open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

вул.В`ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,

тел/факс: 32-05-11/24-09-91E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 липня 2021 рокуСправа № 912/1434/21 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Поліщук Г.Б., за участю секретаря судового засідання Ліподат Я.В., розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження матеріали справи №912/1434/21

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця", 03680, м. Київ, вул. Тверська, буд. 5а, в особі регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", 65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, буд. 19,

до відповідача Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області, 28500, Кіровоградська область, м. Долинська, вул. Центральна, 135

про стягнення 379 662,47 грн

Представники сторін участі в судовому засіданні не брали.

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" до Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області про стягнення 379 662,47 грн збитків за пільгове перевезення пасажирів за 2019 рік, з покладанням на відповідача витрат по сплаті судового збору.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідач, який є розпорядником бюджетних коштів, не виконує свої зобов`язання щодо компенсації пільгового проїзду громадян за 2019 рік та не проведенням розрахунків за пільгові перевезення окремих категорій громадян.

Ухвалою від 18.05.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі №912/1434/21 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 07.06.2021 о 11:30 год., встановлено сторонам строк для подання заяв по суті справи.

02.06.2021 на адресу суду від Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач вважає позов безпідставним, необґрунтованим та просить відмовити в його задоволенні повністю. У поданому відзиві відповідач зазначає, що з 2016 року компенсація за перевезення пільгових категорій громадян здійснюється з місцевих бюджетів. В позовній заяві Акціонерне товариство "Українська залізниця" посилається на те, що механізм розрахунку обсягів компенсаційних виплат залізницям за пільгові перевезення окремих категорій громадян, яким таке право надано законом, що здійснюється за рахунок коштів державного або місцевого бюджетів, а також субвенцій з державного або місцевого бюджетів, визначено Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2009 року № 1359 "Про затвердження Порядку розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих видів громадян". Проте, зазначена Постанова Кабінету Міністрів України за своєю суттю не є Законом України, а являє собою лише підзаконний нормативно-правовий акт. Тому, надання пільгового проїзду залізничним транспортом відповідно до такої постанови є порушенням норм Конституції України та Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії". З урахуванням викладеного, вважаємо, що в даному випадку посилання позивача є безпідставними.

Також відповідач звертає увагу на те, що позивачем не надано доказів в підтвердження достовірності зазначених сум та факту, що дані суми не були включені до облікових форм, які надсилались іншим управлінням соціального захисту населення, та стягуються в судовому порядку. Акціонерне товариство "Українська залізниця" здійснює пасажирські перевезення по всій території України. При цьому, дане товариство не має інформації, в якому управлінні соціального захисту населення перебуває на обліку в ЄДАРП особа, яка має право на пільги, тому подає розрахунки для здійснення компенсаційних виплат за перевезення пільгових категорій громадян до відповідного управління соціального захисту населення за місцем знаходження залізничної станції, на якій було придбано квиток.

Відповідач посилаючись на укладений між Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця", Управлінням соціального захисту населення Долинської РДА Договір про відшкодування витрат за перевезення громадян пільгової категорії залізничним транспортом у внутрішньодержавному і міждержавному сполучені за рахунок коштів державного бюджету від 02.01.2019 та додаткові угоди до нього, зазначає, що загальна сума Договору склала 214 909,00 грн. За результатами актів звіряння розрахунків за надані послуги управлінням соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації встановлено, що Акціонерним товариством "Українська залізниця" за 2019 рік надано послуг на загальну суму - 214 909,00 грн, взято бюджетні зобов`язання на вказану суму - 214 909,00 грн, та відшкодовано Акціонерному товариству "Українська залізниця" кошти за пільгові перевезення громадян на суму - 214 909,00 грн. Станом на 01.01.2020 року заборгованість відсутня.

Ухвалою від 07.06.2021 закрито підготовче провадження у справі №912/1434/21, справу призначено до судового розгляду по суті на 08.07.2021 о 14:30 год.

Позивач та відповідач участь повноважних представників в судовому засіданні 08.07.2021 не забезпечили, хоча належним чином повідомлені про місце, дату та час засідання суду, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Стаття 202 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що суд може розглядати справу за відсутності учасника справи, якщо його було належно повідомлено, проте, він не повідомив про причин неявки або така неявка є повторною.

Оскільки неявка представників сторін не перешкоджає всебічному, повному та об`єктивному розгляду всіх обставин справи, суд вважає за можливе розглянути справу по суті в цьому судовому засіданні за відсутності представників сторін.

В судовому засіданні 08.07.2021 господарським судом досліджено докази у справі.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши в судовому засіданні докази, господарський суд встановив наступні обставини, які є предметом доказування у справі.

Пільгове перевезення пасажирів залізничним транспортом передбачено низкою законодавчих актів України, зокрема, Законами України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні".

Відповідно до частини шостої статті 9 Закону України "Про залізничний транспорт" (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використаннявідшкодовуються за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.

Механізм розрахунку обсягів компенсаційних виплат залізницям за пільгові перевезення окремих категорій громадян, яким таке право надано законом, що здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, а також субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на зазначені цілі, встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2009 року №1359 "Про затвердження порядку розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян" (надалі - Порядок №1359).

Сума недоотриманих коштів включається до місячної станційної звітності області, на території якої був придбаний пільговий проїзний документ (квиток), незалежно від місця проживання (навчання) пасажира (пункт 7 Порядку № 1359).

Згідно з пунктами 9, 10 Порядку №1359, на підставі місячної станційної звітності залізниці складають облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного або місцевих бюджетів, згідно з додатком. Для компенсації недоотриманих коштів облікова форма складається окремо для органу виконавчої влади, який є головним розпорядником бюджетних коштів, передбачених на цю мету державним бюджетом, та органу виконавчої влади, який є головним розпорядником коштів, виділених місцевим бюджетом.

Залізниці не пізніше ніж 15 числа місяця наступного звітного періоду подають відповідним головним розпорядникам коштів рахунок на суму, яка підлягає компенсації, та облікові форми.

Головні розпорядники коштів, передбачених на компенсаційні виплати, після надходження їх на власні рахунки у п`ятиденний строк перераховують зазначені кошти відповідній залізниці (пункт 11 Порядку №1359).

Системний аналіз наведених правових положень свідчить про те, що із виконанням позивачем обов`язку перевезення усіх пільгових категорій громадян кореспондується обов`язок відповідача компенсувати витрати, понесені у зв`язку з таким перевезенням.

В свою чергу, чинне законодавство України не передбачає обов`язковості укладення договору про відшкодування витрат за надані послуги пільговим категоріям громадян, оскільки зобов`язання сторін у даній справі виникають безпосередньо із закону і не залежать від їх бажання.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права і обов`язки.

Статтею 19 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" передбачено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

Відповідно до п. 6 Порядку обслуговування громадян залізничним транспортом, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.1997 року №252 (далі - Порядок №252) суб`єкти господарювання, які займаються перевезенням та обслуговуванням пасажирів, повинні забезпечити надання пільг особам, які мають на це право згідно з законодавством України.

Норми вказаних нормативно-правових актів, зокрема, закріплюють реалізацію державних гарантій певним категоріям громадян та є нормами прямої дії: безумовному обов`язку залізничного перевізника надавати пільги визначеним категоріям громадян кореспондує безумовний обов`язок держави в особі її органів відшкодувати такі пільги.

Обслуговуючи категорію громадян України, які мають право на пільговий проїзд залізничним транспортом, залізниця не має права відмовити їм з підстав відсутності належного фінансування для подальшого відшкодування залізницям витрат на перевезення визначених категорій громадян.

В той же час, між Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі Виробничого підрозділу "Знам`янської дирекції залізничних перевезень" Регіональної філії "Одеська залізниця" (Перевізник) та Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації в Кіровоградській області (Управління) був укладений Договір про відшкодування витрат на перевезення громадян пільгової категорії залізничним транспортом у приміському сполученні та у внутрішньодержавному сполучені за рахунок коштів місцевого бюджету №2 (далі - Договір) (а.с.28).

Предметом цього договору є взаємовідносини Перевізника та Управління щодо забезпечення компенсації за надані послуги по перевезенню пасажирів залізничним транспортом.

Відповідно до п. 2.2.1 Договору Управління зобов`язано здійснювати компенсацію за рахунок місцевого бюджету за пільговий проїзд окремим категоріям громадян в межах бюджетних призначень на 2019 рік.

Управління зобов`язано здійснювати щомісячний прийом облікових форм за надані послуги по пільговому перевезенню окремих категорій громадян залізничним транспортом в межах бюджетних призначень на 2019 рік (п. 2.2.2 Договору).

Розділом 3 Договору передбачено порядок відшкодування збитків від перевезень пільгових категорій пасажирів.

Так, Перевізник не пізніше ніж 25 числа місяця наступного за звітним подає Управлінню відповідні рахунки та облікові форми. Після отримання облікових форм та рахунків Управління на протязі 5-ти днів, після надходження відповідних коштів на власний рахунок Управлінню, повинен перерахувати Перевізнику суму компенсації, або подати Перевізнику відповідні зауваження на аналітичних звіти на протязі 10-ти днів. Розрахунки проводяться відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.12.2009р. №1359, ст.ст. 91, 102 Бюджетного кодексу України (п. 3.1, 3.2, 3.3. Договору)

Відповідно до п. 6.1 Договору, цей договір вступає в силу з 01 січня 2019 року і діє до 31 грудня 2019 року і вважається пролонгованим до проведення остаточних розрахунків.

Договір підписаний сторонами та скріплений печатками.

04.03.2019 між сторонами укладено Додаткову угоду №1 до Договору, відповідно до п. 1 якої відповідно до додатково затверджених кошторисних призначень збільшено суму договору на 220 000,00 грн.

Додатковою угодою №2 до Договору згідно розпорядження голови Долинської районної державної адміністрації від 03.06.2019 №161-р суму договору зменшено на 28 000,00 грн. Загальна сума Договору складає 192 000,00 грн.

Додатковою угодою №3 до Договору згідно розпорядження голови Долинської районної державної адміністрації від 22.07.2019 №188-р суму договору збільшено на 22 909,00 грн. Загальна сума Договору складає 214 909,00 грн.

Звертаючись до суду із цим позовом, позивач посилається на те, що відповідач, який є розпорядником бюджетних коштів, не виконав свої зобов`язання щодо компенсації пільгового проїзду та не провів розрахунки за пільгові перевезення окремих категорій громадян за 2019 рік (з січня 2019 року по грудень 2019 року).

Предметом доказування у даній справі є невиконання відповідачем умов діючого законодавства, що стало причиною понесення збитків позивачем.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до облікових форм, поданих відповідно до Порядку № 1359, сума за фактичну кількість перевезених пільговиків за період січень-грудень 2019 року склала 538 657,68 грн, що підтверджується відповідними обліковими формами та звітами (а.с. 16 - 37):

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за січень 2019 року, на загальну суму 7 060,80 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 7 060,80 грн;

- звіт про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовується з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за січень 2019 року, на загальну суму 29 144,26 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 29 144,26 грн;

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за лютий 2019 року, на загальну суму 5 140,17 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 5 140,17 грн;

- звіт про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовується з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за лютий 2019 року, на загальну суму 32 085,36 грн (з яких було профінансовано 0 грн), залишок заборгованості становить 32 085,36 грн;

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за березень 2019 року, на загальну суму 6 978,46 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 6 978,46 грн;

- звіт про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовується з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за березень 2019 року, на загальну суму 42 708,41 грн (з яких було профінансовано 36 851,26 грн), залишок заборгованості становить 5 857,15 грн;

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за квітень 2019 року, на загальну суму 6 975,55 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 6 975,55 грн;

- звіт про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовується з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за квітень 2019 року, на загальну суму 40 902,94 грн (з яких було профінансовано 20 867,71 грн), залишок заборгованості становить 20 035,23 грн;

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за травень 2019 року, на загальну суму 3 338,50 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 3 338,50 грн;

- звіт про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовується з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за травень 2019 року, на загальну суму 47 088,89 грн (з яких було профінансовано 27 530,22 грн), залишок заборгованості становить 19 558,67 грн;

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за червень 2019 року, на загальну суму 2 260,21 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 2 260,21 грн;

- звіт про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовується з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за червень 2019 року, на загальну суму 52 576,44 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 52 576,44 грн;

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за липень 2019 року, на загальну суму 2 797,51 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 2 797,51 грн;

- звіт про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовується з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області за липень 2019 року, на загальну суму 56 468,33 грн (з яких було профінансовано 44 507,81 грн), залишок заборгованості становить 11 960,52 грн;

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за серпень 2019 року, на загальну суму 759,19 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 759,19 грн;

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за серпень 2019 року (приміське сполучення), на загальну суму 58 161,22 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 58 161,22 грн;

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за вересень 2019 року, на загальну суму 2 247,54 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 2 247,54 грн;

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за вересень 2019 року (приміське сполучення), на загальну суму 50 650,08 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 50 650,08 грн;

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за жовтень 2019 року, на загальну суму 10 328,50 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 10 328,50 грн;

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за жовтень 2019 року (приміське сполучення), на загальну суму 47 387,77 грн (з яких було профінансовано 47 387,77 грн), залишок заборгованості становить 0 грн;

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за листопад 2019 року, на загальну суму 8 026,59 грн (з яких було профінансовано 5 350,29 грн), залишок заборгованості становить 2 676,30 грн;

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за листопад 2019 року (приміське сполучення), на загальну суму 42 091,37 грн (з яких було профінансовано 16 413,33 грн), залишок заборгованості становить 25 678,04 грн;

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за грудень 2019 року, на загальну суму 5 351,06 грн (з яких було профінансовано 0,00 грн), залишок заборгованості становить 5 351,06 грн;

- облікова форма про недоотриманні кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Долинського району Кіровоградської області у внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за грудень 2019 року (приміське сполучення), на загальну суму 39 392,61 грн (з яких було профінансовано 5 000,00 грн), залишок заборгованості становить 34 392,61 грн;

Розмір невідшкодованої вартості проїзду разом - 379 962,47 грн

Відповідно до п. 7 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України, установлено, що Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи відповідних місцевих рад забезпечують відповідно до законодавства України надання пільг окремим категоріям громадян шляхом запровадження соціальних карток та проведення видатків відповідно до цього Кодексу виключно із застосуванням Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги.

Згідно п. 1 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою КМУ від 29.01.2003 № 117, Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр), - автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України (далі - пільговики), отримують соціальні стипендії, державну допомогу постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей. Реєстр складається з баз даних Мінсоцполітики, Міністерства соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад.

Пунктами 10-11 Положення (станом на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що Підприємства та організації, що надають послуги, щомісяця до 25 числа подають уповноваженому органу на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою "2-пільга".

Уповноважений орган щомісяця:

1) звіряє інформацію, що міститься в Реєстрі, з інформацією, яка надходить від підприємств та організацій, що надають послуги, і у разі виявлення розбіжностей щодо загальної кількості пільговиків або розміру пільг, що надаються конкретному пільговику, не провадить розрахунків, що стосуються виявлених розбіжностей, до уточнення цієї інформації;

2) після проведення розрахунків з підприємствами та організаціями, що надають послуги, складає:

реєстр погашення заборгованості перед підприємствами та організаціями, що надають послуги, згідно з формою "5-пільга" та реєстр розрахунків згідно з формою "7-пільга";

акти звіряння розрахунків за надані пільговикам послуги згідно з формою "3-пільга";

3) до 15 числа подає:

фінансовим органам районних, районних у містах Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських рад акти звіряння розрахунків згідно з формою "3-пільга";

Міністерству соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій звіти згідно з формами "4-пільга" та "6-пільга".

Господарський суд вважає за необхідне зазначити, що Бюджетний кодекс України, Закон України "Про залізничний транспорт", Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, Порядок розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян покладають на відповідача обов`язок компенсувати підтверджені обліковими формами недоотримані позивачем кошти за перевезення пільгової категорії населення в повному обсязі, незалежно від місця проживання (навчання) такого пасажира.

Як вбачається з відзиву на позов, відповідач повідомляє, що повинно приймати для відшкодування суми компенсації за пільговиків, які перебувають на обліку в ЄДАРП в Долинському районі.

При цьому, згідно п. 7 Порядку № 1359 сума недоотриманих коштів включається до місячної станційної звітності області, на території якої був придбаний пільговий проїзний документ (квиток), незалежно від місця проживання (навчання) пасажира.

Поданні позивачем облікові форми відповідають Порядку № 1359, а тому такі облікові форми повинні бути прийняті відповідачем та оплачені.

Суд також відхиляє посилання відповідача на Договір від 02.01.2019 з додатковими угодами, оскільки чинне законодавство України не передбачає обов`язковості укладення договору про відшкодування витрат за надані послуги пільговим категоріям громадян, оскільки зобов`язання сторін у даній справі виникають безпосередньо із закону і не залежать від їх бажання.

Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку (ст. 509 Цивільного кодексу України).

Суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться (ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України).

Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ст. 526 Цивільного кодексу України).

У відносинах щодо розрахунку із Залізницею за пільгове перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, головні розпорядники державних коштів на фінансування соціальних програм виступають не як суб`єкти владних повноважень, а як боржники у зобов`язальних господарських правовідносинах (Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 03.03.2020 у справі № 904/94/19).

Перевезення пасажирів на пільгових умовах АТ "Українська залізниця" виконано не за власною ініціативою, а на виконання імперативних законодавчих вказівок щодо цього. Як наслідок, уповноважений на те державою орган - відповідач, у силу закону має відшкодувати за рахунок бюджетних коштів понесені позивачем витрати.

Господарський суд також зазначає, що положеннями ч. 2 ст. 218 Господарського кодексу України та ст. 617 Цивільного кодексу України прямо передбачено, що відсутність у боржника необхідних коштів не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення боржника від виконання зобов`язання.

Нормами діючого законодавства не передбачена залежність відшкодування вартості послуг, наданих пільговим категоріям громадян, від фактичного фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету.

Закон України "Про залізничний транспорт" та "Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України" (затверджені наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 27.12.2006 № 1196) не передбачають жодного обмеження щодо надання послуг у разі відсутності коштів на зазначені цілі.

Крім того, відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практику Суду як джерело права.

Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, а саме, у справі "Кечко проти України", ЄСПЛ зауважив, що держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату надбавок з державного бюджету, однак свідома відмова в цих виплатах не допускається, доки відповідні положення є чинними (пункт 23 рішення Суду). У пункті 26 вказаного рішення зазначено, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.

Так, Європейський суд з прав людини у рішеннях у справі "Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України" (від 18.10.2005) та у справі "Бакалов проти України" (від 30.11.2004) вказав, що відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є виправданням бездіяльності.

При цьому, згідно ч. 6 ст. 48 Бюджетного кодексу України зобов`язання щодо виплати субсидій, допомог, пільг по оплаті за надані послуги та компенсації громадянам з бюджету, на що згідно із Законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються органами Державної казначейської служби України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.

З огляду на викладене, враховуючи той факт, що відповідач, який є розпорядником бюджетних коштів, не провів розрахунків за пільгові перевезення окремих категорій громадян в повному обсязі, відповідно до вимог чинного законодавства - він зобов`язаний відшкодувати понесені позивачем витрати на перевезення пільговиків за 2019 рік.

З урахуванням наведеного, позовні вимоги про стягнення 379 662,47 грн підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, з урахуванням обставин даної справи, суд покладає судові витрати на відповідача.

Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Стягнути з Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області (28500, Кіровоградська область, м. Долинська, вул. Центральна, 135, код ЄДРПОУ 03197718) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, буд. 5а; код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, буд. 19; код ЄДРПОУ 40081200) 379 662,47 грн збитків за пільгове перевезення пасажирів за 2019 рік, а також судовий збір у розмірі 5694,94 грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення направити Акціонерному товариству "Українська залізниця" (на електронну адресу: uz@uz.gov.ua); Регіональній філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця" (на електронну адресу: postbox@odz.gov.ua); Виробничому підрозділу "Знам`янська дирекція залізничних перевезень" Філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця" (27400, Кіровоградська область, м. Знам`янка, вул. Грушевського, 10); Управлінню соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області (28500, Кіровоградська область, м. Долинська, вул. Центральна, 135).

Повне рішення складено 08.07.2021.

Суддя Г.Б. Поліщук

Джерело: ЄДРСР 98169488
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку