open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

07 червня 2021 року м. ТернопільСправа № 921/141/21

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Чопка Ю.О.

при секретарі судового засідання Шмир А.І.

розглянув справу

за позовом Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль, 46008

до відповідача Тернопільської міської ради, вул. Листопадова, 5, м. Тернопіль, 46000

про стягнення 6 371 грн., збитків, заподіяних державі в результаті порушення вимог природоохоронного законодавства.

За участю представників від:

Позивача: ОСОБА_1 , представник за довіреністю;

Відповідача: Обарінчук Олеся Василівна, представниця за довіреністю

Суть справи:

Державна екологічна інспекція у Тернопільській області звернулась до Господарського суду Тернопільської області з позовною заявою до Тернопільської міської ради про стягнення 6 371 грн, збитків, заподіяних державі в результаті порушення вимог природоохоронного законодавства.

В обґрунтування заявлених вимог, позивач посилається на те, що відповідач заподіяв шкоду навколишньому природному середовищу внаслідок незаконної порубки дерев, в результаті чого державі завдано збитки в розмірі 6 371 грн.

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 22.03.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 921/141/21; постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін; судове засідання у справі № 921/141/21 призначено на 12.04.2021 на 14:30 год.; запропоновано учасникам справи подати/надіслати суду заяви по суті справи та з процесуальних питань (при наявності).

Ухвалою суду від 12.04.2021 відкладено розгляд справи по суті на 24 травня 2021 на 14:30 год.

24.05.2021 відкладено розгляд справи по суті на 07 червня 2021 на 15:30 год.

В судовому засіданні 07.06.2021 представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позовній заяві.

Відповідач у відзиві на позовну заяву та його представниця в судовому засіданні проти позовних вимог заперечили, посилаючись на те, що Тернопільська міська рада не порушувала вимог природоохоронного законодавства, а тому відсутні правові підстави для перерахунку суми шкоди в розмірі 6371 грн. Також звертає увагу суду на те, що рішенням Тернопільської міської ради №7/п29/1 від 14.11.2018р. Городищенську сільську раду не приєднано до Тернопільської територіальної громади. Також вважає "незрозумілим" чому Державна екологічна інспекція у Тернопільській області звернулася з позовом саме у даний час та до Тернопільської міської ради тоді як незаконну рубку було виявлено ще 12 березня 2018 року.

Представник позивача в судовому засіданні проти доводів відповідача заперечив та пояснив, що строків позовної давності звернення до суду інспекцією не пропущено. Щодо звернення з позовом до Тернопільської міської ради пояснив правонаступництвом міською радою прав та обов`язків Городищенської сільської ради.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення та доводи представників сторін, судом встановлено наступне.

Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області на підставі звернення громадянина ОСОБА_2 , було проведено обстеження гідротехнічної споруди (дамби) розташованої за межами населеного пункту Городище на території Городищенської сільської ради в межах гідрологічного заказника загальнодержавного значення "Серетський", за фактом порізки дерев на гідротехнічній споруді.

В процесі натурного обстеження контролюючим органом встановлено, що на гідротехнічній споруді на відкосі дамби виявлено проведення обрізки нижніх гілок зростаючих дерев. Крім того виявлено пні зрізаних дерев породи верба діаметрами біля шийки кореня 22 см, 22 см, 22 см, 18 см, (28 см, 20 см, 18 см) з одного кореня, 30 см, 20 см, 14 см, 10 см, 10 см, 10 см, 10 см, та породи клен діаметром біля шийки кореня 18 см.

Обрізку дерев та зрізання проведено жителями с. Городище на підставі розпорядження сільського голови від 14.02.2018 "Про проведення благоустрою території ставка та гідроспоруди".

За результатами обстеження, посадовими особою контролюючого органу складено акт обстеження. Даний акт підписаний Городищенським сільським головою ОСОБА_3 без зауважень та заперечень.

У письмових поясненнях від 12.03.2018 сільським головою ОСОБА_3 зазначено, що дані дії проводились на підставі Розпорядження №8 від 14.02.2018 та було проведено обрізка гілля, що заважала проходу громадян селадо водойми та гідроспоруди, також були обрізані сухі та пошкоджені вітром дерева, що заважали проїзду, та які розташовані біля берегу і є власністю територіальної громади.

Як наслідок, контролюючим органом, за здійснення обрізки та видалення дерев без дозвільних документів, відповідальну особу, Городищенського сільського голову ОСОБА_3 , притягнуто до адміністративної відповідальності, про що, за результатами розгляду протоколу про адміністративне правопорушення №001558 від 05.04.2018.

Постановою Зборівського районного суду Тернопільської області від 27.04.2018 у справі №599/556/2018 встановлено, що в діях ОСОБА_3 містяться ознаки адміністративного правопорушення, однак, у зв`язку із малозначністю діяння його звільнено від адміністративної відповідальності та оголошено йому усне зауваження.

Зазначена постанова сільським головою не оскаржувалась.

Розрахунок розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням в розмірі 6 371 грн здійснено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №665 від 23.07.2008 "Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу".

З метою досудового врегулювання спору Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області надіслано на адресу Городищенської сільської ради претензію №1-1/2095 від 11.06.2018 з вимогою відшкодувати заподіяну шкоду в розмірі 6 371 грн. До претензії також надано розрахунок розміру шкоди.

Направлена претензія залишена відповідачем без відповіді та задоволення.

29.01.2021 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення юридичної особи Городищенської сільської ради на підставі рішення щодо реорганізації.

14 листопада 2018 року на виконання Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", була створена Тернопільська міська об`єднана територіальна громада, до якої входить Городищенська сільська рада.

Відповідно до ч.З ст.8 вищевказаного Закону, об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

Згідно рішення Тернопільської міської ради №7/47/7 від 13.03.2020 Тернопільська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Городищенської сільської ради.

17.02.2021 Державна екологічна інспекція у Тернопільській області направила на адресу Тернопільської міської ради претензію з вимогою відшкодувати заподіяну Городищенською сільською радою шкоду в розмірі 6 371 грн, яка залишена без відповіді та задоволення

Таким чином, як стверджує позивач, міська рада завдані державі збитки в добровільному порядку не відшкодувала, що й стало підставою для звернення з відповідним позовом до суду.

Дослідивши наявні у справі докази в сукупності, що ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному дослідженні всіх обставин справи, господарський суд дійшов висновку про задоволення позову, виходячи з наступного.

Згідно із ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Статтею 66 Конституції України передбачено, що кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Відповідно до ст. 25 Закону України "Про рослинний світ" охорона рослинного світу передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження просторової, видової, популяційної та ценотичної різноманітності і цілісності об`єктів рослинного світу, охорону умов їх місцезростання, збереження від знищення, пошкодження, захист від шкідників і хвороб, а також невиснажливе використання. Охорона рослинного світу здійснюється центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, власниками та користувачами (в тому числі орендарями) земельних ділянок, на яких знаходяться об`єкти рослинного світу, а також користувачами природних рослинних ресурсів.

Таким чином, діюче законодавство покладає на підприємства, установи, організації і громадян обов`язок щодо збереження умов місцезростання об`єктів рослинного світу, до якого відносяться і дерева.

Відповідно до ст.40 Закону України "Про рослинний світ" порушення законодавства про рослинний світ тягне за собою дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про рослинний світ несуть особи, винні у: протиправному знищенні або пошкодженні об`єктів рослинного світу.

Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє середовище, як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.

Використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог (ст.40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").

Відповідно до пункту а) частини 5 статті 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: про охорону, утримання і використання зелених насаджень.

У відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України від 14.09.2011р № 995 "Про утворення територіальних органів Державної екологічної інспекції" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної екологічної інспекції України, в тому числі Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області (код ЄДРПОУ 37977693), запис про реєстрацію в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців внесено 19.12.2011.

Згідно ч. 1 розділу 1 Положення про Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області, затвердженого Наказом Державної екологічної інспекції України від 22.11.2018р. № 249 Державна екологічна інспекція у Тернопільській області (далі - Інспекція) є територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується.

Відповідно до пункту 9 частини 2 розділу II Положення про Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області, затвердженого Наказом Державної екологічної інспекції України від 22.11.2018р. № 249 Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог: 9) про охорону, утримання і використання зелених насаджень.

Статтею 26 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" передбачено, що на територіях заказників забороняються рубки головного користування, суцільні, прохідні, лісовідновні та поступові рубки, видалення захаращеності, а також полювання та інша діяльність, що суперечить цілям і завданням, передбаченим положенням про заказник.

Згідно ст.69 Лісового кодексу України спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом - лісорубний квиток або лісовий квиток, що видається безоплатно.

Враховуючи, що відповідачем було порушено встановлений чинним законодавством порядок, дозвіл (ордер) на вирубку дерев відсутній, а тому згідно ст.69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" Відповідач зобов`язаний відшкодувати збитки, спричинені рослинному світу і навколишньому природному середовищу внаслідок порубки дерева без наявності на те дозволу.

Так, згідно ст.69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

У відповідності до ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Ст.24 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» роз`яснює, що матеріальна шкода, завдана територіальній громаді незаконними рішеннями сільських, селищних, міських голів, голів районних у місті, районних та обласних рад, їх заступників, керівників управлінь, відділів, інших структурних підрозділів виконавчих органів місцевого самоврядування, діями чи бездіяльністю посадових осіб місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується за рахунок місцевого бюджету в порядку, встановленому законом.

Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

Виходячи зі змісту ст. 1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідачем не надано належних, допустимих та достатніх доказів, які б спростовували заявлені позовні вимоги, як і не надано доказів часткової або повної сплати заявленої до стягнення шкоди.

У зв`язку з наведеним, дії відповідача є протиправними та вчинені з його вини, такими діями заподіяні збитки, які підлягають відшкодуванню державі у повному обсязі.

Твердження відповідача судом до уваги не приймаються, так як, згідно рішення №7/47/7 від 13.03.2020 Тернопільська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Городищенської сільської ради.

У відповідності до ч.1 ст.73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами (ч.2 ст.73 ГПК України).

Частиною 1 ст.74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Приписами ст.79 ГПК України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Пунктами 1, 2 ст.86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

На підставі викладеного, враховуючи порушення умов договору з боку відповідача, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ст.129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 20, 42, 46, 73, 74, 76-79, 91, 123, 129,238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1.Позовні вимоги задовольнити.

2.Стягнути з Тернопільської міської ради, м.Терноіль, вул. Листопадова, 5 (код 34334305) на користь спеціального фонду Тернопільської міської територіальної громади на р/р 898999980333179331000019751, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код 37977599 в Казначействі України (ЕАП) 6 371 (шість тисяч триста сімдесят одну) грн шкоди, завданої державі в результаті порушення вимог природоохоронного законодавства.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

3.Стягнути з Тернопільської міської ради, м.Терноіль, вул. Листопадова, 5 (код 34334305) на користь Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, м.Тернопіль, вул. Шашкевича, 3 (код 37977693) 2 270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Протягом двадцяти днів з дня виготовлення повного тексту рішення сторони вправі його оскаржити до Західного апеляційного господарського суду через господарський суд Тернопільської області.

Повний текст рішення виготовлено 11 червня 2021 року.

СуддяЮ.О. Чопко

Джерело: ЄДРСР 97597522
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку