Провадження №3/760/5154/21
у справі №760/11235/21
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 червня 2021 року суддя Солом`янського районного суду м. Києва Шереметьєва Л. А., при секретарі Фареник А.О., за участю представника Київської митниці Державної митної служби України Юрківа В.В., особи, яка притягується до адміністративної відповідальності - ОСОБА_1 , представника особи, яка притягується до адміністративної відповідальності - ОСОБА_2 , розглянувши матеріали, які надійшли від Київської митниці Державної митної служби України про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Рівне, проживаючого: АДРЕСА_1 , тимчасово не працюючого, документованого паспортом громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_1 виданого 07.12.2016 року органом 5624, за порушення митних правил, передбачене ст.471 МК України, суд
В С Т А Н О В И В :
14 листопада 2010 року Київською митницею Державної митної служби України відносно ОСОБА_1 складено протокол про порушення митних правил за ст.471 МК України.
За змістом протоколу 14 листопада 2020 року для проходження митного контролю в зону митного контролю залу «Відліт» терміналу «D» ДП МА «Бориспіль» надійшов ОСОБА_1 , який мав намір вибути з України до ОАЄ, до м. Шарджа, авіарейсом № 262, авіакомпанії «Ейр Арабіа».
Для проходження митного контролю ОСОБА_1 самостійно обрав канал, позначений символами зеленого кольору - «зелений коридор», тим самим, відповідно до ч. 5 ст. 366 МК України, заявив про те, що переміщувані ним через митний кордон України товари не підлягають письмовому декларуванню, оподаткуванню митними платежами, не підпадають під встановлені законодавством заборони та обмеження щодо ввезення на митну територію України, тим самим - своїми діями та бездіяльністю засвідчив факти, що мають юридичне значення.
Відповідно до положень ч.2 ст. 366 МК України канал, позначений символами зеленого кольору - «Зелений коридор», призначений для декларування шляхом вчинення дій громадянами, які переміщують через митний кордон України товари в обсягах, що не підлягають оподаткуванню митними платежами та не підпадають під встановлені законодавством заборони або обмеження щодо ввезення на митну територію України або вивезення за межі цієї території і не підлягають письмовому декларуванню.
Згідно з ч. 4 ст. 366 МК України громадянин, який переміщує товари через митний кордон, самостійно обирає відповідний канал («зелений коридор» або «червоний коридор») для проходження митного контролю.
При цьому перетин особою (громадянином), що переміщує товари через митний кордон - «зеленої лінії», згідно наказу Міністерства Фінансів України № 671 від 03 серпня 2018 року «Про затвердження Порядку виконання митних формальностей на повітряному транспорті», яка позначає початок «зеленого коридору», вказує, що для проходження митного контролю особою (громадянином) обрано «зелений коридор» і декларування переміщуваних товарів здійснюється шляхом вчинення дій.
14 листопада 2020 року о 12 год. 00 хв. під час проведення митного контролю багажу ОСОБА_1 у багажному відділенні зали «Відліт» терміналу «D» із застосуванням технічних засобів контролю САБ ДП МА «Бориспіль» - рентген-апарату, який знаходиться в багажному відділенні терміналу «D» ДП МА «Бориспіль», у дорожній валізі із багажним ярликом № 0514016964, на якому зазначений напис латинськими літерами: SVINTITSYI, було виявлено речовину природного походження брунатного кольору з різними відтінками, що за зовнішнім виглядом має ознаки дорогоцінного каміння - бурштину у вигляді необробленого каміння різного розміру та форми.
Виявлене каміння було загорнуте в шість поліетиленових пакетів чорного кольору та розкладено в валізі.
Загальна кількість виявлених виробів - 5,4 кг., 18 шт.
Відповідно до п. 3 ст. 1 Закону України від 18.11.1997 року № 637/97-ВР «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними» /зі змінами і доповненнями/, бурштин в сировині, необробленому та обробленому вигляді, є дорогоцінним камінням органогенного утворення.
Відповідно до ч. 5 ст. 4 Закону суб`єкти господарювання незалежно від форми власності, та фізичні особи в установленому порядку набувають у власність дорогоцінне каміння органогенного утворення на ринках дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння за договорами купівлі-продажу, дарування, іншими цивільно-правовими договорами, а також за правом спадкоємства.
Будь яких документів про придбання у власність виявленого в результаті митного контролю дорогоцінного каміння ОСОБА_1 під час митного контролю не надав.
Згідно з ч. 2 ст. 10 Закону видобутi з надр дорогоцiннi метали i дорогоцiнне камiння, дорогоцiнне камiння органогенного утворення та напiвдорогоцiнне камiння, iнша продукцiя i прибутки, отриманi вiдповiдно до законодавства при видобуваннi дорогоцiнних металiв i дорогоцiнного камiння, дорогоцiнного камiння органогенного утворення та напiвдорогоцiнного камiння, тощо є власнiстю суб`єктiв видобування, якщо iнше не встановлено лiцензiями на цей об`єкт видобування, договорами державного замовлення, укладеними за участю цих суб`єктiв, мiжнародними договорами України, ратифiкованими Верховною Радою України.
Будь яких документів, які б підтверджували факт законного видобутку виявленого дорогоцінного каміння ОСОБА_1 також не надав.
В ч. 1 ст. 13 даного Закону зазначено, що ввезення в Україну i вивезення з України дорогоцiнних металiв, дорогоцiнного камiння, дорогоцiнного камiння органогенного утворення та напiвдорогоцiнного камiння та виробiв з них провадиться суб`єктами пiдприємницької дiяльностi та фiзичними особами у порядку i на умовах, визначених законодавчими актами України.
Порядок вивезення (пересилання) за межі митної території Україна громадянами дорогоцінного каміння та виробів з нього встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.12 року № 448 «Про порядок вивезення (пересилання) за межі митної території України громадянами дорогоцінних металів (за винятком банківських металів, пам`ятних та ювілейних монет України із дорогоцінних металів), дорогоцінного каміння та виробів із них, а також культурних цінностей з метою їх відчуження».
З урахуванням цього митний орган вважає, що ОСОБА_1 переміщував через митний кордон України товари, заборонені до такого переміщення.
Митний орган вважає, що ОСОБА_1 самостійно, своїми діями та бездіяльністю, що були виражені у обранні для проходження митного контролю переміщуваних ним товарів (бурштину) каналу, який позначений символами зеленого кольору - «зелений коридор», не заповнивши митної декларації на його переміщення та не надавши документів про придбання права власності на переміщуваний товар, порушив визначений ст. 366 МК України порядок проходження митного контролю в зонах (коридорах) спрощеного митного контролю, що має ознаки порушення митних правил, передбачених ст. 471 МК України.
В ході провадження по справі було отримано експертний висновок СЛЕД Держмитслужби від 03 березня 2021 року № 1420003302-0097, згідно з яким товари, які переміщував ОСОБА_1 через митний кордон України 14 листопада 2020 року, є дорогоцінним камінням органогенного утворення - бурштином.
Вартість предмету правопорушення складає 406 882,80 гр., що за перерахунком за курсом НБУ на момент переміщення становить 12 233,39 євро.
В судовому засіданні представник митного органу підтримав позицію Київської міської митниці ДФС України обставини, викладені в протоколі, та просив притягнути ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за порушення митних правил.
Представник особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, заперечила проти винних дій ОСОБА_1 при проходженні митного контролю.
Зазначила, що бурштин належить ОСОБА_1 на праві власності, придбаний ним у ТОВ» Український бурштиновий дім» за 37 299,50 гр.,а тому зазначену в протоколі його вартість заперечує.
Бурштин зберігався за місцем його проживання в валізі, валізу перед поїздкою складала його цивільна дружина, оскільки він був відсутній у м. Києві, при проходженні митного контролю він не знав про його знаходження в валізі.
Крім того, зазначила,що бурштин є сировиною, не оброблений,а тому до такого виду товару не можуть застосовуватися ринкові ціни, як визначено в експертному висновку.
В подальшому, після оголошеної в справі перерви, зазначила, що вона звернулася до Державного науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України за проведенням експертизи, її заявка була прийнята, однак її виконання зупинено в зв`язку з ненаданням зразків митницею для проведення експертизи.
Звернулася до суду клопотання про призначення експертизи та зобов`язати Київську митницю Держмитслужби надати об`єкти дослідження судовому експерту згідно з раніше направленим клопотанням від 08 червня 2021 року.
Посилається на те, що Державний науково-дослідний експертно-криміналістичий центр МВС зареєстрував заяву у справі про ПМП № 1759/10000/20 про проведення судової гемологічної експертизи.
Згідно клопотання судового експерта Калатаєва X. Ш. - огли №СЕ-19-21/18539-ГМ від 08 червня 2021 року проведення призначеного експертного дослідження призупинено до виконання заявленого клопотання у зв`язку з відсутністю у експерта предметів дослідження.
14 червня 2021 року за вх. №22656/4 Київською митницею Держмитслужби зареєстровано її Адвокатський запит з додатками у вигляді клопотання судового експерта про необхідність надати судовому експерту для проведення експертного дослідження в рамках справи про ПМП № 1759/10000/20 об`єктів дослідження, а саме «бурштину масою 5,4 кг.», які зберігаються на території Київської митниці Держмитслужби.
Подальша доля Адвокатського запиту невідома.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про призначення експертизи та направлення матеріалів справи для проведення експертного дослідження, виходячи з наступного.
Стаття 471 МК України передбачає відповідальність особи за вчинення дій щодо порушення встановленого порядку проходження митного контролю в зонах (коридорах) спрощеного митного контролю, тобто переміщення через митний кордон України особою, яка формою проходження митного контролю обрала проходження (проїзд) через «зелений коридор», товарів, переміщення яких через митний кордон України заборонено або обмежено законодавством України, або товарів в обсягах, що перевищують неоподатковувану норму переміщення через митний кордон України, що тягне за собою накладення штрафу в розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а у разі якщо безпосередніми предметами правопорушення є товари, переміщення яких через митний кордон України заборонено або обмежено законодавством України, - також конфіскацію цих товарів.
Наказом Міністерства фінансів України № 671 від 03.08.2018 року «Про затвердження Порядку виконання митних формальностей на повітряному транспорті» визначено, що перетин пасажиром «зеленої лінії», яка позначає початок «зеленого коридору», вказує, що для проходження митного контролю нею обрано «зелений коридор» і декларування здійснюється шляхом вчинення дій.
Громадянин самостійно обирає відповідний канал («зелений коридор» або «червоний коридор») для проходження митного контролю.
Відповідно до ст. 197 МК України у випадках, передбачених законом, на окремі товари встановлюються обмеження щодо їх переміщення через митний кордон України.
Пропуск таких товарів через митний кордон України та їх митне оформлення здійснюються органами доходів і зборів на підставі отриманих з використанням засобів інформаційних технологій документів, які підтверджують дотримання зазначених обмежень, виданих державними органами, уповноваженими на здійснення відповідних контрольних функцій, іншими юридичними особами, уповноваженими на їх видачу, якщо подання таких документів органам доходів і зборів передбачено законами України.
Порядок вивезення/ввезення дорогоцінного каміння врегульовано постановою Кабінету Міністрів України № 448 від 2105.2012 року « Про порядок вивезення/пересилання/ за межі митної території України громадянами дорогоцінних металів/за винятком банківських металів, пам`ятних та ювілейних монет України із дорогоцінних металів/, дорогоцінного каміння та виробів із них, а також культурних цінностей з метою ї відчуження».
Порядок та форма декларування їх вивезення/ввезення залежить від сумарно фактурної вартості.
Положеннями МК України запроваджена двоканальна система митного контролю товарів, що переміщуються через митний кордон України громадянами, яка дає громадянам змогу здійснювати декларування, обираючи один з двох каналів проходу (проїзду транспортними засобами особистого користування) через митний кордон України («зелений» та «червоний» коридори).
Згідно з ч. 5 ст. 366 МК України обрання «зеленого коридору» вважається заявою громадянина про те, що переміщувані ним через митний кордон України товари не підлягають письмовому декларуванню, оподаткуванню митними платежами, не підпадають під встановлені законодавством заборони та/або обмеження щодо ввезення на митну територію України або вивезення за межі цієї території та свідчить про факти, що мають юридичне значення.
Згідно з ч. 3 ст. 197 МК України обмеження щодо ввезення на митну територію України та вивезення за межі митної території України валютних цінностей, а також порядок переміщення їх через митний кордон України, у тому числі особливості декларування валютних цінностей (зокрема, визначення граничних сум валютних цінностей, які підлягають письмовому або усному декларуванню), можуть встановлюватися Національним банком України.
Відповідно до ч. 1 ст. 515 МК України експертиза призначається, якщо для з`ясування питань, що виникають у справі про порушення митних правил, виникла потреба у спеціальних знаннях з окремих галузей науки, техніки, мистецтва, релігії тощо.
Згідно ч. 2 ст. 515 МК України особа, щодо якої порушено зазначену справу, має право на проведення за її рахунок незалежної експертизи.
З урахуванням викладеного вище, приведених доводів представником особи, яка притягується до адміністративної відповідальності,суд вважає, що питання щодо переміщуваних товарів, а також його вартість, з огляду на диспозицію та санкцію ст. 471 Митного кодексу України, підлягає обов`язковому встановленню, оскільки експертне дослідження має істотне значення для об`єктивного вирішення та розгляду справи.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про задоволення клопотання, призначення експертизи та направлення матеріалів справи для проведення експертного дослідження.
Керуючись ст. 273 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ст. ст. 3, 8 ст. 471, 515 Митного кодексу України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Клопотання задовольнити.
Призначити в справі про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ст. 471 МК України судову гемологічну експертизу, провадження якої доручити Державному науково-дослідному експертно-криміналістичому центру МВС України.
Перед експертами поставити наступні запитання:
1.Чи є бурштин масою 5,4 кг., вилучений 14 листопада 2020 року Київською митницею Держмитслужби у ОСОБА_1 , дорогоцінним камінням?
2. Яка вартість вилученого 14 листопада 2020 року Київською митницею Держмитслужби у ОСОБА_1 бурштину масою 5,4 кг.?
Попередити експертів про кримінальну відповідальність за ст.ст.384,385 КК України.
Надати судовому експерту для експертного дослідження матеріали справи №1759/10000/20.
Зобов`язати Київську митницю Держмитслужби України надати в розпорядження експертів об`єкт дослідження - бурштин масою 5, 4 кг., який зберігається на території Київської митниці Держмитслужби.
Зобов`язати сторони в справі, у разі необхідності, надати всі наявні докази за вимогою (клопотанням) експерта.
Витрати, пов`язані з проведенням експертизи, покласти на ОСОБА_1 .
Постанова може бути оскаржена особою, стосовно якої вона винесена, представником такої особи або органом доходів і зборів, який здійснював провадження у цій справі, до Київського апеляційного суду через Солом`янський районний суд м. Києва протягом десяти днів з дня її проголошення.
Суддя Л.А. Шереметьєва