open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 червня 2021 року м. Житомир справа № 240/19947/20

категорія 111010000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

судді Романченко Є.Ю.,

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державного підприємства "Попільнянське лісове господарство" до Головного управління ДПС у Житомирській області, Управління фінансів Коростишівської районної державної адміністрації про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

У листопаді 2020р. Державне підприємство "Попільнянське лісове господарство" звернулося до суду з позовом, у якому просить з урахуванням заяви про зміну предмету спору від 25.01.2021:

- визнати протиправними дії Відділу фінансів Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області щодо непогодження висновку ГУ ДПС у Житомирській області від 29.04.2020р. №0065890EV/0610 у строк, визначений пунктом 2 розділу 4 Порядку інформаційної взаємодії Державної фіскальної служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженого наказом МФУ від 11.02.2019р. №60, зареєстрованого в МЮ України 08.04.2019р. за №370/33341»;

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року позовну заяву Державного підприємства "Попільнянське лісове господарство" прийнято до розгляду за правилами загального позовного провадження у справі з викликом (повідомленням) сторін на 23.12.2020року на 10:00.

21.12.2020 до суду надійшов відзив від Відідлу фінансів Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області, в якому він просив відмовити в задоволенні позову в частині заявлених вимог до нього. Вказав, що, 29.04.2020 року Відділом фінансів Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області отримано доступ до електронного висновку від 29.12.2020 року №0065890ЕV/0610на суму 2968774,60 грн. за кодом бюджетної класифікації 13010100 «Рентна плата за спецвикористання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування». Відповідно до частки, встановленої нормативом зарахування до районних бюджетів та бюджетів ОТГ у розмірі 37% (згідно з ч. 1 ст. 64 БК України) належить перерахування з районного бюджету Коростишівського району до бюджету Коростишівської ОТГ 1098446,60 грн., що досягає місячного обсягу надходжень (без урахування трансфертів) районного бюджету Коростишівського району. А тому, з метою розгляду питання про погодження вказаного електронного висновку про повернення помилково та/або надміру сплачених коштів, Відділом фінансів Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області неодноразово направлялися листи до ГУ ДПС у Житомирській області, ГУ ДФС у Житомирській області та ДПС України з проханнями надати додаткову інформацію про реквізити платіжного документу, за яким кошти були зараховані до районного бюджету Коростишівського району, звітів, даних обліку органу ДПС/ДФС, про надання платіжних доручень, про надання переліків лісокористувачів, направлені суб`єктами лісових відносин за І,ІІ,ІІІ,ІV квартали 2019року, податкові декларації підприємства з додатками 8 за відповідні періоди. Також Відділ фінансів Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області зазначив, 04.09.2020р. ним отримано доступ до електронного висновку від 03.09.2020р. №0115551ЕV на суму 2985591,0 грн., рішення про погодження якого ним було прийнято 03.12.2020р., а саме після відкриття провадження в адміністративній справі №240/19947/20.

23.12.2021 в підготовчому засіданні оголошено перерву до 25.01.2021 на 14:00 у зв`язку з неявкою представника Відідлу фінансів Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області та необхідністю ознайомлення з відзивом.

24.12.2020 до суду надійшов відзив від Головного управління ДПС у Житомирській області, в якому відповідач просив відмовити в задоволенні позову в частині заявлених вимог до Головного управління ДПС у Житомисрькій області. Вказав, що Державне підприємство «Попільнянське лісове господарство», як платник рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів у частині деревини, заготовленої у порядку рубок головного користування, починаючи з 2019 року складають окремі додатки до податкової декларації з рентної плати, в яких податкові зобов`язання самостійно розподіляються між бюджетними адміністративно-територіальними одиниць, які повністю або частково розташовані в межах території лісової ділянки. Ідентифікуючою ознакою кожного окремого додатка до декларації є зазначений у рядку 4 «код органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням лісової ділянки за КОАТУУ» додатка 8, код одиниці адміністративно-територіального устрою (міст обласного значення, районний, ОТГ). Державне підприємство «Попільнянське лісове господарство» самостійно було встановлено факт невірного «розподілу» у 2019році податкових зобов`язань між бюджетами адміністративно-територіальних одиниць, які розміщені в межах території лісових ділянок на яких, згідно виписаних лісорубних квитків, здійснювалися рубки головного користування. Згідно виписаних лісорубних квитків та фактичного місця розташування лісових ділянок рубки головного користування здійснювалися на території Коростишівської ОТГ, а декларування податкових зобов`язань здійснювалося по Коростишівському районі. В наслідок чого підприємством у квітні 2020р. були подані уточнюючі декларації з рентної плати за спецвикористання лісових ресурсів за 1-4 квартали 2019р., якими зменшено нарахування по Коростишівському районі від рубок головного користування на загальну суму 2985591,0 грн., в результаті чого виникла переплата в сумі 2968774,60грн. Кошти були сплачені на рахунок рентної плати за спецвикорситання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування по Коростишівському району. Державним підприємством «Попільнянське лісове господарство» 21.04.2020р. подана заява №262 до ГУ ДПС у Житомисрькій області на перерахування зазначених коштів до бюджету в 2985591,0 грн., за результатами розгляду якої цей орган 29.04.2020р. сформував електронний висновок №0065890ЕV/0610 на перерахування позивачу помилково та/або надміру сплачених коштів за кодом бюджетної класифікації 13010100 «Рентна плата за спецвикористання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування» з Коростишівського району на суму 2968774,60грн. на рахунок рентної плати за спецвикористання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування Коростишівської ОТГ. Крім того, ГУ ДПС у Житомирській області у відзиві вказало, що вказаний електронний висновок 29.04.2020р. був направлений на погодження відповідному місцевому фінансовому органу, проте був повернутий останнім без погодження, що позбавило можливості ГУ ДПС у Житомирській області здійснити подальші дії щодо направлення такого висновку до відповідного казначейського органу.

25.01.2021 представником позивача подана заява про зміну предмету спору. Представником ГУ ДПС у Житомирській області до суду надано клопотання про закриття провадження у справі в частині вимог до ГУ ДПС у Житомирській області на підставі п. 8 ч. 1 ст. 255 КАС України у зв`язку з усуненням порушень, які стали підставою для звернення позивача до суду. Судом оголошено перерву до 03.02.2021 для надання доказів на обгрунтування клопотання.

03.02.2021року в підготовчому засіданні, представник ГУ ДПС у Житомирській області подав заяву про залишення без розгляду клопотання про закриття провадження, у зв`язку зі зміною предмета спору. Суд, без виходу до нарадчої кімнати, постановлено ухвалу про закриття підготовчого засідання та призначив судовий розгляд справи на 24.02.2021.

24.02.2021 в судовому засіданні продовжено перерву до 03.03.2021 у зв`язку з необхідністю огляду оригіналів документів.

03.03.2021 заслухавши представників сторін, суд, без виходу до нарадчої кімнати, постановлено ухвалу про подальший розгляд справи в письмовому провадженні, яку занесено секретарем судового засідання до протоколу судового засідання.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що основним видом діяльності Державного підприємства «Попільнянське лісове господарство» за КВЕД є 02.10 Лісівництво та інша діяльність у лісовому господарстві, а тому відповідно до п. 256.1 ст. 256 ПКУ це підприємство є платником рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів.

Згідно ст. 257 ПКУ на ДП «Попільнянське лісове господарство» покладено обов`язок з самостійного обчислення суми податкових зобов`язань з рентної плати та подання за звітний базовий податковий (звітний) період податкової декларації з рентної плати. Крім того, пунктом 257.3 ст. 257 ПКУ встановлено, що до закінчення визначеного граничного строку подання податкових декларацій платники рентної плати подають податкову декларацію до контролюючого органу, яка містить додатки, зокрема, з рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів за місцезнаходженням лісової ділянки.

Форма податкової декларації з рентної плати та Розрахунок з рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування (додаток №8) (далі Розрахунок) затверджені Наказом МФУ «Про затвердження форми Податкової декларації з рентної плати» від 17.08.2015р. №79, зареєстр. в МЮ України 03.09.2015р. за №1051/27496.

В результаті поданих Державним підприємством «Попільнянське лісове господарство» до податкового органу декларацій з рентної плати за 2019р., позивачем було задекларовано за 2019рік 2985591,0 грн. податкового зобов`язання з рентної плати за спецвикористання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування, а саме:

07.05.2019р. - за І квартал 2019р., де в рядку 4 було визначено податкове зобов`язання з рентної плати у сумі 611815,0 грн., в т.ч. з рентної плати за спецвикористання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування (37%) в сумі 385380,0 грн. (ряд. 5 Додатку №8);

08.08.2019р. за ІІ квартал 2019р., де в рядку 4 було визначено податкове зобов`язання з рентної плати у сумі 663715,0грн., в т.ч. з рентної плати за спецвикористання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування (37%) в сумі 495879,0грн. (ряд. 5 Додатку №8);

29.10.2019р. за ІІІ квартал 2019р., де в рядку 4 було визначено податкове зобов`язання з рентної плати у сумі 1478113,0грн., в т.ч. з рентної плати за спецвикористання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування (37%) 1364594,0 грн. (ряд. 5 Додатку №8);

16.01.2020р. за ІV квартал 2019р., де в рядку 4 було визначено податкове зобов`язання з рентної плати у сумі 850531,0грн., в т.ч. з рентної плати за спецвикористання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування (37%) 739738,0 грн. (ряд. 5 Додатку №8).

В рядку 2 податкових декларацій та відповідно і в рядку 4 Розрахунку (додатку №8) позивач вказав код об`єкту адміністративно-територіального устрою України (КОАТОУ) за місцезнаходженням лісової ділянки (с. Щигліївка) «1822510100», що належить Коростишівськійї об`єднаній територіальній громалді.

На виконання п.257.5 ст.257 ПКУ позивач, як лісокористувач, за 2019 року сплатив податкові зобов`язання з рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів згідно платіжних доручень:

- за І квартал 2019р. 385380,0 грн., а саме: №1532 від 07.05.2019р. в сумі 20000,0 грн.; №1537 від 08.05.2019р. в сумі 185380,0 грн.;

- за ІІ квартал 2019р. 495879,0 грн., а саме: №2717 від 16.08.2019р. в сумі 259879,0 грн.;№268 від 18.08.2019р. в сумі 200000,0 грн.;

- за ІІІ квартал 2019р. 1375271,0 грн., а самеа: №3292 від 30.09.2019р. в сумі 20000,0 грн.;№3839 від 11.11.2019р. в сумі 94594,0 грн.;№3846 від 12.11.2019р. в сумі 10677,0 грн.;№3874 від 15.11.2019р. в сумі 500000,0 грн.;№3878 від 18.11.2019р. в сумі 500000,0 грн.;№281 від 18.11.2019р. в сумі 150000,0 грн.;№3881 від 19.11.2019р. в сумі 80000,0 грн.;№282 від 19.11.2019р. в сумі 20000,0грн.;

- за IV квартал 2019р. 729060,62 грн., а саме: №377 від 14.02.2020р. в сумі 29060,62 грн.;№402 від 18.02.2020р. в сумі 100000,0 грн.;№597 від 12.03.2020р. в сумі 100000,0 грн.;№618 від 13.03.2020р. в сумі 100000,0 грн.;№628 від 16.03.2020р. в сумі 100000,0 грн.;№902 від 13.04.2020р. в сумі 200000,0 грн.;№930 від 15.04.2020р. в сумі 100000,0 грн.

Крім того, на виконання умов Договору про розстрочення грошових зобов`язань від 19.02.2020р. №12 ДП «Попільнянське лісове господарство» сплатило 9413,11 грн. зобов`язань по рентній платі за наступними платіжними документами: №629 від 16.03.2020р. в сумі 6275,41 грн.; №905 від 13.04.2020р. в сумі 3137,70 грн.

Як вбачається з матеріалів справи, листом від 04.02.2020р. №01-25/18 Фінансове управління Коростишівської міської ради повідомило позивача про необхідність зарахування 37% частки рентної плати спецвикористання лісових ресурсів за 2019 рік до доходів загального фонду бюджету Коростишівської міської об`єднаної територіальної громад, оскільки кошти з рентної плати за спецвикористання лісових ресурсів за 2019рік до бюджету до цієї громади від Державного підприємства «Попільнянське лісове господарство» не надходили.

З аналізу сплачених за 2019р. платежів по рентній платі суд встановив, що лісові квитки у 2019р. підприємству видавалися на лісові ділянки, фактичне місце розташування яких було в межах с. Щигліївка, яке входить до Коростишівської міської об`єднаної територіальної громади; підприємство здійснювало платежі з рентної плати за спецвикористання лісових ресурсів на той розрахунковий рахунок, який був вказаний в його електронному кабінеті, а саме на рахунок НОМЕР_1 , тобто в бюджет Коростишівського району, замість бюджету Коростишівської об`єднаної територіальної громади; в інтегрованій картці позивача нарахування рентної плати за спецвикористання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування в сумі 2985591,0 було відображено по коду бюджетної класифікації 13010100, (ст.00) Коростишівській район (КОАТОУ 1822500000), при тому, що дана сума підлягала відображенню по Коростишівській ОТГ (КОАТОУ 1822510100 (ст. 01).

З метою приведення задекларованих та сплачених платежів по рентній платі у відповідність до ст. 64 БКУ, 21.04.2020р. ДП «Попільнянське лісове господарство» звернулося з заявою №262 до ГУ ДПС у Житомирській області, в якій просило зробити перерахування коштів з рахунку UA878999980333199354000006268 Коростишівський район, що перераховані протягом 2019р., на рахунок UA 278999980333159354000006729 Коростишівської ОТГ у сумі 2968774,60 грн., з подальшим декларуванням по ній зобов`язань з рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів за рубки головного користування за 1-4 квартали 2019р. у сумі 2985591,0 грн.

23.04.2020р. позивачем були подані до контролюючого органу уточнюючі декларації (№9335515213 від 23.04.2020р. на суму 385380,0 грн., №9335516071 від 23.04.2020р. на суму 495879,0 грн., №9335516084 від 23.04.2020р. на суму 1364594,0 грн., №9335517155 від 23.04.2020р. на суму 739738,0 грн.) з рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів за 1-4 квартали 2019року, якими зменшено нарахування по Коростишівському району від рубок головного користування на загальну суму 2985591,0 грн. В результаті по особовому рахунку позивача виникла переплата в сумі 2968774,60 грн.

29.04.2020р. ГУ ДПС у Житомирській області сформувало електронний висновок №0065890ЕV/0610 на перерахування Державному підприємству «Попільнянське лісове господарство» помилково та/або надміру сплачених коштів за кодом бюджетної класифікації 13010100 «Рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в поярдку рубок головного користування» з Кростишівського району на суму 2968774,60 грн. на рахунок рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування Коростишівської об`єднаної територіальної громади та направило його до відідлу фінансів Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області для погодження, проте був повернутий останнім без погодження.

Оскільки перерахування помилково сплачених коштів за кодом бюджетної класифікації 13010100 «Рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування» з Коростишівського району на суму 2968774,60 рн. на рахунок рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування Коростишівської ОТГ не відбулося, 23.06.2020р., а в подальшому й 20.08.2020р. позивач звертався до ГУ ДПС у Житомирській області з заявами, в яких просив здійснити перерахування коштів з рахунку UA878999980333199354000006268 Коростишівського району на рахунок НОМЕР_2 Коростишівської об`єднаної територіальної громади Житомисрької області. Враховуючи те, що кошти не були перераховані на необхідний рахунок, у позивача утворилася «штучна» недоїмка по податковим зобов`язанням з рентної плати за користування лісовими ресурсами на суму 2985591,0 грн.

Листом від 18.07.2020р. №7790806-30-04-03-22 ГУ ДПС у Житомирській області повідомило ДП «Попільнянське лісове господарство» про те, що воно виконало вимоги п. 43.5 ст. 43 ПКУ щодо підготовки висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подало його для виконання відділу фінансів Коростишівської райдержадміністрації, однак вказаний орган відмовив у здійсненні операції з перерахування коштів. Крім того, ГУ ДПС у Житомирській області запропонувало позивачу повторно звернутися з заявою до ГУ ДПС у Житомирській області та зазначило, що у випадку повторної відмови фінансового відділу Коростишівського району, звернутися для вирішення даного питання до правоохоронних та судових органів.

Крім того, 03.09.2020р. ГУ ДПС у Житомирській області було повторно сформовано електронний висновок №0115551ЕV на перерахування Державному підприємству «Попільнянське лісове господарство» помилково та/або надміру сплачених коштів за кодом бюджетної класифікації 13010100 «Рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в поярдку рубок головного користування» з Кростишівського району на суму 2968774,60 грн. на рахунок рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування Коростишівської об`єднаної територіальної громади та направлено до відідлу фінансів Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області для погодження, однак був погоджений цим органом лише 03.12.2020р.

Держказначейством було виконано електронний висновок від 03.09.2020р. №0115551ЕV та повернуто Державному підприємству «Попільнянське лісове господарство» 2968774,60грн. на рахунок рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в поярдку рубок головного користування, 10.12.2020р.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.

Частиною другоюстатті 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Статтею 129 Конституції Українивизначено, що судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов`язковими до виконання на всій території України.

Спеціальними нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини є Податковий Кодекс України (далі ПКУ), Бюджетний кодекс України (далі БКУ та Порядок інформаційної взаємодії Державної фіскальної служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженого наказом МФУ від 11.02.2019р. №60, зареєстрованого в МЮ України 08.04.2019р. за №370/33341.

Пунктом 2 частини 1 ст. 64 БКУ (в редакції Закону України від 22.11.2018р. №2621-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України») встановлено, що до доходів загального фонду бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, міст Києва та Севастополя, районних бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад належить: зарахування з 01.01.2019р. (дати набрання чинності Закону №2621-VIII) 37 відсотків рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів у частині деревини, заготовленої у порядку рубок головного користування до доходів загального фонду бюджетів. А тому, з 01.01.2019р. платники рентної плати (при заготівлі деревини у порядку рубок головного користування) повинні складати окремі додатки до податкової декларації з рентної плати, в яких податкові зобов`язання самостійно розподілені» платниками між бюджетами адміністративно-територіальних одиниць, які повністю або частково розташовані в межах територіальної лісової ділянки.

Підпунктом 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 ПКУ визначено, що надміру сплачені грошові зобов`язання суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Згідно з підпунктом 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 ПКУ платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.

За приписами пункту 102.5 статті 102 ПКУ заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем здійснення такої переплати або отримання права на таке відшкодування.

Алгоритм дій державних органів та їх взаємовідносини в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань регламентовано статтею 43 Податкового кодексу України.

Суд погоджується з позицією позивача про те, що оскільки ДП «Попільнянське лісове господарство» самостійно було встановлено факт невірного «розподілу» у 2019р. податкових зобов`язань між бюджетами адміністративно-територіальних одиниць, які розміщені в межах території лісових ділянок, на яких згідно виписаних лісорубних квитків здійснювалися рубки головного користування, а саме враховуючи ту обставину, що згідно виписаних лісорубних квитків та фактичного розташування лісових ділянок рубки головного користування здійснювалися на території Коростишівської ОТГ, а декларування податкових зобов`язань з вказаного платежу здійснювалося по Коростишівському району, то згідно ст. 43 ПКУ позивач має право на: повернення цих коштів на його поточний рахунок в установі банку; на погашення податкового грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контролю за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника рахунку в банку.

Пунктом 43.5 ст. 43 ПКУ встановлено, що контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Згідно п. 43.6 ст. 43 ПКУ повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.

На виконання ст.ст. 43, 102, 166,п. 179.8 ст. 179 ПКУ, ст. ст. 45,78 БКУ наказом МФУ від 11.02.2019р. №60, зар. в МЮ України 08.04.2019р. за №370/33341 було затверджено Порядок інформаційної взаємодії Державної фіскальної служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені (далі Порядок №60).

Пунктом 1 р.2 Порядку №60 встановлено, що платник податку має право на повернення помилково сплачених податкових зобов`язань з рентної плати в сумі 2968774,60 грн., яке здійснюється на підставі його заяви, поданої до територіального органу ДФС (в даному випадку ДПС) за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.

Згідно п.4 р. 2 Порядку №60, отримана податковим органом заява про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені вноситься працівником підрозділу, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу до Журналу інформації щодо заяви, поданої платником у паперовому вигляді. Заява платника, внесена до Журналу, розглядається структурними підрозділами територіального органу ДФС, що виконують функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу та погашення боргу.

Пунктом 5 р.2 Порядку №60 встановлено, що якщо за результатами розгляду заяви підрозділом територіального органу ДФС, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу, встановлено правомірність повернення коштів, працівник цього підрозділу вносить до Журналу відмітку про правомірність повернення відповідної суми коштів. Внесення до Журналу відмітки про правомірність повернення коштів здійснюється не пізніше 18:00:

дев`ятого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви у разі повернення платежів, належних державному бюджету;

одинадцятого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви у разі повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами.

У разі якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів не встановлено, у строки, визначені абзацами другим-четвертим цього пункту, підрозділ територіального органу ДФС, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу, готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови.

Згідно п.6 р. 2 Поярку №60 після внесення до Журналу відмітки підрозділу територіального органу ДФС, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу, підрозділ територіального органу ДФС, що виконує функції з погашення боргу, проставляє у Журналі відмітку про наявність або відсутність податкового боргу та правомірність або неправомірність за таких умов повернення коштів. Внесення відмітки про правомірність або неправомірність повернення здійснюється підрозділом територіального органу ДФС, що виконує функції з погашення боргу, не пізніше 18:00:

- восьмого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви у разі повернення платежів, належних державному бюджету;

- десятого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви у разі повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами.

У разі якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів не встановлено, у строки, визначені абзацами другим-четвертим цього пункту, підрозділ територіального органу ДФС, що виконує функції з погашення боргу, готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови.

Пунктом 7 р. 2 Порядку №60 встановлено, що заяви, щодо яких у Журналі встановлено відмітки підрозділів, що виконують функції з адміністрування відповідних податків, зборів, платежів та погашення боргу, здійснюється накладання кваліфікованих електронних підписів керівників (заступників керівників) цих підрозділів у строки, визначені в абзацах другому-четвертому пунктів 5, 6 цього розділу. Інформація про повернення, щодо якого у Журналі здійснено накладання кваліфікованих електронних підписів керівників (заступників керівників) підрозділів територіального органу ДФС, що виконують функції з адміністрування відповідних податків, зборів, платежів та погашення боргу, автоматично вноситься до Реєстру узгоджених повернень, який ведеться засобами інформаційно-телекомунікаційної системи органів ДФС. Реєстр узгоджених повернень містить, зокрема, дані про податковий номер або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), найменування або прізвище, ім`я, по батькові (для фізичних осіб), дату та номер заяви про повернення коштів, назву помилково та/або надміру сплаченого податку, збору, платежу, суму помилково та/або надміру сплаченого податку, збору, платежу, дату сплати і реквізити, за якими кошти перераховано до бюджету (код класифікації доходів бюджету, бюджетний рахунок, на який перераховано кошти, код ЄДРПОУ територіального органу Казначейства, на ім`я якого відкрито рахунок, та МФО Казначейства), напрям(и) перерахування помилково та/або надміру сплачених коштів, що повертаються, тощо.

Опрацювання Реєстру узгоджених повернень здійснюється шляхом формування електронних висновків про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені (далі - електронні висновки) за формою згідно здодатком 1до цього Порядку структурним підрозділом територіального органу ДФС, на який покладено функцію з формування таких електронних висновків.

Формування електронних висновків здійснюється територіальними органами ДФС щодня (крім вихідних, святкових та неробочих днів) з урахуванням календарної черговості розміщення інформації у Реєстрі узгоджених повернень. На кожний сформований електронний висновок накладаються кваліфіковані електронні підписи керівника (заступника керівника) структурного підрозділу, що сформував висновок, керівника (заступника керівника або уповноваженої особи) територіального органу ДФС та кваліфікована електронна печатка такого органу. Кваліфіковані електронні підписи та кваліфікована електронна печатка накладаються: за платежами, належними державному бюджету,- не пізніше 16:00 шостого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви; за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами,- не пізніше 18:00 восьмого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви (п.п.8 п.2 Порядку №60).

Сформовані електронні висновки з накладеними кваліфікованими електронними підписами та кваліфікованими електронними печатками територіальних органів ДФС у строк не пізніше 18:00 шостого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви ДФС в автоматичному режимі надсилає до Казначейства для виконання. Електронні висновки про повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами (крім акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального), направляються до Казначейства для виконання за умови їх погодження з відповідними місцевими фінансовими органами (п.п.9 п.2 Порядку №60).

Згідно п.1, 2 р.4 Порядку №60 електронний висновок за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами (крім електронного висновку на повернення помилково та/або надміру сплачених сум акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального), та/або електронне повідомлення є доступними для перегляду відповідним місцевим фінансовим органом з моменту накладання кваліфікованих електронних підписів та кваліфікованої електронної печатки відповідного територіального органу ДФС. Доступ місцевого фінансового органу до електронного висновку та/або електронного повідомлення забезпечується засобами приватної частини сервісу «Електронний кабінет платника».

Відповідний місцевий фінансовий орган не пізніше 15:00 другого робочого дня, наступного за днем отримання доступу до електронного висновку та/або електронного повідомлення, погоджує такий електронний висновок та/або електронне повідомлення шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису посадової (уповноваженої) особи та кваліфікованої електронної печатки такого місцевого фінансового органу.

Отже, з аналізу зазначених вище норм законодавства вбачається, що на податковий орган покладено обов`язок формування електронного висновку, погодження його з відповідним місцевим фінансовим органом та направлення його до органу казначейста для виконання.

Згідно п. 2,3,4 р.5 Порядку №60 у рамках інформаційної взаємодії щодня з 16:00 до 18:00 (крім вихідних, святкових та неробочих днів) ДФС направляє до Казначейства електронні висновки та/або електронні повідомлення. Електронні висновки та/або електронні повідомлення направляються до Казначейства у форматі XML. Блок даних кожного висновку та/або повідомлення представляється у вигляді окремого XML-документа версії 1.0 з кодуванням windows-1251. На кожний електронний висновок, який ДФС направляє до Казначейства, накладаються:

два кваліфіковані електронні підписи посадових (уповноважених) осіб та кваліфікована електронна печатка відповідного територіального органу ДФС у разі повернення платежів, належних державному бюджету, та/або акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального;

два кваліфіковані електронні підписи посадових (уповноважених) осіб та кваліфікована електронна печатка відповідного територіального органу ДФС, один кваліфікований електронний підпис посадової (уповноваженої) особи та кваліфікована електронна печатка місцевого фінансового органу у разі повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами (крім акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального).

Казначейство до 12:00 робочого дня, наступного за днем отримання електронних висновків та/або електронних повідомлень, забезпечує їх автоматичну обробку після перевірки таких висновків та/або електронних повідомлень засобами антивірусного захисту інформації.

Під час автоматичної обробки Казначейство здійснює перевірку кваліфікованих електронних підписів посадових (уповноважених) осіб, кваліфікованої електронної печатки відповідного територіального органу ДФС та повноти платіжних реквізитів електронних висновків та/або електронних повідомлень.

На кожний отриманий електронний висновок та/або електронне повідомлення у строк, визначений в абзаці першому цього пункту, Казначейство формує та надає ДФС квитанцію про отримання та результати обробки такого електронного висновку та/або електронного повідомлення з накладанням кваліфікованого електронного підпису посадової (уповноваженої) особи.

Електронні висновки та/або електронні повідомлення, які не пройшли перевірку кваліфікованих електронних підписів посадових (уповноважених) осіб, кваліфікованої електронної печатки відповідного територіального органу ДФС та/або повноти платіжних реквізитів, до виконання Казначейством не приймаються. Казначейство інформує ДФС про відмову у прийнятті електронних висновків та/або електронних повідомлень та про причини такої відмови шляхом надсилання відповідної квитанції.

Територіальний орган ДФС за результатами опрацювання електронних висновків та/або електронних повідомлень, які не пройшли здійснену Казначейством перевірку кваліфікованих електронних підписів посадових (уповноважених) осіб та кваліфікованої електронної печатки відповідного територіального органу ДФС, на наступний робочий день після отримання квитанції з відмовою накладає справжні та дійсні кваліфіковані електронні підписи, кваліфіковані електронні печатки та надсилає такі електронні висновки та/або електронні повідомлення повторно.

Територіальний орган ДФС за результатами опрацювання електронних висновків та/або електронних повідомлень, які не пройшли здійснену Казначейством перевірку повноти платіжних реквізитів, на наступний робочий день після отримання квитанції з відмовою формує електронний висновок та/або електронне повідомлення з повними платіжними реквізитами, необхідними для перерахування помилково та/або надміру сплачених сум. Такий повторно сформований електронний висновок та/або електронне повідомлення підлягають направленню до Казначейства з урахуванням вимог цього розділу та розділів II-IV цього Порядку.У разі якщо за результатами опрацювання електронних висновків та/або електронних повідомлень, які не пройшли здійснену Казначейством перевірку повноти платіжних реквізитів, неможливо встановити відповідні платіжні реквізити, підрозділ територіального органу ДФС, що виконує функції з формування електронних висновків та/або адміністрування ПДФО в частині електронних повідомлень, готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови.

Пунктом 5 розділу 5 Порядку №60 встанволено, що Казначейством приймаються до виконання лише ті електронні висновки та/або електронні повідомлення, які пройшли перевірку кваліфікованих електронних підписів посадових (уповноважених) осіб, кваліфікованої електронної печатки відповідного територіального органу ДФС та повноти платіжних реквізитів. Про прийняття електронного висновку та/або електронного повідомлення до виконання Казначейство інформує ДФС шляхом надсилання відповідної квитанції.

Згідно Порядку №60 податковий орган, в разі допущення помилок, неточностей повинен направляти до місцевого фінансового органу та казначейства повторні електронні висновки (виправлені) для здійснення відповідного перерахування коштів.

Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та орани місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміінстративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосів, що визначені Конституцією та законами України; використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;обгрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безстроньо (неупереджено); -добросовісно та розсудливо, тощо.

Суд не приймає до уваги пояснення відділу фінансів Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області про непогодження ним висновку ГУ ДПС у Житомиській області від 29.04.2020р. № №0065890ЕV/0610 з тієї причини, що сума повернення досягала місячного обсягу надходжень районного бюджету Коростишівського району, оскільки по факту кошти в сумі 2968774,60 грн. не підлягали зарахуванню до бюджету Коростишівського району.

Також суд критично оцінює вимоги відділу фінансів Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області про витребування документів як від позивача, так і від ГУ ДПС у Житомирській області на предмет їх перевірки та дослідження, оскільки відповідно до ст. 41 ПКУ перевіряти та надавати оцінку податковим деклараціям платників податків, їх звітів, тощо є виключною компетенцією контролюючого органу, до якого відділ фінансів Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області не належить.

Беручи до уваги приписи зазначених норм, оцінюючи наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку про задоволення позову Державного підприємства «Попільнянське лісове господарство».

Судові витрати понесені позивачем у зв`язку із зверненням до суду відповідності до положення ч. 2 ст. 139 КАС України підлягають стягненню з Відділу фінансів Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області.

Керуючись статтями2,77,90,139,242-246,272,287 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Адміністративний позов Державного підприємства «Попільнянське лісове господарство» (вул. Богдана Хмельницького, 61, смт. Попільня, Житомирська область, 13501) до Відділу фінансів Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області (Соборна площа, 18, м. Коростишів, Коростишівський район, Житомирська область, 12501), задовольнити.

Визнати протиправними дії Відділу фінансів Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області (Соборна площа, 18, м. Коростишів, Коростишівський район, Житомирська область, 12501, код ЄДРПОУ: 02313298) щодо непогодження електронного висновку Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області від 29.04.2020р. №0065890EV/0610, та щодо непогодження електронного висновку ГУ ДПС у Житомирській області від 03.09.2020р. №0115551ЕV/0610 про зарахування коштів в сумі 2968774,60 грн. з нарахувань по рентній платі за спецвикористання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування в бюджет Коростишівської об`єднаної територіальної громади Житомирської області у строк, визначений пунктом 2 розділу 4 Порядку інформаційної взаємодії Державної фіскальної служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженого наказом МФУ від 11.02.2019р. №60, зареєстрованого в МЮ України 08.04.2019р. за №370/33341.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Відділу фінансів Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області (Соборна площа, 18, м.Коростишів, Коростишівський район, Житомирська область, 12501, код ЄДРПОУ: 02313298) на користь Державного підприємства «Попільнянське лісове господарство» (вул. Богдана Хмельницького, 61, смт. Попільня, Житомирська область, 13501, код ЄДРПОУ:13549845) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 6306,0 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів за правилами, встановленимистаттями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів пп. 15.5 п. 15Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Є.Ю. Романченко

Джерело: ЄДРСР 97560528
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку