open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"18" червня 2021 р.м. Одеса Справа № 916/1002/21

Господарський суд Одеської області у складі судді Щавинської Ю.М. розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін матеріали справи:

За позовом: Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (01135, м.Київ, проспект Перемоги, буд. 14) в особі Ізмаїльської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація Ізмаїльського морського порту) (68600, Одеська обл., м. Ізмаїл, вул. Набережна Лукі Капікраяна, буд.4)

до відповідача: Приватного акціонерного товариства "Українське Дунайське пароплавство" (68600, Одеська обл., місто Ізмаїл, вул. Пароходна, будинок 28)

про стягнення 3 015,24 грн

Історія справи.

1. Короткий зміст позовних вимог Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Ізмаїльської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація Ізмаїльського морського порту).

14.04.2021 Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" в особі Ізмаїльської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація Ізмаїльського морського порту) звернулося до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Приватного акціонерного товариства "Українське Дунайське пароплавство", в якій просить суд стягнути з відповідача суму заборгованості у розмірі 3 015,24 грн, з яких сума основного боргу - 2 610,90 грн, пеня - 175,48 грн, 3% річних - 76,68 грн, інфляційне збільшення боргу - 152,18 грн.

2. Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 19.04.2021 за даним позовом було відкрито провадження у справі №916/1002/21 в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у порядку письмового провадження.

Вказаною ухвалою суду було запропоновано сторонам надати у відповідні строки заяви по суті спору, а також роз`яснено сторонам про можливість звернення до суду з клопотанням про призначення проведення розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін у строки, визначені ч.7 ст. 252 ГПК України.

Ухвала суду від 19.04.2021 була надіслана позивачу та відповідачу на їх юридичні адреси та отримана останніми, про що свідчать наявні в матеріалах справи поштові повідомлення (а.с.66-67).

Згідно з ч.ч.5,7 ст.252 ГПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву.

Клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін від учасників справи до суду не надходило.

17.05.2021 до суду від ПрАТ "Українське Дунайське пароплавство" надійшов відзив на позовну заяву (а.с.68-71).

27.05.2021 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив (а.с.79-88).

09.06.2021 до суду від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив (а.с.102-107).

Згідно положень ст.248 ГПК України, суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

У відповідності до ч. 4 ст. 240 ГПК України, у разі, зокрема, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.

3. Позиція учасників справи.

3.1. Доводи Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Ізмаїльської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація Ізмаїльського морського порту).

В акваторії морського порту Ізмаїл перебували суховантажні несамохідні баржі: UDP-DM-2337-УДП (з 12.03.2006) та UDP-DM-2439-УДП (з 13.01.2012).

19.03.2020 представник (агент) відповідача в усній формі попередив позивача про запланований вихід з акваторії Ізмаїльського морського порту суховантажних несамохідних барж UDP-DM-2337-УДП та UDP-DM-2439-УДП.

Факт, обставини та час приходу та відходу вищезазначених барж до/з морського порту Ізмаїл підтверджується довідкою в.о. капітана Ізмаїльського морського порту від 01.02.2021 та довідками диспетчерської Адміністрації Ізмаїльського морського порту.

Правовідносини по сплаті портових зборів були врегульовані Положенням про портові збори, затвердженим постановою КМУ від 12.10.2000 № 1544, яке втратило чинність, у зв`язку з набранням чинності Законом України "Про морські порти України" та Порядком справляння та розмірів ставок портових зборів затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316.

Положення про портові збори, яке було чинним на час прибуття суден у порт у 2006, та Порядок справляння та розмірів ставок портових зборів, який є чинним з 15.06.2013, є ідентичними за своїм змістом в частині визначення часу виникнення обов`язку зі сплати портових зборів.

Згідно Порядку справляння та розмірів ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316, та на виконання п.п.3.1.3. укладеного між сторонами договору №367-П-АМПУ-18, позивачем було нараховано обов`язкові портові збори по вищезазначеним баржам (корабельні збори на вхід, адміністративні збори та якірні збори) та виставлені наступні рахунки: № 923/12 від 19.03.2020 на суму 4220,17 грн., з яких 872,59 грн - корабельний збір на вхід, 986,30 грн - адміністративний збір, 1657,92 грн - якірний збір, 703,36 грн - ПДВ; № 924/12 від 19.03.2020 на суму 1374,98 грн, з яких 218,15 грн - корабельний збір на вхід, 98,71 грн - адміністративний збір, 828,96 грн - якірний збір, 229,16 грн - ПДВ.

Суми якірного збору зі складу зазначених рахунків було стягнуто за судовим рішенням по справі №916/3837/19, яке вступило в силу та добровільно виконане відповідачем.

Загальна сума до сплати за рахунками № 923/12 та № 924/12 від 19.03.2020 становить 2610,90 грн, з яких 2230,67 грн з ПДВ по рахунку №923/12 від 19.03.2020 та 380,23 грн з ПДВ по рахунку №924/12 від 19.03.2020.

Листом від 25.03.2020 №597/14-02-02/Вих/14 зазначені рахунки були направлені відповідачу для відповідної оплати. Факт отримання відповідачем даного листа підтверджується відміткою про отримання (вхідний № гм/0393 від 25.03.2020 №63.

Відповідні суми портових зборів були виставлені відповідачу для оплати з урахуванням положень п.1.4. Порядку, згідно яких сплата портових зборів у морських портах здійснюється до виходу судна з морського порту.

Відповідно до умов п. 4.5 договору відповідач мав сплатити за зазначеними рахунками в строк до 16.04.2020 року (включно), проте свої зобов`язання щодо переказу грошових коштів на рахунок позивача відповідач не виконав.

3.2. Доводи Приватного акціонерного товариства "Українське Дунайське пароплавство".

У Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Ізмаїльської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" відсутні правові підстави для нарахування корабельного та адміністративного зборів по баржам UDP-DM-2337-УДП та UDP-DM-2439-УДП, а тому у ПрАТ "Українське Дунайське пароплавство" відсутня заборгованість за корабельним та адміністративним зборами.

Так, станом на 12.03.2006 та 13.01.2012, тобто на дати заходу суден "Порядок справляння та розміри портових зборів", затверджений Наказом Міністерства інфраструктури України №316 від 27.05.2013 взагалі не існував, а відповідно до ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Декларацією №108 від 22.12.2018 про приєднання до договору №367-П-АМПУ-18 про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України від 03.12.2018 ПрАТ "Українське Дунайське пароплавство" саме 22.12.2018 заявило про своє приєднання до даного договору та про прийняття всіх умов договору, тобто зобов`язання за договором у ПрАТ "Українське Дунайське пароплавство" згідно ст.11 Цивільного кодексу України виникли з моменту приєднання декларацією №108 від 22.12.2018 до договору №367-П-АМПУ-18.

Позивачем не було складено та направлено на адресу відповідача жодних Актів наданих послуг, передбачених п.4.5. договору, які свідчать про реальність здійснення операцій, до позовної заяви такі Акти не були додані всупереч ст. 74 ГПК України, а тому відповідні послуги не надавались та факт надання послуг відповідачем позивачу за договором №367-П-АМПУ-18 від 03.12.2018 р. не є підтвердженим.

Нараховуючи адміністративний та корабельний збори за вхід суден UDP-DM-2337-УДП та UDP-DM-2439-УДП, позивачем пропустив трирічний строк позовної давності, що також є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.

Позивачем також безпідставно нараховано податок на додану вартість у виставлених рахунках.

4. Фактичні обставини, встановлені судом.

Як встановлено судом, та сторонами дана обставина жодним чином не заперечується та визнається, в акваторії морського порту Ізмаїл перебували суховантажні несамохідні баржі UDP-DM-2337-УДП (захід в акваторію порту 12.03.2006 з порту Русе, відхід 01.04.2020 з призначенням морський порт Чорноморськ) та UDP-DM-2439-УДП (захід в акваторію порту 13.01.2012 з порту Рені, відхід 01.04.2020 з призначенням морський порт Чорноморськ), що підтверджується довідкою Капітану Ізмаїльського морського порту (а.с.45).

Під час перебування означених барж в акваторії морського порту Ізмаїл, між ПрАТ "Українське Дунайське пароплавство" (Морський агент) та Державним підприємством "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація) укладено договір №367-П-АМПУ-18 про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України (а.с.22-29), шляхом підписання відповідачем декларації про приєднання № 108 від 22.12.2018 до договору (а.с.34).

Згідно п. 2.1. договору цей договір врегульовує взаємовідносини Адміністрації та Морського агента під час агентування суден у морських портах, зокрема, щодо порядку нарахування та оплати за заявками Морського агента портових зборів, спеціалізованої послуги та інших послуг (робіт), що надаються у морських портах України, перелік яких розміщений на веб-сайті Адміністрації за адресою http://uspa.nov.ua/morski-anenti/perelik-poslun-shcho-nadayutsya-u-morskikh-portakh-ukraini.

У відповідності до п.1.2 договору всі права та обов`язки Адміністрації, які передбачені цим договором, виконуються відповідною філією ДП "АМПУ", перелік яких визначений у додатку №3 до цього договору.

При виконанні даного договору сторони керуються та зобов`язані виконувати вимоги чинного законодавства України, Правил, режимних та розпорядчих документів Адміністрації, в тому числі, Положення, які діють у відповідному морському порту (п. 1.3. договору).

Відповідно до п.3.1.3 договору Адміністрація зобов`язана надавати Морському агенту рахунки (у тому числі попередні рахунки по портовим зборам) після отримання від Морського агента заявки на надання послуг, до якої додаються інформація про основні розміри судна та інші необхідні документі у відповідності до Правил.

Згідно до п. 3.2.2 договору Морський агент зобов`язується своєчасно здійснювати усі розрахунки з Адміністрацією за надані судну і Морському агенту послуги в порядку, визначеному цим договором, зокрема, здійснювати від імені Принципала розрахунки з Адміністрацією з портових зборів, спеціалізованої послуги та інших послуг.

Умовами п. 3.2.7. договору сторони погодили, що для виключення розбіжностей стосовно нарахування податку на додану вартість на вхід/вихід судна до/з порту, Морський агент надає Адміністрації документи, які підтверджують, що судно здійснює міжнародне перевезення вантажів (коносамент або інше) в строк не пізніше 2 робочих днів з дати виходу судна з морського порту.

Відповідно до п. 3.2.11 договору Морський агент зобов`язаний своєчасну надсилати відповідному підрозділу Адміністрації заявку на надання послуг, пов`язаних з обслуговуванням суден, в довільній формі.

Пунктом 4.1. договору сторони погодили, що оплата портових зборів та спеціалізованої послуги здійснюється Морським агентом до виходу судна з морського порту на рахунок Адміністрації у національній валюті щодо суден під Державним Прапором України на підставі рахунків, своєчасно виставлених Адміністрацією.

Згідно п. 4.5 договору остаточні рахунки по суднозаходу, а також по інших послугах, наданих Адміністрацією, оплачуються Морським агентом відповідно до затверджених вільних цін (тарифів) Адміністрації протягом 20-ти банківських днів з дати своєчасного виставлення рахунку, шляхом банківського переказу грошових коштів на поточний рахунок Адміністрації, згідно з Актом наданих послуг, або інших документів, які підтверджують надання послуг. Нарахування ПДВ здійснюється згідно з чинним податковим законодавством України.

Відповідно до п. 4.6. договору Адміністрація надає остаточні рахунки на оплату послуг протягом 5 робочих днів з моменту виконання Морським агентом пп.пп. 3.2.7. та 3.2.9. цього Договору та передає іх Морському агенту наступним чином:

- направляються за адресою електронної пошти/факсом, а у випадку відсутності такої адреси в умовах договору на дату його підписання - на адресу електродної пошти/факс, повідомлену Морським агентом за запитом Адміністрації; та/або

- передаються безпосередньо уповноваженому представнику Морського агента під підпис у реєстрі пред`явлених рахунків; та/або

- направляються Морському агенту іншим загальноприйнятим способом (поштою, кур`єрською поштою, тощо).

Застосування одного з описаних способів передачі рахунку визнається сторонами достатнім з боку Адміністрації для забезпечення оплати Морським агентом такого рахунку.

Відповідно до п. 5.1. Договору у разі невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань за цим Договором Сторони несуть відповідальність, передбачену чинним законодавством України та цим Договором.

У випадку несвоєчасної сплати послуг Адміністрація має право вимагати від Морського агента сплати на користь Адміністрації пені у вигляді подвійної облікової ставки НБУ, що діяла в період прострочення, від суми заборгованості за кожен день прострочення (п.5.2. договору).

Договір набуває чинності з моменту реєстрації Адміністрацією оригіналу Декларації про приєднання (додаток №1 до цього договору, який є його невід`ємною частиною), але в будь-якому разі не раніше 01.01.2019р., та діє до 30.06.2019, але у будь-якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов`язань, взятих на себе під час дії цього договору (п.8.1. договору).

Умовою п.8.2. договору встановлено, що дія договору вважається продовженою на кожний рік, якщо не пізніше ніж за 30 календарних днів до останнього дня терміну дії договору жодна з сторін письмово не повідомила іншу сторону про припинення даного договору.

Враховуючи перебування в акваторії морського порту Ізмаїл суховантажних несамохідних барж: UDP-DM-2337-УДП та UDP-DM-2439-УДП та їх вихід 01.04.2020 з акваторії порту, позивачем було виставлено відповідачу рахунки: № 923/12 від 19.03.2020 (а.с.36) на суму 4220,17 грн., з яких 872,59 грн - корабельний збір на вхід, 986,30 грн - адміністративний збір, 1657,92 грн - якірний збір, 703,36 грн - ПДВ та № 924/12 від 19.03.2020 на суму 1374,98 грн, з яких 218,15 грн - корабельний збір на вхід, 98,71 грн - адміністративний збір, 828,96 грн - якірний збір, 229,16 грн - ПДВ.

З наявних в матеріалах справи додатків до рахунків (а.с.37, 40) судом встановлено, та відповідачем така обставина жодним чином не спростована, що баржа UDP-DM-2337-УДП здійснювала рейс - закордонний/каботажний, обсяг судна 1 644 куб.м.; баржа UDP-DM-2439-УДП здійснювала каботажний рейс, обсяг судна 1644 куб.м.

Відповідні рахунки були вручені відповідачу разом із супровідним листом 25.03.2020, про що свідчить відповідна відмітка про отримання (вхідний №гм/0393 від 25.03.2020 №63) (а.с.42-44).

Виставлені відповідачем рахунки в частині корабельного та адміністративного зборів на суму 2 610,90 грн відповідачем оплачені не були. Доказів зворотного матеріали справи не містять.

З метою досудового врегулювання спору позивачем на адресу відповідача було направлено претензію про сплату заборгованості (а.с.46-51), яка залишилась без відповіді та задоволення.

5. Позиція суду.

Правові, економічні та організаційні основи діяльності в морських портах України визначені Законом України "Про морські порти України", статтею першою якого визначено наступні терміни:

- морський порт - визначені межами територія та акваторія, обладнані для обслуговування суден і пасажирів, проведення вантажних, транспортних та експедиційних робіт, а також інших, пов`язаних з цим видів господарської діяльності (п.6 ч.1);

- акваторія морського порту (портова акваторія) - визначена межами частина водного об`єкта (об`єктів), крім суднового ходу, призначена для безпечного підходу, маневрування, стоянки і відходу суден (п.2 ч.1);

Згідно до ч.1 ст. 19 Закону України "Про морські порти України" у морських портах надаються послуги з обслуговування суден, здійснення операцій з вантажами, у тому числі проведення вантажно-розвантажувальних робіт, послуги з обслуговування пасажирів та інші послуги, передбачені законодавством.

Відповідно до ст. 15 Кодексу торговельного мореплавства України торговельне судно в цьому Кодексі означає самохідну чи несамохідну плавучу споруду, що використовується: 1) для перевезення вантажів, пасажирів, багажу і пошти, для рибного чи іншого морського промислу, розвідки і добування корисних копалин, рятування людей і суден, що зазнають лиха на морі, буксирування інших суден та плавучих об`єктів, здійснення гідротехнічних робіт чи піднімання майна, що затонуло в морі; 2) для несення спеціальної державної служби (охорона промислів, санітарна і карантинна служби, захист моря від забруднення тощо); 3) для наукових, навчальних і культурних цілей; 4) для спорту; 5) для інших цілей.

Під час перебування в морському порту будь-яке судно зобов`язане дотримуватися чинних законів і правил України, в тому числі тих, що стосуються безпеки порту і судноплавства в порту, митного, прикордонного, санітарного (фітосанітарного) режимів, лоцманського проведення, буксирування, рятувальних і суднопіднімальних робіт, якірної стоянки і надання місць біля причалів, навантаження і вивантаження вантажів, посадки і висадки людей, послуг, пов`язаних з навантажувально-розвантажувальними роботами, і будь-яких інших портових послуг, портових зборів, запобігання забрудненню навколишнього природного середовища (ст. 85 Кодексу торговельного мореплавства (КТМ) України).

Згідно з ч. 1 ст. 21 Закону України "Про морські порти України" тарифи на спеціалізовані послуги, що надаються в морському порту суб`єктами природних монополій, та послуги, які оплачуються у складі портових зборів, підлягають державному регулюванню національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту.

Перелік спеціалізованих послуг, що надаються у морському порту суб`єктами природних монополій, які підлягають державному регулюванню, визначає Кабінет Міністрів України.

Статтею 22 Закону України "Про морські порти України" встановлено, що у морському порту справляються такі портові збори: корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний. Використання коштів від портових зборів допускається виключно за їх цільовим призначенням. Фінансування утримання гідротехнічних споруд в об`ємах, необхідних для підтримання їх паспортних характеристик, здійснюється за рахунок портових зборів, що справляються у морських портах, де розташовані такі гідротехнічні споруди.

Розміри ставок портових зборів для кожного морського порту встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, відповідно до затвердженої нею методики. Порядок справляння, обліку та використання коштів від портових зборів, крім використання коштів від адміністративного збору, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах морського і річкового транспорту.

Кошти від адміністративного збору використовуються відповідно до закону. Портові збори сплачуються адміністрації морських портів України, крім випадків, визначених цим Законом.

Порядок справляння та розміри ставок портових зборів затверджено наказом Міністерства інфраструктури України № 316 від 27.05.2013 (далі Порядок №316).

Цей Порядок є обов`язковим для застосування усіма суб`єктами господарювання незалежно від підпорядкованості та форми власності, які відповідно до чинного законодавства України є учасниками у справлянні із суден портових зборів, та визначає підстави справляння корабельного, канального, маякового, причального, якірного, адміністративного, санітарного зборів.

Відповідно до п. 1.3 Порядку портові збори (корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний) справляються в морських портах із суден і плавучих споруд, що плавають під Державним Прапором України та іноземними прапорами, за групами згідно з додатком 1 до цього Порядку.

За умовами пункту 1.4 Порядку сплата портових зборів у морських портах здійснюється до виходу судна з морського порту, а за транзитний прохід каналами - шляхом попередньої оплати або безпосередньо на вході у канал.

Згідно з п. 1.14. Порядку податок на додану вартість нараховується та сплачується відповідно до вимог Податкового кодексу України.

Цей Порядок є обов`язковим для застосування усіма суб`єктами господарювання незалежно від підпорядкованості та форми власності, які відповідно до чинного законодавства України є учасниками у справлянні із суден портових зборів (п. 1.15. Порядку).

Слід зауважити, що положеннями Порядку №316 баржі (самохідні і несамохідні) віднесено до групи В.

Згідно з п. 2.7 Порядку №316 із суден групи В корабельний збір справляється за кожне заходження в морський порт і вихід з нього за такими ставками: 1) у закордонному плаванні:

64 долари США - із судна, буксира; 32 долари США - з одиниці (баржа, ліхтер); 2) у каботажному плаванні: 16 доларів США - із судна, буксира; 8 доларів США - з одиниці (баржа, ліхтер).

Відповідно до п. 7.1. Порядку №316 із суден груп А, Б, В і Г адміністративний збір справляється під час кожного заходження судна у порт за такими ставками: 0,022 долара США за 1 куб. м умовного об`єму судна - із суден у закордонному плаванні; 0,0022 долара США за 1 куб. м умовного об`єму судна - із суден у каботажному плаванні.

В той же час станом на дату заходу суховантажних несамохідних барж діяло Положення про портові збори, затверджене постановою КМУ від 12.10.2000 №1544 (далі положення №1544), яким також баржі (самохідні і несамохідні) віднесено до групи В.

Відповідно до п. 2 Порядку № 1544 сплата портових зборів у портах здійснюється до виходу судна з порту, а за транзитний прохід Керч-Єнікальського каналу (КЄК) та каналу Прорва - шляхом попередньої оплати або безпосередньо на вході у КЄК та канал Прорва, якщо при цьому не обумовлено інше.

Отже обидва Порядки містять однакові положення щодо оплати портових зборів до виходу судна з морського порту.

Відповідно до п.17 Положення №1544 (в редакції станом на момент заходу судна UDP-DM-2337-УДП) із суден групи В корабельний збір справляється за кожне заходження в порт і вихід з порту за такими ставками: у закордонному плаванні: 40,5 долара США - із судна, буксира; 20,25 долара США - з одиниці (баржа, ліхтер); у каботажному плаванні: 10 доларів США - із судна, буксира; 5 доларів США - з одиниці (баржа, ліхтер).

Згідно до п.32 Порядку 1544 (в редакції станом на момент заходу судна UDP-DM-2337-УДП) для суден груп А, Б, В, Г адміністративний збір нараховується під час кожного заходження судна у порт за такими ставками: 0,014 долара США за 1 куб. метр об`єму судна - із суден у закордонному плаванні; 0,0014 долара США за 1 куб. метр об`єму судна - із суден у каботажному плаванні.

Щодо судна UDP-DM-2439-УДП, на час його заходження в порт діяла інша редакція Порядку 1544.

Так відповідно до п.17 Положення №1544 (в редакції станом на момент заходу судна UDP-DM-2439-УДП) із суден групи В корабельний збір справляється за кожне заходження в порт і вихід з порту за такими ставками: у закордонному плаванні: 64 долари США - із судна, буксира; 32 долари США - з одиниці (баржа, ліхтер); у каботажному плаванні: 16 доларів США - із судна, буксира; 8 доларів США - з одиниці (баржа, ліхтер).

Згідно до п.32 Порядку 1544 (в редакції станом на момент заходу судна UDP-DM-2439-УДП) із суден груп А, Б, В і Г адміністративний збір справляється під час кожного заходження судна у порт за такими ставками: 0,022 долара США за 1 куб. метр об`єму судна - із суден у закордонному плаванні; 0,0022 долара США за 1 куб. метр об`єму судна - із суден у каботажному плаванні.

Отже, попри набрання чинності Законом України "Про морські порти України" та Порядком справляння та розмірів ставок портових зборів, порядок справляння корабельного та адміністративного зборів не змінився.

Враховуючи той факт, що несамохідні баржі UDP-DM-2337-УДП та UDP-DM-2439-УДП фактично покинули акваторію морського порту Ізмаїл лише в 2020 році, суд погоджується з доводами позивача про наявність правових підстав для покладення на відповідача обов`язку зі сплати портових зборів.

При цьому, враховуючи положення Порядків №316 та №1544 щодо оплати портових зборів до виходу судна з морського порту, суд зауважує, що фактично позивач був позбавлений права виставляти рахунки на оплату протягом всього часу перебування суден в акваторії морського порту Ізмаїл, а набув таке право саме на час виходу суден з такого порту, незалежно від тривалості перебування.

В той же час, оскільки позивач звернувся до суду з вимогами про сплату корабельного збору на вхід, в свою справляння адміністративного збору також пов`язано із заходженням судна у порт, а також з огляду на те, що одна з баржа UDP-DM-2337-УДП зайшла до порту 12.03.2006 під час дії Порядку 1544 в редакції від 18.09.2005, яким встановлювались інші розміри зборів, суд, з огляду на положення щодо дії нормативних актів, вважає правомірним нарахування корабельного та адміністративного зборів за ставками, визначеними відповідними редакціями Порядку №1544.

Так сума корабельного збору (баржа UDP-DM-2337-УДП), що підлягає сплаті відповідачем, за підрахунком суду, становить 662,63 грн, яка складається з ставки корабельного збору у сумі 552,19 грн (20,25 дол. США (ставка) х 27,2685 курс 1 дол. США станом на 19.03.2020) та суми ПДВ у розмірі 110,44 грн.

Сума адміністративного збору (баржа UDP-DM-2337-УДП), що підлягає стягненню з відповідача, становить 753,26 грн, яка складається із ставки адміністративного збору у сумі 627,74 грн (0,014 дол. США (ставка) х 1644 куб.м. х 27,2685 курс 1 дол. США станом на 19.03.2020) та суми ПДВ у розмірі 125,54 грн.

В частині нарахування позивачем корабельного та адміністративного зборів щодо баржи UDP-DM-2439-УДП, суд вважає такі нарахування вірними.

Що стосується доводів відповідача стосовно того, що факт надання послуг за договором № 367-П-АМПУ-18 від 03.12.2018 повинен підтверджуватись актами приймання-передачі, які свідчать про реальність здійснення операцій та які адміністрація надає агенту під підпис або направляє поштою, проте, в порушення ст. 74, 77 ГПК України позивачем до позовної заяви не надано належним чином оформлених відповідних актів наданих послуг та доказів направлення актів виконаних робіт на адресу відповідача, суд вказує наступне.

Як вже було зазначено судом, відповідно до п. 4.5. договору остаточні рахунки по суднозаходу, а також по інших послугах, наданих Адміністрацією, оплачуються Морським агентом відповідно до затверджених вільних цін (тарифів) Адміністрації протягом 20-ти банківських днів з дати своєчасного виставлення рахунку, шляхом банківського переказу грошових коштів на поточний рахунок Адміністрації, згідно з Актом наданих послуг, або інших документів, які підтверджують надання послуг. Нарахування ПДВ здійснюється згідно з чинним податковим законодавством України.

Тобто, приписами укладеного між сторонами договору №367-П-АМПУ-18 від 03.12.2018 (до якого відповідач, надавши Адміністрації Декларацію про приєднання №108 до Договору № 367-П-АМПУ-18 від 03.12.2018, добровільно приєднався, та з огляду на принцип свободи договору, зобов`язався виконувати умови та приписи вказаного договору), обов`язок з оплати наданих послуг (в т.ч. оплати портових зборів) виникає саме з моменту виставлення належним чином рахунку на оплату наданих послуг, а не з моменту складання та підписання актів приймання-передачі наданих послуг.

При цьому, з інших пунктів договору не випливає саме обов`язку Адміністрації складання таких актів, з огляду на що, відсутність у матеріалах справи актів приймання-передачі наданих відповідачу послуг, з огляду на наявність відповідних рахунків, на звільняє відповідача від обов`язку з його оплати. Будь-яких заперечень стосовно не надання позивачем відповідачу послуг тощо в цій частині матеріали справи не містять.

Що стосується доводів відповідача щодо безпідставного нарахування суми ПДВ у виставлених рахунках, суд, перш за все, зауважує, що у своїх запереченнях відповідач зазначив про безпідставне нарахування суми ПДВ на якірний збір, тоді як предметом розгляду у даній справі є стягнення заборгованості по корабельному та адміністративному зборам.

Незважаючи на зазначене, суд, все ж таки надаючи оцінку правомірності нарахування сум ПДВ вказує таке.

Умовами п. 3.2.7. договору сторони погодили, що для виключення розбіжностей стосовно нарахування податку на додану вартість на вхід/вихід судна до/з порту, Морський агент надає Адміністрації документи, які підтверджують, що судно здійснює міжнародне перевезення вантажів (коносамент або інше) в строк не пізніше 2 робочих днів з дати виходу судна з морського порту.

П. 4.5. договору, окрім іншого, сторони погодили, що нарахування ПДВ здійснюється згідно з чинним податковим законодавством України.

Відповідно до пп. б п.185.1 ст. 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування ПДВ є операції з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 197.9 ст. 197 Податкового кодексу України визначено, що звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання послуг, що надаються іноземним та вітчизняним суднам, які здійснюють міжнародні перевезення пасажирів, їхнього багажу і вантажів, та оплачуються ними відповідно до законодавства України портовими зборами.

Отже, послуги, що надаються в порту та оплачуються портовими зборами, звільняються від оподаткування ПДВ лише у випадку встановлення факту їх пов`язаності з міжнародним перевезенням пасажирів, їхнього багажу і вантажів.

Виставлені позивачем рахунки стосуються суховантажних несамохідних барж, які тривалий час перебували в акваторії морського порту Ізмаїл. Будь-якої інформації щодо виходу таких суден з порту та прямування них за межі території України не містять. Доказів надання відповідачем документів в порядку п.3.2.7 договору матеріали справи не містять. Таким чином, у спірних правовідносинах, враховуючи перебування суден відповідача в акваторії порту тривалий час, відсутність інформації про подальше прямування таких суден, а отже за відсутності ознак операції, що звільняється від оподаткування, позивачем ПДВ за базовою ставкою нараховувалось цілком правомірно.

Враховуючи висновки суду щодо моменту виникнення у позивача права на виставлення рахунків, доводи відповідача щодо пропуску позивачем строку позовної давності суд вважає безпідставними.

Враховуючи встановлені судом обставини, позовні вимоги позивача про стягнення з відповідача суми основного боргу з портових зборів підлягають частковому задоволенню у розмірі 1 796,12 грн.

Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Згідно ч.1 ст.611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.

За приписами частини першої статті 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

Відповідно до ч.3 ст.549 ЦК України пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

Положеннями частини 2 ст. 343 Господарського кодексу України, які кореспондують із положеннями ст. 3 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань", встановлено, що пеня за прострочку платежу встановлюється за згодою сторін, але не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.

Згідно до ч.6 ст.232 ГК України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.

Як вже було зазначено судом, відповідальність за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання у вигляді пені передбачено п.5.2. договору.

Згідно частини 2 статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

З огляду на невиконання відповідачем свого обов`язку з оплати портових зборів, а також те, що право позивача вимагати оплати таких зборів виникло під час дії договору №367-П-АМПУ-18 від 03.12.2018, до якого відповідач приєднався шляхом підписання Декларації про приєднання №108, суд вважає обґрунтованими вимоги позивача про стягнення відповідача пені, 3% річних та інфляційних нарахувань.

В той же час, при перевірці доданих позивачем до позовної заяви розрахунків пені, 3% річних на інфляційних нарахувань (а.с.11-13), судом було встановлено їх помилковість з огляду на неврахування положень п. 4.5. щодо оплати рахунку протягом 20-ти банківських днів, з огляду на що, оскільки відповідачем відповідні рахунки були отримані 25.03.2020, кінцевим строк виконання обов`язку є 23.04.2020, а отже нарахування пені, 3% річних та інфляційних втрат починається з 24.04.2020.

Враховуючи наведене, а також висновки суду щодо суми адміністративного та корабельного зборів щодо баржі UDP-DM-2337-УДП, судом зроблено власні розрахунки.

Розрахунок пені по рахунку 923/12.

Сума боргу (грн)Період простроченняКількість днів простроченняРозмір облікової ставки НБУРозмір подвійної облікової ставки НБУ в деньСума пені за період прострочення1415.8924.04.2020 - 11.06.2020498.0000 %0.044 %30.331415.8912.06.2020 - 22.07.2020416.0000 %0.033 %19.031415.8923.07.2020 - 03.09.2020436.0000 %0.033 %19.961415.8904.09.2020 - 17.10.2020446.0000 %0.033 %20.43Таким чином, сума пені складає 89.75 грн.

Розрахунок пені по рахунку 924/12.

Сума боргу (грн)Період простроченняКількість днів простроченняРозмір облікової ставки НБУРозмір подвійної облікової ставки НБУ в деньСума пені за період прострочення380.2324.04.2020 - 11.06.2020498.0000 %0.044 %8.14380.2312.06.2020 - 22.07.2020416.0000 %0.033 %5.11380.2323.07.2020 - 03.09.2020436.0000 %0.033 %5.36380.2304.09.2020 - 17.10.2020446.0000 %0.033 %5.49Таким чином, сума пені складає 24.10 грн.

За таких обставин, вимоги позивача про стягнення з відповідача суми пені підлягають частковому задоволенню у розмірі 113,85 грн.

Розрахунок 3% річних по рахунку 923/12.

Сума боргу (грн)Період простроченняКількість днів простроченняРозмір процентів річнихЗагальна сума процентів1415.8924.04.2020 - 09.04.20213513 %40.77

Розрахунок 3% річних по рахунку 924/12.

Сума боргу (грн)Період простроченняКількість днів простроченняРозмір процентів річнихЗагальна сума процентів380.2324.04.2020 - 09.04.20213513 %10.95

Таким чином, загальна сума 3% річних становить 51,72 грн, з огляду на що вимоги позивача в цій частині підлягають частковому задоволенню.

Розрахунок інфляційних втрат по рахунку 923/12

Період заборгованостіСума боргу (грн.)Сукупний індекс інфляції за періодІнфляційне збільшення суми боргуСума боргу з врахуванням індексу інфляції24.04.2020 - 28.02.20211415.891.05882.531498.42

Розрахунок інфляційних втрат по рахунку 924/12

Період заборгованостіСума боргу (грн.)Сукупний індекс інфляції за періодІнфляційне збільшення суми боргуСума боргу з врахуванням індексу інфляції24.04.2020 - 28.02.2021380.231.05822.16402.39

Таким чином, загальна сума інфляційних втрат становить 104,69 грн, з огляду на що вимоги позивача в цій частині підлягають частковому задоволенню.

Приймаючи до уваги часткове задоволення позовних вимог, витрати по сплаті судового збору, відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на сторін пропорційно.

Керуючись ст.ст.129,232,233,236-238,240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Українське Дунайське пароплавство" (68600, Одеська обл., місто Ізмаїл, вул. Пароходна, будинок 28, код ЄДРПОУ 01125821) на користь Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (01135, м.Київ, проспект Перемоги, буд. 14, код ЄДРПОУ 38727770) в особі Ізмаїльської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація Ізмаїльського морського порту) (68600, Одеська обл., м. Ізмаїл, вул. Набережна Лукі Капікраяна, буд.4, код ЄДРПОУ 38728402) основний борг у сумі 1 796 /одна тисяча сімсот дев`яносто шість/ грн 12 коп., пеню у сумі 113 /сто тринадцять/ грн 85 коп., 3% річних у сумі 51 /п`ятдесят одна/ грн 72 коп., інфляційні втрати у сумі 104 /сто чотири/ грн 69 коп., судовий збір у сумі 1 555 /одна тисяча п`ятсот п`ятдесят п`ять/ грн 66 коп.

3. В задоволенні решти позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та підлягає оскарженню до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя Ю.М. Щавинська

Джерело: ЄДРСР 97853908
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку