інфекційних хвороб.

58. Також в роз`яснені Міністерства охорони здоров`я України від 27.01.2010 № 05.03-18-54/973 зазначено, що бактеріологічні лабораторії закладів державної санітарно - епідеміологічної служби повною мірою мають право бути прирівняними до інфекційних відділень, а обчислення стажу роботи у подвійному розмірі для нарахування пенсії працівникам бактеріологічних лабораторій не суперечить законодавству України.

59. Так, працівники бактеріологічних лабораторій закладів охорони здоров`я України всіх рівнів в межах своїх посадових обов`язків постійно працюють з матеріалом, потенційно інфікованим збудниками інфекційних хвороб, а також із живими збудниками інфекційних хвороб, що передбачено їх кваліфікаційними характеристиками у довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників системи охорони здоров`я, затверджений наказом МОЗ від 29.03.2002 № 117. Зокрема, зазначено, що лікар - бактеріолог застосовує сучасні методи бактеріологічного обстеження різноманітних об`єктів, планує роботу та аналізує результати досліджень, проводить статистичну обробку даних, робить обґрунтований висновок, несе відповідальність за якість і достовірність результатів бактеріологічних досліджень, забезпечує знешкодження інфекційного матеріалу та інше.

60. Інструкція по санітарно-епідеміологічному режиму і охороні праці персоналу інфекційних лікарень (відділень), затверджена наказом МОЗ СРСР № 916 від 04.08.1983, що діє на території України згідно вказівки МОЗ України № 165 від 28.05.1996, призначена для головних лікарів і персоналу інфекційних лікарень і інфекційних відділень, а також для працівників санітарно-епідеміологічних та дезінфекційних станцій, містить ідентичні вимоги і норми щодо режиму та охорони праці працівників інфекційних лікарень (відділень), бактеріологічних і вірусологічних лабораторій інфекційних лікарень та бактеріологічних лабораторій, що обслуговують інфекційні відділення лікарень.

61. Враховуючи, що згідно пункту 4 «Положення про державний санітарно-епідеміологічний нагляд в Україні», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 22.06.1999 № 1109 одним із основних завдань державного санітарно-епідеміологічного нагляду є проведення санітарних та епідеміологічних розслідувань, спрямованих на встановлення причин та умов виникнення і розповсюдження інфекційних хвороб, професійних захворювань, масових неінфекційних захворювань (отруєнь) та радіаційних уражень людей.

62. З урахуванням вище викладеного, бактеріологічну лабораторію Томаківської райсанепідстанції, в якій працювала позивач на посаді лікаря-бактеріолога у період з 16.09.1985 по 21.05.1986, слід вважати інфекційним відділенням, яке належить до відділень охорони здоров`я, зазначених у статті 60 Закону № 1788-XII, та на роботу в яких розповсюджуються пільги по обчисленню стажу роботи в подвійному розмірі відповідно до вказаної статті.

63. Матеріали справи не містять належних та допустимих доказів подальшої роботи позивача у бактеріологічній лабораторії, у зв`язку із чим відсутні підстави для висновку, що у період з 22.05.1986 робота позивача у санітарно-гігієнічному відділі лаборантом, з 02.11.1986 лікарем-лаборантом у цьому відділі, а з 18.02.2003 лікарем-лаборантом-гігієністом у Томаківської райсанепідстанції здійснювалась як у інфекційному закладі (відділенні) охорони здоров`я відповідно до статті 60 Закону № 1788-XII.

щодо визнання протиправними дій

64. Обов`язковою ознакою дій суб`єкта владних повноважень, які можуть бути оскаржені до суду, є те, що вони безпосередньо породжують певні правові наслідки для суб`єктів таких правовідносин і мають обов`язковий характер.

65. Отже, предметом оскарження є дії суб`єкта владних повноважень, якщо вони обмежують чи порушують права чи законні інтереси особи.

66. Суд зазначає, що перерахунок пенсії за загальним правилом здійснюється на підставі зміни законодавства, у зв`язку із наданням органам Пенсійного фонду документів іншими особами, надання пенсіонером документів, які є підставою для перерахунку пенсії.

67. В розглянутому спорі не йдеться про надання органу Пенсійному фонду нових документів, які були відсутніми у позивача при призначення пенсії у 2013 році, позивачем подано заяви про перерахунок у зв`язку із первісним невірним обчисленням пенсії.

68. При цьому, суд зазначає, що питання застосування строків звернення до адміністративного суду, що передує вирішенню спору по суті, слід розмежовувати з питанням щодо застосування строку (періоду), за який проводиться перерахунок пенсії, у разі встановлення судом вини пенсійного органу (постанова Великої Палати Верховного Суду від 24.12.2020 у справі № 510/1286/16-а).

69. Пенсія за віком призначається особі один раз та виплачується державою протягом всього життя пенсіонера, крім виняткових випадків, що можуть бути встановлені законом. Водночас пенсія стає «нарахованою» в момент призначення пенсії і залишається такою («нарахованою») до її чергової зміни (постанова Великої Палати Верховного Суду від 20.05.2020 у справі № 815/1226/18).

70. Відносини щодо реалізації конституційного права на соціальний захист у старості між позивачем та пенсійним органом виникли з моменту отримання останнім заяви позивача про призначення пенсії за віком.

71. Зі змісту конституційного права на соціальний захист, зазначені відносини є триваючими, оскільки право на пенсію гарантується державою, є довічним і не може бути обмеженим неправомірними діями або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень (постанова Верховного Суду від 18.02.2020 № 1840/3344/18, від 29.11.2019 у справі № 607/1402/16-а, від 21.05.2020 у справі № 344/10095/16-а).

72. Строкового обмеження стосовно виплати пенсії у визначеному законодавством розмірі за минулий час, яку особа не отримувала з вини відповідного суб`єкта владних повноважень, немає.

73. При цьому, згідно із частиною другою статті 17 КАС України особи, які порушили права і законні інтереси інших осіб, зобов`язані поновити їх, не чекаючи пред`явлення позову.

74. Таким чином, оскільки при призначенні пенсії відповідачем не враховано у подвійному розмірі період роботи на посаді лікаря-бактеріолога з 16.09.1985 по 21.05.1986, вказане неврахування є триваючою протиправною бездіяльністю відповідача, яка призвела до порушення заявлених до захисту прав, у зв`язку із чим відмова у здійсненні перерахунку із врахуванням стажу роботи за період з 16.09.1985 по 21.05.1986 у подвійному обчисленні є протиправною.

щодо здійснення перерахунку пенсії з урахуванням більш вигідного індивідуального коефіцієнта заробітку

75. Вирішуючи заявлений позов в частині позовних вимог про визнання протиправною відмови у перерахунку пенсії з урахуванням найбільш вигідного індивідуального коефіцієнта заробітку 1,341 з моменту призначення пенсії з 15.08.2013, суд виходить із того, що обчислення такого коефіцієнту здійснюється органом пенсійного фонду під час обчислення стажу, таким чином заявлені вимоги є передчасними, оскільки обчисленню коефіцієнтів передує визначення тривалості стажу, що має зробити відповідач на виконання цього рішення.

VІ. ВИСНОВКИ СУДУ

76. З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову, у тому числі із виходом за межі позову, оскільки судом встановлено допущену відповідачем бездіяльність щодо нездійснення перерахунку для поновлення порушених прав позивача за вищевказаний період, належним способом поновлення порушеного права є зобов`язання відповідача зарахувати у стаж роботи позивача визначений період у подвійному обчисленні та провести перерахунок та виплату пенсії.

77. Керуючись статтями 241-246, 263 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ :

78. Адміністративний позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ; код НОМЕР_2 ; АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 21910427; вул. Набережна Перемоги, 26, м. Дніпро, 49094) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії – задовольнити частково.

79. Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо незарахування ОСОБА_1 періоду роботи в Томаківській райсанепідстанції у бактеріологічній лабораторії з 16.09.1985 по 21.05.1986 на посаді лікаря-бактеріолога у подвійному розмірі у відповідності до статті 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

80. Визнати протиправною відмову ОСОБА_1 у перерахунку пенсії із зарахуванням стажу роботи в Томаківській райсанепідстанції за період з 16.09.1985 по 21.05.1986 у подвійному розмірі відповідності до статті 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

81. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області:

– зарахувати ОСОБА_1 період роботи в Томаківській райсанепідстанції у бактеріологічній лабораторії з 16.09.1985 по 21.05.1986 на посаді лікаря-бактеріолога у подвійному розмірі у відповідності до статті 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення»;

– здійснити ОСОБА_1 з 15.08.2013 (дати призначення пенсії) перерахунок та виплату пенсії із зарахуванням у подвійному розмірі у відповідності до статті 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення» періоду роботи з 16.09.1985 по 21.05.1986, з урахуванням проведених платежів та з урахуванням наданої судом у цьому рішенні правової оцінки.

82. В іншій частині позовних відмовити.

83. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області судовий збір у розмірі 908 грн.

84. Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 КАС України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 КАС України.

Суддя І.О. Верба

Джерело: ЄДРСР 98212406
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку