open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 201/6126/21

Провадження № 1-кс/201/1948/2021

УХВАЛА

Іменем України

18 червня 2021 року м. Дніпро

Слідчий суддя Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська ОСОБА_1 , при секретарі судового засідання ОСОБА_2 , за участю заступника начальника 4-го відділу розслідування кримінальних проваджень слідчого управління фінансових розслідувань ГУ ДФС у Дніпропетровській області підполковник податкової міліції ОСОБА_3 , розглянувши клопотання заступника начальника 4-го відділу розслідування кримінальних проваджень слідчого управління фінансових розслідувань ГУ ДФС у Дніпропетровській області підполковник податкової міліції ОСОБА_3 , погодженого прокурором відділу Дніпропетровської обласної прокуратури ОСОБА_4 , про надання дозволу на проведення обшуку, за матеріалами досудового розслідування, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 32021041660000008 від 10.02.2021 року, за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст. 212 КК України, -

ВСТАНОВИВ:

Заступник начальника 4-го ВРКП СУ ФР ГУ ДФС у Дніпропетровській області ОСОБА_3 звернувся до суду з вищевказаним клопотанням, в обґрунтування якого посилається на те, що у провадженні 4-го відділу розслідування кримінальних проваджень слідчого управління фінансових розслідувань ГУ ДФС у Дніпропетровській області знаходяться матеріали кримінального провадження № 32021041660000008 від 10.02.2021 року, за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч.3 ст. 212 КК України.

З метою встановлення обставин, які підлягають доказуванню у кримінальному провадженні, проведення економічних, почеркознавчих експертиз та беручи до уваги те, що інші заходи забезпечення кримінального провадження можуть негативно вплинути на досягнення дієвості даного провадження, орган досудового розслідування просить слідчого суддю винести ухвалу про надання дозволу на проведення обшуку з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знаряддя кримінального правопорушення або майна, яке було здобуте у результаті його вчинення, а також встановлення осіб, причетних до кримінального правопорушення, що забезпечить швидке, повне та неупереджене розслідування даного кримінального провадження у приміщенні за адресою: АДРЕСА_1 , яке використовується невстановленими особами з метою створення умов для мінімізації податкових зобов`язань в ухиленні від сплати податків різними суб`єктами підприємницької діяльності, з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знарядь кримінальних правопорушень та майна, яке здобуте у результаті його вчинення, в тому числі відшукання та вилучення документів бухгалтерського обліку та податкової звітності, за період з 2016 року по момент проведення обшуку підприємств: Фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 (РНОКППФО НОМЕР_1 ), ТОВ « Тютюнова Постачальна Компанія 2019» ( код 42907895), ТОВ «Іт - Вестконсалтінг» (код 43346431), ТОВ «Чистий Лис» (код 42907963) чи інших підприємств задіяних у схемі скоєння злочину, по взаємовідносинам з їх контрагентами вигодонабувачами, та іншими підприємствами задіяними в злочинній схемі, договори (угоди) купівлі-продажу (додатки), специфікації, документи які свідчать про вартість ТМЦ, договори на перевезення вантажів, накладні, податкові накладні, акти приймання-передачі ТМЦ, документи щодо зберігання, та переробки ТМЦ та інші первинні документи, документи бухгалтерського й податкового обліків, їх реєстри, платіжні документи, дані складського обліку за період з 2016 року по момент проведення обшуку; грошових коштів, надбаних злочинним шляхом, комп`ютерної техніки, серверів та флеш - накопичувачів на яких готуватись та зберігатись первинні бухгалтерські документи, які свідчать про злочинну діяльність; печаток та бланків з відбитками печаток зазначених сумнівних контрагентів та інших фіктивних підприємств задіяних у злочинній схемі; чорнових записів; блокнотів та записних книжок; мобільних телефонів, смартфонів, планшетів, SIM- карток в телефонах, карт накопичення пам`яті, банківських платіжних карток, з метою встановлення та підтвердження схем ухилення від оподаткування та переведення безготівкових коштів в готівку, інші предмети й цінності здобуті злочинним шляхом, а також речі, предмети й документи, що свідчать про здійснення протиправних дій, що мають значення для кримінального провадження №32021041660000008.

Слідчий у судовому засіданні клопотання підтримав, просив його задовольнити.

Відповідно до ст. 107 КПК України здійснювалося повне фіксування кримінального провадження за допомогою технічного засобу.

Слідчий суддя, розглянувши клопотання та додані до нього документи, приходить до наступних висновків.

Встановлено,що у провадженні 4-го відділу розслідування кримінальних проваджень слідчого управління фінансових розслідувань ГУ ДФС у Дніпропетровській області знаходяться матеріали кримінального провадження № 32021041660000008 від 10.02.2021 року, за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч.3 ст. 212 КК України.

Відповідно до фабули кримінального правопорушення, встановлено, Фізична особа-підприємець ОСОБА_5 (РНОКППФО НОМЕР_1 ), перебуваючи на податковому обліку у Камянській ОДПІ ГУ ДПС у Дніпропетровській області та знаходячись на загальній системі оподаткування, в період з 08.10.2018 по 12.06.2020 р.р., здійснював незаконні операції з перерахування безготівкових грошових коштів, отриманих від ряду підприємств з ознаками ризиковості, в адресу ТОВ «Тедіс Україна» (код 30622532), ТОВ «Альфа Плюс» (код 43292355), ТОВ «ЛТФ» (код 36929041), ТОВ «Вайтел Трейд» (код 38599574), ТОВ «Ешлі Трейд» (код 39469837), ФОП ОСОБА_6 ( НОМЕР_2 ) та інших СПД за придбання підакцизної групи товарів на загальну суму більше 50 млн. грн., та, в порушення вимог Податкового кодексу України, не відобразив вказані фінансово-господарські операції в податковій звітності, в наслідок чого умисно ухилився від нарахування та сплати податку на додану вартість та податку на прибуток в особливо великих розмірах, що підтверджується узагальненим матеріалом Державної служби фінансового моніторингу України № 0636/2020/ДСК від 28.08.2020 року та додатковим узагальненим матеріалом Державної служби фінансового моніторингу України №0039/2021/ДСК від 27.01.2021 року.

В ході проведення досудового розслідування кримінального провадження встановлено, що згідно інформації отриманої від Державної служби фінансового моніторингу України та інформації отриманої в ході проведених оперативних заходів по кримінальному провадженню встановлено схему «професійного» відмивання грошових коштів, яка дозволяла переводити безготівкові кошти у готівку, а саме: що, Держфінмоніторингом від банківських установ отримані повідомлення від суб`єктів первинного фінансового моніторингу, стосовно фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, проведених за участю ОСОБА_5 (РНОКППФО НОМЕР_1 ), за період з 07.11.2018 по 14.04.2020, а саме: фінансові операції з переказу коштів особами, щодо яких встановлено високий ризик, списання коштів з поточного рахунку юридичної особи, період діяльності якої не перевищує трьох місяців з дня реєстрації, інші фінансові операції, для яких у суб`єкта первинного фінансового моніторингу виникають підстави вважати, що фінансова операція проводиться з метою легалізації (відмивання) доходів.

Протягом 2018-2020 років, та на даний час, на особові рахунки в банківських установах фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 (РНОКППФО НОМЕР_1 ), надходять грошові кошти в безготівковій формі від ряду фіктивних суб`єктів господарювання, ТОВ «Білдінг-Індастріс»(код 42063618), ТОВ «ЧистийЛис» (код42907963), ТОВ «ЮнікаЛТД»(код 43106751),ТОВ «Мост-ТрейдЛТД» (код43167259), ТОВ «БудінтексГруп» (код42170449),ТОВ «Авангардбуддеталь»(код42907937),ТОВ «ВекторСервіс Альянс»(код 42907889),ТОВ «Театральний-4»(код 42861112),ТОВ «Сільторг» (код40623988), ТОВ «Грінтауерс» ( код 41901761), ТОВ «Каністон» (код 42302299), ТОВ «Брутекс» (код 42101569), в т.ч. ТОВ «Хайтбуд» (направлено до суду за ч.2 ст.205-1 КК України), в якості за будматеріали, за запчастини, за непродовольчі товари, за продукти харчування, за програмне забезпечення, за пакети та тканину та інше, які фактично не були надані ФОП ОСОБА_5 .

В подальшому за вищевказаний період ФОП ОСОБА_5 (РНОКППФО НОМЕР_1 ), здійснювалось перерахування таких безготівкових грошових коштів в адресу ТОВ «Тедіс Україна» (код 30622532), ТОВ «Альфа Плюс» (код 43292355), ТОВ «ЛТФ» (код 36929041), ТОВ «Вайтел Трейд» (код 38599574), ТОВ «Ешлі Трейд» (код 39469837), ФОП ОСОБА_6 ( НОМЕР_2 ) та інших СПД за придбання підакцизної групи товарів тютюнових виробів, в тому числі і імпортного походження на загальну суму більше 50 млн. грн. В свою чергу, ФОП ОСОБА_5 фактично здійснювалась реалізація придбаних у вищезазначених підприємств підакцизних товарів у власній мережі роздрібної торгівлі за готівку.

Таким чином, за результатами господарської діяльності ФОП ОСОБА_5 (РНОКППФО НОМЕР_1 ) акумулював готівкові кошти, які фактично не використовувались ним у власній господарській діяльності, оскільки розрахунки із постачальниками (ТОВ «Тедіс Україна» (код 30622532), ТОВ «Альфа Плюс» (код 43292355), ТОВ «ЛТФ» (код 36929041), ТОВ «Вайтел Трейд» (код 38599574), ТОВ «Ешлі Трейд» (код 39469837), ФОП ОСОБА_6 ( НОМЕР_2 ) та інших СПД) здійснювалися виключно у безготівковій формі.

Окрім того, ФОП ОСОБА_5 (РНОКППФО НОМЕР_1 ) порушено норми ПК України не здійснено самостійне ініціювання отримання свідоцтва ПДВ (у зв`язку із перевищенням ліміту обсягу господарських операцій та торгівлею підакцизними товарами) та взагалі не було подано податкової звітності за весь період діяльності як фізичної особи підприємця.

Згідно інформації отриманої від ГУ ДПС у Дніпропетровській області та УБФЗ ГУ ДФС у Дніпропетровській області Фізична особа-підприємець ОСОБА_5 : (РНОКППФО НОМЕР_1 ) ІНФОРМАЦІЯ_1 , знаходиться на податковому обліку ГУ ДПС у Дніпропетровській області (м. Кам`янське) з 08.09.2016. Орган державної реєстрації Кам`янська міська рада (код ЄДРПОУ 24604168). Як платникподатку надодану вартістьне зареєстрований, знаходиться на загальній системі оподаткування. Основний вид діяльності: «Роздрібна торгівля з лотків і на ринках харчовими продуктами, напоями та тютюновими виробами. В період 2016 2021 років ФОП ОСОБА_5 звітність до податкового органу за місцем реєстрації не надавав.

Також встановлено що ОСОБА_5 є керівником та засновником наступних підприємств:

-ТОВ « Тютюнова Постачальна Компанія 2019» ( код 42907895), дата державної реєстрації 26.03.2019 року, юридична адреса: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, пр-т Свободи б.57, Основний вид діяльності- роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами. Орган державної реєстрації Кам`янська міська рада (код ЄДРПОУ 24604168). Перебуває на обліку ГУ ДПС у Дніпропетровській області, Кам`янська ОДПІ.

-ТОВ «Іт - Вестконсалтінг» (код 43346431), дата державної реєстрації 13.11.2019 року, юридична адреса: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Васильєвська буд.3 офіс 15, Основний вид діяльності інша діяльність у сфері інформаційних технологій і комп`ютерних систем. Орган державної реєстрації Кам`янська міська рада (код ЄДРПОУ 24604168). Перебуває на обліку ГУ ДПС у Дніпропетровській області, Камянська ОДПІ.

-ТОВ «Чистий Лис» (код 42907963) дата державної реєстрації 26.03.2019 року, юридична адреса: м. Дніпро, провулок Добровольців буд.17. Основний вид діяльності інша діяльність із прибирання будинків і промислових об`єктів. Орган державної реєстрації Департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради. Перебуває на обліку ГУ ДПС у Дніпропетровській області.

Усі вищевказані підприємства у дійсний час не надають податкову звітність до податкового органу. Фінансова звітність за період діяльності підприємств не надавалась, у зв`язку з чим не є можливим встановити наявність матеріальних та виробничих ресурсів. По вищевказаним підприємствам встановлено відсутність умов для досягнення результатів відповідної підприємницької та економічної діяльності в силу відсутності управлінського або технічного персоналу, оборотних коштів, виробничих потужностей, складських приміщень, транспортних засобів. Згідно наявної інформації, зазначені СГД мають розрахункові рахунки, які відкриті та використовуються в одних банківських установах, Дослідженням баз АС «Податковий блок» встановлено, що створені підприємства які не мають умов для досягнення результатів відповідної підприємницької та економічної діяльності в силу відсутності управлінського або технічного персоналу, оборотних коштів, виробничих потужностей, складських приміщень, транспортних засобів, а також мають ознаки «фіктивності» згідно ст.. 55-1 Господарського Кодексу України, а саме: «зареєстровано (перереєстровано) у органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління таким особам, що не мали наміру провадити фінансово-господарську діяльність або реалізувати повноваження; зареєстровано (перереєстровано) та впроваджено фінансово-господарську діяльність без відома та згоди його засновників та призначених у законному порядку керівників.

Згідно реєстру виданих ліцензій на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами ГУ ДПС у Дніпропетровській області ФОП ОСОБА_5 (РНОКППФО НОМЕР_1 ) для ведення підприємницької діяльності отримано ліцензії:

№04030311201800592 від 18.09.2018 року, №04030311201800593 від 18.09.2018 року, №04030311201800594 від 18.09.2018 року, №04030311201800595 від 18.09.2018 року, №04030311201800596 від 18.09.2018 року, №04030311201800597 від 18.09.2018 року, №04030311201800598 від 18.09.2018 року, №04030311201800600 від 18.09.2018 року, №04030311201800601 від 18.09.2018 року, №04030311201800602 від 18.09.2018 року, №04030311201801767 від 13.11.2018 року, №04030311201802026 від 27.11.2018 року, №04030311201802027 від 27.11.2018 року, №04260311201802628 від 26.12.2018 року, №04030311201900874 від 27.02.2019 року, №04030311201900875 від 27.02.2019 року, №04030311201900877 від 27.02.2019 року, №04030311201900878 від 27.02.2019 року, №04030311201900879 від 27.02.2019 року, №04030311201900881 від 27.02.2019 року, №04030311201900882 від 27.02.2019 року, №04030311201900883 від 27.02.2019 року, №04030311201900884 від 27.02.2019 року, №04260311201906119 від 10.12.2019 року, №04030311201906069 від 10.12.2019 року, №04030311202001189 від 18.03.2020 року.

Згідно реєстру ДПС України « Інформація про РРО» для здійснення підприємницької діяльності ФОП ОСОБА_5 (РНОКППФО НОМЕР_1 ) зареєстровані наступні реєстратори розрахункових операцій (РРО):

-фіскальний номер № 3000460841р, № 3000460745р, 3000460725р, 3000461015р, 3000460689р, 3000460832р, 3000460828р, 3000461006р, 3000460995р, 3000460986р, 3000460835р, 3000461754р, 3000461050р, 3000460672р, реєстрація 31.08.2018 року, застосування - Торгівля. Громадське харчування. Сфера послуг. В свою чергу кожний з вищенаведених РРО має окрему адресу розташування та є об`єктом оподаткування підприємницької діяльності Фізичної особи підприємця ОСОБА_5 , але з моменту реєстрації як фізична особа підприємець а саме з 08.09.2016 року та по теперішній час ФОП ОСОБА_5 звітність до податкового органу за місцем реєстрації не надавалась. У зв`язку з цим інформація щодо працевлаштованих осіб ФОП ОСОБА_5 відсутня. Інформація щодо виторгів - реалізації за зареєстрованими РРО ФОП ОСОБА_5 в базах ДПС України відсутня.

Окрім того, в ході проведення аналізу первинної документації наданою ТОВ «Тедіс Україна» (код 30622532) в рамках проведення тимчасового доступу до речей та документів на підставі ухвали слідчого судді, (видаткових накладних, договорів, актів прийому передачі т.м.ц. та інше) фінансово господарської діяльності Фізичної особи підприємця ОСОБА_5 (РНОКППФО НОМЕР_1 ) з ТОВ «Тедіс Україна» (код 30622532) щодо реалізації та поставки за вищевказаний період тютюнових виробів від ТОВ «Тедіс Україна» (код 30622532) на адресу ФОП ОСОБА_5 було встановлено стовідсоткове співставлення адрес поставки тютюнових виробів від ТОВ «Тедіс Україна» (код 30622532) вказаних в видаткових накладних на адресу ФОП ОСОБА_5 з адресами реєстрації реєстраторів розрахункових операцій (РРО) які зареєстровані за фізичною особою підприємцем ОСОБА_5 .

Допитаний по кримінальному провадженню в якості свідка ОСОБА_5 який раніше неодноразово притягувався до кримінальної відповідальності та був засуджений за скоєння злочинів передбачених ст.ст. 185 КК України, та у відношенні якого на даний час СВ Кам`янського РУП ГУ НП Дніпропетровській області, матеріали кримінального провадження з обвинувальним актом за ст.ст. 185 ч.3 направлені до суду, показав що в 2016 році за проханням малознайомої йому особи, за грошову винагороду знаходячись у м. Кам`янське Дніпропетровської області, зареєстрував та став фізичною особою підприємцем. Підприємницьку діяльність ніколи не вів, податкову звітність до державних органів не надавав, документи, договори, не підписував. Послуги не оказував, т.м.ц не придбавав та не реалізовував. Щодо підприємств ТОВ « Тютюнова Постачальна Компанія 2019» ( код 42907895), ТОВ «Іт - Вестконсалтінг» (код 43346431), ТОВ «Чистий Лис» (код 42907963) де він є засновником та керівником пояснив що, до вищевказаних підприємств не має ніякого відношення, реєстрація вищевказаних підприємств здійснювалась без його відома. Також в ході допиту надав додаткову інформацію щодо місцезнаходження «тіньового» офісного приміщення яке він неодноразово відвідував у період 2018-2020 р.р., розташування складського приміщення та транспортування тютюнових виробів до місць реалізації.

За даним фактом СУ ФР ГУ ДФС у Дніпропетровській області до ЄРДР внесено відомості за ч.2 ст.205 -1 КК України ( підроблення документів, які подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи та фізичних осіб підприємців), та матеріали виділеного кримінального провадження у відношенні ОСОБА_5 за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч.2 ст.205-1 КК України з обвинувальним актом були направленні до суду.

В ходіпроведених слідчихзаходів встановлено,що групаосіб,реалізуючи єдинийзлочинний умисел,у періодз 2016року потеперішній час,на територіїм. м.Кам`янське, Дніпропетровської області діючи умисно, з корисливих мотивів проводять незаконну діяльність спрямовану на здійснення злочинів економічної спрямованості, шляхом сприяння підприємствам реального сектору економіки в мінімізації ними податкових зобов`язань, які підлягають сплаті до бюджету та переводу грошових коштів з безготівкової в готівкову форму з використанням підроблених бухгалтерських документів підприємств Фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 (РНОКППФО НОМЕР_1 ), ТОВ «Тютюнова Постачальна Компанія 2019» ( код 42907895), ТОВ «Іт - Вестконсалтінг» (код 43346431), ТОВ «Чистий Лис» (код 42907963) та інших підприємств які задіяні в схемі скоєння злочину з ознаками фіктивності та транзитних підприємств.

З метою перевірки показів гр. ОСОБА_5 які він надав по кримінальному провадженню № 32021041660000008 від 10.02.2021 в якості свідка, УБФЗ ГУ ДФС у Дніпропетровській області проводились оперативні заходи з метою встановлення «тіньового» офісного приміщення розташованого у м. Кам`янське Дніпропетровської області, яке неодноразово відвідував ОСОБА_5 .

В ході проведення оперативних заходів було встановлено що, за адресою АДРЕСА_1 , в багатоповерховому житловому будинку на другому поверсі, вищезазначеної квартири АДРЕСА_2 , розташовано офісне приміщення, яке співпадає з описом з показами ОСОБА_5 які він надав в якості свідка по кримінальному провадженню. Також, в ході проведених оперативних заходів стало відомо що вищевказана адреса не є юридичною або фактичною адресою яких би то підприємств. Реєстрація підприємств різних форм власності або оренда за вищевказаною адресою не значиться, на дверях будь яка ідентифікаційна інформація відсутня.

Згідно оперативної інформації отриманої від УБФЗ ГУ ДФС у Дніпропетровській області під час досудового розслідування встановлено, що фінансово-господарські документи на підставі яких формувався податковий кредит, податкові зобов`язання валові доходи, валові витрати, реєстраційні, установчі та звітні документи, документи щодо податку з доходів громадян та інших податків і зборів, передбачених чинним податковим законодавством, у тому числі документи бухгалтерського обліку згідно вимог Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»; первинні документи бухгалтерського та податкового обліку (договорів з додатками та специфікаціями, податкових накладних, видаткових накладних, актів прийому передачі, фінансово господарські документи Фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 (РНОКППФО НОМЕР_1 ), ТОВ « Тютюнова Постачальна Компанія 2019» ( код 42907895), ТОВ «Іт - Вестконсалтінг» (код 43346431), ТОВ «Чистий Лис» (код 42907963) а також інших підприємств які можуть бути задіяні у схемі скоєння злочину, зберігаються за адресою розташування «тіньового» офісного приміщення розташованого за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 234 КПК України обшук проводиться з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знаряддя кримінального правопорушення або майна, яке було здобуте у результаті його вчинення, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб. Обшук проводиться на підставі ухвали слідчого судді місцевого загального суду, в межах територіальної юрисдикції якого знаходиться орган досудового розслідування, а у кримінальних провадженнях щодо злочинів, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду, - на підставі ухвали слідчого судді Вищого антикорупційного суду.

Згідно із ч. 1 ст. 235 КПК України ухвала слідчого судді про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи з підстав, зазначених у клопотанні прокурора, слідчого, надає право проникнути до житла чи іншого володіння особи лише один раз.

Пунктом 15 ч.1 ст. 7 КПК України встановлено, що зміст та форма кримінального провадження повинні відповідати загальним засадам кримінального провадження, до яких, зокрема, відносяться змагальність сторін та свобода в поданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно дост. 30 Конституції Україникожному гарантується недоторканість житла та не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду. Проведення обшуку є суттєвим обмеженням конституційних прав громадян, у зв`язку з чим він має застосовуватися у виняткових випадках при наявності беззаперечних підстав для його проведення в умовах реальної необхідності та за відсутності можливості отримання інформації іншим шляхом.

Відповідно до ст. 8 Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950р. кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

Відповідно до ч. 5 ст. 9 КПК України кримінальне процесуальне законодавство України застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини.

У п. 42 рішення Європейського суду з прав людини від 13.01.2011 року у справі «Михалкова та інші проти України» розтлумачено, що за ст. 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, за якою держава зобов`язана «гарантувати кожному, хто потребує під її юрисдикцією, права і свободи, визначені у Конвенції», що також опосередковано вимагає наявності будь-якої форми ефективного розслідування. Розслідування має бути ретельним, безстороннім і сумлінним. Розслідування повинне забезпечити встановлення винних осіб та їх покарання. Органи державної влади повинні вжити всіх заходів для отримання всіх наявних доказів, які мають відношення до події, показань очевидців, свідків, доказів експертиз. Будь-які недоліки у розслідуванні, які підривають його здатність встановити відповідальну особу, створюють ризик недодержання такого стандарту.

В судовому засіданні встановлено, що клопотання слідчого про проведення обшуку відповідає вимогам ч. 3 ст. 234 КПК України.

Зібрані під час проведення досудового розслідування встановлені дані, що свідчать про сумнівність фактичного проведення господарських операцій вищезазначеними суб`єктами господарювання, достовірність їх відображення у податковому обліку, слідчий обґрунтовує необхідність проведення слідчих та процесуальних дій, спрямованих на належне фіксування доказів у кримінальному провадженні, виявлення та вилучення незаконно виготовлених товарів підакцизної групи тютюнових виробів, сумнівної якості, без марок акцизного податку України, документів та інших носіїв інформації, в яких зафіксовані відомості про фінансово господарську діяльність вказаних суб`єктів підприємницької діяльності.

Таким чином, в ході досудового розслідування, виникла необхідність в отриманні фактичних даних, щодо деталей реалізації невстановленою групою осіб схеми по сприянню підприємствам реального сектору економіки на території Дніпропетровської області в мінімізації ними податкових зобов`язань, які підлягають сплаті до бюджету та переводу грошових коштів з безготівкової в готівкову форму з використанням підроблених бухгалтерських документів підприємств з ознаками фіктивності та транзитних підприємств, в результаті чого своїми умисними злочинними діями вже завдали збитків державному бюджету України.

В ході обшуку планується відшукати та вилучити предмети та документи, які не будуть видані під час проведення тимчасового доступу до речей і документів, а саме: документи бухгалтерського обліку та податкової звітності,за періодз 2016року помомент проведенняобшуку підприємств: Фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 (РНОКППФО НОМЕР_1 ), ТОВ « Тютюнова Постачальна Компанія 2019» ( код 42907895), ТОВ «Іт - Вестконсалтінг» (код 43346431), ТОВ «Чистий Лис» (код 42907963) та іншіпідприємства по взаємовідносинам з їх контрагентами вигодонабувачами, та іншими підприємствами задіяними в злочинній схемі, даних складського обліку за період з 2016 року по момент проведення обшуку; грошових коштів, надбаних злочинним шляхом, комп`ютерної техніки, серверів та флеш -накопичувачів наяких готуватисьта зберігатись первинні бухгалтерські документи, які свідчать про злочинну діяльність; печаток та бланків з відбитками печаток зазначених сумнівних контрагентів та інших фіктивних підприємств задіяних у злочинній схемі; чорнових записів; блокнотів та записних книжок; мобільних телефонів, смартфонів, планшетів, SIM- карток в телефонах, карт накопичення пам`яті, банківських платіжних карток, з метою встановлення та підтвердження схем ухилення від оподаткування та переведення безготівкових коштів в готівку службовими особами: Фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 (РНОКППФО НОМЕР_1 ), ТОВ « Тютюнова Постачальна Компанія 2019» ( код 42907895), ТОВ «Іт - Вестконсалтінг» (код 43346431), ТОВ «Чистий Лис» (код 42907963) чи іншими особами.

Відшукуванні речі і документи, мають значення для досудового розслідування, оскільки вони необхідні для проведення експертних досліджень, податкових та інших перевірок, ревізій, а тому мають значення під час розслідування даного провадження.

Згідно довідки «Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна» № 251760205 право власності на адресу нерухомого майна: АДРЕСА_1 . (Загальна площа (кв.м): 83,4, Житлова площа (кв.м): 56,5, з 18.11.2010 року зареєстровано за: ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , іпн НОМЕР_3 .

Підставами для проведення обшуку є наявність в матеріалах кримінального провадження достатніх відомостей про те, що знаряддя кримінального правопорушення та майно (речі й цінності), здобуте у результаті його вчинення, а також інші предмети і документи, що мають значення для розкриття правопорушення, відомості про обставини вчинення кримінального правопорушення знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 .

Таким чином, єдиною ефективною можливістю отримання речей і документів, які можуть бути використані для встановлення обставин у кримінальному провадженні під час досудового розслідування та в подальшому в ході судового розгляду, є проведення обшуку.

Доступ до даних речей, документів та відомостей, які можуть у них міститися, неможливо отримати у добровільному порядку шляхом витребування речей, документів, відомостей відповідно до частини другої статті 93 Кримінального процесуального кодексу, або за допомогою інших слідчих дій, оскільки в такому випадку вони можуть бути знищені чи сховані особами у володінні яких вони знаходяться для приховання незаконної діяльності щодо заволодіння коштів громадян шахрайським шляхом.

За встановлених обставин, на думку слідчого судді, обшук є найбільш доцільним та ефективним способом відшукання та вилучення речей і документів, які мають значення для досудового розслідування, оскільки отримання тимчасового доступу до документів, предметів, речей та засобів може не дати результатів з огляду на специфіку цієї слідчої дії, яка не дозволяє запобігти знищенню документів зацікавленою особою.

Вирішуючи питання пропорційності втручання у володіння, суд враховує що втручання у виді обшуку однозначно є доволі серйозним втручанням, однак тяжкість злочину який розслідується, суспільний інтерес у об`єктивному завершені досудового слідства та інтереси слідства пов`язані з запобіганням знищенню документів, предметів, речей та засобів свідчать про те, що таке втручання буде пропорційним заходом.

При цьому слідчий суддя на даній стадії не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд при розгляді кримінального провадження по суті, тобто не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для встановлення вини чи її відсутності у особи за вчинення кримінального правопорушення, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів визначити, що причетність тієї чи іншої особи до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та достатньою для застосування щодо неї слідчої розшукової дії - проведення обшуку, і потреби досудового розслідування виправдовують таке втручання у права та інтереси власника майна з метою ефективної можливості отримання речей і документів, які можуть бути використані для встановлення обставин кримінального провадження під час досудового розслідування та в подальшому в ході судового розгляду.

Всудовому засіданні слідчий довів факт існування кримінального правопорушення, наявність достатніх підстав вважати, що з метою відшукання та вилучення вищезазначених речей і предметів, які самостійно та в сукупності з іншими зібраними по кримінальному провадженні доказами, мають суттєве значення для з`ясування обставин вчинення кримінального правопорушення, встановлення всіх причетних осіб до його вчинення, обшук за встановлених обставин є доцільним та ефективним способом відшукання та вилучення речей, а тому є необхідність в наданні дозволу на проведення обшуку у вищевказаному помешканні.

Враховуючи вищевикладене, з метою виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення даного кримінального правопорушення, що дозволять органам досудового розслідування провести подальше розслідування кримінального провадження, враховуючи той факт, що є всі підстави вважати, що за адресою, зазначеної у клопотанні, можуть знаходитись предмети, речі та засоби, які можуть бути визнані слідчим речовими доказами у кримінальному провадженні, слідчий суддя приходить до висновку, що клопотання про проведення обшуку підлягає задоволенню.

Водночас, в задоволенні клопотання про надання дозволу на відшукання та вилучення «інші предмети й цінності здобуті злочинним шляхом, а також речі, предмети й документи, що свідчать про здійснення протиправних дій, що мають значення для кримінального провадження №32021041660000008» - слід відмовити, оскільки ці речі не конкретизовані.

Слідчий суддя звертає увагу органу досудового слідства, що у клопотанні має бути зазначені індивідуальні або родові ознаки речей та документів, які планується відшукати в ході проведення обшуку.

При цьому слідчий, прокурор не позбавлений можливості при проведенні обшуку самостійно вилучити майно та в подальшому звернутися до слідчого судді з клопотанням про накладення арешту на тимчасово вилучене майно, якщо слідчий суддя встановить, що є достатні підстави вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у ч. 2ст. 167 КПК України.

Європейський суд з прав людини у своєму рішенні від 07.07.2007 року по справі Смирнов проти Росії вказав, що невизначене формулювання обсягу обшуку дало органу влади на власний розсуд вирішувати, які матеріали підлягають вилученню, що призвело до вилучення окрім документів, що мають відношення до справи, деяких особистих речей. Європейський суд з прав людини визначив, що відсутність вказівки на конкретну мету обшуку є порушеннямст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Аналогічна позиція Європейського суду з прав людини міститься в рішенні від 15.07.2003 року № 33400/96 по справі Ернст та інші проти Бельгії, де вказано, що ордер на проведення обшуку не містив інформації щодо мети проведення обшуку та про предмети, що підлягають вилученню. Таким чином, слідчі були наділені широкими повноваженнями, обшуки не були пропорційними меті розслідування. Європейський суд з прав людини дійшов висновку про порушення пункту 8Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Разом з цим слід звернути увагу на висновки Касаційного кримінального суду Верховного Суду, викладені ним в постанові від 17 лютого 2021 року по справі № 263/10353/16-к.

Так, приписи ст. 235 КПК України не зобов`язують слідчого суддю в ухвалі зазначати прокурора чи слідчого, який буде проводити обшук, натомість зазначена ухвала має містити відомості про прокурора, слідчого, який подав клопотання про обшук. Тобто, процесуальний закон зобов`язує слідчого суддю встановити, що клопотання надійшло від уповноваженої особи - прокурора, включеного до групи прокурорів, або слідчого, якому доручено здійснювати розслідування, в порядку статей 37, 39, 216 КПК України. Судовий контроль під час розгляду клопотання про проведення обшуку здійснюється з метою забезпечення права на недоторканність житла чи іншого володіння особи. Водночас, зміст норм цього Кодексу не дає підстав для твердження про те, що до повноважень слідчого судді належать, крім здійснення судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні (п. 18 ст. 3 КПК України), ще й інші, віднесені до повноважень прокурора та слідчого з організації досудового розслідування.

Із системного тлумачення статей 36, 40, 235, 236 КПК України не вбачається, що до компетенції слідчого судді належить визначення як конкретного слідчого або прокурора, які мають здійснювати таку слідчу (розшукову) дію, так й інших осіб, що будуть брати участь у проведенні обшуку (понятих, працівників оперативного підрозділу, спеціалістів та ін.). Питання про дотримання вимог КПК прокурором або слідчим щодо належного використання повноважень здійснювати обшук, залучення понятих, спеціалістів, працівників оперативного підрозділу, підозрюваного, захисника, інших учасників провадження вирішуються на етапі судового провадження (п. 24 ст. 3 КПК України), а не провадження у слідчого судді, і за умови надання суду протоколу обшуку як доказу винуватості у вчиненні злочину.

Таким чином, визначення в ухвалі слідчого судді конкретного слідчого або прокурора, які мають здійснювати обшук, перебуває поза межами повноважень слідчого судді з контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні та обмежується в цій частині перевіркою того, чи є належним суб`єктом учасник кримінального провадження, який звернувся з клопотанням про проведення обшуку.

Виходячи з наведеного, слідчим суддею встановлено, що клопотання про надання дозволу на проведення обшуку подане належним суб`єктом кримінального провадження, відомості про якого міститься у витягу з ЄРДР і в постанові про визначення групи прокурорів, які здійснюватимуть досудове розслідування.

А тому, оскільки слідчий просить надати дозвіл на проведення обшуку конкретним особам, то в задоволенні клопотання в цій частині слід відмовити.

Також слід звернути увагу на наступне.

Слідчий просить надати дозвіл на відшукання і вилучення комп`ютерної техніки, серверів та флеш - накопичувачів на яких готуватись та зберігатись первинні бухгалтерські документи, які свідчать про злочинну діяльність.

Згідно ч. 2ст. 168 КПК Українивстановлено заборону тимчасового вилучення електронних інформаційних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв`язку, крім випадків, коли їх надання разом з інформацією, що на них міститься, є необхідною умовою проведення експертного дослідження, або якщо такі об`єкти отримані в результаті вчинення кримінального правопорушення чи є засобом або знаряддям його вчинення, а також якщо доступ до них обмежується їх власником, володільцем або утримувачем чи пов`язаний з подоланням системи логічного захисту.

Пунктом 3.16. Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженихНаказом Міністерства юстиції України 08.10.1998 № 53/5(у редакціїнаказу МЮУ 26.12.2012 р. № 1950/5), передбачено, що вилучення комп`ютерної техніки, її огляд мають проводитися за участю спеціаліста у галузі комп`ютерно-технічних досліджень.

Частина 1ст. 236 КПК Українипередбачає, що з метою одержання допомоги з питань, що потребують спеціальних знань, слідчий має право запросити спеціаліста.

Отже, під час проведення обшуку слідчий має право запросити спеціаліста, який може встановити, що комп`ютерна техніка, сервери та флеш накопичувачі містять відомості щодо вчинення кримінального правопорушення і що на них готуватись та зберігатись первинні бухгалтерські документи, які свідчать про злочинну діяльність. Лише після встановлення таких обставин можливе вилучення комп`ютерної техніки, серверів та флеш накопичувачів.

Відповідно до ч. 1 ст. 236 КПК України ухвала про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи може бути виконана слідчим чи прокурором.

Згідно п. 1 ч. 2 ст. 235 КПК України ухвала слідчого судді про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи повинна містити відомості про строк дії ухвали, який не може перевищувати одного місяця з дня постановлення ухвали.

Керуючись ст.ст. 110, 233, 234, 236 КПК України,

ПОСТАНОВИВ:

Клопотання заступника начальника 4-го відділу розслідування кримінальних проваджень слідчого управління фінансових розслідувань ГУ ДФС у Дніпропетровській області підполковник податкової міліції ОСОБА_3 задовольнити частково.

Надати слідчим групи слідчих СУ ФР ГУ ДФС у Дніпропетровській області, прокурорам групи прокурорів, із залученням оперативних співробітників податкової міліції, у відповідності до доручення слідчого щодо проведення слідчих (розшукових) дій в порядку ст.40 КПК України, дозвіл на проведення обшуку у приміщенні за адресою: АДРЕСА_1 , яке використову ється невстановленими особами з метою створення умов для мінімізації податкових зобов`язань в ухиленні від сплати податків різними суб`єктами підприємницької діяльності, з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знарядь кримінальних правопорушень та майна, яке здобуте у результаті його вчинення, в тому числі відшукання та вилучення документів бухгалтерського обліку та податкової звітності, за період з 2016 року по момент проведення обшуку підприємств: Фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 (РНОКППФО НОМЕР_1 ), ТОВ «Тютюнова Постачальна Компанія 2019» (код ЄДРПОУ 42907895), ТОВ «Іт - Вестконсалтінг» (код ЄДРПОУ 43346431), ТОВ «Чистий Лис» (код ЄДРПОУ 42907963) чи інших підприємств задіяних у схемі скоєння злочину, по взаємовідносинам з їх контрагентами вигодонабувачами, та іншими підприємствами задіяними в злочинній схемі, договори (угоди) купівлі-продажу (додатки), специфікації, документи які свідчать про вартість ТМЦ, договори на перевезення вантажів, накладні, податкові накладні, акти приймання-передачі ТМЦ, документи щодо зберігання, та переробки ТМЦ та інші первинні документи, документи бухгалтерського й податкового обліків, їх реєстри, платіжні документи, дані складського обліку за період з 2016 року по момент проведення обшуку; грошових коштів, надбаних злочинним шляхом, комп`ютерної техніки, серверів та флеш - накопичувачів на яких готуватись та зберігатись первинні бухгалтерські документи, які свідчать про злочинну діяльність; печаток та бланків з відбитками печаток зазначених сумнівних контрагентів та інших фіктивних підприємств задіяних у злочинній схемі; чорнових записів; блокнотів та записних книжок; мобільних телефонів, смартфонів, планшетів, SIM-карток в телефонах, карт накопичення пам`яті, банківських платіжних карток, з метою встановлення та підтвердження схем ухилення від оподаткування та переведення безготівкових коштів в готівку.

В задоволенні інших вимог клопотання відмовити.

Строк дії ухвали 1 місяць з дня її постановлення, а саме до 18 липня 2021 року.

Ухвала оскарженню не підлягає і заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.

Зобов`язати слідчого або прокурора у цьому кримінальному провадженні повідомити слідчого суддю Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська про виконання цієї ухвали.

Повний текст ухвали оголошений 22 червня 2021 року о 08-15 годині.

Слідчий суддя ОСОБА_1

Джерело: ЄДРСР 97856387
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку