open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
18 Справа № 640/16613/21
Моніторити
Постанова /30.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /30.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /30.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /26.10.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /26.10.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.10.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.10.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.09.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.09.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /09.08.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.07.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.07.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.06.2021/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /18.06.2021/ Окружний адміністративний суд міста Києва
emblem
Справа № 640/16613/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /30.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /30.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /30.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /26.10.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /26.10.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.10.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.10.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.09.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.09.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /09.08.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.07.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.07.2021/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.06.2021/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /18.06.2021/ Окружний адміністративний суд міста Києва
Єдиний державний реєстр судових рішень

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 У Х В А Л А

про забезпечення адміністративного позову

18 червня 2021 року м. Київ № 640/16613/21

Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Огурцов О.П., розглянувши клопотання позивача про забезпечення позову в адміністративній справі

за позовом ОСОБА_1 доДержавної служби геології та надр Українитреті особа1) Товариство з обмеженою відповідальністю "СПИС Україна", 2) Товарна біржа "Українська енергетична біржа"про визнання протиправними та скасування наказу та електронного аукціону,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Державної служби геології та надр України (03680, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, код ЄДРПОУ 37536031), треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "СПИС Україна" (79014, м. Львів, вул. Личаківська, 84А, кв. 3, код ЄДРПОУ 36929125), Товарна біржа "Українська енергетична біржа" (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 44а, 4 поверх, код ЄДРПОУ 37027819) про:

- визнання протиправним та скасування наказу Державної служби геології та надр України про затвердження переліку ділянок надр, дозвіл на користування якими встановлюється на аукціон, в частині Городнявської ділянки Буртинського родовища (лот № UA-PS-2021-02-09-000050-3),

- визнання протиправним та скасування електронного аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами - Городнявська ділянка Буртинського родовища, результати якого оформлені протоколом проведення електронного аукціону від 31.03.2021 № UA-PS-2021-02-09-000050-3.

Позивачем подано до суду заяву про забезпечення адміністративного позову шляхом заборони Державній службі геології та надр України вчиняти будь-які дії, спрямовані на видачу спеціального дозволу на користування надрами - Городнявська ділянка Буртинського родовища (лот № UA-PS-2021-02-09-000050-3), проданого за наслідками електронного аукціону, результати якого оформлені протоколом проведення електронного аукціону від 31.03.2021 № UA-PS-2021-02-09-000050-3.

Заяву обґрунтовано тим, що позивач є власником земельних ділянок, які знаходяться в межах контуру об`єкта надрокористування - Городнявської ділянки Буртинського родовища, стосовно якої відповідачем вчиняються дії з видачі спеціального дозволу. Позивач зазначає, що при проведенні процедури видачі спеціального дозволу, а саме при проведенні електронного аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Городнявської ділянки Буртинського родовища допущено ряд очевидних порушень чинних норм законодавства. Також, позивач зазначає, що у разі задоволення позову порушене право позивача неможливо буде поновити без ініціювання додаткових судових спорів, оскільки переможцем електронного аукціону розпочнеться діяльність щодо користування надрами спірної ділянки, що призведе до обмеження прав позивача як власника земельних ділянок.

Частинами першою та другою статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.

Забезпечення позову - це надання позивачеві тимчасової правової охорони його прав та інтересів, за захистом яких він звернувся до суду, до вирішення спору судом та набрання рішенням суду законної сили. Заходи забезпечення позову є втручанням суду у спірні правовідносини до їх вирішення, тому вони повинні застосовуватися судом з підстав та в порядку, прямо передбаченому законом.

Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо: 1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або 2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.

З аналізу наведених норм законодавства вбачається, що з метою захисту прав та інтересів особи суд за її заявою або з власної ініціативи може постановити ухвалу про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, постановлення якої належить до дискреційних повноважень суду та вирішення питання щодо їх вжиття залежить від наявності однієї з обставин, передбачених частиною другою статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України, що встановлюється судом виходячи з конкретних доказів, поданих заявником.

Доведення наявності зазначених підстав або принаймні однієї з них, з точки зору процесуального закону, є необхідною передумовою для вжиття судом заходів забезпечення позову у разі їх вжиття за клопотанням особи.

Суд повинен у кожному випадку, виходячи з конкретних доказів, встановити, чи є хоча б одна з названих обставин, і оцінити, чи не може застосуванням заходів забезпечення позову бути завдано ще більшої шкоди, ніж та, якій можна запобігти.

Суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.

Не допускається забезпечення позову, зокрема, шляхом зупинення дії рішення суб`єкта владних повноважень, яке не є предметом оскарження в адміністративній справі, або встановлення заборони або обов`язку вчиняти дії, що випливають з такого рішення (пункт 5 частини третьої статті 151 Кодексу адміністративного судочинства України).

При розгляді заяв про забезпечення позову суд (суддя) має з урахуванням доказів, наданих заявником на підтвердження своїх вимог, пересвідчитись, зокрема, в тому, що між сторонами дійсно виник спір та існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання можливого рішення суду про задоволення позову; з`ясувати обсяг вимог, дані про особу відповідача, а також відповідність виду забезпечення позову, який просить застосувати особа, котра звернулась з такою заявою, позовним вимогам, що можуть бути нею заявлені.

Згідно Рекомендації № R (89) 8 про тимчасовий судовий захист в адміністративних справах, прийнятій Комітетом Ради Європи 13.09.1989, рішення про вжиття заходів тимчасового захисту може, зокрема, прийматися у разі, якщо виконання адміністративного акта може спричинити значну шкоду, відшкодування якої неминуче пов`язано з труднощами, і якщо на перший погляд наявні достатньо вагомі підстави для сумнівів у правомірності такого акта. Суд, який постановляє вжити такий захід, не зобов`язаний одночасно висловлювати думку щодо законності чи правомірності відповідного адміністративного акта; його рішення стосовно вжиття таких заходів жодним чином не повинно мати визначального впливу на рішення, яке згодом має бути ухвалено у зв`язку з оскарженням адміністративного акта.

Тобто, інститут забезпечення позову є однією з гарантій захисту прав, свобод та законних інтересів юридичних та фізичних осіб - позивачів в адміністративному процесі, механізмом, який покликаний забезпечити реальне та неухильне виконання судового рішення прийнятого в адміністративній справі.

Водночас, заходи забезпечення мають бути адекватними та співмірними.

Співмірність передбачає співвідношення негативних наслідків від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких заявник звертається до суду, майнових наслідків заборони відповідачу здійснювати певні дії.

Адекватність заходу до забезпечення позову, що застосовується судом, визначається його відповідністю вимогам, на забезпечення яких він вживається. Оцінка такої відповідності здійснюється судом, зокрема, з урахуванням співвідношення права (інтересу), про захист яких просить заявник, з майновими наслідками заборони відповідачеві вчиняти певні дії.

Отже, при вирішенні питання про забезпечення позову суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням такого: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв`язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом подальших позовних вимог, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв`язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.

В ухвалі про забезпечення позову суд повинен навести мотиви, з яких він дійшов висновку про існування: або обставин, що свідчать про істотне ускладнення чи унеможливлення виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або очевидних ознак протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю до ухвалення рішення у справі. А також вказати, в чому будуть полягати дії, направлені на відновлення прав позивача, оцінити складність вчинення цих дій, встановити, що витрати, пов`язані з відновленням прав, будуть значними.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 є власником восьми земельних ділянок загальною площею 15,9983 га, кадастрові номери: 6825582600:06:045:0002, 6825582600:06:045:0008, 6825582600:06:045:0009, 6825582600:06:045:0010, 6825582600:06:045:0051, 6825582600:06:045:0078, 6825582600:06:045:0081, 6825582600:06:045:0082, що підтверджується договорами купівлі-продажу земельної ділянки та витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.

29.03.2021 Держгеонадрами розміщено оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами - Городнявська ділянка Буртинського родовища.

У вказаному оголошенні було наведено інформацію про власність земельних ділянок з переліком кадастрових номерів в межах контуру об`єкта надрокористування, серед яких також знаходяться усі зазначені вище земельні ділянки, які належать позивачу.

31.03.2021 Товарною біржею "Українська енергетична біржа" проведено електронний аукціон з продажу спеціального дозволу, в ході якого перемогу отримала пропозиція Товариства з обмеженою відповідальністю "СПИС Україна", та сформовано відповідний електронний протокол.

21.04.2021 між Держгеонадрами та Товариством з обмеженою відповідальністю "СПИС Україна" було укладено договір № 3/6-21 купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами.

Судом враховано, що частиною шостою статті 151 Кодексу адміністративного судочинства України не допускається вжиття заходів забезпечення позову, які полягають в (або мають наслідком) припиненні, відкладенні, зупиненні чи іншому втручанні у проведення конкурсу, аукціону, торгів, тендера чи інших публічних конкурсних процедур, що проводяться від імені держави (державного органу), територіальної громади (органу місцевого самоврядування) або за участю призначеного державним органом суб`єкта у складі комісії, що проводить конкурс, аукціон, торги, тендер чи іншу публічну конкурсну процедуру.

Разом з тим, відповідно до підпункту 2 пункту 2 Порядку проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 № 993, аукціон - спосіб продажу дозволів шляхом проведення електронних торгів (аукціону) або аукціону за методом покрокового зниження початкової ціни та подальшого подання цінових пропозицій.

Згідно з приписами пунктів 25, 28, 33 Порядку № 993, реалізація наслідків аукціону є окремими післяаукціонними діями. Отже, запропонований позивачем захід забезпечення позову не зможе припинити, відкласти чи зупинити аукціон, який вже проведено.

Згідно з частинами другою статті 16 Кодексу України про надра, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 6 Порядку проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №993) Держгеонадра готує з урахуванням заяв та додаткових матеріалів (пояснювальна записка, оглядова карта та ситуаційний план, каталог географічних координат кутових точок, програма робіт), поданих фізичними особами - підприємцями та юридичними особами, пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, та надсилає їх рекомендованим листом з повідомленням на погодження відповідним районним, міським, селищним, сільським радам і радам об`єднаних територіальних громад - щодо користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Приписами підпункту 2 пункту 11 Порядку 993, оголошення про проведення аукціону, серед іншого, повинно містити: 2) інформацію про лот, зокрема назву, місцезнаходження та координати ділянки надр, дозвіл на користування якою виставляється на аукціон;

Інформація, що міститься в оголошенні про проведення аукціону (крім реєстраційного номера лота), формується Держгеонадрами. Одне оголошення про проведення аукціону містить інформацію тільки про один лот.

Інформація про ділянку надр, включену до лота, виставленого на аукціон, зазначається з урахуванням інформації, наведеної в документах, визначених пунктами 6 і 7 цього Порядку, та пакеті аукціонної документації.

Суд вважає, що у даному випадку надання спеціального дозволу на користування надрами на ділянці, в межах якої наявні земельні ділянки, які належать позивачу, в будь-якому випадку вплинуть на його права та інтереси, як власника земельних ділянок.

Отже, дія оскаржуваного наказу створює очевидну небезпеку заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача, відновлення яких стане неможливим без вжиття заходів забезпечення позову.

Безумовно, рішення чи дії суб`єктів владних повноважень справляють певний вплив на осіб, на яких поширюються. Такі рішення можуть завдавати шкоди і мати наслідки, які позивач оцінює негативно.

Водночас, позивачем було обґрунтовано, що до ухвалення рішення у справі існує очевидна небезпека заподіяння шкоди його правам та інтересам, з метою захисту яких він звернувся до суду, або захист цих прав та інтересів стане неможливим після набрання законної сили рішенням в адміністративній справі або для їх поновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат.

При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що вжиття заходів забезпечення позову є співмірним із заявленими вимогами та не зумовить фактичного вирішення спору по суті, а спрямовано на збереження існуючого становища до винесення остаточного рішення у справі, що відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 20.03.2019 у справі № 826/8311/18.

На підставі вищевикладеного, виходячи з оцінки обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття заходів забезпечення позову з урахуванням розумності, обґрунтованості вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін; наявності зв`язку між заходом щодо забезпечення позову і предметом позовної вимоги, в тому числі, спроможності заходів, який заявник просить вжити у порядку забезпечення позову колегія суддів вважає, що задоволення заяви про забезпечення позову є обґрунтованим та співмірним заявленим позовним вимогам.

У даному випадку, співмірність передбачає співвідношення негативних наслідків від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких заявник звертається до суду.

Керуючись статтями 150-154, 156, 157 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В:

1. Заяву ОСОБА_1 про вжиття заходів забезпечення позову - задовольнити.

2. Вжити заходи забезпечення адміністративного позову.

3. Заборонити Державній службі геології та надр України вчиняти будь-які дії, спрямовані на видачу спеціального дозволу на користування надрами - Городнявська ділянка Буртинського родовища (лот № UA-PS-2021-02-09-000050-3), проданого за наслідками електронного аукціону, результати якого оформлено протоколом проведення електронного аукціону від 31.03.2021 № UA-PS-2021-02-09-000050-3.

Ухвала може бути пред`явлена до виконання в порядку Закону України "Про виконавче провадження" до 19.06.2024.

Стягувачем у виконавчому провадженні, відкритому на підставі даної ухвали є ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), боржником - Державна служба геології та надр України (03680, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, код ЄДРПОУ 37536031).

Відповідно до частини другої статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Частиною першою статті 156 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що ухвала про забезпечення позову підлягає негайному виконанню з дня її постановлення незалежно від її оскарження.

Згідно з частиною восьмою статті 154 Кодексу адміністративного судочинства України ухвалу про забезпечення позову може бути оскаржено. Оскарження ухвали про забезпечення позову не зупиняє її виконання.

Суддя О.П. Огурцов

Джерело: ЄДРСР 97759213
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку