open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2021 рокуСправа № 160/7103/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Адміністрації Самарського району Дніпровської міської ради про скасування розпорядження та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

І. ПРОЦЕДУРА

1. 05.05.2021 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла, сформована 02.05.2021 у системі «Електронний суд», позовна заява ОСОБА_1 до Адміністрації Самарського району Дніпровської міської ради про:

- скасування розпорядження голови Адміністрації Самарського району Дніпровської міської ради від 06.04.2021 № 49-р;

- зобов`язання Адміністрації Самарського району Дніпровської міської ради надати дочці позивачки ОСОБА_2 статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів.

2. Ухвалою від 12.05.2021 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.

3. 17.05.2021 на виконання вимог суду через систему «Електронний суд» позивачем подано виправлену позовну заяву, у якій визначено позивачем ОСОБА_2 , в інтересах якої поданий позов її законним представником ОСОБА_1 .

4. Ухвалою суду від 21.05.2021 прийнято позов до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Витребувано у позивача: пояснення щодо того де мешкає дитина, чи відвідує заклад дошкільної освіти (дитячий садок) із підтверджуючими доказами. Встановлено строки для подання доказів та заяв по суті спору.

5. 03.06.2021 засобами електронного зв`язку, 04.06.2021 поштовим зв`язком представник позивача надав пояснення та витребувані докази. Через систему «Електронний суд» вказані документи не надані.

6. 24.06.2021 відповідач надав відзив із доказами направлення позивачу поштовим зв`язком експрес накладна 59000700834167, згідно відомостей сайту Нова пошта відправлення доставлено 24.06.2021.

7. 29.06.2020 надані відповідь на відзив та клопотання про витребування доказів.

8. Ухвалою суду відмовлено у задоволенні клопотання представника позивача про витребування у Служби безпеки України відомостей про перетин ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (рнокпп НОМЕР_1 , свідоцтво про народження НОМЕР_2 від 22.09.2018) лінії розмежування через КПП за період з вересня 2018 року по червень 2021 року.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

9. Враховуючи те, що вся родина, найближчі родичі мешкають на окупованій території Донецької області, ОСОБА_1 з дитиною залишилися самі, без підтримки родини, без родинних зв`язків, потрапили у складне життєве становище, а саме: відсутність власного житла на підконтрольній Україні території, брак коштів на оренду житла, тому були вимушені тимчасово переїхати у Кривий Ріг. У листопаді 2019 року вони знов повернулися у місто Дніпро, де мешкають по теперішній час за адресою: АДРЕСА_1 . Усі переміщення по території Дніпропетровської області зафіксовано в особистих справах та підтверджуються довідками ВПО, які знаходяться в Лівобережному УСЗН (Самарський р-н).

10. Отже з 26.09.2018 по теперішній час ОСОБА_2 перебуває на обліку як внутрішньо-переміщена особа (ВПО) і за свої 2 роки вона тричі змушена була змінити місце проживання, що підтверджується її довідками ВПО від 26.09.2018 № 0000622987, від 23.05.2019 № 1249-5000130335, від 21.11.2019 № 1243-5000234813. Хоча ми маємо власне житло на окупованій території Донецької області, в якому не можемо проживати, щоб не наражати себе та дитину на небезпеку, вимушені шукати кращу долю у законній державі.

11. Дитина позбавлена не тільки можливості проживати у власному житлі, що погіршує матеріальне становище нашої сім`ї, а ще й позбавлена можливості спілкування з найближчими родичами, що суперечить статті 1 (абзац «контакт з дитиною»), статті 16 Закону України «Про охорону дитинства». Причиною цих обмежень є неможливість проживання поряд із родиною на окупованій території Донецької області, де існує загроза життю та здоров`ю дитини. Внаслідок відсутності спілкування з родиною дитина не отримує та не відчуває родинної підтримки, родинних зв`язків, які впливають на формування психічного, психологічного та емоційного стану дитини, сприйняття нею всесвіту, відчуття духу родини, її традицій та звичаїв. Внаслідок воєнних дій на Донбасі дитина позбавлена можливості проживати у власному житлі, позбавлена можливості спілкування з родиною. Отже, враховуючи це, дитина зазнає моральні та психологічні страждання.

12. Позивач вважає протиправним оскаржуване розпорядження, оскільки внутрішньо переміщеною особою є особа, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, отже, дитина, яка народилась в ВПЛ, має довідку ВПО - має ті ж самі права, як і всі ВПО, зазначені у постанові від 01.20.2014 № 509.

13. Порядок надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та воєнних конфліктів, не містить виключення для «дітей, що народилися у внутрішньо переміщеної особи», та взагалі відсутнє жодне розмежування дітей на «категорії» внутрішньо переміщених осіб.

14. Не обов`язково було народитися та проживати дитині на тимчасово окупованій території, достатньо того, що чинним законодавством визначено, що вона є внутрішньо переміщеною особою, яка з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту позбавлена можливості проживати у власному житлі, яке розташоване на тимчасово окупованій території Донецької області, разом із своєю родиною.

15. Для надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та воєнних конфліктів, достатньо згідно абзацу 5 пункту 6 Порядку подати довідку про взяття дитини на облік як внутрішньо переміщеної особи.

16. Психологічне насильство не потребує доведення, про факт перебування доньки у зоні АТО заявник повідомляла комісії на засіданні, що у протоколі № 6 від 23.03.2021 не зафіксували.

17. ОСОБА_2 має законні підстави на отримання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, а саме: дитина не досягла 18 років (повноліття) (пункт 3.6 Порядку); дитина зазнала психологічного насильства - моральні та психологічні страждання, шо не потребують доведення (пункт 3.6 Порядку); ОСОБА_2 офіційно визнана внутрішньо-переміщеною особою (пункт 1 статті 4, пункт 1 статті 5 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»); для надання статусу дитині мною було додано до заяви повний пакет документів та надано згоду на обробку персональних даних (пункт 6 Порядку)..

18. Перелік документів, встановлений законом, був поданий у повному обсязі, у зв`язку із чим підстави для прийняття оскаржуваного рішення були відсутні.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

19. Відповідач проти позову заперечив, зазначивши, що відповідно до абзацу 3 пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб» довідку отримує кожна дитина, в тому числі та, що прибула без супроводження батьків, законного представника, а також дитина, яка народилась у внутрішньо переміщеної особи.

20. Тому, малолітня ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є внутрішньо переміщеною особою тільки за фактом того, що вона народилася у внутрішньо переміщеної особи і має право на отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

21. Але народження дитини у внутрішньо переміщеної особи не підпадає під дію постанови Кабінету Міністрів України від 05.04.2017 № 268 «Про затвердження Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів», так як дитина фактично не проживала на території населеного пункту, де здійснювалась антитерористична операція.

22. Таким чином, фактично внутрішнє переміщення малолітньої ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , народженої у місті Дніпро, з території тимчасово окупованих територій Донецької області, не відбулося.

23. Документи, які підтверджують перебування або реєстрацію малолітньої ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на окупованій території для розгляду на засіданні комісії з питань захисту прав дитини при адміністрації Самарського району Дніпровської міської ради надані не були.

24. Пунктом 1 Порядку № 268 визначено, що цей Порядок визначає механізм надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів

25. Підпунктом 3 пункту 2 Порядку № 268 визначено термін психологічне насильство, якого зазнала дитина внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів.

26. Позивач не зазнала психологічного насильства тому що фактично жодного дня не проживала на території населеного пункту, у місті Єнакієво Донецької області, де здійснювалась антитерористична операція, не перенесла психологічних страждань (травм) так як не проживала/перебувала в умовах воєнних дій, збройних конфліктів, тимчасової окупації, не залишала свого місця проживання/перебування у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту.

27. Наслідками воєнних дій і збройних конфліктів для дитини можуть бути одна, кілька або всі обставини, зазначені в пункті 3 цього Порядку. Під час надання дитині статусу заявником визначається обставина, яка мала найбільший негативний вплив на стан здоров`я та розвиток дитини.

28. Відтак, не встановлено наявності і законодавчо визначених підстав для надання Позивачеві, статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів.

29. З метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, на території окупованих районів Донецької області, в травні 2016 року представник позивача ОСОБА_1 , залишила своє місце проживання у м. Єнакієво Донецької області та перемістилася до м. Дніпро, що підтверджується висновком оцінки потреб сім`ї особи за період з 18.02.2021 по 22.02.2021, підготовленим Дніпровським міським центром соціальних служб в Самарському районі міста.

30. Згідно із інформацією, викладеною особисто ОСОБА_1 , вона у травні 2016 року стала на облік внутрішньо переміщених осіб у м. Дніпро, та була зареєстрована в Індустріальному районі.

31. ІНФОРМАЦІЯ_1 у місті Дніпрі представник позивача народила доньку, ОСОБА_2 , після народження доньки, ОСОБА_2 представник позивача, ОСОБА_1 , продовжувала мешкати у місті Дніпро.

32. На підставі положень постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб», позивач та представник позивача були взяті на облік до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб. За місцем свого проживання у місті Дніпрі, за адресою: АДРЕСА_2 , позивач не зареєстрована.

33. Позивач є внутрішньо-переміщеною особою тільки за фактом того, що вона народилася у внутрішньо-переміщеної особи і має право на отримання довідки про взяття на облік внутрішньо-переміщеної особи. Але народження дитини у внутрішньо-переміщеної особи не підпадає під дію постанови Кабінету Міністрів України від 05.04.2017 № 268 «Про затвердження Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів», так як дитина фактично не мешкала на території населеного пункту, де здійснювалася антитерористична операція.

34. Мотивуванням прийнятого рішення про відмову є те, що позивач народилася в м. Дніпро, не проживала на території м. Єнакієво Донецької області, так як її мати, представник позивача виїхала з окупованого міста, ще в травні 2016 року, більш ніж за два роки до народження позивача.

35. Для розгляду питання про надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів матір`ю позивача, ОСОБА_1 було надано не повний пакет документів, а саме: відсутня довідка про внесення відомостей до Єдиного державного демографічного реєстру на ім`я позивача, ОСОБА_2 , яка підтверджує її місце реєстрації.

36. У пункті 6 Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів для надання статусу зазначено, що у разі відсутності відомостей про реєстрацію місця проживання/перебування дитини або документів, зазначених в абзацах другому п`ятому цього пункту, доказами підтвердження її місця проживання/перебування в населеному пункті, на території якого здійснювалася антитерористична операція і заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, можуть бути відомості, які містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або документи про право власності батьків або дитини на рухоме чи нерухоме майно, або свідоцтво про базову загальну середню освіту, або атестат про повну загальну середню освіту, або документ про професійно-технічну освіту або табель успішності, або учнівський квиток, або медичні документи, або свідоцтво про народження дитини.

37. Відповідно до Закону № 2402-ІІІ дитина, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів - це дитина, яка внаслідок воєнних дій чи збройного конфлікту отримала поранення, контузію, каліцтво, зазнала фізичного, сексуального, психологічного насильства, була викрадена або незаконно вивезена за межі України, залучалася до участі у військових формуваннях або незаконно утримувалася, у тому числі в полоні.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

38. 27.11.2019 до Єдиного державного демографічного реєстру внесено відомості щодо ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце проживання АДРЕСА_3 , дата реєстрації 05.07.2014.

39. 21.05.2018 за № 1243-0000541072 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , видана довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_4 ; фактичне місце проживання/перебування:

АДРЕСА_5 . ОСОБА_2 народилась ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце народження місто Дніпро; батько ОСОБА_3 , мати ОСОБА_1 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_2 , виданим Самарським районним у місті Дніпрі відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області, актовий запис від 22.09.2018 № 209.

41. 26.09.2018 за № 1243-0000622987 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , видана довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи; відомості про законного представника, що супроводжує малолітню дитину, недієздатну або особу, дієздатність якої обмежена: ОСОБА_1 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_4 ; фактичне місце проживання/перебування:

АДРЕСА_6 . 29.09.2018 відповідно до частини першої статті 135 СК України до Державного реєстру актів цивільного стану громадян внесено відомості про батька ОСОБА_2 , що підтверджено витягом № 00021098929.

43. 23.05.2019 за № 1249-5000130335 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , видана довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи; відомості про законного представника, що супроводжує малолітню дитину, недієздатну або особу, дієздатність якої обмежена: ОСОБА_1 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_4 ; фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_7 .

44. 21.11.2019 за № 1243-5000234797 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , видана довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_4 ; фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_8 .

45. 21.11.2019 за № 1243-5000234813 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , видана довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи; відомості про законного представника, що супроводжує малолітню дитину, недієздатну або особу, дієздатність якої обмежена: ОСОБА_1 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_4 ; фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_8 .

46. Згідно із інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 19.04.2021 довідка № 253280947, за ОСОБА_1 27.01.2014 зареєстровано право власності на квартиру загальною площею 37,54 кв.м за адресою АДРЕСА_9 ; підстава для державної реєстрації: свідоцтво про право на спадщину від 27.01.2014.

47. Згідно із інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 19.04.2021 довідка № 253283187, за ОСОБА_1 26.03.2021 зареєстровано право власності на квартиру загальною площею 34,9 кв.м за адресою АДРЕСА_10 ; підстава для державної реєстрації: рішення суду від 24.02.2020 № 219/8696/19, Артемівський міськрайонний суд Донецької області.

48. 22.02.2021 Дніпровським міським центром соціальних служб в Самарському районі міста складено висновок оцінки потреб сім`ї ОСОБА_3 :

- мати ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце роботи / навчання/ посада: відпустка по догляду за дитиною до 3 років, Корпорація «Інтерпайп» економіст; донька ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , НВК № 70 дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) ДМР;

- зі слів матері, у місті де вона зареєстрована та проживала (м. Єнакієве) до травня 2016 року, почалися обстріли житлових зон. У нічний час військова техніка перебувала поблизу помешкання та здійснювався вогонь. Усі підприємства, які до того часу належали Україні, були захоплені. На той час ОСОБА_1 працювала на ПРАТ Єнакієвському Коксохімпромі, який належав Грипі Метінвест . Навесні 2016 року компанія втратила владу на цьому активі, у зв`язку з чим було втрачено роботу. Обстріли посилювались, загарбниками в місті постійно вимикалось світло. ОСОБА_1 була змушена покинути м. Єнакієве за для збереження свого життя та змоги заробляти. Донька, ОСОБА_2 , народилась ІНФОРМАЦІЯ_1 вже у м. Дніпро.

49. 24.02.2021 ОСОБА_1 подала до Дніпровської міської ради заяву, у якій зазначила, що у зв`язку з тим, що в наслідок внутрішнього переміщення, залишення свого місця проживання та власного житла з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту на Донбасі, її малолітня дитина ОСОБА_2 зазнала та продовжує зазнавати моральні та психологічні страждання, що не потребує доведення (відповідно до пунктів 2, 3 Порядку), через те, що позбавлена можливості проживати у власному житлі, позбавлена можливості спілкування з найближчими родичами. Враховуючи це, та відповідно до підпункту 6 пункту 3 Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, затвердженого постановою КМУ від 05.04.2017 № 268, просила надати її дочці ОСОБА_2 статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів.

50. У заяві повідомлено, що дитину заявник виховує сама (має статус одинокої матері), отже, відноситься до категорії громадян, які потребують соціального захисту та підтримки, надано згоду на обробку та використання персональних даних.

51. Додатками до заяви визначено: копії паспорту (ID-картка) заявника, витягу до ID-картки, довідки про присвоєння ІПН заявника, довідка ВПО заявника, свідоцтва про народження дитини, витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження із зазначенням відомостей про батька відповідно до частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, довідки ВПО дитини, довідки про присвоєння ІПН дитини, оригінал висновку оцінки потреб сім`ї (особи) у соціальних послугах.

52. Згідно із витягом з протоколу № 6 позачергового засідання комісії з питань захисту прав дитини при адміністрації Самарського району Дніпровської міської ради від 23.03.2021, по питанню № 8 «Про надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 » комісією вирішено: відмовити у наданні статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, малолітній ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

53. Згідно із розпорядженням голови Адміністрації Самарського району Дніпровської міської ради від 06.04.2021 № 49-р «Про відмову у наданні малолітній ОСОБА_2 статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів»:

- керуючись законами України «Про охорону дитинства», «Про місцеве самоврядування в Україні», постановами Кабінету Міністрів України від 05.04.2017 № 268 «Про затвердження Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів», від 11.04.2018 № 301 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 № 866 і від 05.04.2017 № 268»,

- розглянувши заяву ОСОБА_1 щодо надання малолітній ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, наданий нею пакет документів,

- з`ясовано, що малолітня ОСОБА_2 , яка народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 у місті Дніпро (свідоцтво про народження серія НОМЕР_3 , актовий запис від 22.09.2018 № 209, зроблений Самарським районним у місті Дніпрі відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції у Дніпропетровській області) з 21.11.2019 перебуває на обліку внутрішньо переміщених осіб в Лівобережному управлінні соціального захисту населення, місця реєстрації малолітня ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , не має та відсутні будь-які відомості щодо місця проживання/перебування малолітньої ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , відповідно до пункту 6 «Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.2017 № 268, згідно з висновком оцінки потреб від 22.02.2021 мати дитини, ОСОБА_1 , фактично з травня 2016 року проживає на території міста Дніпра, враховуючи рішення комісії з питань захисту прав дитини при адміністрації Самарського району Дніпровської міської ради від 23.03.2021, вважаю за необхідне:

- відмовити у наданні малолітній дитині, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів.

54. ОСОБА_3 Соф`я відвідує дитячий садок, є вихованкою групи № 1 «Сонечко» дошкільного відділення Комунального закладу освіти «Навчально-виховний комплекс № 70 «Середня загальноосвітня школа дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)» Дніпровської міської ради, згідно із довідкою від 24.05.2021 № 01-23/171.

V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

55. Відповідно до абзацу дев`ятого частини першої статті 1 Закону України «Про охорону дитинства» від 26.04.2001 № 2402-III (далі - Закон № 2402-III), дитина, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, - дитина, яка внаслідок воєнних дій чи збройного конфлікту отримала поранення, контузію, каліцтво, зазнала фізичного, сексуального, психологічного насильства, була викрадена або незаконно вивезена за межі України, залучалася до участі у військових формуваннях або незаконно утримувалася, у тому числі в полоні.

56. Частиною шостою статті 30-1 Закону № 2402-III встановлено, що статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, надається органом опіки та піклування за місцем реєстрації дитини як внутрішньо переміщеної особи. Порядок надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, визначається Кабінетом Міністрів України.

57. Механізм надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів (далі - статус) визначає «Порядок надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів», постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.2017 № 268 (далі - Порядок № 268).

58. Психологічне насильство, якого зазнала дитина внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів (далі - психологічне насильство) - моральні та психологічні страждання (травми) дитини, що не потребують доведення, і які вона перенесла внаслідок її проживання/перебування в умовах воєнних дій, збройних конфліктів, тимчасової окупації, її внутрішнього переміщення, залишення свого місця проживання/перебування у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, а також загибелі (зникнення безвісти), потрапляння у полон, смерті внаслідок поранення, контузії або каліцтва, отриманих у населеному пункті, віднесеному до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275, і в яких органи державної влади виконують свої повноваження у повному обсязі (далі - населений пункт, на території якого здійснювалася антитерористична операція і заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях), її батьків або одного з них - із числа цивільних осіб, а також її батьків або одного з них - з числа осіб, визначених пунктом 2 Порядку надання статусу особи, на яку поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2015 № 740 (підпункт 3 пункту 2 Порядку № 286).

59. Згідно із пунктом Порядку № 286 право на отримання статусу має дитина, а також особа, яка під час здійснення антитерористичної операції і заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях не досягла 18 років (повноліття), які внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів:

1) отримали поранення, контузію, каліцтво;

2) зазнали фізичного, сексуального насильства;

3) були викрадені або незаконно вивезені за межі України;

4) залучалися до участі у діях воєнізованих чи збройних формувань;

5) незаконно утримувалися, у тому числі в полоні;

6) зазнали психологічного насильства.

60. Наслідками воєнних дій і збройних конфліктів для дитини можуть бути одна, кілька або всі обставини, зазначені в пункті 3 цього Порядку. Під час надання дитині статусу заявником визначається обставина, яка мала найбільший негативний вплив на стан здоров`я та розвиток дитини (пункт 4 Порядку № 286).

61. Статус надається органом опіки та піклування, у тому числі за місцем реєстрації проживання/перебування дитини як внутрішньо переміщеної особи, або за місцем проживання/перебування дитини в населеному пункті, на території якого здійснювалася антитерористична операція і заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, або за місцем виявлення такої дитини місцевими органами виконавчої влади та/або органами місцевого самоврядування (пункт 5 Порядку № 286).

62. Для надання статусу законний представник дитини або у разі, коли дитина переміщується без супроводження батьків або осіб, які їх замінюють, її родичі (баба, дід, прабаба, прадід, тітка, дядько, повнолітні брат або сестра), вітчим, мачуха, представник органу опіки та піклування подають до служби у справах дітей заяву про надання статусу, згоду на обробку персональних даних відповідно до Закону України «Про захист персональних даних» і засвідчені в установленому порядку копії таких документів:

- свідоцтва про народження дитини або іншого документа, що посвідчує особу дитини;

- документа, що посвідчує особу заявника;

- документа, що підтверджує повноваження законного представника дитини (у разі коли дитина постійно проживає/перебуває у закладі охорони здоров`я, закладі освіти або іншому дитячому закладі, - документа, що підтверджує факт перебування дитини в такому закладі) або родинні стосунки між дитиною та заявником;

- довідки про взяття дитини на облік як внутрішньо переміщеної особи або документа, що підтверджує проживання/перебування дитини в населеному пункті, на території якого здійснювалася антитерористична операція і заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.

63. У разі відсутності відомостей про реєстрацію місця проживання/перебування дитини або документів, зазначених в абзацах другому - п`ятому цього пункту, доказами підтвердження її місця проживання/перебування в населеному пункті, на території якого здійснювалася антитерористична операція і заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, можуть бути відомості, які містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або документи про право власності батьків або дитини на рухоме чи нерухоме майно, або свідоцтво про базову загальну середню освіту, або атестат про повну загальну середню освіту, або документ про професійно-технічну освіту, або табель успішності, або учнівський квиток, або медичні документи, або свідоцтво про народження дитини.

64. За обставин, передбачених у підпункті 6 пункту 3 цього Порядку, також подаються, зокрема, висновок оцінки потреб сім`ї (особи) у соціальних послугах, підготовлений центром соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді за формою, затвердженою Мінсоцполітики. До оцінювання потреб сім`ї (особи) може бути залучений психолог/практичний психолог, психотерапевт, психіатр, що працює в іншому закладі, установі, організації. На основі висновку оцінки потреб сім`ї (особи) у соціальних послугах за згодою батьків/законних представників дитина направляється до відповідного закладу/організації для реабілітації та отримання відповідних соціальних послуг.

65. Рішення про надання або відмову в наданні статусу приймається органом опіки та піклування протягом 30 календарних днів з дати реєстрації заяви про надання статусу за результатами розгляду комісії з питань захисту прав дитини документів, зазначених у пункті 6 цього Порядку. У рішенні зазначаються прізвище, ім`я, по батькові, дата народження, серія та номер свідоцтва про народження/паспорта, адреса місця проживання/перебування дитини, визначені у пункті 3 цього Порядку обставини, за яких вона постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, документи, що підтверджують такі обставини, а також дата і номер протоколу засідання комісії з питань захисту прав дитини. Рішення про відмову в наданні статусу приймається в разі відсутності одного з документів, зазначених у пункті 6 цього Порядку (крім випадку, зазначеного в пункті 8 цього Порядку), та може бути оскаржене в суді (пункт 10 Порядку № 286).

66. Механізм видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи врегульований «Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509 (далі - Порядок № 509).

67. Довідку отримує кожна дитина, в тому числі та, що прибула без супроводження батьків, законного представника, а також дитина, яка народилася у внутрішньо переміщеної особи (абзац третій пункту 6 Порядку № 509.

VІ. ОЦІНКА СУДУ

68. Предметом заявленого спору є правомірність розпорядження відповідача про відмову в наданні ОСОБА_2 статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів.

69. Суд зазначає, що Порядком № 268 передбачено набуття статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, крім іншого, у разі, коли дитина зазнала психологічного насильства.

70. Виходячи з визначення терміну психологічного насильства, наведеного в пункті 1 Порядку № 268, психологічним насильством є моральні та психологічні страждання, яких особа зазнала у разі, зокрема, її проживання/перебування в умовах воєнних дій, збройних конфліктів, тимчасової окупації, її внутрішнього переміщення, залишення свого місця проживання/перебування у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту.

71. При цьому, зі змісту цього визначення виходить, що факт зазнання моральних та психологічних страждань через наявність визначених в наведеному пункті обставин не потребує доведення, в той час як наявність існування цих обставин, що можуть обумовити моральні та психологічні страждання, потребують доведення.

72. ОСОБА_1 проживала (м. Єнакієве) до травня 2016 року, що встановлено висновком оцінки потреб сім`ї.

73. ОСОБА_2 народилась ІНФОРМАЦІЯ_1 у місті Дніпро, одержання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеною особою обумовлено нормою абзацу третього пункту 6 Порядку № 509, відповідно до якого довідку отримує кожна дитина, яка народилася у внутрішньо переміщеної особи.

74. В матеріалах справи відсутні документи, які б свідчили про проживання малолітньої в умовах воєнних дій, збройних конфліктів, тимчасової окупації, її фактичного внутрішнього переміщення, залишення свого місця проживання/перебування у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, що свідчить про неможливість набуття нею у зв`язку із цим психологічних чи моральних страждань.

75. Доводи позовної заяви про те, що малолітня дитина є внутрішньо переміщеною особою, яка позбавлена можливості на теперішній час повернутися до місця проживання мати у м. Єнакієво, не є достатньою підставою отримання такого статусу.

76. Під час розгляду заяви відповідач за наслідком розгляду цієї заяви дійшов обґрунтованих висновків, що відповідають наявним в нього на розгляді документам, та прийняв обґрунтоване та правомірне рішення про відмову у наданні статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, підстави для скасування якого відсутні.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

77. З аналізу матеріалів справи та наведених норм законодавства, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

78. Застосування судом норм права у цій справі підтверджуються правовими висновками судів апеляційної інстанції, висловлених у постановах від 30.11.2020 у справі № 200/6653/20-а, від 08.04.2021 у справі № 160/3479/20.

79. Керуючись статтями 241-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

80. У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ; рнокпп НОМЕР_4 ; адреса реєстрації: АДРЕСА_11 ; фактична адреса: АДРЕСА_1 ), поданого в інтересах неповнолітньої ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ; рнокпп НОМЕР_1 ; адреса реєстрації: АДРЕСА_11 ; фактична адреса: АДРЕСА_1 ) до Адміністрації Самарського району Дніпровської міської ради (код ЄДРПОУ 44103861; вул. 20-річчя Перемоги, 51, м. Дніпро, 49127) про скасування розпорядження та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

81. Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 КАС України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 КАС України.

Суддя І.О. Верба

Джерело: ЄДРСР 98079700
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку